[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-16 21:55

Ik kom hier even binnen vallen, met een vraagje.

Het lijkt erop dat mijn paard hoefbevangenheid verschijnselen heeft, na koliek. Maar hij staat niet in een typische hoefbevangenheidhouding.

In plaats van zijn voorbenen vooruit te plaatsen om ze te ontlasten, zet hij ze juist onder het lichaam, en gaat als een soort berggeit staan. Ik dacht dat dit door de koliek kwam, maar nu ik aan het lezen ben, zie ik dat in sommige gevallen hoefbvangenheid ook juist op de achterbenen kan slaan en dat ze dan dus juist deze houding aannemen.

Ik wist niet dat dit kon, en zoek eigenlijk iemand die dit heeft meegemaakt en/of het liefst nog een foto als vergelijking.

Edit: ik ben in het engels gaan zoeken want hier is vrijwel niks over te vinden in het Nederlands. Gelijk vond ik de houding die mijn paard ook aanneemt. Geluk dat ik nu weet wat het is, ongeluk dat het dus toch duidelijk hoefbevangenheid is.

http://www.thelaminitissite.org/article ... -16th-2013

Marieke_K

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-16 10:59

Ja dat kan, Stef van mij stond ook meer met zijn voorbenen er onder en ging van achter wat meer zitten. Hij heeft nooit zo naar voren gehangen zeg maar en ook nooit pulsatie gehad in de koot, terwijl hij op 4 voeten bevangen was. Je kan beter de DA een keer hier extra voor laten komen dan er te laat bij zijn.. Succes!

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 12:41

Mijn tinker staat helaas ook hoefbevangen. Na een kuur metacam ben ik nu overgestapt op pyrogenium en Devils relief als pijnstiller. Daarnaast geef ik sinds vandaag ook de ex-laminitis van de paardendrogist. Mijn paard staat ook niet heel vreemd, en ze loopt ook nog wel wat ( we leggen hooi op kleine hoopjes door de paddock. Hebben jullie een tip hoe vaak de hoefsmid te laten komen?

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:04

Mag ik hier om raad vragen?
Mijn pony is een aantal jaar geleden twee keer bevangen geweest van het land, daarna niet meer voor gekomen en vanaf toen (bijna) altijd met graaskorf gestaan. Nu sinds een aantal weken heeft ze een harde manenkam, echt zo'n rand erbovenop. Ik voer haar vitaminebrokjes van Vitalbix, met een handje Lucerne (ook Vitalbix) en lijnzaadolie, verder krijgt ze 10kg voordroog in de kudde verdeeld over 3 voerbeurten, dus dit wisselt per keer wel.
Ze heeft ook in een paddock gestaan met hooi, maar ze kan niet tegen stof, wat dus resulteerde in een hoestende pony... Tot die hals hard werd, ging het super in deze groep (ook toen ze vorig seizoen een aantal uur op het land kwamen), dus ik weet ook niet waar dit vandaan kan komen en ik wordt er wel een beetje moedeloos van, aangezien ze binnenkort ook weer een aantal uur op het land zullen gaan. Ik heb wel een graaskorf, maar nog vind ik het erg spannend!

Wat zou ik haar eventueel kunnen geven om die hals wat zachter te krijgen en wat is een goede graaskorf of hoe kan ik het gat van deze nog iets kleiner maken?
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 16:07

Magnesium? Ik zeg niet dat het de hb tegengaat hoor, want dat is niet zo, maar ik moet wel zeggen dat mijn PPID/IR en dus hb gevoelige shet, die ook heel snel heel vet word, nooit een harde manenkam heeft.
En dat gooi ik dan maar op de magnesium.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 10:28

Oke dank je! Dan ga ik even uitzoeken ;)

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 12:15

Ik moet helaas ook binnenvallen, ben momenteel radeloos.
Merrie, 5 jaar, 95 cm (kruising welsh-B/shet), aan 1 oog blind, zeer slecht gebit, maar buiten al deze "gebreken" om, een plaatje om te zien.
Huisvesting : met 2 maatjes op zandpaddock met verharde inloopstal. Zo'n 3 uurtjes weidegang per dag.
Voeding : 3 uurtjes weidegang, daarnaast hooi in slowfeeder in paddock. Dus hooi en gras, niks anders.

Nieuwjaarsdag : out of the blue bevangen. Al weken ervoor niet op het gras geweest ivm te natte weides, enkel op hooi in paddock. Hoeven waren netjes (niks te lang), wij bekappen/vijlen zelf en hoefsmid checkt eens in de zoveel tijd, maar heeft nooit opmerkingen). Wiebelen v/h ene been op het andere, in de benen (niet liggen) maar stijfjes lopen. Weekje op aspirine en daarna liep ze weer prima.
Medio maart : terug bij af. DA erbij, foto's gemaakt. Lichte kanteling, niet schokkend aldus DA. Hoefsmid erbij : hoeven waren netjes, teen iets meer ingekort (verbrede witte lijn). Anderhalve week aspirine en buut. DA adviseerde half zakje buut, maar daarop ging zo helemaal uit haar panty. Dosering aangepast naar 1/3 zakje, en daarna weer lopen als een kievit.
Afgelopen week kon ik het niet meer aanzien : 2 x een half uurtje op het gras. Vanochtend : terug bij af. Stijf lopen, links/rechts wiebelen.

We checken de fructaanindex, het gras is weliswaar erg "goed" (we hebben ook texelaarschapen) maar ze grazen achter de schapen aan. Maar 2x een half uurtje kan blijkbaar niet meer. Terwijl ze de afgelopen jaren iedere dag max.3 uur op het gras ging.

Nog vergeten te melden : een behoorlijke dikke manenkam, niet dun te krijgen (magnesium-chelaat doet helemaal niks). Niet de slankste maar ook niet als vet te typeren, enkel die harde manenkam. Ik had verwacht dat als ze IR zou zijn, de magnesium toch wel iets zou doen. Maar geportioneerd hooi en magnesium doen niks aan de manenkam. Wel aan het humeur, zo sneu. Omdat ze nogal klitten met zijn 3-en staat de rest ook verplicht op de paddock en het is een zielige bedoening zo.
Op het gras gaan ze uit hun plaat, zijn ze in beweging. Nu zijn het hangjongeren. Enkel wachtend op volgende portie hooi.

Wat moet ik hier nu mee??? Nooit meer op het gras?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:26

_Angelique schreef:
Wat moet ik hier nu mee??? Nooit meer op het gras?

Voorlopig zou ik ze van 't gras afhouden, zeker nu in 't voorjaar!!

En pas als ze weer goed loopt, eventueel met graasmasker op de wei, korte tijd, is verschrikkelijk moeilijk, maar HB is veel erger, sterkte met 't beestje, is ook een rotaandoening!

Je kan haar ook eventueel nog laten testen op PPID of IR.

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 13:40

het is idd moeilijk. De anderen worden "gestraft" nu. En dan "out of the blue", na 4,5 jaar zonder problemen.
PPID lijkt me stug, gezien haar jonge leeftijd (5). IR zal zeker zo zijn, hoewel (weet niet hoe ik erbij kom) de magnesium dan toch zoden aan de dijk gezet zou moeten hebben.

Ik vind het al altijd sneu dat ik ze maar zeer beperkt op het gras laat, in tegenstelling tot de buurpaarden die 24/7 buiten lopen, maar als ze er helemaal niet meer op kunnen........ Dat kan in mijn hoofd toch echt niet de bedoeling zijn.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 14:28

Is ze al getest op leverbot?

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:05

nee, maar die kans acht ik erg klein (zuid-Limburg).

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 16:22

Aangezien je ook schapen hebt acht ik de kans wat minder klein ;)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:16

@ Angelique: ik mis iets belangrijks in je verhaal: hoeveel beweegt ze?

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:31

ninx, je slaat de spijker op z'n kop : NIET.

in het weiland wel, in de paddock niet (sec wachten op de volgende voerbeurt (hooi). Wandelen is lastig met haar voorhoeven nu en voorheen ook lastig omdat alle paden hier zijn volgestort met puin (incl.glas/oud ijzer etc). OK, daar had ik hoefschoenen voor kunnen nemen. Longeren is geen optie omdat ze aan de blinde kant over de zeik gaat. Het is geen rij-of menpaard. Maar een mini (met een giga-probleem).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 17:37

En longeren of lange teugelen dan? Als ze voldoende hersteld is natuurlijk. Mijn aan 1 kant blinde is prima aan de dubbele longe te logeren (enkele is idd lastiger). Loopt ook ZZ ondanks ex-hb, IR enzo

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:35

_Angelique schreef:
ninx, je slaat de spijker op z'n kop : NIET.

in het weiland wel, in de paddock niet (sec wachten op de volgende voerbeurt (hooi). Wandelen is lastig met haar voorhoeven nu en voorheen ook lastig omdat alle paden hier zijn volgestort met puin (incl.glas/oud ijzer etc). OK, daar had ik hoefschoenen voor kunnen nemen. Longeren is geen optie omdat ze aan de blinde kant over de zeik gaat. Het is geen rij-of menpaard. Maar een mini (met een giga-probleem).

Er zijn best wat scenario's denkbaar:
Ten eerste: welk type hooi heb je? Hoe voedzaam is dat? Hoeveel kilo krijgt ze daarvan?
Ten tweede: ze is te zwaar zeg je, hoeveel te zwaar en hoelang is dat al zo?
Ten derde: misschien heeft ze vaker tegen bevangenheid aangezeten en was er nu een relatief kleine aanleiding nodig om echt bevangen te raken.
Als laatste: ze staat blootsvoets? Wordt ze regulier bekapt, of volgen jullie het model van een natuurlijke hoef als leidraad? Mechanisch bevangen is immers ook een mogelijkheid. Het is een hele natte winter geweest met hele zachte hoeven tot gevolg, op een verharding en zand krijg je dan dus veel slijtage.... en zeker wanneer je een natuurlijke dus tamelijk korte hoef hebt, en alles akelig kort en dun wordt, kun je mechanische bevangenheid krijgen.

En als laatste beweging: dat is toch het magische woord.... zeker voor de manenkam. Dus lopen, lopen, lopen, lopen met die kont :-D Schoenen aan of ijzertjes, maakt niet uit.... wanneer ze maar probleemloos veel kan lopen is dat erg goed. Opbouwen tot 3x pw een uurtje draven naast de fiets is ultiem, duurbeweging zorgt dat ze echt van die afvalstoffen af komen.

ps: hoe ziet haar mest eruit?

ps2: je zegt... 'out of the blue', maar in de voorgaande jaren was ze nog in de groei. Het eventuele overschot aan voeding werd toen nog benut voor de groei, daarna is het toch echt passen en meten geblazen met eten.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 19:53

Ik zit hier ook met een probleem.
Nu het warmer wordt, moeten we beter opletten met de weidegang, maar mijn Shet krijgt het in de zomer ook steeds benauwder, omdat ze last heeft van dampigheid.
Ik wil dus het liefst met haar conditie opbouwen, maar aan de longeerlijn begint ze na één rondje draven al te hijgen.

Iemand tips over hoe ik hier iets mee kan?

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:05

heel epos getypt, weg.... -O-

Ik ga voor scenario 3 Ik denk dat we altijd al russisch roulette met haar gespeeld hebben. Ik heb haar vanaf 8 maanden en sinds haar 2,5-3e heeft ze al die dikke harde nek. Maakt niet uit welk seizoen.

Wat ik me wel steeds heb afgevraagd is of de factor stress een zo grote rol kan spelen. Ze staan altijd in paddock met inloopstal en enkel voor oud op nieuw haal ik ze op stal. Nieuwjaarsdag weer 's ochtends naar de paddock en voila : stijf/stram/wiebelen v/h ene op het andere been. De hele maand december geen gras gezien.

En zowel in januari als in maart : na 1 week aspirine/buut is het over en loopt ze weer als een trein.
En enkel op het zand en de beton (rond slowfeeder en in inloopstal) loopt ze stijf, op gras zie je niks aan haar. Als ik de verhalen hier lees zijn mensen maaaaanden in touw.

Tuurlijk moet ik met haar gaan bewegen. Lange teugelen is een :)* Maar voor te beginnen me maar weer in het volgende verdiepen : hoefschoenen. Heb jij tips voor kleine hoefschoenen Dennis?

Dat van de mechanische bevangenheid is interessant Ninx....... thanks

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:18

Even een vlotte reactie (kom later op de rest terug) Angelique; mijn merrie kan ook mooi in vorm zijn en slank, en toch die harde manenkam hebben.
Ze kan gewoon haar afvalstoffen niet goed kwijt.
Dus ontgiften; detox kuur. En verder brandnetels, misschien wat berkentakken, wat zout door het eten zodat ze meer drinkt.... en veel lopen, dat kan ook gewoon stevig stappen zijn.
Zolang ze met zo'n 'volle' kam loopt mag ze van mij niet grazen. Nu ik ingrijp zie ik de kam wel weer verdwijnen.

Oh ja, wat voor hooi had je en hoeveel kilo geef je per dag?
Heb je een foto van haar? Dat kan soms ook veel verduidelijken.

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-16 20:38

hooi van een biologische boer (geen kunstmest, langstengelig, ruikt heerlijk),
ze zal zo'n 3 kilo krijgen per dag, ze weegt 130 kg (komt van 150). Ze eten met z'n 3-tjes, maar ze is niet dominant, dus pikt niet v/d rest.
Geen recente foto. Zal er van de week maken.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 11:15

Even een vraagje over magnesium...
Welke geven jullie?
En wat heeft jullie voorkeur, 1x of 2x daags?
En hoe geven jullie het?

Ik twijfel over die van Paard Natuurlijk (1x daags) en die van de Groene Os (2x daags).
Het is voor mij lastig om iedere dag te komen, maar ik zou het klaar kunnen zetten zodat iemand anders het kan geven. Maar is het dan erg dat ik het bijvoorbeeld maandagavond zelf geef en het klaar zet voor dinsdag ochtend, dinsdag avond en woensdag ochtend (op een broodje oid)?

Dreamflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 14:16

Ook ik kom hier binnen vallen.

Situatie:
19 jarige robuuste ponymerrie (1.38)
Huisvesting: 's nachts op stal overdag op steenpaddock
Vierkant beslagen, elke 8-9 weken opnieuw
Voeding: gerantsoeneerd hooi en vitalbix, geen recente veranderingen in rantsoen
Nog geen weidegang gehad dit jaar.
Conditie; redelijk netjes op gewicht, ongetraind.
Geen vetophopingen, geen harde manenkam

Eerste symptomen begin april; niet fijn lopen, neigen naar kreupel linksvoor.
Chiropractor (tevens veearts) laten komen, geen aanwijsbare oorzaak in het skelet/spieren, verdenking hoefbevangenheid.
Kloppende bloedvaten in kootholtes en iets warme hoeven/kroonrand.

Op Inflacam gezet, magnesiumcitraat en traumeeldruppels.
Ging goed, na een week de Inflacam rustig afgebouwd, ging goed tot de eerste dag zonder Inflacam. Toen direct kreupel linksvoor.
Weer vol op de Inflacam gezet, maar het werd niet beter, eerder langzamerhand slechter, ze was kreupel en pijnlijk op linksvoor dwars door de medicatie heen.

Ze vertoonde geen typische hoefbevangen houding, wel warme kroonrand linksvoor en iets minder warm rechtsvoor. De hoefsmid is gekomen om een zweer uit te sluiten, hoef beknepen en beklopt, geen reactie.
Veearts laten komen, klinisch beeld is hoefbevangen (mee eens) aan de Buut en röntgenfoto's laten maken (eind vd week gebeurt dat aan huis)
Ze wil liever niet lopen en loopt inmiddels moeizaam en pijnlijk, op stand staat ze normaal, ontlast af en toe links voor.

Gisteren de eerste dosis buut, 2x 1 zakje, vanmorgen was ze nog niet echt beter. In overleg met de veearts mag ik een keer een dubbele dosis (2 zakjes ineens) geven. Dit ga ik vanavond doen en hoop heel hard dat het werkt.
Vandaag staat ze op stal ivm het slechte weer, morgen geef ik haar een grotere stal waar ze dan overdag ook blijft staan zolang ze zo slecht is.

Zelf heb ik het gevoel dat er meer speelt, en ik snap niet goed hoe dit heeft kunnen ontstaan gezien haar voeding. Heeft iemand nog ideeën hieromtrent?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:19

hm, vreemd, lijkt me geen HB, maar wat wel? geen idee, sterkte met haar!

_Angelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 17:28

Dreamflower schreef:
Ze vertoonde geen typische hoefbevangen houding, wel warme kroonrand linksvoor en iets minder warm rechtsvoor. De hoefsmid is gekomen om een zweer uit te sluiten, hoef beknepen en beklopt, geen reactie.
Veearts laten komen, klinisch beeld is hoefbevangen (mee eens) aan de Buut en röntgenfoto's laten maken (eind vd week gebeurt dat aan huis)
Ze wil liever niet lopen en loopt inmiddels moeizaam en pijnlijk, op stand staat ze normaal, ontlast af en toe links voor

vergelijkbaar met die van mij. Hoewel die van mij geen pulsaties bij de koot had. En de mijne wil wel lopen (op de buut zelfs iets teveel en te jolig) Maar op de foto's werd toch echt wel een kanteling v/h hoefbeen zichtbaar (en iets later ook een verbrede witte lijn).Ben benieuwd of de foto's bij jouw paard een kanteling laten zien. Indien niet, tja, super nieuws natuurllik, maar nog niet dichterbij de oplossing.

tine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 08:25

Goeiemorgen, ik zou graag tips/advies ontvangen!

Helaas hebben wij ook een hoefbevangen pony thuis staan, een halfinger. Ik ben dus nu op zoek naar de juiste smid hiervoor.
Er zijn verschillende ideeen mbt behandeling van hoefbevangenheid:
De kliniek waar we zijn geweest wil haar een aantal weken op stal stilzetten in verband en medicatie
R. van Nassau wil zo snel mogelijk de toon open maken en een breakover beslag aanleggen.
Natural Balance hoefsmid om advies gevraagd, die komt straks kijken en advies uitbrengen.

De kliniek gaf aan dat er pas aan beslag gedacht kan worden als het paard op een volte iets kan draven met enige onregelmatigheid (gradatie 1 uit 5). Dit betekent dat eerst de ontsteking uit de hoef verdwenen met zijn.

R. van Nassau stelt dat het wel eens te laat zou zijn om dan nog te gaan starten met beslaan.
R. van Nassau is voor ons bijna 3 uur rijden met de trailer, dat is ook een belasting maar ik wil wel de best mogelijke behandeling

Het paard heeft een behoorlijke kanteling bij haar rechtervoorbeen en het begin van een sinker.
Ze krijgt nu 2 x dd een half zakje buut en ze wordt door homeopathie ondersteund. Dat gaat redelijk, ze loopt rond in de bak, ze eet nog goed, drinkt goed en de mest is ( nog) goed.

Er is glucose gemeten dit was te hoog ( 56) , nu bezig met verder onderzoek naar de oorzaak van de bevangenheid ( wordt getest op EMS, cushing, Schildklier, lever, nier funkties etc. algehele screening)
Ze was al tijden niet in orde, het is in november begonnen met gebrek aan conditie en kracht, spierstijfheid en vermagering, volgens de bijgehaalde Da was het vermoeden een maagzweer en een vastzittende wervel. Dus dit behandeld en ze leek daar van op te knappen. mede door aanpassing rijstijl, fysio etc.
Maar toen leek het probleem terug te keren, na berijden bleef ze dan enige dagen onregelmatig, wederom verdenking vastzittende wervel, geen warme hoeven. toch de hoefsmid om advies gevraagd en die vermoedde hoefbevangenheid, direkt ijzers verwijderd en da erbij gehaald.
En daarna na een week dus naar de kliniek voor foto.s

De kliniek denkt aan hoefbevangenheid die al die tijd al aanwezig moet zijn geweest, dus geen acute hoefbevangenheid. Dat is belangrijke info voor de behandeling.
Uiteraard zal er afhankelijk van de uitkomst van onderzoek een passende behandeling gestart worden indien mogelijk, maar nu gaat het dus om advies/tips mbt de hoeven.
Wat te doen? Ze heeft heel dunne zolen, loopt blootvoets niet fijn ( voorheen ook niet) en de zolen zijn heel plat)

Tips zijn zeer welkom! Alvast bedankt!