Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
RonAalders schreef:Jannepauli schreef:Dank voor je toelichting RA.
Een vraag.
Je schreef: Waar de meeste druk wordt uitgeoefend zakt het styrofoam het meeste in (meestal -afhankelijk van het type HB- zakt de toon het meest in) .. waarom juist de toon? Dat is toch het punt wat een paard in de meeste gevallen zal willen ontlasten? In mijn simpele beleving zal een paard ( acuut geval) ondanks het aanbrengen van het blokje, dan nog steeds de toon willen ontlasten? Zou je me willen uitleggen waarom met het blok de stand dan 'omgekeerd wordt' ?
Zoals ik in de uitleg van de mechanica rondom HB heb proberen inzichtelijk te maken, zijn er bij HB 3 zaken enorm van belang. 1. Ontlasting van de diepe buigpees; 2. Ontlasting van de diepe buigpees; 3. Ontlasting van de diepe buigpees. De wijze waarop dit kan gebeuren is (gelukkig) erg divers en dient van geval tot geval bekeken te worden. Een van de meest effectieve methoden is zoals je inmiddels hebt begrepen de banana shoe, voorzien van een wigzool. Op welke wijze de hoefsmid die ontlasting van de diepe buigpees ook tot stand brengt, steeds komen 3 punten terug, namelijk: a. het verhogen van de hielen; b. het terugbrengen van het afwikkelpunt; c. het ondersteunen van zool en straal.
De toon zakt in de styrofoam en resulteert in een verhoging van de hielen. Oftwel de diepe buigpees wordt in die stand ontlast. Dat is wat een paard met HB ook wil. Door dat inzakken wordt tevens de zool en straal ondersteund. Oftwel we hebben zo al twee van de drie vereisten te pakken. Aangezien de styrofoam een stuk zachter is dan bijvoorbeeld de grond, veroorzaakt dit ook geen extra pijn. Je zou het kunnen vergelijken met de wat middeleeuwse methode van het plaatsen van paarden in diep (!) nat zand zoals vroeger wel gepropageerd werd.
Ronald Aalders
jcristina schreef:EstherHegt; wat was er dan aan de hand met het bloed van je paard wat overleden is?
ElCamino schreef:Toevallig heb ik als "test" gips van Ronald gekregen , om gewoon uit te proberen hoe het bevalt om als "gewone eigenaar" een acuut probleem op te kunnen lossen door een voetje in te gipsen.
Het ligt klaar, wil het bij mijn Quarter uitproberen en kijken waar je als "leek" tegaan loopt wanneer je dit probeert. Samen met Ronald gaan we kijken hoe dat uitpakt...
EstherHegt schreef:Ze brak haar bloed af voor de cellen groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren, dat had tot gevolg dat ook de organen niet voldoende zuurstof kregen en uiteindelijk dus ook resulteerde in HB en heel veel oedeem. ( MCHC was heel erg laag, dat hoort tussen de 21.0 en 24.1 te liggen, bij Bret was dat maar14.5)
De oorzaak die hebben we niet kunnen achterhalen waarom dit zo was, bloed wordt normaal aangemaakt in ruggenmerg, daar zou een punctie van genomen worden en er zou ook een leverpunctie genomen worden, maar ze ging donderdag ineens heel hard achteruit en dat hebben we haar niet meer aan willen doen.
jcristina schreef:Die lage MCHC waarde, was dat alleen vlak voordat ze overleed of hebben jullie ook op een eerder tijdstip wel eens een bloedonderzoek laten doen waarbij op bloedarmoede getest is (en zo ja, hoe waren die waarden toen)?
En is Bret de pony die ook vetnecrose kreeg?
mysa schreef:Zelfreinigende b.m., larie lijkt me. Stuk nageboorte is een beruchte oorzaak van h.b.!
Jannepauli schreef:Bij een HB-geval zie je het paard vaak naar achteren hangen ( op de hiel dus) om de toon ( het pijnpunt) te ontlasten. Dan zou je eigenlijk zeggen dat het paard 'van nature' juist de toon omhoog wipt door het draagvlak van de hiel te verlagen. Zetten wij de hiel dan hoger, is dat dan juist niet contraproductief ( buiten het 'ontlasten' van de pees)?
Waar zit mijn denkfout Ron?
lucyknol schreef:En met dat gips bereik je dan hetzelfde als met het foam denk ik?
Ben wel benieuwd hoe je dat gips er zelf op gaat doen, lijk me meer "gedoe"als met foam...
(ik heb niet gezien hoe Luus in het gips is gegaan, ze moest een nachtje blijven op de kliniek en het zat er al omheen toen we haar op mochten halen...)
Liene schreef:Ester, onderzoek gevonden ? Ik heb het hier boven even neergezetGaat het over bevangen paarden ? Ik heb zelf nog geen tijd gehad om het door te lezen.
EstherHegt schreef:@ Liene kun je deze opvragen?
Journal of Equine Veterinary Science
Volume 31, Issue 4 , Pages 180-184, April 2011
A Comparison of Actual and Suggested Digestible Energy Intakes of Miniature Horses Derived from Different Feeding Recommendations
Abigail L. Scherer-Hoock, BS, Elizabeth A. Greene, PhD, Michael Lennox, BS, Clarissa Brown-Douglas, PhD
Liene schreef:Esterhegt, die heb ik wel kunnen vinden
Ik heb hem hier even online voor je gezet: http://pdfcast.org/pdf/a-comparison
EstherHegt schreef:Bij Bret is het jaar voor haar overlijden veel keer bloed afgenomen in de kliniek, ze had een koliekoperatie, ze had steeds terugkerende kolieken oorzaak onbekend. (alle bekende oorzaken waren uitgesloten, geen wormen, geen niet onderhouden gebit, altijd voldoende ruwvoer etc.)
Ze had toen ook wel wat afwijkende waarden en ook wat bloedarmoede, maar daar maakten we ons geen zorgen om omdat dat vrij logisch is na een operatie.
Op de kliniek hebben ze niets kunnen ontdekken waarom ze steeds weer en steeds sneller op elkaar volgend koliek kreeg, wel was er iets te voelen bij overgang dunne darm naar blinde darm wat er niet hoorde. Verklaring was eigenlijk dat daar altijd de verstoppingen zaten en er beschadiging in dat stukje darm was of een tumor, een andere verklaring kon zijn dat de dunne darm in de blinde darm schoot, dat gebeurt ook soms.
luve_rozes schreef:Bij mij paard lijkt hormonaal misschien ook wat aan de hand te zijn, ze valt ondanks handhaving voer en paddock gang al 3 jaar in het voorjaar weer terug in HB, maar DA 2 beweert in zijn hele carriere nog nooit HB van een BM ontsteking gezien te hebben, en zegt zelfs dat de BM een zelfreinigend systeem is. Zijn collega in de praktijk, ook paardenarts, ondersteund dit
jcristina schreef:En denk je dat er een verband kan zijn tussen de verstoppingen en het vreemde bloedprobleem?
(of is dit teveel off-topic?)
luve_rozes schreef:Bij mij paard lijkt hormonaal misschien ook wat aan de hand te zijn, ze valt ondanks handhaving voer en paddock gang al 3 jaar in het voorjaar weer terug in HB, maar DA 2 beweert in zijn hele carriere nog nooit HB van een BM ontsteking gezien te hebben, en zegt zelfs dat de BM een zelfreinigend systeem is. Zijn collega in de praktijk, ook paardenarts, ondersteund dit