[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:51

singasong schreef:
Ik krijg binnenkort wat (compakt) pakjes hooi hier vandaan http://www.paardengras.nl/
Krijg dan het meest sobere hooi wat ze hebben. Heb het ook al in het echt gezien. Is dus nog oud hooi.

Het is getest met de lecherantenne en is heel arm hooi, bijna ook geen vitaminen en mineralen meer dus ik moet dan wel een vitamine/mineralensupplement bijgeven.

Heb voor dit gekozen omdat het stof/schimmelvrij is, en ik het goed kan bewaren en ik eigenlijk nergens meer aan goed hooi kan komen.
Wat mij betreft mogen ze al weer aan de nieuwe oogst beginnen.

Zijn er hier mensen die dit (voordroog)hooi gebruiken?

Zit dit bedrijf bij jou in de buurt? Wat kost zo'n pak eigenlijk?

Marieke_K

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:38

@zammie: sterkte met je paardjes!

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:19

Pfff met mijn fjord gaat het ook niet echt goed. Er was niets aan de hand, hij krijgt beperkte weidegang. Tot gisteren de hoefsmid hem opnieuw heeft beslagen. Hij liep daarna al niet lekker maar vandaag was het echt niets. Hij had ook weer een pulserende ader.

Kan een paard dat al 2 maal eerder (laatste keer was afgelopen oktober) hoefbevangen heeft gestaan weer hoefbevangen worden door het beslaan of is dit gewoon toeval?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 22:38

Kinke schreef:
singasong schreef:
Ik krijg binnenkort wat (compakt) pakjes hooi hier vandaan http://www.paardengras.nl/
Krijg dan het meest sobere hooi wat ze hebben. Heb het ook al in het echt gezien. Is dus nog oud hooi.

Het is getest met de lecherantenne en is heel arm hooi, bijna ook geen vitaminen en mineralen meer dus ik moet dan wel een vitamine/mineralensupplement bijgeven.

Heb voor dit gekozen omdat het stof/schimmelvrij is, en ik het goed kan bewaren en ik eigenlijk nergens meer aan goed hooi kan komen.
Wat mij betreft mogen ze al weer aan de nieuwe oogst beginnen.

Zijn er hier mensen die dit (voordroog)hooi gebruiken?

Zit dit bedrijf bij jou in de buurt? Wat kost zo'n pak eigenlijk?

Nee, ergens bij Nijmegen dacht ik.

3,50 euro en 3,75 euro als het bezorgt moet worden.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:11

Ik ga nu misschien wel een hele domme vraag stellen, maar staan de paarden die hoefbevangen (acute fase) zijn echt met de achterbenen onder de massa? Is dit in alle gevallen zo? En hebben de paarden tijdens deze acute fase allemaal verhoging?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 00:37

@Zicky: balen, mss kun je hem beter alleen in de paddock houden oid? Of komt het niet door het gras?

@Zammie:goede vraag, ben daar ook wel benieuwd naar.

Voor de mensen die een beetje in de hoefbevangen paarden zitten: mn ouders hebben een ijslander en vorig jaar zijn we bij een (goede!) dierenarts geweest. Hij liep onregelmatig onder het zadel en hij had een etterende bult op zijn zij (van een oude wond een jaar ervoor, maar dat zou een jaar later niet ineens moeten beginnen te etteren). Die bult kwam door een stukje bot en was niet ernstig (is inmiddels ook weer over) maar over zijn onregelmatigheid zei hij dat hij hoefbevangen is geweest en zijn hoefbeen was gekanteld.. Wij zijn daar best van geschrokken omdat zoiets behoorlijk ernstig is en ook niet meer over gaat. Het gekke was wel dat wij nooit hebben gemerkt dat hij hoefbevangen is geweest, we hebben nooit iets aan hem gezien. Laatst (meer dan een half jaar nadat de diagnose was gesteld) hebben we een second opinion gevraagd bij iemand anders, en die zei dat er helemaal geen sprake was van hoefbevangenheid! En ik heb er op gereden en hij was gewoon supervoorwaarts en totaal niet onregelmatig. Hij liep weer net zo fanatiek en zuiver als eerst. Wij denken nu dat hij vorig jaar last moet hebben gehad van zijn etterende bult, en dat hij daardoor onzuiver liep.

Maar mijn vraag dus: hoe kan een dierenarts zonder foto's zo stellig zeggen dat een paard hoefbevangen is? Kun je dat met zekerheid vaststellen aan de buitenkant? En hoe kan iemand anders een half jaar later dan zeggen dat hij niet hoefbevangen is?

Echt verwarrend :P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:04

@Hinke
Hoefbevangenheid is een ziekte die optreedt door diverse redenen. Als het geneest, blijft het paard wel gevoelig voor hoefbevangenheid.
Een half jaar later kan het natuurlijk best dat de hoefbevangenheid genezen is.

Een gekanteld hoefbeen wordt gediagnosticeerd aan de hand van rontgen foto. En dan nog, moet je ook een foto van maanden/weken ervoor hebben om te vergelijken. Ik denk wel dat een heel ervaren VA of HS van de buitenkant kan in schatten hoe de hoef er van binnen uit ziet.

Het hoefbeen van het rechtervoorbeen van Image is 1,5 jaar geleden ook gekanteld. Inmiddels is de hoef genezen, het hoefbeen nog steeds gekanteld, maar ze loopt wel rad en aktief.

@ zammie
ik had je andere 2 topics gevolgd. Niet gedacht dat ze hoefbevangen zijn. De laatste 2 weken is het meeste gras erg fructaanrijk, omdat het gras gestresst was door de lange droogte. Toen het begon te regenen eindelijk, 'explodeert' het gras met groei.
Kan best zijn dat jouw paarden daar last van hebben gekregen.
Mijn paarden lopen 3 uurtjes per dag op het land, maar de laatste 2 weken heb ik dat beperkt voor Image tot 1 uur, want ik merkte aan haar verandering in stijvigheid, vetopslag en manier van lopen.

Op de vraag Metacam/Bute zou ik overleggen met de VA, die kent jouw paarden het beste.

Op de vraag of ieder hoefbevangen paard naar achteren hangt? dat hangt er vanaf: je hebt ook paarden die aan 4 benen hoefbevangen zijn, die staan weer heel anders.
Als ik iets geleerd heb van hoefbevangenheid de laatste 1,5 jaar, ook in dit topic, is dat ieder geval weer anders is. Het zoeken, zoeken, zoeken naar de beste oplossing voor je paard.

Houd moed :(:)

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:07

Zicky schreef:
Pfff met mijn fjord gaat het ook niet echt goed. Er was niets aan de hand, hij krijgt beperkte weidegang. Tot gisteren de hoefsmid hem opnieuw heeft beslagen. Hij liep daarna al niet lekker maar vandaag was het echt niets. Hij had ook weer een pulserende ader.

Kan een paard dat al 2 maal eerder (laatste keer was afgelopen oktober) hoefbevangen heeft gestaan weer hoefbevangen worden door het beslaan of is dit gewoon toeval?

Is bij mijn ijslander ook gebeurd, niemand wilde me geloven dat het door het beslaan kwam. Het kan de druppel zijn, er wordt
toch met alle geweld op de hoef geslagen om de nagel erin te krijgen.
Dat is dan net te veel.Ik hou mijn hart al vast want hij is nu ook bevangen en over een maand willen de da en hs hem ijzers geven met
zool en silicone....Vind het nu al eng .................

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:31

Door vernageling kan een paard ook bevangen raken volgens mij.

Ieder geval is inderdaad anders. Stef heeft geen warme hoeven een geen pulserende polsslag in zijn koot. Pas na twee dagen nadat hij op 1 been ging kreupelen ging hij zijn achterhand wat meer onder de massa zetten om de voorkant te ontlasten.

De smit kan zien of je paard hoefbevangen is geweest aan het verbreden van de witte lijn in de hoef. Er worden niet meer cellen aangemaakt in de hoef, maar ze zijn anders van structuur waardoor de witte lijn breder wordt. Dit duurt jaren voordat het weer normaal is.

De smit heeft zonder problemen afgelopen dinsdag (zondag was bevangenheid geconstateerd door de DA) kunnen beslaan. Echt lekker vond hij het niet, maar hij kan nu veel beter staan. Gelukkig heb ik een supersmit met jarenlange ervaring, ook met bevangen paarden.

Houd inderdaad moed, met zorg komt je paard er echt bovenop :)

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 09:48

ijzers onder een bevangenpaard kan prima! marco heeft ook steeds op ijzers gelopen (heb het natuurlijk bekappen een aantal jaren terug geprobeerd maar dit was geen succes)
In de periodes dat marco echt pijn had duurde het gewoon lang voordat de smid de ijzers eronder kreeg (bijna 3 uur) maar hij heeft er zeker profijt van gehad.
Nu is mijn smid zeker een goede met veel ervaring en samenwerking met de dierenarts (hij werkt op een kliniek als dierenarts assistente en hoefsmid)
Bovendien maakt hij altijd een opzet in het ijzer zodat het makkelijker af te rollen is voor het paard.

Dus als je een goede smid hebt is er eigenlijk weinig om bang voor te zijn!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:29

Zammie schreef:
Ik ga nu misschien wel een hele domme vraag stellen, maar staan de paarden die hoefbevangen (acute fase) zijn echt met de achterbenen onder de massa? Is dit in alle gevallen zo? En hebben de paarden tijdens deze acute fase allemaal verhoging?

mijn paard is 10x hoefbevangen geweest(ongeveer....de ene x erger dan de andere....)
hij heeft nog nooit verhoging gehad....integendeel...36 graden...
in het geval van alleen voor bevangen staan ze met de achterbenen onder de massa....als ze aan 4 benen bevangen zijn liggen ze veel

hoe reageren je paarden op de medicijnen?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:43

Kinke is 2x hoefbevangen geweest en heeft nooit 'onder de massa' gestaan. Wat ik aan haar merkte (de eerste keer niet maar de tweede keer was ik alert), was dat ze sloom werd, veel ging liggen. Bij de eerste keer heeft ze een dag of 3 de veeartsen voor een raadsel gesteld. Haar symptomen waren, erg stijf in de achterhand. De achterbenen extreem naar buiten draaien, heel langzaam. DA verwachte eerst dat ze spierbevangen was maar een bloedtest heeft dat uitgesloten. Na die 3 dagen ging het zo slecht met haar dat ze naar Emmeloord is gebracht waar ze op de foto is gezet en ze de diagnose hoefbevangenheid stelden. Wonder boven wonder was haar hoefbeen maar 1mm verzakt. Ze had toen ook verhoging.De tweede keer werd ze sloom en ging veel liggen en stelde de DA direct hoefbevangenheid vast. Binnen een paar dagen had ze geen pijn meer, waarschijnlijk omdat ik er zo snel bij was.
Verbreding van de witte lijn is volgens mij niet direct zichtbaar.
MariekeK, het hoeft geen jaren te duren voor de hoef is hersteld. Bij zeer regelmatig bekappen duurt het ongeveer een jaar voor de hele hoef vernieuwd is.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:14

Indiana heeft ook nooit 'onder de massa' gestaan met de achterbenen.
Symptomen: erg rustig, bijna slaafs en later nauwelijks willen lopen op de stenen. Nog later niet meer kunnen lopen op de stenen.

Indiana heeft maandenlang bute gehad voor de pijn. Metacam is afschuwelijk duur en werkte voor haar niet afdoende.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:38

Ik heb de hoefsmid gehad en die constateerde dat de rechter voorhoef inderdaad op het randje zit. Dit is de hoef die ze waarschijnlijk als jonkie ook al eens bevangen heeft gehad, voordat ze bij mij kwam. Ik heb nu Metacam en ga dit straks aan ze geven. Het andere paard is volgens hem niet bevangen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 11:47

@Kinke: dat is fijn te horen (dat het geen jaren hoeft te duren) dacht dat altijd wel :) Smid komt over 5 weken weer en laat ik altijd zeer op tijd komen. Voetjes zijn toch wel erg belangrijk :)

Succes Zammie! Stef reageert goed op de pijnstilling. Hij staat op 2 zakjes per dag (vraag me niet wat het is, rode zakjes) en loopt nu zo goed als probleemloos. Hij staat sinds zondag op pijnstilling.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:52

Singasong...zijn het de ouderwetse pakjes hooi? Dus zonder plastic? Hoeveel heb jij besteld voor die prijs?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:51

Kinke schreef:
Singasong...zijn het de ouderwetse pakjes hooi? Dus zonder plastic? Hoeveel heb jij besteld voor die prijs?

Het zijn pakjes gesealed hooi van ongeveer 15 kilo, dus niet zo heel groot.

Mijn vriendin heeft er 100 besteld en ik neem er wat bij haar af. Ik denk dat als je er 'veel' besteld je ook minder hoeft te betalen. Dat zou ik even moeten vragen.

Zicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 20:18

Morgen komt bij mij de hoefsmid even kijken, hij dacht niet aan hoefbevangenheid. Mijn fjord ontlast nu echt de achterkant van zijn hoef.

Pffff als ik ooit nog eens een hobby neem, ga ik op dammen, is een stuk minder stressvol. Ik ben nog veel liever zelf hondsberoerd dan dat m'n beestjes wat hebben....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:01

romeorowan schreef:
Indiana heeft ook nooit 'onder de massa' gestaan met de achterbenen.

Idem verhaal hier.
Er werd vaak eerder aan spierpijn in de achterhand gedacht dan aan bevangenheid in de voorbenen.

In 2007 en vorig jaar stond ze wel in de zgn. hoefbevangenheidsstand, maar toen bleek ze (uiteindelijk) 2 hoefzweren te hebben (in beide voorhoeven tegelijk).

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:16

janouk schreef:
@Hinke
Hoefbevangenheid is een ziekte die optreedt door diverse redenen. Als het geneest, blijft het paard wel gevoelig voor hoefbevangenheid.
Een half jaar later kan het natuurlijk best dat de hoefbevangenheid genezen is.

Een gekanteld hoefbeen wordt gediagnosticeerd aan de hand van rontgen foto. En dan nog, moet je ook een foto van maanden/weken ervoor hebben om te vergelijken. Ik denk wel dat een heel ervaren VA of HS van de buitenkant kan in schatten hoe de hoef er van binnen uit ziet.

Het hoefbeen van het rechtervoorbeen van Image is 1,5 jaar geleden ook gekanteld. Inmiddels is de hoef genezen, het hoefbeen nog steeds gekanteld, maar ze loopt wel rad en aktief.

Maar wat versta je onder genezing? Het is toch zo dat een gekanteld hoefbeen nooit meer goed komt? En dat gekantelde hoefbeen zorgt er juist voor dat ze gevoelig en onregelmatig gaan lopen?

Dit vond ik op een dierenarts site (http://www.dierenklinieklemmer.nl/page3 ... nheid.html)
Citaat:
Als het hoefbeen eenmaal gekanteld is, dan is volledig herstel onmogelijk. Vaak is dat bovendien het begin van chronische hoefbevangenheid.

Hij liep dus nu helemaal goed, ook op het harde en gallop was ook geen probleem.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 09:31

@Zicky: ik hoop dat je smit wat kan vinden :) Het is niet leuk je dier in pijn te zien als je niet kan achterhalen wat het is.. Dammen is inderdaad een stuk minder stressvol.. ;)

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:01

Mijn paard heeft ook een gekanteld hoefbeen en heeft M2 gelopen.Ik ben gestopt met wedstrijden omdat ze een peesblessure kreeg aan haar A been.We zijn er toen een jaar uit geweest en toen had ik geen zin meer om het optepakken.Het kan dus nog wel.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:14

@hinke
Zoveel paarden, zoveel gevallen. Het is niet waar dat het gekantelde hoefbeen meer geneest. Bij mij in de wei loopt het bewijs. Image haar verhaal zie je op de site van www.hoofcare.nl
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

rontgenfoto's bewijzen dat het been steeds minder sterk gekanteld is. Image loopt niet gevoelig meer. Van Nassau is voor mij een tovenaar en hij heeft zeer ruime ervaring met hoefbevangen paarden en de gevolgen voor de hoeven daarvan. Hij behandelt zo'n 200 hoefbevangen paarden per jaar. Dus veel meer ervaring dan de gemiddelde VA of HS, die er maar een paar per jaar zien.

Dus houdt moed: het zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:16

janouk ik ga ook al jaren naar van Nassau.Ik heb jouw verhaal ook op de site gelezen.Geweldig he.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:27

Een gekanteld hoefbeen zal in principe niet genezen, eenmaal gekanteld is gekanteld. Maar.. wat wél kan is dat de hoef zodanig bekapt en aangepast wordt dat het paard weer pijnvrij en goed kan lopen. Dat is het geheim van de goede smid!!