[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:16

Dynamiek, wat vreselijk zeg! Heel veel sterkte met het verlies.

Het gaat met mijn pony erg goed! Nog steeds geen problemen, terwijl hij nu alweer een tijdje 24/7 op het land staat. Hij staat wel in een dieetland, waar hij bijna om het gras moet zoeken := om de dag krijgt hij weer een stukje gras erbij. Hij is nog keurig op gewicht (al heeft hij nu een grasbuikje omdat ik hem 3 dagen op de grotere wei moest zetten ivm hevige regenval, waardoor het dieetland was verandert in blub)

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 23:52

Dynamiek, sterkte!

Wat fijn Marieke_K, Welshcobfan en Isapaardje dat het weer wat beter gaat met jullie paardjes!

Hier gaat ook alles goed *afkloppen*. :D Judy heeft vandaag ook weer haar eerste uurtje echt op de wei gestaan!

Hebben jullie nog wat tips en tricks voor me? Judy wordt buitengezet door een ander, en ik wil er absoluut op tijd bij zijn als het fout gaat.

Ik heb nu afgesproken:
- niet zonder mijn weten langer dan 1uur per dag op de wei voorlopig.. rustig opbouwen
- als ze de wei uit komt hoeven/pols controleren.. op warmte/pulseren.
- drainage compositum als onderhoudskuur blijven geven, iig tijdens weideperiode(2xdaags 10 druppels)

Moet ik nog sterk gaan rekening houden met de fructaanindexen/tijdstip van de dag denken jullie?
Of met de hoeveelheid krachtvoer/hooi?(nu 0,5kg per dag marstall vito en 4x normale porties hooi)

Het gaat niet op ernstig gestressed gras, gewoon normaal, niet te lang niet te kort. Ik wil liever niet beginnen aan een graaskorf als het niet nodig is...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 00:09

Wat fijn dat judy weer kennis heeft gemaakt met het gras!

Ik denk zelf dat een uurtje per dag niet heel veel kwaad kan, maar ik vind het zelf prettiger als er bijna geen gras op staat (of heel hoog gras, dat schijnt niet zo erg te zijn) als je het gaat opbouwen zeg maar :P Dus als je uiteindelijk judy langer buiten wilt hebben, dan is het toch handiger om een klein stukje af te zetten en dan aan strookbegrazing te doen :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:19

@Myrthe: ik denk ook dat een uurtje per dag geen kwaad kan. Wil dit van de zomer met Stef ook gaan doen, al ga ik dan ook de fructaanindex in de gaten houden.

Verder goed je meisje in de gaten houden: als je maar iets vermoed direct van dat gras af en eventueel DA er bij :) Ieder paard is echt anders met verschijnselen laten zien: Stef heeft geen warme hoeven en ik heb ook geen pulserende hartslag (helemaal geen hartslag zelfs) in zijn kootholte gevoeld. Ik check iedere dag maar voel niks.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:35

dynamiek schreef:
Ik heb woensdag mijn pony moeten laten gaan niet dynamiek trouwens, maar juist de pony die ik verleden jaar heb gekocht, ze had erge atrosse en een rare botafwijking in der achterbeen, ze liep al 1 maand erg kreupel ondanks haar weiderust ging ze nog slechter lopen. Arm dier |(

Jammer hoor! Afscheid nemen is altijd moeilijk ...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:40

Hai,
Ik hoor een aantal van jullie dat jullie paard op het gras loopt.
Die van mij loopt er al weer een tijdje op met graaskorf en dan ongeveer 10 uurtjes.
Alleen gaat mijn graaskorf schuren bij zijn kin. Zou ik het ook zonder korf kunnen proberen?
Wat raden jullie mij aan?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:42

Even een vraagje:

Toen mijn merrie aan 1 voorbeen hoefbevangen was was dat nog niet ernstig en mocht ze gewoon blijven eten (ze krijgt al weining biks).

Nu is op mijn stal een ander paard echt hoefbevangen, moet op nat zand staan en mag alleen hooi. Mag zo'n paard wel wortels en appels eten? Ik dacht nl van niet ....

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:52

Simodi: Die van mij was ook bevangen aan een voorbeen. Hij mocht geen krachtvoer of andere bijvoeding zoals wortel en appels enzo.
Hij mocht alleen maar hooi dat eerst nat werd gemaakt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:30

@Simodi: inderdaad even geen ander voer dan hooi, darmpjes en gestel moeten eerst weer even op orde komen :)

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:01

Nou dan kom ik me ook maar eens even bij dit topic voegen.. Helaas..

Mijn paard is sinds vandaag hoefbevangen.. Het is acute hoefbevangenheid..
Dus gelijk de DA gebeld.. En heb gelijk een heel assorti aan poeiers en rotzooi gekregen..
Vind t zo *piep*.. Hij heeft zoiets nog nooit gehad.. Zelf geen koliek of iets..
Het komt van het gras.. Door het fruktaan gehalte..

Maar nu las ik in de giga begin post.. Dat je de hoeven in lauw water moet zetten.. Omdat koud water juist de bloedvaten nog meer vernauwd.. Maar mijn DA zei dat ik ze moest koelen met koud water.. Dus wat moet ik nou ? |(

En mijn DA en hoefsmid zeiden dat ik z'n ijzers beter nog even eronder moest laten.. Omdat je op dit mom even zo min mogelijk aan de hoeven moet zitten.. Dat leek mij ook wel wijs.. Want als je een hoef op wilde tillen viel hij zowat om van de pijn.. Hij heeft alleen aan de voorbenen ijzers.. En de hoefbevangenheid zit zeker weten linksvoor en rechts achter.. De andere 2 is niet zeker.. Dus wat vinden jullie ? IJzers er nog even onder laten? Of toch gelijk eraf..

Want t lijkt mij dat hij zonder ijzers miss nog gevoeliger is, omdat hij niet gewent is om voor bloot voets te lopen.. En als je nu aan die hoeven gaat trekken zal t miss ook geen pretje zijn ? Ze zitten er net vanaf afgelopen donderdag onder..
De DA komt woensdag weer om te controleren.. Dus dan kan ik het ijzer verhaal nog eens voorleggen..

Maar het is echt zo zielig.. Hij kon niet eens z'n stal uit lopen van de pijn.. Ik heb over de 10meter naar de spuit plaats 5 minuten gedaan.. |(

Hij mag dus nu zeker een week z'n box niet uit.. Alleen naar de spuit plaats en weer terug.. En hij mag 3x op een dag een plak hooi.. En omdat ik bang ben dat hij gaat flippen tijdens het bix voeren krijgt hij ook nog 3x per dag een klein worteltje..

En aan medicijnen heeft hij nu: Metacam, Tranquigel en zakjes waarvan ik de naam niet meer weet.. Het zijn bloedverdunners iig..

Maar kan iemand me dus helpen met dat ijzer en koud/lauw water verhaal ? Alvast bedankt..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:04

voor genezing is doorbloeding nodig en dus hoefmechanisme en dat ligt stil als een paard in een box staat. Ik snap niet dat veeartsen dat nog steeds voor blijven schrijven, terwijl allang bekend is dat juist beweging noodzakelijk is voor genezing. Stilstand is letterlijk achteruitgang bij HB.

HB paarden zetten wij zonder ijzers, bekappen ze zodat het hoefbeen weer parallel met de grond komt en we zetten ze buiten zodat ze zoveel mogelijk bewegen uit zichzelf. (ongedwongen). Indien hoefschoenen de pijn verlichten meten we die aan en laten ze 23/7 omzitten.

Citaat:
Hoefbevangenheid is een ernstige situatie die onmiddellijk eerste hulp vereist. Hieronder vind je een stappenplan:

* Zet het paard of pony buiten, liefst op zachte ondergrond zoals vochtig zand, modder of aarde.
* Verwijder alles wat eetbaar is.
* Achterhaal de oorzaak. Mogelijke oorzaken staan hierboven opgenoemd. Heb je je paard aangetroffen naast een half leeggegeten voerton dan ligt de oorzaak voor de hand, is de oorzaak echt een raadsel bel dan sowieso een dierenarts.
* Bel met spoed een natuurlijk bekapper. Het is zeer belangrijk dat de hoefwand zo snel mogelijk zo kort wordt gemaakt dat het gewicht van het paard er niet meer op rust.
* Geef je paard hooi, liefst van een latere snede. Voorjaarshooi is niet geschikt.
* Geef je paard een goed magnesium-supplement, als je dit niet hebt bestel het zo snel mogelijk. De resultaten van een behandeling met magnesium is dermate succesvol dat veel bekappers deze al standaard toepassen. Zie ook onze pagina over Magnesium.
Via onze website kunt u magnesium-chelaat bestellen. Lees hier meer over Magnesium-chelaat.
* Ook al is het pijnlijk, probeer beweging te stimuleren zodra de hoeven zijn bekapt volgens een hoefbevangenheidsmodel. Doorbloeding is essentieel om afgestorven weefsel op te ruimen en de genezing in gang te zetten. Met "stimuleer beweging" bedoelen we niet dat je het paard moet dwingen! Wel kun je bijvoorbeeld hoopjes hooi uit elkaar leggen zodat hij de hele dag een beetje loopt.
* Heb geduld! Bedenk dat het met goede verzorging maanden gaat duren voor je paard weer de oude is. Er is geen medicijn of wondermiddel dat dit kan versnellen. (Heb is misschien vervelend om te horen, maar we zien bij de slachthoeven die we ten behoeve van de cursus Natuurlijk Bekappen van de slager krijgen bijzonder vaak hoeven die bijna genezen waren van hoefbevangenheid, maar waarbij de eigenaar kennelijk het geduld was verloren. Wanneer je je nu al realiseert dat dit lang gaat duren heb je waarschijnlijk meer geduld.)
Bron: http://www.hoefnatuurlijk.nl/problemen/hbh.htm

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:16

Ik weet dat modder of vochtig zand de beste oplossing is.. Maar dat is niet voorhanden.. Wij hebben momenteel alleen een super zware droge paddock.. Of een super vette en nogal ongelijke weide..

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:50

@darkness: ik zou hem dan toch in de paddock zetten, niet ideaal maar dan kan hij iig bewegen zoals Arabesk aangeeft.

Verder of je de ijzers er onder moet laten zitten of niet: overleg met je smit. Die van mij was op zondag hoefbevangen 'verklaard' door de DA en ik heb hem toen de dinsdag er op opnieuw laten beslaan door mijn smit (die overigens ervaring heeft met hoefbevangen paarden). Dat heeft die van mij erg geholpen.

Ieder paard heeft helaas andere klachten, maar wat ik wel geleerd heb: luister naar jezelf en doe wat goed voelt bij je paard. Sterkte!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:22

Sterkte met je paard darkness! ik had ook geen nat zand, dus ik heb in de wei (harde grond) een postzegelstuk land afgezet en daar veel zand in gelegd. Dit omdat de ondergrond wel hard is, zodat het met zand niet mul word. Werkte prima! Gooide er regelmatig even water op om het stevig te houden zeg maar.
Mul zand is niet prettig voor hoefbevangen paarden... Dat loopt te zwaar.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:26

Mijn pony is bewust niet direct bekapt, was te pijnlijk. Bij hem is gekozen om de hoeven door te laten groeien en ze weer sterker te maken zeg maar.
Hij mocht ook niet van zijn postzegelstukje af, dus niet naar de stal wandelen omdat het zeer deed aan de hoeven. (helemaal als hij even vast moest staan bij de stal: tegels waren een hel!) In zijn postzegelstuk kon hij wel lopen en rollen, maar om te draven was het te klein.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:32

Tormanda heeft aan beide voorbenen hoefbevangenheid. Zijn vanmiddag foto's gemaakt en beide hoefbenen zijn iets gekanteld. Ze staat nu in blubpaddock. Zware pijnstillers en ze mag een klein beetje nat hooi af en toe. Morgen komt hoefdsmid om de hoefwand in te korten.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:06

@ Arabesk: de meningen over al dan niet bewegen zijn onder de deskundigen, en dan bedoel ik niet de huis-, tuin- en keuken-d.a.'s maar bijv. laminitis klinieken e.d. in het buitenland, die zich vrijwel uitsluitend bezighouden met hbv, nog steeds heel erg verdeeld. Idd is een betere doorbloeding essentieel, maar er zijn er ook die zeggen dat zolang de ontsteking actief is, de aanhechting via de lamellen zo fragiel is, dat het hoefbeen juist door beweging kan kantelen. naja, 'k weet het ook niet.

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:08

@ Welshcobfan.. Ik heb de mogelijkheid niet om dat te doen met het land.. Ik sta op een grote pension stal.. En weet zeker dat de baas van onze stal dat niet goedkeurt.. (Dat postzegel met zand idee)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:09

Mijn dierenarts is wel voor bewegen, maar dan alleen rustig rond stappen. Daarom moest mijn stukje klein genoeg zijn, zodat hij niet kon draven. Maar hij zou op stal moeten staan als ik geen postzegelstukje kon maken (omdat er bv teveel gras op staat). Dan was het enige alternatief de stal vol zand gooien.

Darkness: mag je in de paddock of bak wel een stukje afzetten?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:10

@ Marieke_K: Maar de paddock is toch veels te zwaar.. En om daar te komen moet ik ook nog dik 20 meter over ongelijk terrein.. Dat lijkt me ook geen strak plan.. Toch ? Ik weet t ook allemaal niet meer hoor.. Bah..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:11

Als je loopt naar de spuitplaats, moet hij dan over tegels lopen?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:11

Welshcobfan schreef:
Darkness: mag je in de paddock of bak wel een stukje afzetten?

Nee ik mag niks afzetten.. :n

En ja dan moet hij over een soort geasfalteerd stuk erf.. Dat is aardig gelijk.. Maar das ongeveer 8 meter heen.. En 8 meter terug.. Vanuit waar z'n box is zeg maar..
Laatst bijgewerkt door Darkness85 op 11-05-09 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:13

Ik zou ook geen wortels voeren aan een hoefbevangenpaard, zit teveel suikers in! Heb je de stal van je paard wel vol zand gegooid?

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:13

Nou als ik m'n stal vol zand gooi weet ik zeker dat ik m'n spullen mag pakken.. Hahaha..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:14

Ik heb in mijn gewone paddock een stukje afgezet en de stal ligt ook vol met zand. Ik maak alles natuurlijk goed nat en ook haar hoeven. Maar mijn angst is, dat ze toch zand gaat binnen krijgen. Ze scharrelt er altijd graag in. Ik heb zo'n muilkorf met gaten neus en gaatjes voor het drinken. Zou ik die vannacht als ze een paar uurtjes op stal staat (ik moet ook een paar uurtjes slapen) kunnen omdoen?
Ik heb ook het stukje pad waar ze over moet om in de stal te komen (5 meter) belegd met dikke rubber matten.
Laatst bijgewerkt door Zammie op 11-05-09 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt