[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marieke_K

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 08:03

Ik heb bijgelezen en ga nu proberen alles te onthouden :)

@darkness: de tip van Janouk met de stoffen springschoenen is ook een goede, die heb ik vorig jaar ook gebruikt om de hoeven van Stef nat te houden omdat ze zo scheurden. Werkt goed!
@Jannipauli: balen van je paardje zeg!
@Welshcobfan: de witte lijn zit in de hoef, die zie je als je geen ijzer hebt, aan de rand van de hoef zitten.

Stef ging gisteren weer een beetje beter, op het harde loopt hij nu rechtuit goed, alleen bochten is nog lastig. Op het zachte stapt hij niet goed. Ga morgen een klein drafje proberen.

Of zijn hoefbeen is gekanteld: geen idee, ik heb geen foto's laten maken. Ik zie wel vooruitgang, maar hij is ook niet zwaar bevangen geweest: hij is altijd erg voorzichtig met zichzelf en geeft zeer direct aan of hij pijn heeft ergens. Hierdoor was ik er snel bij met een DA/pijnstilling/Smit.

De vraag of je wel of niet moet bewegen: ik denk dat je paard dat zelf aan geeft. De eerste dagen dat Stef met pijnstilling stond wilde hij niet bewegen, minimaal maar. Prima, dan blijf je gewoon in je modderwei staan. Daarna ging hij vanzelf weer lopen en gaf aan dat hij de wei uit wilde, toen ben ik met hem gaan stappen in de bak. Daar werd hij wel beter van, maar ook meer omdat hij nogal stijve spieren had en de beweging hem losser maakte.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:01

Om de hoeven te koelen werkt een coldpack heel goed. Paardendrogiste heeft er één op hun site staan, met een band om te bevestigen. Ik deed hem over de bovenkant van de hoef en het onderbeen, zag paard er duidelijk van opknappen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:33

Afschuwelijk al die verhalen. Indiana gaat nu al 4 jaar goed, maar heeft dus sinds een aantal weken wel weer een hardere nek.
Ze heeft zondag 20 minuten in het gras gestaan. Door de nare verhalen weet ik voor mezelf nu wel heel erg zeker: ze komt minimaal op het gras en de andere (gezonde) paarden doen maar gewoon met haar mee.
Zielig zijn ze niet, ook al zou ik ze graag een hele dag in de wei zien. Ze hebben bijna de hele dag (en nacht) eten in de paddock en gek genoeg drammen ze nog niet bij het draadje naar het land.

Ik wens iedereen veel sterkte.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 11:11

Het is heel lang geleden dat ik mij meldde in dit topic.
Maar kom toch maar even binnenvallen.

Mijn hoefbevangen merrie is nog steeds chronisch hoefbevangen maar tegen alle verwachtingen van DA's en hoefsmeden hoed ze zich heel erg goed, ze loopt nu met een merrieveulen aan de voet van 2 maand oud.

Maar waarom ik weer binnen kom vallen.
In het tijdschrift "De Hoef" Nr 137 (de laatste) staat een nieuwe uitvinding die acuut bevangen paarden zeer goed zou kunnen helpen, Cryotherapy.
Voor meer info:
lozenzodarpe@tiscali.it (uitvinder van deze therapy voor bevangenpaard)
http://www.zamar.it (cryotherapy)
http://www.stilgomma.it (de schoen/boots)

In het zelfde tijdschrift staat ook nog een heel interessant artikel over de invloed van giftige resistenties in grassen en de risico's, uit onderzoek is gebleken dat er bepaalde schimmels voorkomen in bepaalde grassoorten die hoefbeavngenheid veroorzaken (ook andere problemen).

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 20:30

Morgen is het dan eindelijk zo ver, de eerste wedstrijd na 7 maanden en heel erg ziek. Hoop dat het deze keer wel doorgaat ;)
Gelukkig gaat het ontzettend goed dus mensen hou hoop!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:54

Veel succes Fancy!

Bij ons is het mis, de uitslag is spier- en hoefbevangen. Oorzaak niet duidelijk.. :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 05:38

@jannepauli
:(:) wat een ellende. Heel veel sterkte. Houd moed, ook hier komen jullie doorheen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:32

Thanks! We gaan er maar weer voor, in de hoop op betere tijden.

Ik was juist een dag of 5 geleden begonnen met wat bijvoeren, Marstall Vito. Het viel mij op dat als 't paard stond te eten ( echt lekker vind ze het niet) er zo 'n sterke knoflookgeur vanaf komt. Zijn er hier Vito-gebruikers die dat ook is opgevallen?

(Ik vraag dit omdat er onlangs toch een postje was over een bepaald voer wat afweek van wat er normaal gesproken in de zak zat.. weet niet meer of dat toevallig Marstall was??)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:33

Hoi jannepauli, wat vervelend zeg! :( Ik ga voor jullie duimen dat alles weer goed komt...

Wat jij beschrijft met het knoflookgeurtje bij de Vito herken ik niet...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:37

Hmm... het ruikt echt heel erg naar knoflook - ga straks de zak nog 's bestuderen of er iets vermeld is en anders Marstall even bellen.. toch wel raar dat Pauli vier dagen na het starten met de Vito ( één schep per dag) nu weer zo slecht is. 't zal wel toeval zijn vermoed ik, maar toch......

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:40

@Jannepauli: wat balen van je paardje, sterkte!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:41

Jannepauli: inderdaad als ze staan te eten van de Vito dan ruik je knoflook. Ik heb ook de verschillende Vito's gehad voor Indiana. Volgens mij kwam dat toen omdat een 1 of ander iets niet voorradig was en toen hebben ze het tijdelijk vervangen door zonnebloempitten (zoiets). Nu zitten er weer soort van croutons in en dat was beter voor de spijsvertering.

Mijn paarden (ook de niet ir en hb) vonden in het begin de Vito niet erg bijzonder.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 08:46

Heb toch maar even snel gekeken - volgens de site van Marstall zitten er inderdaad knoflookvlokken in - ook wortelvlokken trouwens, dat verbaasde me wel.

Er werd aangeraden om zeker in de acute fase Marstall Fortssimo bij te geven ( heet tegenwoordig 'Huf-regulator') .. heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:17

Nog even update-tje: volgens Marstall moet ik nu meteen stoppen met de Vito en totdat de situatie zich verbeterd alleen Huf-Regulator (Fortissimo) geven. Dat bevordert de doorbloeding en afvoer van gifstoffen. Wel duur zég.. 33 euries per 3 kilo. Paard weegt tegen de 700 kg, ze moet 100 gr per 100 kg, reken maar uit.
Nou ja, als 't helpt moet het!

Edit: 30 gram per 100 kg.. niet 100 gr!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:39

tjee...wat een gevallen van hoef/spierbevangenheid weer....en soms ook met fatale afloop.....het is misschien niet aardig om te zeggen maar ik denk dat we veel te vaak denken dat een paard omvalt van de honger als het niet de lekkerste ,aangepaste muslie kan eten...

het is de overdaad die schaadt in de meeste gevallen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 10:41

Voor de spierbevangenheid kan ik je zeker Pavo MuscleFit aanraden. Zelf hele goede resultaten mee behaald met Isa.
Je geeft het in eerste instantie als kuur van 8 dagen (voor groot paard natuurlijk ook stuk duurder dan voor shet).
Is een supplement met alleen maar vitamine C en B6 (tegen spierverzuring en afvoer afvalstoffen spieren).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:46

geerke schreef:
tjee...wat een gevallen van hoef/spierbevangenheid weer....en soms ook met fatale afloop.....het is misschien niet aardig om te zeggen maar ik denk dat we veel te vaak denken dat een paard omvalt van de honger als het niet de lekkerste ,aangepaste muslie kan eten...

het is de overdaad die schaadt in de meeste gevallen!

Nou Geerke, dat is in mijn geval helemaal niet van toepassing! Mijn paarden krijgen sowieso geen krachtvoer, slechts hooi en weidegang en omdat ik vond dat het nu getroffen paard wat aan de 'voze' kant werd leek het me goed om haar toch iets te gaan bijvoeren om de vitamines/mineralen op peil te houden. Rekening houdend met het feit dat ze vorig jaar bevangen is geweest, heb ik gekozen voor Marstall Vito. Overgewicht heeft ze zeker niet, ik kreeg juist complimenten van onze VA dat ik haar zo goed op gewicht heb kunnen krijgen en houden.Er is sinds vorig jaar zeker 150 kg af!
Tutten met voertjes doe ik helemaal niet!

Het is overigens ook voor onze VA een raadsel waarom ze nu zowel hoef- als spierbevangen is, zeker gezien het behoorlijk strenge voer en weide regime wat ik erop na hou voor de beesies. Voorlopig kunnen we niet veel meer dan pijn stillen en dan zien hoe e.e.a. zich ontwikkeld.

Ingrid, bedankt voor de tip!!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:16

@Geerke: niet iedereen over 1 kam scheren :) Ik heb Stef ook op een zeer strak voedingsregime staan en hij krijgt echt niets extra's, alleen maar een kwart sportbrok en hooi en beperkte weidegang en hij heeft een mineralenblok. Ook onze DA snapte niet hoe hij bevangen heeft kunnen raken, waarschijnlijk gewoon domme pech doordat hij een keer te lang te veel fructaan binnen heeft gekregen uit het gras.

Vandaag voor het eerst gedraaft, Stef was stijf maar liep niet onregelmatig :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:55

nee,nee...ik scheer niemand over 1 kam...ik zelf heb ook een paard wat nooit te dik is geweest en nooit granen e.d heeft gehad....dus ik ben zelf ook z'on uitzondering.

ik hoop dat er toch eens een antwoord komt op dit soort vage gevallen....want zeker in dit topic zijn daar genoeg van.

waarom worden ze ziek van teveel fructaan?
waarom is het lichaam niet instaat dat netjes af te voeren?
helemaal als ze al een keer bevangen zijn geweest....

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:58

Ja het zou geweldig zijn als ze die vragen konden beantwoorden..

Ik denk zelf een 'foutje' in het lichaam. Waarom ben ik zelf het ene jaar wel allergisch voor aardbeien en het andere jaar niet? Waarom hebben sommige mensen hooikoorts en andere niet?

Zelf denk ik dat je het daar onder kan scharen: er is iets in het lichaam wat triggert tot overgevoeligheid voor fructaan wat leidt tot de verstoorde stofwisseling. Overigens is het bij allergieen vaak zo dat als je eenmaal de allergische reactie hebt gehad het lichaam de tweede keer nog heftiger reageert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:58

Het hoeft natuurlijk niet door fructaan veroorzaakt te zijn, netzomin als HB altijd gerelateerd is aan IR, en lang niet alle dikke paarden raken bevangen, hele magere soms wel.. er zijn zoveel oorzaken.. speld in de hooiberg, helaas.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:04

ja.. het is gewoon enorm lastig. Ook omdat iedere situatie weer anders is...

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:55

Jannepauli schreef:
Nog even update-tje: volgens Marstall moet ik nu meteen stoppen met de Vito en totdat de situatie zich verbeterd alleen Huf-Regulator (Fortissimo) geven. Dat bevordert de doorbloeding en afvoer van gifstoffen. Wel duur zég.. 33 euries per 3 kilo. Paard weegt tegen de 700 kg, ze moet 100 gr per 100 kg, reken maar uit.
Nou ja, als 't helpt moet het!

Edit: 30 gram per 100 kg.. niet 100 gr!

Ik heb ook een poosje vito aan dynamiek gegeven, maar in eens wilde ze het niet meer eten, toen ben ik overgestapt naar Dodson en Horrel safe en sound, dat begint madam ook erg slecht te eten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:15

Huf regulator klinkt in ieder geval goed. Maar ik weet niet of het ook de juiste resultaten geeft, nog niet geprobeerd. Je zou ook kunnen denken aan podocomplex en/of drainage compositum van de groene os. Beiden te vinden op de site van de paardendrogist. (daar hebi k wel goede resultaten mee)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:28

Tja ... En toen ik Isabella ging 'draineren' met dit soort middeltjes, kreeg ze last van hoefzweren :o

Soms denk ik wel eens dat het gewoon beter is even niets te doen als je paard in de acute fase zit. We willen dan gewoon te veel (ik ook hoor), maar juist daardoor zie je soms door de bomen het bos niet meer, mede omdat het paardenlichaam ook van slag gaat raken door al onze goedbedoelde ingrepen.