Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 22:43

Goh Ester, dat is vervelend als er 2 x zoiets gebeurd en je kunt er niet naartoe!! Je wilt heel graag zien hoe het gaat en er gewoon bij zijn en dan gaat dat niet. Maar zo te horen is hij wel in super handen daar!! Zeker een plekje om te onthouden dus.

Fijn dat je er een weekendje naartoe gaat om te rijden en tegelijkertijd om naar Ino te kijken. Je wilt toch met eigen ogen zien hoe het met je lieverd gaat! Hopelijk gaat het met zijn been snel beter en voelt hij zich snel weer de oude. Ook goed dat ze de kuddes toch opgesplitst hebben. Dit soort dingen moeten niet te vaak gebeuren en op deze manier voorkom je een hoop! En ik vind het zelf ook fijn dat de paarden dan wat meer rust hebben in de kudde.

Alvast heel veel plezier en ik hoor graag een verslag van je :) .

Quiz, ik ben vorige week van 3 x 2 minuten met een minuut of 5 stappen ertussen naar 2 x 5 minuten gegaan en zo'n 10 minuten stappen ertussen. Dus ik begin met 10 minuten stappen, 5 minuten draven, 7-10 minuten stappen, 5 minuten draven en 7-10 minuten stappen. Het aantal minuten draven hou ik nog een paar weekjes vol maar de het stappen tussen door bouw ik dan wat af, en dan ga ik weer iets opbouwen. Dat steeds een minuut en daarna stappen heb ik helemaal in het begin gedaan, de eerste 2-3 weken, daarna ben ik het aantal minuten op gaan bouwen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:39

Qizz schreef:
Ahhhhhhhh UPDATE, vandaag DA gesproken en ik hoef voorlopig nog geen echo.

Hij wou liever dat we eerst gingen opbouwen omdat het eigenlijk al vrij stabiel is vanaf eind augustus!!
Jippie. Deze week 3 a 4x lange zijde draven, volgende week 5 minuten (interval), week 3 en 4 10 minuten interval en week 5 en 6 15 minuten interval en dan weer melden.
Denk dat ik dat weer rustiger ga doen, want ik vind dit vrij veel...

Moest er niet van schrikken dat het weer opliep of warm werd, was heel gebruikelijk. Moest alleen wel de dag erna weg zijn, anders een stap terug. Ook kon het zijn dat ie wat raar liep, maar dat was meer onbalans dan zijn been. Ik moest niet steeds aan zijn been denken maar nu ook denken dat ik nu weer bezig mag met de opbouw van de conditie van het hele paard. Liefst 4 a 5x per week draven.

HIj was supertevreden en verwachte zelfs dat ie bij de 80% hoort die weer helemaal terug zou kunnen naar wat ie hiervoor deed. Ik wist niet wat ik hoorde,.. was superblij. (maar,.. eerst zien dan geloven hoor).
Ik vroeg hem nl. of hij de 1e prognose al wat bijgesteld had en of er een kans in zat dat het nog goed kwam.

Had het wel gehoopt omdat ie zo positief verrast was de vorige keer en de 2e echo... maar hield toch echt rekening met nooit meer springen. Nu is er weer meer hoop,.. het zou dus toch kunnen (grijp iedere strohalm hoop aan hoor :D),.. Uiteraard mits er geen tegenslagen komen en we het schema goed kunnen volhouden en volgen. Maar voor deze blessure en hoe ie er nu bij staat was er een redelijke tot goeie kans (op dit moment) dat het toch goed kan komen.
Ben zoooooooooooo blij,... en tuurlijk: ik weet net als jullie allemaal nog steeds heel goed dat het zo weer anders kan zijn (bv verhaal van Gulpje),.. maar vanavond geniet ik even heel erg van dit bericht.

Zegt ie ook nog: ja het is wel saai he, zolang stappen. Ik zei: joh je weet niet hoe blij ik ben dat ik er uberhaupt weer op mag en dat ik alweer mag draven :D.

Je weet iig waar je het voor doet nu,...
Fijn om herstel te zien,..

Verder heb ik vanaf deze week een half jaar lang een hele leuke merrie om te rijden omdat de berijdster zwanger is. Dus dat verzacht het leed van mn eigen paard ook een beetje. Zo kan ik ook rustig(er) aan doen met hem en toch zelf bezig blijven (en vooral veel leren). Raar hoor als je 9 jaar gewend bent aan je eigen en dan opeens een ander paard rijdt (stap nu makkelijker ergens even op wat ik eerder echt nooit deed). Goed voor mn eigen rijden/springen, anders durf ik straks niet meer te springen ben ik bang :D

Gulpje weet jij al meer?
En anderen nog nieuws?

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Ik ben blij voor je!!

Inderdaad wel verstandig dat je het draven rustig opbouwt. Ik moest gedurende 4 weken élke dag draven en ik denk dat dat toch te snel en teveel is geweest. Maar dat geeft niet, ik heb er van geleerd :)

Wij gaan morgen voor het eerst sinds juli weer naar Emmeloord, ben best nerveus....

Gulpje

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:42

Wat ontzettend naar wat er allemaal met je paard is gebeurd Ester! Kan me voorstellen dat je het vreselijk vond om er niet bij te kunnen zijn.

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 12:26

Gulpje schreef:
Wat ontzettend naar wat er allemaal met je paard is gebeurd Ester! Kan me voorstellen dat je het vreselijk vond om er niet bij te kunnen zijn.

Thnx Gulpje! En sterkte met de zenuwen voor het bezoek aan Emmeloord, hoop dat je paard goede vorderingen heeft gemaakt sinds juli en dat het er hoopgevend uit ziet!

Het waren ook echt een paar nare dagen. Voelt allemaal al zo vervelend dat hij voortijdig met pensioen is gegaan door de peesblessure, dat had ik ook liever anders gezien. En dan deze dingen er achteraan... hij is een pechvogel. Gek is dat, in de jaren dat hij bij mij stond is er maar weinig aan de hand geweest qua gezondheidsproblemen en nu stapelt alles zich op. Maar goed, het gaat weer beter en over een paar dagen kan ik met eigen ogen zien hoe veel beter precies. Het zal wel een beertje zijn met de winter op komst en 24/7 buiten.

Ben overigens wel op zoek naar een nieuw paard. Kwam er al snel achter dat het leven zonder paard (in de buurt) veel minder leuk is dan mét. Zoektocht is al eind gevorderd, maar daar zal ik dit peesblessuretopic verder niet al te veel mee vullen. Met beetje geluk kan ik straks weer echt aan de gang met een nieuw paard. En dan heb ik ineens 2 eigen paarden, wie had dat ooit gedacht.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:01

Zo, ik ga vandaag ons rondje uitbreiden met zo'n 10 minuten. Tot nu toe blijft het draven goed gaan, we hebben nu 2 weken 2 x 5 minuten gedraaft. Nu wil ik het iets langer doen, zo'n 2 x 7 minuten ofzo. En dan kijken achteraf hoe zijn been zich houdt. Je moet toch elke keer uitproberen. Blijft zijn been rustig, dan ga ik dit een week of 2 -3 aanhouden. Ik moest eigenlijk nu terug komen om te scannen maar dat doe ik eind november. Ik heb het idee dat dan de zwakke plekken die hij in het weefsel had onderhand weg zullen zijn.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 18:28

En? Is het goed gegaan Monty?

Wij mochten ook weer draven maar ik ben er gelijk weer van afgestapt. Ik wist dat het normaal zou zijn dat zn been warmer en evt dikker zou worden, maar het moest wel de volgende dag weg zijn,.. en dat was het 3 dagen later nog niet. Dus ik ben weer aan het stappen,.. denk er zelfs over om m even weer alleen in de wei te laten tot het been weer koud is. Of,.. gewoon de hele winterperiode,.. ben gewoon te bang om iets teveel te doen en ik heb de tijd. Als ik tegen maart weer een drafje mag opbouwen, vind ik dat ook prima.

Nee ik heb er geen goed gevoel bij,... die 4x 20 meter stukjes buiten kon hij al niet aan,.. dat zit me niet lekker,..
Wacht even af hoelang het duurt voordat zn been weer koud is,... en dan ga ik weer stappen,.. en toch nadenken of ik m misschien alleen deze winter lekker in de wei laat. En m dan weer met stapwerk oppakken in maart ofzo, of wanneer het weer beter is,..

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:47

Kun je dan niet 2x 20 meter doen??
Je zult toch eens weer moeten oppakken, vrees ik.... Dat je reactie in het been krijgt is logisch, maar ik denk dat er in het begin geen ultimatum op te leggen is, wanneer het weer dun is.....
Het is nooit van te voren te voorspellen hoe dik en hoelang het dikker blijft...
Misschien het opbouwen iets terug zetten, maar zeker niet afbreken.... De peesweefseltjes zullen wel eens weer sterker getraint moeten worden.... En dat gaat niet sterk worden als je dat steeds uitsteld, vanwege reactie op de pees.... Als de scan goed is, zou ik dat proberen te onthouden... En misschien wat meer koelen??
De warmte-reactie van de pees, zal eruit moeten kunnen...
Laatst bijgewerkt door Rascha op 29-10-11 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:58

Ben het met Rascha eens Qizz. Het weefsel kan alleen sterk en goed herstellen als je weer aan het werk gaat. Dat heeft onze DA ook gezegd. Dus misschien iets minder draven. Maar zeker niet stoppen met het werk!

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:09

jah klopt...daar sluit ik me ook geheel bij aan...
Een stapje terug oke..maar weer stoppen zou ik zkr ook niet doen..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 19:13

Oke,... dan ga ik door met stappen. Weet je, soms weet je het niet meer,.. al die mensen die denken dat het beter is hem in de wei te laten lopen,... dat brengt me aan het twijfelen :+ .

Ik denk dat ik dan maar gewoon door ga met stappen in de hoop dat het wat beter gaat.
En als het dan weer oke is, maar met 1 of 2 lange zijdes begin,.. misschien om de dag.
Hij werd er wel heerlijk vrolijk van van dat draven. Oortjes naar voren en echt weer wakker,.. daarvoor was ie supersloom (geworden) :D

Dus die van jullie hadden dat ook allemaal in het begin? Alleen warm of ook dikker?
Heb het andere been gevoeld en die was ook wel ietsje warmer maar niet zo warm als zijn blessurepootje.

Ik koel nu ook inderdaad weer iedere keer Rascha. Op zich is het nu wel weer dunner alleen wel nog steeds warm.
Laatst bijgewerkt door Qizz op 29-10-11 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:15

Quiz, ik zou als ik jou was toch eerst een scan laten doen. Ik blijf erbij dat je van buiten niet kunt zien hoe het er van binnen uit ziet.
Blijkbaar zit het van binnen toch nog niet zo goed dan wat je van buiten zou verwachten, anders zou zjn been er niet zo op reageren.

Ik zou voorlopig blijven stappen hoor. Ik denk toch dat je te vroeg bent gaan draven. Maar dat weet je pas zeker als je ook weet hoe zijn been er van binnen uit ziet. Mocht het er van binnen toch nog niet goed genoeg uitzien kun je altijd nog kijken wat je gaat doen. Ik zou nu nog geen beslissing nemen.

Ik ben het wel met PP en Rascha eens dat ik hem niet stil zou zetten, maar ik zou nu ook zeker niet gaan draven.
Kijk naar mij, ik heb letterlijk 11 maanden alleen maar gestapt met hem, en zijn weefsel is ook goed herstelt, nu wordt het door het draven nog sterker. Elke blessure is anders, je kun niks gelijk trekken. Feit is gewoon dat als zijn been zo dik wordt en blijft, hij er nog niet aan toe is om te draven.

Dus stapje terug, laten scannen en eerst het stappen uitbouwen. Ik zou hem zeker niet stil zetten.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 19:22

Heb je even gepbt Monty, en dames bedankt voor jullie advies! Vind het fijn van jullie te horen wat jullie zouden doen, omdat jullie toch een beetje in hetzelfde schuitje zitten/zaten.

Doorgaan met stappen wordt het dan ook.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:23

Haha, niet teveel naar mensen luisteren die het allemaal 'denken' te weten. De meesten hebben zelf nooit met een blessure als dit te maken gehad. Alleen op de wei zetten is nooit goed, vooral niet als je hem als sportpaard wilt blijven gebruiken. Het weefsel moet toch weer goed opgebouwd worden en dat doe je alleen door beweging.

Ik blijf ook nog steeds koelen hoor. Zijn been is toch af en toe nog wat warmer en dan smeer ik er nog steeds coolinggel op.
Blijf geduld houden meis!!! Je weet wat ze allemaal zeggen, met dit soort blessures moet je heeeeeeeel veel geduld hebben ;) .

Maar ik blijf erbij dat je pas de volgende stap in opbouwen moet zetten als je ziet dat zijn been er klaar voor is, niet eerder. Tuurlijk moet je het weefsel blijven stimuleren, maar je kunt pas gaan draven als het weefsel door het stappen er sterk genoeg voor is. En blijkbaar is dat nu bij jouw paard nog niet zo, anders zou het niet zo dik worden en blijven.

Nogmaals, blijf gewoon kijken hoe zijn been zich gedraagt en pas daar je revalidatie op aan.

Villie ging trouwens super vandaag!! We hebben alles bij elkaar 13 minuten gedraaft verdeeld over 3 stukjes en we zijn 50 minuten weg geweest. Zijn been bleef mooi dun, wel iets warmer maar dat is vaker. Dus inderdaad weer coolinggel erop gesmeerd. Voorlopig bljven we dus zo door gaan.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 19:28

Ik heb er vandaag ook eens coolingsgel opgesmeerd toen ie weer in de wei liep :D.

Wat top dat het goed gaat, je bent al best ver nu. 13 minuten draven is toch al aardig wat!
Goed bezig hoor.

Hoop alleen wel dat als ik deze winter maar ca 3x per week wat met hem kan doen, dat dat wel genoeg is.
Bij goed weer kan ik evt. wel vaker weg maar met sneeuw/ijs kan ik daar in de rimboe :D niet weg met de trailer. Aan de andere kant kun je dan ook niks overhaasten misschien.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:31

Ik doe nu ongeveer 4-5 x per week wat met hem, mocht het weer het dadelijk niet toe laten schroef ik dat ook wat terug hoor! Ik hoop alleen dat we dan nog verder in de opbouw zitten zodat ik het daarna weer makkelijk op kan pakken.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:37

Die van mij gaat echt probleemloos (klopt het even af) door de opbouw tot nu toe.
We zitten vandaag op de laatste dag van 25 minuten werk waarvan 2x 5 minuten draf.
Morgen beginnen we een week met 30 minuten werk waarvan 2x 7 minuten draf. En de week daarop beginnen we weer met de galop!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 19:41

Jeetje dat gaat echt snel zeg,.. mag je al weer bijna galopperen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:50

Goh PP dat is echt snel!!! Wat fijn dat het zo goed blijft gaan. En heerlijk, alweer bijna galopperen. Daar begin ik pas over een maand of 2 mee, eerder niet (ik kan nu al bijna niet meer wachten :D ). Zijn jullie nu elke dag met hem bezig??

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:52

Het was dan ook maar een erg lichte blessure waarbij het weefsel NIET was beschadigd. Alleen verrekt.

We zijn nu zo'n 5 dagen met draf aan het werk de andere 2 dagen alleen stapwerk.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:55

Ja dat weet ik nog, gelukkig voor jullie!! Ik kan niet wachten tot ik eindelijke weer eens mag galopperen, dat is nu al meer dan een jaar geleden en Villie galoppeerd heerlijk!!!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 19:56

Qizz, Bij de vorige peesblessure van mijn buffeltje, is het been lange tijd nog warm en dik geworden na het bewegen...
Het opbouwen heb ik wel doogezet, zij het wat meer aangepast.. (nu weet ik het niet, hoe het been zich na de laattste blessure houdt, want ik heb er niet meer op gereden sinds mijn armfunctie is uitgevallen..)
En ik bleef steevast koelen, de warmte moest eruit.... Omdat het been in principe niets gewend is, is de reactie op het werk niet vreemd.... Van veel rechtuit stappen op straat/asfalt wordt been ook gestimuleerd... Probeer voltes te vermijden, en het maakt niet uit of je 1 vol rondje rijdt, of bij elke korte zijde overgaat in stap....
Ook begrijp ik goed dat je onzeker wordt van de reactie in het been....
Kun je anders maandag niet gewoon bellen met de da en even overleggen??

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 20:12

Ja de DA had wel gezegd dat als er iets niet goed ging ik maar even moest bellen (heb zn 06 gekregen).
momenteel rij ik alleen buiten (maar kan volgende week niet meer, dan is het te donker als ik 18.30 pas terug kom van mn werk). Onze bak is veel te mul nu, daar ga ik niet in.
Het zandpad ligt gelukkig voor de boerderij, en is mooi hard.

De DA had het over 4 lange zijdes draven, maar ik doe dan van fietspaaltje tot fietspaaltje :D, dat is maar 20 meter ipv 40 dus ik deed al de helft.

Hebben jullie ze met dat stappen wel eens rondgereden of ook alleen maar lange teugel?
Want dat is ook zoiets,.. wel doen, niet doen ;-), hij wordt steeds moeilijker rond te rijden nu hij steeds maar lang loopt.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:14

Gewoon regelmatig rond rijden, links rechts in laten buigen, keertje halthouden en weer wegstappen, gewoon van dat soort dingetjes blijven doen. Waarom niet? Kan geen kwaad hoor :) .

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 20:16

In stap zonder zijgangen kan je ze ook wel degelijk echt aan het werk zetten!

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 20:17

Klopt, alleen wist ik niet of dat wel mocht. Had het ook afgelopen week maar weer eens een beetje gedaan. Was bang dat dat niet gemogen had :o