Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 09:17

Voor nu zit het in rug , lendenen en bekken !
Ik heb muscle impuls en ga haar op de joint comp zetten .

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 10:27

ik zou er absoluut geen ijzer onder laten zetten. ik denk dat dat maar een tijdelijke oplossing is en goed voor de hoeven is t al helemaal niet..

Rij je dit paard? heeft het toevallig een voorkeur voor rechts? (rechtsgebogen)
Dan zou je het rijtechnisch/grondwerk heel goed op kunnen lossen en losser in het lijf krijgen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:33

Ze is rechtsom makkelijker in de buiging . Terwijl daar haar slechte achterbeen zit .
Momenteel loopt ze rechtom RA niet zuiver en linksom LV klinisch kreupel .
Schiet mij maar lek .
Zaterdag de osteo en volgende week smid .
Trainer komt ook nog kijken want het is nu ein korte tijd zo slecht gegaan met haar .
Overbelasting , koude die blijft aanhouden .
Ik weet het niet .
Trainen doen we al dmv recht richten . Zowel aan de hand als lange teugel en onder zadel

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 11:40

hoi hoi!

Even een vraagje hier!
Ik heb mijn merrie net verhuisd. Op haar vorige weide kon ze niet blijven, die was veeel te nat. Droogde ook niet op! Paarden stonden echt diep in de modder en met mijn merrie haar beenproblemen, bleef dat niet werken. Ze staat nu in een paddock paradise, daar heeft ze genoeg droge stukken en de stukken die toch wat modderig zijn, zijn niet zo erg.
Nu is het zo dat ze wel al rotstraal had opgelopen van de vorige natte weide. Niet zo heel erg maar ben toch aan het behandelen met een productje en krab de hoeven dagelijks uit. Nu hangt er zo'n klein lapje los aan haar straal. Heb gevraagd aan mijn hoefsmid per bericht of dit kwaad kan en hij zegt van niet en dat hij als hij langs komt de rotte delen weg snijd.
Het is echter zo dat haar hoeven nog altijd niet bekapt moeten worden. Ze is in januari bekapt en de ijzers zijn eraf gehaald (speciale ijzers voor stand corrigeren maar is nu in orde). Normaal werd zij met de ijzers om de 8 weken bekapt maar nu moest ik het in het oog houden. We zijn nu april en nog geen scheuren, brokkelen te zien en hoeven zijn niet te lang ofzo...
Moet ik toch de hoefsmid bellen om langs te komen om te oordelen of ze een kapbeurt nodig heeft of kan ze echt zo nog enkele weken door gaan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:35

Euhm als je ijzer gehad hebt om de stand wat te corrigeren lijkt tijdig bekappen me een essentieel punt .
En dan is van januari tot nu al lange tijd

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 12:52

Was voor een plat voet door een weg gesleten hiel maar ze heeft terug hielen :p
Ja maar ze zien er echt uit alsof er nog niets af kan, ze lijken amper gegroeid?
Maar vind het ook wel lang hoor...

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:11

Zinzi, ik zou echt nog even wachten met die hoefsmid, eerst de osteo laten behandelen want die kan nogal wat wonderen verrichten.

Merries, je kan vragen aan jou smid of hij heel binnenkort in buurt of jou op stal komt voor andere paarden dan ff bij jou paard kan kijken of het nodig is en evt losse delen van het straal wegsnijden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 13:59

Dat ga ik ook doen .
Heb eea nachtje laten bezinken . En heb de rust in mijn hoofd om het stapsgewijs aan te pakken .
Het liefst houdt ik haar blootvoets , maar als gaat blijken dat ze met een ijzer beter kan . Gaat dat gebeuren

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:15

Zinzi, jammer dat je aan de andere kant vh land woont. Heb je geen fotootje? Ben wel benieuwd. Verder valt er weinig over te zeggen door 'ons' vrees ik.. Behalve dat een kreupelheid wel eens vaker diagonaal is (LV, RA) en dat een paard een meester is in het maskeren van pijntjes, tot het te lang duurt en er steeds meer naar boven komt. Dan heb je het kip/ei verhaal (is ze kreupel doordat ze last van haar lijf heeft, of heeft ze last van haar lijf omdat ze haar hoeven ontlast heeft of scheef is gaan lopen?).
Veel sterkte iig.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 20:24

Ja , jammer SB . Had jouw visie wel eens willen horen erover .Van waar ben je SB ?
Vandaag kwam ze vol gas aangegalopeerd ! En niks te zien .
Zinti is idd wel een kei in het maskeren van ongemakken .
En weet je hoe vaker ik haar bekijk en haar reacties zie denk ik dat het een combinatie van is .
Rot achterbeen , stijf been ook . Daardoor gebruikt ze het lijf niet optimaal . Gaat bekken vastzetten . En rug overbelast de boel .
Icm een te lange winter die voor artrose paarden niet gaaf is .
Dan van de week nog een zadel wat optisch goed leek te liggen maar waar ze toch last van had , zo bleek .
Ik ga eens beginnen met de natuurgeneeskundige i.o . Afvalstoffen wegwerken dmv een drainage iets .
Zaterdag de Osteo .
En dinsdag heeft Klaas Feuth tijd . Vindt hem een erg goede smid . En hij kan het mogelijk oplossen zonder beslag .
Of van die plak dingen ....
Ik denk dat ik daar moet beginnen .
Loopt ze hierna oke .
Beginnen we van voor af aan , onbelast rechtrichten aan de hand en lange teugel . Alweer ...
Het zij zo .
Zinti leert mij denken , relativeren en stap voor stap gaan .
En weer terug . Geduld hebben .

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-13 13:50

Iemand ervaring met Easyboots (epic)? Ik heb ze gister m'n pony voor het eerst aangedaan en ze lijken goed te passen. Echter sloft ze er wel een beetje mee en met rijden voelde ik heel duidelijk dat het haar beweging niet ten goede kwam. Het deel waar de hoefballen op rusten is bij de easyboot vrij hard, kan het dat ze daar last van had en probeerde te ontlasten? Of zullen hoefpads misschien helpen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:31

Zinzi jewel vervelende berichten sterkte.
Geen ervaring met hoefschoenen hier.
Wel nieuwe foto' s vlak na bekappen.
Paard heeft last van rotstraal ( al heel lang bezig met behandelen) het ging redelijk goed, maar nu was het weer minder. Er is ook iets van mok in de kootholte en ik heb nu nt dry besteld.
Bij de gebruiksaanwijzing lees ik iets over een zogenaamde hielbreuk. Weet iemand wat dat is ? Het is bij mijn paard wel zo dat de hoefballen overgaan in de straalspleet. ( ik weet niet of ik het goed zeg).
Foto's laten misschien meer zien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:44

Hielbreuk is idd als de rotstraal zo ver de middelste groeven ingaat dat de ballen van de hoef ook aangetast zijn .
Goed dat je NT dry besteld heb . Ben dr fan van .
Gebruik het ook voor de mok en je zal zien het gaat werken .
Succes .

Klaas heeft me vandaag aanwijzingen gegeven hoe Zinti te bekappen erg attent van hem . Hij weet dat ik een opleiding heb gedaan maar niet bij hem !
Moet zinti de buitenkanten van haar linkerhoeven wat minder afronden dus zogezegd dat ze de binnen kant wat makkelijker belast en de buitenkant zakt dan wat meer de grond in . Een ijzer of plak ijzer was niet zijn idee . Zinti is helemaal scheef mokenteel . Zijn advies was bijhouden met bekappen . De osteo einde mei weer laten kijken en behandelen en even paar passen terug met training en even recht gaan richten aan de hand .
Dan haalde ik straks wel weer winst uit ...
Een thermografie opname was ook een goed plan .
Ben blij dus dat hetgene ik in mijn hoofd had . Ook bevestigd is geworden door hem en de osteo .
Heb ze sinds osteo bezoek ook op een ander middel ivm haar harde manenkam en IR neigingen . Gebruikte Gluco balance en dat doet wel wat maar niet zoveel als verwacht mag worden . Dus dit bouwen we af en we gaan chlorella geven icm Matia distel . Dit zuivert lever en nieren . Zinti s nieren zijn overloaded .
Heb ook cranio sacraal handeling geleerd die ik toepas en Zinti kan helpen afvalstoffen af te voeren .
Fijne nieuwe inzichten gekregen . Zinti is een grote puzzel en leerproces .
Heb alles hier neer getyperd omdat het een en het ander bii elkaar hoort ...

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 23:50

Dat is eeningewikkeld plan zinti, ik hoop dat het gaat helpen.
Kun jij aan de foto's zien of mijn paard hielbreuk heeft?
Ik heb wat moeite met het tillen van de voeten i.v.m. Een trauma wat hij heeft opgelopen bij een andere smid gecombineerd met een hernia in de nek. Iemand tips over hoe ik het gemakkelijkst kan behandelen met nt dry ? Moet dat iedere dag ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:01

Ingewikkeld plan ... hmmm valt wel mee .
We zijn van veel verder gekomen en had al veel eerder een terugval verwacht .
Denk nu achteraf wel dat ik kleine signalen gemist heb .
Stom van me maar wel een leermoment .
Beste kun je wel beginnen met dagelijks behandelen . En in het begin vinden ze het niet zo leuk . Het is gevoelig zo, n zachte straal .
Kun je het trainen met behulp van een beloning systeem ? Ik denk hierbij aan de clicker .

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 00:33

Ja, misschien in mijn ogen wat ingewikkeld. Maar voor jou natuurlijk niet.
Daar heb je wel een punt met die klicker. Ik trainde al wel een klein beetje met het woord x. Met het voetballen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 07:38

Ja klopt , wat voor mij nu relatief simpel klinkt . Althans zo kijk ik ertegen aan . Anders maak ik mezelf gek ...
Clicker is een manier om minder leuke dingen leuk te maken .
En positief te belonen ipv NEE te moeten zeggen op een iets wat niet goed gaat !

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 09:03

Ja, klopt. En die van mij doet heel veel voor een snoepje. Als mijn dochter erbij is gaat het vaak beter, omdat zij hem dan gelijk kan belonen.
Kun jij zien of er bij mijn paard sprake is van hielbreuk? Ik kan er verder weinig over vinden.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:10

Hielbreuk klinkt erg zwaar . Maar voor zover ik weet . Is dat wanneer de ballen van de hoef geen verbinding meer hebben . Dus gescheurd door rotstraal .
Het is natuurlijk niet goed . Maar breuk klinkt zo eng . Zoals ik je foto's bekijk zie ik weinig tot geen verbinding tussen de weefsels van de hoefballen .
Een slechtere kwaliteit hoef heeft niet alleen te maken met de omstandigheden waarin het paard gestald/ geweid wordt . Maar ook met voeding .
Maar je maakt het begin door de NT dry te gebruiken .
Bij wie heb je het besteld ? Degene waar ik het vandaan haal weet ook veel over voeding en wellicht kun je daar extra advies vandaan halen .

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 10:54

Hi, ja, ik weet wie je bedoeld. Maar ik heb het bij een klant van haar weg.
Ik heb zijn voeding al eens met haar doorgenomen en dat lijkt redelijk in orde.
Ik denk dan toch dat hij wel hielbreuk heeft als ik dat zo lees. Maar ik kan nergens info vinden en of zoiets nog kan herstellen.
De kwaliteit van zijn hoeven is wel goed volgens mijn smid, dit is pas het eerste jaar zonder ijzers en ze zegt dat ze bikkelhard zijn. Ze zijn sterk verbeterd het afgelopen jaar. Alleen bovenaan bij die hoefballen ziet het er dus niet goed uit. De huid is geïrriteerd en geeft ook een vettige smurrie af die stinkt. Dat zit dan als een soort kauwgomballetjes tussen de haren. Ken je dat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:08

Yep , dat is dan toch een doorloop van de rotstraal !
Zou het behandelen met de NT dry . Het kan een tijd duren maar het komt goed hoor er moet van bovenaf nieuw weefsel gaan groeien .
En vooral gezond weefsel .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:34

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-13 22:50

Ik wil van dat foam bestellen waarvan ik hoofpads kan knippen, maar wat voor spul is het precies? Ik heb al Polyether schuim SG40 gezien, maar is dat stevig genoeg? Iemand die er ervaring mee heeft die me dit kan vertellen?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:04

Ik ben al een aantal dagen gestart met nt dry. Er blijft toch nog wel wat natte mok zitten, met een soort vettige klontjes. Weet iemand of ik dat weg moet wassen?
En heeft iemand ervaring met de hoefbok van paardnatuurlijk ? Dit i.v.m. Rug en nekklachten

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:21

Wil je een paard natuurljjk hoefbok die weet ik wel een voor je te koop .
Ik heb zo, n zelfde als jouw smid heeft en vindt die erg fijn werken . Lekker stabiel ook en ruimte genoeg om je voet op te zetten ..
Wb de mok zou hooguit de losse dingetjes eraf halen met de hand . Maar zeker niet wassen .
NT dry heeft net zoals elk middel even nodig om resultaten te zien ..