Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 19:18

Ashkerlon ik vind dit ook niet kort hoor, niks vreemds aan.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 20:00

Ik had het er eens met iemand over, dat hoeven harder groeien op de plekken waar ze meer afslijten zodra dit deel voor het paard 'gelijk' blijft, maar diegene geloofde mij niet.
Nu was ik vanochtend mijn paard 't wassen en zag ik dat er duidelijke lijnen in haar hoeven waren, die ondertussen (na 5 weken veel asfalthobbelen) flink afgesleten en bijgegroeid zijn, dus ik heb gelijk foto's gemaakt.

RV :
Afbeelding
Afbeelding

LV :
Afbeelding
Afbeelding

Paard staat voor in de Franse stand waardoor de buitenkant van de hoeven (niet de wand, maar de zijde van het paard weg...) sneller afslijten doet, net als aan de achterkant. Aan de binnen voorkant (richting de neus van het paard) slijten de hoeven niet gauw af.
Rechts staat zij verder gedraaid en gekanteld dan links.

Zoals je kunt zien is de kroonrand redelijk 'horizontaal' , maar aan de witte lijn zie je dat het aan de 'binnen voorkant' aan beide zijdes minder gegroeid is in de zelfde tijd, de lijn kwam natuurlijk op het zelfde moment als het ware 'uit het paard', om het zo maar te zeggen.

Vond het wel interessant uitzien, daarom deel ik het hier. Pony word trouwens deze week bekapt, het ziet vreselijk uit aan de voorkant :+

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:47

Iemand nog interessante cases of foto's? :) Zomaar hoor, even leven in brengen...

Ik ga morgen schuimplaat ophalen (polypress) om zelf hoefpads van te maken. Lijkt me een veel goedkopere en minstens zo goede oplossing. Betaal je 20 euries voor een stuk schuim van 100x200cm. Prima! Ik ben benieuwd of het goed spul is.

Heeft er iemand ervaring met het langer aanlaten van Easyboots? Ik wil de stralen verbeteren door die hoefschoenen aan te doen met de pads erin, maar een uurtje per dag is dan echt niet genoeg.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:49

Ik kreeg het advies om Wonder een paar weken 24/7 met hoefschoenen aan te laten lopen.
Ik zou wel opbouwen ivm schuren.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:58

Ik heb wel interessante vergelijk foto's, na een paar maanden natuurlijk bekappen. De flares die mijn merrie had zijn bijna weg. Bedoel je zoiets?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 11:59

Ja, lijkt me leuk/interessant om te zien! :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:05

Zo begonnen we, rechtsvoor, links is nog veel erg dat durf ik amper te laten zien...

Afbeelding

En zo is het nu (iig een paar weken terug):

Afbeelding

Toch al stukken beter imo, je ziet het er duidelijk uitgroeien. Moeten het echt wekelijks bijhouden, nooit geweten dat een paardenhoef zo hard groeide. En dan maak ik ook nog eens urenlange ritten over asfalt!

Edit: Oeps voor en na omgewisselt!!!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 12:20

Ziet er beter uit! Heb je ook foto's van de zijkant/onderkant nu? Het lijkt er zo van voren op alsof de hielen nog wel ietsjes hoog zijn en dat een kwartierboogje goed zou helpen, maar dat kan ik beter zien vanaf de zijkant en onderkant :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:03

Kwartierboogjes doe ik ja, op de eerste foto maar heel klein gedaan (je bent toch voorzichtig) en op de laatste foto was de zool eigenlijk niet zo heel hol op dat moment.

Andere foto's heb ik ook ja, maar voor de rest gaat het wel goed zo denk ik. :D
Hielen laat ik eigenlijk min of meer aan het asfalt over, dat wil ik niet abrupt veranderen.

Het gaafste is dat ik net zo vrolijk meerijd over het asfalt op buitenrit als stalgenootjes die hun paard vierkant op ijzers hebben. En dan te bedenken dat ik ook bijna mijn paard op ijzers had gezet, omdat ik dacht niet echt veel keus meer te hebben...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:11

Heb het idee dat de mijne zich juist veiliger voelt dan paarden op ijzers, die kunnen gaan glijden bij gekke sprongen etc dus die zie je vaak ook minder gek uithalen op het asfalt als in de piste, terwijl mijne overal kan doen wat die wilt zonder te glijden.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 18:19

xSlvna, precies. Ook ik zou hier, in Portugal, allemaal keihard en stenige ondergrond, niet eens met ijzers durven rijden. Ik denk dat ze echt van de hellingen afglijden. Ook loopt vaak het asfalt schuin naar beneden, en dat ligt vol met losse steentjes. Met ijzers zou ik er niet overheen durven, ze zouden onherroepelijk uitglijden. Zonder ijzers, 1 loopt helemaal blootvoets, de andere heeft a/d voorvoeten hoefschoenen, zijn we er heel vaak overheen gereden, beide paarden zijn niet 1 keer uitgegleden!

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:44

Ik wil even mijn blijdschap delen! *\o/*

Ik heb hier eerder gepost over mijn paard Finnegan. Finnegan heeft nu al twee jaar straalkanker. Niet in heel ernstige mate, maar wel vervelend. Pijn heeft hij er niet van en het woekert niet echt, maar je moet het wel steeds behandelen / bijhouden en dat is zowel voor ons als voor hem een belasting.

Mijn hoefsmid (Erik Bakker, hoefsmederij Erdbrink, heel erg blij mee +:)+ ) had Finnegan zijn geval besproken met een veearts die hij leerde kennen (Anke Grollé, paardenkliniek De Waert). En zij gaf aan dat zij hele goede resultaten boekte met depocort (een langzaam werkende corticosteroïde die je injecteert). Ik was sceptisch, want hij heeft al langdurig aan de prednison gezeten + uitsnijden, jodiumkristallen etc., dat deed allemaal weinig (nou stond hij toen op een gegeven moment ook in zodanig vieze omstandigheden dat het dweilen met de kraan open was, we zijn van die stal vertrokken zodra het kon). Uitsnijden was ik sowieso van teruggekomen; tenzij je dat chirurgisch doet en echt álles verwijdert, heeft het volgens mij weinig zin (hij werd op een gegeven moment twee, drie keer per week tot bloedens toe uitgesneden ;( ).

Vijf weken geleden heeft Fin zijn eerste injectie gehad. En het is echt enórm verbeterd, de hoefsmid was er maandag en die was helemaal verbaasd. Aanstaande maandag komt de veearts weer, ben heel benieuwd wat ze vindt.

Het idee is om de injecties met steeds langere tussenpozen te geven en te kijken of het lukt om het volledig weg te krijgen.

Ik had het al opgegeven dat we het ooit nog weg zouden krijgen, maar ik ben nu weer hoopvol!

Hier een foto van gisteren (smid was maandag geweest):

Afbeelding

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 10:04

xSlvna schreef:
Heb het idee dat de mijne zich juist veiliger voelt dan paarden op ijzers, die kunnen gaan glijden bij gekke sprongen etc dus die zie je vaak ook minder gek uithalen op het asfalt als in de piste, terwijl mijne overal kan doen wat die wilt zonder te glijden.

Dat heb ik ook ja, ik wou dus ook absoluut niet op ijzers. Nouja op den duur was het natuurlijk bekappen of ijzers. Dan toch maar voor dat eerste, ik dacht ijzers kan altijd nog. Ben superblij dat ik dat gedaan heb, mijn paard had helemaal geen slechte hoeven, ook geen ijzers nodig, maar moest juist goed (wekelijks) bijgehouden worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:02

@Isegrim: Wat fijn zeg! Ik kan me voorstellen dat je er na 2 jaar knokken wel eens van af wil.

Wat zien die hoeven er trouwens droog en schoon uit??? Hier is het een en al bagger, hoe doe je dat?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 11:49

Bij ons ziet het er net zo droog uit. Gewoon droge grond denk ik.
Dat is wel een van de redenen waarom ik twijfel hem te verhuizen. Andere stalling heeft blub en bagger.
Mijn paard heeft ook zeer hardnekkige rotstraal. Nu aan het behandelen met NT dry. Binnenkort weer een update hier.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:29

Mijne heeft het heel de winter al af en aan een beetje. Ik doe nu gewoon blauwspray, kreeg van een dierenarts de tip om een paar keer de blauwspray (ctc) met honing te mengen oid, dan een plastic zak rond de hoef en in laten trekken voor een uurtje oid.
Als ik eens tijd heb ga ik dat zeker eens proberen. Dan moeten ze maar een keer een uurtje in een box doorbrengen.
Het schijnt ook dat je dat minimaal een maand moet volhouden, ook als het voor het zicht weg lijkt te zijn...

Ik twijfel ook of het echte de blubber en bagger is die de oorzaak is. Mijn paard kreeg het juist in een droge periode, eind van de zomer. Ook niet de periode waarin je een vitamine gebrek zou verwachten.
In de winter heeft ze op zand en stenen gestaan, dat zou toch ook gewoon prima moeten zijn?
Ik weet zo onderhand ook niet meer...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:39

Ken je het produkt nt dry?
Ik heb het idee dat er wel iets gebeurd momenteel.
Maar hij heeft ook een pretnisolonkuur gehad welke invloed heeft natuurlijk.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:43

Finnegan staat in een zeer goed gedraineerde hit actief en bij mooi weer op het land. Op het land is geen blub nu.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 12:53

bertine37 schreef:
Ken je het produkt nt dry?
Ik heb het idee dat er wel iets gebeurd momenteel.
Maar hij heeft ook een pretnisolonkuur gehad welke invloed heeft natuurlijk.

Heb ik geprobeerd ja, maar heb het idee dat ctc zich beter hecht en beter alle hoekjes bereikt.
Hier is namelijk niet de mogelijkheid om ze eerst een uur op een droge ondergrond te laten. Ik bedoel, zand word toch ook nat na een regenbui...

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 15:27

Dag allemaal
Ik heb mijn paard begin maart gekocht. Hij stond toen vierkant op (te kleine) ijzers. Ik wilde dolgraag ijzerloos, dus ijzers eronderuit gehaald en de smit laten bekappen. Eerst sleten de hoeven alle kanten op en gingen ze scheef staan. Hij heeft ze na 4 weken een beetje bijgesneden en afgelopen week is hij opnieuw bekapt. Hij brokkelde natuurlijk nog wat bij de gaten van de nagels, maar die zijn nu bijna helemaal weggekapt. Hij kon ze nog niet helemaal rechtzetten want dan zou er té veel afgekapt moeten worden en dan zou hij niet goed gaan lopen mogelijk. Volgende keer hoopt hij dat hij hem helemaal recht kan zetten. Mijn smit zegt dat ik nog wel zoveel mogelijk in de berm moet rijden, en mn paard heeft nog best wat gevoelige zolen wat steentjes betreft. Ook als je op asfalt draaft, maakt hij superkleine pasjes. Nu zegt mijn smit dat het door de zomerperiode alleen maar beter zal gaan met zn hoeven, en hij denkt dat hij ijzerloos kan blijven. Wanneer hebben de hoeven de juiste hardheid bereikt om ook gewoon wel eens een stuk asfalt te pakken zonder zorgen? Wat is julile ervaring; na hoelang ijzerloos is de hoef in optimale staat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 16:08

Ze rekenen meestal toch wel een jaar hoor .
Zou toch kleine stukjes harde weg meepakken . Om zijn hoeven gewend te maken aan harde ondergrond .
Laat je smid niet een hoop zool wegkappen alleen wat makkelijker loslaat met een renet .
En de stralen niet te veel wegsnijden .
En dan komt het langzaam aan goed .

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 17:01

Dat doet hij inderdaad niet, hij bekapt echt goed gelukkig!
Een jaar, had ik zelf ook al een beetje op gerekend inderdaad... Dus toch ook wel wat op de weg? Verder nog tips om ze harder te krijgen?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 18:36

Dat harder maken kun je imo niet kunstmatig doen .
Juiste voedingsstoffen geven en langzaam aan opbouwen met over het hard .
Biotine ed doet niks of bijna niks af . Dus zou ik niet doen .
Ikzelf heb een droge wei en als het langer droog weer is zorg ik dat het bij de drinkplaats nat is .
En regelmatig bekappen . En 4 van de 5 paardjes hebben hele goede voeten .
Nummer 5 kwam met een waardeloos stel voeten bij me . Gaat langzaam aan beter nu .
Bijna 1 jaar verder

Lienepien3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:05

Hoi , ik ben een stille meelezer maar nu is mijn verzorgpaard laatst in een steen gaan staan en heeft er nu een soort van een deukje in zijn hoef. Wat kan ik er aan doen. Ik zal morgen ff een foto voor jullie maken

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 20:40

Zal dan wel een kneuzing zijn . De zool is wat ingedeukt daardoor ..