Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CherokeeChum

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:03

Dat mag en kan,maar je oplossing hiervoor is niet realistisch.
Wel idealistisch.
Ik, voor mij, denk dat de waarheid ergens in het midden ligt,
en niet perse een vast gegeven hoeft te zijn.
Of een ideaalplaatje...

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:13

Waarom? Hij gaat er niet dood aan en hij krijgt en niets raars van. Ik vind mijn kunststofjes een goede tussenoplossing voor zijn voeten. Natuurlijk hoop ik (en daar werk ik ook naar toe) dat hij ooit zonder zal kunnen.

Maar zijn voeten zijn al verpest. En ik kies er voor om dit via een goede smit en kunststofjes weer goed te krijgen en gewoon door te kunnen sporten met mijn paard. Dat is mijn praktische (zelf voor gekozen) oplossing.

Sommigen zouden dat niet doen en hem stil zetten op de wei totdat hij weer goed is. (Nou kan dat niet met mijn rugpatient, rust roest!) maar ook zou ik er niet voor kiezen. Ik blijf liever rijden. Zoals HC zegt. Ik heb mijn paard omdat ik het graag wil en ik zit er op omdat ik dat wil.

Ik vind de ideeën van Strasser zoals gequoted ook wel erg ver gaan. Een paard is meer dan zijn voeten alleen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:14

@?

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:18

@ Huertecilla

Dank voor je inbreng in je laatste twee posts. Dit maakt in mijn ogen klip en klaar duidelijk dat er niet één oplossing bestaat, maar dat alles samenhangt met wat wij allemaal voor onnatuurlijke Haha! dingen met onze paarden doen (zoals berijden, springen wel of juist niet in de wei zetten of op een volledig bestraatte paddock).

Om daar een verstandige keuze in te maken is het denk ik belangrijk dat we luisteren naar alle meningen van collega ruiters, bekappers en smeden (traditioneel of juist helemaal niet), dierenartsen, voedinsgdeskundigen, etc. En we moeten denk ik ook niet vergeten naar ons paard te luisteren, want vor dines welzijn zeggen we het allemaal te doen.

Wat het linke is van dit soort discussies (los van wie er nou gelijk heeft, want ik geloof niet dat er maar één kant gelijk heeft) is dat sommige paardeneigenaren aan het twijfelen gebracht worden en wellicht verkeerde beslissingen nemen waar ze later spijt van hebben.

Zonder inhoudelijk een oordeel te vellen over de bijdragen in dit forum en andere, moet een ieder zich realiseren dat er op internet minstens net zoveel onzin als zinnige dingen gezegd worden en dat dat even hard geld voor publicaties in boekvorm. Het goed leren filteren van informatie op hun juistheid en relevantie is een heel apart vak waar wij op het HBO 4 jaar over doen om dat studneten bij te brengen Knipoog

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:21

Sorry het was @Arabesk.

Ik ben het met bovenstaande post eens dat de waarheid ergens in het midden ligt en dat de gezondheid van een paard van meerdere factoren afhankelijk is. Ook de inbreng van HC vind ik waardevol.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:24

Arabesk schreef:
IJzers zijn en blijven in mijn ogen onverdedigbaar als oplossing voor paardenhoeven.

Interessante ethische opstelling. OP een paard gaan zitten, nog boomloos ook Gestoord en binnen een hek houden, geen familiegroep, wel ruinen, vind je allemaal wel kunnen? Of mijn visie over ecotoop, het niet moeten gaan springen met een Belg en een Noriker niet onder de andalusische zon voor een kar?
Hoe denk je er dan over dat veel paarden door management of fok feitelijk niet paardgericht gehouden KUNNEN worden? Moet je die maar laten lijden onder jouw visie? of is het toch humaner om je te realiseren dat die paarden zelf niet meer natuurlijk zijn.

Het is allemaal grijs Arabesk, allemaal een glijdende schaal. Maak jouw eigen keuzes niet met oogkleppen op en dwing die zeker een ander niet op.

@pjotrg
Wij, overtuigd NIET-naturals Knipoog , DOEN hier waar veel zichzelf naturals noemers over PRATEN. Het meest opvallende wat we leren is dat er altijd meer is, altijd.
(EDIT) en dat alles samenhangt, alles.

HC

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:36

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
IJzers zijn en blijven in mijn ogen onverdedigbaar als oplossing voor paardenhoeven.

Interessante ethische opstelling. OP een paard gaan zitten, nog boomloos ook Gestoord en binnen een hek houden, geen familiegroep, wel ruinen, vind je allemaal wel kunnen? Of mijn visie over ecotoop, het niet moeten gaan springen met een Belg en een Noriker niet onder de andalusische zon voor een kar?
Hoe denk je er dan over dat veel paarden door management of fok feitelijk niet paardgericht gehouden KUNNEN worden? Moet je die maar laten lijden onder jouw visie? of is het toch humaner om je te realiseren dat die paarden zelf niet meer natuurlijk zijn.

Het is allemaal grijs Arabesk, allemaal een glijdende schaal. Maak jouw eigen keuzes niet met oogkleppen op en dwing die zeker een ander niet op.

Ach HC...
Er is zoveel lijd rond de paardenwereld.
Ik schat dat zowel 95% het beste af is in de slacht odmat ze geen natuurlijk leven kunnen lijden.
Als het zo naar jou visie eraan toe ging waren paarden langst uitgestorven omdat ze niet meer nodig zijn, of dat je ze niet mag gebruiken.
Alleen al het feit dat het grotendeel aan paardenbezitters geen flauw benul hebben met wat ze aan het doen zijn, en ook geen mogelijkheid hebben om hun paard een zo natuurlijk mogelijke leefomstandigheid te bieden.
Ze hebben het recht niet om een paard te bezitten en dus zullen paarden wel snel van de wereld verdwenen zijn.
Wat wil je?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 14:48

hns schreef:
[Als het zo naar jou visie eraan toe ging waren paarden langst uitgestorven omdat ze niet meer nodig zijn, of dat je ze niet mag gebruiken.

Wonderlijke sprong naar conclusie maak jij.
Lees mijn profiel en site eens Pling

Wat IK wil wordt jou dan, wellicht, ook helder Knipoog

HC

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:23

Esperanza schreef:
Een paard is meer dan zijn voeten alleen.

Dat veegt de vloer aan met het gezegde 'no feet no horse' Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 16:56

hns schreef:
Ze hebben het recht niet om een paard te bezitten en dus zullen paarden wel snel van de wereld verdwenen zijn.

Ze??? Wat maakt dat jij dan kennelijk wel het recht zou hebben om een paard te bezitten? En wie bepaald wanneer je wel of niet een paard zou mogen bezitten?
Bij dit soort "oordelen" is het altijd een ander die de l*l is, trek dan ook serieus een conclusie en verkoop je paard.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:05

Waratje schreef:
En wie bepaalt wanneer je wel of niet een paard zou mogen bezitten?

Ikke, ikke, ikke Hyper! , mag IK?! Geen gezeur, gewoon MIJN wil = WET Duivel Whoosh!

Clown

Nogmaals, er is altijd meer....

HC

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:05

pjotrg schreef:
En we moeten denk ik ook niet vergeten naar ons paard te luisteren

Niet denken, maar doen Haha!
En al zeker niet vergeten.

Je eigen paard is echt je beste leermeester (in alle opzichten) Slim

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 17:15

Isapaardje schreef:
Je eigen paard is echt je beste leermeester (in alle opzichten) Slim

Het spijt me maar dat ben ik in het geheel niet me je eens. Het enige waarin wij een dimensie op het paard voor zijn is met ons denkraam.
Ook is wat een paard je vertelt hoogst twijfelachtig als leidraad. Het is nl. ten eerste maar de vraag of het paard gelijk heeft. Of is die vuilcontainer echt gevaarlijk?! bijvoorbeeld Knipoog
Ten tweede is wat jij er van maakt jouw menselijke invulling van jouw perceptie van wat het paard wellicht verkeerd ziet. Dat is soort van vlek-op-vlek-op-vlek en DAT is een vlek!!!

Wat ongetwijfeld essentieel is, is een goed ontwikkeld invoelingsvermogen. ....en BENG daar gaat weer een grote groep ruiters de afvalbak in Ach gut

HC

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:07

HC Geloof niet dat je me helemaal goed begrijpt.
Uiteraard heeft een paard "niet altijd gelijk".
Ik bedoel het 'leren van je paard', dan ook niet op het gebied van het 'denken' Clown

Ik doelde op het "wezen" paard. Het 'voorspellen' van een koude of warme winter en andere weersomstandigheden, het zelfgenezend vermogen van een paard, het kunnen aangeven of het zich happy voelt of niet. Het kuddegedrag is ook heel interessant en kun je als mens veel van leren.

Dat soort dingen ...

Maar ook qua hoeven heb ik vnl. "fout-niet fout" geleerd van mijn eigen pony. Zij weet toch beter dan welke bekapper ook kennelijk met welke hoeven ze het best uit de voeten kan. Nou en dat volg ik dan maar Clown

Op die manier heb ik dus veel van haar geleerd (en nog wel meer dingen, maar oke, ik heb waarschijnlijk een uitzonderlijk dier Haha!)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 19:11

Huertecilla schreef:
<knip>
@pjotrg
Wij, overtuigd NIET-naturals Knipoog , DOEN hier waar veel zichzelf naturals noemers over PRATEN. Het meest opvallende wat we leren is dat er altijd meer is, altijd.

HC

Bij jij een techneut soms? Techneuten stellen immers maar twee vragen: waarom...? en want...?

Ik ga met je mee, dat zeker. Ik heb ondertussen al lang te veel gezien om niet te begrijpen dat er meer oplossingen en mogelijkheden zijn dan paarden in dit kikkerlandje.
Zelfs zo vergaand dit ik voor twee paarden twee lesgeefmensen heb, omdat dit zo werkt, maar andersom niet.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-06 20:46

ikke schreef:
Huertecilla schreef:
<knip>
@pjotrg

HC

Bij jij een techneut soms? Techneuten stellen immers maar twee vragen: waarom...? en want...?

drie!!! wat heb je gemeten? Haha!

Techneut is relatief. Ik heb van een blank papier tot een gereden wedstrijd mijn eigen motorfiets ontworpen, gemaakt en ontwikkeld. Zeg jij het maar Knipoog

Ik heb ook drie hartslagmeters en een interface naar een pc-programma. Meten is weten Pling WAT de zachte sector ook over gevoel en luisteren zegt Cool
Als mij hengst netjes loopt, maar wat stijvig is langs een boerdrij in een veld merk ik dat prima, maar verder zegt dit gevoel niet veel.
Als de pc thuis aangeeft dat hij daar op de 220 zat met de hartslag, dan WEET ik dat hij daar een merrie wist. Ik WEET dan ook dat ik hem in dan soort omstandigheden niet onder druk moet zetten en dat hij al HEEL erg goed zijn best doet als hij soort van de route volgt. Hij is namelijk gewoon niet toerekeningsvatbaar.
Normaal is zijn maximum 160-180 bij een galop een zware helling door rul terrein op, zeg de St.Pietersberg op.

Overigens vertelt de HSM je ook haarfijn en zonder gevoelsmatige interpretaties ELKE stress t.g.v. de toestand van de hoeven LANG voordat het paard het uiterlijk laat merken. Paarden zijn namelijk door de evolutie geprogrammeerd zo lang mogelijk niets te laten merken opdat een roofdier hun zwakheid niet oppikt.

Ook logisch is dat je kan meten wat het effect van wat JIJ doet is Haha! Erg leerzaam en soms Bloos
Als je een database met jouw paard opgebouwd hebt is het ZO gevoelig dat ik tot mijn verbazing zag dat zelfs een goed afgesteld borsttuig door mijn merrie als beperking werd ervaren.

HC

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:39

dollemina schreef:
Hoefijzers worden gesmeed en dus op de hoef passend gemaakt.
Hoefschoenen niet.

Wat late reactie op bovenstaande:

Smit schoenen worden wel op maat gemaakt. De hoef wordt in zgn. verbandgips gezet en daarna wordt dat van de hoef gehaald (open geknipt). Zodoende heb je een mal. Deze wordt gevuld met gips en je krijgt daarmee een goede afdruk van de hoef.
Eventuele oneffenheden als stukken uit de wand worden wat bijgewerkt en de kroonrand en straal worden gemarkeerd op het gips (evenals welke hoef het is).
Dan gaat de mal op reis en wordt er elders een hoefschoen (van autobandrubber) omheen gegoten. De schoenen zijn stevig, doch flexibel (zeker het nieuwe model). De sluiting ligt bovenOP de schoen, dus kan de hoef niet raken of beschadigen.

Je krijgt de mallen zelf ook mee en kunt dus bij tijd en wijlen even controleren (mal op hoef leggen) of de hoef nog gelijk is gebleven.

Niettemin krijg je de schoen ook echt niet meer aan als de hoef meer dan een cm afwijking heeft gekregen (heb ik onlangs eens ontdekt Haha! .. .maar ik heb nog het oude wat stuggere model).

Andere hoefschoenen ken ik niet en weet dus niet hoe het daarbij werkt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 10:45

Bij hoefschoenen moet je idd de hoeven goed bijhouden, anders passen ze niet goed meer.
Nu kan het sowieso geen kwaad om wat vaker onderhoud te plegen dan eens in de 8 weken Lachen

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:11

Isapaardje schreef:
dollemina schreef:
Hoefijzers worden gesmeed en dus op de hoef passend gemaakt.
Hoefschoenen niet.

Wat late reactie op bovenstaande:

Smit schoenen worden wel op maat gemaakt. De hoef wordt in zgn. verbandgips gezet en daarna wordt dat van de hoef gehaald (open geknipt). Zodoende heb je een mal. Deze wordt gevuld met gips en je krijgt daarmee een goede afdruk van de hoef.
Eventuele oneffenheden als stukken uit de wand worden wat bijgewerkt en de kroonrand en straal worden gemarkeerd op het gips (evenals welke hoef het is).
Dan gaat de mal op reis en wordt er elders een hoefschoen (van autobandrubber) omheen gegoten. De schoenen zijn stevig, doch flexibel (zeker het nieuwe model). De sluiting ligt bovenOP de schoen, dus kan de hoef niet raken of beschadigen.

Je krijgt de mallen zelf ook mee en kunt dus bij tijd en wijlen even controleren (mal op hoef leggen) of de hoef nog gelijk is gebleven.

Niettemin krijg je de schoen ook echt niet meer aan als de hoef meer dan een cm afwijking heeft gekregen (heb ik onlangs eens ontdekt Haha! .. .maar ik heb nog het oude wat stuggere model).

Andere hoefschoenen ken ik niet en weet dus niet hoe het daarbij werkt.

Wanneer wordt het op maat gemaakt?
Bij een bekapte voet of een voet die bekapt dient te worden?
Je zegt dat als er een cm. verschil in de hoef zit de hoefschoen niet meer past.
Dan kun je ze dus eigenlijk maar heel kort aandoen want de voet groeit elke dag.
En om elke 2 weken de hoefsmid te laten komen wordt me echt te gortig.
Zelf bekappen begin ik niet aan.
Daar moet je een gedegen opleiding voor gehad hebben.
En hoefschoenen mogen op de wedstrijden niet gebruikt worden.
En daar heb ik ze juist voor nodig.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:22

dollemina schreef:
Je zegt dat als er een cm. verschil in de hoef zit de hoefschoen niet meer past.
Dan kun je ze dus eigenlijk maar heel kort aandoen want de voet groeit elke dag.

Goed punt.
Wij hebben 1 merrie die een vorig leven op 4 ijzers op stal achter de rug heeft soms op hoefschoenen. Haar callus zal onder het verzakte hoefbeen nooit zo dik worden dat ze zonder ongemak over granietbrokken zal draven.

Afbeelding

Onze omstandigheden hier zijn extreem en we rijden ook extreem. De enige schoenen die werken zijn de nieuwe Easyboot Bare. Ik heb er op HN een uitgebreid verslag over geschreven.
Ook daarbij BLIJFT dat je de hoef goed en minimaal wekelijks dient te onderhouden.
Ook blijft dat het een drama is bij modder. Niet DEZE maar als concept is het gewoon letterlijk een hoop gemodder voor je de schoenen om schone poten kan wrikken.

HC

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:27

@Huertecilla,
Wat raad jij wedstrijdruiters in NL dan aan.
Gewoon toch het hoefijzer om je paard op scherp te kunnen zetten tijdens wedstrijden?
Ik heb mijn paarden overigens gewoon op een voorijzertje staan

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 11:38

@Huertecilla,klinkt intrigerend,wat betekent het?
Vraagje over het bekappen van de merrie,verwijder je de steunsels? Het kan namelijk zijn dat door het verzakte hoefbeen,
zoals je beschrijft,er teveel druk op de inwendige strukturen van de hoef ontstaat.Als je de steunsels teveel verwijderd,kan het voorkomen dat je te veel uitslag in je hoefmechanisme krijgt bij gebrek aan begrenzing.Het zogenaamde doorslaan van de schokbreker.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 13:52

HC zou je dat verslag van die hoefschoenen hier ook willen neerzetten en wat meer foto's van de hoefschoenen?

Ik overweeg ook om diezelfde aan te schaffen nl. er zit zo'n 'sok' aan zodat je ze minder snel verliest.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:15

dollemina schreef:
Wanneer wordt het op maat gemaakt?
Daar moet je een gedegen opleiding voor gehad hebben.
En hoefschoenen mogen op de wedstrijden niet gebruikt worden.
En daar heb ik ze juist voor nodig.

Bij mijn pony werd de schoen aangemeten voor de bekapping. Ze was net van de ijzers gehaald door de traditionele hoefsmid en goed genoeg bekapt voor aanmeten van de schoenen. Liefst geen mustangroll in de hoef, omdat de "rand" onderaan dan een betere afdruk gaf.

Met die cm groei bedoel ik in de breedte (en dan bij een hoefje van 8 cm breed). Niet in de lengte (want dat kan geen kwaad).
In de breedte wel omdat de schoen dan gewoon te klein is. Mijn pony kwam net van de ijzers en nu na een paar jaar op blote voeten is haar voet bij de hielen wat ruimer geworden.
Daardoor belemmerd nu inderdaad ook de hoefschoen het hoefmechanisme wat omdat de hoef te opgesloten zit en niet meer correct kan uitzetten.
Normaal zit er minimale speling in de schoen, maar zodanig dat de hoef normaal kan functioneren zonder dat de schoen uitgaat.

Inderdaad op wedstrijden mag de schoen niet ... althans dressuur dan. Aangespannen (ik geloof zelfs alle disciplines) mag het wel. Endurance ook, zowel voor kar als onder de man.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 22-12-06 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 14:21

Er zijn ook echt wel nadelen aan hoefschoenen.
Ten eerste moeten de hoeven goed schoon zijn voordat je de schoen aantrekt (en dat kost daarbij het meeste tijd).
Mijn kennis rijdt wel eens vierspan ... dat is 16 hoeven schoonmaken en 16 schoenen aantrekken. Dat kost inderdaad even wat tijd en een groom is dan hard nodig Haha!
Daarbij heeft hij in totaal 8 pony's op schoenen ... allemaal op maat gemaakte, dus dat zijn 32 verschillende schoenen. Een speciaal schoenenrek is nodig om ze uit elkaar te kunnen houden.

Kwijtraken heb ik zelf nog nooit meegemaakt. Wel dat er een sluiting los was en we moesten stoppen om deze vast te maken.
Diezelfde kennis heeft 1 pony die vaak een schoen kwijt is, en dan vooral bij training in de waterpartijen in het bos voor de marathon. Zijn spangenoot heeft nog nooit een schoen verloren.