[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:09

Ik vind het altijd moeilijk in te schatten zo van een foto, maar Amber lijkt me er ongeveer net zo uit te zien als Tyra nu. En die vind ik momenteel niet mager, ook al zie je haar ribben. Maar dat is gewoon haar bouw, uitpuilende ribben en uitstekende heupbeenderen, maar wel een normale kont. Als ze echt mager is krijgt ze een puntkont, daar kan ik haar gewicht nog het beste mee inschatten.

Edit: plaatje erbij van voervergelijk: http://www.voervergelijk.nl/kennisbank

Edit 2: LC, Estla's wond is werkelijk prachtig genezen, dank je!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 22:27

Jannepauli schreef:
Beter lezen? :) in essentie betekent jouw quote hetzelfde als wat ik eerder aanhaalde.
Maar goed, je denk wellicht dat ik zelf iets verzin, dus hieronder de tekst plus link.

??????? Beter lezen? Twee verschillende artikelen, sorry hoor de schooljuf die met vingertje wijst verwijt je eerst LC?
Beide zijn wel interessante artikelen, maar goed lezen heb ik dus wel gedaan.
Jij haalt een ander artikel aan wat LC aanhaalde, wel van dezelfde auteur maar niet hetzelfde artikel.
laten we alsjeblieft wel een beetje respectvol blijven naar elkaar, beter lezen hoort daar dus niet bij, dat zet mensen op verkeerde been omdat zoals je zelf ook zegt dat jij iets verzint, dat heb ik LC niet horen zeggen?
Pfffff

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 23:02

cojk: denk dat je er goed aan heb gedaan een paar weken terug meer hooi te gaan geven, ik vind haar zoals ik het kan zien goed zo. Probleem is dat er zoveel te dikke paarden rondlopen dat we bijna niet meer weten hoe een normaal paard eruit hoort te zien ;-) . De kont is mooi, geen driehoekige kont (te dun), geen hartvormige (te dik) maar p'cies goed.

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 00:14

Ze heeft altijd zo'n laag op de voeten gehad, maar deze keer besloeg hij bijna de hele hoef en was hij bovenaan dikker (beetje schilferig/geschubd).
Heb geen recente foto, maar op deze hieronder van januari is het ook goed te zien:
Afbeelding

Ze had het op alle 4 haar hoeven, dus ook achter waar ze nooit bevangen is geweest.
Eén van de huifbedpony's had het destijds ook (ook nooit bevangen geweest).
Andere hoefsmid zei ooit eens dat het een soort van huidvet was wat uit de kroonrand komt, maar zei er verder niets van. Eigenlijk ook wel logisch dat het afsluit, dat het vocht buiten houdt (als het vetlaag is). Ik mocht het er zelf niet afhalen, omdat je makkelijk de glazuurlaag eraf haalt (is nu wel gedaan bij Isabella; voeten zijn volledig gepolijst).
Heb geen goede foto's kunnen maken van dit 'polijsten' en vandaag was er weinig meer van te zien. Hoefjes zijn nu weer gewoon zwart zoals ze 'horen' te zijn.

Hoefsmid was dezelfde als de vorige keer (die van Deedee19).

Trouwens Isa is ook erg dun.
Ze eet ook nauwelijks hooi; wat ze kan snaait ze aan gras en dat is niet veel naar mijn idee.
Tanden zijn in orde, mest en zo ook. Ik dacht dat het bij haar lag aan de antibioticakuur, maar kennelijk hebben meer paarden last van 'vermageren'. Aangezien ze een keurige bloeduitslag had, neem ik aan dat er ook geen sprake is van wormbesmetting (want dat hadden ze dan moeten zien neem ik aan).
Zal wel bij de tijd van het jaar horen :D

Ik vind haar er verder op dit moment goed uitzien (foto hieronder van gistermiddag) en, ondanks dat er nog veel haar op zit, komt ze ook prima weer in haar gitzwarte vachtje te zitten.

Afbeelding

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:34

paars schreef:
Probleem is dat er zoveel te dikke paarden rondlopen dat we bijna niet meer weten hoe een normaal paard eruit hoort te zien.

Woorden naar mijn hart.

Ronald Aalders

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:45

Zou best kunnen paars, wat ik zelf lastig vind, is dat ik denk dat ik miss T aardig op gewicht heb, en dan zeggen mensen: "oh wat is ze mager", omdat je dus die ribben en heupbeenderen ziet. Estla daarentegen is te dik, hoewel die ook op rantsoen staat, en daarvan denkt men in eerste instantie vaak dat ze er prima uitziet, dan moet ik ze zelf op d'r ronde billen wijzen, dat daar best nog wat af kan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 11:51

Capopjekop schreef:
Ik zie toch wel graag iets meer vlees op de botten.

Ik denk niet dat je dat moet willen - jouw paardje ziet er prima uit zo.
Het beroerde is tenslotte dat het meestal niet om 'vlees' maar om 'vet' gaat en hoe vetter, hoe slechter het is voor de gezondheid van het paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 11:56

Oke jullie hebben me wel gerustgesteld. Ik moet heel erg wennen aan een slanke Amber, ze ziet er in mijn ogen nu zo ielig uit opeens :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 14:28

Isapaardje@ Isabella ziet er prima uit!
Zou het ook komen doordat verharen over het algemeen best wel energie kost?
Ik reed net langs een weiland met drie paarden waarvan er een echt broodmager was met lange vacht!
Waarschijnlijk een oud beestje.
En dan kom ik thuis en dan zie ik Pablo en dan denk ik ...wat loop ik nu te klagen :o

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-11 20:12

@ capopjekop: Marco ziet er ook zo uit, dat je zn ribben kan zien. ik zou hem ook graag wat dikker hebben maar lukt me ook niet. verder voelt hij zich goed dus laat ik het maar zo, ben veel te bang dat hij door meer eten weer een terugval krijgt.

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 02:09

@RonAalders, nog bedankt voor je toelichting op mijn "gipsvraag"

@capopjekop; Luus ziet er ook nu een beetje zo uit, nog wel wat rondere billen, maar ik denk dat dat bij haar hoort. Ze ziet er ook een beetje 'armetierig'uit, ik heb het idee dat dat nu ook door het verharen vertekend en ben ook heel benieuwd hoe ze eruit ziet als haar hele wintervacht eraf is.
En het blijft wennen,een slanke Lucy :D

geerke schreef:
Zou het ook komen doordat verharen over het algemeen best wel energie kost?

Zat ik me ook af te vragen...

Update Lucy:
Gaat eigenlijk erg goed hier. Luus is weer aan het werk met dochter in de bak, de lessen zijn weer opgepakt en dat valt niet mee. Waar Luus buiten een vrolijke pony is, is ze in de bak een dwarskop.
Ze is ontzettend scheef en dat zit haar behoorlijk in de weg.Dus ik ga ook met haar aan de bak in de bak (ik ben eigenlijk meer van de buitenritjes..),vanmiddag krijg ik les.

Begin mei zullen ze hier overdag het land weer op gaan, ik ben heel benieuwd hoe dat zal gaan.Ik heb niet echt een keuze want Luus zal met der rest het land op moeten.
Ze krijgt een graasmasker en ik ga een schema maken zodat ze door stalgenoten uit het land gehaald wordt (paddock),zodat het grazen toch beperkt wordt.
Ik hoop zo dat dat goed gaat, zou fijn zijn voor Lucy als ze niet 24 uur in de (vrij kleine) paddock hoeft te staan.
Donderdag komt de smid.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 10:10

Dat wennen herken ik, heeft een jaar geduurd, maar nu weet ik dat dit zo goed is. Voordeel is dat Vash ook langzaam van een zwart veulen veranderd naar een schimmel, dat was/is veel meer wennen, ieder seizoen opnieuw ;-) . Gelukkig doet hij er erg lang over!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:03

kennen jullie dit voer?
http://www.stanceequine.com/horsefeedpr ... ce-Copra-2
Een vriendin van mij voert dit nu een maand aan haar cushing paard.
Misschien is dit iets om te voeren aan paarden die moeten werken en een verleden hebben van HB?
Of aan Pablo?....ik ben altijd zoooo bang om iets te veranderen...doe dat liever niet.(behalve de hoeveelheden)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:31

lester ziet er ook ong zo uit, alleen zijn billen zijn nog iets dunner, hij krijgt onbeperkt graszaadhooi en staat een paar uurtjes met grasmasker op het land, als ik wat met hem doe krijgt hij een halfje bix.
ik denk dat het idd met de verharing te maken heeft dat toch al slanke paardjes (gek om dit zo te schrijven na dat hij altijd te dik is geweest :P ) dan wat mager worden.
ik zit op het moment met een soort "gat" in een van lester zijn hoeven, de witte lijn wijkt op een bepaald punt (het duwt de zool ook weg, daar zit een ribbel) en daar zit een gat, beter kan ik het niet uitleggen, weet iemand wat ik bedoel en wat dit betekend?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:41

Wijkt de zool naar binnen? Zodat de witte lijn een soort van 'V' maakt zeg maar?
Dan heeft daar mogelijk een steentje (wat langere tijd) gezeten.
Isa had dit ook in een achterhoef. Haar enigste goede hoef ... gelukkig geen last van en is er nu 'uitgekapt'.
Een 'gewoon zwart' gat in de witte lijn (dus zonder verder wijken van zool) kan een oude hoefzweer zijn.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 11:46

ja de zool wijkt naar binnen, aan een steentje dacht ik ook al, gek dat ik dat niet giezien heb, ik krap elke dag zijn hoeven uit ivb kleigrond met steentjes in de paddock.
juist omdat ik nooit een steentje langere tijd heb zien zitten dacht ik dat het miss wat anders zou kunnen zijn wat ik niet weet, en omdat hier zoveel ervaringsdescundige zitten dacht ik, ik vraag het hier maar even, iig bedankt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 12:43

@Geerke, ik zou niet zomaar iets anders proberen met Geerke, al klinkt dit voer wel interessant. En ook viel mij op in het stukje op die site:

4.Check there are no seed heads in the hay.

Ik heb zo'n vermoeden dat die bloeiaren iets met Tyra haar terugval te maken hebben, de baal (grote) die ik toen voerde zat er dus wel vol mee. Plus dat ze tot nu toe alleen problemen in de nazomer heeft gehad (bloeiend gras) Gewoon teveel zetmeel dus, misschien.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 13:16

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:31

Ik heb eindelijk alle waardes van het bloed van onze pony binnen:
Glucose: 5,2 (hoort volgens DA tussen 2,8 en 5,2) Hij vindt dit hoog gezien het feit dat de pony al op dieet staat)
ACTH (Cushing): 5,7 DA zegt dat dit laag is
Insuline: 52 (volgens DA 2x de normale waarde)

Het bloed is afgenomen toen hij nuchter was. Kan iemand mij uitleggen wat 'normale' waardes zijn? Ik heb nl niet echt een idee.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:37

Volgens mij klopt dat gewoon wat jouw d.a. zegt, alleen van het ACTH heb ik geen idee.

@Celia: ja, die heeft nog wel een speklaagje, ziet er ong. net zo uit als mijn Estla, die is niet bevangengevoelig, nou ja, ooit bij haar vorige eigenaar, heel licht. Zou toch proberen er nog wat af te krijgen, maar is heel lastig bij sommig paarden, ik weet het.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 15:50

Ja ze blijft zo al sinds vorige zomer, ze is wel wat afgevallen maar nu komen er af en toe wat grasjes bij op haar weide dus die peuzelt ze dan ook af (nog geen gevoelige hoeven gehad). En soms krijgt ze maar 2 maal overdag hooi, en dan 's avonds haar portie. Ze krijgt wel wat pulp en zemelen en vitaminekorrels, maarja ik zou niet weten wat ik haar anders kan geven, die korrels alleen da's ook zo povertjes. Denk dat de kilo's er wel af zouden gaan moest ze wat werken, maarja ik laat ze eigenlijk gewoon alle dagen op de weide staan (bij slecht weer 's nachts ook op stal, op stro).

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:10

@Mysa: Hoe krijgt ik in vredesnaam die insuline naar beneden? De pony staat al een jaar of 3 op een zeer sober dieet incl. magnesium en 3-6-9 olie... Iemand enig idee wat je nog kan doen dan?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:29

Embe schreef:
Ik heb eindelijk alle waardes van het bloed van onze pony binnen:
Glucose: 5,2 (hoort volgens DA tussen 2,8 en 5,2) Hij vindt dit hoog gezien het feit dat de pony al op dieet staat)
ACTH (Cushing): 5,7 DA zegt dat dit laag is
Insuline: 52 (volgens DA 2x de normale waarde)

Het bloed is afgenomen toen hij nuchter was. Kan iemand mij uitleggen wat 'normale' waardes zijn? Ik heb nl niet echt een idee.

heb jij geen formulier gehad waar de uitslag op staat?
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... en0001.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v409/ ... en0002.jpg

ik heb van mijn appaloosa ook een uitslag maar haar bloed is in Eng onderzocht
het ging vanauit Ned naar Duitsland en daarvandaan naar Eng en dan weer terug naar Ned

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:41

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 16:43

Nee, nog niet... heb eea telefonisch doorgekregen.