Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Arabesk schreef:IJzers zijn en blijven in mijn ogen onverdedigbaar als oplossing voor paardenhoeven.
Huertecilla schreef:Arabesk schreef:IJzers zijn en blijven in mijn ogen onverdedigbaar als oplossing voor paardenhoeven.
Interessante ethische opstelling. OP een paard gaan zitten, nog boomloos ooken binnen een hek houden, geen familiegroep, wel ruinen, vind je allemaal wel kunnen? Of mijn visie over ecotoop, het niet moeten gaan springen met een Belg en een Noriker niet onder de andalusische zon voor een kar?
Hoe denk je er dan over dat veel paarden door management of fok feitelijk niet paardgericht gehouden KUNNEN worden? Moet je die maar laten lijden onder jouw visie? of is het toch humaner om je te realiseren dat die paarden zelf niet meer natuurlijk zijn.
Het is allemaal grijs Arabesk, allemaal een glijdende schaal. Maak jouw eigen keuzes niet met oogkleppen op en dwing die zeker een ander niet op.
hns schreef:[Als het zo naar jou visie eraan toe ging waren paarden langst uitgestorven omdat ze niet meer nodig zijn, of dat je ze niet mag gebruiken.
Esperanza schreef:Een paard is meer dan zijn voeten alleen.
hns schreef:Ze hebben het recht niet om een paard te bezitten en dus zullen paarden wel snel van de wereld verdwenen zijn.
Waratje schreef:En wie bepaalt wanneer je wel of niet een paard zou mogen bezitten?
pjotrg schreef:En we moeten denk ik ook niet vergeten naar ons paard te luisteren
Isapaardje schreef:Je eigen paard is echt je beste leermeester (in alle opzichten)
Huertecilla schreef:<knip>
@pjotrg
Wij, overtuigd NIET-naturals, DOEN hier waar veel zichzelf naturals noemers over PRATEN. Het meest opvallende wat we leren is dat er altijd meer is, altijd.
(EDIT) en dat alles samenhangt, alles.
HC
ikke schreef:Huertecilla schreef:<knip>
@pjotrg
Wij, overtuigd NIET-naturals, DOEN hier waar veel zichzelf naturals noemers over PRATEN. Het meest opvallende wat we leren is dat er altijd meer is, altijd.
(EDIT) en dat alles samenhangt, alles.
HC
Bij jij een techneut soms? Techneuten stellen immers maar twee vragen: waarom...? en want...?
dollemina schreef:Hoefijzers worden gesmeed en dus op de hoef passend gemaakt.
Hoefschoenen niet.
Isapaardje schreef:dollemina schreef:Hoefijzers worden gesmeed en dus op de hoef passend gemaakt.
Hoefschoenen niet.
Wat late reactie op bovenstaande:
Smit schoenen worden wel op maat gemaakt. De hoef wordt in zgn. verbandgips gezet en daarna wordt dat van de hoef gehaald (open geknipt). Zodoende heb je een mal. Deze wordt gevuld met gips en je krijgt daarmee een goede afdruk van de hoef.
Eventuele oneffenheden als stukken uit de wand worden wat bijgewerkt en de kroonrand en straal worden gemarkeerd op het gips (evenals welke hoef het is).
Dan gaat de mal op reis en wordt er elders een hoefschoen (van autobandrubber) omheen gegoten. De schoenen zijn stevig, doch flexibel (zeker het nieuwe model). De sluiting ligt bovenOP de schoen, dus kan de hoef niet raken of beschadigen.
Je krijgt de mallen zelf ook mee en kunt dus bij tijd en wijlen even controleren (mal op hoef leggen) of de hoef nog gelijk is gebleven.
Niettemin krijg je de schoen ook echt niet meer aan als de hoef meer dan een cm afwijking heeft gekregen (heb ik onlangs eens ontdekt.. .maar ik heb nog het oude wat stuggere model).
Andere hoefschoenen ken ik niet en weet dus niet hoe het daarbij werkt.
dollemina schreef:Bij een bekapte voet of een voet die bekapt dient te worden?
Je zegt dat als er een cm. verschil in de hoef zit de hoefschoen niet meer past.
Dan kun je ze dus eigenlijk maar heel kort aandoen want de voet groeit elke dag.
En om elke 2 weken de hoefsmid te laten komen wordt me echt te gortig.
Zelf bekappen begin ik niet aan.
dollemina schreef:Wanneer wordt het op maat gemaakt?
Bij een bekapte voet of een voet die bekapt dient te worden?
Je zegt dat als er een cm. verschil in de hoef zit de hoefschoen niet meer past.
Dan kun je ze dus eigenlijk maar heel kort aandoen want de voet groeit elke dag.
En om elke 2 weken de hoefsmid te laten komen wordt me echt te gortig.
Zelf bekappen begin ik niet aan.
Daar moet je een gedegen opleiding voor gehad hebben.
En hoefschoenen mogen op de wedstrijden niet gebruikt worden.
En daar heb ik ze juist voor nodig.