[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:32

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:43

Zo, Luus staat weer in haar eigen stalletje. Was nog een langdurig ritje met dit weer, maar goed.
Vandaag heeft ze op de kliniek pijnstillers gespoten gekregen, morgen en overmorgen een half zakje bute en daarna stoppen.
Ze mag lekker op het zand staan, maar we moeten opletten dat ze rustig aan doet,dus eventueel gaan we een stuk afzetten.
Ik heb haar vandaag binnen gelaten,eerst maar even bijkomen van de reis en zo vol pijnstillers durfde ik het nog niet goed aan.
Ze heeft ijzers met zolen gekregen, dit moet in iedergeval 6 weken blijven zitten en dan weer verder kijken.

@Gretoes:Ik snap dat je er depri van wordt,is ook heel akelig om geen verbetering te zien.Het was hier eerst ook gissen wat er nou aan de hand was,de uitslag van de foto's was niet leuk maar wel heel prettig om te weten waar het probleem zit.
Weet niet of je ver moet rijden om naar een kliniek te gaan, maar misschien is het een idee om iemand erbij te vragen die bij je op stal foto's kan maken (geen idee wat de kosten hiervan zijn hoor)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:47

Wendy15 schreef:
Nou, net samen met m'n ouders druk in de weer geweest met het hooi! De schade viel gelukkig mee nog uiteindelijk! De buitenkant was heel nat, dus wat bovenop de stapel lag heb ik allemaal uit de trailer gehaald en aan de achterkant bij alle pakken zo'n 3 plakken er af moeten halen, daarachter voelde het niet meer vochtig aan. Maar gelúkkig was het nog niet helemaal er in getrokken naar de middelste pakken verder!! Het licht vochtige ligt uitgeschud achteraan in de garage en het natste vooraan uitgeschud zodat ik dat het eerste kan voeren. Wat verder nog in de trailer ligt dat voelt niet vochtig aan, maar heb de klep en het deurtje open (staat in de hooischuur) zodat dat door kan luchten. In de garage ligt nu een berg uitgeschud hooi, en je kan je kont niet meer keren :=

Zo blijft je hooi wel goed hoor,
als je de tijd hebt schud het dan morgen nog even om.
mocht het warm worden dan is de laag te dik, maar ik acht die kans niet groot want het is al uitgebroeid hooi.

Wendy15

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 18:49

Ik heb alles uitgeschud in de garage liggen. Zal morgen nog wel even schudden :j Het droogt in de garage wel mooi volgens mij.
Trailer laat ik ook gewoon nog even open dat het kan doorluchten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:06

Wendy15 schreef:
Die roodzwenk, is dat dat graszaadhooi?
Ik heb hier rondgebeld, maar kan niks krijgen. Dus we gaan wss toch een dagje naar de vaste wal om wat te zoeken. Had diegene nog meer? :o En waar moet ik op letten? :o
We kunnen alleen wel maar 12 pakjes op het karretje meenemen en moet op een droge dag. Want de trailer ligt al vol, dus moeten het met het aanhangertje halen dan.. Kun je er ook kleinere hoeveelheden kopen?

En als ik nu 5,5 kilo hooi van vorig jaar voer, kan ik daar dan extra een paar kilo graszaadhooi bij geven? Of moet ik dan minder van het andere hooi gaan geven?

Merk wel dat hij nu met dit extreme weer toch het wat koud heeft omdat zijn buikje niet vol is :\

Roodzwenk is een grassoort met een harde stevige stengel, het wordt als hooi meestal gebruikt in de mengvoerwagen voor de kalveren en de droge koeien.
Het wordt dan gemengd met bierborstel, pulp, kuil en soms biks.
de roodzwenk zorgt door zijn hardheid en stekeligheid ervoor dat de pens van de koe geprikkeld wordt, ze noemen het dan ook vaak pensprik.
Het is goudgeel van kleur en lijkt op heel fijn stro.
De paarden hier eten het op, al wordt het wel als laatste naar binnen gewerkt en zoeken ze eerst het lekkere zachte hooi er tussen uit.

Vraag Paars even voor een adres in de kop van Noord Holland, en anders moet je even googlen op graszaadhooi of fouragehandel.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:15

Judith_ schreef:
De DA is net voor de pony geweest. Stalhoudster was er ook bij, was fijn dat ze mee dacht. Pony leek tegen spier en hoefbevangenheid in te zitten. Hoewel hij wel vrolijk door het weiland galopeert is het wel te zien dat het allemaal wat pijnlijker is. Dierenarts heeft hem in gespoten met ontstekingsremmer en bloedverdunner? De exacte namen staan op een briefje maar die heb ik nu even niet hier.
Verder reageerde hij amper op het knijpen en kloppen op zijn hoeven. Op advies van de DA gaat de pony nu naar binnen s'nachts met een plukje hooi. Overdag mag hij dan op het modderstuk waar een heel klein beetje gras op staat, ook dan weer met een plukje hooi. En verder krijgt hij metacam.

Goed dat je de DA hebt laten komen
Ik hoop dat hij snel weer wat opknapt ;)

Heb je een deken opgedaan om zijn spieren warm te houden ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:25

cato47 schreef:
Hier even twee fotos, die van de onderkant is niet gelukt, moet er even iemand bij hebben om de voet vast te houden.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/hDni4s59u2_ElPpvPNhJoQ?feat=directlink
http://picasaweb.google.com/lh/photo/RIzhFgAVHj6ALbJk4ngImA?feat=directlink

Ziet er niet zo mooi uit hè........

Karin

Nee, dat ziet er inderdaad niet zo mooi uit :(
het hoefbeen lijkt te zinken
door de druk van het hoefbeen wordt de kroonrand naar beneden gedrukt, kijk maar naar de holle lijn die zich net boven de kroonrand vormt.
Het is overigens ook niet de eerste keer dat hij bevangen is he ?
ik zie al ringen op de hoeven van een eerdere episode.

Is er een hoefsmid of dierenarts in de buurt met ervaring met HB en die zo snel mogelijk kan komen ?
het zoolgedeelte achter het hoefbeen en de straal moeten zo snel mogelijk ondersteund worden,
zet tot dat hij er is je paard op mul zand of in een box met een diepe laag vlas of zaagsel voor tegendruk.

Heb je foam platen in huis ?
isolatieplaten, knielplaat voor in de tuin, noem maar op, als het maar stevig is en ingedrukt kan worden met je duimen.

Hier een link hoe de eerste laag aan te leggen:
http://www.hopeforsoundness.com/techsup ... mguide.htm

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 19:34

lucyknol schreef:
Zo, Luus staat weer in haar eigen stalletje. Was nog een langdurig ritje met dit weer, maar goed.
Vandaag heeft ze op de kliniek pijnstillers gespoten gekregen, morgen en overmorgen een half zakje bute en daarna stoppen.
Ze mag lekker op het zand staan, maar we moeten opletten dat ze rustig aan doet,dus eventueel gaan we een stuk afzetten.
Ik heb haar vandaag binnen gelaten,eerst maar even bijkomen van de reis en zo vol pijnstillers durfde ik het nog niet goed aan.
Ze heeft ijzers met zolen gekregen, dit moet in iedergeval 6 weken blijven zitten en dan weer verder kijken.

Ja, het was geen best weer om nu met een trailer op pad te moeten..

In ieder geval wel een goed teken dat ze niet nogmaals op gips moest ;)
Heb je nog om de foto's gevraagd ?
Wat was de prognose verder ?

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 20:22

[quote="lolclub"]

door de druk van het hoefbeen wordt de kroonrand naar beneden gedrukt, kijk maar naar de holle lijn die zich net boven de kroonrand vormt.
Het is overigens ook niet de eerste keer dat hij bevangen is he ?
ik zie al ringen op de hoeven van een eerdere episode.

Ik vreesde het al........ |( Ik zal zo even kijken wat voor materiaal we in huis hebben. Tape in elk geval wel. Morgenvroeg bel ik de smid.
Ik heb er geen goed gevoel bij. Dit vereist waarschijnlijk meer dan wat mijn smid en DA aankunnen en mijn financien......
De eerste episode HB was in maart, halverwege de hoef zit een bolling, vervolgens is het wel redelijk weer aangegroeid.
Er zijn mensen geweest die aan de hand van haar hoef fotos al eens gezegd hebben dat ze bevangen geweest moet zijn ivm ringen, een aantal jaren geleden. Ik heb er echter nooit iets aan gemerkt.
Zelfs in maart heb ik het niet gezien als HB..... wat stijfjes, meer niet. Totdat de smid twee weken geleden zei dat het HB was.

Karin

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 21:59

@Cato47

is het gelukt ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 22:31

cato47...waar zit je in frankrijk?

cato47

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:02

Nee, is niet gelukt, kon zo gauw niets vinden, er kwam bezoek waar ik met goed fatsoen geen nee tegen kon zeggen, en de koeien moesten nog gemolken.
Voel me helemaal belabberd nu, Keny loopt gewoon in de wei. Helaas geen box voorhanden, nat zand, zaagsel en vlas ook al niet. Overigens vorige week, heb ik nat zand voor haar neergelegd toen zo voor het huis onder de boom stond, ze heeft er nooit in willen staan. Ook niet op een rubber mat.

Morgen de hoefsmid is m'n enige kans denk ik.

Maar toch, ze loopt niet slechter dan vorige week (tikje beter zelfs, als is het niet veel), als het hoefbeen zakt, dan moet dat toch pijnlijk zijn? Als ik het filmpje van Pauli kijk dan doet dan gewoon zeer aan m'n eigen voeten. Zo slecht heeft Keny nooit gelopen! Met maar matige hoefbevangenheids verschijnselen, kan de uitslag dan zo slecht zijn? Vorige week wiebelde ze nog wel eens van het ene been op het andere, maar nu helemaal niet meer. Zostraks in de wei, liep ze geheel uit eigen wil naar me toe.
Ik heb nog gevoeld aan haar voeten, maar voel geen verschil tussen voor en achter voeten (die geen hb hebben) op de kroonrand, in het echt ziet het er minder slecht uit dan als op de fotos, ik schrok er zelf van.

Geerke, woon in het noorden van de Lot en Garonne, dicht bij Villeréal.

Lolclub, Geerke en alle anderen, bedankt voor de ondersteuning, het voelt goed om begrepen te worden, baal er alleen zo van dat ik niet kan doen wat ik graag zou willen......

Karin

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-10 23:28

lolclub schreef:

Het kan natuurlijk zijn dat mijn computerscherm wat minder scherp weergeeft dan de jouwe, maar ik vind het nog wel meevallen die dip boven de kroonrand...
het ziet er voor mij tenminste niet zo uit dat het hoefbeen met zekerheid gezakt is.. :o?
Als dat wél het geval zou zijn dan zou het paard echt heel veel pijn hebben met lopen( ook in de voorafgaande periode want HB speelt meestal op vóórdat er een sincker ontstaat) en dat haal ik niet uit Karin's beschrijvingen?
Karin als je smid komt, let er dan wel op dat hij niet veel van de zool gaat afhalen...dat kan net het (negatieve) verschil maken.

Hou moed!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:33

Ik schoot een beetje in de stress omdat je aangaf dat de zool aan het wegbrokkelen was en er een scheur in de zool op de plek van het hoefbeen was ontstaan, dit tesamen met de foto's die je liet zien gaven de symptomen weer van een sincker.

Als jouw paard nu beter loopt als vorige week hoef je denk ik nu niet direct in paniek te raken,
het hoefbeen kan al langer wat verzonken zijn (bijv tijdens de vorige HB).

Ik zou wel de hoefsmid morgen bellen en overleggen wat te doen, misschien is een ijzer met zool en straalsteun wel fijn voor Keny.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:35

Mijn pony had dat pas ook dat de zool al een beetje aan het 'brokkelen' was en er wat kleine stukjes oude hoef losgingen, kon ik er ook uit krabben zeg maar. Was er verder ook nie tgevoelig op, maar ik schrok er wel van. Maar volgens de hoefsmid was het prima in orde, was gewoon oude hoef, na het bekappen niks geen last gelukkig :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:49

Nadeel van een dun paard ;-) ; Vash trof ik bibberend aan, over zijn hele lijf helaas.... dus mee naar binnen genomen en een tijdje onder een fleece gezet. Toen besloten hem vannacht binnen te hóuden. Het risico is me te groot. Alles met té ervoor is niet goed, zeker niet voor een (ex..?) HB-er. Er stonden er nog 2 binnen, komt wel goed vannacht. Fijn gevoel dat hij nu niet teveel kan afkoelen. Met zijn vetlaag van vroeger kon hij bloot de winter door!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:51

@JP

Ik heb de foto's van Cato even gemerkt, hieraan kun je zien dat het hoefbeen wat gezonken is.
de foto op de site van Hoofcare.nl is een extreme versie van een zeer ernstige sincker, ook sinckers zijn er in gradaties.

Ik kon de foto's helaas niet verder vergroten als dit

Afbeelding

Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 23:56

Dat is wel fijn dat ie dan binnen kan paars! :j

Tryggur stond ook te rillen net, ook omdat hij zijn buikje niet vol kan houden nu. Had al zijn regendekentje op, maar evengoed nog.. Dus net om 10 uur nog in het donker met een zaklamp naar de stal gehaald, regendeken af, fleece deken op, regendeken er over en maar weer buiten gezet met zijn hooi. Als hij eet stopt het rillen ook weer :j Hoop dat het morgenochtend meevalt hoe koud hij het heeft nu met het fleece dekentje er nog onder. Maarja, meneer wil niet op stal en probeert er uit te klimmen, dus dat durf ik ook niet aan :=

Ik vind het moeilijk te zien lolclub :o Maar zie nu geloof ik ook een beetje scheel van moeheid := Zal morgen nog eens rustig kijken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:08

Wendy15 schreef:
Dat is wel fijn dat ie dan binnen kan paars! :j.

Zeker, maar omdat niet álle paarden binnen zijn was het wel wat onrustig in zijn koppie. Hij heeft een net gevuld met hooi waar hij de nacht mooi mee door kan, dus het moet goedkomen.

Wendy15 schreef:
Tryggur stond ook te rillen net, ook omdat hij zijn buikje niet vol kan houden nu. Had al zijn regendekentje op, maar evengoed nog.. Dus net om 10 uur nog in het donker met een zaklamp naar de stal gehaald, regendeken af, fleece deken op, regendeken er over en maar weer buiten gezet met zijn hooi. Als hij eet stopt het rillen ook weer :j Hoop dat het morgenochtend meevalt hoe koud hij het heeft nu met het fleece dekentje er nog onder. Maarja, meneer wil niet op stal en probeert er uit te klimmen, dus dat durf ik ook niet aan :=
Met een fleece eronder is het vast een stuk warmer voor 'm, de temperatuur is nog niet zo ook laag gelukkig. Beetje rillen maak ik me nooit zo druk om, maar echt een van hals tot staart vibrerend paard... fijn dat je ook het zo nog kon oplossen voor de nacht (en dat je het zág). De meeste regen schijnt nu wel gevallen te zijn voor vannacht, dus dat is fijn.

Wendy15 schreef:
Ik vind het moeilijk te zien lolclub :o Maar zie nu geloof ik ook een beetje scheel van moeheid := Zal morgen nog eens rustig kijken.
Als ik de cirkels zie, dan zie ik idd wat je bedoelt, maar het is een beetje gevlekt haarkleed ook, dat kán vertekenen; voorzichtigheid is dan wel geboden denk ik.

@Wendy: die leverancier van "mij" waarvan je de gegevens hebt heeft graszaadhooi van het soort dat Engels Raai heet. Roodzwenk is top, dit is voor mij nu een goede tweede keus = hier kan ik aankomen ;-) , Roodzwenk niet.

De stalhouder heeft trouwens dit jaar supermooie balen voordroog gemaakt zeg! Echt mooi droog en grof, bijna hooi. Helemaal blij mee. Kan ik mooi mengen met wat graszaad en hoef ik niet "de boer" op voor weidehooi (heb nog tig balen, maar goed, ik bewaar het wel gewoon!).

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 00:13

Ja normaal kan Tryggur met zijn dikke vacht prima tegen de kou. Maarja hij heeft een flinke klap in zijn weerstand gehad natuurlijk en nog helemaal geen dikke vacht dus hij had het wel koud :j Hou het goed in de gaten en voel ook altijd even, voor de zekerheid maar even het fleece dekentje er onder gedaan, want vertrouw het weer toch nog niet helemaal.

Ik heb het nummer van die van jou al klaargelegd paars, om morgen te bellen!
Moet het alleen wel droog zijn om het op te halen := Want ons karretje is open :+
Waar moet ik precies naar vragen om het goede te krijgen? :o (ben er een beetje onzeker mee, viel vast nog niet op :o )

Hij krijgt nu 5,5 kilo 'gewoon' hooi van vorig jaar. Hoe kan ik het met het graszaadhooi het beste gaan combineren uiteindelijk dan? (welke hoeveelheden van beide zeg maar)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 02:50

lolclub schreef:
In ieder geval wel een goed teken dat ze niet nogmaals op gips moest ;)
Heb je nog om de foto's gevraagd ?
Wat was de prognose verder ?

Foto's is een apart verhaal, heb je pb gestuurd.
Prognose; beslag 6 weken laten zitten, rustig aan doen (dwz mag buiten staan, op het zand, geen "sprintjes trekken")
Daarna verder kijken maar ziet er gunstig uit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 08:53

cato47 schreef:
Nee, is niet gelukt, kon zo gauw niets vinden, er kwam bezoek waar ik met goed fatsoen geen nee tegen kon zeggen, en de koeien moesten nog gemolken.
Voel me helemaal belabberd nu, Keny loopt gewoon in de wei. Helaas geen box voorhanden, nat zand, zaagsel en vlas ook al niet. Overigens vorige week, heb ik nat zand voor haar neergelegd toen zo voor het huis onder de boom stond, ze heeft er nooit in willen staan. Ook niet op een rubber mat.

Morgen de hoefsmid is m'n enige kans denk ik.

Maar toch, ze loopt niet slechter dan vorige week (tikje beter zelfs, als is het niet veel), als het hoefbeen zakt, dan moet dat toch pijnlijk zijn? Als ik het filmpje van Pauli kijk dan doet dan gewoon zeer aan m'n eigen voeten. Zo slecht heeft Keny nooit gelopen! Met maar matige hoefbevangenheids verschijnselen, kan de uitslag dan zo slecht zijn? Vorige week wiebelde ze nog wel eens van het ene been op het andere, maar nu helemaal niet meer. Zostraks in de wei, liep ze geheel uit eigen wil naar me toe.
Ik heb nog gevoeld aan haar voeten, maar voel geen verschil tussen voor en achter voeten (die geen hb hebben) op de kroonrand, in het echt ziet het er minder slecht uit dan als op de fotos, ik schrok er zelf van.

Geerke, woon in het noorden van de Lot en Garonne, dicht bij Villeréal.

Lolclub, Geerke en alle anderen, bedankt voor de ondersteuning, het voelt goed om begrepen te worden, baal er alleen zo van dat ik niet kan doen wat ik graag zou willen......

Karin

Dan woon je niet zo heel ver bij mij vandaan....ik zit 20 km van bergerac af.
Ik vroeg het omdat ik...als je dat wil natuurlijk...eens kan vragen aan mij hoefsmid of hij eens langs kan komen.
Volgens mij heeft hij al klanten in villereal.
(Of misschien komt hij vandaag? :D Hij heet Eric Ferret)Hij heeft wonderen verricht bij pablo!
Maar goed....even afwachten wat de hoefsmid vandaag doet.
Als ik verder wat voor je kan doen...telefoontjes plegen naar dierenartsen ofzo moet je maar pb'en!
En al de temp. weer enigzins normaal is(geen airco in m'n oude auto)kan ik ook weleens komen buurten...als je dat leuk vindt.
Sterkte vandaag met de hoefsmid! :(:)
Niet de moed opgeven...mijn paard is ook van heeeel diep gekomen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-10 09:15

lolclub schreef:
@JP

Ik heb de foto's van Cato even gemerkt, hieraan kun je zien dat het hoefbeen wat gezonken is.
de foto op de site van Hoofcare.nl is een extreme versie van een zeer ernstige sincker, ook sinckers zijn er in gradaties.

Ja, er zit wel een lichte deuk maar.. het is weinig als ik het vergelijk met de kuil die Pauli destijds rondom de kroonranden had en die heeft echt geen sinckers.. de richeltjes waren bij Pauli zó dat je bijna je pink erin kon leggen.
Ik ben wel met je eens dat het een alarmpunt is - en dat de smid hier zeker naar moet kijken en daar een passende oplossing voor zal moeten vinden. Misschien is tegendruk onder de zool op z'n plaats hier.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 09:23

Wendy15 schreef:
Ja normaal kan Tryggur met zijn dikke vacht prima tegen de kou. Maarja hij heeft een flinke klap in zijn weerstand gehad natuurlijk en nog helemaal geen dikke vacht dus hij had het wel koud :j Hou het goed in de gaten en voel ook altijd even, voor de zekerheid maar even het fleece dekentje er onder gedaan, want vertrouw het weer toch nog niet helemaal.

Het is niet koud en juist dmv trillen (spiercontracties) zorgt hij zelf dat zijn lichaam opwarmt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-10 10:33

Jannepauli schreef:
Ja, er zit wel een lichte deuk maar.. het is weinig als ik het vergelijk met de kuil die Pauli destijds rondom de kroonranden had en die heeft echt geen sinckers.. de richeltjes waren bij Pauli zó dat je bijna je pink erin kon leggen.
Ik ben wel met je eens dat het een alarmpunt is - en dat de smid hier zeker naar moet kijken en daar een passende oplossing voor zal moeten vinden. Misschien is tegendruk onder de zool op z'n plaats hier.

Het is echt niet mijn bedoeling geweest om Cato over de klink te jagen, als ik deze indruk heb gewekt, mijn oprechte excuses hier.
Alleen Cato maakte zich ernstig zorgen over het scheurtje in de zool op de plek van het hoefbeen, dit tesamen met de holte die de voet vertoont net boven de kroonrand deed mij nogal schrikken.
Een verzakking van het hoefbeen hoeft niet direct te leiden tot een penetratie van de zool, vele paarden zinken enkele milimeters tijdens HB.
op het moment dat het hoefbeen daadwerkelijk meer dan (ik dacht) 8 mm zinkt krijg je de situatie dat de kroonrand naar binnen wordt getrokken.

Afbeelding Afbeelding

Wat je ziet gebeuren buiten dat het hoefbeen daadwerkelijk naar beneden zinkt, is dat er ook meer afstand komt tussen de hoefcapsule en het hoefbeen.
het hele bottenstelsel verplaatst zich dus wat naar achteren zeg maar, vandaar dat je bij lichte sinckers evengoed de holtes ziet ook al wordt de kroonrand nog niet direct naar beneden getrokken (zoals bij ernstige gevallen).

hierbij nog een foto met een wat duidelijker beeld, dit paard staat op clogs, dat zijn houten of kunststof schoenen die wat hol gemaakt zijn om het hoefbeen van de grond te houden, dit paard dreigt te penetreren door de zool, dus vandaar deze klompen.
let op de deuk boven de kroonrand:

Afbeelding Afbeelding