[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:14

Harde ondergrond is echt een hel voor hoefbevangenpaarden, ik zou hem liever een week in de stal laten dan hem elke dat over een stuk asfalt laten lopen. Ik mocht absoluut niet mijn pony over tegels oid laten lopen.

Staat je paard nu op zaagsel? (dat is ook zacht)

Darkness85

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:15

Maar hoe moet ik m'n paard z'n hoeven dan koelen, als ik m'n stal niet uit mag ??

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:16

Zammie, die van mij kreeg amper zand binnen. Ik voerde wel het hooi wel op een plek zonder zand (had een hoek zonder zand gemaakt). Misschien hooi in een bak doen?

Darkness: emmer met water en daar de hoef in doen. Zo deed ik het ook, heb niet eens stromend water op stal :P

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:17

Dat gaat hem niet worden met mijn paard.. Die gooit dan steeds die emmer om..

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:18

jeetje wat lastig darkness. Ik zou toch echt gaan voor de mulle paddock dan.. of een tijdelijk ander onderkomen? (ook al is het pijnlijk, liever even pijnlijk verhuizen dan het genezingsproces afremmen)

En toch zou ik ook gewoon gaan voor het lopen naar de spuitplaats, al doe je er een half uur over voordat je er bent.. Wij moesten daar ook een meter of 30 voor lopen.. toch maar gewoon 2xdaags gedaan.

Ik heb de eerste bevangenheid niet gekozen voor "directe" bekapping, maar de tweede bevangenheid wel. We hebben haar hielen toen lager gezet en de teen afgerond/ingekort, om de pijn te verlichten... Dat heeft zeker wel gescheeld bij ons.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:19

Hey meiden,
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn besluit.
Haf stond een aantal uur met korf op het land buiten. Nu krijgt hij zijn korf vaak af en krijgt ook schuurplekken.
Nu heb ik twee optie's..
Optie 1: Opnieuw een korf kopen en overdag weer gewoon op het land.
Voordeel: Is de hele dag met soortgenoten waar hij sociaal mee kan zijn.
Nadeel: Als hij zijn korf elke keer af blijft krijgen heeft dat ook geen effect en krijgt hij als nog veel gras binnen.
Hij krijgt er schuurplekken van na een tijdje.
Optie 2: Halve dagen op het land zonder korf.
Voordeel: Geen schuurplekken meer. Geen gestres met het af willen krijgen van de korf. Eet minder als dan hij zijn korf af krijgt als hij de hele dag op het land staat.
Nadeel: Heeft geen direct kontact met soortgenoten de helft van de dag.
Hij kan ze wel zien maar niet aanraken. Staan op 3 meter afstand van elkaar met schikdraad ertussen.

Wat zouden jullie doen?
Groetjes ASh

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:19

Tip die mijn hoefsmid gaf... koelen met van die ijszakken. Die iets ingevroren (dus niet echt bevroren) erom heen doen. je hebt ook van die zakken waar je de benen in kunt zetten en daar water indoen. geen idee waar te verkrijgen, maar ze zijn er wel...

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:20

@ MyrtheJ.. Tines gaat met geen mogelijkheid de trailer in.. En in deze toestand al helemaal niet.. En omdat ik op een stal met 80 paarden sta.. Kan ik maar 1/2 uur p dag gebruik maken van de paddock.. En de weg daarheen is ongeveer 30 meter over ongelijk terrein..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:22

Darkness85 schreef:
@ MyrtheJ.. Tines gaat met geen mogelijkheid de trailer in.. En in deze toestand al helemaal niet.. En omdat ik op een stal met 80 paarden sta.. Kan ik maar 1/2 uur p dag gebruik maken van de paddock.. En de weg daarheen is ongeveer 30 meter over ongelijk terrein..

Kun je echt geen zand in de stal doen?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:23

@ Zammie.. Nee dat gaat hem niet worden.. Dat keuren zo nooit goed bij mij op stal..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:24

De paddock zou ik maar vergeten inderdaad, dat gaat niet lukken. Koelen met ijszakken is wel een idee! Dan hoef je je paard ook niet te pijnigen met die weg.

Zand in de stal en regelmatig voorzien van water koelt het beste! Ik heb zelfs natuurmonumenten zo gek gekregen dat ik zand in het land mag doen :=
Ik zou het zeker proberen om het voor elkaar te krijgen. Zo te lezen heb je het nog niet eens gevraagd.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:27

@ Welshcobfan.. Nee dat klopt.. Maar trust me.. Het heeft echt geen zin..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:30

Hoe weet je dat als je het niet hebt geprobeerd? Het is echt in het belang voor het paard, nat zand bevordert het genezingsproces. Vaak is het zo, des te langer het duurt des te meer schade...
Het is mij gelukt bij natuurmonumenten en dat is ook een wonder. Maar het belang van het paard staat voorop en geloof me: dan zijn mensen behoorlijk begripvol. Wie niet waagt, wie niet wint.

Wat ligt er nu in de stal?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:37

@ Darkness - misschien toch in de paddock zetten - ondanks dat het misschien erg mul is, is het toch zachter aan de voeten en, zolang het paard pijn heeft zal hij toch niet veel gaan lopen. Het koelen met koud water is wel zinvol als je bedenkt dat de bloedvaten daardoor gestimuleerd worden (krimpen/uitzetten) en dan gifstoffen afvoeren. Lauw water maakt alleen zool en hoefwand week, heeft geen effect op de bloedcirculatie - zou het niet doen.

Tja...... en dan kan ik me vandaag ook weer onder de slachtoffers voeren want ik haalde mijn eerder bevangen paard ook weer stokkreupel van de wei vanavond... pfff... ik had nog een hele volle doos pijnstillers dus die kwam van pas - hoefsmid komt morgen.
Gek genoeg is opnieuw weer het hele lijf stijf en pijnlijk ( dus wéér 4 benen) maar... geen warme hoeven, geen pols.. het lijkt eigenlijk meer op spierbevangenheid maar dat kan ik niet verklaren door arbeid..????.... ik báál namens m'n arme peerdje..

Teken aan de wand: ik voer sinds een dag of vier Marstall Vito.. 't zal toch niet????

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:42

Ik hoop het niet voor je!
Wel vervelend zeg... hopelijk valt de schade nog mee voor je paard!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:43

Bij de mijne was er ook verdenking van, dat ze het als jonkie al eens gehad zou hebben. Zijn bij jullie paarden de hoefbeentjes gekanteld of niet? Ik heb bij mijn paard de laatste jaren altijd een pulsatie in de koot kunnen voelen en nu ook bij mijn andere paard. Deze had ik eigenlijk nog niet echt gecontroleerd in het verleden. heeft iemand anders dat ook weleens gehad met de paarden?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:44

Darkness85 schreef:
@ Zammie.. Nee dat gaat hem niet worden.. Dat keuren zo nooit goed bij mij op stal..

Is er dan geen ander ding wat je erin kunt doen en dat dan goed nat houden? ik weet niet of zaagsel dit effect ook kan hebben of dat nieuwe stor, van die brokjes die je dan ook nat moet maken. Die dan eerst helemaal los zien te krijgen en dan water erop...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:45

Zammie: Ik weet niet of het hoefbeen gekanteld is, ik denk van niet: hij was licht hoefbevangen en loopt nog net zo als voorheen (alleen kan wat moeilijk lopen op grotere steentjes zeg maar)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:46

Darkness85 schreef:
Nou als ik m'n stal vol zand gooi weet ik zeker dat ik m'n spullen mag pakken.. Hahaha..

Als de staleigenaar stro in de stallen belangrijker vindt dan de gezondheid van jóuw paard.... zou ik sowieso vast even verder gaan kijken naar een ander adresje. ^)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 11-05-09 22:59, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:46

Ze heeft het nog niet eens gevraagd arabesk, dus ze weet het echte antwoord nog niet :)

(zelfs natuurmonumenten vond het geen punt dat ik zand in de wei gooide, terwijl ze er in normale situatie er tegen zijn, je mag namelijk niets op het land gooien of graven :+)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-05-09 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:52

Ja, jeetje wat lastig Zammie. Moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat ik op zo'n kleine stal sta dat ik m'n zin in zoverre wel door kan drijven. :o

Is vlas geen optie? is ook al veel zachter! Misschien dat hij dat wel goedkeurt..

En sja.. als je zoals je schrijft maar een HALF uurtje per dag van de paddock gebruik mag maken.. zet het waarschijnlijk ook geen zoden aan de dijk.. ;(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:55

Jemig Arabesk, we zitten echt niet op opruiende teksten te wachten hoor..

@ Darkness -- misschien is vlasstrooisel ( rhapsodie bv) een alternatief voor stro; als je er een pak of 5 ingooit, dan heb je een bodem die net zo zacht is als zand.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:05

MyrtheJ. Ik heb mijn paarden gelukkig aan huis staan en kan dus wel alles zo doen, zoals het nodig is... ik heb dus wel een zandpaddock, waar ik een stukje voor haar in heb afgezet, zodat ze wel bij haar zoon en ons andere paard is. En ik heb de stal wel vol met zand liggen. Dus hier is alles daarvoor goed geregeld...

Welshcopfan... de mijne was dus ook altijd met name na het bekappen erg gevoelig. Witte lijn was altijd al iets verbreed, maar niet zo, dat je kon zien dat ze bevangen was geweest. Zij heeft ook nooit de ringen in haar hoeven (bij mij) gehad. Ik vermoed dat er dan todh iets meer mis moet zijn in haar lichaam. Laat de dingen allemaal nog eens goed onderzoeken, als ze weer beter mag worden..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 23:16

Waar kun je die witte lijn eigenlijk zien? is dat die deuk in de hoef die ze krijgen na die tijd?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 06:36

@darkness
Ik koelde de hoeven van Image met springschoenen van stof, goed nat maken en om de hoef heen. Image had zo'n pijn dat ze stromend water niet kon verdragen. En dat ging goed.

Ik had in haar box, de helft van haar box, met 5 kruiwagens grof rivierzand een natte zandbodem gemaakt. De andere kant lag gewoon stro, zodat ze kon kiezen of ze wilde koelen of niet.
Ik zou op stal met de eigenaar gaan praten of je dat ook mag doen. En dat je, als je paard beter is, het zand er zelf weer uitrijdt met de kruiwagen. Je bent even aan het scheppen.
Ik had trouwens in het gangpad ook een strook zand gestrooid, zodat ze op zachte bodem naar buiten kon komen.
Image staat thuis, dus daar kon ik doen wat ik goed achtte voor Image.

@Jannipauli
wat balen zeg dat je paardje nu weer helemaal stijf en pijnlijk is. Weer puzzelen waar dit van komt.