[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:04

Ben het helemaal met je eens Isapaard ook het dier moet zelf zorgen dat zijn lichaam in orde komt, ik denk als we alles voor gaan kauwen dat het lichaam gewend raakt aan het niet hoeven werken tegen bepaalde problemen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:12

Net als Isa had ik destijds besloten Image alleen hooi te geven. Hoe dat ook inging tegen alles waarin in geloofde. Hooi en appelmoes om de medicijnen in te doen. Verder heeft ze maanden niets gekregen.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:11

Nikita wil nou ook opeens der vito niet meer eten..
eerst vond ze het helemaal super, maar nou wil ze het niet meer :n

Ik heb nog een hele zak staan, ik kijk het nog even aan, maar anders moet ik toch wel wat anders halen.
Is hier toevallig nog iemand die interesse heeft in een zak marstall vito? O:)

Met welke van deze voersoorten hebben jullie goede ervaring (van jou site Isapaardje) ?
Ik wil wel echte brokken hebben, maar vind het wel eng om weer te veranderen, zeker nu het zo goed gaat:
Spillers "Happy Hoof"
Dodson and Horrell "Safe and Sound", "Leisure Mix", "Pasture Nuts"
St. Hippolyt "Equigard"
HiPro "Flexible Move"
Agrobs Pre Alpin (Aspero)
Laatst bijgewerkt door itsinmygenes op 13-05-09 17:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:18

Nou is Huf Regulator niet echt een drainage middel, maar in principe ben ik het wel eens dat het lijf het ook zelf moeten kunnen doen ( tenzij er echt aantoonbare tekorten zijn).. Pauli vind het trouwens erg lekker, dát lust ze nou wel maar liet toch haar restje Vito in de voerbak liggen. Mal paard.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:38

ik ben het er wel mee eens dat het lichaam bepaalde zaken zelf moet doen, maar er zijn wel zaken bij die sneller herstellen of verbeteren als we ze ondersteunen. Bijv. bij Judy weet ik gewoon dat het bij haar een opeenhoping van afvalstoffen is, en/of stress, en kan ik nu preventief en in de acute fase draineren. Stressfactor wegnemen is niet altijd even makkelijk, ik ga haar denk ik dit jaar met oud&nieuw sedalin geven ofzo :o . (was deels de oorzaak vorige keer)

Kinke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:48

Kinke en Titan krijgen ook Equiguard van Hippolyt, ze krijgen er niet zo veel van, maar vinden het erg lekker. Ik kan dus niets zinnigs zeggen over het eventuele effect van dit voer.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:58

xMariekee schreef:
Ik wil wel echte brokken hebben, maar vind het wel eng om weer te veranderen, zeker nu het zo goed gaat:
Spillers "Happy Hoof"
Dodson and Horrell "Safe and Sound", "Leisure Mix", "Pasture Nuts"
St. Hippolyt "Equigard"
HiPro "Flexible Move"
Agrobs Pre Alpin (Aspero)

Geen van deze voeders zijn 'echte' brokken.
Het zijn een soort van muesli's met veel ruwvoer, dus hooi / gehakseld gras en/of stro en ander fijn gemalen spul erbij.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:33

Isapaardje schreef:
Het zijn een soort van muesli's met veel ruwvoer, dus hooi / gehakseld gras en/of stro en ander fijn gemalen spul erbij.

Of muesli is ook goed zoals marstall vito.
Mijn pony krijgt nu een halve kilo marstall vito per dag, maar ze wil het dus niet echt meer..
Zit in 1 van deze andere voersoorten ook nog energie? Dat zou soms wel fijn zijn :P

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:40

Voordat ik Vito ging gebruiken gaf ik pre alpin aspero - dat beviel eigenlijk goed en misschien zat ik er met mijn idee dat er te weinig vit/min in zou zitten helemaal naast. ik gaf dan ook wel heel weinig, net een halve voerschep en da's best weinig voor mijn reuzinnetje. Ik stop met Vito voorlopig, geef het wel aan mijn Fries, die vind het wel lekker en laag zetmeel-suiker is voor haar best aan te raden want Friezen worden snel dik. Maar Pauli gaat weer op de pre alpin, voldoende in ieder geval om de pijnstillers mee weg te werken.

Ik snap er overigens geen bal van: gisteravond stond ze met alle vier de benen met een kloppende pols in de koot en vanavond liep ze weer helemaal rad. Moet niet gekker worden.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:59

Gelukkig toch maar JP? Gewoon even goed in de gaten houden de komende dagen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:05

janouk schreef:
Net als Isa had ik destijds besloten Image alleen hooi te geven. Hoe dat ook inging tegen alles waarin in geloofde. Hooi en appelmoes om de medicijnen in te doen. Verder heeft ze maanden niets gekregen.

Heb ik ook gedaan :) Ik vond het te eng om iets anders te geven dan gewoon hooi (en appelmoes om de medicijnen in te vermengen).

De hele winter ook alleen hooi gegeven, met een handje onderhoudsbiks om hem naar binnen te lokken :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 23:12

Isapaardje schreef:

Dure manier om je paard te voorzien van cellulose :)*

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 08:59

Arabesk schreef:
Dure manier om je paard te voorzien van cellulose :)*

Dat lijkt, maar als je kijkt wat er allemaal in zit dan valt het wel mee.
In al deze 'speciaal voeders' zitten naast toegevoegde vitamines, ook vaak extra toegevoegde magnesium, MSM zwavel, biotine en een soort van probiotica.
Dat zijn dingen die in 'stengelig' hooi niet of nauwelijks aanwezig zijn.
Ga je dat los bijvoeren dan betaal je net zo goed kapitalen.

Gewone muesli's zijn een stuk goedkoper, maar bevatten ongewenste (goedkope) ingrediënten, oa suikers/melasse, granen.

Pre Alpin Aspero is overigens niet bedoeld als 'enig' hoofdvoer.
Het is wel rijk aan zwavel, maar voor de rest zit er niet zoveel in aan vitamines/mineralen.
Je kunt er dan beter een mineralenbrokje doorheen doen, bijv. GKM van Hippolyt, Vital van Pavo of Ursonne van Dr.Schaette.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:10

)(*)&^&(&%^%%$$@#@$#$^&((
Ik ben gisteren naar een lezing over paardenziektes geweest van Kliniek Visdonk in samenwerking met Van Nassau's. Zit ik trots te vertellen aan de behandelende arts en verzorgers van Image van destijds in de kliniek hoe onwijs goed het gaat met haar.
Zet ik haar net buiten, is ze kreupel aan het gouden hoef. Voel een licht pulsatie in haar koot. (*)&^&%&&#*@#$^() Alsof de duvel er mee speelt, de volgende dag problemen.
De hoef voelt niet warm, ze is chagerijnig tegen de hond. Ik heb haar even laten lopen, ze draaft wel aan.

Meteen zo'n emotionele rollercoaster. Maar dat zullen jullie wel herkennen. Alle alarmbellen gaan. Ik moet even mezelf tot rust manen. Want ze kan zich natuurlijk ook verstapt hebben of iets anders. Maar ik vond de laatste 2 weken haar stofwisseling al veranderen, vetopslag. En ze loopt maar 1 tot 2 uur per dag op het gras. En ik heb niets veranderd in haar eetpatroon. Juist het voer vermindert tot 2 x 1/2 onderhoudsbrok per dag.

Ik kijk het vandaag aan. Er is toch niet veel wat ik nu kan doen. Alleen hooi vandaag, geen gras. En weer heel veel voelen en kijken vandaag.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:48

ik denk dat hoefbevangenheid niet alleen slecht is voor het paard maar zeker ook voor de baasjes....
janouk...we kennen allemaal dat gevoel....helemaal gefocused op de gezondheid van je ex-hoefbevanger....
eigelijk is het ontspannen paarden houden niet meer van toepassing na hoefbevangenheid.

ik heb hier zelfde,ondanks dat pablo al vier jaar zo goed als stabiel is krijg je die 'tik' er bij mij niet meer uit.

Hij heeft meer dan 10 jaar geleden nierkoliek gehad,nu nog steeds,als hij de stal inkomt wacht ik tot hij plast en kijk dan hoe het eruit ziet....dat doe ik dus al 10 jaar!
Een psycholoog zou op z'n minst zijn wenkbrauwen fronsen denk ik...

Wat image betreft....hopelijk reguleert het zich weer omdat je haar niet op het gras zet...dat zal wel schelen.
Als ik her en der wat topics lees begin ik te denken dat paarden soms beter af zijn zonder gras....gras brengt niet veel goeds.

Oja....zie jij wat grijs stof op de hals van Image?
Dat kan ook duiden op een probleempje in de stofwisseling...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:51

Oh meid, néé toch!

Lijkt heel erg op Pauli's gebeuren.. ik had ook een oog voor de stofwisseling, vetopslag en ja, chagerijnig!! en een ruime week later, pats-boem. Maar weet je wat - nu anderhalve dag later (meteen van het gras af, alleen oud hooi) loopt ze weer alsof er niks gebeurd is... ze is weer alert, vrolijk, kijkt goed uit de oogjes - had je haar eergisteren moeten zien, ik zag 't einde al naderen...dus, duim ik voor je dat het net zo snel verdwijnt !

Ik vraag me af of het wellicht het weer is, die felle voorjaarszon, erg droog ( = stress voor het gras??) en veel wind?

Veel sterkte!!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:52

Jeetje Janouk wat ellendig. Maar zoals je schrijft, ze kan zich natuurlijk ook 'gewoon' verstapt hebben.
Je zou toch echt niet meer hardop durven zeggen/schrijven dat het goed gaat.

Als ik alle gevallen van hb zo lees, kun je dan concluderen dat alle hb-gevallen op het land hebben gestaan? Ik durf dat nog niet aan met die koude nachten van begin deze week.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 09:56

Bedankt, ik weet dat jullie me als geen ander begrijpen.
IK zou zo ontzettend graag eens een jaar geen medische paardenklachten hebben. Zo graag. Een half jaar is al fijn.
Maar dat gevoel van onbezorgd de stal in lopen en onbezorgd naar je paarden kijken, zal wel nooit meer terug komen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:03

Het is ook zo verleidelijk hé.. die stralende zon, dat wuivende glanzende gras.. je gunt het je paard zo daar lekker in rond te grazen.. Nou de IJsheiligen zijn bijna voorbij dus volgens oud boerengeloof zou het ná vandaag 's nachts niet meer zo koud moeten worden. Geen nachtvorst meer in ieder geval.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:07

ik krijg de kriebels van gras....ik denk dat ik naar de woestijn ga verhuizen...daar is geen gras...
Zijn die paarden daar weleens hoefbevangen?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:33

Normaal gesproken kunnen mijn paarden zo ontzettend voor het draadje van de paddock naar het weiland staan te drammen. Met je paardehart trap je daar dan in. Ze hebben je helemaal in hun macht.
Maar dat doen ze nu nog niet, dus laat ik het maar zo. Daar komt nog bij dat ik ze niet uit het land zou kunnen halen na een uurtje of zo omdat ik net geopereerd ben aan mijn 2de voet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:43

Citaat:
Pre Alpin Aspero is overigens niet bedoeld als 'enig' hoofdvoer.
Het is wel rijk aan zwavel, maar voor de rest zit er niet zoveel in aan vitamines/mineralen

Op de site van Agrobs wordt Pre Alpin wél aangeraden als hoofdvoer ( zelfs als hooivervanger) - er zitten toch behoorlijk veel mineralen in, niet alleen zwavel, kijk maar:

Inhaltsstoffe von PRE ALPIN ASPERO

(geringe, naturbedingte Schwankungen sind möglich)

Trockensubstanz 92,06%
Rohprotein 9,4 %
verd. Rohprotein ca. 7,3 %
Rohfett 2,17 %
Rohfaser 28,3 %
Rohasche 5,8 %
Fruktan 2,6 % !!
Stärke 2,82 %
Zucker 2,15 % !!

Calcium 0,61 %
Phosphor 0,29 %
Magnesium 0,25 %
Natrium 0,16 %
Kalium 1,9 %
Schwefel 1160,4 mg/kg
Selen < 0,1 mg/kg
Molybdän 1,09 mg/kg
Kobalt 0,36 mg/kg
Bor 5,78 mg/kg
Kupfer 8,88 mg/kg
Eisen 280.0 mg/kg
Mangan 71,4 mg/kg
Zink 28,8 mg/kg

Carotin 32,6 mg/kg
Vitamin E 33,0 mg/kg
Verdauliche Energie 10 MJ

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 10:44

Jannouk, kom op meid zal wel meevallen :(:)
Dynamiek heeft ook nog zo af en toe dag dat ze pols heeft in het begin maakte me dan ook altijd erge zorgen, nu kijk ik er ook niet meer raar van op mocht ze staan polsen dan moet dynamiek weer een paar stappen terug doen, geen weide meer enzo. Maar toch blijft het altijd wel effe schrikken

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:46

Kom op Janouk, moed houden! Je bent er waarschijnlijk super op tijd bij! :(:)

Maar zoals Geerke schrijft is het gevoel heel herkenbaar, je gaat nog net niet met 'angst' naar stal: hoe staat hij er bij, gaat het goed, als er maar niets is.. Vind het ook zielig dat Stef op zijn kale zandstuk staat, zeker omdat hij ieder sprietje wat hij ziet aanvalt en op eet, maar het is voor zijn eigen bestwil. Het zou makkelijker zijn als je ze kon uitleggen dat eten ze ziek maakt..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:51

Ik heb net het tussenhek weggehaald van de wei en nu lopen de schapen ook op de paardenwei. Bescherming voor mezelf, kan ik ook niet in de verleiding komen de paarden erop te zetten.
Image zou gehakt maken van mijn lammetjes :D nu weet ik zeker dat ik niet smelt en haar deze week nog op de paardenwei zet, anders moet ik eerst schapen/lammeren vangen en het electrische tussenhek weer plaatsen. En dat is wel 3/4 kwartier werk, genoeg tijd om weer mijn gezonde verstand te vinden (of tenminste als dat mogelijk is).