Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rianne11_42

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:02

Ja ok, voor die linkerachterhoef kun je eventueel hoefschoenen achter doen, maar als je de optie hebt om niet over asfalt te rijden is dat een pak goedkoper ;) Doordat ze hoog op de hielen staat is ze een teenlander (waarschijnlijk), en dan slijt de voorkant nog harder af. Je kan best hebben dat als ze meer achterop gaat landen, dat het slijten dan ook minder wordt.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:05

Maar volgens mij probeerde mijn vorige smid dat ook, maar ging dat niet echt doordat ze haar hele leven op ijzers heeft gestaan? Zoiets heb ik hem horen zeggen.
En het probleem, ik moet eerst minimaal 15 minuten over asfalt stappen, heenweg en terugweg ook weer. Geen berm helaas. Ik heb liever ook geen hoefschoenen, weer een klap geld helaas. Maar zo gaat het niet meer, ben echt bang dat ze straks kreupel staat omdat ze haar halve hoef weg heeft gesleten. Dan dat maar voorkomen dmv hoefschoenen. Het gaat ook alleen maar om het koudere weer, in de zomer zijn haar hoeven sterker en sleept ze minder met haar achterbeen doordat het minder koud is (minder stijf dus). Ook rijd ik meer in de zomer, waardoor ze ook beter loopt.

Pff lastig, kan nu tweedehands bijna nieuwe hoefschoenen overnemen voor relatief weinig geld. Boa-schoenen zijn het, hebben jullie daar ervaring mee? De verhalen die ik lees zijn positief..

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:10

Niet meer achterop de hoef kunnen landen door ijzers, dat klinkt erg onlogisch :D tenzij de voet ZO samengeknepen is geworden en zo gevoelig dat dat niet meer goedkomt, maar zo ziet dat er bij die van jou echt niet uit :) Hij heeft mooie stralen.

Ja, als je asfalt niet kunt vermijden zijn hoefschoentjes misschien wel een goede optie, in ieder geval voor onderweg :) Het kan nooit kwaad doen in ieder geval. Boa-schoenen ken ik helaas niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:11

Ik heb uitgevonden hoe ik mijn foto's kan verkleinen zodat ze niet meer in een link hoeven, is het handiger als ik ze nog een keer zo als afbeelding plaats?

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:11

Oh nee hij bedoelde dat ze hoog op haar voeten stond, hij wilde haar wel vlakker hebben maar haar stand is hoog geworden door de ijzers. Of zoiets? :D

En ik wil idd hoefschoenen alleen voor onderweg, verder staat ze op een paddock met stukje verhard, maar ze staat vooral bij de hooiruiven te eten de hele dag :D

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:23

Mloes schreef:
Oh nee hij bedoelde dat ze hoog op haar voeten stond, hij wilde haar wel vlakker hebben maar haar stand is hoog geworden door de ijzers. Of zoiets? :D

En ik wil idd hoefschoenen alleen voor onderweg, verder staat ze op een paddock met stukje verhard, maar ze staat vooral bij de hooiruiven te eten de hele dag :D

Ook dat is een beetje bullshit :D Hoeven kunnen altijd lager, tenzij haar benen vergroeit zijn ofzo, maar dat lijkt me toch echt niet. Hier heb je misschien iets aan: KLIK. Als je naar de anatomie kijkt zie je dat het redelijk onmogelijk is om 'forever' hoge hielen te hebben die niet lager meer kunnen, zeg maar. Het is logisch dat je paard eventjes gevoelig is als je hem lager gaat zetten, maar met hoefschoenen en de stand geleidelijk aan veranderen is dat allemaal niet zo erg.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:27

Dan zal het wellicht te maken hebben met het feit dat hij toch een traditionele smid is? Dat hij daar niet achter staat ofzo?
Ik ga de site eens lezen, ik weet eigenlijk superweinig van hoeven..
Maar wat vind je an sich van mijn pony's hoeven, is het geen echt drama? Want als ik zo kijk vind ik alleen haar rechtervoorhoef er mooi uitzien, de rest heeft of flappen of een onderbroken witte lijn?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:36

Zou best kunnen ja. Ik verbaas me er wel eens over hoe weinig traditionele smeden eigenlijk kunnen vertellen over de anatomie. De hoeven van je pony zien er op zich sterk uit, heeft mooie stralen. Ik denk niet dat er grote problemen zijn, alleen kan de boel wat netter (en korter) bekapt worden. Die witte lijn en linksachter trekt dan ook wel bij, als het wat frequenter gebeurt (echt eens in de 6-8 weken). Het scheelt denk ik ook als je zelf weet hoe je een beetje kunt vijlen, zo kun je in elk geval tussendoor voorkomen dat er veel afbrokkelt oid en dan kan je ervoor zorgen dat de hoeven mooie blijven afrollen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:41

Maar het is altijd zo raar vind ik. De ene smid zegt: Niks doen aan de steunsels. De andere smid zegt: Weghalen die steunsels. Hoe kan het dat daar zo uiteenlopende meningen over zijn? Ik moet wel zeggen dat ik altijd meer vertrouw op mijn eigen smid (aangesloten bij een kliniek) dan op iemand die het in een middagje heeft geleerd. Maar merk wel steeds meer dat het ook wel fijn is om zelf een en ander te begrijpen van de hoef. Ik heb dus iig een vijl besteld, die gebruikte ik af en toe ook al. Maar die linkerachterhoef, daar moet ik toch niks aan gaan doen / laten doen door een smid??

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 11:42

Daar verbaas ik me ook al een poosje over, ik dacht altijd dat het meer niet willen is. Vandaag komt waarschijnlijk mijn pakketje over natuurlijk bekappen aan, ik ben echt heel erg benieuwd!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:26

Mloes schreef:
Maar het is altijd zo raar vind ik. De ene smid zegt: Niks doen aan de steunsels. De andere smid zegt: Weghalen die steunsels. Hoe kan het dat daar zo uiteenlopende meningen over zijn? Ik moet wel zeggen dat ik altijd meer vertrouw op mijn eigen smid (aangesloten bij een kliniek) dan op iemand die het in een middagje heeft geleerd. Maar merk wel steeds meer dat het ook wel fijn is om zelf een en ander te begrijpen van de hoef. Ik heb dus iig een vijl besteld, die gebruikte ik af en toe ook al. Maar die linkerachterhoef, daar moet ik toch niks aan gaan doen / laten doen door een smid??

Ja, het is ook gek. Een goede traditionele smid zou trouwens niets hoeven te verschillen van iemand die 'natuurlijk bekapt'. Je bekapt namelijk gewoon naar de anatomie van de paardenhoef en je houdt rekening met de ondergrond, beweging, slijtage en voer. Er zijn echter smeden die OF op school niet zo goed hebben opgelet :P Of het vooral geleerd hebben van andere smeden en daardoor een stukje achtergrond missen. Of ze hebben door de jaren heen een soort eigen visie ontwikkeld die gewoon anders is. Ik weet het ook niet precies ;)

Sowieso is wat kennis van hoeven erg handig, dan kun je een beetje na gaan wat jou logisch in de oren klinkt en wat niet.

Die linksachter moet gewoon weer even bijgewerkt worden, net als de andere hoeven. Bij linksachter heb je gewoon de pech gehad dat er een stukje is afgebroken, bij de andere hoeven (nog) niet. Als je daarna gewoon frequent bij houdt zal er niet zomaar meer iets afbrokkelen :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:27

@ Rianne: Mag ik vragen wat je van de hoeven van mijn paard vind? :o

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:29

Mloes schreef:
Dan zal het wellicht te maken hebben met het feit dat hij toch een traditionele smid is? Dat hij daar niet achter staat ofzo?
Ik ga de site eens lezen, ik weet eigenlijk superweinig van hoeven..
Maar wat vind je an sich van mijn pony's hoeven, is het geen echt drama? Want als ik zo kijk vind ik alleen haar rechtervoorhoef er mooi uitzien, de rest heeft of flappen of een onderbroken witte lijn?

Ik vind de voeten van jou paad er goed uitzien hoor. En te hoog staat ze echt niet, straal draagt mooi mee.
FF de puntje op de I , dus vijltje erlangs eventueel los flapje wegsnijden en klaar is kees.

Ik denk dat je veel gaat hebben aan de NB cursus en als je zo regelmatig over het asfalt rijd dan heb je echt niet veel onderhoud eraan.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:41

Gypsy schreef:

Zal eens even kijken :D Zal zo een antwoord typen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 12:44

Rianne11_42 schreef:
Gypsy schreef:

Zal eens even kijken :D Zal zo een antwoord typen.

Dankje! :D
Ik ben erg benieuwd, aangezien ik van de meningen van traditonele smeden voornamelijk erg in de war raak...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:05

Gypsy schreef:
Ik heb heel lang terug hier al eens foto's willen posten, maar het kwam er toen niet van. Nu eindelijk foto's van paardlief haar voetjes gemaakt. Het is alleen van de voorhoeven, omdat ik daar het meest over loop te piekeren.
Gisteren heb ik dan ook de stap gemaakt om de cursus natuurlijk bekappen te bestellen, het info pakket iig. Ik wil gewoon zelf kunnen begrijpen waarom de hoeven van mijn paard groeien/slijten zoals ze dat doen, of dat erg is, en zoja wat ik er aan kan doen.

Hier is denk ik wel duidelijk wat mij zorgen maakt, je kunt het op de foto niet zien, maar net als haar baas ( :+ ) heeft dit paard x benen. Haar hoeven wijzen bij het lopen min of meer naar binnen, waardoor de buitenkant harder slijt en de hoeven uiteindelijk scheef worden.

http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... bcb31c.jpg

Meer foto's van de hoeven:
Van onderen
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... 02925f.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... ce8b8a.jpg

zijaanzicht
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... 22974d.jpg

Van achteren
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... 94449d.jpg

Nog een keer duidelijk de flare
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... 3a9eee.jpg

Het totaal plaatje (paardlief dus)
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... bcb31c.jpg

Het ziet er gewoon allemaal zo "rommelig" uit, zeker toen ze dit najaar op de een of andere manier rotstraal wist op te lopen...
Qua huisvesting, ze staat op een paddock, helaas maar ong. 100 m2, maar de ene helft is bestraat de andere helft is zand, dat is dus wel in orde.

Wat vinden jullie nou van deze voorhoeven? Haar achterhoeven zien er vind ik veel normaler en beter uit.
Staat ze te kort?

Het laatste plaatje is dezelfde als de eerste, klopt dat wel?

Je ziet inderdaad duidelijk dat je paard scheef af slijt. Ik kan op de foto's niet goed zien hoe scheef de benen zijn. De hoeven zien er verder prima uit, mogen alleen goed afgerond worden. En probeer de binnenkant niet te lang laten worden. Dus binnenkant wel even gelijk vijlen en van de buitenkant vooral afblijven. Als je de hoef scheef laat (worden) zal dat het been geen goed doen namelijk. Ik weet niet waar je woont, maar bekapper Lennart Denkhaus heb ik aan de slag gezien met een paard met een scheve voet en hij had daar wel een ingenieuze oplossing voor, waardoor de lage buitenkant ietsje hoger gezet werd, waardoor het paard rechter op dat been stond en dus gelijker af sleet. De hoef gaat dan na verloop van tijd ook anders groeien (gelijker).

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:16

Oei, foutje, laatste plaatje is idd hetzelfde. Hier is een foto van mijn paard vanaf de voorkant: http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... G_0032.jpg

Bedankt voor je antwoord!!!!

Hier staat ze redelijk normaal, maar ze heeft soms echt dat ze met name haar rechter voor been naar binnen draait. Is ook wel een beetje trekpaard eigen heb ik begrepen.

Ik ben met name geinteresseerd in natuurlijk bekappen omdat je dit op zou kunnen lossen met de zogenaamde kwartierboogjes? Ik weet alleen niet of dat bij een verkeerde stand wel zo werkt...

Je denkt niet dat ze te kort komt te staan als ik de binnenkant gelijk maak met de buitenkant?
En zou het helpen als ik de binnenkant net zoals bij de buitenkant al vanzelf gebeurt, een beetje rond afveil, zodat het makkelijker afrolt?

Volgens mijn smid moest ik haar maar zo laten lopen want als hij de binnenkant korter zou maken zou ze te kort komen te staan en kreupel gaan lopen... -O-
Maar vreemd genoeg hoor ik dit al sinds ik haar heb, ik rijd nog steeds lekker buiten over asfalt, en ze heeft nog nooit zelfs maar gevoelig gelopen. >;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:21

Ik heb even op de site van Lennart Denkhaus gekeken, wow ik ben echt onder de indruk. Helaas woon ik in zeeland...

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:24

Nee hoor, de binnenkant kan vrijwel net zo kort als de buitenkant ;) Ik zou niet weten waarom ze dan kreupel zou worden. Juist als je het zó scheef laat krijg je extra slijtage in de benen en dat wil je niet.

Heb je de website gezien die ik Mloes aanraadde? Daar staat superveel duidelijke, leesbare informatie op over anatomie, natuurlijk bekappen en het afrollen van de hoef. Kwartierboogjes zullen overigens niet de scheefheid op gaan lossen, maar het kan wel enigszins schelen in de flares. Afronden aan de binnenkant zal ook niet zoveel schelen, omdat een paard afrolt aan de voorkant (de teen), in jouw geval ietsjes meer naar de buitenkant, maar nooit naar de zijkanten. Dus vooral: hoeven recht houden, teen mooi afronden en dan heb je al stuk betere hoeven.

Overigens wil ik wel zeggen dat ik niet zo snel met zulke scheve voetjes direct zelf aan de slag zou gaan. Ik zou er voorlopig een goede natuurlijk bekapper bij halen en dan tussendoor zelf bijvijlen (hij kan aangeven hoe je dat het beste kan doen). Scheve voetjes zijn altijd lastiger dan rechte :P Je bekapper zal dan vanzelf wel aangeven wat je zelf kunt doen en hoe je het bij kunt houden en je bovendien een goede uitleg kan geven over de hoeven :)

Edit: ik zal eens kijken of ik nog goede NB'ers weet in die regio...

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:31

Als je een natuurlijk bekapper weet, die in zonnemaire wil komen, graag!
Ik ben al eens aan het rondbellen geweest, maar iedereen vond het te ver en verwees me door naar een collega. :')

Een poosje terug viel het nog mee, en durfde ik zelf nog af en toe wat bij te veilen aan de binnenkant. Maar nu vind ik dat inderdaad te eng, ik ben bang dat ik het verpruts.

Edit: Ga eens even op die website kijken.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:35

Klaas Feuth is erg goed, zit in Uden, precies de andere kant van Brabant... Maar je kan eens bellen, wie weet komt hij soms wel in de buurt. En Marco Krul komt sowieso door het hele land, alleen is altijd erg lastig te bereiken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 13:50

Klaas Feuth heb ik geloof ik al eens gebeld, die vond het te ver...
Altijd erg lastig als je zo "afgelegen" woont.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 14:23

Rianne11_42 schreef:
Mloes schreef:

Ja, het is ook gek. Een goede traditionele smid zou trouwens niets hoeven te verschillen van iemand die 'natuurlijk bekapt'. Je bekapt namelijk gewoon naar de anatomie van de paardenhoef en je houdt rekening met de ondergrond, beweging, slijtage en voer. Er zijn echter smeden die OF op school niet zo goed hebben opgelet :P Of het vooral geleerd hebben van andere smeden en daardoor een stukje achtergrond missen. Of ze hebben door de jaren heen een soort eigen visie ontwikkeld die gewoon anders is. Ik weet het ook niet precies ;)

Sowieso is wat kennis van hoeven erg handig, dan kun je een beetje na gaan wat jou logisch in de oren klinkt en wat niet.

Die linksachter moet gewoon weer even bijgewerkt worden, net als de andere hoeven. Bij linksachter heb je gewoon de pech gehad dat er een stukje is afgebroken, bij de andere hoeven (nog) niet. Als je daarna gewoon frequent bij houdt zal er niet zomaar meer iets afbrokkelen :)

Nog even terugkomend op dat afbrokkelen wat je noemt. Dat stukje linksvoor is nieuw, gebeurt bijna nooit dat er bij haar iets afbrokkelt. Linksachter is echt niet afgebrokkeld, wellicht dat dat zo lijkt op de foto, maar het is echt slijtage door constant slepen met haar voet. Normaal heeft ze eigenlijk nooit last van brokkelen, en linksachter heeft ze normaal altijd heel ietsjes extra gesleten. Hoefsmid denkt dat het komt door het natte weer (zachtere hoeven), minder rijden (ik ben november verhuisd naar Utrecht, paard in januari, ben toen 1 a 2x per week blijven rijden) en meer slepen door de kou (winter loopt ze altijd wat stijver).

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:38

Sorry, ik ben steeds in de war :D Maar bij de brokkelhoef gaat mijn verhaal dan op, haha. Het enige dat je smid kan doen aan die slijtende hoef is haar wat lager op de hielen gaan zetten, bij beide hoeven trouwens, in de hoop dat ze dan beter achterop gaat landen en dus minder gaat slijten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 15:42

Ja inderdaad :D Maar op zich heeft ze nooit brokkelhoeven, dit is echt voor het eerst sinds?? Ik ben dus net verhuisd, zal hier ook een nieuwe smid krijgen (via stalgenootjes), zal vragen of ze wat lager op de hielen kan.