Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:41

Cowgirl schreef:
Ik doelde idd op de reactie van fabersmid, juist omdat ik al had aangegeven dat de wond nu droog was.
Het advies van de smid was ook zodra het droog zou zijn niet meer afspuiten, maar dit gebeurd dus nog wel.

Ik neem morgen de mail mee naar stal en zal het voorleggen, meer kan ik gewoon niet doen.

Maar ik snap de reactie van fabersmid nu ook. Bokt is af en toe iets lastig ik praat ook liever van persoon tot persoon ipv zo'n berichtje wat nog al eens verkeerd gelezen kan worden.

Kan even niet terug vinden waar staat dat de wond droog was?
Maar ik had al geschreven vanuit welke situatie ik geschreven had.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:49

Jeetje wat een foto's...Je weet natuurlijk zo ook niet wat er allemaal nog meer onder die hoefwand gebeurt.

Cowgirl schreef:
Als het aan mij lag ging ik met paard daar heen. Maar goed het is niet mijn dier daar zal de eigenaar zelf over moeten beslissen.

Ik zou eerst de hoefsmid en dierenarts telefonisch laten overleggen met van Nassau. Zo een reis in de trailer is voor zo een stokkreupel paard ook geen pretje..

Is het paard verder wel helemaal gezond? Dat lijkt mij namelijk ook een overweging als er wel een hele ingrijpende behandeling nodig is.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 22:55

Gerichte pijnstilling gedurende de reis?
Kweetniet of Van Nassau openstaat voor "samenwerking" zeg maar.
Maar goed, persoonlijk zou ik richting Moerbeke afreizen ;-)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:04

Zonder pijnstilling zou ik met een erg kreupel paard al helemaal net aan een reis beginnen inderdaad.

De laatste zin in de mail die cowgirl van van Nassau heeft gehad is hun telefoonnummer. ;)

radnah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 14:14

het scheurtje onderin de hoef zat er in het begin nog niet. De hoef was voor zicht gewoon heel alleen been was dik en DA dacht toen dat de ontsteking in de been zat en niet in de hoef. Totdat het eruit kwam maarja toen was het eigelijk al te laat.

Het paard is redelijk gezond. Tenminste hoever het gezond kan zijn voor een 21 jarig paard en wat zichtbaar is.

Het is mijn paard ook niet maar ik ken cowgirl en het paard wel dus daarom dat ik ook even reageer.

Ik vind de reactie van "Van Nassau" redelijk simpel (wat dus wel weer hoop geeft) en ik hoop en denk wel dat de eigenaar dit wil proberen. Maarja daar kan ik weinig over zeggen. Hoop in iedergeval dat het helpt.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:10

Cowgirl schreef:
Zoals eerder belooft de foto's van het paard met de hoefzweer.
Afgelopen donderdag is de smid geweest en die durfde er echt niks aan te doen uit vrees dat de hele hoef los zal laten.
Echter vond ik de situatie iets verslechtert vandaag. Paard liep ook 'kreupel' en een losse wand is nu wel duidelijk omdat het ontsmettings vloeistof(via DA verkregen) via het scheurtje onderin naar buiten kwam.
De hoefsmid tikte vorige week al op de zool en die klonk ookal hol.
Achter aan de zijkant van de verzenen zit ook een gat waar de ontsteking naar buiten is gekomen. Waarschijnlijk is dus de hele hoef aangestast.

DA had er al een hard hoofd in. Het betreft een 21 jarig paardje en de vraag is wat is nog eerlijk zowel voor de bankrekening als voor het paard.
Ik wil de foto's ook naar van Nassau sturen voor advies.

Afbeelding

Vooraanzicht, een behoorlijk gat en voor zover mijn kennis rijkt zie ik nog geen nieuw weefsel van de hoornschoen.

Afbeelding

Bovenaanzicht. Je kan het op de foto niet duidelijk zien maar je kan zo'n halve cm naar binnen kijken.

Afbeelding

zijaanzicht achterkant hoef. Je ziet het gat (aan de voorkant zeg maar) waar de ontsteking ook naar buiten gekomen is.

hey,

exact dit heeft mijn paard vorig najaar aan BEIDE voorbeen tegelijk gehad! waren inderdaad hoefzweren onder de volledige zool en ik kon ook de ontsmetting vanboven erin gieten en vanonder en vanachter er zien uitlopen. bij ons is dit prima in orde gekomen! enkel netjes blijven verzorgen en regelmatig ontsmettende badjes geven.
paardje heeft uiteraard wel een tijdje op ijzers moeten staan omdat zn beide zolen en stralen los gekomen zijn. hieronder zat echter een mooie, gave en nieuwe zool en straal. deze waren natuurlijk nog wel te dun en te gevoelig om zomaar op te lopen (zeker omdat het intussen winter was en alles hobbelig bevroren lag); vandaar de ijzers. na drie maanden heb ik de ijzers er weer af laten halen en hem voorzichtig wat laten bijwerken door de smid (enkel de hoefwand uiteraard) na enkele dagen liep hij al weer vlot door de weide (ook in draf of galop). ik mocht er uitaard nog niet mee op de verharde weg komen enz!
nu zijn we ongeveer een jaar later en zijn zijn kwetsuren die vanuit de kroonrand kwamen net helemaal uitgegroeid. hij kan al weer stappen over asfalt, maar ik moet er nog wel mee opletten omdat de zolen nog steeds dun zijn.

hij staat trouwens niet op ijzers omdat hij die constant uittrapt. ik voer nu wel sinds deze winter biotine bij in de hoop dat dat al wat gaat helpen voor de kwaliteit van zn voeten

ik vind niet meteen een foto helaas...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:16

FaberSmid schreef:
Dat ziet er naar uit Cowgirl. Jouw dierenarts en hoefsmid hebben helaas wel gelijk, dat het behoorlijk wat kan kosten en geen makkelijke behandeling is.
In dit soort gevallen leggen ze alles vrij, zodat de ontsteking er uit kan. De oorspronkelijke ontsteking (laagste punt) ook. Dat is op meerdere plekken in de hoef, zoals je zelf al hebt geschreven. De vrij gelegde hoorn moet steeds ontsmet worden en hoefverband aan leggen. Als de lederhuid gaat uitpuilen, zelfs een drukverband.
Indien de wand aangetast is, kan het ook zijn dat de aangetaste wand moet worden verwijderd.
Dan kan een ijzer de druk van de hoef weg nemen.
Ga er van uit dat jouw paard een geldige tetanus enting heeft gehad?

inderdaad, dat moest ik dus ook doen de eerste weken. drukverbandjes zetten enz, maar daarna was het eigenlijk heel droog en schoon en konden er al voorzichtig ijzertjes onder gezet worden.
hier is enkel de zool opengemaakt. daarna is alles via natuurlijke weg mee uitgegroeid

trouwens: als het paard niet op stal staat, vergeet hem dan niet een aantal keer per dag een emmertje drinken te brengen en eventueel wat voer binnen bereik te leggen!!

horsiegek

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 16:47

Hallo allemaal,

Mijn paard loopt sinds dinsdag kreupel, donderdag kon de VA komen en die dacht ook aan een hoefzweer, zij kon deze echter met die klem niet vinden, dus werd mijn paard aan de pijnstillers gezet omdat zijn hele rechter kant vast zat, en erg gevoelig was.
Vandaag liep hij ineens een stuk beter, en ik zag dat hij dus net als de foto's hierboven een uitbarsting van de hoefzweer had, alleen dan meer aan de zijkant.
Gelukkig was hij dus aan de pijnstillers, en ik hoop ook echt dat die geholpen hebben voor hem.
Ik heb hem nu in een emmer met lauw water en biotex gezet, en daarna heb ik het ingesmeerd met betadine oplossing.
Ik vraag me af of ik mijn hoefsmid alsnog moet laten komen. Moet hij het dan misschien nog verder opsnijden?
Mijn paard loopt nu wel weer beter, alleen in draf op het harde is nog onregelmatigheid.
Doe ik het zo goed? Of moet ik meer maatregelen nemen?

Groetjes

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:19

horsiegek schreef:
Ik vraag me af of ik mijn hoefsmid alsnog moet laten komen. Moet hij het dan misschien nog verder opsnijden?
Mijn paard loopt nu wel weer beter, alleen in draf op het harde is nog onregelmatigheid.
Doe ik het zo goed? Of moet ik meer maatregelen nemen?

Groetjes

Vraag jouw hoefsmid, laat je hoefsmid voor de zekerheid kijken en overleg dan wat het beste is voor jouw paard. Jouw dierenarts vragen is ook verstandig, in situaties die ik beschreven heb is er samenwerking tussen beide nodig.
Het is jammer het te onderschatten en dan achteraf te zeggen had ik maar, mocht het toch erger zijn dan in geschat.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 20:21

Scoxxx mag ik vragen welke opleiding je gevolgd hebt?
Ik ga er van uit dat je geen hoefijzers uit staven maakt, omdat je zo'n liefhebber van kunststof beslag bent?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:50

Cowgirl schreef:
O ik ben vergeten erbij te zeggen dat de smid wel een heel mini randje heeft weggehaald. Dit om het gat ietsjes ruimer te maken zodat de pus eruit kon.
De wond/ gat is nu wel rustig en droog in tegenstelling tot afgelopen donderdag toen liep de smerigheid er nog uit en was het nat.

Nu wordt het 2x per dag uitgespoeld en behandelt met een middel van de DA.

Hier staat dat de wond droog is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 21:55

Arabesk schreef:
Jakkie wat een foto's, vooral dat je zo in de hoef kan kijken :r

Behalve die nare zweer, valt me op dat de rest van de hoeven dringend aan een bekapbeurt toezijn, de hoefwand is veel te lang en begint daarom al te scheuren.

Ik heb eerder bij paarden gezien met een dergelijke 'uitbraak' dat de hoefwand hol klonk aan de voorkant. Bij het uitgroeien van de scheur naar beneden toe kan het paard gevoelig gaan lopen, omdat de wand daar los zit. Het is belangrij dat ook in een later stadium de hoefwand goed kort wordt gehouden zodat er geen druk op staat.

Zoals eerder gezegd wou de smid er niks aan doen omdat hij bang was desatreuze schade aan te richten. Anders was het paard
gewoon met de rest gedaan.
Paard wordt gewoonlijk om de 8 weken netjes bekapt.

Citaat:
trouwens: als het paard niet op stal staat, vergeet hem dan niet een aantal keer per dag een emmertje drinken te brengen en eventueel wat voer binnen bereik te leggen!!

Uhhh we laten heb niet doodgaan van de honger omdat de behandeling geld kost hoor. :?

PS: Paard loopt ook niet stok kreupel, hij loopt een beetje moeilijk dat is 'alles'.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 01:18

FaberSmid schreef:
Ik ga er van uit dat je geen hoefijzers uit staven maakt, omdat je zo'n liefhebber van kunststof beslag bent?

Die ellende ligt gelukkig ver achter me.
Liefhebber van kunststof-beslag... yep... mijn paarden doen het er beduidend beter op en ook de paarden die ik op kunststof zet doen het beduidend beter op kunststof-beslag dan op RIM-beslag.

Ik vind dat 90 tot 95% van goed beslag ligt in correcte bekapping.
Dat laatste mis ik ernstig bij de huidige hoefsmidopleidingen in Nederland.

Maar gelukkig heeft de NB-beweging dit "gebrek" opgevangen ;-)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 09:35

Ben ik weer met een vraag over dubbele lip ijzers voor.
Helpen die om een paard minder plat op zijn hoeven te krijgen?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:18

jackie schreef:
Afbeelding

speciaal beslag voor white line disease... niet mijn paard, gelukkig.

Nog ffkes hierop terugkomend....
Is dit "werkje" door een hoefsmid EN toekijkend veearts gebeurd?
Als dit enkel het werk is van een hoefsmid, zonder begeleiding van een DA.... vind ik dit zeer kwalijk, immers de boel is volledig opengelegd tot het leven.

Regel voor hoefsmeden: zodra er bloed (moet) vloeien/vloeit (en dus zaken bewerkt worden in/voorbij het leven) = ONDER TOEZICHT VAN EEN VA.
Ik heb soms het idee dan hoefsmeden zich "kundiger" denken dan een afgestudeerd academisch DA/VA
Daarbij, infecties, bloedvergiftigingen, pijnbestrijding en simpel de consequenties overzien van drastische ingrepen.... dat is de taak van een VA.
Hoefsmederij is heden ten dage nog altijd een ambacht, geen chirurgie.

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 10:52

Citaat:
Als dit enkel het werk is van een hoefsmid, zonder begeleiding van een DA.... vind ik dit zeer kwalijk, immers de boel is volledig opengelegd tot het leven.

mogelijk wel de oplossing voor het definitief verwijderen van WLD, zo komt er wel zuurstof bij.
Als verder dit dier er op kan lopen, mag dit toch geen probleem zijn?

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:39

scoxxx schreef:

En de meeste paarden worden vernageld op het aambeeld.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 13:53

[quote="Cowgirl
Citaat:

Uhhh we laten heb niet doodgaan van de honger omdat de behandeling geld kost hoor. :?

PS: Paard loopt ook niet stok kreupel, hij loopt een beetje moeilijk dat is 'alles'.[/quote]

dat zeg ik toch niet? ik bedoelde gewoon dat je hem drinken moet aanbieden omdat hij uit zichzelf mss helemaal niet tot bij de drinkbak gaat. was bij mijn paard het geval, die stond smiddags gewoon nog bij zn emmertje drinken van smorgens en bewoog uit zichzelf geen voet).
als het paard wel wat rondwandelt, zal het wel ok zijn

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:28

Vandaag heeft de hoefsmid naar de hoefzweer naar mijn paard gekeken, hij zegt dat het goed open is gesprongen en dat het nu naar beneden zal gaan zakken. De boel zou daarna af gaan brokkelen, dus dat is nog maar afwachten.
Ik moet nu doorgaan met de biotex want hij vond dat ik het heel goed schoon had gehouden.
Dus nu maar even afwachten hoe het zich verder ontwikkeld. Alle troep is er in ieder geval uit.
Groetjes

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:40

Ik denk dat het beter is om de boel droog te houden ,nu het zo mooi schoon is.
Vocht is het walhalla voor schimmels en bacterien.

anouuk1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:47

ik volg dit topic al een tijdje lekker leerzaam :P
Denk ook dat het idd beter is om het droog te houden
(zoals darwin al zei)
nouja dat is mij altijd gezegd want dan heelt alles sneller
als het droog & schoon is :)
Vind het trouwens wel een eng idee zeg dat dat allemaal zo hol klinkt en lijkt alsof het
elk moment los kan laten!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:02

scoxxx schreef:
FaberSmid schreef:

Die ellende ligt gelukkig ver achter me.

Welke ellende als ik vragen mag?

Liefhebber van kunststof-beslag... yep... mijn paarden doen het er beduidend beter op en ook de paarden die ik op kunststof zet doen het beduidend beter op kunststof-beslag dan op RIM-beslag.

Zo te lezen heb jij dan de juiste beslag voor jouw paarden gevonden.

Dat laatste mis ik ernstig bij de huidige hoefsmidopleidingen in Nederland.

Dat het bekappen belangrijk is ook bij het beslaan, ben ik met jou eens raar he.
Mag ik vragen waarom je dat mist bij de huidige hoefsmid opleidingen? Ben je bij alle opleidingen gaan kijken of heb je aan alle deel genomen?

Maar gelukkig heeft de NB-beweging dit "gebrek" opgevangen ;-)

Jouw mening zal wel op jouw slechte ervaring gebaseerd zijn? Dacht ergens gelezen te hebben, dat je terug was gekomen van natuurlijk bekappen of een drastische manier van natuurlijk bekappen? Zou dan de oplossing zijn dat de natuurlijk bekappers bekappen en daarna de hoefsmeden beslaan? Er zit toch verschil tussen alleen bekappen en bekappen voor het beslaan?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:07

scoxxx schreef:
Nog ffkes hierop terugkomend....
Is dit "werkje" door een hoefsmid EN toekijkend veearts gebeurd?

Regel voor hoefsmeden: zodra er bloed (moet) vloeien/vloeit (en dus zaken bewerkt worden in/voorbij het leven) = ONDER TOEZICHT VAN EEN VA.
Ik heb soms het idee dan hoefsmeden zich "kundiger" denken dan een afgestudeerd academisch DA/VA
Daarbij, infecties, bloedvergiftigingen, pijnbestrijding en simpel de consequenties overzien van drastische ingrepen.... dat is de taak van een VA.
Hoefsmederij is heden ten dage nog altijd een ambacht, geen chirurgie.

Geen idee scoxxx, ik was er net zoals jij niet persoonlijk bij aanwezig?
Maar je weet hoe ik hier over denk, dat heb je kunnen lezen in mijn berichten bij dit soort behandelingen. Daar heb ik behandelingen op de kliniek beschreven, dus samenwerking tussen dierenartsen en hoefsmeden op de klinieken.
Interessant hoe jouw denkwijze is en jij jouw conclusies trekt en oordelen geeft.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 18:09

darwin schreef:
scoxxx schreef:

En de meeste paarden worden vernageld op het aambeeld.

Graag meer uitleg, of mijn denkwijze correct is. Zo ja dan is kunststof beslag de oplossing, kun je ook lijmen.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 21:48

Een paard wordt vaak vernageld doordat de gaten van de ijzers niet in de witte lijn uitkomen , maar daarbinnen, dit gebeurt dus al op het aambeeld waar het ijzer gesmeed wordt.
Idd heb je dit probleem bij "plak" ijzers niet.