[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:08

Ik kwam deze zin tegen op het net in een stuk over preventing laminitis:

Feed hay in the morning and turn horses out after the lushness and dew is off the grass.

Nou heb ik dus steeds gedacht dat met "lush" gras, vet sappig gras bedoelt werd, maar in deze zin wordt blijkbaar ook wat anders bedoelt.
Heeft iemand al eens wat gevonden over wat dauw voor invloed heeft op gras en wat er dan nog meer onder "lush" gras wordt verstaan ?
Overal wordt namenlijk aanbevolen om de paarden s'morgens vroeg te weiden als de nachten warmer worden, maar iig het hele voorjaar heb je dus nog wel dauw op het gras.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:15

volgens mij betekent het welig vruchtbaar?gras...maar of die weelderigheid verdwijnt in een aantal uren betwijfel ik.
Een maaier of een paar schapen werken beter vermoedelijk.

Dus wat de betekenis van lush zit je goed...even kijken wat JP zegt,zij is toch engelse?

Ojee Janouk@!!! :(:)
Wat rot! |(
Die ouwe sokken ook die denken dat ze vier zijn :(
Voor de kreupelheid van Pablo keek ik altijd met genot naar al die race partijen en bokkesprongen van mijn oude man...nu vraag ik mij af of ik hem als het over is hem weer dagelijks even op Geerkes land laat rennen.
Ik denk het niet....Pablo wordt gewoon oud,hij beseft het zelf alleen nog niet ;)

(Ik heb z'on oud frans buurvrouwtje gehad,ze is jammergeneg twee jaar geleden overleden |( ....die dacht dat ze op 86 jarige leeftijd met krukken en een herstellende botbreuk nog courettes kon zaaien,ze kwamen nog op ook)

Hopelijk komt Immetje er snel weer bovenop!
Ik heb trouwens hetzelfde hoor....toen Geerke in ene hoge koorts had paniekeerde ik ook,kon het telefoonnummer van de dierenarts nieteens meer intoetsen :o

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:30

Volgens Safergrass heeft "lush" gras inderdaad niks te maken met een verhoogd WSC gehalte... http://www.safergrass.org/pdf/Walthamlush.pdf

Waarschijnlijk bedoelen ze in die zin dus wat anders met lushness ..of het is achterhaalde tekst ;)
Blijft even de vraag staan over dauw...
Daar kan ik dus niks over terug vinden op Safergrass

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:21

Deze vond ik in een stuk van Dr. John Kohnke BVSc RDA (bron: http://www.horseproblems.com.au/John%20 ... il0001.PDF)

Restrict access to lush spring pastures to 1 ½ hours in the early to mid-morning (after the dew has dried off) and again in the mid to late afternoon, as the peak production of fructan sugars in the leaves of the plant from sunlight photosynthesis occurs over the late morning to mid afternoon period.

Maar wederom wordt niet uitgelegd waarom de dauw van het gras af moet zijn :o
Ik kan me er iets bij voorstellen dat er veel extra vocht wordt ingenomen als het gras zo nat is, maar dat heb je ook als het geregend heeft.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 11:31

http://www.farminfo.org/forage/alfalfa.htm

Hier staat uitgelegd, dat
Mow after the dew has dried, as pathogens are easily spread in water films.
Misschien gaat het hier ook wel op; om ziekteverwekkers geen kans te geven?

keep livestock off the pasture in the evening and early morning hours when snails or other worm hosts, and worm larvae, are active on the dew-damp grass?
http://www.3k88.com/pasture.htm

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 11:34

Ik denk dat het niet zo zeer met dauw op zich te maken heeft, maar met de temperatuur. Als het warmer wordt ( waardoor de dauw verdampt) begint het gras opgeslagen fructaan te gebruiken.
Minder fructaan in het gras = veiliger voor paarden.

Zo schrijft diezelfde John Kohnke:

Restrict access to lush spring pastures to 1 ½ hours in the early to mid-morning (after the dew has dried off and the warmth of the sun enables the plants to utilise stored sugars for growth)

Op die wijze kun je dus ook het woord 'lushness' interpreteren: overvloedig, rijk .. in dit geval aan voeding|fructaan. (En dus minder 'lush' als de grasplant bezig is het fructaan voor eigen groei te verbruiken)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 13:50

Zou heel goed een punt kunnen zijn JP :) , ik kan me verder ook niks bij dauw als nadeel voorstellen (behalve dan dat het nat is en bij grote inname misschien voor koliek zou kunnen zorgen)

Maar dat tweede stukje zin wat jij schrijft zie ik zelf niet staan in het stuk, wil je even aangeven waar je dat leest ?
Ik lees namenlijk dit :

Restrict access to lush spring pastures to 1 ½ hours in the early to mid-morning (after the dew has dried off) and again in the mid to late afternoon, as the peak production of fructan sugars in the leaves of the plant from sunlight photosynthesis occurs over the late morning to mid afternoon period.

samengevat (in eigen woorden):
op het gras nadat de dauw weg is, maximaal 1 1/2 uur op weelderig gras, in de vroege morgen tot halverwege de morgen, dit omdat de productie van fructanen onder invloed van zonlicht (photosynthese) oploopt en een piek vormt tussen de late morgen en de late middag.

@Janouk
interessante punten noem je daar.. :), ga de linken straks even in zijn geheel lezen

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-11 14:30

Beter lezen? :) in essentie betekent jouw quote hetzelfde als wat ik eerder aanhaalde.
Maar goed, je denk wellicht dat ik zelf iets verzin, dus hieronder de tekst plus link.

:list: Tadaa!

Steps to avoid laminitis

Restrict access to lush spring pastures to 1 ½ hours in
the early to mid-morning (after the dew has dried off and the
warmth of the sun enables the plants to utilise stored sugars
for growth) and again in the mid to late afternoon, as the
peak production of fructan sugars in the leaves of plants
synthesised by sunlight photosynthesis, occurs over the late
morning to mid afternoon period.

http://www.kohnkesown.com/media/laminitis.pdf

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 15:09

Ah oke... je hebt een stuk van dezelfde schrijver maar dan net even anders in de tekst _O-

Ik dacht al, ik ben toch niet gek ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 20:19

@Janouk; verdorie die gekke Image ... hopelijk herstelt ze snel van dit letsel. Veel beterschap.
Hier vandaag hoefsmid weer geweest en hij was zeer tevreden wat hij zag.
Nog meer teen eraf en de talg van de voeten gevijld. Die zat tot halverwege de hoef en zou te veel afsluiten. Daardoor kon er geen vocht in de voet, maar ook geen 'afvalstoffen' naar buiten.
Had hier nog nooit van gehoord, maar eigenlijk klonk het wel logisch. Zelf vroeg mij al langer af wat die rare laag op de hoefwand was; heb het ook wel eens bij gezonde paarden gezien trouwens.
Moet nu iedere dag voeten paar keer goed nat maken (is trouwens altijd wel gezond) en niet invetten (deed ik al niet).

mysa
correspondent/vertaler

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 21:00

Jee, Image is wel lekker bezig de laatste tijd, met uit haar dak gaan. Hopelijk geen blijvende/ernstige schade! Hier vanmiddag ook een bokkend en rennend paard in de paddock, eentje die nog op bute staat notabene, tot op heden niets te zien, maar wel tijdens het rennen dat ze op rechts nog steeds kreupel is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 07:04

Image moet nodig aan het werk; dat is voor haar humeur en gezondheid een stuk beter. De laatste tijd is ze steeds de pineut door haar gekke buien. Maar gelukkig voelt ze zich goed.
Het been is niet heel erg dik. Ze staat er op als ze in rust staat. Alleen met stappen in de box zakt ze er doorheen.
De haflinger staat op een stuk voor haar box buiten, zodat mevrouw haar de hele tijd kan zien als ze in haar box staat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:15

janouk schreef:
Image moet nodig aan het werk; dat is voor haar humeur en gezondheid een stuk beter. De laatste tijd is ze steeds de pineut door haar gekke buien. Maar gelukkig voelt ze zich goed.
Het been is niet heel erg dik. Ze staat er op als ze in rust staat. Alleen met stappen in de box zakt ze er doorheen.
De haflinger staat op een stuk voor haar box buiten, zodat mevrouw haar de hele tijd kan zien als ze in haar box staat.

Dat is juist het probleem...ze doen het omdat ze zich goed voelen :D
Bij Pablo was het net andersom...steeds het been ontlasten in rust, maar er wel redelijk normaal mee lopen
Het gaat hier een stuk beter....hij heeft nog steeds hellingverbod :j
Gisteren draafde hij een stukje,en ik meteen roepen NIET DOEN!Hij begrijpt dan echt niet waar ik het over heb :o

Het beste met Image!Komt goed hoor...probeer je niet druk te maken! :(:)

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:41

EstherHegt schreef:
Nee ik weet niet wat ik moet denken, ik denk zelf dat het bloedprobleem een gevolg is geweest van iets wat echt helemaal stuk was in Bret, ( ze was bijzonder hoog ingeteelt, wie weet heeft ook dat er wel mee te maken gehad dat ze stuk was. ) Wat wel bekend is dat koliek en ook andere ziekten kan leiden tot HB, dus zeker niet off topic.

Heel vervelend voor je dat de oorzaak nooit duidelijk is geworden...

En wat is het verschil eigenlijk tussen metabolic syndrome en -disease; (ik kan het zo niet vinden)?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:55

jcristina schreef:
En wat is het verschil eigenlijk tussen metabolic syndrome en -disease; (ik kan het zo niet vinden)?

zoals ik het heb begrepen is metabolic disease aangeboren, de meeste paarden die wat mijn paard had worden niet oud, een klein wondje kan het triggeren, juist veulens hebben wel vaak wondjes. Ook vertelde de internist dat dit wat mijn paard had alleen bij koudbloeden voorkwam.
Syndrome is bij mijn weten een combinatie van problemen bijv EMS= een optelsom van IR +HB.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 09:59

Gossie Image is weer lekker bezig :\ Hopelijk valt de schade mee. Maar het is natuurlijk wel gunstig dat ze zich zo lekker voelt, als is het resultaat wat minder.

Dat is goed nieuws Isapaardje! Jullie gaan er wel komen. Heb je toevallig een foto van die talg? Is dat hard of zacht? Grietje had op haar hoeven laatst ook een rare harde laag. Schijnt meer voor te komen bij hb paarden zei Rob.

Hier gaat het allemaal zijn gangetje. Grietje loopt nu eigenlijk weer helemaal goed op het harde, dus ik denk niet dat Rob er nog een ijzer hoeft onder te slaan. Nu snel opzoek naar een goed tweespantuigje en dan gaan we rustig aan het werk :D

Amber is nog steeds erg dun, dierenarts moest toch hun herhalingsenting voor wnv geven en heb hem meteen naar haar laten kijken. Hij heeft haar vitaminen toegediend. Als ze daar niet op reageerd dan moeten we bloed afnemen om te zien of ze wormen heeft. Zal wel weer een leuke rekening worden :\

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 10:33

@Isapaardje
Had je dezelfde hoefsmid als vorige keer ?
Heb je ook nog een foto waarop die talglaag nog te zien is, ik ben benieuwd hoe dat eruit ziet

@COJK
Fijn dat Grietje nu ook goed loopt op de harde straat, ben benieuwd hoe ze het doet in tweespan met Hans :) .

Is Amber in zo'n korte tijd zo dun geworden, voer je haar nog steeds graszaadhooi of ook alweer weidehooi ?
Eet en mest ze nog wel goed en hoe is ze verder qua gedrag ?

Over de WNV enting.. heb je nog bijwerkingen gemerkt ?

@Geerke
Was Paap alweer rad in draf en hoe is het met de bult op zijn flank ?

@Mysa
Hoe is het met je andere paard, is de wond al helemaal dicht ?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:11

lolclub schreef:
@COJK
Fijn dat Grietje nu ook goed loopt op de harde straat, ben benieuwd hoe ze het doet in tweespan met Hans :) .

Is Amber in zo'n korte tijd zo dun geworden, voer je haar nog steeds graszaadhooi of ook alweer weidehooi ?
Eet en mest ze nog wel goed en hoe is ze verder qua gedrag ?

Over de WNV enting.. heb je nog bijwerkingen gemerkt ?

Ik voer ze 's ochtends met zijn 3e een plak weidehooi, de rest graszaad. De shetties krijgen 's avonds alleen graszaadhooi en Amber krijgt dan 2 plakken weidehooi. Amber is wel geleidelijk afgevallen, alleen de laatste paar weken zie ik haar ribben. Dierenarts en hoefsmid vinden haar beide te schraal. Amber heeft gewoon normale eetlust, glanst verder wel redelijk, is flink aan het verharen en haar poep is gewoon ook normaal. Aan haar gedrag zie ik niet zoveel. Ze is hooguit ietsjes slomer dan normaal. Maar dat zijn ze eigenlijk altijd wel met verharen en als het warmer wordt. De andere twee doen nu ook niet meer dan nodig is. Had haar pas even in de bak om te laten rollen en toen ging ze ook gewoon flink uit haar plaat, showen en in volle galop door de bak heen. Dus ik heb niet het idee dat ze zich niet lekker voelt.

Ik heb specifiek naar de bijwerkingen gevraagd in geval met hb. De dierenarts zei dat de spuit geen effect moet hebben op een hb gevoelig paard. Verder heb ik niet echt veel aan ze gemerkt qua bijwerkingen. Ze waren gewoon in hun normale doen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:24

capopjekop...heb je een recente foto van Amber?
Pablo is ook zo schraal,ik voer me de rambam...zover dat gaat.
Hoe ontworm je?
Ik laat volgende week de tandarts/dierenarts komen...ik voel geen emaillepunten maar je weet het niet.
Ik kijk er nu al naar uit :( een door het roesje heen brekende Paap op zijn achterste benen met een net goed gaande blessure...en maar weer bloed controleren.De da is dol op mij ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 13:27

Zal er zo eens een uploaden. Tanden zijn het niet, tandarts is tijdje geleden al geweest en de dierenarts heeft het nog eens gevoeld. Ik doe ongeveer iedere 8 weken een mestonderzoek en ik ontworm sowieso 2x per jaar met ivectermine (schrijf het steeds fout, dus zal nu ook wel niet goed zijn :+ ), omdat je niet altijd de wormen kunt vinden. Ik heb nu bijna 4 weken geleden ontwormt met ivec.

Afbeelding
Afbeelding
Foto's zijn van 4 april

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:31

Laatst bijgewerkt door Liene op 10-04-11 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 15:39

@cojk: Heb je mss nog een foto van achter genomen? Zodat de dikte van de buik en de ronding van de bovenkant van haar kont wat beter te zien is? Vind het zelf wel meevallen, Vash is niet veel dikker....met zijn 1m71 en 622 kg.
Hoe groot is Amber? Idealiter zie je de ribben niet, maar voel je ze wel. Als op Vash de zon schijnt, zie ik ze net zoals op jou onderste foto, daar staat ze wat naar links gebogen. Op de andere foto zie je dat veel minder, daar is ze ook een beetje naar links gebogen. Ribschier noemen ze dat.
Ben het wel eens dat ze niet dunner hoeft dan dit. Is ze met die 1/3 en 2 plakken weidehooi + graszaad afgevallen tot dit punt? Of voer je dat pas recenter?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 17:09

capopjekop@Pablo ziet er dus net zo uit...armetierig noem ik het ;)
Mijn vriendin noemt het goed...zo hoort een sportpaard eruit te zien(sportpaard :+ nu nog iets beter kunnen lopen)

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 18:01

Ik zie toch wel graag iets meer vlees op de botten. Maar wellicht komt dat omdat ze altijd te dik zijn geweest. In het begin voerde ik voornamelijk graszaad aan alle drie. Op een gegeven moment ging Amber harder af vallen dan de shetten. Toen heb ik ze 's avonds apart gezet zodat ik Amber iedere dag 1 plak weidehooi gaf + graszaad. Daarna viel ze alsnog af en toen ben ik over gegaan op 2 plakken 's avonds. Dat doe ik nu sinds 2/3 weken. Ze is overigens 136.

Afbeelding

Vandaag nog even een foto'tje genomen, nu valt het veel minder op. Vandaag zag ik het alleen met uitademen en lopen.

Afbeelding

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 19:08

Liene schreef:
Ik vond een heel erg interessante discussie tussen Katy Watts (van safergrass.org) en een ander persoon. Het gaat over een recent onderzoek dat aantoont dat het natmaken van hooi helemaal niet garandeerd dat het 'goed' is voor HB paarden. Hier is de link:
http://www.horseshoes.com/forums/showthread.php?t=10795

edit: Ik heb het desbetreffende onderzoek ook even online voor jullie gezet: http://pdfcast.org/pdf/loss-of-water-so ... bohydrates

Even snel doorgescand, er staat dat lang hooi weken weinig zin heeft, maar een minuut of 40 voldoende is in het onderzoek.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 10-04-11 19:10, in het totaal 2 keer bewerkt