[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:32

Waarom lijken mensen het altijd 'zielig' te vinden voor paarden als ze ze niet onbeperkt op het gras kunnen zetten om wat voor reden dan ook.

Die van mij staan ook altijd in de paddock en mogen in deze tijd van het jaar 's morgens 2 uur op de wei en aan het eind van de middag 2 uur. 's Zomers iets langer. 's Winters staan ze altijd in de paddock. Behalve toen met de vorstperiode, toen mochten ze ook een paar uur op de wei omdat de grond knetterhard was.
Die van mij zijn nog nooit bevangen geweest (ff afkloppen) maar ik wil het wel graag voorkomen.

Ik vind het eigenlijk pas zielig als paarden 's zomers 24 uur per dag op de wei mogen en 's winters op stal worden gezet of beperkt worden tot een paar uur per dag in een paddock.

Op de manier waarop ik het doe blijven ze toch in een bepaald ritme en vallen niet van de ene in het andere uiterste.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:42

Nog erger zijn langskomende fietsers/wandelaars die het zielig vinden dat paardenbeest op een kaal stukje staat en dan gras langs de berm gaan bijvoeren. Iets wat ik hier regelmatig hoor uit mijn omgeving.
Zelf ook eens meegemaakt dat ik 2 mensen betrapte die met een volle zak brood in de hand het paardje kwamen voeren. Ik moet er niet aan denken wat er was gebeurd als Is al dat brood had opgegeten ....
Heb een tijd ook een bord aan het hek gehangen svp niet voeren ivm stofwisselingsziekte pony.
Later maar de geiten aan die kant van het hek gezet (en ja die werden ook gevoerd).
Ondertussen even investering gedaan en de kant van de weg afgezet met een ondoorzichtig scherm (mat). Ja ook zielig voor Isabella dat ze niet meer op de weg kan kijken, maar mensen zien haar nu ook niet staan op haar kale stukje grond (met ernaast al dat heerlijke malse gras van het hooiland; want op de een of andere manier vinden mensen het inderdaad zielig als een paard alleen maar naar gras kan kijken) ...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:50

Lijkt me vreselijk Ingrid als er mensen zijn die je paard gaan staan voeren. Ik zou duivels worden als ik het zag :(

MyrtheJ

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:03

Dat is ook wat bij Judy gebeurde. Het hele woonwagenkamp gaf brood en schillen.. dagelijks, jaren lang. Ook mensen aan het hek die brutaal paardjes kwamen voeren vond de eigenaar geen probleem...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:20

jeetje....daar kun je niet tegen op dieeten....ben ik even blij dat ik eenzaam op een berg zit zonder naaste buren....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:34

Citaat:
Waarom lijken mensen het altijd 'zielig' te vinden voor paarden als ze ze niet onbeperkt op het gras kunnen zetten om wat voor reden dan ook.

Hmm, da's niet zo moeilijk - een paard is een bewegingsdier en zal 't liefst de hele dag grazen. Nou vind ik het woord 'zielig' niet op z'n plaats maar mijn paarden zijn toch echt blijer op de wei dan in de zandbak :)

(Ik heb even in jouw profiel gespiekt, Singasong.. zijn die foto's van jouw Haf recent? Ben je niet bang dat die wat te dik is?)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:42

Jannepauli schreef:
Citaat:

Hmm, da's niet zo moeilijk - een paard is een bewegingsdier en zal 't liefst de hele dag grazen. Nou vind ik het woord 'zielig' niet op z'n plaats maar mijn paarden zijn toch echt blijer op de wei dan in de zandbak :)

(Ik heb even in jouw profiel gespiekt, Singasong.. zijn die foto's van jouw Haf recent? Ben je niet bang dat die wat te dik is?)

Niet allemaal maar de meeste wel. De meest recente is die met het bruine zadel. Nu met zomervacht lijkt hij wat slanker :+
Ook al is hij van het brede type, ik denk dat hij wel 150 kilo te zwaar is. Maar zie het er maar eens af te krijgen.
Ik denk dat hij al 2 jr. op dit gewicht is. Hij wordt helaas al dik van de 'lucht'. Hij is inmiddels met pensioen dus doet niet veel meer.
Moet je je voorstellen wat er gebeurd als ik hem hele dagen op de wei zou zetten ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:15

Ja, haha, dan ploft-ie!
Zou een beetje lopen niet goed voor 'm zijn, bv. aan de fiets?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:22

Ik wil dat heel graag maar vind dat best eng om te doen. Niek ziet namelijk overal grasjes staan langs de kant. En ik ben niet zo soepel meer dat ik zo maar ff van m'n fiets spring :o
Heb al op het punt gestaan om een step te kopen maar omdat dat ding zo duur was heb ik het niet gedaan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:50

Jannepauli schreef:
Citaat:

En die van mij staat ook in de winter eigenlijk heel de dag op de wei, dan is naar een klein stukje een grote omschakeling :)

Bijvoeren door vreemden lijkt mij ook niet fijn. Gelukkig zijn onze weilanden niet te bereiken (liggen achter het terrein, andere kant is een schapedijk en daarachter een sloot).

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:15

geerke schreef:
jeetje....daar kun je niet tegen op dieeten....ben ik even blij dat ik eenzaam op een berg zit zonder naaste buren....

Daar moet je maar heeel blij mee zijn ja... :D :D

Om een ideetje te geven, judy was echt tijdenlang tonnetjerond.. inclusief speknek...
Afbeelding (dat was niet onze beste rij-tijd ;) )

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:10

Indiana's harde manenkam is (volgens mij) weer iets zachter aan het worden. Waarschijnlijk dat het voordroogkuil wat ik de laatste 2 maanden heb te rijk is. Nu we het mengen met hooi, en dan ca. 2/3 hooi en 1/3 voordroog gaat het weer de goede kant op.
Ik merkte het ook aan de koker van Romeo die was wat dik en nu is die ook weer mooi slank.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:21

Ik sta voor een raadsel.Ik dacht dat mijn shet bevangen was,maar nu heeft het geregend en de grond is zacht nu loopt ze 90% beter als toen de grond nat was.Zou het nu zo kunnen zijn dat ze niet soepel liep omdat ze ooit bevangen is geweest en hier gevoelige hoefjes aan over heeft gehouden.Van de winter toen het zo hard vroor liep ze ook een poos zo we stonden toen ook al voor raadsel hoe ze bevangen zou zijn geworden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 07:41

romeorowan schreef:
Indiana's harde manenkam is (volgens mij) weer iets zachter aan het worden. Waarschijnlijk dat het voordroogkuil wat ik de laatste 2 maanden heb te rijk is. Nu we het mengen met hooi, en dan ca. 2/3 hooi en 1/3 voordroog gaat het weer de goede kant op.
Ik merkte het ook aan de koker van Romeo die was wat dik en nu is die ook weer mooi slank.

Bij Image doet het extreem lijnen op dit moment ook wonderen: de manenkam is al veel bewegelijker, de vetkwab achter de schouder praktisch verdwenen en de bult bij de staart is in ieder geval zacht, maar nog niet weg. Dus voorlopig nog even een handje biks en alleen hooi dieet. :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:54

oh,oh....ik was gisteren bij de boer hier 5 min. vandaan,om hooi en stro te halen.

Zij hebben en pony van 30,Charlotte....ze is drie jaar geleden bevangen geraakt en is daar goed van herstelt.

Gisteren vroeg ik hoe het met haar was....normaal 'praat' ze weleens met geerke...geerke antwoord dan...nu was het al een tijdje stil.

Charlotte was weer bevangen,ondanks een kleine wei en wel onbeperkt,goede kwaliteit hooi

Hij had haar al verplaatst naar de kippenren....ruimte genoeg,en had ook al poeders gehaald,bute.

Dus hij nam mij mee naar Charlotte,die stond gelukkig netjes op vier benen te knabbelen van een enorme baal,nu wat ouder hooi.
Wel pulsatie te voelen,geen warme voeten.

Maar een enorme speknek en bulten op de kont en zelfs op de lendenen....en hard ook nog.
Terwijl charlotte dus niet echt moddervet is,en ook nog een mooi glanzend velletje heeft!

Ik heb gezegt dat ze uit moeten kijken met gras en dat dit toch echt IR is(resistance contre la insuline???)

Gelukkig behoren deze boeren tot de boeren die echt goed voor hun dieren zijn,en zelfs een gesteriliseerde hond hebben en een gecastreerde kat,zonder vlooien! uniek hier op het platte land!

Dus ik zal eens met pablo gaan wandelen om het dezelfde symptomen te laten zien,minder erg natuurlijk....

Ik hoop dat het goed komt met Charlotte!
Het is een leuke bruin witte pony van 1.40 denk ik...die plotsklaps hengstig werd bij het besnuffelen van mijn broek....ik had net mijn stallen gedaan....

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:15

De osteopaat is bij mijn paard geweest, gewoon zo comfortabel mogelijk oud laten worden is zijn advies, niets overvragen, er valt niet tegenop te trainen dat zou alleen maar klachten geven. ;(

Toen hij haar harde manenkam voelde vroeg hij of ik Vit E+ seleen gaf (gelukkig wel) en adviseerde mij om zodra de manenkam hard werd dit te gebruiken (in mijn geval wat meer geven, ik gaf de laagste dosering). Dit kan toch wel een waardevolle tip zijn aangezien er op dit Forum veel paarden zijn met een harde manenkam.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:48

Jolin, mag ik vragen welk merk/product jij gebruikt met Vit E+Seleen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:18

Ik vraag me eigenlijk af waarom Vit E+ Sel gegeven wordt.. toen mijn paard de eerste keer bevangen was, adviseerde onze DA dat ook. Ik heb het trouw gegeven. Maar eigenlijk, gezien de functie van deze vitamine, is me eigenlijk niet duidelijk wat deze bijdraagt aan het proces. Vit.E is een antioxidant, die ook de herstelprocessen van spieren ondersteunt. Maar een gebrek aan E komt eigenlijk nauwelijks voor..
Iemand?

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:23

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 12:43

Die van mij zit nu ook tegen bevangenheid aan! Hij hoeft maar naar eten te kijken en er zit al weer 50 kg aan, heel frustrerend!
Mij is verteld dat wortels en appels niet goed zijn ivm de suikers die er in zitten. Ik geef dan ook komkommer en bleekselderij! vind ie heerlijk!
Aangezien hij nog wel loopt (maar wijdbeens en "flappend" met zn voorhoeven) laat ik m wel (voorzichtig) bewegen.
Hij kan overdag niet op stal, omdat hij dan helemaal gek wordt (als hij alleen staat) en dat al acute bevangenheid op kan leveren,
dus hij staat met zn vriendjes op een stukje land. We hebben geen bak.

Nu zat ik te denken aan een graaskorf, maar het lijkt mij zo zielig! (nu is een ziek paard wel zieliger, dat weet ik, maar toch!)
Heeft iemand hier ervaring mee en heeft het veel nut gehad?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:39

MyrtheJ schreef:
Heb er toevallig net een stukje over gelezen bij de paardendrogist op de website. Maar kan niet van de website af kopieren.. dus hier is de link. http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=25350

Thanks!!! Maar zoals je ziet gaat ook dat voornamelijk over spieren.. ik zie dus de relatie met HB niet..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:41

Jannepauli schreef:
Ik vraag me eigenlijk af waarom Vit E+ Sel gegeven wordt.. toen mijn paard de eerste keer bevangen was, adviseerde onze DA dat ook. Ik heb het trouw gegeven. Maar eigenlijk, gezien de functie van deze vitamine, is me eigenlijk niet duidelijk wat deze bijdraagt aan het proces. Vit.E is een antioxidant, die ook de herstelprocessen van spieren ondersteunt. Maar een gebrek aan E komt eigenlijk nauwelijks voor..
Iemand?

misschien omdat veel HB paarden op een rantsoen van oud hooi worden gezet. Vitamine E is de eerste vitamine die in hoeveelheid achteruit gaat in gedroogd gras (hooi dus).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:45

... dat is nog geen verklaring wat mij betreft. De behoefte aan E is in feite zo minimaal dat zelfs een periode met weinig E nog geen substantiële verschillen zal opleveren.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:54

Is het niet gewoon omdat het helpt bij de afvoer van afvalstoffen?
Nikita krijgt het ook nog steeds..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:42

Ik gebruik nu sectolin Vit E+ seleen. Ben even in mijn oude documenten gedoken wat betreft vitE + selenium.
Het element selenium is belangrijk voor: Immuniteit, groei, zuurstofvoorziening, gezichtsvermogen.
De vitamine E is belangrijk voor: Immuniteit van de cellen, hartspier, doorbloeding.

Mijn paard heeft Insuline rsistentie, een gevolg daarvan is een verhoogde kans op HB, ook op spierbevangenheid. Bij spierbevangenheid kunnen de spieren verzuren door een tekort aan zuurstof, door een tekort aan zuurstof kan melkzuur ontstaan en dat kan spierbevangenheid veroorzaken. Dus de selenium is goed voor de zuurstofvoorziening en de vit E is goed voor de doorbloeding wat ook erg gunstig is voor het afvoeren van afvalstoffen en voor de doorbloeding in de benen waar het bij HB dan weer misgaat. En het afvoeren van afvalstoffen of ten onrechte opslaan is bij HB(harde manenkam) een probleem.
Dit is wat ik logischerwijs met elkaar in verband kan brengen, misschien zijn er nog meer suggesties?