Jannepauli schreef:Ik denk dat Lolclub en ik het helemaal niet zo oneens zijn, maar dat sommige punten over en weer anders geïnterpreteerd worden. Voor het goede begrip wil ik het nog wel even toelichten.
* Ik ben het eens met LC dat een paard met metabolische disorders (afwijkingen) die in o.a. laminitis kunnen resulteren, in principe verre gehouden moet worden van alles wat problemen in de stofwisseling ( c.q. insuline-productie) kan veroorzaken.
* Ik ben het eens met LC dat een paard met een geschiedenis van Laminitis of metabolische afwijkingen in het geval van een hogere energiebehoefte, die energie tot een bepaald punt wellicht beter uit olie kan halen ( mits ook aan bepaalde, aanvullende voorwaarden voldaan wordt).
Klopt geheel, dit zijn we dus eens
Jannepauli schreef:Tot dat punt lopen we vrolijk gezamelijk het pad af. Waar onze wegen echter scheiden is dat LC de weg in slaat van - ik zeg het nu even kort door de bocht - "eens HB, altijd (een risico op) HB" en ik de weg ga bewandelen van het gezonde (of zo je wilt: volledig herstelde) paard.
Hier ben ik benieuwd naar jouw definitie van het gezonde, volledig van hoefbevangenheid herstelde paard..
Is dit een paard met een volledig gesloten witte lijn, zonder groeiribbels op de hoeven, een volledig parallel lopend hoefbeen met voldoende zool, volledig rad in alle gangen op harde straat, zonder vetpockets op verdachte plaatsen, geen lichamelijke reactie gevend op weidegang op een zonnige dag na een nacht met vrieskou, zonder gevolgen prima overweg kunnen met een bak wortels, appels of andere zoete versnaperingen enz (feitelijk gezegd..het werkelijk gezonde paard )?
of... maak je concessies op bepaalde punten en accepteer je dat je paard uiteraard rad genoeg is om weer te kunnen werken maar dagelijks slechts een (paar) uur op het land verdraagt, een dikke hals krijgt van bijvoorbeeld een portie muesli of te NSC rijk hooi, enkele dagen gevoelig loopt nadat de smid is geweest, gevoelig is of snel kneuzingen krijgt van bevroren grond en steentjes, white line disease, flares of afwijkende groeiringen heeft, alleen rad loopt op zachte grond of zonder het inmiddels beruchte "plakzand" onder de hoeven, vetpockets heeft op hals, ribben en kont, (kortom..de (of enkele) symptomen die je bij de meeste ziet in het topic)
We hebben het in dit topic namenlijk over hoefbevangen paarden of paarden die dat in het verleden geweest zijn, paarden dus die helaas bewezen hebben hoefbevangen te kunnen raken (waarom wordt de buurman het niet terwijl de condities waaronder die gehouden werd identiek waren ?), hoeven met mogelijke restschade aan lamellen en bloedvaten/aderen, met een (soms) blijvend verbrede witte lijn of zwakkere gevoelige zolen .
Maar vooral...de paarden die dus blijk gegeven hebben overgevoelig te kunnen (en misschien wel altijd blijven) reageren op hogere gehaltes aan suiker/zetmeel, fructanen en ander hoog glycemisch voedsel.
Jannepauli schreef:Mijn punt is dan dat een paard voor grote inspanningen wél naast gras en hooi, een aanvulling van de drie carbs nodig heeft. Let wel: ik heb het niet over de recreantenpaarden- ik bedoel de sportpaarden waar ik, net zoals LC, ervaring mee heb en die heel hard moeten werken. Dáár komt mijn 'balans-verhaal' vandaan. Ik baseer dat o.a. op het feit dat bij inspanning de koolhydraten|zetmeel ook daadwerkelijk verbruikt worden en niet - in welke vorm dan ook - opgeslagen worden en op den duur voor problemen kunnen zorgen. Immers, in bijna alle literatuur over HB komt voor dat paarden die overvoerd worden (dus: niet werken, wel eten en veel koolhydraten|zetmeel krijgen) een risico lopen op stofwisselings gerelateerde problemen. Bij een echt sport- of wedstrijdpaard ( en dan bedoel ik wel iets hogers dan de Z-licht klasse) is dit probleem nauwelijks aan de orde. Stel je voor dat een topruiter à la Gal, van Grunsven of mijn nieuwe buurvrouw Cornelissen hun paarden géén "brok" zouden geven, dan zouden hun paarden na het eerste drafrondje van de proef er wegens vermoeidheidsverschijnselen al de brui aan geven. Aardig leesvoer in dit verband is het boek "Understanding Equine Health and Nutrition" van Karen Briggs ( rev. 2007).
De voorbeelden die je aanhaalt met dhr Gal en mw Cornelissen is niet te vergelijken met onze paarden, domweg omdat hun paarden nooit hoefbevangen zijn geweest !
Dit paard daarentegen is vroeger wel hoefbevangen geweest, komt op rust te staan door een blessure en het gaat weer mis : [VN] Zweedse Maria von Essen verliest Grand Prix paard Vivo, hoe kan dat... toch gevoelig voor herhaling gebleven ?
Verder ben ik het met je eens dat er een balans moet zijn in inkomende energie en verbruikte energie, domweg omdat als die verhoudingen scheef liggen het paard magerder of dikker zal worden.
Maar waar je mijn inziens aan voorbij gaat is het verschil in glycemische index/respons van de diverse soorten koolhydraten.
Het voeren van graan levert nu eenmaal een hogere insulinespiegel op dan pulp of olie en je kunt je de vraag stellen of je dat wilt bij een ex-bevanger.
De discussie gaat dus over hoe en in welke vorm de energie in "balans" het paardenlichaam terecht komt.
Ik heb een paar soorten paardenvoer naast elkaar gezet, aan de ene kant graanvrij voer verrijkt met vetten/oliën en aan de andere kant graan of zetmeel rijke voeders.
Puur naar het energie verhaal (DE) kijkende kun je de volgende conclusies trekken :
Eerst even de definitie DE uitgelegd:
Digestible Energy, ook wel DE. is een wereldwijd erkende waarde voor energie die werkelijk door het paard wordt verteerd. Altijd uitgedrukt in MegaJoules. Basisbehoefte per dag: ca. 0,14 MJ per kg lichaamsgewicht. Voorbeeld: paard van 600 kg heeft (0,14 x 600=) 84 MJ DE per dag nodig afkomstig uit het totale rantsoen. Werkende paarden: 0,17 - 0,29 MJ per kg, Dracht(laatste 7 mnd): 0,14 - 0,18 MJ per kg, Lactatie(eerste 6 mnd) aflopend van 0,27 - 0,23 MJ DE per kg lichaamsgewicht. Bron: NRC Nutrient Requirement for Horses 2007.
Topsport:
ERS Pellets van Dodson&Horrel en de onder (top)dressuurruiters zeer populaire en veel gevoerde Power plus mix van Havens.
ERS Pellets:
Est. Digestible Energy 13.0 MJ/Kg
Crude Protein 12.5%
Crude Oils and Fats 10.0%
Crude Fibre 16.0%
Crude Ash 9.0%
Sugar 6,5 %
Starch 7 %
Power Plus Mix
Est. Digestible Energy 13.0 MJ/Kg
Crude Protein 11,1%
Crude Fats 3,6%
Crude Fibre 6.1%
Crude Ash 5,1%
Sugar 4 %
Starch 44 %
Gaan we een treetje lager en verlagen we de DE naar bijvoorbeeld 11 kunnen we bijvoorbeeld deze naast elkaar zetten
Horsehage AlfalfaOil en Havens basissportbrok
Horsehage AlfalaOil
Est. Digestible Energy 11.0 MJ/Kg
Crude Protein 13%
Crude Fats 12,5%
Crude Fibre 38%
Crude Ash 8%
Sugar 4 %
Starch 2,7 %
Havens Basis sportbrok
Est. Digestible Energy 11.0 MJ/Kg
Crude Protein 11,7%
Crude Fats 3,6%
Crude Fibre 12,7%
Crude Ash 7,7%
Sugar 6,4 %
Starch 25 %
Let wel: ik heb alleen in deze vergelijking de DE met elkaar gelijk gezet, niet de vitamines/mineralen en de andere verhoudingen !
Zoals in bovenstaande rijtjes te zien is, is dus dat de geleverde energie GELIJK is per kilo product, het verschil zit hem in de bron waaruit de energie gehaald wordt, bij de één voornamelijk uit zetmeel/suiker en de andere uit vetten en olien.
De een ook hoog glycemisch, de ander laag (puur kijkende naar het aandeel zetmeel/suiker versus vetten) !
Nu weer terug naar onze eigen dressuurpaarden, hebben deze wel energie nodig uit deze snel verteerbare koolhydraten (zetmeel/suikers)?
Even een citaat en drie linken :
Van de site voervergelijk :
Vetrijk rantsoen
Zetmeel vervangen door olie
Vetten geven heel veel energie, twee á drie maal zoveel energie dan zetmeel. Een paard is heel efficiënt in het verteren en benutten van plantaardige oliën. Een paard verteert vet in de maag en de dunne darm.
Voor welke paarden?
Olie voeren is zeer geschikt voor paarden die gevoelig zijn voor een zetmeelrijk(krachtvoerrijk) rantsoen en hierdoor bijvoorbeeld snel last hebben van spierstijfheid/ chronische spierbevangenheid/diaree of koliek.
Een vetrijk rantsoen is ook zeer geschikt voor paarden die langdurige prestaties moeten leveren, zoals endurance- en dressuurpaarden. De energie uit olie komt langzaam vrij, waardoor deze voornamelijk geschikt is voor duurprestaties. Een bijkomend voordeel van olie is dat paarden meer uitstraling krijgen en een mooie glanzende vacht krijgen. Vet is daarom voor dressuurruiters dubbel aantrekkelijk: mooi glanzend paard en genoeg energie om de proef netjes uit te lopen zonder heetheid of verlies van pit.
Extra olie in het rantsoen kan ook gewenst zijn voor paarden die heel hoog in de sport lopen, zoals sportpaarden die heel veel energie nodig hebben. Doordat vet 3x zoveel energie levert dan koolhydraten hoeft er veel minder krachtvoer gegeven te worden. Een grote hoeveelheid zetmeelrijk krachtvoer kan problemen met zich meebrengen zoals slechte vertering, koliekaanvallen en hoefbevangenheid.
en deze: http://www.stanceequine.com/mediaroom_d ... -Review-27
en deze: http://igitur-archive.library.uu.nl/dis ... 51/sam.pdf
en deze: http://www.vip-products.com/admin/uploa ... oeding.pdf
Misschien heb je wel gelijk dat een olierijk voer uiteindelijk tekort schiet tegen de tijd dat we net als Gal en Cornelissen Grand Prix gaan starten
,
maar dat zal zichzelf moeten bewijzen en tegen die tijd heeft ons paard ook bewezen dat hij echt zwaar werk weer aankan en niet meer in de herstel of opbouwfase zit naar het laatste niveau wat hij had voordat hij hoefbevangen werd.