Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samoth

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 00:49

Het heet CTC spray, werkt idd heel goed en kan alleen bij VA halen.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 14:45

Shinedown schreef:

Zo, mijn vorige post even in linkjes.

De smid is vorige week zaterdag weer geweest. De scheuren die aan beide voorhoeven zaten zijn er nu bijna uit. Hij heeft nu aan allebei de kanten een v-tje in de hoef gemaakt, zodat het niet verder scheurt.

Linksvoor
Afbeelding

Rechtsvoor
Afbeelding

Linksvoor, beetje vies van al het zand
Afbeelding

Ik heb zelfs een vijl van de smid gekregen, zodat ik de hoefjes mooi rond kan bijhouden (ik rijd veel buiten)! :D

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 19:32

Ziet er goed uit Esther ;) Het enige wat me opvalt is dat de linkerhoef niet helemaal symmetrisch geveild is, klopt dat? Het lijkt alsof binnenvoor iets groter/langer gelaten is, zeg maar.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 00:38

Shinedown, ziet er prima uit! Als je vijlt, doe dat dan ook van onder af in een ronding.
Dus zoals je de voet nu vasthebt op de laatste foto... en dan met je rasp op 45 graden naar de buitenzijde toe raspen. Schuin naar buiten, langs de wand dus. Hoop dat je het snapt ;-))
Het gaat erom dat je zo'n afronding krijgt dat de hoefwand nergens de straat raakt, dan ben je ook meteen van eventuele brokkels en scheurtjes af.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 16:46

Wat denken jullie, tijd nodig en kundige smid ?
Ben al een tijdje bezig voor de smid, gelukkig komt ze over twee maanden naar huis en laat ik haar natuurlijk door mijn eigen smid doen. ik schrok er best van. veel te lang en een heel stuk afgebroken, ze liep ook niet helemaal lekker. Ook een slechte stand door gebrek aan bekapping
ze staat in de opfok
Afbeelding
Afbeelding
geen hele duidelijke fotos ivm fotos maken in de kudde wat niet echt soepel gaat

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 18:59

Oef, inderdaad flink te lang. Zonde bij zo'n jong paard! Zodra ze thuis is de komende tijd goed regelmatig laten bekappen, zodat ze wel een goede stand krijgt/behoudt. Hoe is de onderkant?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:04

andere hoef als die met het stuk eruit
Afbeelding
hoef met het stuk eruit
Afbeelding

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:28

Oei oei, ook flink ongelijk zie ik? Zonde, zeg. Zou alleen al om die reden die opfok afraden :n Juist een opfok zou toch moeten weten hoe belangrijk gezonde hoeven zijn voor een jong paard.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:31

Jep...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:52

Leuk he die opfok.

Worden er geen pootjes bekapt in de opfok? Daarbetaal je toch voor. Lekker als je paard daar 3 jaar vertoeft en er word niet bekapt.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 19:56

Cowgirl schreef:
Leuk he die opfok.

Worden er geen pootjes bekapt in de opfok? Daarbetaal je toch voor. Lekker als je paard daar 3 jaar vertoeft en er word niet bekapt.

(Ook mijn poonie die van hierboven dus ook even reactie)
Van een mede bokker is in Januari nog bekapt die ook daar in de opfok staat. Kyra staat er vanaf 10 September en is daar sneller dan verwacht heen gegaan ivm inscharen op de weide. Bij ons is ze netjes bijgehouden maar toen wel gelijk aangegeven dat we graag willen dat ze op kort termijn weer gekapt wordt en dat was geen probleem. Tussen door een paar keer aangegeven nog maar vanaf dat ze er staat is ze dus niet meer gekapt. En ik denk/weet wel bijna zeker dat dit nu echt niet in een keer opgelost kan worden. Maandag willen ze haar meenemen maar dit heb ik eigenlijk liever niet.. Wil dit door mijn eigen smid laten oplossen alleen eind april mag ze de opfok pas verlaten(opzeg termijn van 3 maand) en eerder mogen we haar niet weg halen tenzij we die maande door betalen uiteraard. Heb iedergeval mijn eigen smid net een mailtje gestuurd met foto's en om haar mening/behandeling wat dit vraagt gevraagd.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-13 22:27

Hier blijven de hoefjes er altijd ongeveer zo uit zien. Komt praktisch nooit een hoefsmid bij. Ze slijten altijd mooi af tijdens het rijden, maar nooit te ver of met scheuren ;)
http://i46.tinypic.com/2lt4y0i.png

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 02:20

Ingrid_92 schreef:
Hier blijven de hoefjes er altijd ongeveer zo uit zien. Komt praktisch nooit een hoefsmid bij. Ze slijten altijd mooi af tijdens het rijden, maar nooit te ver of met scheuren ;)
http://i46.tinypic.com/2lt4y0i.png

Maar, ik neem aan dat jij ze zelf verder bijhoudt?
Ze zien er goed uit en zijn mooi afgerond. ofwel, jij doet dat zo netjes...of je paardje slijt ze zo netjes!

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 16:53

Ik doe er niks aan (naast het gewone uitkrabben) :) De paardjes slijten ze zelf zo netjes af. :j

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:07

Ingrid_92 schreef:
Ik doe er niks aan (naast het gewone uitkrabben) :) De paardjes slijten ze zelf zo netjes af. :j

Nou, da's dan toch hardstikke fijn? :j Ik zou er blij mee wezen. Scheelt werk en kosten!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 00:41

Iemand tips voor een paard met hoeven op de juiste lengte, maar waarvan een groot deel van de straal (waar normaal op gesteund werd) weg is?

Hoefsmid is langs geweest om de rotte stukken weg te snijden (paard had een beetje last van rotstraal), het viel wel mee maar om te zorgen dat het zich verspreid toch het een en ander weggesneden.

Morgen heb ik tijd om met haar over het harde te stappen, maar ik denk dat ik niet meer dan normaal ga doen en rustig afwacht hoe snel de straal weer gaat groeien.

De oorzaak van de rotstraal zit 'm denk ik toch in het feit dat mijn paddock niet erg groot is, dus dat ze minder rondlopen, en dat daardoor de doorbloeding niet goed genoeg is? Smid gaf aan dat op mijn paddock de hoeven minder te lijden hebben van urine dan in een stal, dus dat is dan wel weer goed.
Pffff, paarden...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 01:15

Stralen hebben ook te lijden van al die regen hoor, het is dagenlang nat geweest.
Ik zie hier ook duidelijk de overgang van de regenperiode (is nu) naar b.v. zomer.
Maak je geen zorgen, die stralen komen vanzelf bij en je smid heeft volkomen gelijk... de paddock is vele malen beter en gezonder voor paardenvoeten dan een stal waarbij ze de hele dag in de urine en meststoffen staan.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 01:20

Ja dat klopt, ze staan hier op bestrating en oosterschelde zand dus droger dan dat gaat het niet worden. Ja een overdekte paddock haha. Maar dan spoelt de regen de urine weer niet weg dus ja... :+

De laatste keer dat er een groot stuk van de straal weg is gesneden merkte ik daarna dat de hoefgroei drastisch verminderde. Dus ja ik maak me wel zorgen, het ging net zo goed. Ik hoop dat ik er deze keer niks van merk...

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 02:53

Gypsy, de straal fungeert als een soort sensor. Omdat de straal grondcontact maakt wordt er een signaal naar de hersenen gestuurd: Hé!!... ik raak de grond, groeien dus! Dat is ook de reden, als een straal continu kort gesneden wordt, dat de hoefgroei kan verminderen.
Als jouw paarden blootvoets lopen op wisselende ondergronden, komen die stralen vanzelf weer goed en zal de hoefgroei ook weer toenemen.

Geloof je mij als ik je vertel dat ik nauwelijks, eigenlijk nooit... iets aan de stralen doe?
Ach... er zit weleens een los flapje. Dat haal ik weg. Maar snijden?? Nooit. Echt nooit.
Nu zit ik qua paardenvoeten zowat in de ideale omstandigheden, omdat slijtage (door betonplaat voor de inloopstal/vreetschuur en Portugese keien!) en groei zowat gelijk is.
Zelfs de steunsels breken gelijkmatig af en ook daar doe ik zelden iets aan.

Als ik jou was zou ik zo min mogelijk aan die stralen doen. Kijk... zitten er rotte plekjes, natuurlijk, dan zou ik ze weghalen. Maar verder? Lekker laten groeien.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 10:11

@Countrygirl: Dat weet ik, en dat is juist waarom ik me nu zo'n zorgen maak. Het ging net zo goed met haar hoeven...
Mijn smid weet dat ik niet van al dat gesnij houd, maar goed ik wil ook niet dat de rotstraal zich verder verspreid. :o

Ga gewoon lekker ook wat grind/kiezelpaden meepakken van de week op buitenrit, tenminste als ze nu niet gevoelig loopt oid.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:19

de hoeven vind ik zelf nog te lang, maar dit is niet meer dan normaal, als er meer afgehaald zou zijn is het niet goed , van het ene naar het andere uiterste. maar daarbij vind ik ze nog erg scheef, erg slordig bekapt, als ze eind april thuis komt, laat ik der gelijk door mijn eigen smid bekappen en recht zetten.
Maar vond het wel netjes van de opfok dat ze gelijk vandaag naar de smid ging nav onze klacht en op hun kosten.

Voor:
AfbeeldingAfbeelding
Na":
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

ze was super braaf en heet alle tijd braaf stil gestaan. had ook niet anders verwacht.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:08

Dat ziet er al heel anders uit!!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:20

Da's een stuk beter!

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 12:46

Die kan gerust weer even blijven lopen nu .
Hoe oud is ze ?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-13 16:51

Ze wordt eind maart 2