[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:51

Toevallig heb ik als "test" gips van Ronald gekregen , om gewoon uit te proberen hoe het bevalt om als "gewone eigenaar" een acuut probleem op te kunnen lossen door een voetje in te gipsen.
Het ligt klaar, wil het bij mijn Quarter uitproberen en kijken waar je als "leek" tegaan loopt wanneer je dit probeert. Samen met Ronald gaan we kijken hoe dat uitpakt...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:06

RonAalders schreef:
Jannepauli schreef:
Dank voor je toelichting RA.

Een vraag.
Je schreef: Waar de meeste druk wordt uitgeoefend zakt het styrofoam het meeste in (meestal -afhankelijk van het type HB- zakt de toon het meest in) .. waarom juist de toon? Dat is toch het punt wat een paard in de meeste gevallen zal willen ontlasten? In mijn simpele beleving zal een paard ( acuut geval) ondanks het aanbrengen van het blokje, dan nog steeds de toon willen ontlasten? Zou je me willen uitleggen waarom met het blok de stand dan 'omgekeerd wordt' ?

Zoals ik in de uitleg van de mechanica rondom HB heb proberen inzichtelijk te maken, zijn er bij HB 3 zaken enorm van belang. 1. Ontlasting van de diepe buigpees; 2. Ontlasting van de diepe buigpees; 3. Ontlasting van de diepe buigpees. De wijze waarop dit kan gebeuren is (gelukkig) erg divers en dient van geval tot geval bekeken te worden. Een van de meest effectieve methoden is zoals je inmiddels hebt begrepen de banana shoe, voorzien van een wigzool. Op welke wijze de hoefsmid die ontlasting van de diepe buigpees ook tot stand brengt, steeds komen 3 punten terug, namelijk: a. het verhogen van de hielen; b. het terugbrengen van het afwikkelpunt; c. het ondersteunen van zool en straal.

De toon zakt in de styrofoam en resulteert in een verhoging van de hielen. Oftwel de diepe buigpees wordt in die stand ontlast. Dat is wat een paard met HB ook wil. Door dat inzakken wordt tevens de zool en straal ondersteund. Oftwel we hebben zo al twee van de drie vereisten te pakken. Aangezien de styrofoam een stuk zachter is dan bijvoorbeeld de grond, veroorzaakt dit ook geen extra pijn. Je zou het kunnen vergelijken met de wat middeleeuwse methode van het plaatsen van paarden in diep (!) nat zand zoals vroeger wel gepropageerd werd.

Ronald Aalders

Wederom dank voor je toelichting.
De motivatie 1-2-3 die je destijds al uitgebreid toelichtte, had ik goed in mijn oortjes geknoopt en dat "makes a lot of sense" om 't zo maar 's te zeggen.
Maar, toch begrijp ik het blok nog niet helemaal: verhoging van de hielen in relatie tot 1-2-3, dat snap ik. Maar, is de voorzijde van het blok dan lager dan de achterzijde zodat de toon daar automatisch inzakt?

Bij een HB-geval zie je het paard vaak naar achteren hangen ( op de hiel dus) om de toon ( het pijnpunt) te ontlasten. Dan zou je eigenlijk zeggen dat het paard 'van nature' juist de toon omhoog wipt door het draagvlak van de hiel te verlagen. Zetten wij de hiel dan hoger, is dat dan juist niet contraproductief ( buiten het 'ontlasten' van de pees)?

Waar zit mijn denkfout Ron?
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 08-04-11 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-11 14:08

luve-roses schreef:
maar DA 2 beweert in zijn hele carriere nog nooit HB van een BM ontsteking gezien te hebben, en zegt zelfs dat de BM een zelfreinigend systeem is. Zijn collega in de praktijk, ook paardenarts, ondersteund dit.

Wat bedoel je met BM ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 14:15

jcristina schreef:
EstherHegt; wat was er dan aan de hand met het bloed van je paard wat overleden is?

Ze brak haar bloed af voor de cellen groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren, dat had tot gevolg dat ook de organen niet voldoende zuurstof kregen en uiteindelijk dus ook resulteerde in HB en heel veel oedeem. ( MCHC was heel erg laag, dat hoort tussen de 21.0 en 24.1 te liggen, bij Bret was dat maar14.5)
De oorzaak die hebben we niet kunnen achterhalen waarom dit zo was, bloed wordt normaal aangemaakt in ruggenmerg, daar zou een punctie van genomen worden en er zou ook een leverpunctie genomen worden, maar ze ging donderdag ineens heel hard achteruit en dat hebben we haar niet meer aan willen doen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:21

Jannepauli schreef:
luve-roses schreef:
maar DA 2 beweert in zijn hele carriere nog nooit HB van een BM ontsteking gezien te hebben, en zegt zelfs dat de BM een zelfreinigend systeem is. Zijn collega in de praktijk, ook paardenarts, ondersteund dit.

Wat bedoel je met BM ?

Baarmoeder.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:25

Een baarmoeder een zelfreinigend systeem?....een da zegt dat?
En als er een stuk nageboorte blijft zitten?
(en dan heb ik het nog niet over mijn eigen baarmoeder,waar een hele boomgaard in groeit...niks zelfreinigend)

lucyknol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:30

ElCamino schreef:
Toevallig heb ik als "test" gips van Ronald gekregen , om gewoon uit te proberen hoe het bevalt om als "gewone eigenaar" een acuut probleem op te kunnen lossen door een voetje in te gipsen.
Het ligt klaar, wil het bij mijn Quarter uitproberen en kijken waar je als "leek" tegaan loopt wanneer je dit probeert. Samen met Ronald gaan we kijken hoe dat uitpakt...

En met dat gips bereik je dan hetzelfde als met het foam denk ik?
Ben wel benieuwd hoe je dat gips er zelf op gaat doen, lijk me meer "gedoe"als met foam...
(ik heb niet gezien hoe Luus in het gips is gegaan, ze moest een nachtje blijven op de kliniek en het zat er al omheen toen we haar op mochten halen...)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 15:36

Zelfreinigende b.m., larie lijkt me. Stuk nageboorte is een beruchte oorzaak van h.b.!

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:17

EstherHegt schreef:
Ze brak haar bloed af voor de cellen groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren, dat had tot gevolg dat ook de organen niet voldoende zuurstof kregen en uiteindelijk dus ook resulteerde in HB en heel veel oedeem. ( MCHC was heel erg laag, dat hoort tussen de 21.0 en 24.1 te liggen, bij Bret was dat maar14.5)
De oorzaak die hebben we niet kunnen achterhalen waarom dit zo was, bloed wordt normaal aangemaakt in ruggenmerg, daar zou een punctie van genomen worden en er zou ook een leverpunctie genomen worden, maar ze ging donderdag ineens heel hard achteruit en dat hebben we haar niet meer aan willen doen.

Die lage MCHC waarde, was dat alleen vlak voordat ze overleed of hebben jullie ook op een eerder tijdstip wel eens een bloedonderzoek laten doen waarbij op bloedarmoede getest is (en zo ja, hoe waren die waarden toen)?
En is Bret de pony die ook vetnecrose kreeg?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 17:40

jcristina schreef:
Die lage MCHC waarde, was dat alleen vlak voordat ze overleed of hebben jullie ook op een eerder tijdstip wel eens een bloedonderzoek laten doen waarbij op bloedarmoede getest is (en zo ja, hoe waren die waarden toen)?
En is Bret de pony die ook vetnecrose kreeg?

Nee dat paard met vetnecrose was een erg oud paard, die was al ziek toen ze hier met pensioen kwam. Bret was een jonkie, die is maar zes geworden.
Bij Bret is het jaar voor haar overlijden veel keer bloed afgenomen in de kliniek, ze had een koliekoperatie, ze had steeds terugkerende kolieken oorzaak onbekend. (alle bekende oorzaken waren uitgesloten, geen wormen, geen niet onderhouden gebit, altijd voldoende ruwvoer etc.)
Ze had toen ook wel wat afwijkende waarden en ook wat bloedarmoede, maar daar maakten we ons geen zorgen om omdat dat vrij logisch is na een operatie.
Op de kliniek hebben ze niets kunnen ontdekken waarom ze steeds weer en steeds sneller op elkaar volgend koliek kreeg, wel was er iets te voelen bij overgang dunne darm naar blinde darm wat er niet hoorde. Verklaring was eigenlijk dat daar altijd de verstoppingen zaten en er beschadiging in dat stukje darm was of een tumor, een andere verklaring kon zijn dat de dunne darm in de blinde darm schoot, dat gebeurt ook soms.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:13

Ester, onderzoek gevonden ? Ik heb het hier boven even neergezet :) Gaat het over bevangen paarden ? Ik heb zelf nog geen tijd gehad om het door te lezen.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:23

mysa schreef:
Zelfreinigende b.m., larie lijkt me. Stuk nageboorte is een beruchte oorzaak van h.b.!

Dat bedoel ik dus met kunde van HB van sommige DA's. Mijn gevoel is toch echt dat de , tsja , hoe zeg je dat, gewone DA weinig inzicht heeft in HB. Het moet ah boekje voldoen, anders wordt het onderkent.

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:36

Jannepauli schreef:
Bij een HB-geval zie je het paard vaak naar achteren hangen ( op de hiel dus) om de toon ( het pijnpunt) te ontlasten. Dan zou je eigenlijk zeggen dat het paard 'van nature' juist de toon omhoog wipt door het draagvlak van de hiel te verlagen. Zetten wij de hiel dan hoger, is dat dan juist niet contraproductief ( buiten het 'ontlasten' van de pees)?

Waar zit mijn denkfout Ron?

In het feit dat je vergeet dat de "typische hoefbevangenstand" niet alleen het gewicht van de voorhand lijkt te halen door gewicht over te nemen met de achterhand, maar -feitelijk veel belangrijker- dat er door het strekken van de voorbenen met de hielen op de grond, het hoefbeengewricht buigt. (Het meest fraaie voorbeeld denk ik van een "antalgische houding" door het paard) Die buiging vindt dus niet plaats door tractie van de diepe buiger, maar door de strekking van het been met een belaste voet. Hoe lager de hoek van het voorbeen met de horizontaal, hoe groter de buiging van de kogel en de twee daaronder gelegen gewrichten moet zijn. Zou de hoef niet vlak op de grond blijven (en de gewrichten van het "digit" niet buigen) dan zou je tegen de onderkant, de zool, aankijken bij die stand. En hoe verder het hoefbeen gebogen is hoe slapper de diepe buiger komt te hangen. Immers de afstand van de aanhechting van DDFT naar de spierbuik wordt korter. En we wisten al, hoe slapper de DDFT bij HB is, hoe beter. Vandaar dat die soms zelfs wel wordt doorgesneden in een "life saving" procedure. (Van "career saving" is dan al geen sprake meer........)

Ronald Aalders

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:46

lucyknol schreef:
En met dat gips bereik je dan hetzelfde als met het foam denk ik?
Ben wel benieuwd hoe je dat gips er zelf op gaat doen, lijk me meer "gedoe"als met foam...
(ik heb niet gezien hoe Luus in het gips is gegaan, ze moest een nachtje blijven op de kliniek en het zat er al omheen toen we haar op mochten halen...)

Gips heeft een heel andere functie dan styrofoam! Met gips wordt geprobeerd de voet en daarmee het hoefbeen in een bepaalde (gunstige) positie te fixeren. Je kunt die twee niet vergelijken!

Het gips waar Chantal het over heeft, heeft met de fixatie van het been/voet niets te maken en is alleen bedoeld om bijvoorbeeld een polyethyleen plaat (dat als ijzer is bedoeld) vast te zetten op een paardevoet. Ik gebruik dat regelmatig voor hele zware gevallen, waar nagelen onmogelijk is. Omdat die paarden soms ver weg staan, België, Duitsland maar ook de USA, moet ik soms trainers/eigenaren uitleggen hoe het zelf toe te passen, als het los gaat zitten bijvoorbeeld.

Het punt daarbij is dat ik natuurlijk zelf wel weet hoe ik het doe, maar soms vergeet ik wel eens dat bepaalde zaken voor anderen niet altijd "gesneden koek" zijn. Door Chantal het een keer te laten proberen, kan zij me mij vertellen waar ze tegen aanloopt, zodat ik daar rekening mee kan houden bij het uitleggen aan anderen.

Ronald Aalders

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 19:40

Liene schreef:
Ester, onderzoek gevonden ? Ik heb het hier boven even neergezet :) Gaat het over bevangen paarden ? Ik heb zelf nog geen tijd gehad om het door te lezen.

Ik snap je niet, wat heb je hierboven neergezet? Mis ik een bericht, ik kan het in ieder geval niet vinden.
Bedoel je dat het verhaal van Bret off topic is misschien? Die werd bevangen door een opeenstapeling van andere factoren maar bij haar niet voeding gerelateerd.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:09

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 21:48

Ik had even, hoe noemen jullie dat hier ook alweer...last van PLOS! Kreeg een berichtje van de staleigenaar de dat de paarden weer het land opgaan en of mijn pony ook mee mocht....Ja, dat was wel het plan, ik vind dat mijn pony geen paardwaardig bestaan heeft zonder weidegang...maar maakte me natuurlijk wel ontzettend druk. Nu net geweest en gerustgesteld :) niks aan hem te merken, geen stijvigheid, harde manenkam of ook maar iets wat in de richting van een terugval wijst :) Natuurlijk blijf ik alert, net zoals ieder ander hier, maar ben wel blij dat m'n pony lekker op het land loopt, zoals hij elke zomer heeft gedaan.

Heel interessant om te lezen over dat foam! Lijkt me inderdaad een supermanier om je paard meteen wat verlichting te geven, echt als ehbo maar dan bij hb.

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:02

Esther, ik bedoel dit:
EstherHegt schreef:
@ Liene kun je deze opvragen?

Journal of Equine Veterinary Science
Volume 31, Issue 4 , Pages 180-184, April 2011
A Comparison of Actual and Suggested Digestible Energy Intakes of Miniature Horses Derived from Different Feeding Recommendations

Abigail L. Scherer-Hoock, BS, Elizabeth A. Greene, PhD, Michael Lennox, BS, Clarissa Brown-Douglas, PhD

Liene schreef:
Esterhegt, die heb ik wel kunnen vinden :)
Ik heb hem hier even online voor je gezet: http://pdfcast.org/pdf/a-comparison

:)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 22:17

OOOO wat erg van me, ik heb hem dus gemist, bedankt!! Ik ga hem eens goed nalezen en even nazien of het klopt dat de voedingsbehoefte van pony's anders is als van paarden. ( gaat dan ook echt om de energiewaarden)

jcristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 23:02

EstherHegt schreef:
Bij Bret is het jaar voor haar overlijden veel keer bloed afgenomen in de kliniek, ze had een koliekoperatie, ze had steeds terugkerende kolieken oorzaak onbekend. (alle bekende oorzaken waren uitgesloten, geen wormen, geen niet onderhouden gebit, altijd voldoende ruwvoer etc.)
Ze had toen ook wel wat afwijkende waarden en ook wat bloedarmoede, maar daar maakten we ons geen zorgen om omdat dat vrij logisch is na een operatie.
Op de kliniek hebben ze niets kunnen ontdekken waarom ze steeds weer en steeds sneller op elkaar volgend koliek kreeg, wel was er iets te voelen bij overgang dunne darm naar blinde darm wat er niet hoorde. Verklaring was eigenlijk dat daar altijd de verstoppingen zaten en er beschadiging in dat stukje darm was of een tumor, een andere verklaring kon zijn dat de dunne darm in de blinde darm schoot, dat gebeurt ook soms.

En denk je dat er een verband kan zijn tussen de verstoppingen en het vreemde bloedprobleem?
(of is dit teveel off-topic?)

luve_rozes schreef:
Bij mij paard lijkt hormonaal misschien ook wat aan de hand te zijn, ze valt ondanks handhaving voer en paddock gang al 3 jaar in het voorjaar weer terug in HB, maar DA 2 beweert in zijn hele carriere nog nooit HB van een BM ontsteking gezien te hebben, en zegt zelfs dat de BM een zelfreinigend systeem is. Zijn collega in de praktijk, ook paardenarts, ondersteund dit

Luve-rozes, Waarom denk je bij een hormonaal iets eerder aan baarmoederontsteking dan cushing/ppid?

Ronald Aalders, bedankt voor je toelichting.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:05

jcristina schreef:
En denk je dat er een verband kan zijn tussen de verstoppingen en het vreemde bloedprobleem?
(of is dit teveel off-topic?)

Nee ik weet niet wat ik moet denken, ik denk zelf dat het bloedprobleem een gevolg is geweest van iets wat echt helemaal stuk was in Bret, ( ze was bijzonder hoog ingeteelt, wie weet heeft ook dat er wel mee te maken gehad dat ze stuk was. ) Wat wel bekend is dat koliek en ook andere ziekten kan leiden tot HB, dus zeker niet off topic.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 00:53

Te laat om aan te vullen in mijn vorige bericht, het paard dat vetnecrose had was niet HB. Zij had metabolic disease, dat is weer anders dan metabolic syndrome.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:27

luve_rozes schreef:
Bij mij paard lijkt hormonaal misschien ook wat aan de hand te zijn, ze valt ondanks handhaving voer en paddock gang al 3 jaar in het voorjaar weer terug in HB, maar DA 2 beweert in zijn hele carriere nog nooit HB van een BM ontsteking gezien te hebben, en zegt zelfs dat de BM een zelfreinigend systeem is. Zijn collega in de praktijk, ook paardenarts, ondersteund dit

Luve-rozes, Waarom denk je bij een hormonaal iets eerder aan baarmoederontsteking dan cushing/ppid?

Ronald Aalders, bedankt voor je toelichting.[/quote]

Omdat de HB klachten ieder voorjaar, als dus de willigheid ook weer begint, toeslaat, samen met drabbige troep op de achterbenen. Alleen geloofd de DA er dus niets van.

Verder heeft ze, op de HB dan, geen van de symptomen die aan Cushing/PPID doen denken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 09:44

|( |( |(
Hier was het s.h.i.t. gisteren. Image was gisteren behoorlijk baldadig. Zij schijnt in de hoek van de bak geschrokken te zijn en heel kort te zijn gedraaid al steigerend, vertelde haar verzorgster. Ze had haar toen gevangen en was gaan stappen aan de hand met Image.
Mijn man heeft ze daarna op de wei gezet, voor haar half uurtje gras wennen. Hij zag wel dat ze onregelmatig was; hij dacht haar gouden hoef waarschijnlijk te druk gemaakt.

Na een half uur ging ik ze van de wei halen en ik zag het meteen; helemaal foute boel. |( Ze was stokkreupel. En niet voor, maar rechtsachter. Haar kootgewricht leek bij elke pas niet meer in het gewricht te zakken en ze draaide haar knie heel vreemd. *&&^^%$

Nu ben ik goed met gewonde dieren, maar als het om Image gaat, kan ik echt niet nadenken. Zwaar PLOS trauma. Het zag eruit als een gebroken kootgewricht of gescheurde kniebanden
Huilend de veearts gebeld voor overleg. Dikke tranen. Zware paniek. De veearts zei: ik begrijp niets van je verhaal, ik kom wel naar je toe en kijk zelf wel. :(:)

Na uitgebreid onderzoek kwam de veearts tot de eerste conclusie, dat de knie wel gevoelig en geirriteerd was, maar geen afgescheurde banden of. De collaterale banden bij het gewricht tussen koot en kroonbeen gaven bij een minimaal binnenwaartse draai de meeste pijnreactie.
Eerste diagnose; bij de korte draai op het achterbeen heeft Immetje haar kootgewricht verdraaid, banden verrekt. Omdat het een uurtje geleden gebeurd was, zal het nog gaan verergeren, door het strakke gewricht zal het vocht straks niet weg kunnen, dus ik moest me voorbereiden op 2 slechte dagen en dan zou lichte verbetering moeten optreden.

Pijnstillers ingespoten en voorlopig 5 dagen op pijnstillers. 2 dagen boxrust. 3 x per dag koud afspoelen.
Maandag opnieuw beoordelen.

Vanochtend onder invloed van zwaar PLOS trauma durfde ik niet naar stal. Bang dat Image niet zou kunnen opstaan. :(:) Mijn zoon ging toch de lammetjes voeren; dus hij zou eerst gaan kijken bij Image :o Niet heel stoer van mij, maar als het om Image gaat ben ik heel gevoelig.

De bal van de voet en de koot voelt warm aan, maar is niet zo dik geworden als ik verwacht had. Als ze stilstaat, belast ze haar voet redelijk. Lopend door de box is behoorlijk kreupel.

Nu maar hopen, duimen en bidden dat de schade inwendig meevalt en nog belangrijker dat ze door het ontlasten van haar achterbeen niet meer haar gouden hoef gaat belasten voor.
Het zou voor mijn gemoedsrust zoveel beter zijn als Image eens zuinig zou zijn op zichzelf.

Ze heeft trouwens na 1 1/2 week langzaam opbouwen tot een half uur weidegang; sinds eergisteren weer een harde manenkam. ;( Dus een paar dagen stalrust komt nu wel goed uit. Ongelooflijk, want er staat heel weinig gras, dus hoeveel kan ze op in een half uur. Blijkbaar genoeg.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-11 10:02

Tjee Janouk, wat een bericht... :(:)

Sterkte maar weer, het zit je niet mee momenteel.