[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 12:34

mysa schreef:
Even over die laatste zin: opbouwen na herstel. Valt me op dat men hier heel erg voorzichtig is. Nu hebben al meerdere d.a.'s tegen mij gezegd, dat zodra de onsteking weg is, er weer gereden mag worden, volgens deze mensen gaat het hoefbeen dan niet alsnog (verder) kantelen. Heeft iemand hier meer info over?

De mijne ( Visdonk Kliniek) adviseerde mij zeker twee, drie maanden ná herstel niks te doen, behalve een beetje aan de hand stappen en ruime bochten te nemen!
Dat heb ik dus ook maar braaf gedaan.

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 16:40

Zo zie je maar ... al gaat het om dezelfde hoefsmid, dan is het advies toch verschillend.
En dat is logisch, want het is ook paardafhankelijk.
Het is maar net wat voor schade is er geweest in de hoef (mate van kanteling, kapotgaan van haarvaten e.d.), of elders in het lichaam (spieren, pezen, zenuwen).
Er is gewoon geen eenduidig antwoord op te geven.
Kijken naar je paard is het allerbeste wat je kunt doen als je weer wat met hem of haar wilt gaan doen. Niettemin ... overleg met (je eigen) dierenarts en hoefsmid horen daar natuurlijk wel bij.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 17:21

Mij is ook gezegd rustig op te bouwen, dit ivm de verbreedde en daardoor verzwakte witte lijn.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:20

Grrr... net een hele lap tekst getypt en wordt van Bokt gemikt :(

Dus het wordt de verkorte versie:

Lees nog steeds alles mee, alleen weinig tijd om te reageren.

Vandaag da bij poown gehad nadat hij een aantal weken geleden voor kreupel was (verdenking HKO, werd later teruggedraaid) flink aantal onderzoeken, foto's, scan etc later (en 800,- euro lichter >;) ) was conclusie gekneusd straalbeen (wat mijn HS nogal ver gezocht vond). Dus 10 dagen gestapt en daarna langzaam een drafje er bij (3 minuten)... Voorbeen was okay, achter was heel slecht. 8)7 Nu heeft pony vreselijk spierpijn, niet normaal meer. DA heeft hem een pijnstiller ingespoten. Morgen bloed trekken voor onderzoek IR en Cushing. Ik heb hier al eerder aan gedacht daar hij makkelijk sommige symptomen van IR laat zien en de kuiltjes boven zijn ogen 'vol' zijn (Cushing) maar had alles behoorlijk onder controle (voer, bewegen, gewicht, etc) en heb er dus nooit iets mee gedaan. Qua voer weet ik ook niet zo goed wat ik nog zou veranderen. Hij krijgt: Dodson& Horrell Safe&Sound, hooi, magnesium (5star NAF), omega 369 olie.

Toen hij minder kon werken heb ik hem minder Safe&Sound gegeven... waar kan het zo fout gegaan zijn? :?
Kan iemand mij een spoedupdate IR/Cushing geven? Weet dat ik veel hier op bokt kan vinden maar heb helaas geen tijd alles door te spitten :oo

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 19:37

Jammer Embe dat het zo tegen zit.
Maar waarom zou je nu al in Cushing gaan inlezen als nog helemaal niet zeker is of je pony dat heeft?
Ik zou het eerst laten testen dan. Als blijkt dat het cushing is, wordt er een medicijn voorgeschreven en heb je tijd genoeg om je in te lezen.

Wat je vraag betreft waar het zo fout gegaan kan zijn ... tja ... dat is vaak niet eens te zeggen.
Kijk bijv. naar mijn situatie. Ik was zo gefocused op de hoeven, dat ik ook meende dat ze door de pijn die ze had opgelopen door kneuzingen e.d. zoveel spierpijn had gekregen, dat ze daardoor achter zo wiebelig was gaan lopen. Pas na vele weken komt er dan uit dat ze blaasontsteking had.
Die verzin je ook niet zelf natuurlijk.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:01

Dank je Isapaardje, je heb helemaal gelijk! ;) En ja, die blaasontsteking verzin je inderdaad niet. Gaat het nu beter eigenlijk?

Edit: als het IR is kan ik dan verder nog wat doen/laten? Heb het idee dat het min of meer op zelfde maatregelen als HB uit komt. Dat beangstigt mij dan ook weer want dan doe ik waarschijnlijk toch iets niet goed.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 20:35

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:34

Tja, op dat forum zit Ron Aalders ook al een tijdje....erg leuk.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:57

Kwam hem daar al tegen ja, spreekt/schrijft goed Engels trouwens, er posten daar ook mensen waarvan ik denk: huh, bedoel je nou? :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 10:43

Over hoeven gesproken......

Hieronder ter informatie twee foto's van Pauli's meest recente bekap|beslagbeurt. NB: Dit is overigens de hoef waar aan de zijkant die merkwaardige hoornvergroeiïng zit

Ijzers er net afgehaald en nog niet behandeld:

Afbeelding

Schoongemaakt en geknipt:

Afbeelding

Aandachtspunten: witte lijn nog steeds niet 'gaaf' - rozige vlekken in de zool, met name ter hoogte van de steunsel rechts waar ook de vergroeiïng zit.
NB: met het verscherpen van de kwaliteit van de foto's zijn wat vlekjes enigzins rood-bruin geworden. Dat zijn dus niet in alle gevallen oude bloedplekken of bloeduitstortingen

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 11:58

JP:Vind het er best goed uitzien hoor. De witte lijn valt me mee, Chico heeft een veel bredere witte lijn vooraan bij de teen. Chico heeftal 10 jaar een hoornzuil waar we niks aan doen zolang hij er geen last van krijgt. Valt te opereren, heeft Ronald een keer in samenwerking met een DA bij een lespaard in Naarden gedaan. Kost wel een jaar stilstaan maar paard is goed genezen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:44

Lijn is idd niet zo verbreed. In de toon, is dat verkleuring door de foto, of zit daar nog wel wat roods?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 15:57

Mijn smid vindt de witte lijn ook niet dramatisch slecht hoor maar het kan beter.

Dat plekje op de toon kun je hier beter zien:

Afbeelding

......... het is wel een bloedplekje. Gek genoeg kon je voordat het ijzer er af ging niets er van zien, en daarna met het ijzer er weer op ook niet. Het is dus niet een soort 'chip' die afgebroken is, maar wel een raar plat driehoekje.

Afbeelding

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:17

ik ben een beetje aan het rondkijken voor een oplossing voor het plakzand. nu tape ik zijn voeten elke dag in maar dat is natuurlijk geen doen om dit elke dag te moeten doen.
ik zat te denken aan hoefschoenen,aangezien ik hier hoorde dat sommige wel met ijzers kunnen.
is het ook mogelijk om de easyboot glove met ijzers te gebruiken? hier kan ik op internet niet echt veel over vinden.
voor de duidelijkheid: ik gebruik ze niet met rijden maar alleen als hij in zijn paddock staat ter bescherming van plakzand en dus druk op de zolen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:54

Jannepauli schreef:
Ik geloof dat ik voor de rest van de week wel uitgepraat ben

Ja, misschien is het beter als we er op deze manier over ophouden, we hebben het over hetzelfde maar interpreteren de zaken blijkbaar wat anders.

In mijn ogen blijft graan namenlijk een zetmeel/koolhydraat die snel opneembaar is door het paard, snel energie geeft maar ook een hoge glycemische index en respons heeft .
Dit met het gevolg dat de glucosespiegel en daaropvolgend het insulinepeil onnodig een hoge piek kunnen krijgen en dat terwijl er alternatieven zijn voor energielevering die dit nadeel veel minder hebben.

Ik heb een link voor de mensen die geïnteresseerd zijn in deze materie.
Er wordt globaal in uitgelegd waar en hoe in het paardenlichaam de diverse soorten koolhydraten worden verwerkt en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn.

http://www.ext.colostate.edu/pubs/livestk/01818.html

Ik heb het voor eigen gebruik vertaald naar het Nederlands , dus mochten mensen moeite hebben met de Engelse taal, stuur me even een pb..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:24

deze is ook wel interresant
http://webcache.googleusercontent.com/s ... cd=4&gl=nl

Las gisteren ook nog op de horse.com dat 'lush' gras echt not done is voor een ex bevanger.
Deze paarden moeten op een dry plot gehouden worden en bijgevoerd met hooi.
Niets nederlandse weides dus :D
Toch fijn dat hier weinig groeit en dat ik alleen graan geef aan mijn kippen ;)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:41

@fancy: geen idee of de gloves ook kunnen met ijzers. Ik heb de gewone lage easyboots, en vind dat wel zo prettig, omdat niet de hele hoef opgesloten zit, en die dus niet te warm wordt. LC: ik ben het met je eens v.w.b. de snelle koolhydraten, geloof dat Anneke Hallebeek er ook eens een duidelijke stukje over geschreven heeft, maar kan dat niet meer vinden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 10:35

Ook dat is een interessant stuk om te lezen Geerke ( niet dat ik het in luttele minuten al helemaal tot me genomen heb, maar een diagonale blik geeft al een indruk).

Mijns inziens wordt de 'discussie' op verkeerde gronden gesloten.
Ik denk dat Lolclub en ik het helemaal niet zo oneens zijn, maar dat sommige punten over en weer anders geïnterpreteerd worden. Voor het goede begrip wil ik het nog wel even toelichten.

* Ik ben het eens met LC dat een paard met metabolische disorders (afwijkingen) die in o.a. laminitis kunnen resulteren, in principe verre gehouden moet worden van alles wat problemen in de stofwisseling ( c.q. insuline-productie) kan veroorzaken.

* Ik ben het eens met LC dat een paard met een geschiedenis van Laminitis of metabolische afwijkingen in het geval van een hogere energiebehoefte, die energie tot een bepaald punt wellicht beter uit olie kan halen ( mits ook aan bepaalde, aanvullende voorwaarden voldaan wordt).

Tot dat punt lopen we vrolijk gezamelijk het pad af. Waar onze wegen echter scheiden is dat LC de weg in slaat van - ik zeg het nu even kort door de bocht - "eens HB, altijd (een risico op) HB" en ik de weg ga bewandelen van het gezonde (of zo je wilt: volledig herstelde) paard.

Mijn punt is dan dat een paard voor grote inspanningen wél naast gras en hooi, een aanvulling van de drie carbs nodig heeft. Let wel: ik heb het niet over de recreantenpaarden- ik bedoel de sportpaarden waar ik, net zoals LC, ervaring mee heb en die heel hard moeten werken. Dáár komt mijn 'balans-verhaal' vandaan. Ik baseer dat o.a. op het feit dat bij inspanning de koolhydraten|zetmeel ook daadwerkelijk verbruikt worden en niet - in welke vorm dan ook - opgeslagen worden en op den duur voor problemen kunnen zorgen. Immers, in bijna alle literatuur over HB komt voor dat paarden die overvoerd worden (dus: niet werken, wel eten en veel koolhydraten|zetmeel krijgen) een risico lopen op stofwisselings gerelateerde problemen. Bij een echt sport- of wedstrijdpaard ( en dan bedoel ik wel iets hogers dan de Z-licht klasse) is dit probleem nauwelijks aan de orde. Stel je voor dat een topruiter à la Gal, van Grunsven of mijn nieuwe buurvrouw Cornelissen hun paarden géén "brok" zouden geven, dan zouden hun paarden na het eerste drafrondje van de proef er wegens vermoeidheidsverschijnselen al de brui aan geven. Aardig leesvoer in dit verband is het boek "Understanding Equine Health and Nutrition" van Karen Briggs ( rev. 2007).

Wat mij betreft resumerend:
we zijn het tot een bepaald punt met elkaar eens en vanaf een ander punt gaan we over verschillende zaken of interpretaties spreken. Wat mij betreft nog altijd geen reden om zó ( grapje!!) Afbeelding achter de computer te zitten.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 10:51

JP en LC....

Jullie inbreng wordt door mij zeer op prijs gesteld. Juist ook op de momenten dat jullie andere inzichten hebben. Het is ook lastige materie en geeft juist stof tot nadenken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:32

:j

Maar in jullie discussie gaan jullie allebei voorbij aan het feit dat HB door zoveel meer oorzaken veroorzaakt kan zijn dan alleen een verstoorde stofwisseling.
En dat ieder HB geval weer op zich staat en zich weer anders ontwikkelt, afhankelijk van paard, omstandigheid, schade in de hoef, etc.

Daarom denk ik dat je niet in algemene termen kan spreken, dus ook niet wie gelijk heeft.
Als ik 1 ding geleerd heb hier, is dat ieder geval anders is. /3 :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 11:56

janouk schreef:

Maar in jullie discussie gaan jullie allebei voorbij aan het feit dat HB door zoveel meer oorzaken veroorzaakt kan zijn dan alleen een verstoorde stofwisseling.
En dat ieder HB geval weer op zich staat en zich weer anders ontwikkelt, afhankelijk van paard, omstandigheid, schade in de hoef, etc.

Daarom denk ik dat je niet in algemene termen kan spreken, dus ook niet wie gelijk heeft.

Eerder in de discussie is al voorbij gekomen dat we het over stofwisselings-gerelateerde HB hebben. Er is inmiddels al zoveel tekst in deze discussie voorbijgekomen, dat ik het je niet kwalijk neem dat je dat misschien even gemist had of vergeten was. :D Anyway - het gaat ook niet over wie er nou wel of niet gelijk heeft - althans wat mij betreft niet en ik denk ook niet dat LC er alleen maar op uit is om 'haar gelijk' te behalen.
Discussies ontstaan nu eenmaal bij verschil van standpunten en zijn niet noodzakelijkerwijs bedoelt om gelijk te krijgen - vanuit die verschillen komen juist voor allen leerzame dingen naar boven. Als ik de indruk gewekt zou hebben 'gelijk' te willen krijgen, dan is dat niet de bedoeling. En als zaken hier op zo'n manier gelezen worden of begrepen worden, dan maak ik een buiging en ben ik per direct uit dit topic vertrokken. Discussiëren of discuzeuren is allebei leuk maar in persoonlijk gezeik heb ik geen trek. :o

Hoe dan ook: je opmerking op zich is terecht, en dat opent een wereld van nieuwe discussie. Zoals: geneest een paard volledig van HB? En zo ja, hoe? Waarom hebben sommige paarden maar één keer een HB-aanval en waarom en wanneer wordt iets chronisch? En hoe staat het met de 'gevoeligheid' als bv HB door andere oorzaken is ontstaan? Moet je dan ook het paard voor de rest van z'n leven op dieet houden? Mag een paard dat bv door grond-gerelateerde HB ( werk op harde grond) nooit meer op harde ondergrond gewerkt worden? Mag een merrie bij het achterblijven van een nageboorte ooit nog wel veulenen of is het risico op HB dan wederom te groot?Welke invloed heeft stress?Enzovoorts...Honderden vragen, allemaal leuk om uit te diepen. Maar dan liefst wel in lieve vrede en onderling respect voor verschillende standpunten.
Amen ;)
Laatst bijgewerkt door Jannepauli op 06-04-11 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:00

Citaat:
Hoe dan ook: je opmerking op zich is terecht, en dat opent een wereld van nieuwe discussie. Zoals: geneest een paard volledig van HB? En zo ja, hoe? Waarom hebben sommige paarden maar één keer een HB-aanval en waarom en wanneer wordt iets chronisch? En hoe staat het met de 'gevoeligheid' als bv HB door andere oorzaken is ontstaan? Moet je dan ook het paard voor de rest van z'n leven op dieet houden? Mag een paard dat bv door grond-gerelateerde HB ( werk op harde grond) nooit meer op harde ondergrond gewerkt worden? Mag een merrie bij het achterblijven van een nageboorteooit nog wel veulenen of is het risico op HB dan wederom te groot? Honderden vragen, allemaal leuk om uit te diepen. Maar dan liefst wel in lieve vrede en onderling respect voor verschillende standpunten.

Ja, precies... allemaal vragen waar volgens mij nog geen sluitend antwoord op is. En zeker in lieve vrede! :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:37

janouk schreef:

het is wel vaak zo dat als de HB niet stofwisseling gerelateerd is ,de stofwisseling daarna niet meer na behoren functioneert. ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:40

ik geloof niet dat een paard eenmaal 'genezen' van hoefbevangenheid een zorgeloos muslie/weide bestaan kan leiden.Ongeacht de oorzaak...het blijft erg uitkijken met weidegang en voeren.
Ik denk zelfs dat na HB er sprake is van IR....bij veel paarden.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 12:45

Dat zou zomaar kunnen... krijg vanmiddag wat uitslagen van afgenomen bloed van onze pony. Ook HB door verkeerd overeten op een veel te rijke weide (bij vorige eigenaar). Daarvoor was er niets aan de hand.