[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:16

Arabesk schreef:
afram schreef:
Ik heb nog geen rekening binnen van de test....maar dat bedrag van 275 euro schrok ik wel een beetje van ....
De compact gras heb ik rustig opgebouwd zoals je altijd moet doen als je iets in het rantsoen veranderd.
Hooi krijgt hij ook, op stal voeren ze droogvoerkuil en ik vind dat veel te rijk. Het is ook niet constant, ene keer droog en mooi, andere keer ruikt het zuur en is het wat nattig.
Gras had hij nog niet eens gezien, het enige wat er veranderd is aan zijn voeding is dus dat compact gras.Heb hartog al gebeld en ze gaan het uitzoeken. Ik heb gevraagd om een test, ook bij de GD in Deventer.
Ze gaan me terugbellen over hoe en wat, het werd nu besproken.
Ik hou jullie wel op de hoogte over het antwoord van Hartog.

is hier al wat uitgekomen?

Ik heb ook ernstige vraagtekens bij compactgras....

Ik ben hier wel benieuwd naar. Ik voer dit namelijk ook bij mijn ex hoefbevangenpaard. Ik doe een schep van het compactgras door het kleine beetje krachtvoer dat ze krijgt. Zo doet ze er veel langer over. Vind het wel fijn spul maar ben nu toch wel benieuwd.

geerke

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:20

ik heb zo maar de indruk dat het te rijk is dat spul.....maar goed...wie ben ik...
de kunst blijft schraal houden maar wel zorgen dat ze genoeg vit/min. binnen krijgen.
D.m.v pavo koeken of supplement,tekorten in een ziek lijf helpt ook niet echt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:14

Voor de nodige bouwstoffen heeft Marstall ook koeken: de weidekoeken ( alleen mineralen) en de stalkoeken (vitaminen en mineralen)..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 12:31

Jannepauli schreef:
Voor de nodige bouwstoffen heeft Marstall ook koeken: de weidekoeken ( alleen mineralen) en de stalkoeken (vitaminen en mineralen)..

Ik heb het nagevraagd, maar voor deze koeken geldt ook dat ze 30% suiker/zetmeel bevatten. Net zoveel dus als de Pavo koeken.

Maar ik heb zelf het idee dat dit hoge gehalte aan suiker/zetmeel niet zoveel kwaad kan. Zou je nl. een kg speciaal voer met 10% suiker/zetmeel geven, dan geef je 100 gram suiker/zetmeel.
Van een pavo/marstall koek hoef je maar 150 gram (groot paard of 80 gram klein paard) te geven; dit betekent dat je tussen de 45 en 25 gram aan suiker/zetmeel voert (per dag). Maar wel alle mineralen en vitamines.

Uiteindelijk gaat het om het totaal gehalte suiker/zetmeel dat een paard gedurende de dag binnenkrijgt en dat is met een stukje koek beduidend minder, dan met een schep voer (zeker als het om normaal krachtvoer zou gaan).

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:28

fancylover schreef:
Wat me hier opvalt is dat vele van jullie het paard toch weer op het gras willen hebben en dan toch weer symptomen zien van bevangenheid.. Dat jullie dat druven.
.

Ik heb die van mij gekocht met de bedoeling 24/7 weidegang te geven.
Voor een paard op pensio heb ik geen tijd, (de pension stallen hier in de buurt bieden weinig tot geen weidegang) en ik kan niet dagelijks gaan rijden, losgooien, longeren.
Hier staan ze aan huis en kan ik snel even tussendoor wanneer ik het wil, longeren gebeurd 's avonds terwijl de kindjes slapen,...

Dus 't is 24/7 weidegang ofwel paardje verkopen..
UITERAARD gaat haar gezondheid voor MAAR aangezien ze al jaren op de wei staat (ze is 18) en slechts 2x hoefbevangen is geweest (niet direct na elkaar) heb ik goede hoop..... misschien ijdele hoop...

Ik heb in elk geval besloten het nog een jaar te proberen en haar deze keer heeeel goed in de gaten te houden.
Vorig jaar kwam ze van fulltime pensionstal in de winter opeens fulltime op de wei in april...... Dit MOEST wel fout gaan...

Nu staat ze al sinds juni vorig jaar fulltime op de wei.... dus ik hoop dat het nu wel goed gaat.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:05

@lieke_M: ik begrijp je 'probleem' maar wil je wel op het hart drukken echt voorzichtig te zijn. Ik ben ook super voorzichtig geweest sinds Stef al 2x bevangen is geweest in zijn leven (hij is 16) maar hij kan gewoon niet meer 24/7 de wei op. Vorig jaar heeft hij nog wel 24/7 buiten gestaan en dat ging goed, alleen dit jaar heeft de pech toegeslagen.

Smit heeft vandaag speciaal beslag kunnen slaan om zijn zere voeten nog beter te ontlasten, en in de bak liep hij nog stijf maar niet meer kreupel. Ben erg blij met de vooruitgang :)

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 17:56

Ik wil mijn paard geen 24 u op de wei maar wel wat weidegang geven.Ik vind het geen doen een paard alleen op stal houden en als ik haar apart in een paddock zet heeft ze last van verlatingsangst en loopt alleen langs de draad heen en weer. Ik weet dat ze een paar uurtjes per dag aan kan, maar ik vrees dat het daar mis gaat en dan is het heel vervelend om je paard in pension te hebben.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:05

Ik heb het geluk dat bij ons op stal wat stukjes modderwei zijn zoals ik het maar noem: eigenlijk weides maar kapot gelopen en grasloos. Stef kan daar nu op buiten staan, dan kan hij toch tussen zijn vrienden staan, zij het gescheiden met draad van elkaar.

Erg sneu, maar hem pijn zien hebben van de bevangenheid is nog erger.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:44

Misschien dat ik het niet helemaal snap hoor maar als straks het gras in het zaad geschoten is is het dan nog schadelijk.Fructaan is de boosdoener van al het leed maar als het dan straks 30 gr is zit dat dan nog in het gras????????

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 00:07

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:20

Dit is een heel interessant artikel. Ik kende het al maar ga het later vandaag nog eens goed doorlezen.
Isapaardje: hoe gaat het met Isabella?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:25

Het is zeker een interessant artikel - ik krijg nu weer grote twijfels over het al dan niet bemesten van de wei, afmaaien en afzetten van stukjes gras... :( -- dat zijn toch meestal de eerste dingen waar je aan denkt.
Is er eigenlijk een instantie in Nederland die dit soort onderzoeken ook verricht?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:22

ik ben ook heel benieuwd hoe het nu met Isa is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:18

Isabella liep weer goed en zelfs over de tegels stapte ze normaal zonder gevoeligheid.
Maar nu met al 2 dagen regen, is ze duidelijk weer gevoeliger. Zand klontert ook weer onder de hoeven tot bulten, dus ik hou het er maar even op dat het dat is :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:41

Super, dat klinkt goed, dat ze al weer over de tegels kon lopen. Het zijn vast de zandklonten die haar de laatste 2 dagen gevoeliger maken. Dat moet gewoon.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:01

Fijn dat het met je paardje weer goed gaat Isapaardje!

Met Stef gaat het ook goed, het nieuwe beslag helpt hem en vandaag even met hem in de bak gewandeld. Hij loopt voorzichtig/stijf maar niet meer zo opgekropt (bolle rug, hinkend). Op het harde is hij nog wat voorzichtiger, maar stapt ook al goed door.

Ik heb dit http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=37932 besteld bij de paardendrogist, iemand ervaringen mee?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:09

Marieke_K schreef:
Ik heb dit http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=37932 besteld bij de paardendrogist, iemand ervaringen mee?

Laminaze.
Ik heb het een tijd gevoerd (2x een pot). Merkte eerst wel, maar later eigenlijk weinig verschil meer met wel of niet voeren van het spul. Ben na een tijdje met de tweede pot gestopt. Die staat hier nog ergens in de kelder :o

Zojuist stukje gewandeld over zachte bodem en dat zag er eigenlijk gewoon goed uit. Dus houden we het maar even op het zand in de hoeven inderdaad (en natte hoeven is zachtere hoeven). Ze staat nog altijd op blote voeten trouwens; ik kan zo de hoeven het best corrigeren (om de dag een stukje vijlen). Maar met dit soort natte dagen, zou bescherming wellicht beter zijn.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 13:25

Ik ga eens een pot proberen, baad het niet dan schaadt het ook niet.

Ik ben erg blij dat onze smit gisteren aangepast beslag heeft kunnen slaan dat heeft Stef echt geholpen, over 5 weken komt hij weer om de ijzers te verleggen.

Interessante site trouwens Isapaardje!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 14:26

Isapaardje: zit ik goed als ik me herinner dat je dit ook wel eens eerder hebt geschreven? Dus dat ze last had als de hoeven door de nattigheid wat zachter werden?
't Kan ook zijn dat ik alles door elkaar haal hoor :o .

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:47

fijn om te horen dat het toch eindelijk nu de betere kant uitgaat met isa! hopen dat het snel nog beterder wordt.

nog even over wel of geen gras, marco staat de hele dag op het zand. tot een uur of 17.00 staat hij met zn vriendinnetje en die gaat daarna de wei op erachter. Hij krijgt voor zijn voer en kan op een inieminnie stukje gras lopen (is meer vertrapt en opgegeten door de schapen dan dat er wat staat) Hij vind het prima en voelt zich ook niet alleen ofzo.
Ik vind het ook wel heel jammer dat hij niet meer op het gras mag maar het is gewoon beter voor hem. Als ik hem nu zie dan vind ik het dat echt wel waard om hem geen gras meer te geven.

Wedstrijd van vandaag gaat helaas niet door :( het was te nat vooral voor het op en afrijden van het land met de trailers. Echt zoooo zonde. Gister hadden we nog les en toen liep hij echt geweldig. Natuurlijk nog wel wat dingen die beter kunnen maar als ik na een paar maanden terug kijk liep hij nog niet eens.
20 mei hebben we een herkansing ;)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:53

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:59

ojee.....zammie!
ondanks alle ellende welkom hier!
Er zijn hier heel veel aardige mensen die je bij zullen staan als je vragen hebt!
We zitten immers allemaal in het zelfde(rotte)schuitje!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:15

Onze kleine pony gaat het erg goed mee. Staat alweer enkele maanden gewoon op gras, niets speciaal voor hem afgezet ofzo, en ook de hoefsmid geeft aan dat er verbetering in zijn hoeven zit.
Dagelijks bekijk ik zijn draf, of hij nog fris en fruitig loopt, maar dat is allemaal tip top.
Het enige wat er veranderd is sinds hij toendertijd apart op het zand moest, is dat hij netjes wat is afgevallen.
Ik hou het dus allemaal gewoon zo aan en komt het op een punt dat ik wat moet ondernemen, dan zal ik dat ook zeker doen.

Zammie dat is ook apart zeg, 2 paarden.
Als je buiten het gras om denkt, was er dan in de week of 2 weken voor dat dit ontstond iets anders dan anders?
2 dingen die ik anders had dan anders waren de mestkorels van pavo over de wei en tegen onkruid gespoten gehad.
Ben er nog niet helemaal over uit of ik dat schrap als veroorzaker.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:25

Dank je Geerke. Vind het rot genoeg, want het heeft dan toch te maken met iets wat ik verkeerd heb gedaan, aangezien ze beide dit zouden hebben...

Voor zover ik weet is alleen het hooi (van het topic) wat ik heb veranderd in voerschema. Gras heb ik opgbeouwd. begonnen met 1 uurtje en dan per dag kwartiertje erbij. Ik vraag me nu wel af of het bij Tor niet chronisch kan zijn, want zij heeft erg gevoelige hoeven en de hoefsmid zei dat ze waarschijnlijk als jonkie een keer bevangen is geweest. Vandaar dat ik exta voorzichtig was met alles...

weet iemand of ik het beste Metacam kan gaan geven voor de pijn enz.? Zei mijn hoefsmid namelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:46

metacam kan....bute ook,van bute weet ik dat het ook tegen spierbevangenheid werkt....van metacam weet ik dat niet.
het is wel goed ze een pijnstiller te even,hoe eerder ze weer hun voeten 'normaal' belasten hoe beter.