Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 01:14

Strasser is niet voor niks hier en daar op de aardbol al verboden. Traditioneel bekappen en beslaan mag wel, en dat is niet voor niks.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 09:12

@ ara: in het begin is (als ik me niet vergis) door een aantal mensen aangegeven dat je het niet kunt beoordelen omdat er geen paard aan vast zit. Bij de bokhoef heb ik zelf ook de indruk dat het te rigoreus is, en dat het paard niet op de hoef kan lopen. Dit omdat het zich heeft aangepast in de manier van bewegen op de bokhoef.

De andere hoeven lijken er netjes uit te zien, maar idd, zonder paard eraan dat beweegt is het moeilijk te beoordelen.

Toch vind ik het bekappen van dode hoeven absoluut een must, juist omdat je er niets aan kunt verpesten en er geen paard meer is dat er straks op moet lopen. Een mooie manier om vertrouwd te raken met het gereedschap Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 11:48

janderegelaa schreef:
@ Arabesk: er is simpelweg geen wetenschappelijk onderzoek dat bewijst dat NB of Strasser of welke methode dan ook beter is dan TB. Omgekeerd is er ook geen onderzoek dat bewijst dat TB beter zou zijn.
Hier heb je een heel mooi artikel wat eigenlijk jouw filosofie in bekappen zou moeten zijn:
http://www.lancasterequine.com/farrier_faqs.html#14

Ik heb het hier al een keer eerder gezegd, het is niet de manier van het houden en bekappen van jullie paarden wat hier problemen geeft. Het is de agressiviteit waarmee jullie de boodschap uitdragen en anderen jullie mening willen opdringen.

Ik wil toch ook nog wel een punt van aandacht meegeven. Het is niet ondenkbaar dat als er in de toekomst eens iemand vervolgd wordt voor een akkefietje met een paardenhoef diegene wel eens met een vinger naar jullie opleiding kan wijzen en ik ben dan toch heel benieuwd hoe jullie je daaruit gaan redden. Buiten dat je goede naam voorgoed weg is, voorzover jullie naam nog goed is maar dat kan ik niet beoordelen. Bij mij in ieder geval niet.

Ik zal het artikel uitprinten en meenemen naar het strand Sigaar, doorlezen en voorzien van commentaar.

Lees jij dan ook het boek van Natuurlijk Bekappen door? Of die van Ramey of Jackson

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 11:57

Goh, wat gezellie weer.
Die namen zeggen me allen geen bal, maar Arabesk, doe jij je paarden al een tijd zelfstandig door je eigen gecreeerde logica - op basis van literatuur- toe te passen? En heb je nooit problemen gehad?
Dan ben je of een wereldtalent- of je hebt enorme mazzel gehad.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 13:31

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 13:32

detour schreef:
Goh, wat gezellie weer.
Die namen zeggen me allen geen bal, maar Arabesk, doe jij je paarden al een tijd zelfstandig door je eigen gecreeerde logica - op basis van literatuur- toe te passen? En heb je nooit problemen gehad?
Dan ben je of een wereldtalent- of je hebt enorme mazzel gehad.

Nooit problemen, paard altijd rad.

Toeval?

Heeft iedereen op PN van die 'wonderpaarden'?

En als die namen je niets zeggen, misschien moet je je er eens in verdiepen. Op www.jaimejackson.com en http://www.hoofrehab.com/ (site van Pete Ramey) staat zeer interessante info. Pete Ramey heeft ook een berg aan interessante artikelen. Alleen nemen mensen vaak niet de moeite om het te lezen en papegaaien ze liever een ander na, (die ze ook niet gelezen heeft)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:37

Jij noemet het napapegaaien, maar hier is inmiddels ook een NH-paard weggebonjourd. Die werd zo natural bekapt en gehoduen dat het dier er slecht uitzag, en achterover stond, zo erg dat de goede smid hier vreeste voor de schade...

Het is toch logscih dat mensen liever iemand aannemen die jaren theoretische en praktische ervaring heeft? Ik heb ook liever een smid die medisch zeer onderlegd is mbt de hoef En het paardenbeen. Want NH lijkt daar zich veel minder om te bekommeren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:42

ik heb ook wel eens een paard op 4 benen kreupel gehad Lachen is ook rad toch?? Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 13:55

KiWiKo schreef:
ik heb ook wel eens een paard op 4 benen kreupel gehad Lachen is ook rad toch?? Lachen

ja, als ie overal even kreupel is!!! Haha!
Als een paard kassie wijlen is dan is ie ook rad want dan gebruikt ie ze alle vier niet meer. Clown Knipoog

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:13

detour schreef:
Jij noemet het napapegaaien, maar hier is inmiddels ook een NH-paard weggebonjourd. Die werd zo natural bekapt en gehoduen dat het dier er slecht uitzag, en achterover stond, zo erg dat de goede smid hier vreeste voor de schade...

Het is toch logscih dat mensen liever iemand aannemen die jaren theoretische en praktische ervaring heeft? Ik heb ook liever een smid die medisch zeer onderlegd is mbt de hoef En het paardenbeen. Want NH lijkt daar zich veel minder om te bekommeren.

En dat is niet waar. NH bekomeert zich wel degelijk erg om het hele paardenbeen (al lijkt dat in jouw ogen misschien niet zo). Maar daar vallen het eerste en tweede stukje tekst hierboven samen. Als een dier zo 'natural' bekapt werd dat hij te ver achteroverstond en er slecht uitzag, werd hij dus helemaal niet op de juiste manier bekapt, óók voor naturals niet!!
Het doel is om een paard zo goed mogelijk te laten lopen met zijn eigen hoeven, dus dat is voor elk paard anders, ook in het land van de naturals Lachen.
Het doel is niet om de paarden zo laag mogelijk op de hielen te zetten en daarbij het dier zelf maar te negeren.

Het paard boven is dus door iemand bekapt die NB duidelijk niet goed begrepen heeft.

Als jullie zo vaak paarden tegenkomen die op een onjuiste manier NB bekapt zijn is er misschien wel wat voor de zeggen om de ééndaagse cursussen af te schaffen en daar langere cursussen voor in de plaats te geven.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:18

Is toch gek; mijn reguliere smid vond het een typisch NH geval en scheen meer van dat soort paarden te hebben opgeknapt..

Die NH smid had bij een of andere Amerikaanse goof zijn studie gevolgd. misschien wel een van die mensen die Arabesk aankaartte.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:22

Hij kan het wel een typisch NH geval vinden, maar dan zijn ze toch niet op de juiste manier bekapt en dan zou ik het geen NB willen noemen (dat is het dan in feite ook niet).

Stel dat je een 'burger Lachen ' op de TB manier laat bekappen en dat gaat helemaal fout. Dan is dat toch niet 'bekappen volgens de TB-methode'? Dan is dat gewoon iemands eigen foute methode.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:25

Tsja, daar zit wat in; toch vertrouw ik mijn smid en andere smeden wel als ze zeggen dat het een typisch geval van NB wordt genoemd, hoor, kennelijk zitten er kenmerken in die niet passen bij TB..

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:28

Waarschijnlijk gebeurt het ook door iemand die DENKT dat hij NB aan het bekappen is, maar dit dus op onjuiste manier doet. Vandaar het 'typisch NB'.

Daarom is een langere cursus misschien wel verstandiger Ja

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:31

weet je een goed paard met goede benen heeft zelfs geen bekappen nodig,dat is dan natuurlijk,niet met een mes erin liggen kappen en snijden en raspen.

Hier komt de hoefsmid maandelijks over de vloer,ik heb twee paarden die in geen jaren gekapt zijn,en die altijd met nette voetjes staan,zelfs nog niet zijn bijgeraspt.
Ze staan van nature correct en hebben goede hoefkwaliteit en beenstand.
Maar dat zijn in de moderna paardenfokkerij eerder de uitzondering dan de regel.
net zoals een mustang van nature goede of slechte voeten heeft,zijn deze slecht wordt hij niet oud en plant deze zich niet voort.
dus natuurlijk bekappen bestaat niet jullie apen gewoon een gezonde voet van een mustang na,maar omdat deze op deze vorm goed kan leven ,betekend niet dat elk paard op die vorm verder kan,en dan nog iedreen even een cursusje aanleren om zelf wat aan te modderen!!!!
Waar is gaia nu!!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:35

Een goed paard met goede benen zal geen bekappen nodig hebben, MITS op de juiste ondergrond gehouden. Dat kan hier vaak niet, dus slaat dit in dat geval eigenlijk nergens op.

Verder vind ik je mening over NB een béétje kortzichtig. Het is niet zomaar het na-apen van een mustangvoet hoor!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:42

Ik heb dit hele topic al meegelezen en op de volgende opmerking van Arabesk wil ik toch even reageren:

Citaat:
TIjdens de cursus, wordt ook herhaaldelijk er op gewezen dat je een ervaren bekapper je werk moet laten controleren en eventueel de eerste bekapping moet laten doen als er veel afmoet. En hetzelfde geld voor ongezonde hoeven, niet zélf aan beginnen.

Waarom dan het voorbeeld van de bokhoef op pagina 1?
Lijkt me toch een aardig problematische, ongezonde hoef?
Waarom wordt dit dan wel in een cursus meegenomen terwijl je nu aangeeft dat het alleen om "bijvijlen en bijwerken" zou gaan?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:44

hier is de ondergrond overal gelijk,paard staat snachts binnen op stro(zandgrond)
overdag in een weide op normale droge grond,verder wordt er niets mee gedaan!
net zoals bij wilde paarden onderhouden ze zelf hun voetjes,

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 14:52

Dan heb jij geluk, waarschijnlijk ook met het type paard wat je hebt. Maar dat geld zeker niet voor elk paard dus zal er toch bekapt moeten worden, dat wil dan niet zeggen dat ze meteen slechte hoeven hebben. Mijn IJslander heeft ook superhoeven, alleen de randje doe ik af en toe 'voor het mooie'. Nou ja, dat kan.

Ik denk dat ze de bokhoef gebruikt hebben omdat ie er toch tussen zat, en ach, er hangt geen paard aan. Voor hier is het niet zo'n handig voorbeeld Lachen

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:08

Goof schreef:
Waarom dan het voorbeeld van de bokhoef op pagina 1?
Lijkt me toch een aardig problematische, ongezonde hoef?
Waarom wordt dit dan wel in een cursus meegenomen terwijl je nu aangeeft dat het alleen om "bijvijlen en bijwerken" zou gaan?

Dat heb ik al uitgelegd. Om te laten zien dat ook ramphoeven er weer normaal uit kunnen zien.

Zou dit een levend paard geweest zijn dan had het bekappen stapsgewijs moeten plaatsvinden waarbij telkens tussendoor gelopen had moeten worden om te zien of het paard nog steeds goed liep. Het uiteindelijke resultaat zou hetzelfde geweest zijn.

En als dit paard in een keer lager was gezet waren er zeker geen pezen en spieren gescheurd. Vergelijk het met een vrouw die altijd op hoge hakken loopt en dan op platte schoenen gaat lopen, het voelt wel even 'kort' in je kuit maar afscheuren nee

Pezen kunnen zich razendsnel aanpassen op een nieuwe 'spanning' dat is ook de reden dat botbreuken binnen een bepaalde tijd gezet moeten worden anders trekken de pezen de boel aan en krijg je de botten nooit meer knap op elkaar.

Wil ik nog even opmerken dat we alleen maar hoeven in de vriezer hebben die lang niet bekapt zijn. Kennelijk vind niemand het de moeite waard om z'n afgeschreven paard nog knap bij te houden. Aan de hoeven te zien zijn de meeste meer dan een half jaar niet bekapt! Schandalig!!!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 15:13

Citaat:
En als dit paard in een keer lager was gezet waren er zeker geen pezen en spieren gescheurd. Vergelijk het met een vrouw die altijd op hoge hakken loopt en dan op platte schoenen gaat lopen, het voelt wel even 'kort' in je kuit maar afscheuren nee

Citaat:
Om te laten zien dat ook ramphoeven er weer normaal uit kunnen zien.

Je geeft dus in de bovenste quote aan dat als het een levend dier betrof het niet had gekund, ivm een dan dus verkeerde stand waardoor het dier pees en spierproblemen zou krijgen, maar waarom wil je dan in de cursus wel laten zien dat zo'n hoef er normaal uit kan zien?

Als de cursus is om alleen bij te vijlen zoals ik hierboven als zei, is het voor cursisten niet van belang dat zo'n vreselijk moeilijke hoef weer goed kan (zou kunnen) staan toch?

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:14

het ype paard waarover ik het had zijn de volgende een bwp en een halfbloed arabier sbs
dus twee totaal uiteenlopende soorten.

Binnenkort gaan de mensen met een cursusje van een dag allemaal zelfs zadels bijvullen en maken,net even snel geleerd

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 16:36

Arabesk schreef:
Je hoeft niet zo ver weg hoor, de konik paardjes hier worden ook niet bekapt. Ze leven op zachte bodem en hun hoeven zijn ook wat langer. Een iets langere hoefwand geeft ook grip op zachte bodem.

maar verwacht niet dat als je zo'n konikpaardje uit de polder trekt dat je er dan lange ritten mee kunt maken op het asfalt

Om de hoeven geschikt te maken om op asfalt te rijden zul je de wei moeten asfalteren, óf de hoeven laten slijten alsóf ze op asfalt staan. Kleine aanpassingen in de wei zoals verharding rond de drinkbakken en in de inloopstal geven ook al een prima ondersteuning.

Als je paard alleen in de bak komt, en op het weiland dan bekap je ook anders dan wanneer je 'm wilt gebruiken op asfalt. Wil je springen met je paard, dan wordt ook aangeraden om achterin de hoef een klein randje te laten staan in de vorm van een driehoekje dat grip geeft net als de vormpjes in het profiel van je autobanden.

Arabesk ik rij meerdere keren per week buitenritten van gemiddeld 2 uur.
Echter ik zie zelden asfalt. Hooguit om een weg of fietspad over te steken.
Nu krijg ik de indruk dat als je dus veel op het asfalt rijd, gebaat bent bij de NB methode zoals jullie als voorbeeld stellen.
Hoeveel ruiters maken er veel kilometers op het asfalt ?
Bovendien hoe reageren die korte ' NB gecreerde asfalthoefjes' in een natte glibberige weide qua houvast?

Dan kom ik toch weer tot de conclusie dat elk paard een individu is en ook als zodanig bekapt dient te worden. Vanwege de bodem waar het paard veel beweegt maar ook vanwege de huisvesting.

Mijn paarden lopen vooral op zandbodem en weiland maar doen niet moeilijk als ik tijdens een buitenrit op kiezelpaden terecht kom.
Ik rij dus nauwelijks op asfalt.
Vorige maand hebben we nog een lang weekend in het Montferland gereden.
Op menig pad lag veel grove kiezel en stenen.
Onze paarden hadden in eerste instantie nergens last van.
Op de 3e dag begonnen ze halfweg de rit ietsje gevoelig te lopen op de kiezelstukken.
Wat bleek, de straal was in die paar dagen zodanig gegroeid dat hij onder de hoefwand uitkwam.
Toen ik de straal gelijk met de hoefwand bekapte liepen ze weer als vanouds.

Eerder was het zo dat je volgens PN ook niet aan de straal mocht komen.

Ik kap er dus wel geregeld een stukje af zodra de straal al is het maar een mm. onder de hoefwand uitkomt. Bovendien vernieuwd de straal van tijd tot tijd hier bij beide paarden.
De hele bovenlaag komt er ineen keer af en er komt een puntgave maar veel kleinere straal onderuit.

Ik kan niet anders bedenken dan dat de natuur dat ook zelf regelt.

Er zijn zoveel dingen die aan de hoef kunnen veranderen per paard en zelfs per periode van het jaar dat leer je onmogelijk op een dagje vijlen.

Jullie kunnen nou wel aanraden dat men eerst onder toeziend oog van een ervaren bekapper het eigen paard moet doen maar ik heb toch al menig praktijkgeval gezien dat de cursist meent het zelf allemaal wel te kunnen.
Wie wordt van zulke mensen de dupe. HET PAARD !!!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 16:39

Goof schreef:
Citaat:

Citaat:
Om te laten zien dat ook ramphoeven er weer normaal uit kunnen zien.

Je geeft dus in de bovenste quote aan dat als het een levend dier betrof het niet had gekund, ivm een dan dus verkeerde stand waardoor het dier pees en spierproblemen zou krijgen, maar waarom wil je dan in de cursus wel laten zien dat zo'n hoef er normaal uit kan zien?

Als de cursus is om alleen bij te vijlen zoals ik hierboven als zei, is het voor cursisten niet van belang dat zo'n vreselijk moeilijke hoef weer goed kan (zou kunnen) staan toch?

je leest niet goed, pees en spierproblemen waren juist NIET de verwachting.

zelden zit er normaal materiaal tussen de hoeven uit onze voorraad. Sigaar Het voordeel daarvan is dat ze vaak veel te lang zijn en mensen dus goed kunnen oefenen op het raspen. Voordat we op oefenhoeven starten, leren we mensen ook eerst hoe ze goed recht moeten vijlen op een stukje hout.

Zo'n veel te lange hoef lijkt eerst totaal niet om een normale hoef, dus gaan ze eerst vijlen, gaandeweg gaat de hoef meer lijken op een normale hoef, daarom kun je ook op een abnormale hoef leren bekappen. Wel raden we aan om bij zulke ramphoeven als je paard die zou hebben de eerste keer een ervaren bekapper erbij te halen en dat je zelf alleen het tussentijdse onderhoud doet.

(om het maar weer eens te herhalen)

Elke hoef is verschillend, maar elke hoef geeft zelf ook aan hoe deze bekapt moet worden. De zool is het referentiepunt, de zool zit namelijk aan het hoefbeen vast en vertelt ons dus ook waar het hoefbeen zit in de hoef. Er wordt nooit in de zool geraspt of gesneden. Wie de zool aanhoudt als referentie bekapt op een manier die past bij díe hoef, een juiste voetas en stand volgen altijd vanzelf.

@ Jandereglaar ik heb het artikel gelezen, er staat niet veel bijzonders in. Wel dat het verhogen van de hielen bij problemen weinig zin heeft, daar kan ik het wel mee eens zijn. Verder noemt hij nog het gebruik van pads in hoefschoenen bij het oplossen van hoefproblemen.

Wat mij wel opviel is dat hij in zijn artikel zegt 'ik heb geleerd door trial and error'. Ik moet er niet aan denken dat die 'error' net mijn paard zou treffen. En ook zegt hij dat het niet erg is als je paard na een beslagbeurt of bekapbeurt kreupel loopt Bloos!

En wat betreft wel of niet wetenschappelijk, NB is wel degelijk ontstaan uit wetenschappelijk onderzoek:

Het is nog niet zo lang geleden dat er voor het eerst op wetenschappelijke wijze grootschalig onderzoek is verricht op wilde paarden: Tot de ontsteltenis van de onderzoekers was de hoefvorm en het gebruik van de hoef totaal anders dan wat men altijd had aangenomen. Bij alle onderzochte paarden was de vorm van de hoeven hetzelfde, maar beslist anders dan het model dat we bij onze gedomesticeerde paarden nastreven.

Interessant was dat alle paarden op de zool en straal liepen, en de hoefwand hoofdzakelijk voor de bescherming "rondom" diende. Brokkelhoeven, hoefkatrolontsteking en dergelijke hoefziekten kwamen bij geen van de paarden voor, zelfs niet bij de kadavers die men vond. Paarden in de natuur gaan wel dood, maar doorgaans niet aan hoefproblemen. In Nederland is het net andersom: De meeste paarden komen voortijdig aan hun eind door hoef- en beenproblemen.

Dit zette sommige onderzoekers aan het denken: Als de hoefvorm van wilde paarden anders is dan bij gedomesticeerde paarden, en wilde paarden hoeven hebben die bestand zijn tegen dagelijks 50 kilometer over rotsgronden en daarbij uiterst gezond zijn, wat zou er dan gebeuren als we gedomesticeerde paarden dezelfde hoefvorm en een vergelijkbare levenswijze geven als hun wilde soortgenoten? Tot hun vreugde ontdekten ze dat de hoeven dan na verloop van tijd even gezond en onslijtbaar werden als die van de wilde paarden...

Sinds deze ontdekkingen zijn er een aantal nieuwe stromingen ontstaan, waarbij uitgegaan wordt van de natuurlijke vorm en functie van de hoef. Deze methoden van bekappen hebben hun doeltreffendheid inmiddels ruimschoots bewezen: Het blijkt dat alle paarden na een overgangsperiode zonder ijzers kunnen lopen, dat ziekten als hoefkatrolontsteking en hoefbevangenheid kunnen worden voorkomen en genezen, dat de paarden veel beter gaan lopen dan voorheen. Wereldwijd ontdekken steeds meer mensen de natuurlijke bekapping en passen deze toe in alle vormen van paardensport: Recreatie, Endurance, Dressuur, Gangenpaarden, Western, etc.

Veel onderzoek op het gebied van de hoeven is verricht door Jaime Jackson, een hoefsmid die door samenwerking met het Amerikaanse Bureau of Land Management (BLM) de kans kreeg om enkele honderden wilde paarden te onderzoeken. Hij schreef: "Voortdurend in beweging, rennend, spelend of vredig grazend, zijn deze dieren alle valleien en bergen van het woestijnlandschap binnengegrongen, inclusief de steile rotsachtige berghellingen waar ik zelf bij iedere stap moest uitkijken." Als hoefsmid wist Jaime Jackson waar hij naar moest kijken. Tot zijn verbazing zag hij dat de paarden dagelijks enorme afstanden aflegden over het slecht begaanbare rotsachtige landschap en dat de hoeven daarbij in perfecte conditie waren. Hoe was het mogelijk dat paarden zonder hoefbeslag zulke afstanden konden afleggen over zo'n ruwe bodem? En waarom ontstaan er zoveel hoefproblemen zodra het paard door de mensen wordt "verzorgd"?

Vele andere onderzoeken hebben inmiddels plaatsgevonden, sommige in samenwerking met artsen, hoefsmeden, biologen, etc. De onderzoeken zijn uitgevoerd in verschillende werelddelen, bij verschillende paarden, levend op verschillende ondergronden, levend van verschillende soorten voeding, maar de grote lijnen werden al snel zichtbaar... De gangbare manier van paardenverzorgen sluit absoluut niet aan bij de natuurlijke behoeften van het dier, en doen vaak meer kwaad dan goed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 16:41

@ henny_w, als je paard voornamelijk gebruikt wordt op gras en veel grip moet hebben laat NB een driehoekje staan aan de achterkant dat werkt als gripprofiel

Stralen worden alleen bijgewerkt als ze heel erg uitsteken boven de hoef, iets wat eigenlijk alleen bij ramphoeven voorkomt. Wie overgaat op een meer natuurlijke bekapping, krijgt vanzelf mooie stralen die voldoende slijten bij het paard. De straal werkt ook als groeisensor: wordt de druk op de straal te groot dan groeit de hoef harder en komt de straal vanzelf weer verder van de grond, staat ie zo ver van de grond dat er te weinig druk plaatsvindt, dan stopt de hoef met groeien om weer af te slijten.