[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 10:51

Heeft er iemand ervaring met een osteopaat voor je paard?

En Sabinee ik geef mijn paard vit E voor de spieren en ga een rustig buitenritje stappen als het nog mogelijk is ivm stijfheid. Zo snel mogelijk het systeem weer op gang brengen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:03

Heb een paar vraagjes. Mijn fjord is namelijk net wel net niet bevangen geweest.

Maar nu denk ik ook dat het zeer waarschijnlijk kom dat hij teveel voedingsstoffen in zijn lichaam opslaat. Na een dagje wei kom hij er namelijk tonnetje rond uit, maar hou je hem dan een dagje binnen dan is hij gelijk een heel groot stuk slanker (je kan van voren er weer langsheen kijken).

Nu zat ik dus te denken dat als ik dat weet te voorkomen dat hij alle vocht en afvalstoffen in zijn lichaam opslaat het een stuk beter gaat. Wat denk jullie.

Hij krijg nu op het moment een gewone goedkope pils en staat op het moment nog maar een 30 minuten/uurtje per dag op de wei. Nu heb ik al het idee dat het pilsje per dag heel goed werkt.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:11

Pils????? Leg uit!!!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 13:50

@ jolin: ik heb marco laatst laten behandelen door de osteopaat. Om gewoon eens te kijken of hij ergenst vast zit, niet zn raar idee gezien hij een paar maanden heel stijf heeft gelopen. Maar de osteopaat kon niets vinden dus een behandeling was niet nodig.
Ik denk dat het nooit kwaad kan om hem na te laten kijken, als zn spieren vast zitten is het logisch dat hij veel stijfer is en moeilijker loopt.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:09

jolin schreef:
Heeft er iemand ervaring met een osteopaat voor je paard?

En Sabinee ik geef mijn paard vit E voor de spieren en ga een rustig buitenritje stappen als het nog mogelijk is ivm stijfheid. Zo snel mogelijk het systeem weer op gang brengen.

Ik heb de osteopaat bij Judy laten komen na de bevangenheid. Bij haar bleek dat haar lever en haar nieren niet optimaal werkten, dus de afvoer van afvalstoffen was niet optimaal. Ook had ze een vastzittend bekken. Het gevolg daarvan was dat ze haar achterbenen niet meer op durfde te tillen, evenwichtsprobleem. Ze is zeker opgeknapt na de behandeling :j

Overigens bleek Judy toch nog niet optimaal te lopen, haar linkerschouder zat deze week helemaal vast. Ze heeft die overbelast omdat ze haar rechtervoorhoefje wil ontlasten, dat is altijd al haar probleemhoefje(altijd meest bevangen aan die hoef, bij de laatste bekapping kwam ook duidelijk de oude kneuzing naar boven in de zool). De schouder is nu weer helemaal losgemaakt en heb weer oefeningen meegekregen, en ik ga proberen de achterhand nog wat sterker te krijgen. Ik moet dus niet te hard van stapel willen lopen met rijden ;)..

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 17:15

Thanx, ik denk idd dat het geen kwaad kan er 'ns naar te laten kijken.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:11

Vandaag heeft Afram letterlijk zijn gips eraf gerend....:p Ik deed hem in de paddock en hij "vloog" weg, één gips voetje bleef in het zand staan..... ik heb hem in tijden niet zo zien rennen !!! Ook zijn andere voet bevrijd van het gips, dinsdag mocht het eraf, om nu voor die ene dag de dierenarts te bellen leek me niet echt nodig.Morgen maar eens kijken hoe hij weer op "blote voeten" loopt.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 07:09

Image heb ik ook laten behandelen door de osteopaat nadat zij genezen was van de hoefbevangenheid / ontstoken hoefbeen. Ze had zo lang op 3 benen gestaan (5 maanden), dat ze helemaal stijf en scheef was.
Ik laat beide paarden sowieso 2 x per jaar na kijken door de osteopaat.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:36

Update Image
Image loopt goed. Hoeven koel. Geen hartslag in de koten. Ik kan het niet laten, ik blijf het checken.

Wij zijn een weekje Barcelona geweest en toen ik thuis kwam, viel het me op dat Image op de beruchte 3 plekken: bij staart, schouder en manenkam vet begint op te slaan. Het is nog niet keihard, maar het valt op.
Dus terug naar 1 uurtje gras per dag en minder krachtvoer en meer hooi. Het is niet anders, ik hoop dat de zwellingen snel minder worden.

Wat is jullie ervaring? Hoe snel krijg je die vetopslagkwabben weer weg? Of toch misschien maar even geen gras tot het weg is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:39

wat raar....dat zijn toch de symptomen van IR?
dat heeft Image toch niet?
je krijgt dat haast niet weg....zelfs als pablo superslank is blijft dat zitten,wel in mindere mate natuurlijk...

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:47

Hmm.. ik heb er zelf geen ervaring mee, maar zou eerst proberen de mate van beweging te verhogen en daarna pas het gras te minderen... Want als je meer verbranding hebt krijg je misschien die vetkwabben wel weer weggetraind. Bij IR (wat het dan niet is, maar nu wel de symptomen lijken) raden ze ook aan om veel beweging te geven..

Ik weet het niet hoor, dit is ook maar zo een beetje brainstormen :o

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 10:54

geerke schreef:
wat raar....dat zijn toch de symptomen van IR?
dat heeft Image toch niet?
je krijgt dat haast niet weg....zelfs als pablo superslank is blijft dat zitten,wel in mindere mate natuurlijk...

Geen idee of Image IR heeft. Ze is nu 19 en is hoefbevangen geraakt door het ontstoken hoefbeen, niet door gras. Misschien heeft haar stofwisseling toch wel degelijk een rol gespeeld. Ze is verder fit, loopt regelmatig, etc. Geen reden voor alarm.
Maar het viel me op dat ze in ene op de beruchte plekken vet begint op te slaan.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:02

Mijn paard heeft het ook, vetopslag aan manenkam en bij staart, als ik haar van het gras afhaal is het redelijk snel minder. Binnen paar dagen zie ik al verschil, ik ben eerst begonnen met minder bix( nog maar 2handjes per keer)en wat groffer hooi erbij, want helemaal geen weidegang vind ik zo sneu. Maar ik weet niet of dat het zal redden, haar manenkam is erg hard en ik houd haar met argusogen in de gaten. Ze heeft nog geen pijn op haar lijf, dat merk ik met het opzadelen. Oh ik hoop zo dat we goed door deze periode heen komen, we lopen nu alle twee op eieren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 11:03

janouk....vreemd....ik denk dus andersom....dat de kans na hoefbevangenheid groot is dat ze ook IR krijgen,inderdaad door die verstoorde stofwisseling.
Hoefbevangenheid kun je ook krijgen door IR....wat bij image dus niet het geval was....

Vetbulten hoeft niet te betekenen dat ze per definitie bevangen worden hoor...pablo heeft ze al jaren en is al 4 jaar stabiel......dus ik zou me verder geen zorgen maken,wel uitkijken dat ze 'slank'blijft.

Fijn trouwens dat ze zo goed gaat!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:21

Janouk: ik merkte bij Indiana een week of 5 a 6 geleden dat de manenkam weer iets harder werd. Toen een weekje op vakantie geweest, daarna geopereerd aan mijn voet en toen ik thuis kwam manenkam weer helemaal hard.
Indiana staat nog niet op het gras. Ik denk dat het voordroog wat ik heb wat rijker is, dus we zijn nu aan het mengen met hooi en ze is weer aan de magnesium.
Ze loopt nog prima, is ook slank, maar ik vind het erg eng.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:46

Wat is IR???

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:47

Insuline resistentie.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 12:48

Marcella schreef:
Heb een paar vraagjes. Mijn fjord is namelijk net wel net niet bevangen geweest.

Maar nu denk ik ook dat het zeer waarschijnlijk kom dat hij teveel voedingsstoffen in zijn lichaam opslaat. Na een dagje wei kom hij er namelijk tonnetje rond uit, maar hou je hem dan een dagje binnen dan is hij gelijk een heel groot stuk slanker (je kan van voren er weer langsheen kijken).

Nu zat ik dus te denken dat als ik dat weet te voorkomen dat hij alle vocht en afvalstoffen in zijn lichaam opslaat het een stuk beter gaat. Wat denk jullie.

Hij krijg nu op het moment een gewone goedkope pils en staat op het moment nog maar een 30 minuten/uurtje per dag op de wei. Nu heb ik al het idee dat het pilsje per dag heel goed werkt.

In bier zit ook suiker hoor!

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 14:39

Met nikita gaat het ondertussen weer beter! We hebben vandaag zelfs alweer les gehad,
op het begin was ze niet helemaal linksom, maar op het eind liep ze helemaal super!
En dat terwijl ze nou toch langer de wei op gaat en zonder graasmasker..
denk dat het bij haar toch de beweging is die echt helpt :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:33

romeorowan schreef:
Janouk: ik merkte bij Indiana een week of 5 a 6 geleden dat de manenkam weer iets harder werd. Toen een weekje op vakantie geweest, daarna geopereerd aan mijn voet en toen ik thuis kwam manenkam weer helemaal hard.
Indiana staat nog niet op het gras. Ik denk dat het voordroog wat ik heb wat rijker is, dus we zijn nu aan het mengen met hooi en ze is weer aan de magnesium.

Vergeet ook de verharing niet. Dit is een extra 'belasting' voor de gehele stofwisseling van het paard.
Ook het zonnige weer zorgt voor een veranderde stofwisseling (meer vitamine aanmaak door het paard zelf).

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:35

met marco gaat het super goed! woensdag onze eerste wedstrijd weer na 7 maanden. Ben nu al zenuwachtig!!
hij loopt ook weer lekker op de weg, ook in draf rijden we al hele stukken over de weg.

Wat me hier opvalt is dat vele van jullie het paard toch weer op het gras willen hebben en dan toch weer symptomen zien van bevangenheid.. Dat jullie dat druven.
Het is niet helemaal super voor marco maar hij komt niet meer op het gras maar zo loopt hij ook geen risco om weer ziek te worden. Ieder zn eigen manier natuurlijk (niet aanvallend bedoeld ofzo) maar het viel me zomaar op.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:27

Oh oh mijn paard staat wel erg onrustig met haar voorbenen, ik heb er geen goed gevoel over. Laat haar nu maar een paar dagen binnen. Ik vrees dat er iets niet goed gegaan is met de weidegang, ik hoor tegenstrijdige berichten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:33

afram schreef:
Ik heb nog geen rekening binnen van de test....maar dat bedrag van 275 euro schrok ik wel een beetje van ....
De compact gras heb ik rustig opgebouwd zoals je altijd moet doen als je iets in het rantsoen veranderd.
Hooi krijgt hij ook, op stal voeren ze droogvoerkuil en ik vind dat veel te rijk. Het is ook niet constant, ene keer droog en mooi, andere keer ruikt het zuur en is het wat nattig.
Gras had hij nog niet eens gezien, het enige wat er veranderd is aan zijn voeding is dus dat compact gras.Heb hartog al gebeld en ze gaan het uitzoeken. Ik heb gevraagd om een test, ook bij de GD in Deventer.
Ze gaan me terugbellen over hoe en wat, het werd nu besproken.
Ik hou jullie wel op de hoogte over het antwoord van Hartog.

is hier al wat uitgekomen?

Ik heb ook ernstige vraagtekens bij compactgras....

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:25

Arabesk schreef:
afram schreef:
Ik heb nog geen rekening binnen van de test....maar dat bedrag van 275 euro schrok ik wel een beetje van ....
De compact gras heb ik rustig opgebouwd zoals je altijd moet doen als je iets in het rantsoen veranderd.
Hooi krijgt hij ook, op stal voeren ze droogvoerkuil en ik vind dat veel te rijk. Het is ook niet constant, ene keer droog en mooi, andere keer ruikt het zuur en is het wat nattig.
Gras had hij nog niet eens gezien, het enige wat er veranderd is aan zijn voeding is dus dat compact gras.Heb hartog al gebeld en ze gaan het uitzoeken. Ik heb gevraagd om een test, ook bij de GD in Deventer.
Ze gaan me terugbellen over hoe en wat, het werd nu besproken.
Ik hou jullie wel op de hoogte over het antwoord van Hartog.

is hier al wat uitgekomen?

Ik heb ook ernstige vraagtekens bij compactgras....

Ik krijg binnenkort wat (compakt) pakjes hooi hier vandaan http://www.paardengras.nl/
Krijg dan het meest sobere hooi wat ze hebben. Heb het ook al in het echt gezien. Is dus nog oud hooi.

Het is getest met de lecherantenne en is heel arm hooi, bijna ook geen vitaminen en mineralen meer dus ik moet dan wel een vitamine/mineralensupplement bijgeven.

Heb voor dit gekozen omdat het stof/schimmelvrij is, en ik het goed kan bewaren en ik eigenlijk nergens meer aan goed hooi kan komen.
Wat mij betreft mogen ze al weer aan de nieuwe oogst beginnen.

Zijn er hier mensen die dit (voordroog)hooi gebruiken?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:31

Ik meld mij hier ook even. Ondanks dat ik altijd erg goed op let is Stef toch bevangen geraakt. Hij vertoonde eerst kreupelheid aan 1 been, ik dacht een hoefzweer, smit kon niks vinden. Twee dagen later vertrouwde ik het toch niet en DA gebeld: hij is licht bevangen. Waarschijnlijk omdat afgelopen week een koude nacht heeft gehad, daarna wat regen overdag en het gras nam groeispurten.

Hij staat nu op pijnstillers / ontstekkingsremmers in een modderwei. Ik heb bij de paardendrogist homeopatische druppels besteld die anti-oxidanten en natuurlijke zwavel bevatten om afvalstoffen af te voeren. De smit komt vandaag om hem opnieuw te beslaan/bekappen.

@xmariekee: blijf opletten, Stef stond ook volop in training maar is toch bevangen geraakt.