[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:52

Ik kan dat best snappen, het fructaan gehalte hier was derhalve hoog genoeg dat ik mijn gezonde paarden nog steeds niet op het land heb. Toevallig met de 2 grijze dagen eergisteren en gisteren 15 min laten grazen. De fructaan app zegt voor mijn regio vanaf de ochtend hoog tot aan de late avond 21.00, dan komt ie op gemiddeld. Als ze al een keer HB is geweest is het een kwestie van 1 + 1. Daarnaast speelt natuurlijk de soort weide ook mee. Kunstmest, onbemest, paardenmest, etc. Daarnaast zijn er tal van andere oorzaken van HB hé, niet alleen gras.

Wat ik zou doen; dit seizoen geen weidegang. Het duurt zolang voor het uit het lichaam is. Eventueel een uurtje of 3 a 4 in het hoogseizoen als het gras lang en uitgebloeid is, zonder graasmasker. Voorjaar en najaar overslaan. Vragen om ellende joh. Bloedonderzoek is altijd fijn om gehad te hebben. Mijn DA was ervan overtuigd dat het een IS geval was bij mij. Terwijl ik de hoefsmid de schuld gaf nadat ie beide voorvoeten had verkloot en nog geen 10 uur erna (zonder weidegang en zonder te vet te zijn) licht HB was en 3 weken kreupel verder was hij zwaar HB. Resultaat bleek nav de bloedtest toch mechanische HB. Geen IS, geen EMS en PPID. Dus uitsluiten dan wel bevestigen kan nooit kwaad.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:58

Idd sylva, zolang het geen echte zomer is komt de mijne de wei ook niet meer op... Het is te gevoelig weer

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 19:33

Hier staan ze op de weide waar geen kunstmest word gebruikt enkel en alleen eigen paarden mest.
De weide word niet gemaaid voor ze er op gaan.
Ik vind het zo verdomd moeilijk ,
De een zegt dit en de ander dat.
Ik zit er haast aan te denken om haar te laten dekken zodat het lichaam meer moet werken.
Maar dan zit ik volgend jaar weer.
Pff lastig.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:00

Nou, helaas moet ik me hier ook melden. Onze omaatje van bijna 23 is hoefbevangen.
Het ging zo mooi....
We hebben haar, samen met onze andere twee paarden, heel rustig laten wennen aan het gras.
Ze staan er al anderhalf maand op, en dan toch gebeurd het.

Vorig jaar liep ze ook niet lekker en hebben we foto's laten maken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna werd ze ook niet meer gereden want ze liep niet lekker en heel gevoellig.
De dierenarts aldaar had niet echt een oplossing of behandel methode. Dus lang leve google...

Hoefschoenen geprobeerd en dat leek heel goed te gaan maar helaas kreeg ze er wonden van dus al snel weermee gestopt. De hoefschoenen waren aangemeten dus je gaat er vanuit dat de pasvorm goed is...

In het afgelopen jaar heeft ze min of meer op rust gestaan en zou ze kunnen revalideren. Het ging ook echt goed en ons omaatje bloeide weer op en er was toch hoop op misschien kunnen we straks weer rustige buitenritjes maken...

Maar helaas. Nu staat ze bij stal in een snel geknutselde paddock en moet ze toekijken hoe onze andere twee op de weide staan.

Afbeelding

Gisteren was de hoefsmid bij ons en die adviseerde röntgen foto's te laten maken zodat ze een plan kunnen maken als dat nog lukt.
Dus vandaag komt de dierenarts langs. We duimen voor iets positiefs.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 09:48

Hoelang zou het ongeveer moeten duren voor ze weer een beetje redelijk kunnen lopen? Mijn merrie is al bijna 4 week bevangen, en loopt nog steeds zeer gevoelig. Ze is wel van de metacam af nu, en flink afgevallen inmiddels. Ik vindt het zo lang duren. Ze loopt wel ( voorzichtig) van hooi naar hooi, maar verder weinig. OF moet je dat ook wel iets forceren Het is wel een 'lui' paardje haha

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 10:49

Daar ben ik ook benieuwd naar! Hier een paardje die nu bijna een week bevangen is (beginnend stadium) en nog op pijnstilling staat maar straks gaat de pijnstilling er dus af en weet niet goed wat te verwachten...

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:46

Als je paard wilt, beweging stimuleren, liefts op zachte ondergrond daar doen ze het altijd een beetje beter op.
Caroline, hoe lang is ze al van de Metacam ? Als het al een tijdje is zou ik toch de DA nog eens bellen om advies.
Gift, wat bedoel je met beginnend stadium, enkel wat pulsatie maar nog niet op eieren lopen of was ze daar al aan toe ?

Het is moeilijk in te schatten hoe lang het gaat duren. Vorige zomer had mijn pony 1week last, deze winter heeft ze 3 maand op de sukkel geweest.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 11:57

Fusa: ze liep totaal niet kreupel op het harde rechtdoor (niet in draf en niet in galop) en op het zachte zelfs niet onder het zadel in draf en galop...
Het enige wat je aan haar zag was dat ze wat stijver liep, wat strammer nadat ze even stilgestaan had na inspanning of een korte wending moest maken op het harde na inspanning....
Er was een heel heel minieme pulsatie te voelen links (maar heel heel licht volgens DA) en rechts zat iets (maar ook heel miniem) warmer...
Op de hamertesten en dergelijke reageerde ze niet.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 13:58

Zelfde als bij mij dus, ik zou zeggen zelf voelen of je nog pulsatie voelt, als je dat nog voelt zou ik nog niet teveel doen.
Wij geven hier medicatie door als ze met pulsatie staat maar dat is eigen keuze natuurlijk. Als je zelf niets meer voelt zit het wel goed.
Moet eerlijk toegeven voorlopig voel ik niet aan de hoef zelf. Het zand waar mijn pony in staat is kei warm dus is het niet abnormaal dat haar voeten ook een beetje warmte afgeven lijkt me.

Is er hier iemand die Magnesium bij voert door dat met water in het hooi te laten weken ? Hoe lang moet je dat ong laten weken ?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 15:30

Ik week het hooi ook. Meestal savonds weken en in de ochtend voeren en ochtend weken en in de avond voeren.

Als je paard hoefbevangen is en hij staat ineens op 3 benen en heel veel pijn wat kan er dan volgens jullie aan de hand zijn?

Er is verder niks te zien aan de buitenkant wel warm bij de kroonrand maar was al tijdens de hoefbevangheid.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-16 22:02

Zit er nog pulsatie op ?
Misschien blijnen ? Durven ze nogal snel te krijgen als ze bevangen gestaan hebben. Best eens de DA bellen als je zekerheid wilt

Hier beterschap geen pulsatie meer (ik voelde wel nog wat maar de 2 Da's in opleiding op de stal zeggen dat ik een beetje paranoide ben :') ). Toch pijnstillers doorgeven tot vrijdag maar ze was vandaag al aan het rennen en aan het bokken op de paddock dus ze lijkt haar wel goed te voelen. Ga wel nog ff door met wisselbaden ook tot ik zekerder ben.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 06:28

Peachy schreef:
Als je paard hoefbevangen is en hij staat ineens op 3 benen en heel veel pijn wat kan er dan volgens jullie aan de hand zijn?

.

Hoefzweer? Had Stef na zijn hb veel last van. Overigens stond hij bevangen op 4 voeten zonder ooit pulsatie te hebben gehad. Kijk gewoon goed naar je paard, ieder paard en ziektebeeld zijn anders..

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 09:22

Da is al gebeld en ook de hoefsmid die hebben een hoefzweer uitgesloten.
wel lichte pulsaties.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:31

Beetje koppijn hier. Woensdag en donderdag niets te voelen op die benen, gisteren avond was er pulsatie op 2 benen, deze ochtend weer niets, en deze middag rechts, en daarnet weer niets... Ik snap er niets meer van

Peachy, hoe is het nu bij jou? Weet je al waarom hij op 3benen stond ?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 22:53

Lief dat je het vraagt Fusa.

We ( dierenarts, hoefsmid en ik) weten het nog niet waarom hij op 3 benen staat/stond. Hij zet het been nu wel neer maar zonder gewicht erop.
Daarom hebben We voor aanstaande dinsdag een afspraak op de kliniek voor foto's.
Kijken of We daar wel wat op zien.

Dat afwisselende pulsatie en warmte heeft de mijne ook. Ik weet ook niet goed waardoor dat komt. Misschien net anders gestapt of misschien iets met het weer? Of er sluimert iets?

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 14:10

Inmiddels hier de buut afgebouwd naar een half zakje per dag, hier staat het paard nu 6 dagen op. Nog wel wat warmte bovenin de ene hoef, gister juist in de andere hoef. Geen stijfheid of kreupelheid.
Hoe lang geven jullie magnesium door aan je paard?
En wanneer mag je weer een stukje wandelen oid met het paard?

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 02:32

Dream wat bedoel je met wandelen? Vanaf de mijne pijnstillers kreeg moest ik haar minstens een halfuur per dag in beweging zetten in de piste. Of bedoel je erop op het verharde?
Ik ga magnesium gewoon doorgeven, nu even intensief (om de dag, mijn paard moet dat echt niet hebben dus door het elke dag af te wisselen zorg ik dat ze toch elke dag eet)
Ik ga het zo 3weken doorgeven en dan een onderhouds dosis 1x per week

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:08

Ik kom even binnenvallen.

Wij hebben een manegepaard op stal staan die we verdenken van lichte HB.
Hij is verplaatst van een box naar een uitloop met voornamelijk zand en een klein stukje bestraat, de inloop stal is voorzien van matten.

Hij krijgt nu hooi. Nu lees je ook dat bruin bier goed is voor o.a. afval stoffen.
Zou dit ook helpen voor paarden met minimale HB?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:28

Zit in bruin bier niet een mate van suikers?
En is bruin bier ook niet op basis van of deels met granen?
Dan zou ik het niet doen eerlijk gezegd...

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 15:53

Dat is dus ook een beetje waar ik mee zit. Maar of deze hoeveelheid kwaad kan bij een paard van +/- 500 kilo weet ik niet.

Daarom heb ik mijn vraag ook maar hier gesteld in de hoop dat iemand mij er meer over kan vertellen.

tine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-16 09:06

Goeiemorgen, ik zoek een superdierenarts in de regio Zuid oost Drenthe, iemand die veel ervaring heeft met inwendige ziektes, zoals Cushing, HB, IR, maar ook schildklierproblemen etc. Iemand een tip?
Alvast bedankt!
Mijn paard heeft waarschijnlijk IR ( glucose gehalte was hoog!) en houdt nu ook vocht vast, rondom de kogels en ook de ogen, zowel boven als onder haar ogen.
Is iemand daarmee bekend? En zoja, in relatie tot wat, bijv nierschade, leverschade , IR of anders?
En wat is wijsheid, de da wil eerst starten met uitgebreide screening, maar zelf wil ik liever ook urine onderzoek, maar wat is slimmer en geeft meer zekerheid?

Paard is ook HB, is wel inmiddels van de buut af, heeft wel speciaal beslag, en is onder behandeling van een homeophaat en krijgt Glucobalance. Alleen verder geweekt hooi en supplementen, maar ze valt maar heel langzaam af. En nu dus het vochtprobleem erbij.
Ik hoop op tips/adviezen!

tine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:08

niemand tips of ideeen?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 12:36

Is niet mijn regio maar in principe weten de meeste klinieken evenveel als hun collega's elders. Ze worden ook allemaal regelmatig bijgepraat door Utrecht. Ik zou gewoon de standaard ir en acth laten doen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-16 13:55

Het is niet in de buurt, maar voor mij met een ander complex probleem bij mijn paard het laatste redmiddel geweest; Equitom in België. Niet dat je daar dan heen zou hoeven, maar neem even per mail contact op met Tom Marien. Geweldige arts en gaat door waar anderen het niet meer weten. Enorm veel kunde. Ik heb eerst uitgebreid mail en telefonisch contact met hem gehad voor ik überhaupt heen ging hoor, dus alleen al voor je informatie is het de moeite waard. Hij beantwoordt al je vragen en neemt de tijd, wat het probleem ook is. In Nederland waren wij uitbehandeld namelijk, vandaar dat ik het voor jou zeker de moeite waard vindt, gezien de complexheid en jouw gevoel tov dat van de DA.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-16 09:48

Vorige week zijn er rontgenfotos bij mijn pony gemaakt en helaas was er een ernstige kanteling van het hoefbeen te zien, bij allebei de voorhoeven. Hij raakte bijna de zool.
Hoefsmid van Nassau zag het nog wel positief in en heeft er break over ijzers onder gezet.
Verder moest hij zo snel mogelijk van de buut af omdat hij een hoge dosering kreeg en dit te belastend voor zijn nieren zou zijn.

Hij loopt weer ruimer en vlotter en heeft echt weer zin om te lopen, dat is op zich goed nieuws lijkt me! Natuurlijk zie ik het nog wel aan hem dat hij nog wat stijver enzo loopt en we zijn er nog laaaang niet, maar we hebben hopelijk de negatieve spiraal doorbroken.

Nadeel vind ik nog wel dat er snel modder in zijn hoefijzers ophoopt en daardoor gaat hij gelijk slechter lopen door de druk op zijn zool. Dit had ik trouwens ook zonder hoefijzers.