Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:18

Verward Pas geleden vertelde je nog dat de hoefwand niets zei over de stand van het hoefbeen. En nu dus blijkbaar wel...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:26

dan heb je me verkeerd begrepen denk ik

Bij een gezonde hoef, met een stevige binding tussen hoefwand en hoefbeen, loopt het hoefbeen parallel met de hoefwand. Bij een zwakke witte lijn volgt het hoefbeen de hoefwand niet meer.

Bij paarden met een 'knik' is nog wel te herleiden dat het hoefbeen parallel loopt aan het eerste rechte stukje gerekend vanaf de kroonrand.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:28

Ik zou zweren dat jij een artikel geplaatst had om aan te tonen dta de wand niets zegt over de stand.
Maar zal wel.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 22:46

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-08 22:54

Arabesk schreef:

Tada... en daar komt weer de gehele hoefwand opvijlen Knipoog levert mooie rechte lijnen op. Betreffende hoefsmid van Esperanza lijkt enkel de onderste 2 cm bij te vijlen.

Wow, Gemske... jouw paardje komt van ver! Dan zien zijn hoefjes er inderdaad goed uit!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:06

scoxxx schreef:
Tancreda4 schreef:
Toch wel mooi te zien hoe zoiets toch weer kan herstellen => Fotos verloop kroonrandwond

Zo, dat ziet er heftig uit op de foto. Mooi herstelt! Wat een mooie wondverzorging. In dat opzicht... de wonden zien er allemaal mooi schoon uit (hoe vaak zie je modder en viezigheid in dit soort wonden). Complimenten hoor Knipoog.

Dank je Lachen Ik had het alleen de eerste 2 dagen 'verwaarloosd' omdat ik niet had verwacht dat het zo'n ernstige plek was, en toen zag het er nog niet zo heel naar uit.... Maar blijkbaar was het veel erger dan verwacht, en waren de DA's bang voor een niet herstellende hoefgroei. Gelukkig viel dat mee.

Met ernstige verwondingen neem ik elke dan wel om de dag fotos om te zien hoe het herstel gaat. Handig om bij te houden om terug te kijken, maar ook eigenlijk ergens wel interessant Bloos En handig aangezien ik uiteindelijk 3 verschillende DAs erbij heb gehad, en dan fotos uitprinten hoe het eerst was is dan wel een hulp Tong uitsteken

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:08

Heb een poging gedaan het te snappen, maar is me niet gelukt. Waarom de gehele stuk tot rechtse rode lijn opvijlen? Lijkt mij enorm veel. Wat is daarvan het nut?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:36

In het hoefbevangenheid topic is de discussie over grondparallel zetten al eerder voorbij gekomen. Zoals Arabesk beschrijft is het ideale geval, en in sommige gevallen klopt het ook en werkt het zo. Zolang het niet te rigoreus gebeurt. In het geval van Aurora heeft het ook gewerkt. Maar er zijn ook voorbeelden waarbij het juist averechts gewerkt heeft, en het paard/pony er juist mechanisch bevangen van werd (overbelasting van de pees aan de achterkant, en het hoefbeen juist verder omlaag trekt).

Dus wat ik even wil benadrukken is dat elk geval verschillend is, en juist bij hoefbevangenheid heel erg opgelet moet worden of het behandelplan-verhaal wel bij de patient gaat passen.

Het ligt er trouwens ook aan waar je het hoefbeen parallel aan wilt hebben, de zool of de hoefwand.

@Scoxxx, dank je Lachen hopelijk blijft ze vooruit gaan.
Hier nog een filmpje hoe ze nu loopt, dat heeft ze lang niet gedaan:
http://www.youtube.com/watch?v=DcUFuMjMC6w

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 00:06

Eleonoor schreef:
Heb een poging gedaan het te snappen, maar is me niet gelukt. Waarom de gehele stuk tot rechtse rode lijn opvijlen? Lijkt mij enorm veel. Wat is daarvan het nut?

NIET tot de rode lijn vijlen.

Dan blijft er helemaal geen hoefwand meer over, een hoefwand is maar enkele mm's tot hooguit 2cm dik:

Afbeelding
stel dat je de onderste hoef 'in model' zou vijlen, maak je het probleem alleen maar nog erger. Hóe de hoefwand ook loopt, hij is enkele mm's tot hooguit 2cm dik.

Het inkorten van de toon (waarbij ook in de zool van de toon gevijld wordt) en het optisch wegwerken van de knik door de hoefwand in model te vijlen maakt de hoefwand en zool nog zwakker en het lopen dus nog pijnlijker.

Het probleem is dat het hoefbeen is losgescheurd van de hoefwand. Vergelijkbaar met een loszittende nagel. Het hoefbeen staat niet meer parallel met de grond en zal dus blijven losscheuren en het probleem zal blijven bestaan.

Het paard heeft platte zolen als gevolg van dit probleem omdat het hoefbeen er op drukt, gaat ook de zoollederhuid ontsteken, wat pijnlijk is. Ten onrechte wordt nu aangenomen dat het paard 'dunne zolen' heeft. Echter de zool is nog steeds evendik, maar de witte lijn is het probleem, die is naar z'n grootje.

Swedishhoofschool beschrijft dit heel duidelijk en heeft dit ook duidelijk geillustreerd:

http://www.swedishhoofschool.com/PDF-Ar ... rimmed.pdf

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 02:45

Arabesk schreef:
Eleonoor schreef:

Afbeelding
stel dat je de onderste hoef 'in model' zou vijlen, maak je het probleem alleen maar nog erger. Hóe de hoefwand ook loopt, hij is enkele mm's tot hooguit 2cm dik.

Huh, mis ik iets? Is het paard van Esperanza hoefbevangen (geweest) dan?
Onderste fotootje van Arabesk is natuurlijk een afschuwelijk plaatje Knipoog Maar enge plaatjes van hoefbevangen hoeven laten zien om een niet-opvijlen-mening te rechtvaardigen, neigt mijn inziens naar manipulatie die de niet ten dienste staat voor de werkelijkheid.

Verdere opmerking: de rode lijnen die Arabesk getekend heeft in de foto van Esperanza's paardje kloppen natuurlijk niet aan de werkelijkheid. Omdat deze begint vrij rechts "van het centrum" (voor de kijker links) ter hoogte van de kroonrand en eindigt vrij links "van het centrum" (voor de kijker rechts) helemaal beneden. En loopt de getekende rode lijn(en) dus overdwars aan de hoefwand.
Correcter zou zijn om de lijn vanaf het puntje van de lip naar boven te trekken en vervolgens presenteren op een 90-graden zijprofiel foto.

Presentatie Arabesk neigt een beetje naar manipulatie ook met deze foto. Tong uitsteken Knipoog

En dus jaja... beter is om de gehele hoefwand op te vijlen, om zo tot rechte lijnen te komen in de hoefcapsule c.q. een "rechte" hoefcapsule. Zo is mijn bescheiden mening.
Is niet veel Eleonoor. Lijkt alleen maar zo vanwege de gemanipuleerde foto.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 03:01

Inzake bekappen van hoefbevangen hoeven... ben ik altijd heel voorzichtig mee. Praktijk wijst uit dat een sterk individuele manier van bekappen het beste werkt.
Ik denk niet dat standaardregeltjes werken. Alhoewel ik persoonlijk niet het leven in de hoef zal "openleggen" c.q. risico zal nemen dat het tot een onbedoelde openlegging kan komen (= zoveel hoefmateriaal wegkappen dat het leven opkomt).

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 09:58

Maar waarom dan Verward Dat is me nog steeds niet duidelijk...

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:20

gemske:Wat is die pony opgeknapt!Bravo!
(ik heb ook meteen even je smurf topic bekeken Haha! Haha! Smurfmishandeling Nors opkijken )

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:29

scoxxx schreef:
Huh, mis ik iets? Is het paard van Esperanza hoefbevangen (geweest) dan?
Onderste fotootje van Arabesk is natuurlijk een afschuwelijk plaatje Knipoog Maar enge plaatjes van hoefbevangen hoeven laten zien om een niet-opvijlen-mening te rechtvaardigen, neigt mijn inziens naar manipulatie die de niet ten dienste staat voor de werkelijkheid.

Verdere opmerking: de rode lijnen die Arabesk getekend heeft in de foto van Esperanza's paardje kloppen natuurlijk niet aan de werkelijkheid. Omdat deze begint vrij rechts "van het centrum" (voor de kijker links) ter hoogte van de kroonrand en eindigt vrij links "van het centrum" (voor de kijker rechts) helemaal beneden. En loopt de getekende rode lijn(en) dus overdwars aan de hoefwand.
Correcter zou zijn om de lijn vanaf het puntje van de lip naar boven te trekken en vervolgens presenteren op een 90-graden zijprofiel foto.

Presentatie Arabesk neigt een beetje naar manipulatie ook met deze foto. Tong uitsteken Knipoog

En dus jaja... beter is om de gehele hoefwand op te vijlen, om zo tot rechte lijnen te komen in de hoefcapsule c.q. een "rechte" hoefcapsule. Zo is mijn bescheiden mening.
Is niet veel Eleonoor. Lijkt alleen maar zo vanwege de gemanipuleerde foto.

Nee, dit is de zoveelste keer dat Arabesk de plank volledig misslaat. Knipoog

Afbeelding
Dit is een andere foto van het voetje met de gebroken voetas? Je kunt op de foto die Arabesk gebruikt niet zien hoe het paard staat en dus ik het raar om dit oordeel te vellen, zeker als je op andere foto´s van hetzelfde voetje kunt zien dat er niets loos is.

Mijn paard is nooit hoefbevangen geweest !!! Ook is die foto voor het streepjes trekken van Arabesk doet niet erg geschikt, omdat ze niet helemaal van de zijkant genomen zijn. Ik zal (als het lukt) vanavond even foto´s zuiver van de zijkant maken. Dan zul je zien dat het een ander beeld geeft.

Afbeelding
Deze foto doet dat eigenlijk al, is van de andere kant genomen, maar wel bijna helemaal van de zijkant. Zie de lip van het ijzer in het witte voetje.

Als de ijzers er onderuit gaan zal ik ook foto´s nemen, om aan te tonen dat de hoefwand nog gewoon vast zit, in tegenstelling tot wat Arabesk zegt. De hoefwand is aan de voorkant/teen gewoon dikker als aan de zijkanten.

Afbeelding
Bij de achtervoeten is dat precies hetzelfde. Als je kijkt naar de hoefwand op 11 en 1 uur zeg maar, dan zie je dat daar verdikkingen in de wand zitten. Die vijl ik altijd dunner, totdat de hoewand rondom een beetje dezelfde dikte heeft.

De reden bij de eerste fotosessie dat er zo drastisch teen-gevijld moest worden, was een beetje mijn schuld. Bloos Ik was wat te laat met maken van een afspraak met de hoefsmid. En hier waren de tenen wel erg lang door geworden.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:00

Meningen verschillen, maar ik blijf erbij. Ook de foto's die wel van de zijkant zijn, zie ik nog steeds een knik.

Gisteravond in de vriezer vond ik een hoef die er op lijkt, ik beloof dat ik de foto's zal plaatsen als we 'm doormidden hebben gezaagd. Ik ben er wel mee begonnen met een handzaag, maar dat is niet te doen. Even wachten op de slijptol dus. Knipoog

Volgende foto Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:09

Een lijn trekken vanaf de onderkant van de voet/de lip van het ijzer, is volgens mij ook niet de juiste manier om te bepalen of een hoefwand al dan niet geflared is. Je begint een paar millimeter (vraag mij niet hoeveel precies) onder de kroonrand, alwaar de hoornpijpjes worden aangemaakt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:38

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:49

Arabesk schreef:
Meningen verschillen, maar ik blijf erbij. Ook de foto's die wel van de zijkant zijn, zie ik nog steeds een knik.

Gisteravond in de vriezer vond ik een hoef die er op lijkt, ik beloof dat ik de foto's zal plaatsen als we 'm doormidden hebben gezaagd. Ik ben er wel mee begonnen met een handzaag, maar dat is niet te doen. Even wachten op de slijptol dus. Knipoog

Volgende foto Knipoog

Het heeft niets van doen met een mening, een feit is een feit. En weer loop je voorbij aan het feit dat er geen hout klopt van jouw diagnoses. Mijn paard is niet hoefbevangen geweest.

[img][/img]

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 20:39

opala schreef:
Een lijn trekken vanaf de onderkant van de voet/de lip van het ijzer, is volgens mij ook niet de juiste manier om te bepalen of een hoefwand al dan niet geflared is. Je begint een paar millimeter (vraag mij niet hoeveel precies) onder de kroonrand, alwaar de hoornpijpjes worden aangemaakt.

Tuurlijk wel. Ook een teen kan flare-en.

@ Arabesk... oei leuk! Keibenieuwd naar deze foto's.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:57

Ik zal ook de hoeven van mijn paard eens laten zien Lachen
Foto's zijn van begin september, toen was de smid al 2 maand niet meer geweest. Volgens mij was dit twee dagen nadat ik ze rond gevijld had. Ik vijl zijn hoeven namelijk zelf bij. Inmiddels heeft de smid even gekeken, maar hij hoefde er niets aan te doen, zag er keurig uit Lachen
Voorkant bekeken
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XA4MKYBF.jpg

En de zijkanten
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb het paard sinds maart 2008, toen was zijn linkervoorvoet een grote flare en veel korter dan de rechter. De rechter is echt veel smaller (ook te zien bij de straal) Flares heeft hij nog steeds wel, maar niet meer zo erg. De hoefwand lijkt nu ook dikker dan toen en zijn hoeven brokkelen eigenlijk nooit, slijten ook niet scheef af enz.. enz... paard loopt nooit gevoelig.
Alle onderkanten op een rijtje.
Afbeelding

Misschien dat ik morgen foto's kan laten zien van hoet het er nu uitziet. Ik heb het idee dat de flares al minder zijn en de gekke deuk aan de binnenkant van linksvoor is er ook uitgegroeid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:59

Deze vind ik er echt netjes uitzien, wat een fijn iets met zulke mooie voeten...

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:20

Ik vind dit allemaal super intressant, vooral de foto's van de swedish hoof school. Nu is mijn vraag: waren deze voetjes allemaal nog te redden geweest?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 21:58

Annetje schreef:
Ik zal ook de hoeven van mijn paard eens laten zien Lachen

Leuk!

Annetje schreef:
En de zijkanten
Afbeelding

Arabiertje? Lijkt er sterk op Knipoog Mooi droog beenwerk.

Ik persoonlijk vind zijn/haar (?) hielen te hoog. Het lijkt ook of de voetas ook gebroken is naar voren.
Hoeven neigen naar een ondergeschoven-verzenen-hoefje. Niet helemaal, maar neigt sterk.
Kortom, ik persoonlijk zou betreffend paardje wat lager op zijn hielen zetten.

Het gevaar van de Swedish hoofschool vind ik dat er in algemeenheden wordt geschreven. Daarnaast worden enkel klassieke beelden gepubliceerd inzake een hoefbevangen hoefje.
De (ex-)hoefbevangen hoefjes-foto's in dit topic alleen al, laten al een heel ander beeld zien dan de Swedish hoofschool.
Swedish hoofschool geeft een sterk vertekend beeld van de werkelijkheid en dat is kwalijk.

Om bevangen pootjes te koppelen/gelijk te stellen aan teen-flare's is ook onzin natuurlijk. Haha!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 22:42

Ik denk dat het verlagen van de hielen de straal misschien wat meer vrijheid om te verbreden zou geven.Achter zijn ze duidelijk mooier.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 22:47

jodi schreef:
Ik denk dat het verlagen van de hielen de straal misschien wat meer vrijheid om te verbreden zou geven.

Ook dat ja... (te) smalle stralen kunnen inderdaad een bijeffect zijn van ondergeschoven verzenen.