Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:53

Zinzi_jewel schreef:
Zal dan wel een kneuzing zijn . De zool is wat ingedeukt daardoor ..

Wij denk dat hij op een steen is gaan staan hij heeft er veder gewn last van

Rianne11_42

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:53

Zal vanzelf weer weg gaan :) maar als-ie van op een steentje staan al een kneuzinkje en deukje oploopt vraag ik me wel af wat de kwaliteit is van de hoef. Normaal zou je gewoon over kiezelpaden etc. moeten kunnen lopen zonder problemen (licht gevoelig is niet zo heel erg, maar meteen een deukje is wel vrij zacht materiaal).

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:04

Rianne11_42 schreef:
Zal vanzelf weer weg gaan :) maar als-ie van op een steentje staan al een kneuzinkje en deukje oploopt vraag ik me wel af wat de kwaliteit is van de hoef. Normaal zou je gewoon over kiezelpaden etc. moeten kunnen lopen zonder problemen (licht gevoelig is niet zo heel erg, maar meteen een deukje is wel vrij zacht materiaal).

Mijn verzorg paard is in het verleden hoefbevangen geweest e bij de vorige eigenaar niet goed verzorgt em waarscheinlijk niet goed bekapt

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 18:33

Om weer wat leven in dit topic te brengen:
Mijn paard is vandaag naar de smid geweest. Hieronder de foto's. Wat zijn jullie bevindingen?

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Beide voorvoeten voor:
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding

Linksachter:
Afbeelding

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 20:56

Ik ben geen kenner, maar is linksachter niet te groot?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 21:05

De voorhoeven hebben in elk geval aardige 'flares' naar buiten. Waar het door komt kan ik zo niet zeggen, dan zou ik blootsvoets en foto's van de onderkant ook moeten zien. Maar flares betekent dat de hoefwand daar los komt (dus verbrede witte lijn, niet helemaal 'los' zeg maar) door verkeerde druk op de hoefwand. Achter ziet er zo op het oog goed uit.

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:26

Rianne11_42 schreef:
De voorhoeven hebben in elk geval aardige 'flares' naar buiten. Waar het door komt kan ik zo niet zeggen, dan zou ik blootsvoets en foto's van de onderkant ook moeten zien. Maar flares betekent dat de hoefwand daar los komt (dus verbrede witte lijn, niet helemaal 'los' zeg maar) door verkeerde druk op de hoefwand. Achter ziet er zo op het oog goed uit.

De flares zijn waarschijnlijk te verklaren door een behoorlijke zweer die hij linksvoor achterin verzenen heeft gehad (buitenzijde). Tevens heeft hij deze beslagperiode eigenlijk te lang op zijn voorijzers gestaan (door infectie aan achterbenen en deze niet kunnen bekappen). Gaat dan wat plat (onderuit staan) en soort van meer in zijn verzenen hangen.

De witte lijn is echter niet verbreed. Op geen van zijn 4 voeten.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 22:50

Dat is onmogelijk als er flares zijn, omdat de binnenkant van de hoef niet mee kan bewegen met de hoefwand (enkel demping, maar kan niet meebuigen). Wat wel mogelijk is is dat er 'wedge' is gaan vormen, waardoor het bijna lijkt alsof het keurig één geheel is. En door de zweer zou kunnen, maar zowel links- als rechtsvoor zijn even ver geflared.

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:04

Rianne11_42 schreef:
Dat is onmogelijk als er flares zijn, omdat de binnenkant van de hoef niet mee kan bewegen met de hoefwand (enkel demping, maar kan niet meebuigen). Wat wel mogelijk is is dat er 'wedge' is gaan vormen, waardoor het bijna lijkt alsof het keurig één geheel is. En door de zweer zou kunnen, maar zowel links- als rechtsvoor zijn even ver geflared.

Geen idee wat een wedge is? Wat zijn de gevolgen en/of oplossingen tegen flares volgens jou?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:09

Ik zie een krap beslag voor. Ik zie flares. En hoefwanden waar te veel aan gevijld is.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:18

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 23:36

Ik heb het stuk gelezen. Idd duidelijk verhaal. Denk dat de flares zijn ontstaan doordat de tijd tussen de beslagperiode te lang is geweest. Daar komt bij dat het een ontzettende smeerlap is op stal en ondanks dat hij iedere dag een schoon bed krijgt toch vaak nat staat. (Staan op wachtlijst voor een oplossing, nl. Stal met langer weidegang).

@ zinzi_jewel: ik snap niet hoe je erbij komt dat er teveel aan gevijld is. De voeten zijn alleen opgepoetst aan de buitenkant. Wat betreft de maat van het ijzer: volgende keer krijgt hij een maat 4.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 09:22

Ik denk dat je mij bedoelt over het vijlen van de hoefwanden?!

Dat 'oppoetsen' doe meer kwaad dan je denkt. De buitenste laag van de hoefwand wordt er af gevijld. Dit doet hij met een vijl niet met een poetsdoekje ofzo.
Meestal gebeurd dit alleen op de plaats waar de nagels uit de hoef komen maar niet de gehele hoefwand.

Ubz_paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 11:29

@ Singasong: ik bedoelde idd jou (had net een ander topic gelezen en de naam waar zinzi_jewel in gereageerd had. Sorry Zinzi_jewel ;))

Wat ik altijd begrepen heb is dat het alleen slecht is als je bovenaan bij de kroonrand ook wegpoetst.
Nu viel mij gisteren idd op dat die randen, vooral aan de achtervoeten, behoorlijk bleek/schoon zijn.
Mijn smid komt hier echter nooit met de vijl, ook niet om op te poetsen.

Ik ben die benen al 1,5 week iedere dag aan het wassen met wat Betadine shampoo (door bacteriele infectie). Tevens heeft hij een behoorlijk zware antibiotica kuur gehad.
Normaal zijn de randen nooit zo bleek/schoon en de enige verklaring die ik kan geven is bovenstaande.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 12:46

Het zijn vrij wijde voorvoeten, ik vind echter niet dat er te krap beslagen is. Je ziet duidelijk dat er voldoende garnituur ligt. Deze smid heeft zelf lippen getrokken (iig voor) en garnituur gevijld, niet standaard uit de doos een ijzer eronder geknald. Het lijken mij ook niet de makkelijkste voeten om te beslaan (voor dan) omdat ze eigenlijk een beetje gedeformeerd zijn. Het zou mooi zijn als er op een gegeven moment wat meer af kan dan dit, ik denk dat de zool het niet toeliet oid. Er zit een mooie opzet in de ijzers, glooiend en niet met een knik erin.
Ik ben zelf vóór het opvijlen/oppoetsen van de hoeven omdat je dan de wand strak kunt houden en defecten in de wand beter kunt zien. De 'beschermlaag' die er zogenaamd afgepoetst wordt zit er de volgende dag weer op.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:20

Shinedown schreef:
Linksvoor
[ Afbeelding ]

Rechtsvoor
[ Afbeelding ]

Linksvoor, beetje vies van al het zand
[ Afbeelding ]

Ik heb zelfs een vijl van de smid gekregen, zodat ik de hoefjes mooi rond kan bijhouden (ik rijd veel buiten)! :D

Dit was mijn vorige post, en ik heb nu een paar vraagjes.

Ik rijd veel buiten, en de hoefsmid zei de vorige keer dat als de hoef te kort werd het misschien een idee was voor ijzers er voor onder te zetten. Nu moet de smid weer komen (eind juni komt hij weer, dus heeft er weer 7 weken tussen gezeten. Nou heeft mijn paard best wel droge hoeven en de scheur is er ook nog steeds niet uit. Ook door het buiten rijden is de hoef nogal ongelijk afgesleten en ik heb al meerdere keren kleine haken aan de onderkant eraf moeten vijlen (van die stukjes hoef die omslaan). Daarnaast loopt ze nog steeds erg gevoelig op steentjes (zand pad met steentjes erop, je kent het wel). De achter hoeven zijn verder prima, geen scheuren of dergelijke. Wel nu een paar kaar daar ook haakjes vanaf moeten vijlen.

Linksvoor
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd wat voor informatie en tips jullie mij kunnen geven. Paardje heeft verder nooit op ijzers gestaan en is nu 12, maar ik rijd er sinds een half jaar ook weer echt fanatiek mee en ook mee buiten. Plus dat ze zo gevoelig loopt op stenen (terwijl de smid nu weer moet komen) en dat ze best 'zwakke' hoeven heeft.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:36

De hoef zal er niet sterker van worden als je er een ijzer onder doet, eerder zwakker doordat het hoefmechanisme minder goed z'n taak kan doen. Ik zou er voor kiezen om hoefschoenen om te doen als je buiten gaat rijden. Ik neem aan dat ze er in de weide minder/geen last van heeft? En zeer regelmatig bekappen is belangrijk. Als het steeds zo scheef groeit zal de hoefgroei nooit gecorrigeerd gaan worden. Misschien kan je smid je uitleggen hoe je het zelf kan vijlen, zodat het minder hard scheef groeit? Dat komt niet alleen de hoef, maar ook de pezen in de benen ten goede :)

Heb je nog foto's van de onderkant eigenlijk?

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:42

Nee die heb ik niet, kan ik wel morgen maken :).

Ik zit inderdaad met alle nadelen van een hoefijzer, maar ik wil ook niet dat de hoef te kort word als ik veel buiten rijd. Van hoefschoenen ben ik ook niet zo'n fan, ik heb gehoord dat zo'n schoen eigenlijk maar even goed zit, aangezien de hoef daarna weer veranderd tijdens het groeien en de schoen dan niet meer goed past. Ik weet niet hoe dat echt zit, want verder weet ik er niet veel van :o .

Edit: ze wordt nu inderdaad ook om de 6-7 weken bekapt.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:44

Ik zou in jou geval voor hoefschoenen kiezen.
Nou ben ik ook geen voorstanders van ijzers, er zijn genoeg hoefsmeden die je ijzers proberen aan te smeren om 'niks'.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:53

Shinedown schreef:

Ik zit inderdaad met alle nadelen van een hoefijzer, maar ik wil ook niet dat de hoef te kort word als ik veel buiten rijd. Van hoefschoenen ben ik ook niet zo'n fan, ik heb gehoord dat zo'n schoen eigenlijk maar even goed zit, aangezien de hoef daarna weer veranderd tijdens het groeien en de schoen dan niet meer goed past. Ik weet niet hoe dat echt zit, want verder weet ik er niet veel van :o .

Mijn merrie slijt hoeven ook scheef en krijgt vaak in midden zo'n scheur.

Ik vijl sowieso elke 10 dagen.
Ik neem juist hoefschoenen omdat ik dan alles zelf kan blijven doen. Wanneer hoeven zijn gegroeit, vijl ik ze zodat de schoen weer passen :)

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 16:58

Maritje1991 schreef:
Shinedown schreef:

Mijn merrie slijt hoeven ook scheef en krijgt vaak in midden zo'n scheur.

Ik vijl sowieso elke 10 dagen.
Ik neem juist hoefschoenen omdat ik dan alles zelf kan blijven doen. Wanneer hoeven zijn gegroeit, vijl ik ze zodat de schoen weer passen :)

Ik wilde net vragen, hoe zorg je er dan voor dat de schoen weer past als je kijkt naar het verschil van hoeven pas gevijld en 7 weken later.
Ik vind het idee erg mooi, vooral omdat je geen nagels in de hoef slaat en dus de hoef in principe heel laat :).

Wie heeft hier nog meer ervaringen met hoefschoenen? Welke hebben jullie? Waar hebben jullie ze gekocht en voor hoeveel? Komt iemand ze passen (heb ik liever wel, dan weet ik zeker dat ze goed zouden zijn)? Hoe erg sluiten ze aan? Als ik over de zandvlakte ga, komt er dan geen zand in wat kan schuren?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:14

Ik heb zelf Easyboot Epics, maar voor buitenrijden kun je beter de Easyboot Trail (??) of de Equine Fusion nemen (maar Epic is ook goed als ze goed passen). En inderdaad, het is belangrijk dat je dan zelf ook vijlt, omdat anders de schoen niet meer past op een gegeven moment :) Waar ergens woon je? Ik weet dat Lennart Denkhaus aan huis komt om hoefschoenen te passen. Ze horen helemaal aan te sluiten en niet te schuiven. Belangrijk is om een schoen te hebben die dan redelijk laag sluit, waardoor het niet op de huid kan gaan schuren (Easyboot sluit laag bijv.). Op de hoefwand maakt het niet uit. Een lederen of stoffen klitteband sluiting die daar nog boven zit hoef je niet zo strak te doen, dat kan niet zo snel gaan schuren dan. En daarnaast is het een beetje een kwestie van in de gaten houden en uitproberen. Voor het passen etc. kan ik in elk geval Lennart Denkhaus aanbevelen.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:34

Ik woon in Midden/Noord-Limburg. Heb de Easyboot Trail even gecheckt, lijkt me goede dingen (als de beschrijvingen kloppen haha).

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:44

Lennart woont in Uden geloof ik. Je kan hem even mailen, of-ie bij je in de buurt komt :) Hij is altijd vrij snel met reageren!

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:34

Ik wacht even het commentaar van de hoefsmid af van zaterdag, maar anders ga ik hem meteen mailen! Dit is trouwens de onderkant van de rechter hoef, links was ik daarna,vergeten haha.

Mijn mobiel heeft de foto weer verdraaid (ondersteboven) maar:

Afbeelding