Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
santos schreef:NOg even reactie op madelon. De ijzers zijn er 2.5 week afgeweest. NIet natural bekapt of zo , maar toch. In die 2.5 week( op het land, gestaan) is ze 2 maal enorm kreupel geweest???? Geeft mij een beetje de indruk dat ik het daar niet direct moet zoeken. Al is dit natuurlijk een enorm korte tijd)
skippy1 schreef:Ik zit op mijn werk, dus kan niet t hele artikel lezen, maar heb t wel even vluchtig doorgenomen.
Ik kan me voorstellen dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Maar... Ik zie de naam Strasser staan en zet dus wel wat kantekeningen bij de objectiviteit van het artikel. Bovendien is dit geen wetenschappelijk artikel, ik zie geen gedegen onderzoek met allerhande vergelijkingen. Tevens mis ik röntgenfoto's. De tekeningen zijn leuk, maar ziet t er van binnen werkelijk zo uit? Dat vraag ik me af, ik had dus graag verschillende foto's gezien. Verder zie ik een tekening met een gebroken hoefas, ik was wel benieuwd geweest naar de hele stand van het been... Ik vraag mij af of paarden met hoge hielen (of is het hogere hielen dan mevr. Strasser wil zien?) per definitie zo'n slechte stand hebben van het hoefbeen. Ik vraag me dat oprecht af, ik denk van niet.
Kortom: ik kan me voorstellen dat dat bij enkele paarden een oorzaak kán zijn. Maar IMO zijn er veel meer oorzaken voor HKO. Bijv. wanneer het straalbeen is aangetast en de beenstand is niet goed. In dat geval gaat t meestal om te lage hielen waardoor de druk op de diepe buiger groter wordt en hij strakker langs t straalbeen loopt, wanneer het straalbeen is aangetast kan dit voor irritatie en ontsteking zorgen.
Ook bij teveel op de voorhand rijden loop je dit risico, dit kan dus ook een oorzaak zijn.
Daarnaast blijft doorbloedinng belangrijk, dus ook een gebrek aan beweging kan een oorzaak zijn.
Daarnaast uiteraard erfelijke beenstanden, slechte voeding, etc...
Verder wordt in dit artikel wederom aangegeven dat hoge hielen slecht zijn, uiteraard gaat dat op bij té hoge hielen, in mijn optiek zijn ook te lage hielen echter slecht. Het belangrijkste is de hoefas te volgen. Ik denk dat per paard de oorzaken verschillend zijn en evenzo de behandelplannen.
Het aantasten van het straalbeen komt overigens voort uit een gebrek aan doorbloeding, meestal als gevolg van het kapot gaan van een van de straalbandjes (hier lopen de aderen door heen). Of een paard er last van krijgt is afhankelijk van de beenstand en de menier van bewegen en trainen.
Niisj schreef:Hey Hey !
Ik zoek een bokker waarvan ik laatste het profiel begon te lezen omdat zij in haar onderschrift staan had : (ongeveer) niet houds ons nog tegen ! Geen HKO, geen artrose, geen spat en daaronder de naam van haar paard en Z1
Ik was hier zo van onder de indruk omdat mijn 13jarige merrie ook artrose heeft in het kniegewricht graad 2 en ik ging dus haar profiel lezen.
Ze is naar Antoine de Bodt geweest met haar paard en sinds ze op die manier rijd heeft haar paard van niets meer last.
Nu wou ik contact opnemen met haar ...
Maar dan kwam er iets tussen en moest ik meteen weg ..nu vind ik het niet meer terug ..
Want ik weet haar naam niet meer.
Het enigste wat ik dus weet van die bokker is dat het :
-een meisje/vrouw is
-haar paard hoefkatrol, artrose en spat heeft
-ze is gaan lessen bij Antoine en bij een vrouw die ook had gelest bij Antoine
-ze haar paard in de Z1 start
-haar paard was een kleintje ....de stokmaat was iets van 1m49 geloof ik ...?
Weet iemand wie ik bedoel ?
Ik zou heel graag contact opnemen met haar ...
Spot schreef:Niisj schreef:Hey Hey !
Ik zoek een bokker waarvan ik laatste het profiel begon te lezen omdat zij in haar onderschrift staan had : (ongeveer) niet houds ons nog tegen ! Geen HKO, geen artrose, geen spat en daaronder de naam van haar paard en Z1
Ik was hier zo van onder de indruk omdat mijn 13jarige merrie ook artrose heeft in het kniegewricht graad 2 en ik ging dus haar profiel lezen.
Ze is naar Antoine de Bodt geweest met haar paard en sinds ze op die manier rijd heeft haar paard van niets meer last.
Nu wou ik contact opnemen met haar ...
Maar dan kwam er iets tussen en moest ik meteen weg ..nu vind ik het niet meer terug ..
Want ik weet haar naam niet meer.
Het enigste wat ik dus weet van die bokker is dat het :
-een meisje/vrouw is
-haar paard hoefkatrol, artrose en spat heeft
-ze is gaan lessen bij Antoine en bij een vrouw die ook had gelest bij Antoine
-ze haar paard in de Z1 start
-haar paard was een kleintje ....de stokmaat was iets van 1m49 geloof ik ...?
Weet iemand wie ik bedoel ?
Ik zou heel graag contact opnemen met haar ...
Ja dat is cardy hier op bokt.
Succes!!!!!!