[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ramarant

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:42

@ EllenB

Wat leuk! Ben benieuwd hoe ze zich zullen verstaan onder elkaar, komt vast en zeker wel goed.
Hopelijk komt ie dan uit z'n dipje!

Lekker tutten is ook fijn.

Vrijdag gaan mijn paardjes over, dan kan ik ook eindelijk weer beginnen met wat stappen aan de hand en werken aan de spieropbouw.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 08:52

Hij zal in ieder geval uit z'n slome standje moeten om zijn meiden te verdedigen en ervoor te zorgen dat ze niet overlopen naar de (jongere) ruin. Ik hoop dat er eentje overloopt en dat er zo 2 groepjes ontstaan. Die ene merrie valt een beetje buiten de boot, dus het zou mooi zijn als zij ook aansluiting heeft. En dan maar hopen dat ze niet allemaal overlopen, want dan zou 'Harrie' (hij heet eigenlijk Amar :-) heel ongelukkig worden en dat zou voor mij een reden zijn om de ruin te laten vertrekken. Maar zover ist nog lang niet!

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:28

fingers crossed dan maar! Nieuwe gezichten zorgen altijd wel voor wat opschudding :p

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 21:11

ook ik heb een paardje met artrose vind de berichtje van iedereen dus wel leuk om te lezen.
mijn paard bleek in 2007 artrose te hebben. laat ik even duidelijk vermelden dat voor iedere dap artrose iets anders betekent. bij de ene valt een haakje op een bot er wel onder een ander niet.
ik heb mijn paard daarna in laten spuiten met Goud ( zo wordt het hier genoemt) (komt omdat dat erin zit)
vanaf die tijd krijgt hij ook glucosamine bijgevoerd. hij loop keurig. staat in principe wel op rond ijzer. mijn DAP gaf mij als advies gewoon lekker blijven rijden maar houd wel rekening met zacht/ losse bak duinen etc dit is te belastend. ook draven of galoperen op harde ondergrond kon ik beter niet doen( niet dat ik dit doe)
en wat het belangrijkste was vooral veel laten bewegen. ondanks dat hij artrose heeft en hij in een kudde staat met veel jonge paardjes is hij ytoch echt de baas. hij is op die jaren dat hij nu artrose heeft ook echt niet slechter gaan lopen. mijn dap gaf mij dan ook het advies glucosamine bijvoeren en gat hij tzt slecht lopen dan weer keer in laten spuiten.

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 19:08

Mijn verzorgpony heeft atrose mijn eigen ponys (nog) niet.
We geven haar een poedertje door haar eten. Verder doen we niets. In de winter lang instappen en in de zomer heeft ze er niet zon last van.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 20:15

Zelfs na 1,5 week niet gereden te hebben, loopt mijn meneer weer redelijk! Rij tijdelijk zonder zadel en met t oog was het niet te zien, maar ik voelde dt hij niet helemaal rad liep. Maar ben er toch tevreden over! Voer nu 15 ml. duivelsklauw en Motion JMT. Ga binnenkort stoppen met de duivelsklauw en dan afwachten hoe hij dan loopt, ben benieuwd!

Voor alle nieuwe mensen: Het is zker niet het einde!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:32

Ook ik zit eraan te denken om mijn paardje binnenkort weer op te pakken, maar durf het niet zo goed aan. Ben bang dat ze dan weer pijn krijgt. Heeft iemand misschien tips hoe ik het beste te werk kan gaan? Dit is voor mij namelijk helemaal nieuw. Mij lijkt: erg rustig opbouwen en niet springen (gaat paardlief niet leuk vinden). Verder heb ik gelezen dat voltes rijden uit den boze is. Mijn paardje heeft in ieder geval artrose in de voorbenen, maar de nek zou me ook niet verbazen. Haar nek knakt de laatste tijd best veel.

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 13:44

Ikzelf ben weer met wat.grondwerk begonnen. Voornamelijk rechte stukken stappen is het beste. Paard geeft zelf aan wat hij wel of niet aankan.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 15:55

JoannevZ schreef:
Ook ik zit eraan te denken om mijn paardje binnenkort weer op te pakken, maar durf het niet zo goed aan. Ben bang dat ze dan weer pijn krijgt. Heeft iemand misschien tips hoe ik het beste te werk kan gaan? Dit is voor mij namelijk helemaal nieuw. Mij lijkt: erg rustig opbouwen en niet springen (gaat paardlief niet leuk vinden). Verder heb ik gelezen dat voltes rijden uit den boze is. Mijn paardje heeft in ieder geval artrose in de voorbenen, maar de nek zou me ook niet verbazen. Haar nek knakt de laatste tijd best veel.

Geef je haar ook iets van glucosamine etc ?

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:01

Mijn paard krijgt dagelijk glucosamine. Hier reageerd ze goed op. Helaas heb ik maar kleine bak en in de grote wei wordt ze heel heet onder het zadel. Is dit een probleem of kan dat geen kwaad om in de bak te rijden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 16:15

in de rijbak rijd je vaak kleinere circels, dat kan belastend zijn voor de gewrichten. Ook een te zware bak is belastend, maar harde weg is ook weer niet goed .....

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:45

Mijn paardje is niet verkeersmak en is buiten de bak erg rillerig. Ik rijd wel eens in een groot weiland, maar dan kun je haar bijna niet in houden. Ze wil zo graag heel erg hard. Ze maakt zich dan heel erg sterk. Ik twijfel wat dat betreft behoorlijk of het wel haalbaar is om haar door te rijden. Niet dat ze zichzelf kapot loopt. Ik wil het wel rustig aan doen, maar mijn paard denkt daar waarschijnlijk anders over...

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:53

Loopt je paard wel zuiver?
Ik stap eerst veel lange lijnen (in het weiland) en probeer dan een drafje, als hij niet helemaal zuiver loopt, ga ik terug naar stap en probeer het later nog een keer. Ik hou het op dit moment (ben nu een maandje bezig) op lange lijnen (hele grote rechthoeken) en hele grote voltes. Ik vraag wel stelling op de lange lijnen, maar hou zijn lichaam zo recht mogelijk in het begin, later vraag ik meer door. In het begin heb ik enkel dagelijks gestapt op lange rechte lijnen.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:10

Als ze net van stal komt, is ze wat stijf en loopt ze soms wat onregelmatig en kort. Als ze een poosje in de wei staat, loopt ze wel zuiver en trekt ze er af en toe een erg mooi drafje uit.
Lange lijnen ken ik niet. Heb enkel een simpele longeerlijn.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:40

Sorry, met lange lijnen bedoel ik letterlijk lange diagonale lijnen. Dus stukken rechtuit!
Maar als ze rad loopt, wat is dan het probleem? Dan zou ik zeker weer op gaan bouwen. Rust roest! Zodra ze niet goed loopt, doe je een stapje terug. Wel goed inrijden en uitstappen en conditie en kracht opbouwen! Zou het toch proberen in de weide, heb je mooi de ruimte. Misschien eerst met een ander paard erbij zodat ze rustiger is?

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:17

Ik zou gewoon beginnen met grondwerk, en als je er wel al op wilt kan je prima in de bak gewoon beginnen met stappen. Lekker wat gymnastieken en overgangen van halt naar stap, achterwaarts etc.
Dan kan je altijd een drafje proberen, kijken of ze regelmatig loopt, vooral in het begin niet te lange stukken laten draven en dan gewoon weer lekker stappen. Je kan prima in de bak rijden met een artrose paard maar persoonlijk zou ik me dan ook goed gaan richten op het rechtrichten van je paard.
Mijn paardje loopt helaas in de bak niet helemaal zuiver op de linkerhand vanwege de eenzijdige belasting. Ik ben dus wel genoodzaakt om buiten te rijden en rechte stukken te rijden.
Wellicht is dat iets wat je met haar (en misschien een ander paard erbij) kan gaan oefenen (naar buiten gaan en verkeersmak maken). Het allerbeste is gewoon echt rechtuit namelijk. Veel succes!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 14:31

Met een ander paard naar buiten zou over een paar maand misschien kunnen. Het paard van mijn buurvrouw staat nu nog ergens op een pensionstal, maar komt binnenkort bij haar thuis te staan. Dat paard schijnt wel verkeersmak te zijn. Heb voor jaren terug wel eens met mijn paard buiten gereden. Dat was nog op de manege in een groep. Dan wil ze alleen maar voorop lopen en als het eng wordt, gaat ze er van tussen. Was toen nog een heel stuk jonger en onervarener. Misschien gaat het nu met alleen een 2e paardje erbij wel goed. Als ik alleen met haar op pad wil, krijg ik haar nog niet eens de weg op.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 16:42

Hallo allemaal,

Bij mijn paard is 2 dagen geleden ook artrose geconstateerd, aan alle 4 de kogels.
Nou lijkt ze er zelf nog geen last van te hebben, heb gisteren nog in het bos gereden (harde zandpaden geen mulle paden) en madam was blij dat ze eindelijk weer een keer een stukje mocht draven. Op het oog lijkt ze dan nog regelmatig te lopen en ze heeft haar oortjes strak naar voren en is erg vrolijk/druk.
Heeft iemand misschien tips met dingen die je nog kan doen. Ik wil haar niet meer gaan starten in de sport en gewoon lekker in het bos gaan hobbelen. Hoe kan ik haar het beste in conditie houden? Ik ga alle pagina's nog wel doorlezen hoor maar daar heb ik nu even niet de tijd voor.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 21:52

Blijven rijden/bewegen!

Maar als het aan alle 4 de benen zit, kan je paard toch ook niet onregelmatig lopen? Want dan zal ze een ander pijnlijk been extra moeten belasten. Of zie ik dit nou verkeerd?

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:37

mijn paardje krijgt in principe gewoon elke dag beweging. hij heeft op 1 kogel artrose. mijn advies is kijk eerst goed naar de ondergrond een natte of juist zachte ondergrond is niet goed voor een paardje met artrose. is de bak bij ons heel droog ga ik lekker naar buiten en als het veel geregend heeft ook, verder rijd ik gewoon alle oefeningen die hij kan. echt goed los stappen en draven op lange lijnen en daarna rustig de wat moeilijkere oefeningen vragen. omdat ik wel van mening ben dat teveel belasting op de gewrichten niet goed is bied ik hem wel gevarieerd werk aan 1 dag longeren andere dag grondwerk dan dag rijden etc dag rust. scheelt mischien ook dat ze bij ons relatief veel buiten staan. en tis nu eenmaal feit dat een paard met artrose toch sneller kreupel of onregelmatig loopt als een gezond paard. als ruiter zal je hierop in moeten spelen

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 22:46

Mijn pony heeft artrose in la sprong(spat),artrose in si-gewrichten EN kogelartrose.

hij heeft een stal met uitloop,en van 9 tot 18.00 uur staat hij buiten.
hij krijgt supplementen,heeft eens tildren en injecties gehad,osteo en jack meaghermasage 2 x p/j

Ik rijd hem 3 x in de week,nooit 2 dagen achterelkaar,ik kijk iedere x met rijden naar de beste ondergrond,ik vermijd zware bakken,rijdt veel rechtuit of grote voltes,ook daarin kan je rechtrichten.
verder onbelast eens naast de fiets of longe.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 14:54

Is een paard nagevelijk laten lopen nu eigenlijk wel of niet goed voor een paard met artrose?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:59

Als jij denkt dat je paard ook artrose in de nek heeft, zou ik daar voorzichtig mee zijn en dus niet aan de teugels gaan pulken. Omdat je ook spreekt over artrose in de voorbenen, is het voor het paard wel beter om meer gewicht op achter te gaan zetten. Een vrij eenvoudige oefening ad hand hiervoor is het paard in slowmotion laten stappen. Gewoon ernaast lopen en zelf heel overdreven je benen optillen en langzaam neerzetten. Je paard gaat vanzelf meedoen. Je gaat steeds langzamer totdat je bijna stilstaat, maar dan moet ie toch doorlopen. Zo kun je op een rechte lijn toch het balanspunt van het paard naar achteren verleggen. Als je dan zelf ook een beetje naar achteren gaat hangen, terwijl je loopt zal het paard nog meer gewicht achterop leggen.

Probeer maar eens!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 17:40

Bedankt voor de tip Ellen. Ga het zeker proberen.

norton84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 14:39

ik ben het eens met ellen. als je denkt dat het daar zit zou ik het niet doen. maar even heel hard gezegd als je paardje zo erg artrose heeft moet je er dan nog op rijden.
naar dat knakken zou ik in ieder geval even laten kijken dor ostheopaat chiropractor dap.
hoeft namleijk geen artrose te zijn.