[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:01

even terugkomende op deze tekst...

Jannepauli schreef:
Okay - laten we dan eerst eens globaal vaststellen wat snelle of langzame koolhydraten zijn. Jij zegt dat koolhydraten uit granen 'snelle koolhydraten' zijn, ik beweer dat dit niet zo is. Althans niet zonder meer nuancering. Ik heb een stukje tekst opgeduikeld dat weliswaar over mensenvoeding gaat ( dus de taartjes, koekjes en frisdranken moet je maar even wegstrepen, die krijgen onze paarden - hoop ik - niet). Nu is natuurlijk het darmstelsel van mens en paard verschillend maar dat heeft geen invloed op de wijze waarop kooolhydraten worden afgebroken en verwerkt worden in beider lichamen. De biochemie is identiek. Ga d'r maar 's even voor zitten, 't is een lap tekst.

Koolhydraten: de beste energie (1 gram levert 4 kcal)
Er zijn verschillenden soorten koolhydraten, maar voor een sporter zijn er
vier heel interessant.
Deze vier koolhydraten zijn:
- monosachariden (glucose, fructose en galactose)
- disachariden (maltose, sucrose en lactose)
- oligosachariden (maltodextrines)
- polysachariden (zetmeel: amylose, amylopectine en cellulose)

Deze vier soorten koolhydraten verschillen van elkaar in:
- hoe ze verteerd worden
- hoe ze geabsorbeerd worden
- hoe ze verbrand worden in ons lichaam

Over het algemeen zijn al deze koolhydraten opgebouwd uit glucose- en /of andere enkelvoudige koolhydraateenheden. Ze dienen voornamelijk als
energieleverancier of zijn onderdeel van de onverteerbare vezels. De monosachariden zijn de kleinste koolhydraten, zij worden dus ook het
snelst verteerd, geabsorbeerd en verbrand in ons lichaam. De polysachariden zijn het grootst en worden dus het langzaamst verteerd, in
ons bloed opgenomen en verbrand. Om het simpel te houden zullen we deze vier typen koolhydraten nogmaals onderverdelen in: enkelvoudige en
meervoudige koolhydraten.

Enkelvoudige koolhydraten ( = snelle koolhydraten) worden snel door je lichaam opgenomen en leveren je snel energie. Maar deze koolhydraten worden ook snel
afgebroken. Je kunt beter niet teveel van deze kleine koolhydraten gebruiken omdat ze je bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen en daarna
heel snel weer laten dalen. Hierdoor krijg je snel weer honger en voel je je gauw moe en slap. Ook zorgt een hoge bloedsuikerspiegel voor een hogere
afgifte van het hormoon insuline. Dit hormoon zorgt voor een toename van de opslag van voedingsvetten in de vetweefsels. Op lange termijn kan een
overmatige afgifte van insuline leiden tot overgewicht en de ontwikkeling van diabetes. Voorbeelden van snelle koolhydraten zijn: druivensuiker
(dextrose), vruchtensuiker (fructose) en gewone suiker (maltose en sacharose). Snoep, koek, gebak en andere snacks bevatten meestal veel
van deze suikers, probeer deze producten dus niet te vaak te eten. Toch mag je hierop één uitzondering maken: als je deze koolhydraten in de vorm
van fruit binnenkrijgt, zijn ze prima. Want fruitsuikers veroorzaken namelijk geen snelle stijging van je bloedsuikerspiegel en niet te vergeten: in fruit
zitten ontzettend veel vezels en vitamines.

Meervoudige koolhydraten (langzame koolhydraten) bestaan uit aan elkaar geregen enkelvoudige koolhydraten. Deze moeten eerst in je spijsverteringskanaal losgeknipt
worden voordat ze je energie leveren. Meervoudige koolhydraten voorzien je lichaam langere tijd van glucose en zijn dus beter voor je
bloedsuikerspiegel. Deze blijft dan namelijk constanter zodat je je fit en alert voelt. Hierdoor kun je dus veel betere prestaties leveren.
Meervoudige koolhydraten worden ook wel complexe koolhydraten genoemd. Voorbeelden van voedingsmiddelen die veel complexe
koolhydraten bevatten zijn: volkorenbrood, bruinbrood, meergranen brood, roggebrood, krentenbollen, mueslibollen, knäckebröd, havermout, muesli en
cruesli. Het voordeel van complexe koolhydraten is dat ze een goede darmfunctie stimuleren, omdat ze ook vezelrijk zijn.
( NB: GRAAN !!)

Als eerste moet ik even kwijt dat je beter een stuk van het voedingscentrum had kunnen kopieren, deze tekst komt van een bodybuilder site en is ook specifiek op die sport gericht.... http://www.pt-nijmegen.nl/koolhydraten.htm
Daarnaast staat in de originele tekst niet (= snelle koolhydraten) en (= langzame koolhydraten), deze termen heb jij er dus zelf aan verbonden.

Goed.. terug naar je tekst
jij bent zelf degene die beweerd dat een paard snelle koolhydraten nodig heeft om gezond te blijven
Jannepauli schreef:
om gezond te blijven heeft het paard wel degelijk die snelle koolhydraten én eiwitten nodig die nu in het verdomhoekje zitten

even ervan uitgaande dat jij inderdaad onder "snelle koolhydraten" de volgende suikers vind vallen:
- monosachariden (glucose, fructose en galactose) = uit 1 molecuul samengesteld koolhydraat (druivensuiker, vruchtensuiker)
- disachariden (maltose, sucrose en lactose) = uit 2 moleculen samengesteld koolhydraat ( biet en rietsuiker (kristalsuiker), melksuiker en moutsuiker)
(de ander twee genoemden zijn samenstellingen van meerdere moleculen tot aan lange ketens aan toe en worden meervoudige koolhydraten genoemd en door jou dus "langzame koolhydraten")

Vervolgens volgt deze tekst waaruit ik even enkele zinnen herhaal..
Je kunt beter niet teveel van deze kleine koolhydraten gebruiken omdat ze je bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen en daarna heel snel weer laten dalen
Ook zorgt een hoge bloedsuikerspiegel voor een hogere afgifte van het hormoon insuline. Dit hormoon zorgt voor een toename van de opslag van voedingsvetten in de vetweefsels. Op lange termijn kan een
overmatige afgifte van insuline leiden tot overgewicht en de ontwikkeling van diabetes

Kun je mij eerst uitleggen waarom jij vindt dat een HB er (met metabolische oorzaak) die weer wat mag arbeiden deze mono- en disachariden (volgens jou de snelle koolhydraten) nodig heeft ?

Het lijkt me verder verstandig om bij het paard te blijven en niet het verteringstelsel van de mens te gaan vergelijken met een paard.
Een paard kan veel vezels wel verteren en gebruiken als energiebron voor arbeid terwijl een mens dat maar beperkt kan (alleen de fermenteerbare vezels die ook wel prebiotica worden genoemd, de rest verdwijnt onverteerd in de toilet :D ),

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:58

Een tijd terug heeft iemand eens een link geplaatst van de hooiweken vorige jaar en welke percentages fructaan daarbij hoorden. Zodat je kon zien welke weken een laag fructaan hadden.
Ik ben hem kwijt en zou hem graag nog eens bekijken ....

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:04

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:05

@LC: Super !! ik ga de link nu opslaan :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 14:34

We zijn denk ik allemaal wat snel geneigd om te willen geloven dat wat goed is voor ons, de mens, ook wel goed zal zijn voor het paard.
Ik doe dat zelf ook hoor. Nu oa met de blaasproblemen. Ik wil ook overstappen op cranberrypoeder na de AB kuur, mede omdat dit voor mensen heel positief schijnt te werken voor allerlei urinewegproblemen. Maar echt veel er voor het paard niet over te vinden.
Ik moet trouwens nog 4 dagen de AB geven en dan stoppen en even aanzien hoe het gaat.
Ik zit er ook over te denken om dan voor de zekerheid een kuurtje probiotica erin te doen, hoewel de mest nog altijd goed is en ze ook nog steeds normaal drinkt en eet.
Looptechnisch is nu weer te zien dat ze last heeft van de voorhoeven. Niet gek als ik naar de zolen kijk. Achter zijn het enorm holle 'kommetjes', voor zijn de zolen erg plat. Ook hier nu last van 'plakzand' dat er onder blijft zitten. Achter heeft ze daar geen moeite mee, maar voor levert het gelijk een voorzichtige tred op, en dus ook snel weer stijfheid door het hele lijf.
Binnenkort dus toch maar weer eens hoefsmid bellen en osteopaat voor de rest van het lichaam.
En zo hoop ik stap voor stap alles in positieve zin op te lossen.
Ze is in ieder geval al veel beter dan paar weken geleden :j

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 15:57

Kan me voorstellen dat cranberry bij paarden ook werkt, of is de zuurgraad van de urine bij paarden heel anders dan bij mensen?

Hier ook last van plakzand, ijzers breed uitgesmeed, zo breed dat je er bij de toon bijna tussendoor kunt kijken, maar raakt vol zand. Toch maar hoefschoenen aangedaan, en voila, loopt meteen veel beter. Lage easyboots, maakt de hoef ook niet warm, kroonrand en eindje daaronder ligt vrij.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:49

ik heb ook last van plakzand. op dit moment staat hij met zijn voorvoeten ingepakt met een laagje verband en daarover flink tape, springschoenen erover en hij loopt prima. Mijn smid komt 11 april dus zal hem eens vragen wat ik hieraan kan doen.

@ Mysa: kan je een paard met ijzers ook easyboots aandoen? nooit geweten dat dat kon omdat het juist is voor diegene die geen ijzers willen/kunnen.

corinezomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 16:52

mijn haflinger is hoef bevangen |(

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 17:54

fancylover schreef:
kan je een paard met ijzers ook easyboots aandoen? nooit geweten dat dat kon omdat het juist is voor diegene die geen ijzers willen/kunnen.

Ja kan.
Niet alle hoefschoenen zijn hiervoor geschikt, maar easyboot en Cavallo wel.

@Corine: niet fijn. Sterkte.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:07

corinezomer schreef:

:(:)
Niet de moed opgeven; er is veel aan te doen om de schade in de hoeven te beperken en om de pijn te verminderen. Wat heeft de veearts/hoefsmid al gedaan?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 18:30

Isapaardje schreef:
fancylover schreef:
kan je een paard met ijzers ook easyboots aandoen? nooit geweten dat dat kon omdat het juist is voor diegene die geen ijzers willen/kunnen.

Ja kan.
Niet alle hoefschoenen zijn hiervoor geschikt, maar easyboot en Cavallo wel.

@Corine: niet fijn. Sterkte.

En de soft rides kunnen dat ook, alleen zijn die niet in Nederland te verkrijgen.

Sterkte Corinezomer, maar zoals Janouk al zegt, met goede zorg en medicijnen is er veel te doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 20:08

Fijn om te horen dat Isabella toch langzaam maar zeker beter in haar vel zit. Nu kun je haar gericht gaan helpen. Ik hoop echt van harte dat die echo niet nodig gaat zijn. Klinkt namelijk niet echt lekker.

18 jaar samen das een hele tijd Nado, ik hoop dat je nog net zo lang van hem in goede gezondheid mag genieten :D

Geerke wat balen dat Pablo weer een bult heeft, wel fijn dat de pasta van LC goed werkt. Wat was het ook al weer voor een pasta?

Janouk, hoe loopt ze nu?

Amber is vandaag weer over het hek gesprongen, madam zit lekker in haar vel al is ze momenteel te dun. De koper van mijn tuig wilde ook niet geloven dat ze bevangen is geweest. Dus straks even haar aan de longe gezet, ze loopt echt perfect, dus ik moet mijn plos aan de kant zetten en gewoon weer met haar aan het werk gaan. Haar hals is nu alleen spier, ik moest wel even 2x kloppen :D Denk dat dat door het verharen komt, zou dat kunnen? Heb ze ook ontwormt. Iig krijgt ze nu meer weidehooi bij.

Grietje gaat op en neer. De ene dag loopt ze toch nog wel gevoelig op het harde,maar net als vandaag dan gaat ze in draf over het beton heen om bij haar brokken te komen. Over een week of 3 moet ze weer naar Roosendaal,dan even met Rob overleggen. Ze komt nu wel goed uit haar vacht, in tegenstelling tot vorig jaar. Toen was ze dof en zaten er hele plakken vacht die er niet af wilde. Overigens heb ik iemand gevonden die ons vanaf mei gaat helpen om Hans en Griet in het 2span te zetten :D

Afbeelding
Glim glim

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 00:44

corinezomer schreef:

Vervelend! Heb je wat meer informatie, is de DA geweest wat wordt er aan gedaan e.d.?
Er zitten veel mensen in dit topic en er is veel informatie te vinden. Met de goede behandeling komt het vast weer goed :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:13

Afbeelding Om de nieuwe week maar weer te beginnen..

lolclub schreef:
even terugkomende op deze tekst...

Jannepauli schreef:
Okay - ]laten we dan eerst eens globaal vaststellen wat snelle of langzame koolhydraten zijn. Jij zegt dat koolhydraten uit granen 'snelle koolhydraten' zijn, ik beweer dat dit niet zo is. Althans niet zonder meer nuancering. * knip *

Als eerste moet ik even kwijt dat je beter een stuk van het voedingscentrum had kunnen kopieren, deze tekst komt van een bodybuilder site en is ook specifiek op die sport gericht....

Dank voor je advies. ;) Maar als je je eigen advies nu eens opvolgt en de site van het Voedingscentrum er op na slaat, dan zul je zien dat daar dezelfde opsomming en indeling staat, met dit verschil dat de begrippen 'snel' en 'langzaam' tevens gekoppeld ( of zo je wilt: genuanceerd) worden aan de zgn. glycemische index. Of het nu over bodybuilding gaat of over voedingswaarden is niet relevant: het ging om de indeling van koolhydraten.

lolclub schreef:
Daarnaast staat in de originele tekst niet (= snelle koolhydraten) en (= langzame koolhydraten), deze termen heb jij er dus zelf aan verbonden.

De typeringen (snel, langzaam) heb ik inderdaad voor het leesgemak zelf toegevoegd. Maar in de tekst staan die typeringen ook aangegeven:

1) Enkelvoudige koolhydraten worden snel door je lichaam opgenomen en leveren snel energie. Maar deze koolhydraten worden ook snel
afgebroken. Je kunt beter niet teveel van deze kleine koolhydraten gebruiken omdat ze je bloedsuikerspiegel heel snel laten stijgen en daarna
heel snel weer laten dalen

2) Meervoudige koolhydraten voorzien je lichaam langere tijd van glucose en zijn dus beter voor je bloedsuikerspiegel. Deze blijft dan namelijk constanter.

Of je nu de indruk wilde wekken dat ik de typering 'snel' of 'langzaam' zelf verzonnen heb is me niet duidelijk, maar laten we vaststellen dat de voedingsleer deze indeling van oudsher gebruikt voor enkelvoudige en meervoudige koolhydraten.

lolclub schreef:
Goed.. terug naar je tekst
jij bent zelf degene die beweerd dat een paard snelle koolhydraten nodig heeft om gezond te blijven
Jannepauli schreef:
om gezond te blijven heeft het paard wel degelijk die snelle koolhydraten én eiwitten nodig die nu in het verdomhoekje zitten

Ja, dat klopt - en dat was, foei, een niet zo handige en ondoordachte verschrijving. Dat had moeten zijn: om gezond te blijven heeft het paard wel degelijk koolhydraten én eiwitten nodig . Ik snap dat ik je daarmee op het verkeerde been heb gezet. Als je echter iets verder doorgespeurd had in mijn teksten, zou je gezien hebben dat ik aanvankelijk ook alleen maar over 'koolhydraten' schreef, zonder de typering langzaam of snel. En met koolhydraten bedoelde ik dan ook de meervoudige koolhydraten, zoals in granen.
Begripsverwarring dus - waarvoor excuus - kan gebeuren. Net zoals jij ergens in één van je posten alle koolhydraten op één hoop gooit door ze 'snelle energie' te noemen.
Het was daarom niet zo'n slecht idee om het begrip koolhydraten wat nader te definiëren :)

lolclub schreef:
even ervan uitgaande dat jij inderdaad onder "snelle koolhydraten" de volgende suikers vind vallen:
- monosachariden (glucose, fructose en galactose) = uit 1 molecuul samengesteld koolhydraat (druivensuiker, vruchtensuiker)
- disachariden (maltose, sucrose en lactose) = uit 2 moleculen samengesteld koolhydraat ( biet en rietsuiker (kristalsuiker), melksuiker en moutsuiker)
*knip* Kun je mij eerst uitleggen waarom jij vindt dat een HB er (met metabolische oorzaak) die weer wat mag arbeiden deze mono- en disachariden (volgens jou de snelle koolhydraten) nodig heeft ?

Door mijn onzorgvuldigheid de term 'snel' over te nemen uit jouw opmerking over 'snelle energie' heb ik de indruk gewekt geen onderscheid te maken, of zelfs 'snelle' suikers aan te bevelen. Uit het bovenstaande is, neem ik aan, duidelijk dat ik niet vind dat een paard alleen snelle suikers nodig heeft in tegenstelling tot langzame suikers.

lolclub schreef:
Het lijkt me verder verstandig om bij het paard te blijven en niet het verteringstelsel van de mens te gaan vergelijken met een paard.

Wijs me even aan waar ik dat schrijf? Ik vergelijk nergens het verteringsstelsel van een paard met een mens.
Ik schreef immers: Nu is natuurlijk het darmstelsel van mens en paard verschillend maar dat heeft geen invloed op de wijze waarop koolhydraten worden afgebroken en verwerkt worden in beider lichamen. De biochemie is identiek.

Ik geloof dat ik voor de rest van de week wel uitgepraat ben Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:27

ik denk dat je de biochemie niet echt kunt vergelijken....we hebben het hier over de voeding van hoefbevangen paarden...ik heb nog nooit een hoefbevangen mens gezien.Wat dat betreft werkt de stofwisseling niet helemaal hetzelfde.
(Ik heb het nog nooit meegemaakt dat als ik een zak snoep opvrat mijn nagels er in ene afvielen.)
En ook nog meegenomen dat paarden niet echt van oorsprong graan eters zijn...tenminste niet het door de mens veredelde graan.Wel de zaadjes die in gras zitten....wat graan ooit was.

Capopjekop@...wat een mooi kleurtje!En wat een glans! <3

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 08:28

Hier een twijfelgeval....

Zoals jullie weten is Chico zaterdag een week geleden opnieuw beslagen en heeft weer siliconen gekregen. We zijn nu een week verder en hij loopt nog steeds in draf met linksvoor iets korter. Niet echt kreupel maar toch niet ok... voetje is ook iets warmer dan de andere.

Denk dat ik Ronald maar even bel en even overleg of ik niet tóch een fotootje moet maken van de ondervoet. Ms heeft hij een idee vóórdat ik de DA laat komen....
Jammer, ging zo goed...en ms heeft het niks met de HB te maken maar ja, ze staan nu toch weer bijna 2 uurtjes op de wei na tergend langzaam opbouwen....dus wieweet heeft het er tóch mee te maken.

* net Ronald gebeld en hij komt eind van de dag langs en kijken wat er loos is, dan beslissen of de DA komt. Kan natuurlijk ook uit de achterkant of rug komen....we gaan even loeren...
Laatst bijgewerkt door ElCamino op 04-04-11 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 08:40

geerke schreef:
ik denk dat je de biochemie niet echt kunt vergelijken....we hebben het hier over de voeding van hoefbevangen paarden...ik heb nog nooit een hoefbevangen mens gezien.Wat dat betreft werkt de stofwisseling niet helemaal hetzelfde.
(Ik heb het nog nooit meegemaakt dat als ik een zak snoep opvrat mijn nagels er in ene afvielen.)
En ook nog meegenomen dat paarden niet echt van oorsprong graan eters zijn...tenminste niet het door de mens veredelde graan.Wel de zaadjes die in gras zitten....wat graan ooit was.

Tja, ik ben van mening dat een koolhydraat op dezelfde wijze verwerkt|afgebroken|omgezet\gebruikt wordt in een paardenlijf, als bij een mens. Koolhydraten worden immers ook bij paarden omgezet in glucose, enzovoorts..
Mocht ik dat verkeerd hebben, dan zie ik graag een toelichting tegemoet die iets minder een open deur is als mensen die niet hoefbevangen worden. :D
Bovendien: de discussie gaat niet meer over bevangen paarden maar over paarden die in training gaan na herstel.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:49

Even over die laatste zin: opbouwen na herstel. Valt me op dat men hier heel erg voorzichtig is. Nu hebben al meerdere d.a.'s tegen mij gezegd, dat zodra de onsteking weg is, er weer gereden mag worden, volgens deze mensen gaat het hoefbeen dan niet alsnog (verder) kantelen. Heeft iemand hier meer info over?

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 10:58

mysa schreef:
Even over die laatste zin: opbouwen na herstel. Valt me op dat men hier heel erg voorzichtig is. Nu hebben al meerdere d.a.'s tegen mij gezegd, dat zodra de onsteking weg is, er weer gereden mag worden, volgens deze mensen gaat het hoefbeen dan niet alsnog (verder) kantelen. Heeft iemand hier meer info over?

Dit heeft mijn hoefsmid inderdaad ook gezegd, al was ik toch eerst wat voorzichtig omdat ik hem wat raar vond lopen. Nadat de hoefsmid toen nog een keer is geweest liep hij beter, dus het kwam waarschijnlijk door z'n wat te lange tenen.

Daarna ben ik toch echt flink met hem aan de slag gegaan. Juist omdat ik hem van de zomer ook weer op het land wil hebben en hij dan toch echt afgevallen en meer op conditie moet zijn. Ik heb het redelijk rustigaan opgepakt, maar doe nu bijna elke dag wat (met af en toe een rustdagje tussendoor). Ik rij hem weer vaker (2-3 x per week), ook steeds langer, nu ruim een half uur en ook steeds intensiefer, met meer draf/galop. Ook longeer ik hem af en toe (zo'n 20 minuten), of laat ik hem los in de bak werken, ook zo'n 20 minuten en ook alweer een keer balkjes laten lopen. Lekker veel afwisseling en ook alweer een buitenrit gemaakt (een uur, maar dat is met veel stappen) en een keer gecrosst.

Ik kijk naar m'n paard en hij vertoont geen tekenen van pijn, ik let natuurlijk wel heel erg op, hij is supervrolijk en ik merk dat hij heel blij is weer 'echt' aan het werk te mogen. Met losgooien/longeren is hij soms niet al te actief, maar dit is meer 'geen zin' want op het moment dat ik dan eerder stop en hem even bij een vriendje in de bak laat rollen doet hij nog een paar rondjes in volle galop met bokkesprongen erbij...Met rijden en buiten is hij altijd een stuk actiever.

Het onderbouwen of het hoefbeen verder zou kantelen of niet kan ik niet, ik ben afgegaan op mijn hoefsmid en ik denk dat ik in vergelijking met andere mensen hier het sneller heb opgepakt, al was ik hier ook best angstig over, bang om teveel te vragen, bang voor een terugval, of om het erger te maken.

Dit is mijn ervaring, met mijn pony, opbouwen kan in mijn ogen geen kwaad, zodra de onsteking weg is. Weer aan het werk zetten zorgt er volgens mij ook voor dat de stofwisseling weer goed op gang komt, beweging is goed, afvallen moeten de meeste HB'ers en dat maakt de kans juist weer kleiner op een terugval.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:00

Jannepauli schreef:
geerke schreef:

Tja, ik ben van mening dat een koolhydraat op dezelfde wijze verwerkt|afgebroken|omgezet\gebruikt wordt in een paardenlijf, als bij een mens. Koolhydraten worden immers ook bij paarden omgezet in glucose, enzovoorts..
Mocht ik dat verkeerd hebben, dan zie ik graag een toelichting tegemoet die iets minder een open deur is als mensen die niet hoefbevangen worden. :D
Bovendien: de discussie gaat niet meer over bevangen paarden maar over paarden die in training gaan na herstel.

sorry...mij ontbreekt het aan tijd om ellenlange stukken over te typen :D ....en aan IQ,niet iedereen is in staat dingen zo prachtig te verwoorden als jij...en ik ben daar 1 van ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 11:04

mysa schreef:

In geval van chronische hoefbevangenheid is de ontsteking nooit echt weg maar rustig.
Ik heb toen mijn paard de eerste HB achter de rug had met kantelingen wel bijna een jaar gewacht,totdat de hoef tot meer als de helft afgegroeit was.
En maanden heel voorzichtig gedaan,veel stapwerk en beetje draf in de zandbak.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 11:28

geerke schreef:
sorry...mij ontbreekt het aan tijd om ellenlange stukken over te typen :D ....en aan IQ,niet iedereen is in staat dingen zo prachtig te verwoorden als jij...en ik ben daar 1 van ;)

Huh? Met jouw IQ is niks mis hoor, misschien ben ik wel de dommerd *\o/* _/-\o_ :D !!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:02

Er is geen 'standaard' richtlijn ben ik bang voor zowel het trainen/rijden als goed voeren van een paard/pony na een (acute) hoefbevangenheid.
Ik heb door de jaren heen al zoveel gehoord van dierenartsen en andere experts, ook al veel uitgeprobeerd en al net zo vaak ontdekt dat dingen de ene keer wel, de andere keer niet werken.
Was het maar zo simpel allemaal, dan had ik Isa allang helemaal 'up to date' denk ik zo.

De eerste keer na de bevangenheid heb ik haar na 14 dagen al weer (met blote voeten) ingespannen voor de wagen. Dom? Weet ik niet. Ze had er geen last van, liep keurig en heeft dat een paar jaar volgehouden voordat ze een volgende aanval kreeg.
Juist toen was ik voorzichtiger (want had ondertussen gelezen en mezelf paar keer voor gek verklaard dat ik zo snel weer met haar 'aan het werk' was gegaan) ... maar het herstel duurde veel langer.
Daarna in de fout gegaan doordat ik geloofde dat natuurlijk bekappen een oplossing kon zijn en ze nog veel beter zou gaan lopen (ze bleef nl. na de tweede aanval gevoelig zonder schoenen voor de wagen) .. toen ging het nog wat verder mis en vanaf dat moment kon ik het stempel 'chronisch' er beslist wel opplakken.

In ieder geval was direct weer aan het werk uit den boze. Er gingen vele maanden overheen voordat ik überhaupt wat durfde. En met het voer al precies hetzelfde.

Soms zou ik wel eens willen dat ik nog net zo weinig wist dan 'vroeger' ... want tegenwoordig met alles wat je zo links en rechts leest en hoort, lijkt het allemaal steeds ingewikkelder te worden en vooral lijkt het erop, dat wat je ook doet, het nooit 'goed' is :+
Laat staan dat er een standaard 'richtlijn' te geven is van zo of zo is het goed - beter - best.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:11

.. en Image heeft al die boeken en website allemaal niet gelezen. Ze doet het altijd net anders dan ik denk, verwacht, lees, begrijp. :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 12:29

Heb het toevallig nog aan mijn smid gevraagd daarnet, Ambers hoef is nog niet volledig hersteld, maar er zaten geen rode stukken meer in. Hij zegt dat als het paard goed loopt en geen pijn heeft je wel weer rustig aan het werk mag. Rob liet indirect ook zoiets weten. Ik vroeg of Grietje weer voor de wagen kon, ik bedoelde dan in Augustus als mijn oma 90 wordt. Hij dacht echter dat ik nu al bedoelde en zei dat dat wel kon maar dan eventueel met een ijzertje als ik de straat op wilde. Leek hem verder niet zo'n probleem. Zelf doe ik liever rustig aan dan dat je straks toch iets hebt geforceerd.