[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 18:27

Ik voerde helemaal niets bij, en ben toen begonnen met marstall vito. Gewoon begonnen met 2xdaags 1/4 schep, en dat krijgt Judy nu nogsteeds. Merk nu na 4 weken toch al wel echt verschil! Haar ribben kun je niet meer echt zien, en ze krijgt weer echte billen. Judy weegt trouwens 300 kilo en heeft hier echt genoeg aan voorlopig. Ik wil haar niet teveel volstoppen met extra voer, want ze krijgt ook heel veel ruwvoer.

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 20:03

nitouche schreef:
Hey marieke,
Ik denk dat het ook belangrijk is om te achterhalen waar de hoefbevangenheid vandaan komt.
Wie weet komt het niet door het gras/ fructaan.

Ik heb choco ook gewoon op het land staan. Hij staat dagelijks een uur of 7/8 buiten. Tot nu toe geen problemen gehad, ondanks het fructaan gehalte sommige dagen toch redelijk hoog was.

Aangezien nikita het ook in de winter heeft opgelopen is het misschien daar dus niet van afhankelijk.

Misschien kan je via je DA een IR test laten doen om te kijken of ze aan suikerziekte lijdt.
Via http://www.gddeventer.nl kan je meer informatie vinden.

Van de winter kon het idd ook bijna niet van teveel fructaan komen.
Ze stond toen niet op de wei en kreeg al weinig krachtvoer.
Maar nu ging het dus weer helemaal goed, alleen nu ze sinds 2 weken weer op de wei staat
loopt ze weer iets minder (niet heel erg, ze loopt nog wel gek te showen en alles, maar heeft dat gekke loopje er weer in)
Dus dit keer denk ik toch dat het van teveel gras komt...
Van de winter hebben we dit ook al laten testen ;)

Eefske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 21:52

Dag mensen. Ik kom hier even binnenvallen maar ik heb een vraagje.
Ik ben bang dat mijn verzorgpony weer hoefbevangen is. Ze loopt in de weide en in de bak prima maar op grind en asfalt heeft ze duidelijk pijn en is ze nauwelijks vooruit te krijgen. Het ziet er dan echt uit alsof ze op eieren loopt.
Nu vraag ik me af. Is het goed om haar te blijven rijden of is dit niet goed? Onder het zadel op het zand loopt ze namelijk regelmatig en toont ze geen tekenen van pijn. Echter moet ik wel eerst over een stukje grind voor ik in de bak kom.
Iemand advies?

lienet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:05

TOEDIENEN VAN DE MEDICATIE???
Hoe dienen jullie de medicatie toe? Onze 2 shetlanders zijn allebeide licht bevangen. Ik doe bij de ene de equipalazone pdr door de appelmoes en die eet het zo op, de andere weigert het op te eten, wel als ik het in een spuitje doe en in de mond spuit, maar dan blijft er nogal wat achter in de spuit. Ze eet het wel als beleg op een klein stukje brood, maar brood is eigenlijk weer niet goed, al is het maar een half plakje per dag in totaal dan.
Ze krijgen maar 1/3 zakje pdr per keer, lastig te doseren dus. neem van 1 gram maar eens een derde....
Is een derde van een poedertje trouwens normaal, ik vind het nogal weinig eigenlijk?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-09 23:19

@Eefske, kun je geen bescherming omdoen (hoefschoen oid) voor de harde stukken? Op zich is het niet zo raar dat hb-paarden gevoeliger lopen op harde/onregelmatige ondergrond. Als ze echt niet vooruit komt zou ik er toch een VA bijhalen denk ik...

@Lienet: je kunt het spuitje nog even "naspoelen" met water en dat ook in de mond spuiten. Mijn shet kreeg ook 1/3 van een gram soms. Dat halve sneetje brood zou ik me eigenlijk niet al te druk over maken. Wat dat betreft is appelmoes ook verkeerd, je moet toch iets verzinnen om het naar binnen te krijgen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:46

Een pony van ca. 220 kg mag om de dag eigenlijk maar maximaal 1 gram (is 1 zakje) hebben.
Het spul is erg bitter en lost niet op in water (of je moet het al schuddend in de mond weten te brengen).
Als het met een klein stukje brood lukt, gewoon blijven geven.
Wat hier perfect werkte was een grasbrok weken en daar doorheen doen.
Ipv appelmoes (uit potje neem ik aan) kun je beter een geraspte verse appel nemen. En dan geen Jonagold want daar zitten van nature veel suikers in.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 09:59

Ik lees hier dat velen van jullie Marstall Vito geven. Nu vroeg ik mij af of jullie dan als supplement ook Marstall Fortissimo geven, zoals aangeraden door Marstall ( heet tegenwoordig Huf Regulator)..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:29

Jannepauli: ik geef alleen de Vito en af en toe Formula4Feet. Dit is een volledig supplement wat wordt aangeraden door de Laminitis Clinic in Engeland.
Ik geef ook lang niet de aangegeven hoeveelheid van de Vito. In de wintermaanden kregen ze (ook de gezonde paarden) 2x per dag een halve schep (ca. 300 gram). Nu krijgen ze maar 1 x per dag een halve schep.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 10:40

Romeorowan: is Formula4Feet in Nederland te krijgen? Ik heb snel even de informatie op de site van de Laminitis Clinic doorgelezen ( "what to feed") en ben wel geïnteresseerd om dit aan mijn paard te geven.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:16

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:42

O, O... BHT lusten we niet!
Ik heb inmiddels met Marstall gesproken ( althans de NL-dealer) en daar véél en goede info gehad. Ik maak me met name zorgen over de hoeveelheid vitaminen/mineralen ( of beter: het gebrek eraan) nu mijn paarden alleen oud hooi en beperkt gras krijgen. Marstall Vito bijvoeren lijkt een goede optie om de algemene gezondheid bij te spijkeren omdat het paard tenslotte ook voldoende bouwstoffen moet hebben om te herstellen. Maar er werd mij wel degelijk aangeraden om daarbij Fortissimo te geven, in een hoeveelheid die afhankelijk is van het feit of het paard accuut bevangen is, herstellend of preventief.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 13:44

Het is ook te bestellen bij de hoefijzerfabriek Werkman in Groningen. Gewoon even bellen, volgende dag in huis en een paar dagen later een rekening in de bus.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 14:56

Ik heb van iemand Ursonne brokjes gekregen van Bioron. Nou dat zijn de eerste mineralen brokjes die Isa zo opeet.
Nu nog erachter zien te komen wat er in zit, want via de site van bioron word ik niet veel wijzer. Kent iemand deze brokjes?

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 15:22

Formula for feet is dat iets nieuws? Is dat ook speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid?

@isapaardje: ursonnebrokjes, wat zijn dat?

Ik liet de staleigenenaar zijn gang gaan met voeren, want hij heeft er meer verstand van dan ik en heeft zijn hele leven al paarden gehad... Maar nu vertelde hij weer wat hij op dit moment voerde: sochtends krijgt ze wat voer en verder savonds niet (ze staat dag en nacht in de wei, een kaal weitje). Toen vroeg ik wat ze sóchtends krijgt, en hij zei 'een schepje haver en een schepje biks' :wow: Een hele schep haver en een hele schep biks!! Ik kon mijn oren bijna niet geloven.
Zei iemand ook nog tegen me dat het helemaal niet veel is, en dat ik haar niet ineens kan uithongeren omdat ik haar perse mooi slank wil houden :P Als ik er niet iets aan ga doen ben ik bang dat ankie straks echt hoefbevangen wordt. Ze is de laatste 2 maanden echt weer dik en vadsig geworden :P Het is natuurlijk wel waar dat als ik elke dag anderhalf uur zou rijden, ze wel zoveel krachtvoer kan hebben, maar zoveel rij ik haar nou eenmaal niet. En ik was net zo blij dat ze nu op een kaal weitje stond :+

Zou het beter zijn als ze 2 kilo marstall oid zou krijgen ipv haver en biks? Of is zoveel krachtvoer sowieso slecht? Ik kan de staleigenaar wss niet overhalen om niks te geven, maar als ze marstall oid zou krijgen ipv haver zal dat altijd beter zijn mss..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:04

Formula4Feet is niet heel erg nieuw. Ik voer het denk ik ongeveer 3 jaar (niet constant). Het is speciaal ontwikkeld voor hoefbevangen paarden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:28

Hinke schreef:
Formula for feet is dat iets nieuws? Is dat ook speciaal voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid?

Zou het beter zijn als ze 2 kilo marstall oid zou krijgen ipv haver en biks? Of is zoveel krachtvoer sowieso slecht? Ik kan de staleigenaar wss niet overhalen om niks te geven, maar als ze marstall oid zou krijgen ipv haver zal dat altijd beter zijn mss..

2 kilo???? Mijn paard is 1.75m en circa 700 kg - volgens Marstall zou voor haar ( als ex-HBer) 1,25 kg per dag voldoende zijn naast hooi en beperkte weidegang!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 17:56

Isapaardje schreef:
Ik heb van iemand Ursonne brokjes gekregen van Bioron. Nou dat zijn de eerste mineralen brokjes die Isa zo opeet.
Nu nog erachter zien te komen wat er in zit, want via de site van bioron word ik niet veel wijzer. Kent iemand deze brokjes?

ik heb er weleens van gehoord...het is een duits natuurproduct volgens mij....ik zal eens even zoeken....we goed spul geloof ik

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 18:01

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 20:49

Isapaardje schreef:

@Geerke ... ik kreeg deze link door:
http://www.dr-schaette.de/produkte/shop ... hp?cid=152

Hier staat onder 'pellets' wat er in de brokjes zit. Heel veel zink viel me op.

Ik kan het zelfs in de buurt aankomen, want daar zit een verkooppunt van bioron.
Ze verkopen ook zeemineralen voor oa op de wei te strooien. Ook interessant denk ik zo (omdat ik geen (kunst)mest strooi; de bodem raakt een keer uitgeput).

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 17:22

MyrtheJ schreef:
Afram, zou je mij een prijsindicatie kunnen/willen geven van de test op insuline resistentie? ben erg benieuwd of hij bij jou net zo duur is als dat ze mij vertelden. Mag ook via pb :)

Ik heb vandaag de rekening binnen van de insuline test.
viel me erg mee moet ik zeggen :P
45,78 euro :D

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:10

afram schreef:
MyrtheJ schreef:
Afram, zou je mij een prijsindicatie kunnen/willen geven van de test op insuline resistentie? ben erg benieuwd of hij bij jou net zo duur is als dat ze mij vertelden. Mag ook via pb :)

Ik heb vandaag de rekening binnen van de insuline test.
viel me erg mee moet ik zeggen :P
45,78 euro :D

Vergeet niet de kosten van de DA!!! Die komen er ook bij.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-09 18:30

ja natuurlijk, dit is ex dierenartskosten...

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 08:33

geven jullie een hoefbevangen shet graszaadhooi of gewoon weihooi?

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 12:05

Hier gaat voorlopig alles nog goed (afkloppen - vorig jaar is het ook in Mei begonnen)...

Ze staan nog altijd 24/7 op de wei, maar in tegenstelling tot vorig jaar wanneer de wei jaren verwaarloosd was en ze de boel niet kort kreeg (ze was toen nog alleen) staat de wei nu ideaal denk ik voor haar.
Ze hebben er de hele winter met 2 op gelopen dus er staat niet zoveel gras.
Heb ze in 3 gedeeld waarvan ik telkens het middelste stuk open houd samen met ofwel de linker ofwel de rechterkant. Dan kan er altijd 1 stuk groeien. Het middelste wordt heel intensief begraasd en belopen, hou het graag achter de hand voor als het toch nog fout gaat. Dan heb ik tenminste een gedeelte waar praktisch geen gras op staat.

Waar ik haar dus vorig jaar niet mager kreeg, krijg ik haar dit jaar heel moeizaam dikker. Heb het hooi opgevoerd en dat lijkt wel effect te hebben, maar wil het niet te hard doen gaan.
Na een 2-tal weken zijn de ribben bijna niet meer te zien.

Ik probeer haar ook 2x per week te doen bewegen om terug een mooie bolle kont te krijgen :-). Vaak longeren, af en toe rijden, en wekelijks gaan we gewoon samen lopen, is goed voor mijn kont en de hare...

Ik hoop dat we zo veilig de zomer door kunnen.

Ivm dat korte gras, heb ik ook de indruk dat inderdaad het blad gewoon vroeg begint. Ik heb gen piekjesgras zoals in mijn tuin..

Sabinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 00:35

Die van mij die heb ik dus ook weer wat stijfjes uit de stal gehaald..
Ik heb hem gelijk niet meer in de wei gezet en daar komt die de komende week ook niet meer op.
Nu staat die nog geen hele dag op de wei dus ik snap niet waar het ineens vandaan komt.
Is er een middeltje of iets wat ik kan geven om het wat te verminderen? Of iets dat ik nu kan geven als die al ietsjes stijf is? Ik las iets over podocomplex van de paardendrogist?