[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juulsoraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:03

Ik zou haar niet op stal opsluiten. maar als het kan in een zand peddock houden zodat ze wel een beetje gestimuleerd wordt om te bewegen en het natte zand is pijn stillend het is belangrijk dat ze blijft bewegen dat is juist belangrijk dat de doorbloeding in de hoeven blijft doorstromen

Denk aan de voeding zet op droog stengelig hooi. geen bix geven of iets waar suikers in zitten zoals wortels appels enzo,

van beslaan zijn de meningen over verdeeld bij hoefbevangen paarden een zeg juist dat het wel goed is de ander juis niet omdat dan de hoefijzer pinnen in de wittelijn wordt geslagen wat al ontstoken is. maar een goede hoefsmid is zeker wel gewenst.

Heeft U het paard al eens op cusing laten testen? I.V.M de klachten.

succes met je paard

tine123 schreef:
Goeiemorgen, ik zou graag tips/advies ontvangen!

Helaas hebben wij ook een hoefbevangen pony thuis staan, een halfinger. Ik ben dus nu op zoek naar de juiste smid hiervoor.
Er zijn verschillende ideeen mbt behandeling van hoefbevangenheid:
De kliniek waar we zijn geweest wil haar een aantal weken op stal stilzetten in verband en medicatie
R. van Nassau wil zo snel mogelijk de toon open maken en een breakover beslag aanleggen.
Natural Balance hoefsmid om advies gevraagd, die komt straks kijken en advies uitbrengen.

De kliniek gaf aan dat er pas aan beslag gedacht kan worden als het paard op een volte iets kan draven met enige onregelmatigheid (gradatie 1 uit 5). Dit betekent dat eerst de ontsteking uit de hoef verdwenen met zijn.

R. van Nassau stelt dat het wel eens te laat zou zijn om dan nog te gaan starten met beslaan.
R. van Nassau is voor ons bijna 3 uur rijden met de trailer, dat is ook een belasting maar ik wil wel de best mogelijke behandeling

Het paard heeft een behoorlijke kanteling bij haar rechtervoorbeen en het begin van een sinker.
Ze krijgt nu 2 x dd een half zakje buut en ze wordt door homeopathie ondersteund. Dat gaat redelijk, ze loopt rond in de bak, ze eet nog goed, drinkt goed en de mest is ( nog) goed.

Er is glucose gemeten dit was te hoog ( 56) , nu bezig met verder onderzoek naar de oorzaak van de bevangenheid ( wordt getest op EMS, cushing, Schildklier, lever, nier funkties etc. algehele screening)
Ze was al tijden niet in orde, het is in november begonnen met gebrek aan conditie en kracht, spierstijfheid en vermagering, volgens de bijgehaalde Da was het vermoeden een maagzweer en een vastzittende wervel. Dus dit behandeld en ze leek daar van op te knappen. mede door aanpassing rijstijl, fysio etc.
Maar toen leek het probleem terug te keren, na berijden bleef ze dan enige dagen onregelmatig, wederom verdenking vastzittende wervel, geen warme hoeven. toch de hoefsmid om advies gevraagd en die vermoedde hoefbevangenheid, direkt ijzers verwijderd en da erbij gehaald.
En daarna na een week dus naar de kliniek voor foto.s

De kliniek denkt aan hoefbevangenheid die al die tijd al aanwezig moet zijn geweest, dus geen acute hoefbevangenheid. Dat is belangrijke info voor de behandeling.
Uiteraard zal er afhankelijk van de uitkomst van onderzoek een passende behandeling gestart worden indien mogelijk, maar nu gaat het dus om advies/tips mbt de hoeven.
Wat te doen? Ze heeft heel dunne zolen, loopt blootvoets niet fijn ( voorheen ook niet) en de zolen zijn heel plat)

Tips zijn zeer welkom! Alvast bedankt!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:08

Hoe gaat het bij jullie nu het weer weer wat beter wordt?

Ik had gister het idee dat ze wat moeilijk liep en warme hoeven had. Echter vergeleken met de rest van de paarden en bleken even warm.
Dus toch opgezadeld, even gelongeert van te voren en leek niets aan de hand. Daarna er op geklommen, geen reactie niks (normaal flipt ze als er iets zeer doet), heb haar zelfs nog nooit zo relaxed mee gemaakt alleen op rit als gister.

Al was ze wel weer gevoelig op kiezels, dit is ze al lang niet meer geweest. Denk dat het toch tijd wordt om de hoefschoenen weer uit het stof te halen.

Toch blijft het knagen, zou ze wel, zou ze geen last hebben. Er was geen pulsatie en ze reageerde nergens op, enkel op de kiezels.

Vind het altijd zo lastig, zeker ook omdat ik gezegd heb dat we er bij de volgende aanval een punt achter zetten..

gerlindie

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:25

Bij mijn pony ben ik bang dat ze ook weer op het randje van de hoefbevangenheid staat, dus die gaat de komende week helemaal niet meer het gras op.

Nu vraag ik me alleen altijd af wat ik met mijn andere twee pony's aan moet. Ze hebben in principe met zijn drieën een inloopstal met paddock, maar die is dan weer net niet groot genoeg om een rondje in te rennen.
Dus laat ik ze meestal meer met zijn tweeën op de wei, alleen dan hebben ze geen schuilmogelijkheden (wat opzich niet zo'n probleem is met dit weer) en staat de andere pony dus alleen.
Maar ik vind het ook een beetje zielig voor de twee niet bevangen pony's als ze niet het gras op mogen, terwijl zij er geen last van hebben.

Zouden jullie ze allemaal op de paddock houden, of de andere twee gewoon naar buiten doen?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:27

Die van mij staan standaard op de paddock omdat mijn merrie HB, IR en Cushing heeft. Ik kan ze niet uit elkaar halen dus dan maar zo, merk echt niet aan mijn ruin dat hij het verschrikkelijk vindt.
Ga wel zo af en toe met m wandelen dat hij even mag grazen, maar ze krijgen voldoende hooi en doen het er al jaren goed op.

tine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:43

Ze is nog niet getest op cushing maar dat gaat nog wel gebeuren. Ik heb al eendeel van een stal ingericht als modderbad en daar zet ik haar soms even in of spoel haar benen af in het zand. Ze krijgt zeker geen wortels, appels of andere suikers, ook geen krachtvoer, alleen overjarig hooi. ook geen weidegang uiteraard.

Maar ik sluit ook Cushing niet uit.

juulsoraya schreef:
Ik zou haar niet op stal opsluiten. maar als het kan in een zand peddock houden zodat ze wel een beetje gestimuleerd wordt om te bewegen en het natte zand is pijn stillend het is belangrijk dat ze blijft bewegen dat is juist belangrijk dat de doorbloeding in de hoeven blijft doorstromen

Denk aan de voeding zet op droog stengelig hooi. geen bix geven of iets waar suikers in zitten zoals wortels appels enzo,

van beslaan zijn de meningen over verdeeld bij hoefbevangen paarden een zeg juist dat het wel goed is de ander juis niet omdat dan de hoefijzer pinnen in de wittelijn wordt geslagen wat al ontstoken is. maar een goede hoefsmid is zeker wel gewenst.

Heeft U het paard al eens op cusing laten testen? I.V.M de klachten.

succes met je paard

tine123 schreef:
Goeiemorgen, ik zou graag tips/advies ontvangen!

Helaas hebben wij ook een hoefbevangen pony thuis staan, een halfinger. Ik ben dus nu op zoek naar de juiste smid hiervoor.
Er zijn verschillende ideeen mbt behandeling van hoefbevangenheid:
De kliniek waar we zijn geweest wil haar een aantal weken op stal stilzetten in verband en medicatie
R. van Nassau wil zo snel mogelijk de toon open maken en een breakover beslag aanleggen.
Natural Balance hoefsmid om advies gevraagd, die komt straks kijken en advies uitbrengen.

De kliniek gaf aan dat er pas aan beslag gedacht kan worden als het paard op een volte iets kan draven met enige onregelmatigheid (gradatie 1 uit 5). Dit betekent dat eerst de ontsteking uit de hoef verdwenen met zijn.

R. van Nassau stelt dat het wel eens te laat zou zijn om dan nog te gaan starten met beslaan.
R. van Nassau is voor ons bijna 3 uur rijden met de trailer, dat is ook een belasting maar ik wil wel de best mogelijke behandeling

Het paard heeft een behoorlijke kanteling bij haar rechtervoorbeen en het begin van een sinker.
Ze krijgt nu 2 x dd een half zakje buut en ze wordt door homeopathie ondersteund. Dat gaat redelijk, ze loopt rond in de bak, ze eet nog goed, drinkt goed en de mest is ( nog) goed.

Er is glucose gemeten dit was te hoog ( 56) , nu bezig met verder onderzoek naar de oorzaak van de bevangenheid ( wordt getest op EMS, cushing, Schildklier, lever, nier funkties etc. algehele screening)
Ze was al tijden niet in orde, het is in november begonnen met gebrek aan conditie en kracht, spierstijfheid en vermagering, volgens de bijgehaalde Da was het vermoeden een maagzweer en een vastzittende wervel. Dus dit behandeld en ze leek daar van op te knappen. mede door aanpassing rijstijl, fysio etc.
Maar toen leek het probleem terug te keren, na berijden bleef ze dan enige dagen onregelmatig, wederom verdenking vastzittende wervel, geen warme hoeven. toch de hoefsmid om advies gevraagd en die vermoedde hoefbevangenheid, direkt ijzers verwijderd en da erbij gehaald.
En daarna na een week dus naar de kliniek voor foto.s

De kliniek denkt aan hoefbevangenheid die al die tijd al aanwezig moet zijn geweest, dus geen acute hoefbevangenheid. Dat is belangrijke info voor de behandeling.
Uiteraard zal er afhankelijk van de uitkomst van onderzoek een passende behandeling gestart worden indien mogelijk, maar nu gaat het dus om advies/tips mbt de hoeven.
Wat te doen? Ze heeft heel dunne zolen, loopt blootvoets niet fijn ( voorheen ook niet) en de zolen zijn heel plat)

Tips zijn zeer welkom! Alvast bedankt!

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:56

Update, uit de röntgenfoto's blijkt een lichte kanteling van beide hoefbenen voor. Advies is deze dosering buut doorgeven tot 10-12 dagen na de start, en als ze stabiel is rustig aan afbouwen.
Ze staat nu dag en nacht in een grote strostal. Ze kan helaas niet in een zandpaddock omdat ze dan zand gaat eten...

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 12:06

Dus toch een kanteling.... Da's minder.

zondag heb ik die van mij 2x 15 min.op het gras gehad, en voila : 's avonds zo stijf als wat.
Half zakje buut en tadaa : lopen als een zonnetje. Ik word er moedeloos van.
De andere 2 vallen af, zij amper. Dus volgende week prikken op IR (ging niet eerder ivm hemelvaart).
Maar ja, als dat zo is ben ik geen steek verder dan nu. Eigenlijk weggegooid geld.
Gelukkig eet die van mij geen zand, maar ik zie ze ook geen heel leven op de paddock staan :o

Anneert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:58

Hallo, ik meld me hier ook. Ik heb een pony van 28 jaar, ze is nu voor de 3e keer bevangen. Eerste keer echt al heel lang geleden, zeker meer dan 10 jaar. Tweede keer was het zo over en nu ook lijkt het mee te vallen. Ik voer haar nu Speedibeet en we hebben van de hoefsmid Lamin Forte en Glucogard gekregen. Iemand hier ervaring mee?
We hebben haar al hele kleine weitje afgezet, zodat ze in de modder staat.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 15:42

Het blijft toch een vreemde aandoening, onze pony s waren heel slecht. We hadden de keus gemaakt dan maar toch op de wei zodat ze hun laatste dagen nog echt even pony konden zijn.
Nu een maand verder, gaan ze om 10 uur de wei op tot 19 uur en voor de nacht een plak hooi in de ruif.
Na een maand volledig van de metacam af, slappe kam en lopen als Eem trein.
Nou snappen jullie het nog, een kanteling die toch behoorlijk is, de dag van het " spuitje" stond zga gepland en nu een enorme opleving.
Tuurlijk heel happy mee.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:58

Nog even terug komend op een eerdere post die ik hier geplaatst heb over abnormale standen. De hoefsmid is geweest en constateerde (op dat moment) geen hoefbevangenheid. De dierenarts zegt dat het koliek is, geen hoefbevangenheid. Ben ik gek? :( Ik zie geen koliek, maar ik ben dan ook geen deskundige.

Nadat hij een paar uurtjes op het gras heeft gestaan, staat hij er zo bij.
Afbeelding
Afbeelding

Zo stond hij er vorige week bij, net voordat de smid kwam.
Afbeelding

Ik vind het geen koliek, hij toont verder totaal geen symptomen van koliek. Savonds is het weggetrokken en staat hij er weer normaal bij. Vandaag was hij een stuk minder na het grazen, een klein beetje met de benen onder het lichaam. Kortom, bijna niemand hier gelooft dat het hoefbevangenheid is, maar koliek is het in mijn ogen echt niet, en hij toont ook verder niet de onrustigheid voor.

Ziektebeeld is zo gegaan: savonds koliek gehad, dierenarts erbij, olie en medicijnen gekregen. Dagen erna leek hij op en neer koliek (hoefbevangenheid??) te hebben. Hij stond regelmatig in deze stand zoals jullie hierboven zien en ging liggen. Na een stuk wandelen begon hij te kreupelen. Dit trok na 4 dagen weg, na speciale voeder, alleen maar hooi en volledige rust op het stukje die jullie hierboven op de foto zien. Nu zijn we gedwongen hem op het weiland te laten, omdat hij anders knettergek word. Hij breekt uit, er is niet meer met hem te wandelen. Hij staat er een paar uur per dag op, om zijn ei kwijt te kunnen. daarna staat hij, de mate waarin verschilt, in deze stand, en is dit savonds weggetrokken. Verder krijgt hij speciale voeding om de maag te ondersteunen en alleen grof hooi.

Over anderhalve week verhuisd hij vanwege verkoop van maatje naar een andere stal.

Mijn voornaamste vraag is, ben ik nu gek en zie ik spoken of is dit een abnormale (hoefbevangen) stand?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 20:06

Hoef ook nog geen hoefbevangenheid te zijn, maar er wel al net tegen aan zitten. Beter gezegd twijfel gevalletje en luister altijd naar je gevoel.

_Caitlinnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 13:58

Hoe snel bouwen jullie de weide op ?
Mijn merrie is in het verleden hoef bevangenheid geweest dus ben er voorzichtig mee .

Doe nu de eerste week elke dag 15 min . En dacht volgende week een week lang 25 min .

Is dit alsnog te snel of juist te zuinig ? Wat is jullie mening :)

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:16

Ik vind dat een vrij trage opbouw, maar het kan natuurlijk geen kwaad.
Mijn pony heb ik eerst anderhalf uur per dag gedaan toen ze weet helemaal goed liep, en per week ongeveer een half uur erbij.
De hele winter heeft ze net als de andere zo'n 10 uur per dag buiten gelopen, maar nu ze weer gevoelig loopt schakel ik weer terug naar 2x een half uur

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 14:20

Hoe HB is ze geweest? En hoe vaak? Met je opbouwen is niets mis. Echter is de wei momenteel bij mij een no go voor mijn hele kudde, met de fructaanindex de pan uitrijzend. Pas in juni/juli begin ik hier mee. Mijn tweemaal HBer (vorig jaar februari mechanisch bevangen door verkeerd bekappen, 6 jaar geleden door voeding) gaat helemaal niet meer het gras op. Hij mag na het rijden uit de berm grazen voor 15 min per keer. Mijn gezonde paarden mogen 4 tot 5 uur per dag richting de zomer, daarna gaan ze terug op het pp.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 16:24

Langzaam opbouwen is juist heel goed!

Die van ons staan nu op hooi ipv kuil en zijn met sprongen vooruit gegaan.

Onze wei mag mooi lang groeien voor ze erop gaan. Deze week ben ik begonnen met 's ochtends en 's avonds grazen. Heb ze eerst een plukje gras laten pakken en 1 minuutje zo gestaan. Nu al 3 dagen 5 minuten per keer. Van het weekend doen we 10min per keer en daarna steeds 10min erbij.

Daar tegenover gaan ze daarna altijd weer op de paddock en nooit stilstaan op stal. En we geven extra bewegingde eerste 2a3 weken.

Straks gaan ze 's ochtends een uurtje en 's avonds. De ruin die ex bevangen en ir is, krijgt een masker om straks.

Lieke_vh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:56

Hoi allemaal,
Ik heb een shetlander, en natuurlijk een echte shetlander dus met een goed volgegeten buikje.
Nu struikeld ze de laatste tijd met rechtsvoor heel vaak en loopt ze niet meer helemaal zuiver. Nu krijg ik van verschillende mensen te horen dat het hoefbevangenheid kan zijn. Maar dat zou bijna niet mogelijk kunnen zijn omdat ze in de zoveel tijd een stukje gras krijgt, en ze pas weer nieuw erbij krijgt als dat stuk helemaal kaal gegeten is. Ze staat 24/7 op de wei. Voor de rest krijgt ze swinters hooi. En verder alleen na het rijden een beloning. Geen extra krachtvoer ofzo. Beweging krijgt 2 tot 3 keer in de week.
Hebben mensen tips??

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 00:56

Welke slobber is goed voor een hoefbevangen paard?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:05

@Lieke, hb kan altijd!! je moet kijken/voelen of ze te dik is.

@Suzie, pavo 18+ kun je ook als slobber voeren, laag suiker/zetmeel gehalte

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:27

SuzieQ schreef:
Welke slobber is goed voor een hoefbevangen paard?

Marstall heeft een nieuwe slobber met laag suiker/zetmeel, Bergwiesen-mash.

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 10:31

Ahh thanks! Ga zo even kijken bij de Boerenbond.
Zal ook eens kijken of ik Marstall hier in de buurt kan krijgen :).

Gisteravond paard met acute hoefbevangenheid aangetroffen in de wei.
Nooit gevoelig geweest voor hoefbevangenheid, ze heeft nu ontstekingsremmers.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 11:26

Ik voer, als ik slobber voer, Agrobs Mash

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 19:23

Een vraagje, mijn paard heeft een linkervoorhoef die ietsje warm voelt met een iets warme kroonrand. Hij loopt linksom op het harde in draf minder lekker dan dan in stap en als we rechtsom gaan.

De andere hoeven voelen niet gek of warm. Voel geen pulsaties.

Zou dit een voorbode van bevangenheid kunnen zijn? Aan 1 hoef of is dat voorbarig?

SuzieQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:39

Wat een drama om die medicijnen te geven -O- .
Uiteindelijk gelukt met de good old appelmoes van de Lidl :')

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 20:50

Houd je wel in de gaten dat appelmoes best veel suiker bevat en dat voor hb paarden niet al te best is?

Ik spoot de metacam eerst direct in zijn mond zoals een wormenkuur. Later gewoon over zijn voer, eet ie gewoon op.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 21:38

Mijne vond de metacam juist lekker. Nog steeds associeert ie spuiten met dat spul. Ziet ie een spuit, staat hij direct met z'n mond open en hoofd gekanteld. Tegenwoordig erg grappig als de wormkuur gegeven wordt, als de reactie daarna komt :')