Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:44

Dat geloof ik graag, de hoeven zien er verder (qua hardheid) niet slecht uit zo op het oog. Plaats je foto's als de smid is geweest? :) Ik ben wel benieuwd.

Mloes

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:45

Nee he, mijn vorige hoefsmid zei ook altijd dat ze hele harde hoeven heeft. Alleen nu even niet lijkt wel, dat kan dus komen doordat ze hele dagen in een nat weiland / natte paddock staat?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:00

Ja, dat kan heel goed :j Ik zie het bij die van mij altijd direct aan de hoefballen en stralen: die zijn met droog weer direct wat harder.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:06

Ben in ieder geval blij dat jullie niet schrikken van haar hoeven ofzo :P En ik maak me zo'n zorgen om linksachter, maar iedereen om me heen zegt altijd dat het nog wel meevalt. Heb iig hoefschoenen besteld, hopelijk morgen in huis en dan donderdag maar eens proberen!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:15

Mijn pony heeft het nog erger hoor, en ook dat valt dan nog mee ;) Ook linker achter voetje :P

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:21

En wat doe jij daaraan? Hoefschoen ook?

Ik ben zo bang dat het te erg slijt, en dat ze er dan last van gaat krijgen. Dat het leven in de hoef beschadigd enzo (heb me al eens bang laten maken door een natuurlijk bekapper :P).

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:39

Mloes schreef:
En wat doe jij daaraan? Hoefschoen ook?

Ik ben zo bang dat het te erg slijt, en dat ze er dan last van gaat krijgen. Dat het leven in de hoef beschadigd enzo (heb me al eens bang laten maken door een natuurlijk bekapper :P).

Niets, nog niet iniedergeval.

Ik vijl het wekelijks wat ronder zodat er geen scherpe hoeken zijn. Verder is het nog nooit zo ver gesleten dat het pijnlijk was ofzo.

Ik wil wel hoefschoenen aanschaffen omdat ik bijna dagelijks een uur over afvalt loop.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 16:54

Hoe komt het dat jouw pony het ook heeft dan? Sleept hij / zij ook door ouderdom of stijfheid?
Ik reed voorheen ook rustig een uur over het asfalt, ging altijd prima. Nu dus 15 - 20 minuutjes om op ruiterpaden / bos te komen, maar ik vind haar hoef er niet fijn uitzien dus daarom schaf ik nu al hoefschoenen aan. DA raadde trouwens mij ook ijzers of hoefschoenen aan, om die hoef een beetje bij te laten trekken.

Zo zag haar hoef er half december uit:

Afbeelding

Nog meer afgesleten, het is al een stuk bijgetrokken door meer de berm mee te pakken enzo. Ziet jouw hoef (of die van je pony :P) er nu zo uit dan ongeveer? Of nog erger?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:03

Scheefheid in haar bekken, ze doet het vooral met links. De andere ook als ze wat luier is.

Een ijzer helpt niet tegen het slijten van de toon, dus waarom een ijzer?

Ik laat de hoef soms een week bijtrekken en dan kan ik wel weer een rondje buiten maken hoor, soms draaf ik wel wat minder, maar haar hoeven zijn gewoon hard en groeien goed.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:04

Ik zal morgen wel even een foto maken.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:36

Een ijzertje zou de hoef even kunnen laten bijkomen. Het is bij Cindy eigenlijk echt een tijdelijk iets; in de winter slijt ze meer met die hoef. Nu is het even wat erger, en het trekt eigenlijk ook niet meer bij want elk ritje wordt het weer erger. Maar ik ben dus meer voor hoefschoenen, om de hoef bij te laten trekken.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:53

Maar hoe dan?

Want naar mijn weten zit een ijzer ONDER de hoef.

En paard slijt de voorkant af, ze gaat met de TOON over de grond omdat ze hem niet op (kan) tillen.

'Mijn' hoefsmid is gelukkig heel eerlijk en zegt dat zij DE oplossing ook niet gezien heeft.
Waarschijnlijk werkt een combi van: Dressuur, schoenen en evt Chiro behandeling.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:58

Alleen is de toon dan van ijzer, als er een ijzertje onder zit ;) Dus dat slijt minder. Anders zou die pony wel heel erg met de voorkant van de hoef over de straat gaan ipv de punt van de teen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 17:59

Wacht ik zal even een topic opzoeken waar de pony met ijzers stond, en afgesleten toon.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:00

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:02

Ok, maar da's wel een héél ernstig geval en bovendien kunststof ijzers. Dat zal bij menig paard niet zo snel gebeuren.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:04

Nouja, ik denk niet dat wanneer ik Wonder op ijzers zet achter. Zijn niet meer zo erg sleept.

Als wel, dan zou ik het nog wel overwegen, maar ik wil haar sowieso niet rondom.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:21

Ja ik bedoel dus ook dat het ijzer slijt en dat gaat langzamer dan een hoef. Maar ik houd ook niet van ijzers, daarom dus een hoefschoen. Dan moet die maar slijten :D Hoop ook dat het echt tijdelijk is, dat ze as zomer gewoon weer wat hardere hoeven heeft en dat ze minder sleept met haar been.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:22

Mijn paard doet het eigenlijk altijd, daarom draaf ik zo min mogelijk :P

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:24

Mijne doet het niet altijd, vooral 's winters als ze wat stijver is. En ik draaf sowieso nooit op het asfalt, in de berm en op zandpaden draaf ik wel gewoon. Doe je dat ook niet? Of alleen niet draven op het asfalt?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:26

Eigenlijk moet je er achter zien te komen waaróm ze slepen, en de oorzaak aanpakken. Vaak vanuit het bekken of de rug, met behulp van een goede masseur/chiro en instructeur kan er vaak wel wat aan gedaan worden. Inderdaad het paard actiever in het achterbeen krijgen.
Wat Maritje zegt dus.
Mloes, bij die van jou is de oorzaak bekend en daar kan je niks aan doen. Dus dan wordt het anders: inderdaad een hoefschoen of een ijzer (symptoombestrijding dus), of niet meer op het harde komen :P

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:34

Dat zeggen mijn vorige DA en mijn huidige DA ook ja, SpikeyBlue. Beter wordt het niet, alleen maar slechter, oude pony, zwaar werk gedaan.. Dus dan idd oplossen met ijzer of hoefschoen, en dan ben ik meer van de hoefschoen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:06

Even off topic maar ik wil leesvoer kopen over paarden voeten .
Welke boeken zijn echt interessant ?
Heb zitten kijken naar boeken van Pete Ramey
Of van Jamie jackson , heb het gevoel dat deze heel basic is en pete ramey wat uitgebreider ...
Help me aub .
Heb natuurlijk al een opleiding gehad . Maar wil meer weten over het bekappen en waarom bepaalde dingen zo werken en moeten .

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:08

Zinzi_jewel schreef:
Even off topic maar ik wil leesvoer kopen over paarden voeten .
Welke boeken zijn echt interessant ?
Heb zitten kijken naar boeken van Pete Ramey
Of van Jamie jackson , heb het gevoel dat deze heel basic is en pete ramey wat uitgebreider ...
Help me aub .
Heb natuurlijk al een opleiding gehad . Maar wil meer weten over het bekappen en waarom bepaalde dingen zo werken en moeten .

Laatst liet je ook al vallen dat je je opleiding niet meer deed. Wat is er gebeurd?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 23:44

De opleiding moet ik nog afronden wwz examen doen !
Beetje vaag verhaal en wil het liever niet open en bloot hier helemaal posten .
Maar kwam erop neer dat ik als mens nog moest leren op eenzelfde energie nivo met het paard te werken .
Heb ook mijn eigen paard bekapt tijdens een praktijk dag en mijn eigen paard hoort naar me te luisteren . Daar ga ik niet staan te aub en tegen haar .
En zo was er nog een paard die weigerde zijn voet te geven . Heb het opgegeven om hem te proberen te bekappen .
Het zou komen omdat ik zelf niet goed in de energie stond en daardoor zou het paard niet hebben willen meewerken .
En ben nu met dit soort dingen bezig . Maar ondertussen wil ik blijven lezen en leren en daar wil ik graag leesvoer voor hebben .
Ga dit jaar nog op herexamen hoor . Datum nog t bepalen . Maar ondertussen bekap ik mijn eigen club en een 8 tal dieren van andere mensen . Ik kan best bekappen heb ook al 2 bevangen dieren op de rit gekegen :-)