[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 22:19

Die van mij vertikte de butagram _-:(
Ik heb het eerst op een broodje geprobeerd, toen met appelstroop, daarna zelfs een uitgeholde appel, en uiteindelijk maar vermengd met appelmoes in een wormenspuit.

Maar zodra mevrouw het spul proefde, tufde ze het uit (behalve met de spuit dan).
En wat nog wel het ergste was, mijn andere twee pony's aten het zo van de grond af :')

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:04

Weideopbouw doe ik altijd heel langzaam. Aangezien we hier ook wat koliekgevoelige paarden hebben, in het begin gaat het per minuut, aan de hand grazen, daarna per 5 min en dan per 10 min/15 min tot ze minimaal 4 uur aan één kunnen grazen, van daaraf per half uur. En dan nog af en toe een paard op het randje van koliek.

Hebben jullie ervaring met het inkorten van de toon en daarna een beslag met een (siliconen) zooltje?
Dat adviseert men bij mijn paard, maar anderen zeggen weer; voorlopig niks veranderen...

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 11:53

Mijn wei is wel altijd al helemaal afgegraasd voordat ik mijn HB pony erop laat.
Doen jullie dat ook, of hebben jullie juist liever langer gras?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 14:21

Ik laat de mijne aan de hand weliswaar, maar mijn gezonde pony's eveneens los, uitsluitend op lang gras. Kort afgegraasd te vaak fout zien gaan. En daar komt bij, in de vroege lente en herfst merk ik dat het kort houden van de randen van de slootwal en de track direct invloed heeft op mijn HB-er. Van die stukjes plukken krijgt hij snel weer dikkere plekken op de manekam. Na lang gras is er niks aan de hand. Ze krijgen geen gras op dit soort dagen met het hoge gehalte.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 15:25

Die van mij eet de bute ook zo moeilijk. Uiteindelijk lukt het me wel, maar het gaat niet van harte :Y) .

Is het verstandig om mijn paard al snel te laten bekappen? Donderdag trof ik haar acuut bevangen aan.
Ze heeft namelijk erg lange tenen en ze moest sowieso hoognodig bekapt worden. Ergens denk ik dat haar lange tenen ook met de hoefbevangenheid hebben te maken (heb verhalen gelezen van Arabesk op Bokt).

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:05

Vorige week dinsdag is bij mijn pony hoefbevangenheid geconstateerd. Hij wilde niet meer lopen en had duidelijk veel pijn. Meteen aan de medicatie (novacam, tranquigel en aspirinepoeder). Inmiddels krijgt hij geen novacam en tranquigel meer. Hij loopt ook weer helemaal goed. Kan ik hem nu ook weer gaan opbouwen qua beweging (longeren en wandelen)? Of moet ik daar nog even mee wachten?

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:20

Als hij goed loopt, weer gaan bewegen :j
Wel het liefst op zachte ondergrond

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 08:43

gerlindie schreef:

Oke! Dan ga ik hem weer oppakken!

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:47

Hier inmiddels nieuwe ijzers met siliconen zooltjes. Teen wat ingekort. Ze liep gelijk weer een stukje beter! Nu hopen dat ze binnenkort minder medicatie hoeft. De buut voer ik over een handje geweekte slobber.

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:16

Even een vraagje, mijn paard krijgt nu bijna 6 weken bute. Begonnen met 2 zakjes per dag, toen tijdelijk overgegaan op 3 zakjes per dag omdat het slecht ging. Nu zit ik weer met 2 zakjes per dag en het lijkt echt beter te gaan. Wel zitten er soms slechte dagen tussen.
Ze krijgt er ook hippo ex laminitis bij.
Vinden jullie bute de beste pijnstiller? Of is er ook nog een vervanger?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 13:27

gerlindie schreef:

Zou ik nooit doen. Dier loopt met pijnstillers nu weer goed. Eerst afwachten tot het paard straks ook na een paar dagen zonder pijnstillers goed loopt. Nu kan er nog niets van zeggen.
Zijn er röntgenfotos gemaakt? Zo nee, dan weet je niet wat de schade in de hoeven is.

Hoefbevangenheid is een ernstige ziekte die niet in een week voorbij is. Beter heel voorzichtig dan te snel gaan.

Niets veranderen zonder overleg met de hoefsmid en de veearts.

tine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 15:01

Goeiemiddag, ik heb ook een vraag, mijn haflinger is helaas ook hoefbevangen, vooral rechtsvoor is de kanteling meer dan 15%. Maar is dat eigenlijk veel? Ik hoor graag wat de kanteling bij andere paarden is/was.

Ook voel ik bij haar kogel de ader kloppen, maar dat is per dag wisselend, herkennen jullie dat?

Ook verdenk ik dat ze een hoefzweer heeft, maar zou een kanteling ook juist kunnen ontstaan door eeh hoefzweer, dus die er al langere tijd zit omdat deze niet wegkan? En daardoor gaat drukken tussen verbinding lamellen/hoefwand?

Ze heeft verder ook de harde dikke manenkam, nu ze van de wei af is wordt deze al wel zachter, maar hoe snel zou de manenkam dan weer "normaal"moeten zijn, heeft iemand daar een idee over?

Alvast bedankt voor tips en antwoorden!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:14

Helaas hier ook 1. Was er vroeg bij, hoeven waren warm en kroonranden gezwollen, loopt op wat gevoeligheid na rad.

Hebben jullie de paarden na hoefbevangenheid laten testen voor cushing, EMS of insuline resistentie? Ben bang dat er bij mijn paard meer aan de hand is en wil graag meer ervaringen weten.

Sorry Tine, ik kan je niet helpen. Bij mijn paard werd de manenkam na een paar dagen al minder stijf.

tine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:34

Mijn paard had wel een hoog glucose gehalte, dus we gaan verder onderzoek doen. Ook kan er in hooi toch veel suikers zitten vandaar mijn vraag of de manenkam normaal gesproken snel weer smal is. Anders ben ik bang dat er toch nog te veel suikers in het hooit zitten dus moet ik het gaan weken.

tine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:03

Niemand een idee of een kanteling van 15 graden veel is?
En hoesnel een harde manenkam weer "normaal"zou moeten zijn?

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 21:14

Nee sorry geen idee.

Mijn paard heeft altijd een harde manenkam nu 4 maanden na hb nog steeds.

Drainage comp kuur helpt ook niet.

Wil binnenkort een keer bloed laten prikken.

tine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 20:15

En heb je al magnesium geprobeerd?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 21:31

Hallo,

Ik kom hier even binnenvallen... heb zonet dit stukje hieronder geplaatst in een topic in "voeding & supplementen" maar zag dan dit topic en dacht, dan vraag ik het ook effe gelijk hier...?

Mijn merrie wordt 9 jaar volgende maand en werd gisteren gediagnosteerd met beginnende hoefbevangenheid.
Donderdag wordt er bloed afgenomen om ook gelijk te testen op cushing, ems en IR...

Nu is het probleem niet zozeer de HB, daar weet ik het plan van aanpakken wel en we zijn er super super vroeg bij dus nog geen blijvende schade mits deftig beleid vanaf nu gedurende haar verdere leven.
Het probleem zit hem wel in, hoe nu voorzien in energie?

Het betreft een allrounder qua sport en competitie... ze loopt 3x per week een uur dressuurtraining (zwaar niveau) en ze loopt 2x per week endurancetraining (ze start de 80km reeksen op wedstrijd) en hierbovenop loopt ze ook springtraining 1x in de week 90 - 110 cm...

Uiteraard ook met de nodige dagen rust of soms eens een weekje rust tussenin, geloof me, een paard op conditie houden en qua spieren goed houden voor dit niveau, vergt doordacht denkwerk, dus ze komt zeker wel aan rusten toe ook!

Als er uit de testen cushing/ems/ir komen, dan valt olie bijvoeren voor langdurige energie gelijk af toch? Of zie ik dit verkeerd?

En haver en eiwitten vallen sowieso af wegens de HB, dus hoe onderhou ik haar spieren dan als ze beperkt eiwitten kan hebben?
Eiwitten zijn namelijk dé bron voor de spierbouw...

Kortom: hoe nu verder om haar spieren te voldoen en behouden nu HB vastgesteld werd en wat kan ik geven om haar in energie en kracht te helpen voorzien? Want krachtvoer moet voortaan zo suiker - en zetmeelarm mogelijk...

Bovendien kan ze ook niet tegen droog hooi of stro... ze heeft namelijk een stofallergie... hierdoor kreeg ze dus voordroog en stond ze op vlas... maar voordroog valt nu omwille van de HB ook af aangezien dit ook teveel eiwit bevat en droog hooi zal moeten geweekt worden, maar dan spoel ik ook vele noodzakelijke stoffen eruit... dus verliest dat ook heel wat kracht en energie...

Iemand tips met deze situatie?
Uiteraard wordt er nog grondig overlegd met de dierenarts eens alle resultaten bekend zijn!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 22:18

@LittleGift, er is hier een centraal topic over IR, kun je veel in vinden.

Eiwit en olie is trouwens geen probleem, suikers en zetmeel wel, IR is goed te managen, evenals HB, ook voor sportpaarden, succes en hopelijk valt het mee.

Op voervergelijk.nl kun je veel over voer vinden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 23:09

@ Little_gift: ze is dus goed op gewicht? Heeft geen harde nek, geen abnormale vetpockets?

Eet ze gras? En zo ja; hoe lang en hoeveel op het moment?

En de hoeven? Welk beslag gebruik je?

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 02:25

Oké ff mijn verhaal doen voor een licht moedelose situatie.
Ik heb een heel leuke 7jaarse hafxappie lopen. Geweldig paard karakter wijs.
Ondertussen voor de 3rde keer op 1jaar bevangen...
Ik lees al een tijd het eerste centrale topic voor tips en tricks maar we blijven hobbelen.
De eerste hoefbevangenheid was begrijpbaar, ze liep immens veel op de wei en bewoog amper door examens. Ze stond ook gewoon super dik, het was begin van de zomer, allemaal typisch.
De 2de hoefbevangenheid was putje winter. Ze had geen gras van dicht bij gezien, dit was de ergste meest aanslepende keer. Maanden op de sukkel geweest, en ze zag af. Maar uiteindelijk zonder al te veel schade haar er weer door getrokken. Eind november tot februarie liep ze eigenlijk niet correct.
Nu zitten we aan de 3rde keer of nouja ' De 3de keer'. Ik ging haar halen van de wei om te rijden, wat ze nu 4/5x per week minstens doet, ik merkte meteen dat ze wat futloos was, gevoeld, ja hoor lichte pulsatie en die hoeven weer wat warmer als normaal. Onmiddelijk de DA gebeld ontstekingsremmers en pijnstillers. We zijn er erg vroeg bij, het ergste is voorkomen.
Maar ik hou mijn hart al vast voor de volgende keer, en de keer daarna en de keer daarna. We deden deze keer echt alles goed dacht ik. Ze stonden maar enkele uurtjes op de wei, enkel tijdens gunstige uren. Bo met grasmasker. Ze word echt veel gereden en ze is wel nog wat te dik maar niet abnormaal. Bloed onderzoek is gedaan en die resultaten waren goed, geen tekorten, geen ziektes nopes nada.
Zijn er hier mensen die mij raad kunnen geven?
Ik denk sowieso dat ik haar voor de rest van het jaar van het gras ga houden, betekent jammer genoeg dat ze gescheiden zal worden van haar kuddetje maar liever dat dan hetzelfde te moeten doorstaan als deze winter.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:05

Fusa schreef:
Oké ff mijn verhaal doen voor een licht moedelose situatie.
Ik heb een heel leuke 7jaarse hafxappie lopen. Geweldig paard karakter wijs.
Ondertussen voor de 3rde keer op 1jaar bevangen...
Ik lees al een tijd het eerste centrale topic voor tips en tricks maar we blijven hobbelen.
De eerste hoefbevangenheid was begrijpbaar, ze liep immens veel op de wei en bewoog amper door examens. Ze stond ook gewoon super dik, het was begin van de zomer, allemaal typisch.
De 2de hoefbevangenheid was putje winter. Ze had geen gras van dicht bij gezien, dit was de ergste meest aanslepende keer. Maanden op de sukkel geweest, en ze zag af. Maar uiteindelijk zonder al te veel schade haar er weer door getrokken. Eind november tot februarie liep ze eigenlijk niet correct.
Nu zitten we aan de 3rde keer of nouja ' De 3de keer'. Ik ging haar halen van de wei om te rijden, wat ze nu 4/5x per week minstens doet, ik merkte meteen dat ze wat futloos was, gevoeld, ja hoor lichte pulsatie en die hoeven weer wat warmer als normaal. Onmiddelijk de DA gebeld ontstekingsremmers en pijnstillers. We zijn er erg vroeg bij, het ergste is voorkomen.
Maar ik hou mijn hart al vast voor de volgende keer, en de keer daarna en de keer daarna. We deden deze keer echt alles goed dacht ik. Ze stonden maar enkele uurtjes op de wei, enkel tijdens gunstige uren. Bo met grasmasker. Ze word echt veel gereden en ze is wel nog wat te dik maar niet abnormaal. Bloed onderzoek is gedaan en die resultaten waren goed, geen tekorten, geen ziektes nopes nada.
Zijn er hier mensen die mij raad kunnen geven?
Ik denk sowieso dat ik haar voor de rest van het jaar van het gras ga houden, betekent jammer genoeg dat ze gescheiden zal worden van haar kuddetje maar liever dat dan hetzelfde te moeten doorstaan als deze winter.

Wat krijgt je paard nog meer te eten? Heb je foto's van de voeten (kanteling)?
Loopt ze blootsvoets of op ijzers?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 09:26

@Fusa
Je bent er gelukkig snel bij, maar de wei zeker voorlopig niet doen, en , wat Nink al zei, kijken wat ze verder voor voer krijgt.
En met je DA overleggen om te laten testen op PPID en IR.

Fusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 11:10

Zoals ik al zei asse, is ze daar allemaal al opgetest, en ze heeft het niet.
Bo krijgt verder niet van eten, nooit gekregen. Hooi en gras, that's it meer krijgt ze niet. Wortelen/brokken hebben wij nooit aan meegedaan.
Mijn da ging me die fotos opsturen maar denk dat er iets misgegaan is :'), het was iets van een 3graden op de ene en 4 op de andere denk ik. Heel miniem dus. (allé het verdict van de da was, heel miniem bijna niet te zien, kan goed zijn dat ik er met mijn graden vierkant aan het naast slaan ben, ik ben het al helemaal vergeten wat hij precies gezegd had over die graden)
Voorlopig loopt ze blootvoets, ze heeft in december wel een tijdje speciale ijzers gehad omdat het toen zo erg was, maar die zijn er ondertussen weer af.

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-16 17:27

Ik meld mij ook weer even.
Zondag avond haalde ik paardlief van de weide,
Ze liep op hete kolen en haar voeten waren warm.
Meteen de dierenarts gebeld .
Ze staat nu op metacam ,
Het gaat al beter haar voeten zijn al minder warm en ze laat het duidelijk merken dat ze niet blij is dat ze de wei niet op mag.
Volgens de dierenarts zijn we er op tijd bij.
Ze moet nu nog 2 dagen metacam en dan moeten we kijken hoe ze het doet zonder .
Als dat goed gaat mag ze eventueel weer de wei op.

Ik snap er alleen niks van hoe ze er aan komt.
Ze is flink afgevallen en ze loopt dagelijks een uur .
Ze krijgt 2 handjes krachtvoer per dag voor het idee.
En verder in de avond een plukje hooi.

Wat zouden jullie nu verder doen?
Weer rustig aan opbouwen met weidegang met of zonder graasmasker.?
En eventueel bloedonderzoek?
Even radeloos hier.

Het gaat trouwens om een 5 jarige gelderse merrie.