Het gaat met mijn pony erg goed! Nog steeds geen problemen, terwijl hij nu alweer een tijdje 24/7 op het land staat. Hij staat wel in een dieetland, waar hij bijna om het gras moet zoeken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
dynamiek schreef:Ik heb woensdag mijn pony moeten laten gaan niet dynamiek trouwens, maar juist de pony die ik verleden jaar heb gekocht, ze had erge atrosse en een rare botafwijking in der achterbeen, ze liep al 1 maand erg kreupel ondanks haar weiderust ging ze nog slechter lopen. Arm dier
Citaat:Hoefbevangenheid is een ernstige situatie die onmiddellijk eerste hulp vereist. Hieronder vind je een stappenplan:
* Zet het paard of pony buiten, liefst op zachte ondergrond zoals vochtig zand, modder of aarde.
* Verwijder alles wat eetbaar is.
* Achterhaal de oorzaak. Mogelijke oorzaken staan hierboven opgenoemd. Heb je je paard aangetroffen naast een half leeggegeten voerton dan ligt de oorzaak voor de hand, is de oorzaak echt een raadsel bel dan sowieso een dierenarts.
* Bel met spoed een natuurlijk bekapper. Het is zeer belangrijk dat de hoefwand zo snel mogelijk zo kort wordt gemaakt dat het gewicht van het paard er niet meer op rust.
* Geef je paard hooi, liefst van een latere snede. Voorjaarshooi is niet geschikt.
* Geef je paard een goed magnesium-supplement, als je dit niet hebt bestel het zo snel mogelijk. De resultaten van een behandeling met magnesium is dermate succesvol dat veel bekappers deze al standaard toepassen. Zie ook onze pagina over Magnesium.
Via onze website kunt u magnesium-chelaat bestellen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat.
* Ook al is het pijnlijk, probeer beweging te stimuleren zodra de hoeven zijn bekapt volgens een hoefbevangenheidsmodel. Doorbloeding is essentieel om afgestorven weefsel op te ruimen en de genezing in gang te zetten. Met "stimuleer beweging" bedoelen we niet dat je het paard moet dwingen! Wel kun je bijvoorbeeld hoopjes hooi uit elkaar leggen zodat hij de hele dag een beetje loopt.
* Heb geduld! Bedenk dat het met goede verzorging maanden gaat duren voor je paard weer de oude is. Er is geen medicijn of wondermiddel dat dit kan versnellen. (Heb is misschien vervelend om te horen, maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren. Wanneer je je nu al realiseert dat dit lang gaat duren heb je waarschijnlijk meer geduld.)
Bron: http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm
Welshcobfan schreef:Darkness: mag je in de paddock of bak wel een stukje afzetten?