[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:44

Embe, is jouw pony insulineresistent dan ? Dan krijg je die waardes toch nooit naar beneden, omdat hij altijd veel meer insuline nodig heeft dan bv. een normaal paard wanneer deze dezelfde hoeveelheid glucose eten ?

Embe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:52

Ik heb altijd al het idee gehad dat hij insuline resistent is, dus ook alle denkbare maatregelen genomen omdat in toom te houden. Hij was afgelopen week zo slecht dat DA bloed heeft afgenomen om te testen op Cushing, insuline en glucose. Zoals het er nu uit ziet is hij inderdaad insuline resistent en DA wil hem Pergolide gaan geven op verdenking van Cushing.

Mijn hoofd loopt een beetje over: waarom heeft mijn pony veel meer insuline nodig dan bv een normaal paard wanneer deze dezelfde hoeveelheid glucose eet? Mijn pony krijgt (zo ver ik het kan managen) geen/zo min mogelijk suikers/koolhydraten/zetmeel etc binnen. Naar mijn idee gaat het toch zo: Minimale glucose inname dus minder insuline nodig om de glucose te managen? Kan er echt helemaal naast zitten hoor... dan hoor ik het juist graag!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:53

Heb je het artikel er over op paardnatuurlijk gelezen ? Ik zit even op de mobiel, anders zocht ik het wel op voor je. Ik ben niet akkoord met hun meningen over andere dingen, maar dit artikel legt alles goed uit.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:57

Thx, ga ik even opzoeken!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 17:11

Heeft er iemand hier ervaring/meer info over de samenhang tussen HB en de lever ?
Ik vond dit stukje:
Citaat:
In both laminitis and DM the metabolism of fats and carbohydrates, a function of the liver and pancreas, is seriously impaired. The liver is the largest organ in the horse and, though rarely talked about in laminitis, it is the most important site for the formation of glucose and storage of glycogen, which readily converts to glucose as needed by the body to satisfy its energy needs. Under the influence of insulin and a hormone produced by the pancreas, the liver also regulates plasma glucose concentration.

Given that blood glucose is elevated due to carbohydrate metabolic dysfunction, the liver attempts to regulate this excess through the synthesis of carbohydrates into a neutral fat known as triglycerides. Essentially, these fats function as storage units for excess glucose and carbohydrates. As they are filled and more are produced in the liver, triglycerides become elevated (blood test reference range of high normal to above normal). When this happens, the triglycerides transform the liver into a fatty state that then pumps out fat globules to the muscles in the form of fatty cysts. These fat cells then become enlarged and more resistant to insulin’s influence.5 They eventually end up in the adipose [fat] tissue of the body giving a swollen appearance and the familiar cresty neck, fat deposits in the rump, shoulder area and above the horse’s eyes.

http://www.forloveofthehorse.com/articles/easy.php, interessant artikel.

Mijn paard heeft ongeveer 2 jaar geleden leverprobleempjes gehad, er was bloed getrokken en er waren toen waardes die niet goed waren die wezen op slechte leverfunctie. Ik denk er eigenlijk nu pas aan en weet ook niet exact wat er toen was. Ik weet wel nog dat ik lever compositum (groene os) heb gegeven. Toch eens vragen aan de DA als ik hem nog eens zie.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:27

lucyknol schreef:
Begin mei zullen ze hier overdag het land weer op gaan, ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.Ik heb niet echt een keuze want Luus zal met der rest het land op moeten.
Ze krijgt een graasmasker en ik ga een schema maken zodat ze door stalgenoten uit het land gehaald wordt (paddock),zodat het grazen toch beperkt wordt.

Heb je de tijd om Luus nu al dagelijks wat te laten wennen aan gras ?
bijvoorbeeld beginnen met een week 10 minuten aan de hand laten grazen en dat langzaam op te bouwen, ze kan er op die manier geleidelijker aan wennen en haar spijsvertering erop instellen.
Als haar mest goed blijft en de hals niet reageert kun je vervolgens iedere 3e of 4e dag met een paar minuten opbouwen.
Het grote voordeel is dat als ze straks op de weide losgelaten wordt voor een aantal uren, niet inene een te grote verandering krijgt in haar metabolisme.

Ik heb Hittie bijvoorbeeld sinds afgelopen zaterdag iedere dag een kwartier op het gras, net genoeg om even de smaak te krijgen maar niet lang genoeg om zich een breuk te eten.
De mest is en blijft gelijk (balvormig en bruin) dus over een paar dagen mag ze weer wat langer, ik hoop dit uit te kunnen bouwen zodat ze straks ook weer een uur op het gras kan.
Als ruil voor het kwartier vers gras moet ze wel een halve kilo weidehooi inleveren }>

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:35

Lolclub, jij was toch van plan om weer een wedstrijdje met Hittie te rijden hé ? Is dit al gebeurd ? Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar 'hoe' je paard loopt, even goed als er voor of waar merk je verschil ? Want in mijn ogen ben jij echt succesverhaal number 1 haha, ik hou me echt vast aan jouw vooruitgang!

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:43

geerke schreef:
kennen jullie dit voer?
http://www.stanceequine.com/horsefeedpr ... ce-Copra-2
Een vriendin van mij voert dit nu een maand aan haar cushing paard.
Misschien is dit iets om te voeren aan paarden die moeten werken en een verleden hebben van HB?
Of aan Pablo?....ik ben altijd zoooo bang om iets te veranderen...doe dat liever niet.(behalve de hoeveelheden)

Buiten de voordelen die al genoemd worden op de site vind ik dit voer met name interessant vanwege zijn scheve calcium fosfor gehalte (1 op 4).
Als je nu al pulp (9 op 1) of lucerne (5 op 1) voert zit je snel te hoog met je calcium welke ideaal gezien zo'n 2 op 1 bij volwassen paarden zou moeten zijn,
dit voer zou het dus kunnen compenseren.
Normaal kom je anders al gauw bij zemelen, lijnzaad of graan terecht om het fosfor gehalte recht te trekken.

Wat ik me alleen afvraag is of er werkelijk alleen het vruchtvlees van de cosusnoot inzit of ook toegevoegde vitamines.
Hoe bevalt het je vriendin en wil haar paard het goed opnemen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:02

mysa schreef:
4.Check there are no seed heads in the hay.

Ik heb zo'n vermoeden dat die bloeiaren iets met Tyra haar terugval te maken hebben, de baal (grote) die ik toen voerde zat er dus wel vol mee. Plus dat ze tot nu toe alleen problemen in de nazomer heeft gehad (bloeiend gras) Gewoon teveel zetmeel dus, misschien.

Zou inderdaad heel goed kunnen, ik had een paar kleine pakjes hooi tussen mijn voorraad zitten met allemaal zaadpluimen aan het gras, ik weet niet wat voor gras het was maar de pakken roken heerlijk.
Helaas reageerde Hittie hier ook op door voller te worden in de hals.
Ik heb ze apart gelegd en aan de andere paarden opgevoerd, ik durfde het niet aan om ervan door te voeren hoe lekker ze ook waren en roken.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:08

Embe schreef:
@Mysa: Hoe krijgt ik in vredesnaam die insuline naar beneden? De pony staat al een jaar of 3 op een zeer sober dieet incl. magnesium en 3-6-9 olie... Iemand enig idee wat je nog kan doen dan?

Sorry dat ik even reageer terwijl je de vraag stelt aan Mysa, maar..

- is je hooi getest op NSC en week je het al ?
- wat is de drager van je magnesium supplement ?
- hoeveel ,hoevaak en wat precies voer je per dag ?
- hoeveel beweging krijgt hij nu ?

edit:
even de online presentatie van dr Nicholas Frank opgezocht, misschien heb je hier wat aan ?
http://www.vet.utk.edu/faculty/frank_n/laminitis_2/
Laatst bijgewerkt door lolclub op 12-04-11 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:14

Embe: mijn shet heeft ook ir en ik voer haar gluco balance bij. Ik zou haar eigenlijk nog eens moeten testen om te zien of het insulinepijl nu lager is dan eerst.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:28

Liene schreef:
Lolclub, jij was toch van plan om weer een wedstrijdje met Hittie te rijden hé ? Is dit al gebeurd ? Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar 'hoe' je paard loopt, even goed als er voor of waar merk je verschil ? Want in mijn ogen ben jij echt succesverhaal number 1 haha, ik hou me echt vast aan jouw vooruitgang!

Als eerste... dank je voor je lieve woorden :)
Met Hittie gaat het heel goed, ze is eigenlijk weer vol aan het werk en alweer bijna wedstrijd klaar.
Mijn hoefsmid heeft geadviseerd om deze zomer nog geen buitenwedstrijd op gras te rijden, dit puur en alleen omdat de bodem vaak onbetrouwbaar is (hard of ongelijk).
Het leek hem het verstandigst om de hoef nog een keer volledig uit te laten groeien voordat hij echt weer zwaar belast mocht worden, mijn HS is wel heel erg tevreden met de vooruitgang en de witte lijn is nog maar een heel klein beetje verbreed.
Mijn DA zegt overigens dat het wel kan, van hem mag alles weer behalve lange drafstukken over het asfalt en hoge parcoursen springen.
Wedstrijden op zandbodem of kunstvezel is overigens geen probleem.

Hit loopt eigenlijk beter als ze deed, een paar maanden voordat er daadwerkelijk kanteling optrad begon ze wat scheef te lopen onder het zadel, de buiging in de zijgangen was niet meer gelijk en ze gooide me op één kant in de galop.
De volgende stap was dat ze in de wending ook minder begon te lopen en uiteindelijk werd ze in juni echt kreupel.
De scheefheid is nu compleet verdwenen en dat is voor mij het beste teken dat ze geen pijn meer in de voeten heeft.

Omdat we allemaal foto's plaatsen van onze kids, hierbij een foto van Hittie van afgelopen zondag:
wat ik zelf mooi vind is dat de halsbespiering bij de schoft door de training weer lekker breed is geworden,
ze kan haar bovenlijn zo heerlijk opbollen en dat kon ze vorig jaar ook niet (en ik maar denken dat dat aan het zadel lag :o )
Verder mag er voor het mooie misschien nog wat af hier en daar, al ben ik zelf al heel tevreden met hoe ze er nu uitziet.

Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:29

Maar wat ik vergeet te vragen...

Liene : hoe gaat het eigenlijk met Unesco ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:33

Ze ziet er goed uit LC, glimt als een spiegeltje!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:53

Daar mag je trots op zijn LC. Wat een prachtig mooi sportpaard. Waardoor is je paard hoefbevangen geworden?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:06

@COJK
Dank je voor het compliment :) , het scheelt wel dat Hit onder deken staat, die is al zowat door al het haar heen.
Mag Amber ook alweer wat werk doen ?

@Zammie
Dank je wel, ik word er haast verlegen van :o
ja, waardoor.... blijft lastig om echt te zeggen omdat ze alleen echte kanteling heeft op RV. LV is wel ontstoken geweest, maar slechts heel licht afwijkend.
Ze had een zoolkneuzing RV door de ijsschotsen vorige winter en ze is op rust gekomen daardoor.
In het vroege voorjaar is ze weer opgepakt maar geheel rad was ze niet, we dachten toen aan een geïrriteerde slijmbeurs in de pees.
Bij het onderzoek in de kliniek was ze echter geheel rad op de harde grond (volte en monsterbaan) maar thuis op de zachte grond in de wending toen al niet meer.
een maand later werd ze in ene slechter en zijn er foto's gemaakt, toen bleek dat RV gekanteld was..
Het zat er dus al langer aan te komen waarschijnlijk en de druppel die de emmer deed overlopen kwam begin juni...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:10

Embe schreef:
@Mysa: Hoe krijgt ik in vredesnaam die insuline naar beneden? De pony staat al een jaar of 3 op een zeer sober dieet incl. magnesium en 3-6-9 olie... Iemand enig idee wat je nog kan doen dan?

Wat voor werk doet je pony? Bewezen is dat minimaal drie maal per week werken het insulinegehalte omlaag kan halen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:13

LC: wat ziet je paard er goed uit zeg!
Wij geven onze pony D&H Safe and Sound 3 x daags 3 handjes, verder krijgt hij 3 x daags hooi (daar heb ik helaas geen invloed op want het is een vrij grote pensionstal). Hij krijgt omgega 369 olie en kreeg tot gisteren de magnesium van NAF. Weet niet uit mijn hoofd wat de drager daarvan is. Verder ben ik nu weer begonnen met GlucoBalance omdat hij de voorgaande 2 jaar tijdens het zomerseizoen daar goed op reageerde. De pony gaat in het voorjaar altijd een stukje slechter maar is nu wel heel slecht. Zelfs DA schrok er van.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:16

EstherHegt schreef:
Embe schreef:

Wat voor werk doet je pony? Bewezen is dat minimaal drie maal per week werken het insulinegehalte omlaag kan halen.

Pony liep tot vorig jaar M dressuur, we hebben hem iets terug in het werk gezet omdat hij bij vlagen tactmatig niet helemaal ok was. Maar hij werkt eigenlijk 6 dagen in de week minimaal een half uur en staat ook 3 kwartier in stapmolen. Voor mij is beweging heilig... alleen is ie zo ontregeld en voelt zich zo naar dat het nu niet echt lukt. Wel elke dag 2x 30 minuten stappen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:22

Liene schreef:
Heb je het artikel er over op paardnatuurlijk gelezen ? Ik zit even op de mobiel, anders zocht ik het wel op voor je. Ik ben niet akkoord met hun meningen over andere dingen, maar dit artikel legt alles goed uit.

Paard natuurlijk legt dingen helemaal niet zo goed uit, zij willen supplementen verkopen. Zij verwarren IR ook nog eens met suikerziekte bij mensen. IR bij paarden is iets heel anders dan suikerziekte bij mensen.
Ik zal nog een keer de link geven waarin toch vrij duidelijk het verschil wordt uitgelegd tussen mensen en paarden ( en varkens etc)
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 3-0163.pdf Medical Implications of Obesity in Horses—Lessons for
Human Obesity
door Philip J. Johnson, B.V.Sc. (Hons), M.S. DACVIM, DECEIM, MRCVS,1
Charles E. Wiedmeyer, D.V.M., Ph.D., DACVP,2 Nat T. Messer, IV, D.V.M., DABVP,1
and Venkataseshu K. Ganjam, B.Sc., B.V.Sc., M.S., Ph.D., M.A.1

Journal of Diabetes Science and Technology
Volume 3, Issue 1, January 2009
© Diabetes Technology Society

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:39

@EstherHegt: dank je, ik ga het morgen even lezen. Vandaag al heel veel gelezen en het duizelt mij een beetje (jouw link is in het Engels en behoorlijk gevuld met medische termen en afkortingen, dat ga ik niet meer redden vandaag :o )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:51

@Embe: ik sluit me bij de opmerkingen van LC aan, heb niet heel veel ervaring met IR, maar de dingen die zei noemt zijn nuttig om te weten. Hoeveelheid hooi is echt belangrijk om te weten, ik weeg het zelf. Weken heb ik ook maanden gedaan. Jouw paard krijgt relatief veel beweging, dat kan het probleem niet zijn.

@Geerke: Sorry, zie dat ik Pablo ergens Geerke noem, ben nogal duf vandaag.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:12

Hier is de smit weer geweest. Na een kleine terugval in januari (waar we weer bovenop zijn) heeft hij nu weer een paar nieuwe ijzers gekregen. Ik vind het toch weer spannend als hij weer opnieuw beslagen wordt. Gister heeft hij even een dagje rust gehad en vanmiddag zag ik steeds 2 staarten door het paddock vliegen dus ik kreeg al meteen goede hoop. Vanavond even een rondje wezen hardlopen met hem en hij liep goed. Morgen er maar weer op dus hoop dat het weer gewoon goed blijft gaan.

Hebben jullie dat ook? elke 6 weken ben ik weer bang van wat er onder dat ijzer vandaan komt en hoe hij daarna op nieuwe ijzers zal lopen.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:19

LC, ze ziet er echt super uit! Lijkt best hard op mijn paard, al is hij nu wel heel wat dunner :) Fijn dat je toch de tijd neemt om ze volledig te laten herstellen, veel mensen kunnen het dan toch niet laten om opeens te veel te doen. Echt leuk om te horen dat het zo goed gaat! En hopelijk blijft het zo gaan ;)

Unesco is nog niet super, hij ontlast nog steeds zijn benen om de beurt en heeft nog wel pijn. Maar in zijn stal zelf kan hij al soepeltjes draaien, gaat hij opzij en naar achteren. Hij wil eigenlijk niet naar buiten := ik denk dat hij er een beetje een angst heeft voor opgebouwd (harde grond), maar als de stalhulp of smid hem uit zijn stal pakt, komt hij wel mee :o Ik denk dat hij wel wat weet dat hij bij mij kan 'proberen', maar dit wijst er zeker op dat alles nog niet oké is. Morgen komt de smid kijken hoe het gesteld is, of er al nieuwe rontgens kunnen worden genomen, etc. ;)

En ik zal ook even een foto plaatsen hoe hij nu staat:
Afbeelding
Schaduw verbergt ribbetjes wat, maar je ziet er een 4 à 5. DA zegt dat hij zo goed is, zeker niet dikker moet, want hoe minder gewicht op de hoeven, hoe beter.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:46

lolclub schreef:
Heb je de tijd om Luus nu al dagelijks wat te laten wennen aan gras ?

Grappig dat je daar over begint. Ik zat me van de week af te vragen of dat nou zinvol was "wennen aan gras".Ik bedoel, moet je dat nou letterlijk nemen,dus dat als het lichaam aan gras went het door opbouwen meer kan verwerken of doe je dat om tijdig in te kunnen grijpen als het mis gaat?

Erg leuk om jullie paarden en pony's voorbij te zien komen!(ookal is het een beetje zuur dat we het hier over onze paarden moeten hebben ;) )

Aan het wennen wordt hier gewerkt, lunchtijd!

Afbeelding