[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:02

Embe schreef:
Wij geven onze pony D&H Safe and Sound 3 x daags 3 handjes, verder krijgt hij 3 x daags hooi (daar heb ik helaas geen invloed op want het is een vrij grote pensionstal). Hij krijgt omgega 369 olie en kreeg tot gisteren de magnesium van NAF. Weet niet uit mijn hoofd wat de drager daarvan is. Verder ben ik nu weer begonnen met GlucoBalance omdat hij de voorgaande 2 jaar tijdens het zomerseizoen daar goed op reageerde. De pony gaat in het voorjaar altijd een stukje slechter maar is nu wel heel slecht. Zelfs DA schrok er van.

Ik heb er net over na zitten denken hoe het nou zou kunnen dat hij dit jaar zo slecht is.
Was dit niet de pony die verdacht werd van hoefkatrol ontsteking ?

Even een gedachtenspinsel... (vul maar aan of corrigeer maar waar mogelijk)

Het meeste hooi is van vorig jaar juni/juli, het was toen erg droog en heet...: mogelijk veel suikers (hoog NSC gehalte)
Door de kreupelheid staat de pony al een poosje op rust of wordt in ieder geval minder hard gewerkt... : geen arbeid genoeg om de opgenomen glucose te laten gebruiken en het insulinepeil te laten dalen
In het voorjaar slechter... : vitamine E tekort ?, al op vers gras geweest (nog meer suikers) ?
Magnesium van NAF... ik weet niet welk supplement je hebt maar misschien op basis van dextrose (druivensuiker) ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:05

Embe schreef:
@EstherHegt: dank je, ik ga het morgen even lezen. Vandaag al heel veel gelezen en het duizelt mij een beetje (jouw link is in het Engels en behoorlijk gevuld met medische termen en afkortingen, dat ga ik niet meer redden vandaag :o )

Ik zal het proberen een beetje in het Nederlands uit te leggen en wat het statement is van deze wetenschappers, ik begrijp namelijk best dat het een lang stuk is.
Zij hebben de stelling dat bij mensen echte suikerziekte lang zonder klachten blijft als je het over ouderdomssuikerziekte hebt ( diabetes type 2) Bij paarden komen er eigenlijk veel eerder al klachten omdat ze hoeven hebben, bij paarden komt het dus zelden tot echt ouderdoms suikerziekte (diabetes type 2) juist omdat paarden bevangen worden, meestal zijn ze al dood voor er echt suikerziekte is juist om die HB.
Zij zeggen ook dat er misschien erfelijkheid een rol kan spelen ( thrifty gen) omdat wilde paarden niet zo afhankelijk waren van mensen en mijn opinie hierover is tsja als mensen landbouw gaan doen en ook niet trekken op zoek naar voedsel is het kop naar beneden en vreten maar, want paarden waren niet meer wild maar bleven bij de mensen waar het zo makkelijk mee eten was. Zi maakten het zich zelf ook wat makkelijk, wat bescherming door de mensen die de paarden nodig hadden, scheelde best wel wolven en beren. Mensen hadden vuur en paarden namen het op de koop toe voor de veiligheid dat er af en toe eens een veulen werd opgegeten.
Er wordt een verschil gemaakt tussen de wilde paarden en de gehouden paarden. Wilde paarden die bevangen werden die waren natuurlijk prooi.

Paarden hebben een andere spijsvertering als mensen, kijk alleen maar naar de blinde darm, bij paarden heeft de blinde darm een functie dat is een fermentatievat bij paarden, maar niet bij mensen, paarden zijn planteneters, mensen eten alles.

Ze hebben het ook over varkens ( ook alles eters)

Ook maken ze het statement dat echte suikerziekte zelden is aangetoond bij paarden.

Dit is ook een erg leuke website, van dr David Ramey deze gaat niet specifiek over IR of HB, maar wel over de zin en onzin van allerlei supplementen bijv.
http://www.doctorramey.com/

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:18

@Liene
Mooi paard heb je, hij lijkt inderdaad wel wat op Hittie :D , zelfde blesje ook..
Zijn de ijzers er al een keer eerder onderuit geweest om te kijken hoe de zolen zijn ?
Kan de DA aan huis komen voor de rontgen of moet je er naar toe ?

ik hoop dat het gauw weer beter met hem gaat... :(:)

Liene

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:30

Nee, de zijn ijzers met zooltjes zijn er nog niet onder uit geweest. Morgen eens horen of de HS zijn nieuwe hoefgroei mooi vindt en denkt dat ze verwisseld kunnen worden. Hij heeft een rubberen zool, ik weet niet of die er zo gemakkelijk af kunnen := De DA kan aan huis komen, al goed, want ik denk niet dat we er zouden geraken :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 22:38

lucyknol schreef:
Grappig dat je daar over begint. Ik zat me van de week af te vragen of dat nou zinvol was "wennen aan gras".Ik bedoel, moet je dat nou letterlijk nemen,dus dat als het lichaam aan gras went het door opbouwen meer kan verwerken of doe je dat om tijdig in te kunnen grijpen als het mis gaat?

Die vraag heb ik dus zelf van de week ook neergelegd bij tug.
En het antwoord is ja... vooral de darmflora moet wennen en aanpassen aan vers gras, door het zo langzaam te doen en om de drie a vier dagen pas te verlengen kun je zelf aan de mest zien of het goed gaat
(wat Luus vandaag eet aan gras komt er gemiddeld over 3 dagen weer uit, vandaar deze periode).
wordt de mest slap en ruikt deze zuurder dan moet je terug in tijd, dan ga je dus te snel.
wordt de hals dikker dan krijgt hij teveel suikers (NSC waaronder fructanen) binnen en moet je ook terug in tijd.
Zo kun je het een beetje sturen en vooral bijsturen mocht het nodig zijn.
Het wordt ook makkelijker voor jezelf om de grens op te zoeken van wat Luus kan hebben en wanneer het teveel wordt, dit is voor ieder paard verschillend namenlijk.
de ene kan maar een half uur verdragen, de andere misschien wel een halve dag.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:08

@Liene
Hoe ziet de nieuwe hoefgroei eruit, zie je verschil in graden met de "oude" hoef en hoe zijn de kroonranden nu ?
is het een soort gietrubber wat hij gebruikt heeft of zijn het losse zolen ?

Bij mij werd de dag voordat de hoefsmid voor de tweede keer kwam wederom röntgen gemaakt, mijn DA heeft de hoefsmid dezelfde middag op de kliniek uitgenodigd om de foto's te bespreken
Ze hebben toen samen besproken hoe hij de hoeven bekappen en beslaan moest.
Ik had de foto's ook meegekregen voor op mijn eigen pc zodat de HS ze vlak voor het bekappen nogmaals kon bekijken.

Misschien voor jou een tip om het net zo te doen, wellicht kan je DA morgen foto's maken en er meteen bij zijn als de hoefsmid komt
(ook handig voor als hij Unesco wat pijnstilling moet geven als hij lang op met een been omhoog moet staan)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:54

Jep, het is tijd voor nieuwe foto's. De HS springt morgen even binnen om te zien hoe de hoef er uit ziet, ik denk om te zien of er al nieuwe aangroei oid is. Dan spreekt hij samen met de DA af voor nieuwe foto's en dan te bekappen. De zool is een soort van gietrubber, zag er uit als plasticine en het werd snel hard. De HS heeft mij een bolletje van dat spul gegeven, en dat stijfde op tot een botsbal :) Het noemde lubex of zo iets. Morgen de juiste naam eens vragen.

Er is ongeveer een centimeter 'nieuwe hoef' na de rand van de HB. Deze lijkt iets steiler, maar ik kan het nog niet echt zeggen, het is te kort :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 07:57

@HesterHegt: dank je voor de uitleg! Ik wilde al mijn ex-zwager gaan lastig vallen voor de vertaling (hij heeft een aantal klinieken in NL voor kinderen met suikerziekte en ik had bedacht dat hij in ieder geval de vertaling wel kan maken omdat hij allerlei congressen in het buitenland bijwoont en bekend is met de -medische- termen in het Engels) maar ik wil hem er eigenlijk niet mee lastig vallen omdat de man het loeidruk heeft en een "EX"zwager is := Ik had verder ook al bedacht dat de vergelijking mens/paard niet op zou gaan.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:04

lolclub schreef:
Embe schreef:
Wij geven onze pony D&H Safe and Sound 3 x daags 3 handjes, verder krijgt hij 3 x daags hooi (daar heb ik helaas geen invloed op want het is een vrij grote pensionstal). Hij krijgt omgega 369 olie en kreeg tot gisteren de magnesium van NAF. Weet niet uit mijn hoofd wat de drager daarvan is. Verder ben ik nu weer begonnen met GlucoBalance omdat hij de voorgaande 2 jaar tijdens het zomerseizoen daar goed op reageerde. De pony gaat in het voorjaar altijd een stukje slechter maar is nu wel heel slecht. Zelfs DA schrok er van.

Ik heb er net over na zitten denken hoe het nou zou kunnen dat hij dit jaar zo slecht is.
Was dit niet de pony die verdacht werd van hoefkatrol ontsteking ?

Even een gedachtenspinsel... (vul maar aan of corrigeer maar waar mogelijk)

Het meeste hooi is van vorig jaar juni/juli, het was toen erg droog en heet...: mogelijk veel suikers (hoog NSC gehalte)
Door de kreupelheid staat de pony al een poosje op rust of wordt in ieder geval minder hard gewerkt... : geen arbeid genoeg om de opgenomen glucose te laten gebruiken en het insulinepeil te laten dalen
In het voorjaar slechter... : vitamine E tekort ?, al op vers gras geweest (nog meer suikers) ?
Magnesium van NAF... ik weet niet welk supplement je hebt maar misschien op basis van dextrose (druivensuiker) ?

Dit is inderdaad de pony die verdacht werd van HKO, en dus terug in het werk is gezet, maar ook terug in Sound&Safe. DA had ook als enige optie het hooi. Ik ga daar nog even achteraan, is wel moeilijk want pensionstal zit niet zo te springen om ander hooi te geven. Ook niet als ik het klaar zet. Verder lijkt de NAF niet op basis van druivensuiker... het is niet te eten (vindt poown ook niet) heel bitter maar ga zo nog even op het emmertje kijken voor de zekerheid. Poown is nog niet op het gras geweest.

Heb nu pijnstillers voor de pony, daar reageert hij goed op. Vraag mij dus alleen af of ik hem nu weer rustig aan zal laten draven aan longe. Ben zo van het bewegen, ik wordt er erg onrustig van als hij alleen maar stapt. Verder heb ik besloten om toch Pergolide te gaan geven omdat hij zeker een aantal kenmerken van Cushing vertoont. Vandaag krijg ik de pilletjes. Erg fijn dat iedereen zo mee denkt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:09

Embe@Ik hoop dat je snel resultaat ziet!Hou het goed in de gaten hoe hij er op reageert...ze moeten r natuulijk niet slechter van worden.

Mooie paardjes komen hier voorbij! <3
Unesco en Luus...en Hittie!
Hittie is een voorbeeld van een correct gebouwd en bespierd paard!Ik kan zien dat ze goed gereden wordt!
En geen gram teveel!

Janouk@Hoe is het met Image? :(:)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 08:31

@Geerke: ja, ik hou het zeker in de gaten. Heb van het Cushing-topic begrepen dat ze er allemaal anders op reageren. DA wil beginnen met 0,50 mg, ik denk aan 0,25 om mee te beginnen en dan langzaam opbouwen naar 0,50 (pony weegt ca 300 kg).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:00

Embe: draven aan de longe zou ik toch maar niet doen, zeker niet zolang hij op pijnstillers staat. Ik ben ook heel erg voor bewegen, hoor, maar rondjes lopen is geen goed idee. Dan kun je beter stukken rechtuit wandelen of fietsen. Wat zei je d.a. over nu al bewegen/draven?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 09:26

@Mysa: DA is ook nog terughoudend met betrekking tot draven... toch maar even wachten dus. We blijven nog even stappen ;)

Ik heb voor mijzelf besloten dat ik het nog een week of vier aankijk (dan moet de Pergolide ook aangeslagen zijn). De pony hoeft niet meer in de sport en ook niet meer bereden. Wel heb ik besloten dat hij pijnvrij, zonder pijnstilling, moet kunnen verder leven. Ook met een stukje weidegang. Weidegang is alleen mogelijk als hij daar tegenover beweging kan nemen (ca 15 minuten per dag draven aan de longe). Een pony in een paddock met een plukje hooi is voor mij geen paardenleven.

Vorig jaar is er een vorm van spat geconstateerd bij de pony, hij heeft inmiddels 2 Tildren kuren gehad maar is achter weer niet goed. DA heeft het er ook over om gewricht in te spuiten of evt nog een Tildren kuur. Waar trek je een grens? Voor iedereen persoonlijk natuurlijk. Heb nu laatste jaar ongeveer 2000,- euro DA kosten gemaakt en pony is eigenlijk slechter...

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:02

Dit zit in de NAF 5 star magnesium:

Citaat:
Fructooligosaccharide

From Wikipedia, the free encyclopediaJump to: navigation, search
Fructooligosaccharides (FOS) also sometimes called oligofructose or oligofructan, is a class of oligosaccharides used as an artificial or alternative sweetener. FOS exhibits sweetness levels between 30 and 50 percent of sugar in commercially-prepared syrups.[1][dead link] It occurs naturally, and its commercial use emerged in the 1980s in response to consumer demand for healthier and calorie-reduced foods. The term oligosaccharide refers to a short chain of sugar molecules (in the case of FOS, fructose molecules). Oligo means few, and saccharide means sugar.

Dus niet goed volgens mij... ik weet niet hoeveel er precies in zit. Ben sinds gisteren toch al weer overgestapt op GlucoBalance. Daar zit ook magnesium in.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 10:37

@update Image
Image is vandaag voor het eerst zonder pijnstillers; dan kan ik pas echt zeggen hoe het met haar gaat.
In vergelijking met mijn nachtmerries gaat het met Image goed. Ze is fit, brutaal en stapt regelmatig. Sinds gisteren is de boxrust opgeheven en staat ze weer samen met haar blonde vriendin in een halve buitenbak. Ik heb de bak maar in 2-en gedeeld, om te voorkomen dat ze onverwacht een sprintje trekt.
Vooralsnog houdt ze zich rustig en stapt lekker rond.
Ze is wel gevoelig aan haar knie en kootgewricht, maar loopt zeker niet kreupel nu.
Kortom ik wacht af en kijkt het met de dag aan. Zo'n paar dagen boxrust hebben wij haar manenkam weer doen slinken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 13:49

Leuk de foto's van de paarden die voorbijkomen, Hittie ziet er uit of ze klaar is voor London!
Hier zijn de paarden zaterdag weer voor een aantal uur de wei op gegaan, Vash is met nog een aantal in de paddocks gebleven. Hoef me dus geen zorgen te maken. Fijn is dat!

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:31

Update Y :

Vooreerst haar hoefjes met nieuw beslag(nog steeds met zooltje) van gisteren (8m na begin hb)
Afbeelding Afbeelding
Linksvoor (haar slechtste hoef) en Rechtsvoor
In het midden li ongeveer is nog een gaatje van een hoefzweer.

We zijn gestart met grondwerklessen en dat werpt zijn vruchten af. Ze kan nu netjes naast mij stappen en zelfs al stilstaan (!) bij de hoefsmid. :)
We gaan ook al terug mee op wandeling en nu zondag heeft ze 15km gedaan zonder problemen.
Het enige waar ik me zorgen in maak is haar gewicht, ze lijkt al te verzwaren van nog maar naar gras te kijken ... :(
Ze krijgt nu 2X/dag wat gruis met een handje s&s, hooi, en heel beperkt weidegang en toch komt ze bij. Wat zou ik nog kunnen afbouwen ???

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:07

paars schreef:
Leuk de foto's van de paarden die voorbijkomen, Hittie ziet er uit of ze klaar is voor London!
Hier zijn de paarden zaterdag weer voor een aantal uur de wei op gegaan, Vash is met nog een aantal in de paddocks gebleven. Hoef me dus geen zorgen te maken. Fijn is dat!

hahaha ...leuk ! :D
London here we come, heb je nog weer op Vash gereden ?
Ik ga natuurlijk niet alleen hè...je moet wel mee hoor !

Ga je Vash dit jaar wel op het gras proberen of durf je het niet aan ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:12

Yoika schreef:
Het enige waar ik me zorgen in maak is haar gewicht, ze lijkt al te verzwaren van nog maar naar gras te kijken ... :(
Ze krijgt nu 2X/dag wat gruis met een handje s&s, hooi, en heel beperkt weidegang en toch komt ze bij. Wat zou ik nog kunnen afbouwen ???

Hoeveel gruis krijgt ze ?
Wat versta je onder "heel beperkt" weidegang , hoe is het gras, hoe lang staat ze erop enz. ?
Hoeveel hooi krijgt ze daarnaast en wat voor kwaliteit ?
Krijgt ze verder nog een supplement of vitamine/mineralen korrel ?

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 21:55

Lolclub; wat ziet je paard er super uit!!

Embe; ik hoop voor je dat de pergolide wat gaat doen, ik zou ook met 0,25 beginnen als ik jou was.
En wat hooi betreft; kun je aan graszaadhooi komen -en dan het liefst roodzwenk- dan zou je de helft van het hooi wat je pony nu krijgt (weet je de hoeveelheid per dag? Ik weeg het namelijk ook altijd af voor de zekerheid, net als mysa al schrijft) kunnen vervangen door dat spul en dan misschien een vitaminekorrel bijgeven zoals pavo vital, dat vinden ze hier best te eten. :9

Wij hebben eventueel ook nog wat roodzwenk staan, mocht je er niet aan kunnen komen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:17

@jcristina: het hooi wordt vanaf vandaag gespoeld. Heb misschien wel interesse in jouw roodzwenk. In welke regio woon jij?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 08:48

Wie weet er een adres voor graszaad hooi, iets wat thuis bezorgd wordt, maar niet in van die enorme balen? En wat is gruis? Zoals dat hierboven voorbij komt?

Verder heb ik ook die Horse Graze van Agradi, gisteren geleverd, ik vind dat ze er alsnog best snel uit eet. Zit al te denken of ik nog iets onder/tussen de spijlen kan maken, zodat de eetopening wat kleiner wordt. Of een strakkere veer eraan? Of op de 'grondplaat' een extra plaat zodat de veren strakker komen te staan. Moet er wel bij zeggen dat ik ook maar weinig voer per keer, overdag drie keer 1kg, 's nachts 2kg. Hij werkt vast beter met een grotere hoeveelheid hooi erin.

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:07

Embe: ik woon in friesland vlakbij wolvega.

Mysa: misschien kun je het beste wat fouragehandelaren opbellen of boerenbond winkels.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:13

Heb ik gedaan, nou ja gemaild, maar leverde niet veel op, 1tje had wel, maar toen ik vroeg waar het vandaan kwam konden ze geen antwoord geven, ben ook altijd bang voor die lolitrem, dus wil wel weten hoe en waar geoogst.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 09:17

@jcristina: ik woon in de buurt van Haarlem :+ Evengoed dank voor het aanbod...