[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:03

Nou hier nog even een update van mijn paardje.. Die trof ik afgelopen maandag hoefbevangen aan.. Voor het eerst in z'n 15 jarige leven.. Hij kon echt niet lopen van de pijn.. Over 5 meter heb ik dik 5 minuten gedaan.. Gelijk DA gebeld..

Maar die zelfde avond was hij eigenlijk al weer heel best.. En de volgende dag alleen nog iets stijf.. En vandaag merk ik er weinig meer van.. Hoeven zijn ook niet warm meer.. Misschien rechts achter nog ietsie pietsie.. Maar dat is millimeterwerk.. Vandaag komt de DA weer voor controle..

Dus ik hoop dat t hele gebeuren een beetje overwaait.. Maar wil evengoed foto's laten maken.. Even kijken hoe het met dat hoefbeen staat.. En of hij misschien toch speciaal beslag moet..

Heb nog even een vraagje.. Ik vind t zo raar dat mijn paard dit opene heeft.. Terwijl hij al 10 jaar op de zelfde weilanden staat.. Kan het ermee te maken hebben dat hij afgelopen november een vrij ernstige rode bloed worm infectie heeft gehad.. En dat z'n darmen misschien toch aangetast zijn ?

Marieke_K

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:37

@Darkness: fijn dat het goed gaat met je paardje! Hoe het opeens kan? Geen idee.. Stef staat ook al twee jaar op hetzelfde land en geen last gehad.. Waarschijnlijk een combinatie van factoren..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:39

Jannepauli schreef:
Op de site van Agrobs wordt Pre Alpin wél aangeraden als hoofdvoer ( zelfs als hooivervanger) - er zitten toch behoorlijk veel mineralen in, niet alleen zwavel, kijk maar:

Ja klopt, maar in dat geval geef ik Arabesk gelijk ... want als enig voer is het wel super duur.
Er zit maar 15 kg in de zak, dus als hooivervanger ben je met een paard binnen 1-2 dagen door zo'n zak van 13 euro heen. Dan kun je beter goed hooi kopen.

Ik gebruik zelf de Aspero als basis voor mijn eigen muesli-mix (volume).
(bestaande uit Aspero, kruidenmix (brandnetel/mariadistel/kleefkruid), stukjes broccoli of rode biet, rozenbottel (gedroogd), Vitamine E/selenium supplement van NAF en MuscleFit van Pavo).

Jeetje Janouk wat vreselijk balen en dat het net gebeurd nadat je vol trots vertelt hoe goed het gaat.
Ook dat komt ons allen bekend voor; je durft bijna niet meer te zeggen dat het goed gaat; zeker niet hardop. Of zou het een manier van het paard zijn om ons baasjes eraan te herinneren dat het altijd opletten blijft? Maar dat deden/doen we toch al?
Ik althans wel ... Iedere ochtend begint het al; het kijken. Hoe doet ze het, hoe loopt ze, hoe voelt ze aan ... vraag me ook wel eens af of die paarden van ons ook niet denken 'zucht komen ze weer aan met hun gevoel en gekijk' ...

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:43

@darkness: is het wel echt hoefbevangen? het klinkt eerder als een zweer omdat het ook zo opeens weer weg is. Hoop dat alles meevalt.

ik moet zeggen dat k ook altijd een beetje bang ben als k op stal kom, het gaat nu zo goed maar voor je het weet is het weer raak. scheelt wel dat die van mij niet meer op het gras komt, voor zijn eigen bestwil.

even over marstall vito: marco eet het redelijk (incombinatie met haver) maar de harde brokjes laat hij meestal liggen, komt jullie dat bekend voor? hij is laatst nog naar de tandarts geweest dus daar kan het niet aan liggen.

even nog over onze comeback in de wedstrijsport: gister heerlijk op wedstrijd gereden, was meer dan tevreden toen ik afstapte. De eerste proef was hij totaal niet voorwaarts maar de tweede dus juist wel. dit resulteerde in 163 (wat ik trouwens wel overdreven laag vond) en 186. dus erg veel verschil maar mag zeker niet klagen, woensdag weer een wedstrijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 12:47

ik denk niet dat het met de bloedworm infectie te maken heeft....heeft hij zich volledig herstelt daarna?
Geen bloedarmoede en gewone poep?

Wat ik denk is naarmate een paard ouder word de stofwisseling een beetje verandert....maar ik kan het natuurlijk mis hebben.

Ik neem het voorbeeld van mijzelf....ik eet een tiende van wat ik at toen ik 20 was,en ik ben gewoon te vet.
Misschien dat de stofwisseling langzamer word als je ouder word,geen idee,maar er verandert wel iets.

Nu weet ik weldat je paarden niet kunt vergelijken met mensen maar toch....ik zie het bij oudere honden ook gebeuren,ze hebben toch minder nodig.....helemaal na een cas/sterilisatie.

Zou het met hormonen te maken hebben?
Dat er van een bepaald hormoon minder of juist meer word aangemaakt met de jaren?....wie zal het zeggen...

fancylover....wat leuk dat je weer wedstrijden rijdt!...en dat het goed ging!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 13:59

fancylover schreef:
even over marstall vito: marco eet het redelijk (incombinatie met haver) maar de harde brokjes laat hij meestal liggen, komt jullie dat bekend voor?

Vito is vrij droog voer en doordat er geen melasse in zit, ook niet echt zoet.
Je kunt het heel eenvoudig tot een smakelijke hap maken, door er wat (koud) water bij te doen.
Om het nog 'lekkerder' te maken, kun je het water vervangen door afgekoelde kruidenthee (bijvoorbeeld brandnetelthee).
Binnen 10 minuten is deze maaltijd klaar en zeker weten dat het ze het dan graag weer eten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:33

Ik heb ook even in dit topic meegekletst, omdat mijn meisje Tormanda hoefbevangen was. Sommigen van jullie hebben denk ik wel gezien dat we haar hebben laten inslapen afgelopen dinsdag...

Ik heb toch nog een tip die ik kreeg van de DA die ik met jullie wilde delen, voordat ik (hopelijk) voorgoed dit topic ga verlaten...
Mocht je toch met je paard met de trailer weg moeten voor fo'to's , onderzoek etc. Doe zand op de bodem van de trailer. Vooral voorin bij de voorbenen en dan een dikke laag van 10 cm. Dit hebben wij ook gedaan en het werkt echt perfect voor het paard om zachter en ook steviger te staan. Je mag er dan wel stro of zo overdoen, als je dat prettiger vind. De werking blijft hetzelfde....

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips die ik heb mogen ontvangen en ik wens jullie allemaal het beste toe met jullie paarden....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:39

@zammie
wat vreselijk dat je je meisje heb moeten laten gaan. |( heel veel sterkte. Hoe is het met je andere paard?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 16:50

Gelukkig was er met Zam iets heel anders aan de hand en gaat het met hem helemaal weer goed komen...

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 17:32

@Zammie: sterkte met het verlies van je paard :(:)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:21

Nou de DA is vandaag voor Tines langs geweest.. En het was echt super goed bericht..
Z'n hoeven waren al weer op de normale temperatuur.. En hij liep ook weer gewoon regelmatig.. Op het ongelijke verharde stuk nog iets gevoelig.. Maar op het vlakke deel gewoon goed.. En z'n aders kloppen ook niet meer en zijn weer normaal..

Dus ik mag nu weer rustig opbouwen.. Met om te beginnen 2x p dag 15/20 min stappen op de egale harde weg.. En vanaf maandag weer heel rustig kracht voer opbouwen.. Ik moet wel gewoon de medicijnen kuur afmaken.. Maar ik ben echt blij mensen.. Dat hij alweer zo snel goed is.. Ga het wel heel rustig aan doen.. Gewoon voor de zekerheid..

Ik merk ook aan Tinesje dat hij zich sinds woensdag alweer kip lekker voelt.. Dus ben erg blij voor hem.. Hij was ook erg blij dat ie z'n box weer uit mocht.. Dus we hebben gelijk maar even lekker gewandeld in't zonnetje..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:22

Pffff... opluchting!
Wat gek hé, zomaar een aantal paarden opeens een paar dagen kreupel en dan meteen weer over.. vreemd!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:23

Jannepauli schreef:
Pffff... opluchting!
Wat gek hé, zomaar een aantal paarden opeens een paar dagen kreupel en dan meteen weer over.. vreemd!

Tines was maar 1 dag kreupel.. Dag 2 alleen nog ietsie stijf.. Maar zeker niet kreupel..
Vind t ook wel vreemd.. Maar ben blij toe hoor.. :P

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:02

Nou, wat een verhalen links en rechts dat het toch allemaal (gelukkig) mee lijkt te vallen!

Dinsdag was de smid bij ons en hij was hardstikke tevreden over Judy's hoeven. Hij dacht te zien dat er al weer een nieuw stukje hoef tevoorschijn komt zonder (ernstig) verbrede lijn, het is nu echt alleen nog het "teengedeelte" dat +- een cm verbreed is. Ook brokkelen ze niet meer zo raar af :D

Ook Judy had na haar eerste uurtje wei wat warmere hoeven, maar dat heeft gelukkig niet doorgezet :D

Vanmiddag een boekje gekocht, paarden natuurlijk gezond, stond ook het eea in over hoefbevangenheid.. Als ik wat nuttigs tegen kom zal ik dat ook nog posten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:18

Zammie, veel sterkte met het verlies van Tormanda.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:53

Update Image
Ze lijkt vandaag beter te lopen. Af en toe gevoelig en kort, maar niet meer echt steenkreupel. Ik voelde vanochtend geen hartslag in haar koot. Hoeven zijn niet warm.
Bij het aandraven begon ze zelfs weer te gooien met haar voorbenen, dus de pijn is een stuk minder.
Ze staat nu op streng dieet: 2 handjes brokken en verder alleen hooi.

Arme Janouk: voorlopig even niet op het gras :(:) solidariteit wordt er ook van haar gevraagd .

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:04

@Janouk: fijn dat het wat beter gaat :) Vind het zo sneu voor de paarden dat je ze niet kan uitleggen dat gras ze ziek maakt.. Stef staat maar te staren naar de volle weilanden..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 11:08

Gelukkig maar dat het wat beter gaat. Ook hier goed bericht - in de zandbak loopt ze goed, op het harde nog wel iets voorzichtig. Laten rennen waag ik me nog niet aan.
En ja, hier is het Friesje ook gedwongen-solidair.. och, wordt ze wellicht ook wat slanker. Maar sneu is het wel.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:35

ik snap wel dat het vervelend is om die andere paarden op het zand te houden idd! maar aan de andere kant moet het ook gewoon kunnen. Die van me zus staat ook gewoon bij die van mij op het zand en gaat eind van de middag het land op en die van mij blijft gewoon op het zand. Doe hij niet moeilijk over hoor want hij weet niet beter.
Natuurlijk vind ik het ook jammer dat hij niet gewoon het land op kan maar om het nou zielig te vinden,, nee want als hij weer ziek wordt (en die kans is er natuurlijk) vind ik het veel zieliger dat hij ziek is geworden doordat ik het zo nodig vind hem op het land te zetten.

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 15:54

Zammie schreef:
Ik heb ook even in dit topic meegekletst, omdat mijn meisje Tormanda hoefbevangen was. Sommigen van jullie hebben denk ik wel gezien dat we haar hebben laten inslapen afgelopen dinsdag...

O nee, ik was al een poosje niet meer geweest in dit topic, en schrik nu heel erg van je berichtje! Wat erg, mooie Tormanda......ik wens jullie heel veel sterkte toe!!!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:10

@fancylover: Het kan ook wel, Stef vermaakt zich wel, maar hij weet wel beter: hij stond tot voorkort op een groot weiland. En als ik zie hoe hij grassprietjes bijna aanvalt.. Als een kind in een snoepwinkel.

Rijden ging redelijk vandaag. Alleen wat gestapt en gedraaft hij was nog wat stijf.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:37

Heeft iemand toevallig ervaring met Besterly Ponic.
Ik geef deze brok aan mijn paard die hoefbevangen is.

Op de verpakking staat dat het ideaal is voor spier en hoefbevangen paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:13

Besterly? Dat wordt gemaakt van voer-fabrieksafval. Het slechtste voer dat ik ken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 21:07

Besterly? nog nooit van gehoord, maar als ik Jannepauli zo lees dan moet ik daar blij om zijn ;)
Kinke staat nu al meer dan 2 jaar in de paddock met heel beperkte weidegang. Ik zou het ook heel graag anders zien maar ze is 2x hoefbevangen geweest en zo gaat het goed met haar. Titan doet uit solidariteit dus mee. Ik vond het ook altijd heel zielig maar ze is er inmiddels zo aan gewend dat wanneer ik haar uit de wei haal ze uit zichzelf naar me toekomt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 23:30

Judy is ook het gelukkigst tussen de grassprieten. Ik merk dat ze haar hoofd niet goed "leeg" kan maken als ze alleen maar op de paddock staat... ze is behoorlijk overgevoelig voor prikkels, en neemt andermans emoties/sferen sterk op. Op de wei kan ze dat op de een of andere manier loslaten... Dus ik ben blij dat ze nu weer dagelijks even op de wei kan, zonder direct weer HB te worden. Bij haar was het gras/fructaan ook niet de belangrijkste factor, gelukkig.