Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
janderegelaa schreef:@ Arabesk: er is simpelweg geen wetenschappelijk onderzoek dat bewijst dat NB of Strasser of welke methode dan ook beter is dan TB. Omgekeerd is er ook geen onderzoek dat bewijst dat TB beter zou zijn.
Hier heb je een heel mooi artikel wat eigenlijk jouw filosofie in bekappen zou moeten zijn:
http://www.lancasterequine.com/farrier_faqs.html#14
Ik heb het hier al een keer eerder gezegd, het is niet de manier van het houden en bekappen van jullie paarden wat hier problemen geeft. Het is de agressiviteit waarmee jullie de boodschap uitdragen en anderen jullie mening willen opdringen.
Ik wil toch ook nog wel een punt van aandacht meegeven. Het is niet ondenkbaar dat als er in de toekomst eens iemand vervolgd wordt voor een akkefietje met een paardenhoef diegene wel eens met een vinger naar jullie opleiding kan wijzen en ik ben dan toch heel benieuwd hoe jullie je daaruit gaan redden. Buiten dat je goede naam voorgoed weg is, voorzover jullie naam nog goed is maar dat kan ik niet beoordelen. Bij mij in ieder geval niet.
detour schreef:Goh, wat gezellie weer.
Die namen zeggen me allen geen bal, maar Arabesk, doe jij je paarden al een tijd zelfstandig door je eigen gecreeerde logica - op basis van literatuur- toe te passen? En heb je nooit problemen gehad?
Dan ben je of een wereldtalent- of je hebt enorme mazzel gehad.
KiWiKo schreef:ik heb ook wel eens een paard op 4 benen kreupel gehadis ook rad toch??
detour schreef:Jij noemet het napapegaaien, maar hier is inmiddels ook een NH-paard weggebonjourd. Die werd zo natural bekapt en gehoduen dat het dier er slecht uitzag, en achterover stond, zo erg dat de goede smid hier vreeste voor de schade...
Het is toch logscih dat mensen liever iemand aannemen die jaren theoretische en praktische ervaring heeft? Ik heb ook liever een smid die medisch zeer onderlegd is mbt de hoef En het paardenbeen. Want NH lijkt daar zich veel minder om te bekommeren.
Citaat:TIjdens de cursus, wordt ook herhaaldelijk er op gewezen dat je een ervaren bekapper je werk moet laten controleren en eventueel de eerste bekapping moet laten doen als er veel afmoet. En hetzelfde geld voor ongezonde hoeven, niet zélf aan beginnen.
Goof schreef:Waarom dan het voorbeeld van de bokhoef op pagina 1?
Lijkt me toch een aardig problematische, ongezonde hoef?
Waarom wordt dit dan wel in een cursus meegenomen terwijl je nu aangeeft dat het alleen om "bijvijlen en bijwerken" zou gaan?
Citaat:En als dit paard in een keer lager was gezet waren er zeker geen pezen en spieren gescheurd. Vergelijk het met een vrouw die altijd op hoge hakken loopt en dan op platte schoenen gaat lopen, het voelt wel even 'kort' in je kuit maar afscheuren nee
Citaat:Om te laten zien dat ook ramphoeven er weer normaal uit kunnen zien.
Arabesk schreef:Je hoeft niet zo ver weg hoor, de konik paardjes hier worden ook niet bekapt. Ze leven op zachte bodem en hun hoeven zijn ook wat langer. Een iets langere hoefwand geeft ook grip op zachte bodem.
maar verwacht niet dat als je zo'n konikpaardje uit de polder trekt dat je er dan lange ritten mee kunt maken op het asfalt
Om de hoeven geschikt te maken om op asfalt te rijden zul je de wei moeten asfalteren, óf de hoeven laten slijten alsóf ze op asfalt staan. Kleine aanpassingen in de wei zoals verharding rond de drinkbakken en in de inloopstal geven ook al een prima ondersteuning.
Als je paard alleen in de bak komt, en op het weiland dan bekap je ook anders dan wanneer je 'm wilt gebruiken op asfalt. Wil je springen met je paard, dan wordt ook aangeraden om achterin de hoef een klein randje te laten staan in de vorm van een driehoekje dat grip geeft net als de vormpjes in het profiel van je autobanden.
Goof schreef:Citaat:En als dit paard in een keer lager was gezet waren er zeker geen pezen en spieren gescheurd. Vergelijk het met een vrouw die altijd op hoge hakken loopt en dan op platte schoenen gaat lopen, het voelt wel even 'kort' in je kuit maar afscheuren neeCitaat:Om te laten zien dat ook ramphoeven er weer normaal uit kunnen zien.
Je geeft dus in de bovenste quote aan dat als het een levend dier betrof het niet had gekund, ivm een dan dus verkeerde stand waardoor het dier pees en spierproblemen zou krijgen, maar waarom wil je dan in de cursus wel laten zien dat zo'n hoef er normaal uit kan zien?
Als de cursus is om alleen bij te vijlen zoals ik hierboven als zei, is het voor cursisten niet van belang dat zo'n vreselijk moeilijke hoef weer goed kan (zou kunnen) staan toch?