[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Petra_O

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 22:49

Ascal mag bij mensen tijdens de zwangerschap wel, ik zou niet weten waarom het tijdens de dracht bij merries niet zou mogen. Misschien een idee om dat nog even met de DA te overleggen.

Mijn eigenwijze troel heeft gisteravond en vanochtend haar voer met ascal niet gegeten... vandaag toch maar een paar korrels care4 life door de zemelen gedaan en nu had ze het op gelukkig. Hopen dat dat zo goed blijft gaan, anders moet ik wat anders verzinnen.
Ze loopt verder wel best goed, ondanks dat de Metacam is verminderd. Op het zand loopt ze gewoon goed, op het harde nog wat voorzichtig. Morgen controle door de DA, ik ben benieuwd!

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:12

Ok bedankt voor het meedenken, haf staat onderaan in rang en stond samen met mijn zieke paardje, die is afgelopen zondag overleden dus nu staat ze alleen (wel in de middelste van de 3 paddocks) Als ze morgen niet beter oogt word sowieso de DA weer gebeld.
Petra_o, bij die van mijn kreeg ik de ascal door het voer niet naar binnen, dus bij hem deed ik het in een spuitje met wat water.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 00:19

Pony is niet zo goed met spuitjes :D. De metacam ging goed na een paar dagen want dat was lekker, maar verder moet ze in de houdgreep. Ik kan er zelf niet twee keer per dag zijn om het te geven en mijn stalhoudster wil ik het niet aandoen... Beest is verder totaal niet eigenwijs gelukkig :') .
Als het niet anders kan, kom ik zelf wel voor mijn werk om het te geven, maar dat ga ik niet zo heel lang volhouden ben ik bang...

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 17:31

De DA is geweest, en was erg tevreden over haar vooruitgang. Ik mag nu rustig aan op zacht ondergrond gaan stappen. Nog 1 week medicatie en dan moet ze er in principe vanaf zijn. Met een paar korrels care4 life eet ze gelukkig alles op, dus hoef niet met spuiten het gevecht aan.

Er word binnenkort nog bloed geprikt voor PPID en IR. Ik gaf zelf aan dat ik magnesuim en vitamine E+ selenium nog wilde weten, dus dat gaat ook worden getest.
Zijn er nog andere dingen die handig zijn om te testen? Van de DA mag ik gewoon aangeven wat ik getest wil hebben dus ik ga gelijk van de gelegenheid gebruik maken.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 09:30

Ik ga dinsdag weer terug naar de kliniek. Eergisteren is de hoefsmid van de kliniek al langsgeweest en weer stukje teen ingekort en wand bij de teen weer wat dunner gevijld.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:58

Met Romy vandaag weer naar de Raaphorst geweest. De veearts vond haar erg verbeterd. Linksom nog wel onregelmatig en kort op de volte. Nu mag ze afbouwen met de Buut en Bloedverdunner en stoppen met de Tranguigel. Als dat een week goed gaat mag ze zelfs weer wat gaan stappen. Ze zit wel weer helemaal vast in haar lijf, wervelkolom, schouder en si-gewricht, dus nu daar weer mee aan de gang. Zodat ze lekker los komt. Helemaal blij met dit goede nieuws!

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:26

Hebben jullie ervaring met de dieetmix van subli bij hb'ers?

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:49

Subli dieet mix voer ik nu ongeveer een jaar, voornamelijk om te mengen met magnesium en olie,
bevalt mij prima bij paardje met hb verleden en IR en bij paardje met soort ZE en allebei snel te dik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 19:33

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 10:30

hoe gaat het nu met jullie paardjes? Hebben die van jullie ook van die terugvallen? Romy mocht na de kliniek medicatie afbouwen en gelijk liep ze weer een stuk slechter als ervoor. ze is nu 7,5 week hoefbevangen. Steeds denk ik het gaat weer beter en dan hup gaat het de dag erna weer slechter.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 11:05

Wat triest Patricia, kan soms lang duren hoor voor 't helemaal weg is, bij die van mij wel een half jaar, soms dus ook wel terugvallen gehad.
Hier gelukkig alles goed, loopt nog steeds als een trein, maar oppassen zal het altijd blijven.
Veel beterschap voor 't kleine ding!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:19

Mijn pony had ook een vrij flinke terugval. Op dat moment hebben we besloten om haar 'natuurlijk' te laten bekappen. 3,5 week geleden is ze voor het eerst op de nieuwe manier bekapt, teen flink ingekort. Daarna heeft ze zeker een dag of 10 moeizaam gelopen maargoed, ze had toch al een vreselijke terugval dus ik heb verder geen veearts gebeld voor medicatie oid. Na die periode begon ze vlotter te lopen en soms zelfs een pasje in draf onderweg naar de paddock. Op het zachte liep ze al die tijd trouwens prima. Na 2,5 week is de bekapper de boel bij komen werken en morgen zijn we weer een weekje verder. Ze loopt nu echt een heel stuk beter, we zijn er nog niet maar inmiddels is ze toch alweer voor 80% de oude denk ik. Ik ben blij dat ik deze manier van bekappen toch een kans gegeven heb. We zijn er nog niet dus ik kan nog nier helemaal oordelen, maar tot nu toe zie ik in ieder geval dat het voor Sandy werkt voor zover en daar doen we het voor.

Afbeelding

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:35

Voeten op de eerste foto's zijn gewoon te lang, tenen ook veel te lang. Heeft niets met 'natuurlijk' of 'traditioneel' bekappen te maken. Hoe lang was ze daar niet bekapt?
Ik denk dat als je foto's maak dat er nog wel meer van de hiel en teen af kan (al is het zonder foto's altijd even zoeken waar een pony het het beste op doet).

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:45

Bij ons is de ene pony weer redelijk de oude, hij draaft weer uitzichzelf stukje op de zachte ondergrond. De merrie die is de ene dag ook redelijk en de andere dag weer minder, zij blijft op de harde ondergrond onregelmatig lopen. Voorlopig nog geen buiten fiets ritjes met ze!!
Ik heb wel het idee sinds ze op de magnesium chelaat staan ze beter zijn. De mannenkam is ook gewoon weer slap!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-16 13:30

Liesje: ik denk dat het in dit geval wel van belang is om röntgenfoto's te laten maken om de positie van het hoefbeen ( in alle 4 de hoeven) te bepalen. Op basis daarvan kan een smid ook beter bekappen - zomaar roepen teen eraf ( is zeker veel te lang) en hielen verlagen is op basis van wat ik hier zie, niet 'zomaar' goed te doen.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:51

Dennis schreef:
Voeten op de eerste foto's zijn gewoon te lang, tenen ook veel te lang. Heeft niets met 'natuurlijk' of 'traditioneel' bekappen te maken. Hoe lang was ze daar niet bekapt?
Ik denk dat als je foto's maak dat er nog wel meer van de hiel en teen af kan (al is het zonder foto's altijd even zoeken waar een pony het het beste op doet).

4 weken niet bekapt.. foto's staat een paar pagina's terug.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 18:57

Vier weken? Groeien die hoeven zo extreem bij haar?
Hier is vandaag de hoefsmid geweest, hij is bevangen sinds begin februari. Er zit wel veel vooruitgang in, maar ik verwacht dat hij morgen weer slecht zal lopen foor het inkorten van alles.
Wat baal ik er van dat een foutje zulke gevolgen heeft.. :(

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:39

Ik heb idd de röntgenfoto's ook gevonden. Die passen mooi bij de voetjes die je hebt laten zien.

Was ze maar 4 weken voor de 14-2 foto's bekapt? Hoe zagen de voeten er eerder dan uit? Want door de voor het bekappen foto's zou ik denken dat het echt al lang daarvoor geweest zou zijn (maar er zijn ook hb pony's waar iedere 3 weken een cm af kan, dus het kan wel).

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:42

Eight schreef:
Hier is vandaag de hoefsmid geweest, hij is bevangen sinds begin februari. Er zit wel veel vooruitgang in, maar ik verwacht dat hij morgen weer slecht zal lopen foor het inkorten van alles.

Op welk foutje doel je nu Eight?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:14

Dennis schreef:
Ik heb idd de röntgenfoto's ook gevonden. Die passen mooi bij de voetjes die je hebt laten zien.

Was ze maar 4 weken voor de 14-2 foto's bekapt? Hoe zagen de voeten er eerder dan uit? Want door de voor het bekappen foto's zou ik denken dat het echt al lang daarvoor geweest zou zijn (maar er zijn ook hb pony's waar iedere 3 weken een cm af kan, dus het kan wel).

Even teruggeteld, er zat 6 weken tussen. Ze is bekapt op infuusdag 5 en ze heeft er 39 gehad, 2 weken daarna kreeg ze weer een terugval, zijn er foto's gemaakt en 2 dagen na de röntgenfoto's zijn haar voetjes gedaan door de nieuwe bekapper.

De infuzen waren met vitamine B, om de doorbloeding en daarmee de groei van de hoef te stimuleren, daardoor zijn ze denk ik zo enorm hard gegroeid. Van de DA mocht ik tijdens het proces niet meer laten bekappen omdat ze na de vorige keer ineens vreselijk verslechterde. Ik mag mijn smid niet de schuld geven ervan maar ben toch bang dat hij de teen altijd te lang gelaten heeft.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 20:28

Ik denk dat er eerder al met foto's beter bekapt had kunnen worden. En dat ze minder terug val had gehad bij juist bekappen.
Maar als je alles van te voren weet. ...

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 21:34

Romy haar hoeven groeien ook wel snel op het moment. Vandaag liep ze opeens weer een stuk beter! Snap er af en toe niks meer van.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 09:47

Ninx schreef:
Eight schreef:

Op welk foutje doel je nu Eight?

We moesten overstappen van hooi omdat mijn merrie een stofallergie heeft. Toen kwamen we uit bij hooi in een pak, bleek dat dat hooi veel te rijk was aan voedingsstoffen voor onze ruin. Hij is nu bevangen, weer overgestapt op verpakt hooi, dit keer laten testen, dit hooi is redelijk arm in voedingsstoffen. Onbeperkt gaat hier ook niet meer lukken helaas :) zal voor altijd rekening mee gehouden moeten worden. Maar de dierenarts en hoefsmid hebben gezegd dat wel alles goed komt, alleen duurt het te lang naar mijn zin vind het rot dat hij zo veel pijn heeft. Hij krijgt wel pijnmedicatie :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 17:40

Op welk foutje doel je nu Eight?[/quote]
We moesten overstappen van hooi omdat mijn merrie een stofallergie heeft. Toen kwamen we uit bij hooi in een pak, bleek dat dat hooi veel te rijk was aan voedingsstoffen voor onze ruin. Hij is nu bevangen, weer overgestapt op verpakt hooi, dit keer laten testen, dit hooi is redelijk arm in voedingsstoffen. Onbeperkt gaat hier ook niet meer lukken helaas :) zal voor altijd rekening mee gehouden moeten worden. Maar de dierenarts en hoefsmid hebben gezegd dat wel alles goed komt, alleen duurt het te lang naar mijn zin vind het rot dat hij zo veel pijn heeft. Hij krijgt wel pijnmedicatie :)[/quote]

Dat gevoel heb ik ook hoor, dat alles te lang duurd voor mijn zin. Romy zou zo graag weer bij haar vriendjes staan, ipv van apart. Ik vind dat ook zo rot

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 22:34

Hoi hoi...wat een gedoe blijft het heh. Het is zo moeilijk in te schatten waar je goed aan doet. Mijn pony loopt inmiddels weer goed, in stap in elk geval zelfs beter dan voor de hb, wat wel aangeeft dat de hb waarschijnlijk toch al langer sluimerde. We zijn redelijk vlot gaan opbouwen met lopen want hij knalde de pan uit...we zitten nu op 20 minuten stappen met twee rondjes draven aan de hand en hij staat weer deels bij zijn vriendjes. Morgen naar Erik Laarakker, benieuwd wat zij er allemaal van vinden. Ik ben erg erg blij met hoe het nu gaat.