Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:41

Zolang ze inderdaad nog niet gezond genoeg is voor dracht gaat een dekking sowieso niet gebeuren. Inderdaad ook met oog op medicatie die ze misschien krijgt. Ik heb liever Bijke dan een veulen. Maar Bijke met een veulen zou natuurlijk helemaal leuk zijn :D

En het veulen hoeft niet nu, hoeft ook niet volgend jaar, maar binnen nu en 5 jaar zou wel leuk zijn, dan hebben we een bruikbare opvolger als onze oudste fries rond of begin 20 is dus dat hopen we wel te kunnen waar-maken. En als het niet kan dan kan het niet, dan kopen we wel een opvolger.

Maar voor nu is het first things first, eerst Bijke weer goed krijgen.

Ik heb de smid inmiddels te pakken gekregen en hij gaat kijken of hij vandaag nog langs kan komen. Ze heeft geen koorts of verhoging dus dat is al wel fijn. Op dit moment staat ze ook (nog) niet met opgetrokken buik, wat ook fijn is. Maar dat is ook het enige positieve wat ik er nu over kan zeggen..
Mn hart huilt als ik Bijke zo zie.. ;(

Jolynne

Re: Gescheurde hoef, wat zijn de optie's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:46

En waarom denk je dat een probleem dat al 3,5 jaar aansleept 'zomaar' opgelost zal geraken, zonder haar door te lichten in een kliniek? Want in mijn ogen word er alleen maar aangemodderd met dit dier..het is en blijft een feit dat ze in deze periode nog geen enkel keer 100% goed heeft gelopen. Om eerlijk te zijn vraag ik mij of dit wel nog diervriendelijk is, want het paard heeft duidelijk pijn en word hiermee niet geholpen, gezien men het meer op een hoefsmid en oude RX foto's houd.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:54

Met alle respect TS, ik zou fokken helemaal uit je hoofd zetten voor nu. Hoe weet je dat dit probleem volledig weg gaat? Misschien gaat het over een paar maanden super goed, en dan laat je haar dekken en midden in de dracht gaat het weer mis. Ik vind niet dat je dat risico moet nemen. Dat zal ten koste gaan van Bijke en als je haar echt voorop zet.. Zou ik het vergeten.. Je kan wel een draagmoeder inschakelen idd. Met Bijke's eitje en zaadje van de hengst die je wil. Dan heeft Bijke de last iig niet.
Ik weet dat je alles goed bedoeld, maar om nu al na te denken over fokken maakt me persoonlijk een beetje onrustig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:57

Het is dus geen feit dat ze vanaf 2015 nooit goed is geweest. Dat is ze wel degelijk geweest namelijk, merendeel van de eerste periode liep ze goed. Dat ze nu al bijna een jaar slecht loopt haalt het gemiddelde flink onderuit, maar deze kreupelheid komt door een ander probleem als waarmee we begonnen.

Zoals al eerder aangegeven, als de smid het nodig acht dat we naar de kliniek gaan dan gaan we daar heen. Als dat enkel verplaatsing van werkplek is dan niet. Ik vervoer een kreupel paard namelijk liever niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:00

Shanna schreef:
Het is dus geen feit dat ze vanaf 2015 nooit goed is geweest. Dat is ze wel degelijk geweest namelijk, merendeel van de eerste periode liep ze goed. Dat ze nu al bijna een jaar slecht loopt haalt het gemiddelde flink onderuit, maar deze kreupelheid komt door een ander probleem als waarmee we begonnen.

Zoals al eerder aangegeven, als de smid het nodig acht dat we naar de kliniek gaan dan gaan we daar heen. Als dat enkel verplaatsing van werkplek is dan niet. Ik vervoer een kreupel paard namelijk liever niet.

Maar ik ben bang dat als je nu te lang wacht, je geen kreupel paard vervoerd, maar een stokkreupel paard. Dus waarom wachten?

Ok, de vraag he: Hoeveel slechter moet het voor jou nog worden?

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:00

Met enkel een hoefsmid erbij te halen, zoals je nu al een lange tijd doet, gaat het probleem niet opgelost geraken..snap niet dat dit nog niet tot je doorgedrongen is en heb oprecht medelijden met je paard, dat deze de gevolgen mag dragen van de keuzen van z'n eigenaar. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:04

Wat denk je dat ze op de kliniek doen? Daar halen ze ook de smid erbij hoor, en dat is dezelfde smid als die ik er bij haal. Dus wat heeft de kliniek dan voor een meerwaarde? :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:06

wat dacht je van nieuwe röntgenfoto's om mee te beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:06

Shanna schreef:
Wat denk je dat ze op de kliniek doen? Daar halen ze ook de smid erbij hoor, en dat is dezelfde smid als die ik er bij haal. Dus wat heeft de kliniek dan voor een meerwaarde? :)

Nou, misschien een andere kijk erop? Foto's maken? Kijken naar het hele been? De pezen, de schouder? Maar vooral het hoefmechanisme, want dat kan jouw smid niet zien. Maar ik zou me zelf vooral zorgen maken om de stand van de hoef,,want ik vraag me serieus af of dat ooit nog goed komt. Voordat je nog jaren gaat aanmodderen, zou ik me serieus afvragen of je dat wel moet willen.

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:11

Ik heb het hele topic net doorgelezen, en je had echt eerder moeten ingrijpen. Toen ze voor de tweede keer een nieuwe scheur kreeg zei je dat je anders zou hebbe moeten gehandeld, maar de 3de keer was het net hetzelfde verhaal. Ook als mensen adviseerden niet te rijden bleef je dit doen, ook al liep hij 'gevoelig en kort'. Echt niet slim. Ik was allang naar tig klinieken gereden om uit te vinden waar het probleem vandaan komt.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:13

Wat ze zullen doen? In ieder geval meer dan een smid kan: kijken naar alle samenhangende zaken zoals knieën, schouders, pezen, ligamenten, spieren, gewrichten etc. Als je hiermee de medische molen niet in wilt gaan, dan kun je haar beter gezegd laten inslapen..want dit paard heeft gewoonweg pijn en hier word niet naar geluisterd/gehandeld. Je paard zo laten rondlopen, zonder (echte) stappen te ondernemen, is gewoonweg niet diervriendelijk en niet denken in het belang van je paard. Als ik net zoals jou zou gehandeld hebben met mijn paard vorig jaar, dan was ik hem al lang kwijt..want het ligament hing er nog maar met 2mm aan en hij reageerde enkel op de viceertang van de smid.
Laatst bijgewerkt door Jolynne op 13-06-18 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:14

Al bijna een jaar slecht lopen, en al ruim 3jr aantobben.... wanneer is het genoeg? Wat geeft dit voor slijtage aan het andere been, en de rest van het lichaam?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:31

different1 schreef:
Al bijna een jaar slecht lopen, en al ruim 3jr aantobben.... wanneer is het genoeg? Wat geeft dit voor slijtage aan het andere been, en de rest van het lichaam?

Hier reageert TS dus niet op, maar voor hetzelfde geld is paard al stuk vanbinnen. Speelt dat nu al mee in het kreupel lopen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:37

Axivoca123 schreef:
Met alle respect TS, ik zou fokken helemaal uit je hoofd zetten voor nu. Hoe weet je dat dit probleem volledig weg gaat? Misschien gaat het over een paar maanden super goed, en dan laat je haar dekken en midden in de dracht gaat het weer mis. Ik vind niet dat je dat risico moet nemen. Dat zal ten koste gaan van Bijke en als je haar echt voorop zet.. Zou ik het vergeten.. Je kan wel een draagmoeder inschakelen idd. Met Bijke's eitje en zaadje van de hengst die je wil. Dan heeft Bijke de last iig niet.
Ik weet dat je alles goed bedoeld, maar om nu al na te denken over fokken maakt me persoonlijk een beetje onrustig.

Dit is bij een merrie die ik kende gebeurt. Ook hoefproblemen. Lange tijd goed, even na de geboorte begon het weer. Bleek een sinker te zijn. Ze hebben de merrie op zeer zware pijnstilling in leven gehouden zodat haar veulen het nog kon halen. Toen kleintje 2 maanden is, hebben ze haar laten gaan. Vreselijk voor merrie én veulen...

Ook ik zou na 3 jaar zinloos aanmodderen me afvragen of het nog verantwoord is dit paard zo verder te laten kreupelen.

rboerbokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:43

Arts lijkt me niet nodig, een goeie hoefsmid wel!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:45

nou, vertel….waarom rboerbokkie?

rboerbokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:48

Een goeie smid maakt foto's en kijkt naar het hoefmechanisme. Vandaar dat een goede hoefsmid dit probleem echt wel moet oplossen.

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:49

Kinke schreef:

_O-

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:55

Kinke schreef:

Omdat hij aan zijn eerste 25 'nuttige' berichten wilt komen als nieuwe gebruiker :+

rboerbokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:57

Jolynne schreef:
Kinke schreef:

Omdat hij aan zijn eerste 25 'nuttige' berichten wilt komen als nieuwe gebruiker :+

Waarom 25?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 15:58

Axivoca123 schreef:

Dit vind ik oprecht een goede tip! Bedankt hiervoor!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:04

Waarom wil je op dezelfde manier verder als al jaren blijkt dat dit niet werkt?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:05

rboerbokkie schreef:
Een goeie smid maakt foto's en kijkt naar het hoefmechanisme. Vandaar dat een goede hoefsmid dit probleem echt wel moet oplossen.

Er zijn volgens mij bar weinig smeden die röntgen apparatuur hebben, dus dan moet je toch een externe partij inschakelen.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:31

Ik zou niet alle beslissingen van de smid laten afhangen maar zelf het heft in handen nemen. Geen van mijn paarden zou ik ooit zo lang rond laten strompelen en zoals ze er nu bij loopt al helemaal niet. Ik zou echt andere acties ondernemen nu want dit is gewoon sneu en bijzonder pijnlijk voor het dier. Een foto lijkt me voor nu toch wel zeer belangrijk om te kijken hoe het er nu van binnen uit ziet. Mocht dat niet heel erg zijn dan zou ik de buitenkant aanpakken met hoefschoenen, plakijzers, gips of wat ook maar steun gaat bieden. Maar zo laten lijkt mij echt niet goed, dit heeft al jaren tot niets of alleen maar erger geleid.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 16:58

Shanna schreef:
Het kwam er globaal op neer dat mijn smid het zelfde doet als wat hij aanraad, al zou hij hier wel beslag onder plaatsen en verwijderen hun geen hoefwand bij white line disease (vind ik een verrassende inkijk, tot op heden legt elke smid de WLD bloot zodat er zuurstof bij kan komen, maar in dit geval is de hoefwand verwijderd wegens ontschoening en dus niet wegens de WLD). Nu is beslag volgens mijn smid niet mogelijk omdat daar niet voldoende hoefwand voor is, dus ik heb gevraagd hoe van Nassau dat beslag voor zich ziet en of hij smeden in mijn omgeving kent om aan te bevelen (ze hebben tenslotte ook een hoop smeden opgeleid).

Weet je inmiddels hoe hij dat beslag op deze hoef zou aanbrengen en of hij iemand kent in jouw regio die zijn aanpak zou kunnen hanteren?

Ik denk dat je geen tijd meer te verliezen hebt. Ik lag al wakker van mijn ruin die maar een minieme fractie van deze problemen had.
En ik stond dezelfde week nog bij van Nassau.
Terwijl ik dus niet zelf over vervoer beschik. Ook ik ben in Emmeloord en in Utrecht geweest, maar van Nassau heeft het opgelost. Enfin... dat weet je allemaal al.

Nu knopen hakken en anders bereid zijn afscheid te nemen wellicht. Ik kan er mijn vinger niet op leggen waarom de actie die je onderneemt wat traag/ stroperig lijkt te zijn. Maar wellicht interpreteer ik het verkeerd.
Ik zou iig onmiddellijk een pijnstiller geven, maar je hebt een uur geleden nog gereageerd... dus die pijnstiller zal er inmiddels wel in zitten.