Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

santos

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 01:39

NOg even reactie op madelon. De ijzers zijn er 2.5 week afgeweest. NIet natural bekapt of zo , maar toch. In die 2.5 week( op het land, gestaan) is ze 2 maal enorm kreupel geweest???? Geeft mij een beetje de indruk dat ik het daar niet direct moet zoeken Huilen . Al is dit natuurlijk een enorm korte tijd)

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 22:52

santos schreef:
NOg even reactie op madelon. De ijzers zijn er 2.5 week afgeweest. NIet natural bekapt of zo , maar toch. In die 2.5 week( op het land, gestaan) is ze 2 maal enorm kreupel geweest???? Geeft mij een beetje de indruk dat ik het daar niet direct moet zoeken Huilen . Al is dit natuurlijk een enorm korte tijd)

Het is ook moeilijk om te zoeken naar iets wat helpt. Ik moet er zelf ook bij zeggen dat die van mij op de pijnstiller staat omdat hij anders idd stokkreupel zou zijn.
Ben die nu ook weer aan het afbouwen om te kijken of hij zonder kan. Zoniet dan moet ik echt die vreselijke beslissing gaan nemen.
2,5 week is natuurlijk ook kort om te kijken of het werkt maar ik snap ook dat als ze dan zo kreupel is dat je hoopt dat het weer overgaat met ijzers. Zo zou ik het denk ik zelf ook doen.
Maar zoals ik al zei Helion zijn einde is volgens de da inzicht en ik wil alles aangrijpen (wel zo paardvriendelijk natuurlijk)om hem evt nog een pijnvrije oude dag te geven.

Oh ja mocht iemand nog iets weten waar ik hem evt naar toe zou kunnen brengen iets waar hij in de winter ook naar buiten kan hou ik me zeker aanbevolen! Knipoog

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-08 00:12

Heb besloten haar weer voor 14 dagen in training voor rechtrichten te zetten en daarna olv de trainster verder te lessen.

( overigens de kosten van bijna 2500 euro, zijn gemaakt door veeartsen en in training zetten. Dit trainen kost bijna 500 euro in de maand, dus tikt hard aan Huilen )

Als ze nog kreupel blijft daarna, word het moeilijk...

Wel heel fijn te horen dat jij haar nog ergens op het land wil zetten madelon.. Als dat ergens kan, voor weinig geld, hou ik me ook aanbevolen, voor een adres...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 10:53

Hier een artikel over HKO met een nieuwe visie: HKO is niet zozeer een probleem met het hoefkatrol-bot als wel een continue ontsteking van het 'corium'. (=vasculair weefsel verantwoordelijk voor eht voeden en produceren van diverse structuren in de voet.)

http://www.aebm.org.au/documents/navicular_syndrome.pdf

Graag jullie mening over dit artikel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 11:31

Ik zit op mijn werk, dus kan niet t hele artikel lezen, maar heb t wel even vluchtig doorgenomen.

Ik kan me voorstellen dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Maar... Ik zie de naam Strasser staan en zet dus wel wat kantekeningen bij de objectiviteit van het artikel. Bovendien is dit geen wetenschappelijk artikel, ik zie geen gedegen onderzoek met allerhande vergelijkingen. Tevens mis ik röntgenfoto's. De tekeningen zijn leuk, maar ziet t er van binnen werkelijk zo uit? Dat vraag ik me af, ik had dus graag verschillende foto's gezien. Verder zie ik een tekening met een gebroken hoefas, ik was wel benieuwd geweest naar de hele stand van het been... Ik vraag mij af of paarden met hoge hielen (of is het hogere hielen dan mevr. Strasser wil zien?) per definitie zo'n slechte stand hebben van het hoefbeen. Ik vraag me dat oprecht af, ik denk van niet.

Kortom: ik kan me voorstellen dat dat bij enkele paarden een oorzaak kán zijn. Maar IMO zijn er veel meer oorzaken voor HKO. Bijv. wanneer het straalbeen is aangetast en de beenstand is niet goed. In dat geval gaat t meestal om te lage hielen waardoor de druk op de diepe buiger groter wordt en hij strakker langs t straalbeen loopt, wanneer het straalbeen is aangetast kan dit voor irritatie en ontsteking zorgen.
Ook bij teveel op de voorhand rijden loop je dit risico, dit kan dus ook een oorzaak zijn.
Daarnaast blijft doorbloedinng belangrijk, dus ook een gebrek aan beweging kan een oorzaak zijn.
Daarnaast uiteraard erfelijke beenstanden, slechte voeding, etc...

Verder wordt in dit artikel wederom aangegeven dat hoge hielen slecht zijn, uiteraard gaat dat op bij té hoge hielen, in mijn optiek zijn ook te lage hielen echter slecht. Het belangrijkste is de hoefas te volgen. Ik denk dat per paard de oorzaken verschillend zijn en evenzo de behandelplannen.

Het aantasten van het straalbeen komt overigens voort uit een gebrek aan doorbloeding, meestal als gevolg van het kapot gaan van een van de straalbandjes (hier lopen de aderen door heen). Of een paard er last van krijgt is afhankelijk van de beenstand en de menier van bewegen en trainen.

suzanne788

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:06

Ik wil even iets kwijt over het natuurlijke bekappen, klopt bekappen is niet natuurlijk, maar bepaalde mensen vatten deze term verkeerd op. Er wordt niet bedoeld dat het bekappen natuurlijk is, juist omdat bekappen niet natuurlijk is bootsen de natuurlijke bekappers de natuur na. De hoeven worden soms dan ook wel alleen bijgeveild, en dit om de paar weken, bij mij komt de hoefsmid om de 8 weken, en ik moet 3 keer in de week over de verharde weg en ze mag niet op stal taan, wel met slecht weer natuurlijk. Natuurlijk bekappen is dan ook alleen maar goed als je je paard een natuurlijke vorm van leven geeft, dus niet dag en nacht op stal want dan blijft de mest in de hoeven hangen. (werd verteld door de vee-arts) De natuurlijke bekapper kan je ook uitleggen hoe je zelf wat kunt bijveilen als de ene kant sneller sleit dan de andere kant van de hoef, paarden die scheef lopen, enz. Dit veilen mag maar minimaal.

Ik vind het jammer dat 1 persoon hier blijft zeggen, ja maar bekappen is niet natuurlijk, terwijl een ander het nog zo goed uitlegt dat bekappen niet natuurlijk is en daarom heb je de natuurlijke bekapper, die eigenlijk alleen maar de naam bekapper draagt omdat je dan weet dat je die kan bellen om jou paard zijn hoeven te laten doen op een zo natuurlijk mogelijke manier. En ik vind het erg overdreven om te zeggen dat je dan ook niet op een paard moet gaan zitten, want als je zo denkt dan kun je netzogoed zeggen; paardrijden is onnatuurlijk dus geef ik mijn paard vlees te eten en frisdrank want ja, ach een paard word toch niet natuurlijk behandeld nu je erop rijdt!!!

suzanne788

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:14

Oh ja nog 1 ding; dat wij mensen graag rijden op paarden is dan wel niet heel natuurlijk, maar een paard voor die reden helemaal uit zijn natuurlijke gedrag en behoeften te halen dat is wreed vind ik. En nogmaals natuurlijk bekappen is niet voor ieder paard geschikt, het paard moet ook op een natuurlijke manier gehouden worden.
En een paard kan best wat hebben, in de natuur springen ze met de voor benen over de rug van een ander paard en hangen zo met de voorbenen aan de andere kant van het paard en zon paard weegt echt meer dan een mens, daarbij te bedenken dat de meeste mensen rustig omgaan met de rug van een paard en het nodige eraan doen om een paard zo min mogelijk te laten lijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:45

En die posts hebben wat voor waarde hier in een HKO-topic??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-08 23:19

skippy1 schreef:
Ik zit op mijn werk, dus kan niet t hele artikel lezen, maar heb t wel even vluchtig doorgenomen.

Ik kan me voorstellen dat dit een oorzaak zou kunnen zijn. Maar... Ik zie de naam Strasser staan en zet dus wel wat kantekeningen bij de objectiviteit van het artikel. Bovendien is dit geen wetenschappelijk artikel, ik zie geen gedegen onderzoek met allerhande vergelijkingen. Tevens mis ik röntgenfoto's. De tekeningen zijn leuk, maar ziet t er van binnen werkelijk zo uit? Dat vraag ik me af, ik had dus graag verschillende foto's gezien. Verder zie ik een tekening met een gebroken hoefas, ik was wel benieuwd geweest naar de hele stand van het been... Ik vraag mij af of paarden met hoge hielen (of is het hogere hielen dan mevr. Strasser wil zien?) per definitie zo'n slechte stand hebben van het hoefbeen. Ik vraag me dat oprecht af, ik denk van niet.

Kortom: ik kan me voorstellen dat dat bij enkele paarden een oorzaak kán zijn. Maar IMO zijn er veel meer oorzaken voor HKO. Bijv. wanneer het straalbeen is aangetast en de beenstand is niet goed. In dat geval gaat t meestal om te lage hielen waardoor de druk op de diepe buiger groter wordt en hij strakker langs t straalbeen loopt, wanneer het straalbeen is aangetast kan dit voor irritatie en ontsteking zorgen.
Ook bij teveel op de voorhand rijden loop je dit risico, dit kan dus ook een oorzaak zijn.
Daarnaast blijft doorbloedinng belangrijk, dus ook een gebrek aan beweging kan een oorzaak zijn.
Daarnaast uiteraard erfelijke beenstanden, slechte voeding, etc...

Verder wordt in dit artikel wederom aangegeven dat hoge hielen slecht zijn, uiteraard gaat dat op bij té hoge hielen, in mijn optiek zijn ook te lage hielen echter slecht. Het belangrijkste is de hoefas te volgen. Ik denk dat per paard de oorzaken verschillend zijn en evenzo de behandelplannen.

Het aantasten van het straalbeen komt overigens voort uit een gebrek aan doorbloeding, meestal als gevolg van het kapot gaan van een van de straalbandjes (hier lopen de aderen door heen). Of een paard er last van krijgt is afhankelijk van de beenstand en de menier van bewegen en trainen.

Er is een verschil tussen lagen hielen en ondergeschoven verzenen. Dat laatste werkt ook HKO in de hand.

De hielen worden gehouden op de hoogte die de zool aangeeft, bij NB dan. Als dat betekent dat het paard hoger op de hielen staat dan 'het ideaal plaatje' dan wordt dat zo gelaten bij NB.

Dat HKO komt door een gebrek aan doorbloeding ben ik met je eens. Paarden staan teveel op stal en ook vaak nog op ijzers die de doorbloeding ook nog eens flink beperken.

Verder is met name toonlanden bereslecht voor het HK.

Vaak wordt NB verweten niet op wetenschappelijk onderzoek gestoeld te zijn, maar dat is TB en beslaan evenmin. NB is wél wetenschappelijk onderbóuwd. Het verhaal van toon en hiellanden komt overigens wél uit wetenschappelijk onderzoek (Rooney).

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 00:37

Nou, mijn paard doet het nu toch al enige weken goed op het rechtrichten. Dus dat de hoef/been problemen meer uit de rug zouden komen en een andere training word toegepast met ijzers..

Het zegt nog niets, maar zie de toekomst iets rooskleuriger in. Hoop echt dat dit aanslaat en dan mag/moet de rest van heel paard minnend Nederland dit weten Haha! .

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 01:17

Hey Hey !
Ik zoek een bokker waarvan ik laatste het profiel begon te lezen omdat zij in haar onderschrift staan had : (ongeveer) niet houds ons nog tegen ! Geen HKO, geen artrose, geen spat en daaronder de naam van haar paard en Z1
Ik was hier zo van onder de indruk omdat mijn 13jarige merrie ook artrose heeft in het kniegewricht graad 2 en ik ging dus haar profiel lezen.
Ze is naar Antoine de Bodt geweest met haar paard en sinds ze op die manier rijd heeft haar paard van niets meer last.
Nu wou ik contact opnemen met haar ...
Maar dan kwam er iets tussen en moest ik meteen weg ..nu vind ik het niet meer terug ..
Want ik weet haar naam niet meer.
Het enigste wat ik dus weet van die bokker is dat het :
-een meisje/vrouw is
-haar paard hoefkatrol, artrose en spat heeft
-ze is gaan lessen bij Antoine en bij een vrouw die ook had gelest bij Antoine
-ze haar paard in de Z1 start
-haar paard was een kleintje ....de stokmaat was iets van 1m49 geloof ik ...?

Weet iemand wie ik bedoel ?
Ik zou heel graag contact opnemen met haar ...

Spot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 11:16

Niisj schreef:
Hey Hey !
Ik zoek een bokker waarvan ik laatste het profiel begon te lezen omdat zij in haar onderschrift staan had : (ongeveer) niet houds ons nog tegen ! Geen HKO, geen artrose, geen spat en daaronder de naam van haar paard en Z1
Ik was hier zo van onder de indruk omdat mijn 13jarige merrie ook artrose heeft in het kniegewricht graad 2 en ik ging dus haar profiel lezen.
Ze is naar Antoine de Bodt geweest met haar paard en sinds ze op die manier rijd heeft haar paard van niets meer last.
Maar dan kwam er iets tussen en moest ik meteen weg ..nu vind ik het niet meer terug ..
-een meisje/vrouw is

Ja dat is cardy hier op bokt.

Succes!!!!!!

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 21:26

Spot schreef:
Niisj schreef:
Hey Hey !
-een meisje/vrouw is

Ja dat is cardy hier op bokt.

Succes!!!!!!

Bedankt !! Haha!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 00:55

Yep, ik herken hier ook Cardy in Knipoog

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:17

Hallo allemaal,

Ik heb een NRPS merrie van net vier die nu sinds drie maanden kreupel is. De DA in slootdorp stelde vast dat ze een straalbeen heeft die niet goed doorbloed is. Waardoor het slijmbeurs eromheen heel erg dun is.

Ze heeft nu een ontsteking erbij gekregen in de bursa in hetzelfde voorbeen(rechts). Ze heeft nu vier dagen bij de DA gestaan en Ab gekregen. Ze staat nu op pijnstiller en ontstekingsremmer omdat ze anders op drie benen staat. Zodra de ontsteking weg is is het de bedoeling om haar in te laten spuiten en op speciaal hoefbeslag te zetten.

Mijn vraag is wat is jullie ervaring hiermee???

Groetjes

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 16:44

Stipje hier...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-08 20:58

hoi mensen,
ik wil even mededelen dat vandaag edigit is komen keuren op cornage,en cornage is bevonden in graad 4, de ergste vorm..
waardoor hij voor de sport ook volledig afgekeurd is,
ik hoop dat het allemaal goed gaat komen, en dat de eigenaresse zoals ze verplicht is, hem terug neemt...
iemand verder nog tips voor mij?
bedankt voor al jullie tips en reacties.

en bonny loopt op het moment ook niet helemaal oke..
zucht...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-08 23:12

Wat sneu dat ze cornage heeft. Bij imijn weten gaat dat nooit meer over. Huilen

Lorri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 14:02

Heeft er dan niemand er ervaring mee?????

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 00:55

JOepie, zij loopt al 8 weken rad Go jij! Go jij!

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 18:42

super voor jullie zeg!
Blijf er van genieten he!
Ik ga mijn grote vriend 19 aug laten inslapen Huilen Huilen Huilen
Helaas kan ik echt helemaal niks meer voor hem doen en zelfs met de medicijnen loopt hij nog steeds niet goed.
Een overdosis pijnstillers is niet echt paardvriendelijk en zou alleen maar egoistisch van mijzelf zijn. Ach gut
Maar wat een moeilijke beslissing is dit zeg.
Ga dus nog iets meer dan een week van hem genieten Huilen

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-08 23:11

probeer maar te genieten van zijn laatste weekje Huilen . Heel veel sterkte toegewenst.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 01:24

Ondanks of dankzij Haha! de rechtricht technieken, is het heel opvallend dat tess sinds 2 weken zich heel makkelijk laat zadelen en bestijgen. In het jaar dat zij bij ons is, gaf dit altijd verzet en problemen. Het is echt opvallend dat dit nu probleem loos gaat. Wilde het toch even gemeld hebben Haha!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 08:45

Hey mensen ik ben weer terug van vakantie!

Madelon31 Inderdaad probeer zo veel mogelijk te genieten van de laatste week en schiet veel foto's zodat je daar altijd nog op terug kan kijken.

Lorri met inspuiten heb ik geen ervaring met speciaal beslag wel. De mijne heeft nou balkijzers en die hielpen eerst heel goed. Alleen heb ik nu het idee dat de hoefsmid het afraffelt. Baal daar dus echt als een stekker van. Hij loopt steeds sneller onregelmatig en de ijzers zijn niet netjes gemaakt (hij zet de balkjes er altijd zelf tussen)
Daarnaast vind ik een groot nadeel van balkijzers dat er te veel zand in blijft zitten. Doordat het er niet uit kan loopt Toy soms een centimeter of 2 hoger....

Ben nu dus op zoek naar een nieuwe hoefsmid en zag dat er van Hoofcare twee bij mij in de stad zitten maar heb geen idee of die zo goed zijn als hun website eruit ziet??? Jullie ervaring mee?

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-08 10:58

Laulau85: Ik heb hele goede ervaringen met equi liberium ijzer. Mijn fjord loopt weer de sterren van de hemel. Ik heb ook diverse soorten ijzers geprobeerd, maar op deze staat hij echt super.