[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 18:17

Zo ziet het eruit

Afbeelding

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:32

joey2010 schreef:
Ze gaat met keine stapjes vooruit zie ik. Toppie.
Die ice boots zijn wel ideaal.
Blijven ze ook goed zitten, en hoelang laat je zo om.

ik heb drie paar, ongeveer een uurtje, ligt eraan hoe snel ze afkoelen. Ik doe 6 x per dag koelen ermee. Stalgenootjes helpen zo vaak mogelijk omdoen. Zodat we zo vaak mogelijk koelen per dag.

joey2010

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:48

Fijn dat ze je hierbij helpen.
De ice boots zijn erg fijn zo te lezen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:04

Petra_O schreef:
Dat is wel typisch... die van mij was inderdaad ook net op dieet gezet. Ben benieuwd of meer mensen dat aan de hand hebben gehad.

Daily plus is wel een idee! Stro en hooi heeft ze, ze gaat alleen moeilijk doen als de rest biks krijgt en zij niet. Ik heb voor vanmiddag een heel klein beetje zemelen klaargezet. Vind ze niet echt lekker maar het is iets.

Iemand ervaring met de balancer van equilin?

Ik voer Equilin Balancer aan al mijn paarden. Ze doen het er goed op.

Even over het op dieet zetten: waar ik dan aan moet denken is een vorm van http://www.bokt.nl/wiki/Hyperlipemie Vervetting van het bloed door een streng dieet: misschien dat daar de klachten bij jullie pony's vandaan komen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:08

Daar hebben wij ook aan zitten denken ja, maar volgens mijn da geeft dat ook nog heel veel andere symptomen, die Modena geen van alle had. In het bloed was ook niks te zien maar ik weet ook niet of dat een week na de HB nog zichtbaar is. Maar in mijn geval toch de enige enigszins logische verklaring...

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:27

Nee die van mij niet hoor...hij kreeg wat minder hooi, niet een streng dieet. Wat ik ergens wel las is dat als je paarden die altijd hooi hebben ineens zonder zet, ook al is het maar voor even, dat ze dan stress krijgen en daar hb van kunnen worden. Nou denk ik dat het bij mijn pony een combi was van dingen, maar vond het wel een interessant gegeven..

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:36

Mijn pony was van volledig voordroog naar half hooi half voordroog gegaan. Niet echt een streng dieet dus.

Ik heb vandaag groen licht gekregen om de metacam af te bouwen. Donderdag komt de da voor controle. Ik ben benieuwd!

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:06

Hier eindelijk een lichtpuntje!! Vandaag voor het eerst alle twee de pony s zien bokken en draven!! Zooooo blij. Hopelijk weer opbouwende heen.
Ti's wel bizar ze staan sinds een week op 5 Gr magnesium! Hebben jullie hier ook goede ervaringen mee??

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:23

kwebbelengel schreef:
Hier eindelijk een lichtpuntje!! Vandaag voor het eerst alle twee de pony s zien bokken en draven!! Zooooo blij. Hopelijk weer opbouwende heen.
Ti's wel bizar ze staan sinds een week op 5 Gr magnesium! Hebben jullie hier ook goede ervaringen mee??

wat voor magnesium geef jij?
Ik heb de citraat van Pharma Horse.
Fijn dat jullie verbetering zien!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:30

Geef mijn paard pillen magnesium citraat van Solgar via deDA drogist.

Bij mijn paard was er niets veranderd in het voer trouwens.

Heeft iemand hier nog tips voor extra ruwvoer.

En dan bedoel ik echt naast het hooi.
Hij valt behoorlijk af nu hij bijna geen krachtvoer krijgt. Hooi is al opgehoogd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 21:56

Wilgentakken? Of moet het voedzaam zijn? Ik gaf ook wel eens een opgehoogde hoeveelheid lijnzaadolie, met bietenpulp en lucerne voor een ex-hb'er die moest aankomen.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:10

Gypsy schreef:
Wilgentakken? Of moet het voedzaam zijn? Ik gaf ook wel eens een opgehoogde hoeveelheid lijnzaadolie, met bietenpulp en lucerne voor een ex-hb'er die moest aankomen.

Moet echt wat aankomen maar met voer zonder suikers en melasse etc.

Hij krijgt een flinke scheut omega olie iedere dag.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:25

Safe and Sound van Dodson & Horrel

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 22:47

Ga even lezen. Dank je wel.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:39

simongek schreef:
Geef mijn paard pillen magnesium citraat van Solgar via deDA drogist.

Bij mijn paard was er niets veranderd in het voer trouwens.

Heeft iemand hier nog tips voor extra ruwvoer.

En dan bedoel ik echt naast het hooi.
Hij valt behoorlijk af nu hij bijna geen krachtvoer krijgt. Hooi is al opgehoogd.

Misschien Cushcare van D&H? Al weet ik niet in hoeverre dat geschikt is voor paarden zonder cushing.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 18:20

Ik geef al een tijd elke dag een klein beetje magnesium, aan allebei, één met snel jeuk, snel dik en stijve spieren, andere was vorig voorjaar licht bevangen, bleek IR.
Gaat nu heel goed, ik begin er bijna in te geloven, dus blijf het maar geven.
En elke dag beetje olie, omega of lijnzaad, van de zomer gewoon zonnebloemolie, om de magnesium te mengen, en een beetje dieetmix voor de dikkertjes :+

Om aan te laten komen misschien subli seniorenvoer, pavo 18+, speedybeet?.

Je kan ook eens kijken op voervergelijk.nl

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 15:24

Ik vraag dit voor een vriendin die niet op bokt zit.
Haar haflinger is hoogdrachtig (21 maart uitgerekend) en is sinds gister HB, er is een DA bij geweest en die heeft een pijnstiller ingespoten en verder metacam voor 5 dagen gegeven. Beestje krijgt onbeperkt hooi waarvan half weidehooi en half graszaadhooi verder krijgt ze merriebrok. Beestje heeft erg veel pijn en ze wil eigenlijk niet eten, ook heeft ze vehoging. Ze word nu 3 keer per dag in het de bak gezet waar ze het zand goed nat houden. Verder staat ze overdag in de paddock waar ze of op het beton of in de blubber kan gaan staan, maar ze gaat echt niet van het beton af. Wat kunnen we nog meer voor haar doen? Nog een keer de Da bellen? Hoefsmid heeft nu weinig zin omdat de hoeven nu echt te veel pijn doen

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:04

assebassie schreef:
Ik geef al een tijd elke dag een klein beetje magnesium, aan allebei, één met snel jeuk, snel dik en stijve spieren, andere was vorig voorjaar licht bevangen, bleek IR.
En elke dag beetje olie, omega of lijnzaad, van de zomer gewoon zonnebloemolie, om de magnesium te mengen, en een beetje dieetmix voor de dikkertjes :+

Welke dieet mix geef jij??

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:16

barbar schreef:
Haar haflinger is hoogdrachtig (21 maart uitgerekend) en is sinds gister HB, er is een DA bij geweest en die heeft een pijnstiller ingespoten en verder metacam voor 5 dagen gegeven. Beestje krijgt onbeperkt hooi waarvan half weidehooi en half graszaadhooi verder krijgt ze merriebrok. Beestje heeft erg veel pijn en ze wil eigenlijk niet eten, ook heeft ze vehoging. Ze word nu 3 keer per dag in het de bak gezet waar ze het zand goed nat houden. Verder staat ze overdag in de paddock waar ze of op het beton of in de blubber kan gaan staan, maar ze gaat echt niet van het beton af. Wat kunnen we nog meer voor haar doen? Nog een keer de Da bellen? Hoefsmid heeft nu weinig zin omdat de hoeven nu echt te veel pijn doen

Kan ze niet in de bak blijven staan? Beton is nu niet echt goed voor de hoeven en niet fijn voor de merrie.
Heeft de dierenarts ook een mogelijke oorzaak gegeven van de HB?

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 17:58

De bak word ook gebruikt om te rijden en mag geen hooi in gevoerd worden dus dan zou ze de hele dag zonder eten staan, het beton kiest de pony zelf voor, het is een pad van drie meter breed door het midden van de paddock, dus 2 stappen opzij en ze staat in de blubber. Ik weet verder niet wat de DA heeft gezegt, ik weet alleen dat de haf altijd al een opgezette nek had maar verder niet te dik is. We vinden het nu extra lastig omdat ze nu drachtig is en dus behoorlijk zwaar voor haar voeten. Ze staat trouwens rondom op ijzers omdat ze hele slechte voeten heeft die amper groeien.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:47

Sommige hb paarden kiezen steen boven zand.
Dus kan best zijn dat paard dit serieus prettiger vind.
Ijzers eraf en goede hoefsmid met ervaring bij halen om te beginnen.
Voeten koelen kan ook verlichting geven.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 19:54

barbar schreef:

Krijgt ze verder nog medicatie? Of echt alleen de metacam? Ik kreeg er gelijk ook Ascal bij (bloedverdunner).

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:06

Alleen metacam, vond ik ook best gek, toen die van mij HB was kreeg ik ook ascal en tranquigel, maar heeft dat er miss mee te maken dat ze drachtig is?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:11

Sanniej_ schreef:
Sommige hb paarden kiezen steen boven zand.
Dus kan best zijn dat paard dit serieus prettiger vind.
Ijzers eraf en goede hoefsmid met ervaring bij halen om te beginnen.
Voeten koelen kan ook verlichting geven.

Op zich kan dat wel, maar ik vind het in deze niet echt een 'eerlijke' keuze: ofwel op steen, ofwel in de blubber. Mijn eigen pony heeft een hekel aan blubber dus die zal alleen daarom al de bestrating prefereren. Heeft ze de keuze tussen zand en blubber dan gaat ze op het zand staan.

Barbar: staat de pony normaalgesproken wel gewoon uit vrije wil in de blubber? Mijn voorkeur zou het zijn om de haf op een zandstuk te zetten, in haar eentje (of met een paard/pony dat duidelijk lager in rang staat).

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 21:03

kwebbelengel schreef:
assebassie schreef:

Welke dieet mix geef jij??

Subli dieetmix, laag zetmeelgehalte en ze eten het goed, krijgen weinig hoor, hebben het eigenlijk ook niet nodig, maar je moet iets hebben om de magnesium door te kunnen doen.

Barbar, ik zag een tijdje terug een soort springschoenen, kun je natmaken/invriezen om de hoeven te
koelen, leek me heel handig, misschien idee voor de hb drachtige merrie?
Tip van Patricia 86 dacht ik