Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:09

Zinzi_jewel schreef:
De opleiding moet ik nog afronden wwz examen doen !
Beetje vaag verhaal en wil het liever niet open en bloot hier helemaal posten .
Maar kwam erop neer dat ik als mens nog moest leren op eenzelfde energie nivo met het paard te werken .
Heb ook mijn eigen paard bekapt tijdens een praktijk dag en mijn eigen paard hoort naar me te luisteren . Daar ga ik niet staan te aub en tegen haar .
En zo was er nog een paard die weigerde zijn voet te geven . Heb het opgegeven om hem te proberen te bekappen .
Het zou komen omdat ik zelf niet goed in de energie stond en daardoor zou het paard niet hebben willen meewerken .
En ben nu met dit soort dingen bezig . Maar ondertussen wil ik blijven lezen en leren en daar wil ik graag leesvoer voor hebben .
Ga dit jaar nog op herexamen hoor . Datum nog t bepalen . Maar ondertussen bekap ik mijn eigen club en een 8 tal dieren van andere mensen . Ik kan best bekappen heb ook al 2 bevangen dieren op de rit gekegen :-)

Ohja, dat snap ik wel, dank voor je openheid ;)
Groeien is mooi, maar doet soms zeer :j

Zinzi_jewel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 00:57

Geeft ook niks dat het zeer doet .
Merk wel dat ik ben gaan nadenken over dingen en sta er anders door in het leven .
Het is goed voor me :-)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 01:23

Zinzi_jewel schreef:
Even off topic maar ik wil leesvoer kopen over paarden voeten .
Welke boeken zijn echt interessant ?
Heb zitten kijken naar boeken van Pete Ramey
Of van Jamie jackson , heb het gevoel dat deze heel basic is en pete ramey wat uitgebreider ...
Help me aub .
Heb natuurlijk al een opleiding gehad . Maar wil meer weten over het bekappen en waarom bepaalde dingen zo werken en moeten .

Dit is een site die ik echt kan aanbevelen:

http://paardenhoeven.info/

En verder heb ik zelf ooit de 10-delige DVD-serie bekeken van Pete Ramey, zijn website is www.hoofrehab.com en ook daar kun je veel van leren.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:43

Die website heb ik al eens bekeken maar nooit van A tot Z .
Eens meer verdiepen .
Boek van JJ staat niet veel vernieuwends in voor mij behalve het meet instrumentje . Lekker duidelijk .
Maar heb een meet instrument van staal . Van de opleiding . Werkt iets anders maar komt op hetzelfde neer ...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 09:46

Nou ik ben gisteren toch eens gaan kijken hoe het nou zit met die flares van paardlief.
Ik had eigenlijk verwacht dat de gepigmenteerde hoefwand aan de binnenkant heel dik zou zijn, aangezien deze natuurlijk minder hard slijt dan aan de buitenkant. Dit was juist helemaal niet het geval!
Van wat ik nu uit het boek begrijp ontstaan flares door een verzwakte witte lijn. Paardlief krijgt geen krachtvoer, staat 24/7 buiten en eet onbeperkt hooi en kuil, dus het leek me dat dat wel in orde is. Dan komt het dus waarschijnlijk doordat de binnenkant vaak wat langer is, en daardoor de druk op de kwartieren te groot.
In dat geval zouden kwartierboogjes het probleem op moeten lossen.

Het boek over NB is in elk geval super interessant, echt leuk om te lezen. :j

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:21

@zinzi_jewel Ik vond de dvd's van Pete Ramey reuze interessant. Boeken over zulke onderwerpen lijken me sowieso lastig doorheen te komen, haha. Ik ben meer van beeldmateriaal en praktijk. Met de dvd's heb je zo'n 15 uur aan beeldmateriaal :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 10:52

Gypsy schreef:
Van wat ik nu uit het boek begrijp ontstaan flares door een verzwakte witte lijn. Paardlief krijgt geen krachtvoer, staat 24/7 buiten en eet onbeperkt hooi en kuil, dus het leek me dat dat wel in orde is. Dan komt het dus waarschijnlijk doordat de binnenkant vaak wat langer is, en daardoor de druk op de kwartieren te groot.
In dat geval zouden kwartierboogjes het probleem op moeten lossen.

Helemaal goed, idd.probeer maar eens scoops of z.g. kwartierboogjes erin te maken en te houden.
Het hoefmechanisme wordt daardoor sterk verbeterd en uiteindelijk kunnen die flares dan helemaal verdwijnen.

Ben benieuwd hoe het over een aantal weken gaat met die voeten.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:28

Vandaag nog eens beter gekeken, de zool loopt op een bepaalde plek bij de kwartieren ook echt hol, dus daar zou ik mooi een kwartierboogje kunnen maken. Ik heb echter alleen een oude vijl tot mijn beschikking, toch maar eens die mesjes bestellen. Ik zie het eigenlijk best wel zitten zo. :j

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:48

Kwartieren kun je beter met een vijl doen :j Mesje zal snel bot zijn als je er de hoefwand mee wil doen. Gewoon een paar keer extra overheen gaan met de vijl. Als je de vijl dan recht op de hoefwand legt zie je precies of de wand recht langs je vijl is of dat er een boogje in zit, snap je?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:51

Ah oké, ik zag dat ze er op paardnatuurlijk een speciale kleine rasp voor hebben, maar met een gewone rasp moet het ook lukken? Dan ga ik dat morgen eens heel voorzichtig proberen, stukje voor stukje. :j

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 12:59

Ja hoor, ik doe het altijd met een gewone rasp :j Dan doe ik eerst de wand en hielen in z'n geheel (als daar wat vanaf moet) en vervolgens rasp ik nog een paar keer over de kwartieren, er is dan precies een paar mm meer vanaf.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-13 13:08

oke dankje! :)

charlie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:54

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:00

Mijn dametje kreeg wat meer last van rotstraal en heb tot nu toe altijd groene klei gebruikt. Niet zomaar groene klei, maar met allerlei mineralen toevoegingen enzo. Een recept van een fokkerij uit Frankrijk. Is op zich goed spul, maar ik merk dat ik dat wel echt elke dag moet smeren om het te laten werken. En dat betekent dan dus iedere dag hoefjes wassen, droog maken en klei smeren (want op een natte vieze hoef is niet handig). Best wel een gedoe.

Ik heb nu NT Dry besteld, ik ben er erg benieuwd naar! Het klinkt goed, resultaten zien er goed uit en het is makkelijk in gebruik. Ik zal wel voor en nafoto's posten :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:17

NT Dry heb ik helaas geen goede ervaringen mee, werkt heel onhandig.

Laatst ontdekte ik helaas weer een slecht plekje (vraag me niet hoe, hoeven zijn brandschoon en kurkdroog) en dan doe ik er gewoon blauwspray op. Werkt als een tierelier en komt overal goed bij.

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:52

Oh echt? de NT-dry was juist weer het enige wat werkte bij mijn paard en ik vond het echt heel handig werken, kan je nagaan hoe iedereen het weer anders ervaart.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:54

Waarom vond je het precies onhandig Gypsy? :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:55

Ik had het dus gekocht omdat ik er heel veel goede ervaringen over hoorde, nu staat mijn paard 24/7 buiten dus komt er wel eens nattigheid bij dus mischien is dat het ook wel. Van de blauwspray weet ik zeker dat dat niet zomaar wegspoelt, een dag na het sprayen kun je nog zien dat de hoef blauw is.

Gedoe om het poeder in alle hoekjes en gaatjes te krijgen, en ja als de dan door een plas moet lopen om bij de paddock te komen denk ik, spoelt het er dan niet uit? Het effect ervan was bij mij ook niet echt merkbaar, maar toen ik op blauwspray overstapte was het zo over.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 14:57

Het leek mij juist zo handig, omdat er een tuitje op de fles zit, waarmee je het juist zo makkelijk in alle groefjes krijgt. Die van mij staat ook in een paddock die erg snel nat is. Nouja, ik ben benieuwd in elk geval :)

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:28

Ik ben fan van blauwspray!
Ik gebruik het nu preventief, maar de stralen van Wonder zijn nu echt groot aan het worden! zo blij!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:17

Heb je een linkje naar dat spul? Ik kan me namelijk alleen maar blauwspray voor op wonden bv voorstellen. Of is dat hetzelfde spul?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:24

Ja is gewoon hetzelfde spul eigenlijk.
Ik was eerst ook met nt dry begonnen omdat ik iets speciaal voor rotstraal wou, en blauwspray nogal een boerenmiddel vond, omdat je het echt overal voor kunt gebruiken. Maar goed, als je ziet dat stalgenoten met die blauwspray wel goede resultaten boeken en bij jou schiet het maar niet op...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 16:29

Ik ben benieuwd :) De NT-Dry is al onderweg, maar mocht dat niet (goed genoeg) werken zal ik eens blauwspray halen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:10

NT Dry is super spul . Even handigheidje om het netjes uit de tuit te krijgen .
Goed voor rotstraal en mok ...

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:15

Inderdaad gewone blauwspray van de DA