Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 08:43

Geen idee wat er op gezeten heeft, ze komt van de handel .
Ze is niet bij mij gedekt , want ik had het niet laten gebeuren .
Weet hoeveel kleine pony, s weggeven worden en waar ze belanden .
Daar wil ik niet aan meewerken .
Als ze een veulen krijgt en ik vindt geen lief baasje waar het echt welkom is . Blijft het .
Voel me te verantwoordelijk voor mn dieren

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 15:27

Ik wil ook een vraag stellen :o .
Mijn ruin(5 en een half) is ook een toontreder aan zijn voorvoeten. Ik heb hem al 4 en een half jaar en in het begin was het scheef afslijten van zijn hoeven niet zo erg als dat hij het nu heeft. Ik ben hem sinds vorig jaar zomer intensiever gaan rijden omdat ik hem toen pas heb laten doorrijden/bevestigen. Ik denk dat het harder afslijten van de hoeven dus door het intensiever rijden komt(ik rij ook veel buiten, en waar ik in de berm kan rijden doe ik dat). Mijn smid heeft al een aantal maanden geleden aangekaart om er voor toch een ijzer onder te zetten, dit omdat hij er niet teveel af kon/kan halen om het redelijk recht te krijgen(hij zegt overigens dat zijn hoeven nooit recht kunnen worden en dat ik dat ook absoluut niet zou moeten willen) omdat zijn hoeven niet hard groeien, maar wel redelijk snel slijten, dus dan zou hij te kort komen te staan. Afgelopen vrijdag was de smid er weer(na 10 weken) en het schuin slijten was nu toch echt te gek geworden(ik doe zelf ook bijvijlen maar het blijft te scheef) en we hebben toch besloten om er een ijzer(ik wilde zonder lip) onder te doen. Ik heb het samen met mijn smid, de afgelopen maanden, aangekeken. Ik ben biotine van naf bij gaan voeren(ik weet dat het niet de hoeven sneller laat groeien maar dat de structuur van de hoeven beter wordt) en ik ben gaan smeren met laurierzalf. Biotine voeren blijf ik doen, want de wand wordt nu toch aangetast door de nagels en ik hoop dat ik het hiermee in de perken(of hoe je het ook noemt) kan houden. Ik vroeg wel of dat het verschil maakte met of zonder lip, en hij vertelde mij dat dat niet veel uitmaakt, de opzet die er in het ijzer moet zitten moet goed zijn en dat is heel belangrijk. Ik heb er wel vertrouwen in, en hij heeft ze er netjes ondergezet, hij liet me ook alles zien, en hij liet duidelijk de opzet zien. Maar ik ben dan weer zo'n miep en ben bang dat ik meer verkl**t dan dat ik goed doe met een ijzer. Ik heb hem nog nooit op een ijzer gehad dus vandaar mijn onzekerheid en de vraag of dat ik er goed aan doe om er ijzer onder te zetten. Mijn ruin was tijdens het beslaan wel super mega braaf! Moest ik er gewoon even bij zeggen :+ .
Ik heb helaas geen foto's van zijn hoeven hoe dat ze waren, maar ik kan wel zeggen dat zijn hoeven 2 keer zo erger zijn dan die van die fjord van Akshay. Verder bekapt hij echt heel netjes, haalt amper wat van de zool weg, en kijkt echt naar de vorm van de voet. Ik zal vanavond wel even wat foto's maken en hier plaatsen.
Ik wil nog wel even reageren op de opmerking dat de afstammelingen van ramiro slechte hoeven hebben. Ik kan namelijk het tegendeel laten zien, ik heb ook nog een merrie van bijna 18 jaar en ook zij is een afstammeling van ramiro en ze staat heel netjes op haar voeten! Ook van haar zal ik wel even foto's maken en vanavond hier plaatsen.
Verder ben ik wel enorm tevreden over mijn smid, hij neemt echt de tijd voor mijn paarden, en doet geen gekke dingen. Hij haalt bijna niks van de zool weg, alleen de "vieze" laag, snijd netjes de straal bij zodat die er wel lekker gezond uit ziet, kijkt goed naar de vorm van de voeten en vijlt ze mooi rond af.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:28

Klinkt als een goed doordachte keuze, maar heb je nooit hoefschoenen overwogen voor buiten?
Slijt hij 'door de zool' heen?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:04

Nou hier zijn de foto's.
Eerst de foto's van mijn ruin:
Voor
Afbeelding
rv
Afbeelding
rv
Afbeelding
rv
Afbeelding
rv
Afbeelding
rv
Afbeelding
lv
Afbeelding
lv
Afbeelding
lv
Afbeelding
lv
Afbeelding
lv
Afbeelding

Achter
Afbeelding

En nu van mijn merrie:
Voor
Afbeelding
rv
Afbeelding
lv
Afbeelding
Achter
Afbeelding
ra
Afbeelding
la
Afbeelding

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat je ze kan zien, ik heb ze namelijk via mijn hyves geüpload.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:06

@Gimli: Ik heb dat niet overwogen, maar zijn hoefschoenen juist niet lastig? En dan bedoel ik meer het feit dat als de hoeven groeien de schoen toch te krap gaat zitten? Of zie ik dat verkeerd?

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:10

Dat klopt, maar als je de hoef zelf een beetje rondvijlt hoeft dat geen probleem te zijn.
Daarbij, als de hoeven zo snel slijten, heb je dat probleem niet.

Ik vind de hoeven van je ruin verre van kort ogen, waarom zijn die inkepingen in de wand aan de voorhoeven?
Het garnituur vind ik ook wat minnetjes, hoe lang zitten de ijzers nu eronder?

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 23:33

Bedoel je die aan zijn rechter voorvoet? Dat is een wond in de kroonrand geweest van vorig jaar zomer die nu uit aan het groeien is.
Afgelopen vrijdag zijn de ijzers eronder gegaan. Wat bedoel je met garnituur?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:36

Bij de voorvoetjes is het, vanaf de voorzijde gezien iets scheef.
Ik merk dit wel vaker, dat smeden, bij paarden die iets troontrede staan of franse stand hebben , precies verkeerd om bekappen.
In dit geval had ie de binnenkant iets moeten laten zakken, niet de buitenkant.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 11:55

De smid heeft de binnenkant ook laten zakken, maar verder dan dit kon het niet. Hij had er aan de binnenkant ruim een cm vanaf gehaald. Bij de volgende bekapping worden de hoeven verder gecorrigeerd, maar helemaal recht krijgen lukt niet zei hij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:03

de hoef zelf hoeft niet recht te worden, maar wel het been wat erboven staat.
gelukkig heeft je smid dit idd dan goed gedaan...en wat je zegt, soms kan je niet alles in 1 keer corrigeren.
staat ie voor de eerste keer op ijzers dan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 12:59

Samantha89 schreef:
De smid heeft de binnenkant ook laten zakken, maar verder dan dit kon het niet. Hij had er aan de binnenkant ruim een cm vanaf gehaald. Bij de volgende bekapping worden de hoeven verder gecorrigeerd, maar helemaal recht krijgen lukt niet zei hij.

Nee lijkt mij ook niet dat deze voeten nog recht gaan worden. Als de scheefheid niet vanuit de hoef komt moet je dat ook niet in de hoef willen oplossen.

Wat me het meeste opvalt in je verhaal is dat de smid zulke scheef slijtende hoeven maar eens in de 10 weken bekapt. Is er geen mogelijkheid dat hij om de 4 a 5 weken langskomt? Dat lijkt me voor dit paard nuttiger dan de ijzers die je er nu onder hebt laten zetten. Met de ijzers voorkom je wel dat de wanden scheef groeien maar de ijzers slijten wel erg scheef en ik vraag me af of je 'm hier wel 10 weken op kunt laten staan. Ik heb een paard dat z'n voorvoeten ook scheef slijt (frans) en die was met 6 tot 8 weken wel door z'n ijzers heen juist omdat die zo scheef sleten. En die doet een stuk minder dan jouw paard.

Ook ivm de flares zou je dit paard denk ik gewoon vaker moeten laten bekappen, dan voorkom je dat de hoeven te lang worden voor hoefschoenen en voorkom je mogelijk ook dat ze nog schever worden.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:49

De scheefheid komt inderdaad niet uit zijn hoeven vandaan, dit had mijn smid gezien en had het mij ook uitgelegd. Ik had aan hem gevraagd of dat het mogelijk is om hem eerder te laten komen maar de smid heeft mij uitgelegd dat het geen zin heeft om eerder te komen omdat hij er dus te weinig af kan halen en als hij de hoeveelheid er wel afhaalt om hem goed te kunnen corrigeren hij dus te kort komt te staan, althans als ik dan met hem naar buiten gaat hij zijn hoeven te kort afslijt en dus gevoelig gaat lopen.
Wij hebben nu een afspraak staan voor over 10 weken, omdat het nu een beetje aftasten is hoe zijn hoeven groeien en hoe dat het gaat slijten, maar vind ik dat hij eerder moet komen bel ik hem uiteraard.
Ik vind het zelf ook lastig om het te bepalen omdat het voor mij dus ook de eerste keer is en ik dus niet weet hoe dat het allemaal gaat verlopen.
Zou iemand mij alleen uit kunnen leggen wat flares zijn?

@nombrado: dit is inderdaad de eerste keer dat hij op ijzers staat.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 15:55

Flares zijn de uitgewaaierd stukken wand . Die dus breder naar buiten wijzen onderaan .
Niet gescheurd maar verbreed door te veel druk als de hoeven te lang worden .

Mijn merrie staat ook toontredend maar zet er om die reden geen ijzers onder . Ze is volwassen en je kunt een been niet corrigeren . Ze slijt ze wel nagenoeg gelijk af .
Ik kijk ook naar de onderkant van de hoef of deze aan beide kanten gelijk zijn .
En dat is zo , behalve wat flares maar deze vijl ik elke 3 /4 weken bij .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:02

Ik snap wel het idee van de ijzers omdat die ijzers minder snel scheef slijten dan de hoef. Ze slijten wel scheef maar zijn harder. Ik denk alleen niet dat het de meest ideale oplossing is aangezien je juist door de ijzers weer andere problemen creëert en het scheef worden er ook niet mee wordt aangepakt.
De flares geven naar mijn idee toch ook wel een beetje aan dat de druk te lang te ongelijk is. Tuurlijk moet een paard bekapt als de hoeven te lang zijn maar voor zulke scheve hoeven is het toch wel belangrijk dat ze regelmatig bekapt worden, ook als er dan van alleen de ene kant van de hoef maar een paar millimeter af gaat. Voeten kunnen echt nog een eind opknappen met regelmatig bekappen. Te kort zijn ze naar mijn idee pas als de zool onder de hoornwand uit komt maar kan natuurlijk best dat jouw smid daar anders over denkt.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:02

Oke, dan weet ik dat ook weer. En mijn ruin heeft dan dus flares, alleen dan aan de binnenkant waar hij de hoef dus niet afslijt? Als ik het nu goed begrijp.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 16:04

Koper, zou jij mij misschien kunnen uitleggen welke problemen er dan zouden kunnen ontstaan? Want als dat erger is dan het scheef afslijten ga ik hem toch denk ik weer van de ijzers afhalen.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 21:28

Wat vinden jullie van de hoeven van mijn haflinger? Ze is 22, ik rijd haar 2 a 3 keer per week, eerste 10 minuten over het asfalt sowieso. Ze is december 2012 nog bekapt. Ze heeft wat artrose, linksachter is daardoor erg afgesleten (hoewel het al iets beter wordt). Ze staat zo'n 10 tot 12 u per dag in een paddock. Ik ben aan het kijken naar hoefschoenen, in ieder geval voor tijdelijk, zodat haar linkerachterhoef weer wat bij kan trekken. Ze heeft er afgelopen winter meer last van gehad lijkt wel, en haar hoeven zijn zachter door het drassige weer. Ik hoop dus dat we straks weer zonder hoefschoenen kunnen.. Ik ben vooral benieuwd of jullie vinden dat de smid alweer moet komen, en of dit nodig is voordat ik hoefschoenen aanschaf (ivm. verandering grootte hoef?)?
Ze heeft trouwens tot haar 18e op ijzers gestaan.

Hier de foto's:

Linksvoor (ze heeft ineens een stuk uit haar hoef zag ik vandaag, is dit erg?):
Afbeelding
Linksachter (de afgesleten hoef):

Rechtsachter:

Rechtsvoor:

En stand van de voeten, voor:

Achter:

Ze is altijd bekapt door een traditioneel smid.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:18

Volgens mij gaat er wat fout... Maar hier het hele bericht :7

Wat vinden jullie van de hoeven van mijn haflinger? Ze is 22, ik rijd haar 2 a 3 keer per week, eerste 10 minuten over het asfalt sowieso. Ze is december 2012 nog bekapt. Ze heeft wat artrose, linksachter is daardoor erg afgesleten (hoewel het al iets beter wordt). Ze staat zo'n 10 tot 12 u per dag in een paddock. Ik ben aan het kijken naar hoefschoenen, in ieder geval voor tijdelijk, zodat haar linkerachterhoef weer wat bij kan trekken. Ze heeft er afgelopen winter meer last van gehad lijkt wel, en haar hoeven zijn zachter door het drassige weer. Ik hoop dus dat we straks weer zonder hoefschoenen kunnen.. Ik ben vooral benieuwd of jullie vinden dat de smid alweer moet komen, en of dit nodig is voordat ik hoefschoenen aanschaf (ivm. verandering grootte hoef?)?
Ze heeft trouwens tot haar 18e op ijzers gestaan.

Hier de foto's:

Linksvoor (ze heeft ineens een stuk uit haar hoef zag ik vandaag, is dit erg?):
Afbeelding
Afbeelding

Linksachter (de afgesleten hoef):
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter:
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

En stand van de voeten, voor:
Afbeelding

Achter:
Afbeelding

Ze is altijd bekapt door een traditioneel smid.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:20

Haha vorige bericht is 51min geleden geplaatst.. Zo lang ben ik dus bezig geweest om mijn bericht met alle foto's hier te posten. Heb normaal nooit problemen met foto's plaatsen, maar photobucket wilde de pixels maar NIET aanpassen. Grr!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 22:22

Ik heb heel lang terug hier al eens foto's willen posten, maar het kwam er toen niet van. Nu eindelijk foto's van paardlief haar voetjes gemaakt. Het is alleen van de voorhoeven, omdat ik daar het meest over loop te piekeren.
Gisteren heb ik dan ook de stap gemaakt om de cursus natuurlijk bekappen te bestellen, het info pakket iig. Ik wil gewoon zelf kunnen begrijpen waarom de hoeven van mijn paard groeien/slijten zoals ze dat doen, of dat erg is, en zoja wat ik er aan kan doen.

Hier is denk ik wel duidelijk wat mij zorgen maakt, je kunt het op de foto niet zien, maar net als haar baas ( :+ ) heeft dit paard x benen. Haar hoeven wijzen bij het lopen min of meer naar binnen, waardoor de buitenkant harder slijt en de hoeven uiteindelijk scheef worden.

http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... bcb31c.jpg

Meer foto's van de hoeven:
Van onderen
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... 02925f.jpg
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... ce8b8a.jpg

zijaanzicht
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... 22974d.jpg

Van achteren
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... 94449d.jpg

Nog een keer duidelijk de flare
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... 3a9eee.jpg

Het totaal plaatje (paardlief dus)
http://i213.photobucket.com/albums/cc15 ... bcb31c.jpg

Het ziet er gewoon allemaal zo "rommelig" uit, zeker toen ze dit najaar op de een of andere manier rotstraal wist op te lopen...
Qua huisvesting, ze staat op een paddock, helaas maar ong. 100 m2, maar de ene helft is bestraat de andere helft is zand, dat is dus wel in orde.

Wat vinden jullie nou van deze voorhoeven? Haar achterhoeven zien er vind ik veel normaler en beter uit.
Staat ze te kort?

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:39

@Mloes: Ik zou hoe dan ook de hoefsmid eerst laten komen. December 2012 is best lang geleden. Voor optimale hoeven zou ik bij vrijwel geen enkel paard er zo'n tijd tussen laten (tenzij ze op een Paddock Paradise staan ofzo). Nu vind ik je paard vrij hoog op de hielen staan, de wand is rommelig, hij heeft flares en de steunsels zijn echt te groot geworden. Ik ben wel erg benieuwd hoe het eruit ziet na de hoefsmid eigenlijk :) Als ik het zo zie denk ik niet direct aan hoefschoenen, ik denk dat regelmatig bekappen (elke 6 weken oid of zelf bijvijlen) al een hoop op lost.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:49

Bedankt voor je reactie. Wat vind je van haar linkerachterhoef dan? Die slijt echt superhard, ben gister en eergister een stukje wezen wandelen en je ziet 'm bijna slijten. Ze was kreupel (verstapt) twee weken terug, de DA die er toen naar heeft gekeken adviseerde een ijzertje. Daar ben ik dus geen fan van, vandaar mijn keus om dan maar hoefschoenen aan te schaffen.

Over het bekappen; ik heb de laatste tijd dus weinig kunnen rijden ivm. sneeuw en dus die blessure. Normaal houd ik haar hoeven zelf kort door het rijden op asfalt lijkt wel, ze gaat echt superweinig naar de smid normaal gesproken. Hij kwam op de oude stal om de 2 maand ongeveer en hij keek altijd even en dan was de conclusie: Minder op het asfalt, zo verdien ik niks aan je (oftewel hij kon er gewoon niks afhalen). Ik heb iig wel een vijl besteld zojuist, kan ik iig die flappen bijhouden. Dat heb ik wel vaker gedaan, dan leende ik een vijl van een stalgenootje, en dat hielp wel voor de stand van haar achterbenen.

Maar door bijvijlen of bekappen verander je toch niks aan die linkerachterhoef? Dat komt gewoon door ouderdom, dat ze die niet meer goed optilt altijd (vooral met kou heeft ze er meer last van) en daardoor sleept deze en slijt deze dus.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:52

@ Mloes: Komt me bekend voor, ik moest bij vorige hoefsmid ook altijd maar minder over het asfalt want als ze nog korter zou komen te staan zou ze kreupel gaan lopen.
Tegenwoordig huppelt ze vrolijk over steentjes waar paarden die veel langer dan haar staan, hinkend over heen gaan. Maar nog steeds, als ze korter komt dan gaat ze kreupel lopen. :roll:

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:54

Oh maar mijn hoefsmid bedoelde het altijd als grapje :D Ik schrok de eerste keer toen hij het zei wel, zo van: Mag ik dan niet meer buitenrijden?? Maar hij bedoelde dus gewoon dat hij niks aan mij kan verdienen. Soms zat er tussen twee bekapbeurten zo anderhalf jaar.. Wel bijvijlen tussendoor, en er werd wel naar gekeken, maar hij kon er dan niks mee. Cindy heeft gelukkig ook geen last van steentjes, en ik heb haar volgens mij ook nooit te kort gehad. Nu zit ik dus alleen met de linkerachterhoef, dat die zo kort slijt.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 10:55

Ah ok, haha.
Mijn huidige hoefsmid zegt dat gelukkig niet zo, maar hij zei vorige keer wel dat hij die flares niet weg kan halen, want dan staat ze te kort.
Met mijn mini grapt hij juist van daar moet je mee over het asfalt, dan hoeft hij niet iedere maand te bukken om te bekappen haha.