[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 15:19

Isapaardje schreef:
Magnesium deed bij Isa helemaal niets tegen het 'stijfzijn'.
Bloedonderzoek wees vervolgens ook geen tekort uit.
Heb nog alternatief onderzoek laten doen.
Daar kwam een tekort aan vetzuren en enzymen uit.
Vooral dat laatste is niet veel over te vinden, omdat een paard 'enzymen' zelf aanmaakt en er eigenlijk nooit een tekort is. Echter bij mensen is er wat te vinden. Tekort, met name mensen die nauwelijks verse groenten eten.
Daarom vroeg ik mij af of een enzymtekort kan ontstaan bij een paard dat (langdurig) geen vers groenvoer krijgt. En tekort in enzymen dan gaan overigens allerlei processen in het lijf over de flos, en heeft toedienen van extra middelen in het voer (oa magnesium) geen enkele functie.

Spierpijn kan overigens nog veel meer oorzaken hebben dan een voedingsgebrek.
Een vastzittende rugwervel kan ook voor behoorlijke problemen zorgen. En de kans dat ergens iets vastschiet bij een paard dat niet lekker loopt bijv. door zere voorhoeven, is erg groot.
Een keertje een fysio of osteopaat erbij, kan dan ook zeker geen kwaad.

Ik denk ook zeker dat een paard groenvoer nodig heeft...maar in Pablo's geval gaat dat niet goed.
Hij staat nu op een kaal stukje,niet anders dan altijd...waar hij naar mijn idee net genoeg sprietjes binnenkrijgt om de nzymen aan te vullen.En net te weinig om ziek van te worden ;)
Trouwens een kaal landje doet geerke ook geen kwaad :D
Foto's van vandaag
Wat doe jij op mijn land vriend?

Afbeelding

Ach...best gezellig!
Afbeelding

De afrastering is 'dubbel' er zitten twee lijnen met een meter ertussen om spelen te vookomen i.v.m Pablo's blessure

even off topic....deze is wel heel leuk!
http://www.youtube.com/watch?v=qgSUDjJfI0Y

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 20:35

Arabesk schreef:
Voordeel is wel dat magnesiumchelaat de pH van de maag níet beïnvloedt en magnesiumoxide doet dat wel. Magnesiumoxide reageert met water tot magnesiumhydroxide, en dat neutraliseert zuren. Dus ook maagzuur. Als je veel magnesiumoxide geeft, wordt de maag dus minder zuur. Dat bijeffect heb je bij chelaat niet.

Dat kan allemaal wel wezen maar magnesium is geen geneesmiddel voor HB, IR of EMS.
Mensen zijn zowiezo anders dan paarden en magnesium wordt gewoon verkocht als gebakken lucht ( windhandel) dat veel belooft, de een praat de ander na zonder goed onderbouwd wetenschappelijk bewijs dat magnesium werkt tegen insulineresistentie.

Zie bijv vrij recent door Elsevier uitgegeven Magnesium Disorders
in Horses
Allison J. Stewart, BVSc (Hons), MS

Veterinary Clinics of North America: Equine Practice
Volume 27, Issue 1 , Pages 149-163, April 2011

( let dan vooral op het hoofdstukje ASSOCIATION OF MG AND INSULIN RESISTANCE op pagina 154 155
Citaat:
There are anecdotal reports from veterinarians that Mg supplementation
in addition to previously attempted dietary modifications to horses with equine
metabolic syndrome has been beneficial in reducing neck crestyness and the
frequency of laminitis episodes. However, there are no published reports or experimental
substantiation of such claims.

Kukkie

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 21:31

Hallo allemaal,
Op de een of andere manier verschijnt dit topic niet meer in mijn lijst, maar ik las en schreef een een poosje mee. Ook in het IR topic, maar dat kan ik nergens meer vinden.
Vandaag is de behandelaar van mijn paardje weer langsgeweest, ivm het weideseizoen dat bij ons bijna begint (en de zenuwen die ik er nu weer van heb). Fli heeft nu goede waardes en is in balans. De GlucoBalance die haar afgelopen zomer heel goed heeft geholpen gaan we nu weer opbouwen op haar advies.

Ik blijf graag weer even meelezen met jullie

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 22:33

Kukkie schreef:
Hallo allemaal,
Op de een of andere manier verschijnt dit topic niet meer in mijn lijst, maar ik las en schreef een een poosje mee. Ook in het IR topic, maar dat kan ik nergens meer vinden.
Vandaag is de behandelaar van mijn paardje weer langsgeweest, ivm het weideseizoen dat bij ons bijna begint (en de zenuwen die ik er nu weer van heb). Fli heeft nu goede waardes en is in balans. De GlucoBalance die haar afgelopen zomer heel goed heeft geholpen gaan we nu weer opbouwen op haar advies.

Ik blijf graag weer even meelezen met jullie

Wilde je net de link geven maar zie inmiddels dat je het IR topic al hebt gevonden haha.

Ik heb vandaag de F4F binnen gekregen en ben begonnen met voeren. Ben erg benieuwd :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 02:07

Liene schreef:
Interessant JP! Blijven posten, ik heb nu niet zo veel tijd om alles door te lezen maar ga dit zeker nog doen. Ik ga zo naar de universiteit, dus heb dan toegang tot heel veel databasen (ook een speciaal voor vetrinaire onderzoeken, ik ben de naam even kwijt), dus als je graag hebt dat ik wat zoek op speciale zoektermen, stuur ze even door dan :)

@ Liene kun je deze opvragen?

Journal of Equine Veterinary Science
Volume 31, Issue 4 , Pages 180-184, April 2011
A Comparison of Actual and Suggested Digestible Energy Intakes of Miniature Horses Derived from Different Feeding Recommendations

Abigail L. Scherer-Hoock, BS, Elizabeth A. Greene, PhD, Michael Lennox, BS, Clarissa Brown-Douglas, PhD

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 11:31

JP, ik heb eigenlijk niets gevonden dat iets te maken had met de zoektermen ;( ik heb nog niet op alle diergeneeskundige tijdschriften kunnen zoeken, maar dit weekend heb ik er meer tijd voor ;)

Esterhegt, die heb ik wel kunnen vinden :)
Ik heb hem hier even online voor je gezet: http://pdfcast.org/pdf/a-comparison

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 12:16

Dank alvast voor je moeite, Liene!
Aangezien je kennelijk toegang hebt tot de complete stukken van Elsevier, zou je dan 's het stuk dat EstherHegt eerder noemde 's willen opzoeken? Ik bedoel deze:
Magnesium Disorders in HorsesAllison J. Stewart, BVSc (Hons), MS
Veterinary Clinics of North America: Equine Practice
Volume 27, Issue 1 , Pages 149-163, April 2011
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de schrijfster nog meer te melden had en het complete artikel lezen. Bij Elsevier staat alleen maar een abstract en moet je voor het complete artikel echter eerst $31 betalen - dat vind ik nou ook weer een beetje overdreven :) -

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 13:25

Jep, ik heb inderdaad toegang voor alles op Elsevier. Ze vragen daar idd echt ontzettend hoge prijzen! Ik krijg mij alleen even niet goed ingelogt, hij logt mij steeds uit. Ik ga even zoeken hoe dit komt en dan zal ik je onderzoek ook even zoeken :)

edit: Ik heb dus gevonden dat ik niet voor alles toegang heb. De stukken van Veterinary Clinics of North America kan ik niet aankomen via Elsevier. Via PubMed wel, maar het kost dan voor mij €2.5. Maar aangezien ik het zelf ook wel wil lezen heb ik het even gekocht, normaal sturen ze dat vandaag of morgen dan naar me op :) en zal ik het hier plaatsen ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 14:20

Geweldig Liene, dank je wel!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 16:47

JP: dat stukje op de vorige pagina bovenaan, dat gaat me enigszins boven de pet, en heb ook geen tijd om me er echt in te verdiepen, zou je het even verkort in het nl hier neer kunnen zetten? Alleen de hooflijn is voldoende.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:12

Vandaag (bij Klaas Feuth) een nieuwe vorm van hoefbeslag gezien voor hoefbevangen paarden welke niet genageld kunnen worden (Imprint Equine foot care).
http://www.imprintshoes.co.uk/laminitis ... atment.htm
Of het wat is en of het werkt, weet ik niet. Vond het er op het eerste oog goed uitzien en is ook in kleine maten verkrijgbaar.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 17:31

Heb vandaag heel snel DA gesproken, niet alle tests zijn al terug... Alleen glucose 5,2 en dat vond hij aan de hoge kant aangezien pony heel sober gevoerd wordt. Kan iemand mij hier iets meer over vertellen? DA wil nog even resultaten van alle test afwachten.

Edit: pony is vandaag bij fysio geweest, zij vond zijn tonus vrij hoog maar kon niet echt iets specifieks vinden. Ze heeft in ieder geval geprobeerd hem wat 'ruimte' te geven zodat hij zich wat beter voelt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-11 18:31

Mysa schreef:
]JP: dat stukje op de vorige pagina bovenaan, dat gaat me enigszins boven de pet, en heb ook geen tijd om me er echt in te verdiepen, zou je het even verkort in het nl hier neer kunnen zetten? Alleen de hooflijn is voldoende

Experiments were performed to establish the pharmacokinetics of triamcinolone acetonide and the effects of the glucocorticoid on glucose metabolism in horses. The pharmacokinetics after intravenous (i.v.) dosing was best described by a three-compartment open model. There was rapid distribution from the central compartment followed by two phases of elimination. The half-life of the rapid elimination phase was 83.5 min and of the slower phase was 12 h. The term (Vss/Vc)−1was 12.3 indicating extensive distribution into the tissues. Triamcinolone acetonide given i.v. or intramuscularly (i.m.) induced a prolonged period of hyperglycaemia, hyperinsulinaemia and hypertriglyceridaemia. Significant changes in plasma glucagon and serum non-esterified fatty acids were not observed. These observations suggest that the hyperglycaemia was a result of decreased glucose utilization by tissues and increased gluconeogenesis. The effects on glucose metabolism persisted for 3–4 days after triamcinolone was given i.m. at 0.05 mg/kg, the upper limit of the recommended dose range, and for 8 days when given at 0.2 mg/kg. These observations, together with recent evidence implicating inhibition of glucose metabolism in the pathogenesis of equine laminitis, indicated that triamcinolone-induced laminitis may be associated with the long duration of action of the glucocorticoid when higher than recommended doses or when repeated doses are given.

Experimenten werden uitgevoerd om de farmacokinetiek *) van Triamcinolon acetonide en de gevolgen van de glucocorticoide voor glucose metabolisme in paarden. De farmacokinetiek na toediening van intraveneuze (IV) was het best omschreven door een drie-vaks open model. Er was snelle distributie van het centrale compartiment gevolgd door twee fasen van eliminatie. De halveringstijd van de snelle eliminatiefase was 83,5 min en van de tragere fase was 12 h. De term (Vss/Vc) −1was 12.3 uitgebreid distributie in de weefsels die aangeeft. Triamcinolon acetonide toegediend middels i.v. of intramusculairl(i.m.) veroorzaakte een langdurige periode van hyperglycaemia, hyperinsulinaemia en hypertriglyceridemie. Belangrijke wijzigingen in plasma glucagon en serum van niet-veresterde vetzuren zijn niet vastgesteld. Deze observaties suggereren dat de hyperglycaemia een gevolg was van het verminderde glucose-gebruik door weefsels en verhoogde gluconeogenese. De effecten op glucose metabolisme persisteeerden 3-4 dagen na toediening van 0,05 mg/kg intramusculair toegediende Triamcinolon (de bovengrens van het bereik van de aanbevolen dosis) en 8 dagen wanneer toegediend met een dosis van 0,2 mg/kg.
Deze observaties, samen met recente bewijs van veronderstelde remming van glucose metabolisme in de pathogenese van Hoefbevangenheid, geven aan dat Triamcinolon-geïnduceerde Hoefbevangenheid kan worden geassocieerd met de lange werkingsduur van de actie van de glucocorticoide wanneer hoger dan aanbevolen doses of wanneer herhaalde doses worden gegeven.

Snappie? :D

*) Farmacokinetiek beschrijft de processen waaraan een werkzame stof in het lichaam wordt onderworpen. Deze processen zijn absorptie*, distributie* en eliminatie*.
De farmacokinetiek legt verbanden tussen deze processen en de tijd en geeft met behulp van wiskundige formules het gedrag van een geneesmiddel in het lichaam weer.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 18:56

Jeetje, dat had niet gehoeven, zo uitgebreid, maar hartelijk dank! Ook in het nl niet echt eenvoudig voor een alpha.

Ingrid: die imprintshoes had ik al een tijdje geleden gespot, maar dacht toen meteen aan jouw ervaringen met plakbeslag, kwam vervolgens ook uitspraken tegen over die imprintshoes, waarbij vermeld werd dat ook die niet zo lang blijven zitten.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:30

Jannepauli schreef:
Ik denk dat Lolclub en ik het helemaal niet zo oneens zijn, maar dat sommige punten over en weer anders geïnterpreteerd worden. Voor het goede begrip wil ik het nog wel even toelichten.

* Ik ben het eens met LC dat een paard met metabolische disorders (afwijkingen) die in o.a. laminitis kunnen resulteren, in principe verre gehouden moet worden van alles wat problemen in de stofwisseling ( c.q. insuline-productie) kan veroorzaken.

* Ik ben het eens met LC dat een paard met een geschiedenis van Laminitis of metabolische afwijkingen in het geval van een hogere energiebehoefte, die energie tot een bepaald punt wellicht beter uit olie kan halen ( mits ook aan bepaalde, aanvullende voorwaarden voldaan wordt).

Klopt geheel, dit zijn we dus eens :)

Jannepauli schreef:
Tot dat punt lopen we vrolijk gezamelijk het pad af. Waar onze wegen echter scheiden is dat LC de weg in slaat van - ik zeg het nu even kort door de bocht - "eens HB, altijd (een risico op) HB" en ik de weg ga bewandelen van het gezonde (of zo je wilt: volledig herstelde) paard.

Hier ben ik benieuwd naar jouw definitie van het gezonde, volledig van hoefbevangenheid herstelde paard..

Is dit een paard met een volledig gesloten witte lijn, zonder groeiribbels op de hoeven, een volledig parallel lopend hoefbeen met voldoende zool, volledig rad in alle gangen op harde straat, zonder vetpockets op verdachte plaatsen, geen lichamelijke reactie gevend op weidegang op een zonnige dag na een nacht met vrieskou, zonder gevolgen prima overweg kunnen met een bak wortels, appels of andere zoete versnaperingen enz (feitelijk gezegd..het werkelijk gezonde paard )?

of... maak je concessies op bepaalde punten en accepteer je dat je paard uiteraard rad genoeg is om weer te kunnen werken maar dagelijks slechts een (paar) uur op het land verdraagt, een dikke hals krijgt van bijvoorbeeld een portie muesli of te NSC rijk hooi, enkele dagen gevoelig loopt nadat de smid is geweest, gevoelig is of snel kneuzingen krijgt van bevroren grond en steentjes, white line disease, flares of afwijkende groeiringen heeft, alleen rad loopt op zachte grond of zonder het inmiddels beruchte "plakzand" onder de hoeven, vetpockets heeft op hals, ribben en kont, (kortom..de (of enkele) symptomen die je bij de meeste ziet in het topic)

We hebben het in dit topic namenlijk over hoefbevangen paarden of paarden die dat in het verleden geweest zijn, paarden dus die helaas bewezen hebben hoefbevangen te kunnen raken (waarom wordt de buurman het niet terwijl de condities waaronder die gehouden werd identiek waren ?), hoeven met mogelijke restschade aan lamellen en bloedvaten/aderen, met een (soms) blijvend verbrede witte lijn of zwakkere gevoelige zolen .
Maar vooral...de paarden die dus blijk gegeven hebben overgevoelig te kunnen (en misschien wel altijd blijven) reageren op hogere gehaltes aan suiker/zetmeel, fructanen en ander hoog glycemisch voedsel.

Jannepauli schreef:
Mijn punt is dan dat een paard voor grote inspanningen wél naast gras en hooi, een aanvulling van de drie carbs nodig heeft. Let wel: ik heb het niet over de recreantenpaarden- ik bedoel de sportpaarden waar ik, net zoals LC, ervaring mee heb en die heel hard moeten werken. Dáár komt mijn 'balans-verhaal' vandaan. Ik baseer dat o.a. op het feit dat bij inspanning de koolhydraten|zetmeel ook daadwerkelijk verbruikt worden en niet - in welke vorm dan ook - opgeslagen worden en op den duur voor problemen kunnen zorgen. Immers, in bijna alle literatuur over HB komt voor dat paarden die overvoerd worden (dus: niet werken, wel eten en veel koolhydraten|zetmeel krijgen) een risico lopen op stofwisselings gerelateerde problemen. Bij een echt sport- of wedstrijdpaard ( en dan bedoel ik wel iets hogers dan de Z-licht klasse) is dit probleem nauwelijks aan de orde. Stel je voor dat een topruiter à la Gal, van Grunsven of mijn nieuwe buurvrouw Cornelissen hun paarden géén "brok" zouden geven, dan zouden hun paarden na het eerste drafrondje van de proef er wegens vermoeidheidsverschijnselen al de brui aan geven. Aardig leesvoer in dit verband is het boek "Understanding Equine Health and Nutrition" van Karen Briggs ( rev. 2007).

De voorbeelden die je aanhaalt met dhr Gal en mw Cornelissen is niet te vergelijken met onze paarden, domweg omdat hun paarden nooit hoefbevangen zijn geweest !
Dit paard daarentegen is vroeger wel hoefbevangen geweest, komt op rust te staan door een blessure en het gaat weer mis : [VN] Zweedse Maria von Essen verliest Grand Prix paard Vivo, hoe kan dat... toch gevoelig voor herhaling gebleven ?

Verder ben ik het met je eens dat er een balans moet zijn in inkomende energie en verbruikte energie, domweg omdat als die verhoudingen scheef liggen het paard magerder of dikker zal worden.
Maar waar je mijn inziens aan voorbij gaat is het verschil in glycemische index/respons van de diverse soorten koolhydraten.
Het voeren van graan levert nu eenmaal een hogere insulinespiegel op dan pulp of olie en je kunt je de vraag stellen of je dat wilt bij een ex-bevanger.
De discussie gaat dus over hoe en in welke vorm de energie in "balans" het paardenlichaam terecht komt.

Ik heb een paar soorten paardenvoer naast elkaar gezet, aan de ene kant graanvrij voer verrijkt met vetten/oliën en aan de andere kant graan of zetmeel rijke voeders.
Puur naar het energie verhaal (DE) kijkende kun je de volgende conclusies trekken :

Eerst even de definitie DE uitgelegd:
Digestible Energy, ook wel DE. is een wereldwijd erkende waarde voor energie die werkelijk door het paard wordt verteerd. Altijd uitgedrukt in MegaJoules. Basisbehoefte per dag: ca. 0,14 MJ per kg lichaamsgewicht. Voorbeeld: paard van 600 kg heeft (0,14 x 600=) 84 MJ DE per dag nodig afkomstig uit het totale rantsoen. Werkende paarden: 0,17 - 0,29 MJ per kg, Dracht(laatste 7 mnd): 0,14 - 0,18 MJ per kg, Lactatie(eerste 6 mnd) aflopend van 0,27 - 0,23 MJ DE per kg lichaamsgewicht. Bron: NRC Nutrient Requirement for Horses 2007.

Topsport:
ERS Pellets van Dodson&Horrel en de onder (top)dressuurruiters zeer populaire en veel gevoerde Power plus mix van Havens.

ERS Pellets:
Est. Digestible Energy 13.0 MJ/Kg
Crude Protein 12.5%
Crude Oils and Fats 10.0%
Crude Fibre 16.0%
Crude Ash 9.0%
Sugar 6,5 %
Starch 7 %

Power Plus Mix
Est. Digestible Energy 13.0 MJ/Kg
Crude Protein 11,1%
Crude Fats 3,6%
Crude Fibre 6.1%
Crude Ash 5,1%
Sugar 4 %
Starch 44 %

Gaan we een treetje lager en verlagen we de DE naar bijvoorbeeld 11 kunnen we bijvoorbeeld deze naast elkaar zetten
Horsehage AlfalfaOil en Havens basissportbrok

Horsehage AlfalaOil
Est. Digestible Energy 11.0 MJ/Kg
Crude Protein 13%
Crude Fats 12,5%
Crude Fibre 38%
Crude Ash 8%
Sugar 4 %
Starch 2,7 %

Havens Basis sportbrok
Est. Digestible Energy 11.0 MJ/Kg
Crude Protein 11,7%
Crude Fats 3,6%
Crude Fibre 12,7%
Crude Ash 7,7%
Sugar 6,4 %
Starch 25 %

Let wel: ik heb alleen in deze vergelijking de DE met elkaar gelijk gezet, niet de vitamines/mineralen en de andere verhoudingen !

Zoals in bovenstaande rijtjes te zien is, is dus dat de geleverde energie GELIJK is per kilo product, het verschil zit hem in de bron waaruit de energie gehaald wordt, bij de één voornamelijk uit zetmeel/suiker en de andere uit vetten en olien.
De een ook hoog glycemisch, de ander laag (puur kijkende naar het aandeel zetmeel/suiker versus vetten) !

Nu weer terug naar onze eigen dressuurpaarden, hebben deze wel energie nodig uit deze snel verteerbare koolhydraten (zetmeel/suikers)?

Even een citaat en drie linken :

Van de site voervergelijk :

Vetrijk rantsoen
Zetmeel vervangen door olie

Vetten geven heel veel energie, twee á drie maal zoveel energie dan zetmeel. Een paard is heel efficiënt in het verteren en benutten van plantaardige oliën. Een paard verteert vet in de maag en de dunne darm.

Voor welke paarden?
Olie voeren is zeer geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor een zetmeelrijk(krachtvoerrijk) rantsoen en hierdoor bijvoorbeeld snel last hebben van spierstijfheid/ chronische spierbevangenheid/diaree of koliek.

Een vetrijk rantsoen is ook zeer geschikt voor paarden die langdurige prestaties moeten leveren, zoals endurance- en dressuurpaarden. De energie uit olie komt langzaam vrij, waardoor deze voornamelijk geschikt is voor duurprestaties. Een bijkomend voordeel van olie is dat paarden meer uitstraling krijgen en een mooie glanzende vacht krijgen. Vet is daarom voor dressuurruiters dubbel aantrekkelijk: mooi glanzend paard en genoeg energie om de proef netjes uit te lopen zonder heetheid of verlies van pit.

Extra olie in het rantsoen kan ook gewenst zijn voor paarden die heel hoog in de sport lopen, zoals sportpaarden die heel veel energie nodig hebben. Doordat vet 3x zoveel energie levert dan koolhydraten hoeft er veel minder krachtvoer gegeven te worden. Een grote hoeveelheid zetmeelrijk krachtvoer kan problemen met zich meebrengen zoals slechte vertering, koliekaanvallen en hoefbevangenheid.

en deze: http://www.stanceequine.com/mediaroom_d ... -Review-27
en deze: http://igitur-archive.library.uu.nl/dis ... 51/sam.pdf
en deze: http://www.vip-products.com/admin/uploa ... oeding.pdf

Misschien heb je wel gelijk dat een olierijk voer uiteindelijk tekort schiet tegen de tijd dat we net als Gal en Cornelissen Grand Prix gaan starten :+ ,
maar dat zal zichzelf moeten bewijzen en tegen die tijd heeft ons paard ook bewezen dat hij echt zwaar werk weer aankan en niet meer in de herstel of opbouwfase zit naar het laatste niveau wat hij had voordat hij hoefbevangen werd.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 19:50

Ben 'm even helemaal kwijt :o : er is toch een verschil tussen suikerziekte en IR? Ik begrijp dat het vlak naast elkaar ligt maar als ik kijk op het IR-topic staat daar: Insuline Resistentie (Suikerziekte)... Ik raak daar hevig van in de war %). Kan iemand licht in mijn duisternis werpen alsjeblieft?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:00

geerke schreef:
Afbeelding

Wow, wat een paard ! <3

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:08

Embe schreef:
Ben 'm even helemaal kwijt :o : er is toch een verschil tussen suikerziekte en IR? Ik begrijp dat het vlak naast elkaar ligt maar als ik kijk op het IR-topic staat daar: Insuline Resistentie (Suikerziekte)... Ik raak daar hevig van in de war %). Kan iemand licht in mijn duisternis werpen alsjeblieft?

Schema IR met compensatie - glucose normaal - insuline hoog
IR zonder compensatie - glucose hoog - insuline hoog
diabetes type II - glucose hoog - insuline laag of dalend
diabetes type II - glucose hoog- insuline zeer laag of afwezig

Er is een theorie dat juist het hoge insuline gehalte bij paarden tot HB kan leiden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:14

@LC: Vivo: ja, misschien bloedvatschade? Doorbloeding daarna nog verslechterd i.v.m. stilstaan?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:20

Jannepauli schreef:
Mysa schreef:
]JP: dat stukje op de vorige pagina bovenaan, dat gaat me enigszins boven de pet, en heb ook geen tijd om me er echt in te verdiepen, zou je het even verkort in het nl hier neer kunnen zetten? Alleen de hooflijn is voldoende

Experiments were performed to establish the pharmacokinetics of triamcinolone acetonide and the effects of the glucocorticoid on glucose metabolism in horses. The pharmacokinetics after intravenous (i.v.) dosing was best described by a three-compartment open model. There was rapid distribution from the central compartment followed by two phases of elimination. The half-life of the rapid elimination phase was 83.5 min and of the slower phase was 12 h. The term (Vss/Vc)−1was 12.3 indicating extensive distribution into the tissues. Triamcinolone acetonide given i.v. or intramuscularly (i.m.) induced a prolonged period of hyperglycaemia, hyperinsulinaemia and hypertriglyceridaemia. Significant changes in plasma glucagon and serum non-esterified fatty acids were not observed. These observations suggest that the hyperglycaemia was a result of decreased glucose utilization by tissues and increased gluconeogenesis. The effects on glucose metabolism persisted for 3–4 days after triamcinolone was given i.m. at 0.05 mg/kg, the upper limit of the recommended dose range, and for 8 days when given at 0.2 mg/kg. These observations, together with recent evidence implicating inhibition of glucose metabolism in the pathogenesis of equine laminitis, indicated that triamcinolone-induced laminitis may be associated with the long duration of action of the glucocorticoid when higher than recommended doses or when repeated doses are given.

Experimenten werden uitgevoerd om de farmacokinetiek *) van Triamcinolon acetonide en de gevolgen van de glucocorticoide voor glucose metabolisme in paarden. De farmacokinetiek na toediening van intraveneuze (IV) was het best omschreven door een drie-vaks open model. Er was snelle distributie van het centrale compartiment gevolgd door twee fasen van eliminatie. De halveringstijd van de snelle eliminatiefase was 83,5 min en van de tragere fase was 12 h. De term (Vss/Vc) −1was 12.3 uitgebreid distributie in de weefsels die aangeeft. Triamcinolon acetonide toegediend middels i.v. of intramusculairl(i.m.) veroorzaakte een langdurige periode van hyperglycaemia, hyperinsulinaemia en hypertriglyceridemie. Belangrijke wijzigingen in plasma glucagon en serum van niet-veresterde vetzuren zijn niet vastgesteld. Deze observaties suggereren dat de hyperglycaemia een gevolg was van het verminderde glucose-gebruik door weefsels en verhoogde gluconeogenese. De effecten op glucose metabolisme persisteeerden 3-4 dagen na toediening van 0,05 mg/kg intramusculair toegediende Triamcinolon (de bovengrens van het bereik van de aanbevolen dosis) en 8 dagen wanneer toegediend met een dosis van 0,2 mg/kg.
Deze observaties, samen met recente bewijs van veronderstelde remming van glucose metabolisme in de pathogenese van Hoefbevangenheid, geven aan dat Triamcinolon-geïnduceerde Hoefbevangenheid kan worden geassocieerd met de lange werkingsduur van de actie van de glucocorticoide wanneer hoger dan aanbevolen doses of wanneer herhaalde doses worden gegeven.

Snappie? :D

*) Farmacokinetiek beschrijft de processen waaraan een werkzame stof in het lichaam wordt onderworpen. Deze processen zijn absorptie*, distributie* en eliminatie*.
De farmacokinetiek legt verbanden tussen deze processen en de tijd en geeft met behulp van wiskundige formules het gedrag van een geneesmiddel in het lichaam weer.

Maar dit gaat toch over herhaalde inspuiting met corticosteroïde (Triamcinolon versus de glucocorticoide) en de mogelijke gevolgen op een hoefbevangenheid.
Vanwaar deze zijstap ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:26

mysa schreef:
@LC: Vivo: ja, misschien bloedvatschade? Doorbloeding daarna nog verslechterd i.v.m. stilstaan?

Mysa, ik snap je post niet :o?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:38

Je schreef over dat Zweese paard, dat ie bevangen was geweest, en later na een blessure dat weer werd. Of lees ik verkeerd, ben nogal gaar en heb ook nog hoofdpijn .

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:40

EstherHegt schreef:
Embe schreef:

Schema IR met compensatie - glucose normaal - insuline hoog
IR zonder compensatie - glucose hoog - insuline hoog
diabetes type II - glucose hoog - insuline laag of dalend
diabetes type II - glucose hoog- insuline zeer laag of afwezig

Er is een theorie dat juist het hoge insuline gehalte bij paarden tot HB kan leiden.

Aha, dank je (dit is eerder hier neergezet maar toen was ik er (glucose) nog niet zo mee bezig :o )... ik moet toch nog even wachten op de uitslag van de IR-test. Hoe moet ik dat 'Insulineresistenie met/zonder compensatie' zien?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:46

Met compensatie is dat het glucose op een normaal peil blijft, zonder compensatie is dat dat niet meer lukt en stijgen en de insuline en de glucose. Bij allebei is er wel hoog insuline.
Wordt het echt suikerziekte dan gaat het insuline omlaag of is zelfs afwezig.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-11 20:48

Is het een erger dan het andere?