[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:04

Mijn paard werd al natuurlijk bekapt, toen ze hb stond heb ik de teen wat verder afgerond dan normaal. Zij was er gigantisch snel bovenop eigenlijk. Teen afronden gaf ook duidelijk al wat verlichting, maar hoefschoenen uiteindelijk nog meer (ik kon ze niet van het harde afhouden omdat daar de schuilstal is).
Ik zou het zeker wel aanraden.

Maar net zoals je zeker bij hb niet de eerste de beste smid kiest zou ik ook niet de eerste de beste nb'er kiezen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 21:19

Gypsy schreef:
Mijn paard werd al natuurlijk bekapt, toen ze hb stond heb ik de teen wat verder afgerond dan normaal. Zij was er gigantisch snel bovenop eigenlijk. Teen afronden gaf ook duidelijk al wat verlichting, maar hoefschoenen uiteindelijk nog meer (ik kon ze niet van het harde afhouden omdat daar de schuilstal is).
Ik zou het zeker wel aanraden.

Maar net zoals je zeker bij hb niet de eerste de beste smid kiest zou ik ook niet de eerste de beste nb'er kiezen.

hier was het zo dat de ene hoefsmid zei dat er niks aan te doen was en de andere begon over ijzers. de DA begon ook over ijzers en speciaal beslag. ijzers probeer ik zoveel mogelijk te voorkomen. ben sowieso al niet zo (meer) van de ijzers en daarbij, de pony is 23 en staat er als gezelschapspony. en zover ik weet zijn ijzers icm bevangenheid ook niet echt super omdat ze regelmatiger bekapt moeten worden.
iemand die mijn paard behandeld voor zn ziekte, vertelde dat ze er een aantal kenden. hier had ze mee op cursus gezeten.
deze man is gisteren geweest en heeft een flink stuk van de teen afgehaald zodat dit vrij van de grond kwam te liggen. het was voor mij even chocking om te zien maar hij liep daarna beter... over 2 weken komt hij weer.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:23

Als hij daarna beter liep is dat een goed teken, zo hoort het!
Hoewel ik dat zelf niet zou aandurven, zo'n vreemd iemand die alleen de cursus heeft gedaan, maar goed zo te horen is het allemaal goed gekomen!

Misschien kun je op paardenhoeven.info en hoefnatuurlijk.nl jezelf wat inlezen, dat je een beetje kunt zien of je het eens bent met wat hij doet.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:55

Net geweest om te kijken hoe hij liep en wat een verschil! Hij liep aardig en nu ook zelf door de bak. Verzorgster vertelde dat ze hem gisteren aan de lange lijn had en dat hij zelfs weer uit zn eigen ging draven! Hij krijgt nu nog wel metacam dus een beetje vertekend beeld. maar goed, van de week toen hij zo beroerd liep of helemaal geen stap wilde verzette kreeg hij ook al metacam. Morgen de laatste dag metacam dus ben benieuwd. Vrijdag tandarts en test op cushing. Bekapper stuurde foto's van voor, tijdens en na bekappen. Hopelijk zien we binnenkort verschil als we ze gaan vergelijken

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 15:53

Aangezien mijn topic gesloten is hier min vraag en verhaal over hoe jullie je paard met hoefbevangenheid heid stallen (in min geval een shet:

Hallo,

Vandaag had ik een discussie met mijn moeder over de stalling van een shet die al 2 maal toe hoefbevangen is geweest en door middel van goed bekap en dierenarts hulp er boven op is gekomen.

Nu is het als volgt:
Ze staat 's nachts binnen en overdag buiten op een paddock met schuilstal, verharde plaats met hooiruif, stukje om te crossen, watertje, en (wilgen?) takken om mee te klooien. Kortom genoeg te doen.
Alleen het probleem is dus dat ik laatst kwam en ze stonden op het weiland.
Ze staat samen met een fries en ik had gewoon met een hint gezegd tegen de eigenaar van dat paard, waardoor ik goedkoop en goed mijn paardje kan stallen, 'klopt het dat ze op het land staan of heeft de fries het hek weer eens lopen mollen'. Het antwoord luide: ' ja ik vond dat het wel weer kon'.

Daar was ik dus echt niet blij mee. Shet had geen masker op niks, om maar van overleg te spreken.
Ik ben zeer bang dat ze weer snel bevangen raakt dus ben heel zuinig op der :j
Vorige weidesezioen heeft ze met een graasmasker opgelopen maar dit vond ze verschrikkelijk. Ze kon dus ook geen hooi uit de hooiruif pakken helemaal niks.
Ze staat op een plaatst waar ook mensen in opvang zitten en toen heeft iemand ooit dat masker afgedaan -O-
Weg geld, weg masker. Ik snap de bedoeling wel (nouja, meer van ohh wat zielig maar tis voor best wil van het beestje) maar ik heb gewoon geen zin meer om een nieuw masker te kopen als die toch afgehaald word, kan ik het geld nog beter op straat leggen ipv daar aan besteden.

Nou was dus eigenlijk mijn vraag:
Hoe hebben jullie je paardje die hoefbevangen is/was staan?
En wanneer is het gras het "gevaarlijkst"?
Kan ze wel gewoon gevoerd worden met PAVO nature's best?, anders is ze namelijk snel te dun..

Mijn idee was de paarden gewoon lekker op het soort van paddock paradijs te laten en af en toe even op het land te zetten maar dan zou ik wel eerst dit uit moeten zoeken.

Ik hoor het heel graag want wil het beste en heb de juiste bedoelingen met mn paardje voor.
Maar wil gewoon niet zoals ze (toen ze mijn verzorgpaardje was) was weer het hele proces in met dierenarts en pijn.

Groetjes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 16:01

Nu zeker nog niet op het land met de nachtvorst die er steeds nog is!

Hier komen ze maar heel beperkt op het gras, paar uurtjes. Verder lekker in de zandbak met voldoende hooi en vriendjes.
Ik voer geen pavo, zit vaak veel suiker in. Liever een goede vitamine korrel en daarnaast voldoende ruwvoer (onbeperkt hooi, en als ze dun worden eventueel bietenpulp bij, daar heeft pavo wel een fijn soort van, de speedibeet).

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 17:07

Mijn tot tweemaal toe bevangen pony staat in een paddock paradise met nagenoeg geen weidegang. Afgelopen jaar geen gras gehad nadat hij mechanisch bevangen werd door de smid in februari 2015. Nu had hij wel 4 kantelingen dus neem t ook ernstig serieus. Dit jaar wil ik het op zich wel gaan proberen met een max van 30 min per zoveel dagen, met behulp van de fructaan index en voornamelijk midden/eind zomer. De lente en de herfst slaan we over. Voor de rest dagelijks onbeperkt biologisch hooi wat speciaal voor hem pas gehooid wordt in augustus, van onbemeste grond. Is dit op dan krijgt hij bemest hooi met een limiet van 5 plakken per dag in fijnmazige slowfeeders waardoor hij ook redelijk de dag door komt met onbeperkt aanbod van hooi. Daarnaast voer ik Dodson & Horrel Safe and Sound bij en Lami Free van Dodson & Horrel.

Ik zou ook echt niet blij zijn als ik jou was. Veel mensen doen veel te licht over HB.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 22:21

Wat ontzettend fijn om meerdere reacties te horen.
Ben benieuwd hoe het bij andere zit.

Sowieso ga ik een gesprek aan met de eigenaar van de fries en hoop ik op iets uit te komen wat goed is voor beide!

Welke vitamine korrel voeren jullie als ik vragen mag?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 07:43

Ik voer de marstall force bij. Al een aantal jaar. Heb ook pavo vital bijgevoerd maar toen gingen ze heel veel aan hun liksteen en de grond lukken.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 19:08

Stonden ze vandaag weer op het land. Eigenaar van fries nog niet gesproken maar ben er heel boos over.
Ze moeten binnenkort ook naar hoefsmid en des noods gaat die hem even uitleggen dat als een paard 2x hoefbevangen is geweest en vervolgens op het land zetten echt niet slim is.

Echt niet over te spreken. Zeer pissig dat het gebeurd en ten kosten van mijn paardje gaat.
Vooral omdat zijn paard hooi staat te eten uit de ruif en mijn shetje natuurlijk gras. Echt niet normaal. Helemaal klaar mee -O-

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:21

Hoeveel tijd kost het ongeveer eer dat jullie verbetering zagen?

We zijn nu 3 weken onderweg en ik zie helaas nog geen verbetering.
Hij staat op modder, krijgt oud geweekt hooi en 1/4 buut.
Ik weet dat er lange tijd herstel op staat maar had gehoopt dat er al iets verbetering in zou zitten.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:21

Hmm, na 3 weken zou je toch wel wat verbetering moeten zien, hangt er natuurlijk ook vanaf hoe erg hij HB was en wat de oorzaak is.
Ik zou even overleggen met de DA.
Misschien wat testjes doen.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:32

Bij mijn pony was het vorig jaar van 19 februari tot en met eind mei zwaar drastisch. Deze kreeg uiteindelijk op rij 4 volle kuren Metacam dagelijks. En verbetering was er absoluut niet te zien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:34

Bij mijn pony ging het op een neer. Liep weken slecht, dan weer wat beter en dan weer heel slecht. Uiteindelijk hebben we bijna een jaar lopen klungelen. Gelukkig gaat ze nu alweer bijna 6 jaar als een speer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:55

Bij mijn Shetlander werkte de metacam niet, alleen buut verzachte de pijn bij haar met hb.
Terwijl het juist wel werkte bij mijn grote haar Sb. Heb dat vaker gehoord dat het bij sommige dieren niets doet en andersom.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 21:57

Ik kan me hier helaas ook melden.. En heb ook gelijk een vraagje.
De metacam sloeg niet echt aan en pony heeft vanochtend 2 zakjes buut gehad en ging net de tweede portie geven. Ze loopt eindelijk weer zoals vanouds. Maar nu staat ze dus apart omdat lopen zeer slecht ging en de rest nogal aan het klieren was afentoe. Nu loopt ze dus weer, zal ik haar weer bij de rest zetten of wachten tot ze van de buut af is? Ben bang dat ze doordat het geen pijn doet teveel gaat doen, of is dat niet erg? Ze staan 24/7 buiten (niet op gras ;) ).
Ze heeft het eerder gehad en toen was een portie metacam genoeg, helaas deze keer niet. En nu ook zonder overduidelijke reden hoefbevangen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 07:09

Verbetering zien duurde bij Stef een week of 4-6. Hebben na drie weken wel de dosis metacam verhoogd (hij woog 150 kilo meer dan waar hij voor kreeg)

Heb Stef altijd gewoon met z'n maten mee laten gaan naar buiten. Staan met z'n drieën en die andere twee zijn redelijk druk, maar hij liet zich niet zo snel verleiden tot rennen. Is overigens van zichzelf een dooie hoor, scheelt ook ;)

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:35

Verbetering was pas na 6 weken! En nog is het de ene dag beter dan de andere!
Vandaag de smid weer gehad, viel me op dat ze van die bloedplekken in der hoeven had, is dit bij jullie bevangen paarden of pony s ook zo geweest?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:52

Ja, hier aan alle 4. Een fiks half jaar later kwam er nog oud pus uit bij de randen als deze zover waren om bekapt te worden. Is helaas heel normaal.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 13:57

sylva schreef:
Ja, hier aan alle 4. Een fiks half jaar later kwam er nog oud pus uit bij de randen als deze zover waren om bekapt te worden. Is helaas heel normaal.

Heb jij enig idee hoe dit komt? Ik dacht altijd dat die bloed plekken alleen bij kneuzingen voor kwamen omdat ze bv ergens op gestaan hadden!

Balen zeg bij alle 4 had je pony daar ook pijn aan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 14:28

Bij mij hadden ze dat in de witte lijn. Is idd heel normaal.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:37

kwebbelengel schreef:
Vandaag de smid weer gehad, viel me op dat ze van die bloedplekken in der hoeven had, is dit bij jullie bevangen paarden of pony s ook zo geweest?

Jep, maanden later nog. Komt volgens mij omdat alles verdrukt is binnen in de hoef. Het komt van dieper dan alleen de zool. Vanuit de zool zie je inderdaad soms een blauwe plek vanwege een lichte kneuzing.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:37

kwebbelengel schreef:

Jep, maanden later nog. Komt volgens mij omdat alles verdrukt is binnen in de hoef. Het komt van dieper dan alleen de zool. Vanuit de zool zie je inderdaad soms een blauwe plek vanwege een lichte kneuzing.

Stef had de maanden na de bevangenheid ook veel last van hoefzweren, terwijl hij dat voorheen (en nu) nooit had.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:44

kwebbelengel schreef:
sylva schreef:

Heb jij enig idee hoe dit komt? Ik dacht altijd dat die bloed plekken alleen bij kneuzingen voor kwamen omdat ze bv ergens op gestaan hadden!

Balen zeg bij alle 4 had je pony daar ook pijn aan?

Komt inderdaad precies door bovenstaande. Nee, op dat moment hebben ze er geen pijn meer aan. Het is allemaal nasleep van de HB. Hij heeft inderdaad aan alle 4 de hoeven een kanteling en ook veel pijn gehad. Gelukkig met goede begeleiding er weer bovenop gekomen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 09:22

Ik heb maandag Romy helaas moeten inslapen. Ze kreeg enorme terugval en haar hoefbeen was al erg gekanteld en zakte nu.. Ze kon niet meer lopen en had erge pijn. Ik zal voor jullie blijven duimen dat het met jullie pony's wel goed komt.