Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:56

Is het niet een optie als ze voeten in orde houden haar de zomer nog in de opfok te laten ?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:10

Nee ,ik kan haar meer buitengang bieden, met soortgenoten, dag en nacht buiten .
Weidegang en stal met uitloop.
En swinters stal met uitloop en 2 andere paarden.
En haar gewicht in de gaten houden(ze is veel te dik, wat ook niet goed is voor de groei)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 18:23

Aah oke , heel vaak is het zo dat die jonkies dan meer op stal komen te staan .
Maar 24/7 in een gemixte groep is ideaal .
Heb mijn jonkie ook thuis gehaald met 9 mnd . Opfok was prima plek maar ik werd gek van haar missen .

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:10

Marlis schreef:
Cowgirl schreef:
Leuk he die opfok.

Worden er geen pootjes bekapt in de opfok? Daarbetaal je toch voor. Lekker als je paard daar 3 jaar vertoeft en er word niet bekapt.

(Ook mijn poonie die van hierboven dus ook even reactie)
Van een mede bokker is in Januari nog bekapt die ook daar in de opfok staat. Kyra staat er vanaf 10 September en is daar sneller dan verwacht heen gegaan ivm inscharen op de weide. Bij ons is ze netjes bijgehouden maar toen wel gelijk aangegeven dat we graag willen dat ze op kort termijn weer gekapt wordt en dat was geen probleem. Tussen door een paar keer aangegeven nog maar vanaf dat ze er staat is ze dus niet meer gekapt. En ik denk/weet wel bijna zeker dat dit nu echt niet in een keer opgelost kan worden. Maandag willen ze haar meenemen maar dit heb ik eigenlijk liever niet.. Wil dit door mijn eigen smid laten oplossen alleen eind april mag ze de opfok pas verlaten(opzeg termijn van 3 maand) en eerder mogen we haar niet weg halen tenzij we die maande door betalen uiteraard. Heb iedergeval mijn eigen smid net een mailtje gestuurd met foto's en om haar mening/behandeling wat dit vraagt gevraagd.

Dus wel lekker stalling betalen maar er word geen onderhoud gepleegd aan het paard....inladen en wegwezen zou ik zeggen.
Ik zou dat geld dan maar voor lief nemen. Beter geld weg als dat je paard straks verrot op zijn pootjes staat. Al valt het nog wel mee hoor die foto's na 1 of 2x bekappen is het wel weer netjes.
Ik krijg steeds meer de kriebels van die opfok adressen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 19:14

Gaat helaas niet. Hun hebben t paspoort .. Ze is.nu weer bekapt dus eind.april lekker naar huis . Wat zal ik.opgelucht zijn als ze thuis is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 21:57

Ik ben nieuwsgierig wat jullie van Victor's hoeven vinden. Hij is half januari voor het laatst bekapt. En de bedoeling is dat hij over 2/3 weken weer bekapt wordt. Er wordt gemiddeld eens in de twee weken een buitenrit op gemaakt, maar dat is het dan ook qua stenen. Hij staat op dit moment 24/7 in de bak.

LV:
Onder - http://imageshack.us/a/img46/6875/dsc0048cm.jpg
Zijkant - http://imageshack.us/a/img835/4539/dsc0050dtx.jpg

LA:
Onder - http://imageshack.us/a/img854/2685/dsc0052qe.jpg
Zijkant - http://imageshack.us/a/img6/4125/dsc0054ou.jpg

RA:
Onder - http://imageshack.us/a/img138/8533/dsc0055mn.jpg
Zijkant - http://imageshack.us/a/img694/738/dsc0056oy.jpg

RV:
Onder - http://imageshack.us/a/img831/7301/dsc0057lb.jpg
Zijkant - http://imageshack.us/a/img14/8800/dsc0058ow.jpg
Deze laatste is de beste van de 4 foto's die ik had gemaakt. Die wilde niet.

Zelf zou ik de hoeven liever een tikkeltje langer willen hebben i.v.m. het naar buiten gaan. Wanneer is een hoef nou echt te kort? Pas als hij er gevoelig op loopt of zijn er eerdere signalen?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:03

Nee, hoor, beslist niet te kort. De hoefwand hoort nauwelijks te dragen, dat hoort de rand van de zool en straal te doen. Het hele gewicht van het paard zou anders in de (beweeglijke maar stevige) aansluiting hangen tussen wand en lederhuid. Nie fijn! Da's waar je waaiers van krijgt. Loopt-ie gevoelig dan? Of slijt-ie heel hard? Ik zou in één van deze gevallen hoefschoenen aanschaffen en aan doen voor een buitenritje. Dan behoud je de gezondheid van de hoef, zonder dat je paard er last van heeft :j

Hoefjes zien er goed uit. Met iets meer kwartierboogjes en mustangroll zouden ze nog mooier worden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:11

Hij loopt op dit moment goed, maar nadat hij begin oktober te enthousiast bekapt was (ook te veel gecorrigeerd rv, dat is een steil hoefje met de neiging tot bokhoef. Vandaar ook dat de hoefsmid over 2/3 weken weer komt. Hij gaat steiler staan), heeft hij wel ruim 2 weken op eieren gelopen. Wat extra sneu was omdat hij op dat moment nog op een harde uitloop stond en naar de wei toe moest hij ook nog een stuk over stenen. Hij kon helaas daar alleen overdag op het weiland staan, 's nachts was echt geen optie (omheining is 's nachts een paar keer uit de grond getrokken). Op de nieuwe stalling heeft hij zichzelf binnen 4 dagen in de box stokkreupel getrapt, waarna hij 24/7 naar buiten is gegaan (stond alleen 's nachts binnen). Maar toen is hij ook ruim 2 weken kreupel geweest. Maar eigenlijk vind ik 5 weken kreupel op 5½ maand al veel te veel. Dus ik wil het zo veel mogelijk voorkomen. Hoeven zijn trouwens traditioneel bekapt.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:32

Zien er goed uit hoor . Miss hielen een fractie lang ( maar is moeilijk zien op foto ) zijn steunsels mogen bijgewerkt worden .
Verder keurig voetje wat mooi kan dragen daar waar het hoort ....

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 22:36

Vind de hoeven hierboven er ook netjes uit zien.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-13 09:47

horsii schreef:
Gaat helaas niet. Hun hebben t paspoort .. Ze is.nu weer bekapt dus eind.april lekker naar huis . Wat zal ik.opgelucht zijn als ze thuis is.

okay gelukkig maar. Maar lesje voor de volgende keer : NOOIT je paspoort achterlaten, geef ze maar een kopie.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:42

ik heb een vraagje.
Mijn paard word natuurlijk bekapt en dus zonder ijzers, ik rij zeer regelmatig met haar op het asfalt waardoor de hoeven natuurlijk slijten en ik dus vrij weinig aan het hoeven hoef te doen.
Maar als ze over kiezelstenen moet of het pad van de weide naar stal wat verhard is met aardig wat steentjes loopt ze heel gevoelig. kan ik hier iets aan doen? Ik hoor menig mens dat ik er ijzers onder moet doen maar dat heb ik liever niet. helemaal omdat ze in verhouding maar weinig over dit soort paden hoeft te lopen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 21:49

dan neem je toch hoefschoenen? Gevoeligheid kan door bijvoorbeeld een dunne zool komen.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 19:23

ik zou er wel over na willen denken als ze veel over kiezels moest lopen over hoefschoenen etc maar ze hoeft maar 2 keer max 25 meter per dag hierover..

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-13 21:44

Nah, dan is het toch niet zo erg? Die 50m per dag overleeft ze wel zonder schoenen of ijzers :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:34

Even topic wakker schudden .
Ik heb een probleem , heb geen foto,s maar probeer het uit te leggen .
Mijn merrie heeft artrose ed over gehouden aan een trauma van buitenaf ( zie profiel ) ze
Iiep eigenlijk goed . Tot afgelopen maandag .
Ze is aan beide voor moeten toontredent , terwijl been en midden van de voet mooi in balans zijn .
Nu draair ze die voet apart weg , land mooi op de hielen om ver volgens eerst op de buiten kant terecht te komen en dan binnenkant . Waar ze dan de hele voet de grond laat raken .
Nu is ze linksom , links voor klinisch kreupel , en rechtsom is ze rechts achter niet zuiver .
Tevens zit ze vast in de lendenen en de rug ( mogelijk na een slecht passend zadel aktie ) en haar schouders spierwn zijn pijnlijk .
De fysio gaf als advies een ijzer proberen zodat ze iig haar voet normaal neer kan zetten . Ze slijt hem nu ook scheef af .
En dan als ze beter kan gaan lopen na een week of 2 behandelen .
Nu komt zaterdag ook de osteo nog voor haar .
Maar wat Denken jullie kan een ijzer dit probleem onderseunen zodat ze beter kan gaan lopen en haar lichaam dus minder onmogelijk belast .
En weten jullie dan een goede smid die ook beslaat in mijn regio . ( Bergeijk )
Heb smid gebeld maar die woont best erg ver bij ons vandaan , en kan niet komen op korte termijn .
Momenteel staat de trailer in de reparatie dus verplaatsen gaat ook niet ...
Help help .
Hier een van de smeden die wil komen misschien ?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:37

Ik betwijfel (meer gevoelsmatig dan goed onderbouwd) of een ijzer zal helpen. Juist doordat er minder schokdemping is lijkt het me minder fijn voor de spieren waar ze toch al last van heeft. Áls je dan iets zoekt om de oneven slijtage tegen te gaan zou ik hoefschoenen doen. Equine Fusion Joggers zijn bv. hele fijne (paard van een kennis kon ze 24/7 aan zonder last te krijgen).

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:51

De demping heb ik ook altijd in mijn achterhoofd gehad .
Maar vraag me nu af wat erger is het over belaste lichaam door verkeerd gebruik .
Of een ijzer dat haat helpt haar voeten correct neer te zetten en dat haar overbelaste spieren rust gaan krijgen en kunnen herstellen .
Het is schijnbaar al bijzonder dat we het ijzerloos 3 jaar hebben volgehouden .
Ik hem niet voor ijzers maar er ook niet tegen .
En denk zelf nu dat ik het toch een kans zou moeten geven .
Ze loopt grotendeels op land en heeft bestrating waar ze staat om te eten .
Ik denk wel aan een Natural balance beslag of wat daar in de buurt komt . Dus met het juiste af rol punt en bvk zonder lippen .

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:18

Ik heb persoonlijk niet zulke geweldige ervaringen met NB, maar ik dnek dat dat ook zeker komt door de hoefsmid die de ijzers er onder zet.

Ik denk wel dat een ijzer zou kunnen helpen. Er staat nu toch een bepaalde spanning op de spieren, die er anders niet op zou staan. Ik denk dat een ijzer idd wel zou kunnen helpen de druk te verminderen, maar dat zal meer op de bandjes (ligamenten) zijn, dan echt op de spieren.

De spieren is toch echt wel iets wat los gemaakt moet worden. De wervels en schoft los maken moet manueel gebeuren.

Je kan het dus proberen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:35

Dat idee speelt ook bij mij .
Als ze voeten goed kan wegzetten .
En als dat goed gaat spieren ed laten behandelen .
Maar zal toch vanaf die voeten moeten beginnen dan ?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:07

Ik zou eerst die osteo maar eens afwachten.
Weet je 100% zeker dat de pijn van de artrose komt?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:17

Behoorlijk zeker .
Ze is alleen voor meer kreupel nu als achter . Ze zet die voet ook gek neer .
Osteo zal ik wel moeten afwachten . Krijg toch niet in een dag een goede smid gevonden .
Ze is gewoon stijf in het grootste deel van haar lichaam .
Mijn visie erop is dat ze eerst makkelijker moet kunnen gaan lopen . Dan kan er behandeld worden met reslultaat .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:21

Maar dat wil toch niet zeggen dat het uit haar voet komt? Misschien heeft ze zich verstapt, of zit er iets in haar rug/hals niet goed. Is dit ook de IR merrie?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:23

Yep , dit is de merrie die overal last van heeft .
Vrijdag laat ik thermografie doen . Zaterdag de osteo . Die kent haar hele geschiedenis .
Smiddags komt onze trainer even kijken .
Die ks zeer kundig ook .
En ik zal Klaas Feuth eens bellen voor advies .
Dan heb ik op evt rontgen foto's na een vrij compleet beeld ...

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:28

Moeilijk! Ik heb ook al eens in een vergelijkbare situatie gezeten met die van mij.
Het ligt er wel aan waar die stijfheid vandaan komt maar die van mij had echt baadt bij magnesiumcitraat van de Groene Os en Muscle support van Phytonics.