[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 09:47

Hoi,

Ik heb het topic niet doorgelezen maar ben benieuwd naar het volgende:

Gisteren was mijn nieuwe smid voor het eerst geweest (ben verhuisd) en tijdens het bekappen zag ik dat de witte lijn een stuk breder (ongeveer 0,5 cm) was dan normaal het geval is. Nu zei hij dat dit nog van vorig jaar was en dat er veel meer paarden zijn die dit nu hebben door het rare gras van vorig jaar. Volgens hem wordt dit vanzelf weer normaal en moet het er uit groeien.

Klopt dit en moet ik nu nog uitkijken met voeren enz?

Voer volgens mij niet te veel ze krijgt 2 keer daags halve schep brok, en een halve tot 3 kwart musli (zonder haver) Verder flink veel hooi (droog kuil) ik rij gemiddeld 5 a 6 keer per week (KWPN van 167)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:02

Wat betreft de witte lijn kan ik je niet helpen, maar er zijn er zat in dit topic die er wel veel van weten!

Wat betreft eten, is het moeilijk te zeggen of je 'veel' voert. Als ik dit nu aan mijn paard zou geven, heb ik binnen de kortste keren weer een hoefbevangen paard, maar een jaar geleden had ik het een normale hoeveelheid en samenstelling gevonden. Het ligt er maar net aan of jou paard HB is geweest en dus gevoelig, of niet.

JP, al nieuws??? Hoe is het met Pauli?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 11:14

MarjanB, weet je of je paard in het verleden misschien bevangen is geweest, zijn er ringen op de hoeven?
Als de witte lijn aan de onderzijde verbreed is zou je dat haast wel gaan denken?
Ik vraag me overigens af of er buiten Hb ook andere oorzaken zouden kunnen zijn dan HB, white-line disease misschien? Hoe dan ook: je smid heeft wel gelijk - als het paard verder geen aandoening heeft en er geen sprake van is dat de lamellen "losgelaten" hebben, dan groeit het in de loop van de tijd er wel weer uit. Ik denk dat je het beste het per bekapbeurt in de gaten moet houden.

Ik zit nog op de persoon te wachten die de fotos komt maken - ze hadden blijkbaar een'koliekgeval vanmorgen vroeg. Pauli stond vanmorgen voor het eerst weer in de rijbak maar veel beter is het nog niet. Ze tilt wel telkens haar benen afwisselend op om het gewicht eraf te halen.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:22

hoi ook ik lees hier nog steeds mee.

weten jullie of er nog mensen zijn die gluco balance over hebben en willen verkopen?

met mijn ex hb'er gaat het goed, is helaas wel weer bijgekomen,maar daar wordt aan gewerkt.
JP hoop dat er snel uitslag is voor foto's.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:31

Jannepauli schreef:
MarjanB, weet je of je paard in het verleden misschien bevangen is geweest, zijn er ringen op de hoeven?
Als de witte lijn aan de onderzijde verbreed is zou je dat haast wel gaan denken?
Ik vraag me overigens af of er buiten Hb ook andere oorzaken zouden kunnen zijn dan HB, white-line disease misschien? Hoe dan ook: je smid heeft wel gelijk - als het paard verder geen aandoening heeft en er geen sprake van is dat de lamellen "losgelaten" hebben, dan groeit het in de loop van de tijd er wel weer uit. Ik denk dat je het beste het per bekapbeurt in de gaten moet houden.

Ik zit nog op de persoon te wachten die de fotos komt maken - ze hadden blijkbaar een'koliekgeval vanmorgen vroeg. Pauli stond vanmorgen voor het eerst weer in de rijbak maar veel beter is het nog niet. Ze tilt wel telkens haar benen afwisselend op om het gewicht eraf te halen.

Nee heeft hele mooie gladde voeten, HS vond het uitstekende voeten, hij had het er over dat het merendeel van de paarden dit jaar een verbrede witte lijn hebben en dat hij vorig jaar 25 HB paarden heeft gehad terwijl dit normaal alleen pony's zijn. Ik weet niet of ze ooit hoef bevangen geweest is maar ga er niet van uit, is een bloederig typje en verder geen aanwijzingen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 11:57

MarjanB, 'bloederig typje' zegt niks, het is niet voor niks dat je hoefsmid 25 HB paarden heeft gehad terwijl dit normaal niet zo is. Ik heb een 6 jarige merrie v. Tango, van Jazz dus (bloederig genoeg ;) ) En die is ook HB geworden, mag eerder wat dikker worden dan dat ze overgewicht zou hebben en dus juist het tegenstrijdige van de normale HB-types.... zegt helaas niks! Daar niet op afgaan dus :)
Volg het advies van je hoefsmid, eventueel DA en zeker je gevoel, je kent je paard vast goed genoeg en als ze niet zichzelf is gelijk aan de bel trekken!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:15

Vesceron schreef:
MarjanB, 'bloederig typje' zegt niks, het is niet voor niks dat je hoefsmid 25 HB paarden heeft gehad terwijl dit normaal niet zo is. Ik heb een 6 jarige merrie v. Tango, van Jazz dus (bloederig genoeg ;) ) En die is ook HB geworden, mag eerder wat dikker worden dan dat ze overgewicht zou hebben en dus juist het tegenstrijdige van de normale HB-types.... zegt helaas niks! Daar niet op afgaan dus :)
Volg het advies van je hoefsmid, eventueel DA en zeker je gevoel, je kent je paard vast goed genoeg en als ze niet zichzelf is gelijk aan de bel trekken!

Volgens smid is er niks aan de hand, verder merk ik ook niks aan Inja, ze heeft wel een flinke kap op haar hals maar dat zijn volgens mij gewoon spieren..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 12:36

Artsen zijn geweest.... hebben geen foto's|echo's genomen van koot en pezen...
meiden, 't is slecht nieuws: Pauli is kat-bevangen, nu op 4 benen... weet nu even niet zo goed wat te zeggen.
Wel even een vraagje: ze moet nu zoveel mogelijk ondersteuning onder de voorvoeten krijgen om te voorkomen dat de hoefbenen gaan kantelen - ze mag niet lopen maar beslaan kan op dit moment niet. Ze mag ook absoluut niet vervoerd worden. Wat zou ik het beste nu in de stal kunnen doen als vloerbedekking? Ze staat op rubber matten met stro erover heen: Ik neem aan zand, maar zou een dikke laag houtschilfers c.q. zaagsel ook kunnen? Help please!
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 17-02-12 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 12:41

Jannepauli schreef:
Artsen zijn geweest.... hebben geen foto's|echo's genomen van koot en pezen...
meiden, 't is slecht nieuw: Pauli is kat-bevangen, nu op 4 benen... weet nu even niet zo goed wat te zeggen.
Wel even een vraagje: ze moet nu zoveel mogelijk ondersteuning onder de voorvoeten krijgen om te voorkomen dat de hoefbenen gaan kantelen - ze mag niet lopen maar beslaan kan op dit moment niet. Wat zou ik het beste nu in de stal kunnen doen als vloerbedekking? Ik neem aan zand, maar zou een dikke laag houtschilfers c.q. zaagsel ook kunnen? Help please!

oei...daar was ik al bang voor |(
Kun je niet iets maken van polystereen?Plakken?
Zo een soort houten schoen idee maar dan van piepschuim,of dat andere isolatiespul dat groene,dat is iets sterker.

Krullen in de stal is ook goed,is iedergeval warm...ik weet niet of ze veel ligt.
Ik krijg een visioen van Pablo 7 jaar geleden,reageerde ook op nieteen pijnstiller,en bewoog niet meer
|( ik hoop zo dat dit goed komt...je prachtige bonte paard! |(

http://www.e-hoofcare.com/laminitis---g ... ml....even doorscrollen naar 'post first aid treatment approach.

Omdat ze aan vier benen bevangen is denk ik dat het erg belangrijk is de hielen inderdaad hoger te zetten.
Om de kans op een hoefbeenkanteling zo klein mogelijk te maken.
Heb je een hoefsmid in de buurt die er bekent mee is?
Of anders bellen met van Nassau,die kunnen je er misschien doorheen praten?
Om er zonder ijzers iets onder te plakken.
verdorie ook :( rotziekte :(

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:24

Ronduit K*t, JP :(:)
Een dikke laag zaagsel lijkt me misschien nog wel beter dan zand, maar dat is gevoel, anders zand en daarboven op zaagsel??

En idd wat geerke zegt, iets verzinnen waardoor de hielen gelift kunnen worden zonder ijzers? Hoefschoen met vulling achterin? Of siliconenzooi ertegen aan spuiten? Hoe het er weer af komt zie je later wel weer toch?
Bah wat verveldend zeg :(

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:48

dat is echt slecht nieuws JP.....

ik post niet actief in dit topic maar lees regelmatig mee.
ik heb zelf in het verleden een flink bevangen pony gehad waarschijnlijk het gevolg van steroide spuiten.
mijn vader heeft momenteel een bevangen pony [al erg opgeknapt] door het leuke zomer seizoen op de wei.
mijn eigen pony was echt ernstig en toen werd echt zand aangeraden.
een stukje afzetten in de bak kan natuurlijk ook.
zand geeft vocht af aan de voet,ondersteund goed en het grootste voordeel [werd mij verteld] is dat de punt van de hoef iets weg kan zakken in het zand waardoor het staan wat minder pijnlijk word.
bij echt erge HB kies ik voor zand. [bij voorkeur een stukje bak]

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:58

Ach JP.........wat triest......s**t!

In ieder geval een bodembedekking die 'veert' c.q. ondersteunt en niet glad is. Misschien toch (ook) vochtig zand. Kan je de stal niet in 2-en delen; 1 gedeelte met vochtig zand en 1 gedeelte met zaagsel? Dan kan ze kiezen waar ze gaat staan. Heb je haar nu in een box of in de schuilstal?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 13:59

Tjee wat vervelend JP.

Ik denk dat zand toch de meeste tegendruk geeft omdat het steviger is dan zaagsel.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:02

Ah nee, JP. :(:) ;(

Ik heb zelf zand in de stal gehad toen die van mij op vier benen bevangen stond. Zelf denk ik dat een dikke laag zaagsel ook moet kunnen, alleen is dat erg droog.
Ik heb in elk geval vele kruiwagens zand in de stal gekruit en dat nat gehouden. (klein stukje nog stro, en ja het werd een bende, maar dat had ik ervoor over). Na een paar dagen kon ze weer naar de bak lopen en heeft ze daar in het natte zand gestaan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 14:11

Zou het helpen als ik zaagsel nat maak? Ik ga proberen zand te regelen. Nu snap ik ook meteen waarom ze uit zichzelf vanmorgen de schuilstal was uitgelopen en in het zand stond.
Ik ben zo in paniek.. hoe kan dat nou toch, ze stond al op medicatie, kreeg niks anders dan hooi en 'overnight' opeens alle vier de benen...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:16

Die van mij wilde van de zomer ook echt alleen maar op het natte zand staan. Zochten zelf een plekje in de schaduw op waar het zand het koelst was. Kwamen zelfs niet om te eten het harde op (en dat voor shetten).

Nat zaagsel zal wel wat helpen, is iig beter dan niets.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:20

Je kan toch gewoon zand uit je rijbak scheppen?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:21

Ze kan achter bevangen geraakt zijn door overbelasting vanwege pijn aan haar voorvoeten. Die pijn moet weg! Meer bute of een andere pijnstiller???

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:22

En nog een gedachte: je hebt toch recent een andere partij hooi gekocht???

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 14:34

$#@!%^&^*&*()_ het is toch gruwelijk k*u*t ziekte

In Image haar acute fase heb ik ook vele kruiwagens nat zand in haar stal gereden. De andere helft dik in het stro. Kon ze zelf kiezen. Vaak stond ze met haar achterbenen in het stro en haar voorbenen op het zand.

Verder geen tips; ik ben even uit het lood geslagen. Arme Pauli en arme jij :(:)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:13

Zwaar k..., ik zou half nat zand, en half houtkrullen doen, dat ze kan kiezen. Iemand hier had dat ook en lijkt me een goed plan. Hier doen ze wel half zooltje onder de hoef, alleen achteraan, maar da's met ijzers, weet niet of dat ook zonder ijzers kan. Check je hooi, is het enige wat ik nog kan bedenken. Geef ook niet te veel hooi, ze staat immers alleen maar.Sterkte!!!

Edit: oh dat had Janouk, half half, maar stro kan alleen als ze daar niet aan eten.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 16:18

Zo mensen, we zijn weer 15 kruien zand uit de rijbak ( dank voor de tip!) verder - ze heeft nu in de schuilstal een laag van ong 10 cm vochtig zand en ze ging meteen er werr lekker in staan. De voorstal heb ik inderdaad ook bedekt met stro, dus zo'n beetje als bij Janouk, ze kan nu kiezen.
Tsss.. wat een ellende toch, is het twee jaar zo goed gegaan en dan opeens dit.
Maar goed, ik ben nu weer wat rustiger in de kop, vanmorgen zag ik het echt even helemaal niet meer zitten. Dan zie je toch hoe sterk je verbonden bent met je beesies.. ik zat hier echt te shaken.

Nu naar de kliniek om extra medicijnen te halen en dan hopen we maar dat ze er door heen komt.
Enne.... lieve mensen... dank voor de steun allemaal, da's hartverwarmend!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 16:21

het is niet gek dat je zit te shaken.
betekend dat je van je beestjes houd... :(:)

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:38

Inderdaad, in dat soort situaties voel je dat het meest!
We duimen allemaal met je mee, je hebt in ieder geval alles gedaan wat je kon!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:41

Komt goed. Jullie zijn al door zoveel heen gekomen.
Dikke knuffel van ons uit Hoofddorp. :(:)

DUIM DUIM DUIM DUIM DUIM

Heeft de veearts nog overleg gehad met Maarten vandaag?