Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Wendy15 schreef:Nou, net samen met m'n ouders druk in de weer geweest met het hooi! De schade viel gelukkig mee nog uiteindelijk! De buitenkant was heel nat, dus wat bovenop de stapel lag heb ik allemaal uit de trailer gehaald en aan de achterkant bij alle pakken zo'n 3 plakken er af moeten halen, daarachter voelde het niet meer vochtig aan. Maar gelúkkig was het nog niet helemaal er in getrokken naar de middelste pakken verder!! Het licht vochtige ligt uitgeschud achteraan in de garage en het natste vooraan uitgeschud zodat ik dat het eerste kan voeren. Wat verder nog in de trailer ligt dat voelt niet vochtig aan, maar heb de klep en het deurtje open (staat in de hooischuur) zodat dat door kan luchten. In de garage ligt nu een berg uitgeschud hooi, en je kan je kont niet meer keren
Wendy15 schreef:Die roodzwenk, is dat dat graszaadhooi?
Ik heb hier rondgebeld, maar kan niks krijgen. Dus we gaan wss toch een dagje naar de vaste wal om wat te zoeken. Had diegene nog meer?En waar moet ik op letten?
![]()
We kunnen alleen wel maar 12 pakjes op het karretje meenemen en moet op een droge dag. Want de trailer ligt al vol, dus moeten het met het aanhangertje halen dan.. Kun je er ook kleinere hoeveelheden kopen?
En als ik nu 5,5 kilo hooi van vorig jaar voer, kan ik daar dan extra een paar kilo graszaadhooi bij geven? Of moet ik dan minder van het andere hooi gaan geven?
Merk wel dat hij nu met dit extreme weer toch het wat koud heeft omdat zijn buikje niet vol is
Judith_ schreef:De DA is net voor de pony geweest. Stalhoudster was er ook bij, was fijn dat ze mee dacht. Pony leek tegen spier en hoefbevangenheid in te zitten. Hoewel hij wel vrolijk door het weiland galopeert is het wel te zien dat het allemaal wat pijnlijker is. Dierenarts heeft hem in gespoten met ontstekingsremmer en bloedverdunner? De exacte namen staan op een briefje maar die heb ik nu even niet hier.
Verder reageerde hij amper op het knijpen en kloppen op zijn hoeven. Op advies van de DA gaat de pony nu naar binnen s'nachts met een plukje hooi. Overdag mag hij dan op het modderstuk waar een heel klein beetje gras op staat, ook dan weer met een plukje hooi. En verder krijgt hij metacam.
cato47 schreef:Hier even twee fotos, die van de onderkant is niet gelukt, moet er even iemand bij hebben om de voet vast te houden.
http://picasaweb.google.com/lh/photo/hDni4s59u2_ElPpvPNhJoQ?feat=directlink
http://picasaweb.google.com/lh/photo/RIzhFgAVHj6ALbJk4ngImA?feat=directlink
Ziet er niet zo mooi uit hè........
Karin
lucyknol schreef:Zo, Luus staat weer in haar eigen stalletje. Was nog een langdurig ritje met dit weer, maar goed.
Vandaag heeft ze op de kliniek pijnstillers gespoten gekregen, morgen en overmorgen een half zakje bute en daarna stoppen.
Ze mag lekker op het zand staan, maar we moeten opletten dat ze rustig aan doet,dus eventueel gaan we een stuk afzetten.
Ik heb haar vandaag binnen gelaten,eerst maar even bijkomen van de reis en zo vol pijnstillers durfde ik het nog niet goed aan.
Ze heeft ijzers met zolen gekregen, dit moet in iedergeval 6 weken blijven zitten en dan weer verder kijken.
lolclub schreef:Nee, dat ziet er inderdaad niet zo mooi uit![]()
het hoefbeen lijkt te zinken
door de druk van het hoefbeen wordt de kroonrand naar beneden gedrukt, kijk maar naar de holle lijn die zich net boven de kroonrand vormt.
Wendy15 schreef:Dat is wel fijn dat ie dan binnen kan paars!.
Wendy15 schreef:Met een fleece eronder is het vast een stuk warmer voor 'm, de temperatuur is nog niet zo ook laag gelukkig. Beetje rillen maak ik me nooit zo druk om, maar echt een van hals tot staart vibrerend paard... fijn dat je ook het zo nog kon oplossen voor de nacht (en dat je het zág). De meeste regen schijnt nu wel gevallen te zijn voor vannacht, dus dat is fijn.Tryggur stond ook te rillen net, ook omdat hij zijn buikje niet vol kan houden nu. Had al zijn regendekentje op, maar evengoed nog.. Dus net om 10 uur nog in het donker met een zaklamp naar de stal gehaald, regendeken af, fleece deken op, regendeken er over en maar weer buiten gezet met zijn hooi. Als hij eet stopt het rillen ook weerHoop dat het morgenochtend meevalt hoe koud hij het heeft nu met het fleece dekentje er nog onder. Maarja, meneer wil niet op stal en probeert er uit te klimmen, dus dat durf ik ook niet aan
Wendy15 schreef:Als ik de cirkels zie, dan zie ik idd wat je bedoelt, maar het is een beetje gevlekt haarkleed ook, dat kán vertekenen; voorzichtigheid is dan wel geboden denk ik.Ik vind het moeilijk te zien lolclubMaar zie nu geloof ik ook een beetje scheel van moeheid
Zal morgen nog eens rustig kijken.
lolclub schreef:In ieder geval wel een goed teken dat ze niet nogmaals op gips moest![]()
Heb je nog om de foto's gevraagd ?
Wat was de prognose verder ?
cato47 schreef:Nee, is niet gelukt, kon zo gauw niets vinden, er kwam bezoek waar ik met goed fatsoen geen nee tegen kon zeggen, en de koeien moesten nog gemolken.
Voel me helemaal belabberd nu, Keny loopt gewoon in de wei. Helaas geen box voorhanden, nat zand, zaagsel en vlas ook al niet. Overigens vorige week, heb ik nat zand voor haar neergelegd toen zo voor het huis onder de boom stond, ze heeft er nooit in willen staan. Ook niet op een rubber mat.
Morgen de hoefsmid is m'n enige kans denk ik.
Maar toch, ze loopt niet slechter dan vorige week (tikje beter zelfs, als is het niet veel), als het hoefbeen zakt, dan moet dat toch pijnlijk zijn? Als ik het filmpje van Pauli kijk dan doet dan gewoon zeer aan m'n eigen voeten. Zo slecht heeft Keny nooit gelopen! Met maar matige hoefbevangenheids verschijnselen, kan de uitslag dan zo slecht zijn? Vorige week wiebelde ze nog wel eens van het ene been op het andere, maar nu helemaal niet meer. Zostraks in de wei, liep ze geheel uit eigen wil naar me toe.
Ik heb nog gevoeld aan haar voeten, maar voel geen verschil tussen voor en achter voeten (die geen hb hebben) op de kroonrand, in het echt ziet het er minder slecht uit dan als op de fotos, ik schrok er zelf van.
Geerke, woon in het noorden van de Lot en Garonne, dicht bij Villeréal.
Lolclub, Geerke en alle anderen, bedankt voor de ondersteuning, het voelt goed om begrepen te worden, baal er alleen zo van dat ik niet kan doen wat ik graag zou willen......
Karin
lolclub schreef:@JP
Ik heb de foto's van Cato even gemerkt, hieraan kun je zien dat het hoefbeen wat gezonken is.
de foto op de site van Hoofcare.nl is een extreme versie van een zeer ernstige sincker, ook sinckers zijn er in gradaties.
Wendy15 schreef:Ja normaal kan Tryggur met zijn dikke vacht prima tegen de kou. Maarja hij heeft een flinke klap in zijn weerstand gehad natuurlijk en nog helemaal geen dikke vacht dus hij had het wel koudHou het goed in de gaten en voel ook altijd even, voor de zekerheid maar even het fleece dekentje er onder gedaan, want vertrouw het weer toch nog niet helemaal.
Jannepauli schreef:Ja, er zit wel een lichte deuk maar.. het is weinig als ik het vergelijk met de kuil die Pauli destijds rondom de kroonranden had en die heeft echt geen sinckers.. de richeltjes waren bij Pauli zó dat je bijna je pink erin kon leggen.
Ik ben wel met je eens dat het een alarmpunt is - en dat de smid hier zeker naar moet kijken en daar een passende oplossing voor zal moeten vinden. Misschien is tegendruk onder de zool op z'n plaats hier.