Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:22

Het valt me op dat de toon duidelijk scheef afgesleten is maar het ijzer er recht onder zit en zo dus min of meer dwingt om recht af te wikkelen.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:44

Ze zaten er daar ook net onder en Bram kon helaas niks meer a/d rest v/d hoeven doen omdat hij de hoeven al zo achtelijk had afgesleten want normaal stond hij ook veel rechter maar omdat er niks meer over was om te raspen heeft hij ze er zo onder gezet dat hij vanzelf zou gaan corrigeren als je moet kiezen tussen twee kwaden dan kies je toch voor de minst kwade en ik kon hem toch ook niet nog eens twee weken in zijn box laten staan kreperend van de pijn.

Hij is er in die 6 weken aanzienlijk van opgeknapt en daarbij staat hij ook op de Soulmate en dat heeft hem nog veel meer opgelapt het is een heel ander paard geworden. Ik ben blij dat ik deze keuzes genomen heb.

j_haine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 14:26

ik heb heel het cytek verhaal een beetje door gelezen de laatst dagen.

voor mij is er echt maar een conclusie die de waarheid bevat. cytec, natural balance, break over beslag, equilibrium en alles wat er de laatste jaren nog meer uitgevonden is, zal allemaal zijn voordelen hebben.
maar volgens mij bestaat het ei van columbus in hoefbeslag echt niet. mensen hebben verschillende voeten en paarden dus ook. de meeste collega hoefsmeden die ik zijn vakmensen, maar proberen een oplossing te zoeken die voor alle paarden goed zou zijn. die bestaat niet.
ga het paard weer als individu zien. en ga opzoek naar iets wat voor dat paard goed is.
paarden zijn gebouwd uit een basis principe en dat is goed vanuit de natuur. ga dit nooit proberen te veranderen. ze zijn allemaal verschillend van bouw en gebruik. probeer altijd terug te werken naar een goede basis, zoals die bedoeld is. dat is namelijk niet voor niks.
zoek een manier om terug te gaan naar die basis die bij het paard past, de confortabelste manier.

ieder paard heeft belang bij een rechte voetas. of het nu een steile of een weke voetas is.
als we een paardenvoet vanaf onderen bekijken zie je zonder al te veel technies inzicht dat de voorkant van de voet (de toon/teen) gemaakt is om het gewicht van het dier te dragen. de achterkant (waar de straal en de steunsel zitten) is duidelijk niet gemaakt om gewicht te dragen, maar om balans in het been te bewaren en dus stabiliteit te bieden. dus waarom zouden we paarden plat op de voeten gaan zetten (de voetas dus naar achteren breken) en het gewicht dat uit het been in de voet komt op het achterste gedeelte van de voet laten dragen. dit is echt pure vernieling.
respecteer de manier waarop het paard is gebouwd, dit is niet voor niks.

en ja er zullen paarden zijn die het op cytek super doen, net als op alle andere beslagen die er zijn ontwikkeld de laatste tijd. maar maak er geen stelregel van.
ik maak van heel veel manieren van bekappen en beslaan die er zijn uitgevonden gebruik, misschien niet volledig maar de details maken het verschil. een paard met overbelaste pezen aan het voorbeen kan je prima helpen met een ijzer wat recht is in de teen. maar als ik er een paard mee ga beslaan wat nergens last van heeft zal hij alleen maar gaan struikelen en er dus niet beter van worden.
het is en blijft een hele ingewikkelde materie en het doet mij wel deugd dat de mensen hier meedenken en praten over wat het beste is voor hun paard. ik lees ook heel veel verschillende meningen over de verschillende soorten van beslag. dit bevestigd voor mij alleen maar dat jullie ook zien dat ieder paard verschillend is, en er dus niet een oplossing is voor verschillende problemen.
naar mijn mening is je vast pinnen aan een manier van paarden bekappen en beslaan kortzichtig en getuigd niet van inzicht.

mensen zijn, net als paarden, kudde dieren. wat hun hebben is goed en ze zouden graag willen dat anderen daar in mee gaan voor hun eigen bevestiging.
als je door de stad loopt kijk eens naar beneden en ga eens na hoeveel mensen er met dezelfde schoenen lopen als jij. waarom gaan we proberen dit bij paarden wel te doen?

dus mijn afsluiter op dit verhaal. blijf bij de basis zoals die bedoeld is. is de basis niet goed probeer er dan naar terug te gaan. en als cytec, natural balance, equilimbrium of alle verdere uitvindingen daar een bijdrage bij kunnen leveren, maak er dan dankbaar gebruik van.
de kelten en romeinen hebben het allemaal nog niet zo verkeerd bedacht.
maar bekijk het paard in ieder geval weer als individu, en geeft het de verzorging waar het dier recht op heeft.
ze zullen je dankbaar zijn.

groet john.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-08 20:09

Ik heb nu al een aantal jaar paarden gehad en niet allemaal liepen ze op een ijzer omdat het niet nodig was ik heb er 1 gehad die had vetijzers met widiapunte erin omdat hij zijn ijzers op een zeer idiote manier afsleet waar hij niks aan kon doen.

Ik heb ook een arabier gehad en die kreeg alleen loud beslag met een normaal ijzer eronder maar op een dag brak de smid zijn pols en kon hij alleen nog maar warm beslag doen en dus kreeg mijn arab warm beslag nou dat hebben we geweten de volgende dag liep ik de straat op en m'neer ging liggen en kwam niet meer overeind, wat bleek hij kon absoluut niet tegen warm beslag dus ijzers eraf 6 weken weidegang en toen weer koud beslag en alles was oke.

Met warm beslag word de hoornwand dicht gescroeid en dus valt de natuurlijke vering helemaal weg en word het een harde rand en daar kon hij dus niet tegen het klapte teveel door in zijn benen.

Ik heb er ook 1 gehad met enorme platvoeten voor en hele korte hoefjes achter het heeft dik 3 jaar geduurd voordat hij weer een normale hoefvorm had en dat was allemaal gekomen nalatigheid van de vorige eigenaar die deed er helemaal niks aan en dat paard maar lijden.

Wat ik hier mee wil zeggen is dat de situatie van vandaag de dag in geen één opzicht te vergelijken is met eeuwen ervoor nu lopen ze allemaal op beton, asfalt, gasbeton etcetcetc uitgelezerde bak bodems bedenk het maar er is bijna niks natuurlijks meer aan en moet je of je het nou wil of niet toch met een beslag komen dat jou paard het beste ligt en vergeet ook niet dat de fokkerij vandaag de dag uitzonderlijke proporties heeft aangenomen echte zuivere hafjes vind je bijna niet meer ware het niet dat een paar mensen besloten het originele ras te behouden en zo is het ook met de fries, groninger shetlander wpn'er en nog een paar rassen en ja ook de qh een mooi paard maar super kleine hoefjes in verhouding tot de rest v/h lichaam en zo kunnen we nog wel 10 jaar doorgaan.

De mijne doet het super op de cytek en ik ben daar enorm blij mee en zodra hij de cytek niet meer van node heeft krijgt hij beslag dat op de juiste manier bij hem past en er is een verschil met mijn paard en de cytek site bij mijn paard blijft de hoefwand zitten die word niet weggehaald en het blijkt ook helemaal niet nodig te zijn en daar is hij het bewijs van.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 01:38

Ik heb gister en vandaag foto's gemaakt en die zet ik mandag avond hier neer.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 09:37

dan vind ik het wel heel opvallend dat bram willem de 1e keer op cytec voor 2 widiapunten heeft gegeven en achter zelfs 4. terwijl willem echt niet scheef afsleet.
maar goed, denk niet dat het enig verschil had gemaakt voor de achtervoeten.
en heb helaas maar heel even het verschil kunnen meemaken tussen cytek en gewone ijzers, omdatie snel daarna kreupel werd.
voor mijn paard is het helaas een probeersel geweest met een vervelende afloop, maar het zal me bij geen enkel ander paard meer gebeuren...

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-08 23:18

Okee hier zijn de foto's zoals beloofd.

Deze zijn van 10-12-07 voor de cytek

Afbeelding
Afbeelding

Dit is met de cytek voor de eerste keer 10-12-07.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze is van eergister met de cytek van 10-12-07.
Afbeelding

Deze zijn van gister met de cytek vlak voordat ze er af gaan.
Afbeelding
Afbeelding

En deze zijn nadat de cytek eraf gehaald zijn.
Afbeelding
Afbeelding

De fotot's met de nieuwe cytek volgen morgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:09

2na laatste foto:

Ik zie zwarte plekken rondom en onder de nagelgaten. Wat is dat? Schimmel in de holtes van de nagelgaten?

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:29

Schimmel?? neehoor dat is nog wat beurse trauma van voordat hij ijzers onder kreeg en dat word naarmate minder als de gezonde hoef doorgroeid, ik maak me daar geen zorg om want hij heeft nu nieuwe en hij is een AM Appaloosa en hun hoeven zijn net toverballen hij zelf is ook nog steeds a/h veranderen dus neehoor ik maak me daar echt gen zorg over.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 14:39

Ik krijg toch nog steeds een benauwd gevoel als ik die ijzers onder een paardenvoet zie zitten. Met name aan de achterkant bij de verzenen.

Bij een gewoon beslag kun je op de ijzers de werking zien van het uitzetten van de voet...daar is het ijzer gesleten. Hoe kan met dit beslag de voet nu uitzetten?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 15:45

Ik ook. Er wordt heel erg ver naar achter genageld Nagelbijten / Gniffelen

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:33

kan wel huilen..
Het hoefmechanisme word helemaal gesloopt zo Verdrietig

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:34

Dit zijn foto's van vandaag met de nieuwe set cytek eronder.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Je ziet dat de toon is blijven zitten en wat de nagels aangaat misschien een optie om een keer zelf de hamer en nagels ter hand te nemen en ze er in te slaan.
De stand is aanzienlijk verbeterd gezien december vorig jaar hij zet zijn benen nu recht onder zijn lichaam terwijl hij vorig jaat alle benen er schuin onder zette.

Als je logisch nadenkt dat als een paard zonder ijzers loopt hij ook geen takken achter de verzenen heeft en hij kan zijn hoeven gewoon uitzetten want er is namenlijk helemaal niks van de hoefwand afgehaald zowel voor alsmede a/d zijkanten en achterkant.

Morgen zal ik de eerste set versleten cyteks op de foto zetten.

maar leg mij het hoefmeganisme dan maar eens haarfijn uit hoe dat behoord te werken.
Laatst bijgewerkt door knuffelkont op 05-02-08 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:44

Ik snap niet hoe het hoef meganisme zo gesloopt kan worden dan had hij nu helemaal niet meer kunnen lopen de takken van de ijzers steken net zoveel uit als een normaal ijzer en als je de zool ziet dan is dat sterk verbeterd ten op zichte van december vorig jaar Heb er helaas geen foto van gemaakt maar de volgende keer ga ik dat zeker doen.

Kijk ik weet niet hoe hij gaat als ik er op zou rijden want dat doe ik dus nog niet hij loopt overdag in de bak en staat s'avonds binnen hij moet nog 3 worden.

Als het nou zo'n slecht product is waarom word het dan wereld wijd gebruikt?? er betssat al sinds jaar en dag speciaal beslag voor dravers gemaakt door jawel cytek en die paarden lopen toch behoorlijk hard en is er een behoorlijke inspanning op hun hoef en been werk dus dan zouden zij ook zeer slecht moeten lopen dus ik snap het allemaal niet zo goed hoor.

Wist je dat het zelfs zo is dat als je paard nieuw beslag onder krijgt je hem zelfs een week de tijd moet geven om de spieren aan de nieuwe stand te wennen want elke keer als je paard nieuw beslag krijgt word zijn huidige stand automatisch veranderd omdat er weer een stukkie hoefwand, zool en straal afgehaald word en ik heb nog nooit een paard gezien dat overmatig versleten verzenen had terwijl hij zonder ijzers loopt.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 18:52

@knuffelkont
De ijzers worden zover naar achteren genageld, dat er geen optimaal mechanisme is.
Dit gebeurt niet in 1x maar dat gebeurt geleidelijk.

En zeggen waarom word het dan wereldwijd gebruikt, kom op zeg.
Er zijn zoveel dingen die slecht zijn en toch gebruikt worden door mensen.

Dat is gewoon een k*t smoes om niet zelf te hoeven nadenken.

"het word veel gebruikt dus het zal wel goed zijn"

ZUCHT

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:01

knuffelkont schreef:
Als het nou zo'n slecht product is waarom word het dan wereld wijd gebruikt?? er betssat al sinds jaar en dag speciaal beslag voor dravers gemaakt door jawel cytek en die paarden lopen toch behoorlijk hard en is er een behoorlijke inspanning op hun hoef en been werk dus dan zouden zij ook zeer slecht moeten lopen dus ik snap het allemaal niet zo goed hoor.

mmm..... dat over die dravers weet ik niet. draver hebben "draverijzers"... deze zijn vrij ligt en zien er iets anders uit. maar zeker niet zoals cytek ijzers.
verder is het super dat deze ijzers goed passen bij jouw paard en verbeterd! enorm leuk paard trouwens Knipoog

@ zack; het hoefmechanisme slopen is weer zo'n lose kreet. graag onderbouwen en kritiek op basis van feiten geven graag.

by the way; over "ongedipolomeerde hoefsmeden"... ik heb vandaag geleerd dat in nederland iedereen een ambacht mag uitvoeren, zoals bijv. kapper, zonder een dimploma daarvoor te halen. hoefsmid is ook een ambacht en mag iedereen zelf uitvoeren, vandaar ook die bekapcursussen van NH. Dit wist ik niet en dacht dat iedereen die hoefsmid was, hiervoor ook diploma's had. weer wat geleerd Haha! In o.a. engeland & duitsland is dit anders geregeld en verboden om zonder diploma een ambacht uit te voeren. in the UK zijn cyteks ook verboden sinds een paar maanden.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:02

Iedereen maakt zijn/haar eigen keuze. Als ik deze foto's zo zie, valt mij positief op dat de toon grotendeels met rust is gelaten. Ik vind het bijzonder dat het ijzer er na zo'n 6 weken nog zo netjes onder zit, bij zo extreem laag nagelen. Verder vind ik het naar achter nagelen bij dit paard nog wel meevallen. Ben net even gaan gluren bij mijn Haffie die op normaal beslag staat, maar daar komt de laatste nagel ook ongeveer uit. De hoef is in mijn ogen weinig gegroeid ten opzichte van de vorige keer, omdat de oude nagelgaten dicht onder de nieuwe gaten liggen, en zelfs dubbel gebruikt zijn. Bij wat ik tot nu toe heb gezien, vind ik dit reuze meevallen. Ik begrijp dat je paardje het er goed op doet en dat is het belangrijkste. Leuk dat je deze ervaring met mij/ons wilt delen!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:04

@fleurbartels
Ik nam aan dat we inmiddels wel weten hoe het hoefmachanisme werkt.
Maar schijnbaar is dat niet het geval Vork

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:07

@suffie
Dat de hoeven amper tot niet goed groeien daar zit juist het punt.
Het ijzer belemmert het hoefmachanisme dus ook de groei van de hoef.
Ik vind het ijzer veelste ver naar achteren liggen, het ligt way achter de witte lijn, en dat hoort niet.
Zo draagt de zool meer dan de draagwand en dat is echt niet goed.
Daar is de zool namelijk niet voor.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:11

Zack schreef:
@fleurbartels
Ik nam aan dat we inmiddels wel weten hoe het hoefmachanisme werkt.
Maar schijnbaar is dat niet het geval Vork

Lezen, begrijpen en UITLEGGEN WAAROM jij denkt dat het niet goed voor het hoefmechanisem is. en niet alleen schreeuwen dat het niet goed is. de cytek-mensen zeggen dat het juist wél goed is. snapppppie??????? dat is het verschil!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 19:25

Mijn ding is het niet, en dan kunnen ze nog honderd keer uitleggen waarom het wel goed is........ maar daar ben ik te eigenwijs voor.

In de kerk zeggen ze ook dat als je geen geld in het mandje gooit je nooit in de hemel komt............

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-08 22:04

er zijn dravers met cytek die koersen lopen

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 22:43

Zack! weet je wat jij moet doen je moet ff contact opnemen met Fenna Elzinga die rijd ook western en die is vorig jaar in Duitsland Europees Kampioen geworden met haar paard en jawel haar paard liep toen en loopt nu nog steeds op CYTEK dus ga eerst haar even overtuigen dat cytek zeer slecht is en geef dan hier weer commentaar.

mvg J

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:16

@Knuffelkont vraagje waarom moest dit paard ook alweer op ijzers? Naar mijn mening zien de hoeven er prima uit zonder ijzers en als je niet rijdt lijkt me het helemaal overbodig.
Correct me if I'm wrong Knipoog

Verder is het "hoefmechanisme" o.a. het bewegen van de hoef waardoor de doorbloeding wordt bevorderd en zo dus ook de groei Pling
Ga je een voet vastzetten dan wordt de beweging belemmerd en krijg je dus een stagnering in de groei.
Wat er nu in 6 weken is gegroeit zit er bij mijn merrie in een kleine 2 weken aan.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-08 23:21

orisse staat nog steeds op cyteks,
in november is ze voor het laatst beslagen ( en veelste kort bekapt)
en sindsdien zijn haar hoeven amper bijgegroeid ( voornamelijk dr voorhoeven zijn heeeeel kort )

daar het mijn bij-rij en verzorg paard is, heb ik niet vee te beslissen over het dier...
nu is de eigenaresse zo ver, dat ze een thermografie gaat laten maken...

( hopelijk komt ze tot inzicht, dat die cyteks eronderuit moeten zo snel moelijk! )
ze loopt trouwens al vanaf november ook kreupel... achter en met de voorbenen erg kort/krampachtig..
Verdrietig echt ronduit zielig

owja, de schuldige is *** Clown alsof we dat niet verwacht hadden

zal eens proberen foto's te maken binnenkort
Laatst bijgewerkt door Kris op 13-02-08 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Naam verwijdert.