[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:37

romy 06-02--2016 10 dagen geleden ( 2 weken hoefbevangen)

romy gisteren 16-02-2016( 4 weken hoefbevangen)

Ik heb na twee weken foto's ;laten maken, was 170 incl consult medicijnen en 4 foto's van elke hoef 1. Ik heb wel gelijk smid laten bekappen, teen is ingekort. Dat gaf veel verlichting.

kwebbelengel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:00

Hier 361 euro incl 4 foto s voorbenen ( twee pony s) en medicijnen.

kwebbelengel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:03

Patricia_86 schreef:
[ Video ]

[ Video ]

Ik heb na twee weken foto's ;laten maken, was 170 incl consult medicijnen en 4 foto's van elke hoef 1. Ik heb wel gelijk smid laten bekappen, teen is ingekort. Dat gaf veel verlichting.

Goh wat een verbetering zeg!! Prachtig. Die van ons knappen erg traag op, nu de vrieskou er weer overheen schiet niet allemaal op. nollie loopt zelfs op 200 kg metacam nog op eieren. Magic daarin tegen heeft twee dagen terug uitzichzelf gedraafd

Moet eerlijk zeggen dat ik een angstig gevoel heb dat nollie het voorjaar niet meer mee gaat maken!

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:58

kwebbelengel schreef:
Patricia_86 schreef:
[ Video ]

[ Video ]

Goh wat een verbetering zeg!! Prachtig. Die van ons knappen erg traag op, nu de vrieskou er weer overheen schiet niet allemaal op. nollie loopt zelfs op 200 kg metacam nog op eieren. Magic daarin tegen heeft twee dagen terug uitzichzelf gedraafd

Moet eerlijk zeggen dat ik een angstig gevoel heb dat nollie het voorjaar niet meer mee gaat maken!

Op buut liep Romy ook niet goed, ik ben nu de buut aan het afbouwen naar 2 x daags 1/2 zakje ipv 2 x daags 1 zakje.
Romy haar moeder was ook zo slecht. Die helaas niet gered. Ben blij dat Romy nu wel zo opknapt. Ik film nu elke week, om voor mezelf goed te kunnen zien of er verbetering is.
dit is 4 dagen geleden.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 01:06

Helaas mag ik me hier ook melden...
Afgelopen maandag haalde ik mijn vijfjarige dame vreselijk kreupel uit stal. Ze wilde niet lopen, en kreeg nauwelijks de ene voet voor de ander. DA er direct bij, diagnose hoefbevangen.
Direct gestart met Ascal en Metacam, alleen nog graszaadhooi en een handje zemelen voor de medicijnen.
Ik zag het somber in, want ze liep zo vreselijk slecht. Maar de volgende dag was ze eigenlijk al heel erg opgeknapt. Woensdag kwam de smid en die vond haar eigenlijk heel goed. Ze had wat moeite om lang op een voorbeen te staan, en op de steentjes was ze gevoelig maar verder eigenlijk heel aardig. En dat terwijl ze eigenlijk alweer toe was aan de volgende dosis metacam. Pulsatie zo goed als weg, geen warme voeten en geen verandering aan de hoeven zichtbaar.

Smid heeft de teen ingekort en de wand dunner gevijld. Direct na het bekappen liep ze wat voorzichtig. Vandaag was er eigenlijk geen verandering ten opzichte van gisteren. Paard is baldadig, stikt van de energie en is duidelijk niet blij met haar dieet :D. Het lijkt erop dat ik er op tijd bij ben en dat de schade meevalt.

Het lastige is, dat ik geen idee heb hoe ze hoefbevangen kan zijn geworden. Ze kreeg drie keer daags een handje basisbrok, en verder wat worteltjes en een enkele keer een beetje slobber. Ze kreeg in principe voordroog. Een paar weken geleden is de helft van de voordroog vervangen door graszaadhooi. De Fysio schatte haar in december zo'n 30 kg te zwaar. Niet echt extreem dus. Ze heeft wel een dikke manenkam, maar dat is eigenlijk al een hele tijd zo.
Heeft er iemand enig idee waar die bevangenheid vandaan zou kunnen komen? Ik wil het in de toekomst uiteraard zoveel mogelijk proberen te voorkomen...

Het gaat om dit malle ding trouwens. Ze had zoveel honger dat ze maar vast aan het schriklint was begonnen...

Afbeelding

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 03:46

Wat een prachtig dier Petra! Heel leuk koppie zit er op :)
Bij ons was de oorzaak dat ons voordroog geoogst was van te vruchtbare grond (bemesting om alles sneller te laten groeien) wij hadden geen idee..

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 14:54

Petra_O schreef:
Helaas mag ik me hier ook melden...
Afgelopen maandag haalde ik mijn vijfjarige dame vreselijk kreupel uit stal. Ze wilde niet lopen, en kreeg nauwelijks de ene voet voor de ander. DA er direct bij, diagnose hoefbevangen.
Direct gestart met Ascal en Metacam, alleen nog graszaadhooi en een handje zemelen voor de medicijnen.
Ik zag het somber in, want ze liep zo vreselijk slecht. Maar de volgende dag was ze eigenlijk al heel erg opgeknapt. Woensdag kwam de smid en die vond haar eigenlijk heel goed. Ze had wat moeite om lang op een voorbeen te staan, en op de steentjes was ze gevoelig maar verder eigenlijk heel aardig. En dat terwijl ze eigenlijk alweer toe was aan de volgende dosis metacam. Pulsatie zo goed als weg, geen warme voeten en geen verandering aan de hoeven zichtbaar.

Smid heeft de teen ingekort en de wand dunner gevijld. Direct na het bekappen liep ze wat voorzichtig. Vandaag was er eigenlijk geen verandering ten opzichte van gisteren. Paard is baldadig, stikt van de energie en is duidelijk niet blij met haar dieet :D. Het lijkt erop dat ik er op tijd bij ben en dat de schade meevalt.

Heeft ze misschien op een harde paddock gelopen? Hard bevroren? Bij pony van kennis kwam het daardoor, door kneuzingen in de hoef door ongelijke harde grond. Daar Hb door geworden..
Het lastige is, dat ik geen idee heb hoe ze hoefbevangen kan zijn geworden. Ze kreeg drie keer daags een handje basisbrok, en verder wat worteltjes en een enkele keer een beetje slobber. Ze kreeg in principe voordroog. Een paar weken geleden is de helft van de voordroog vervangen door graszaadhooi. De Fysio schatte haar in december zo'n 30 kg te zwaar. Niet echt extreem dus. Ze heeft wel een dikke manenkam, maar dat is eigenlijk al een hele tijd zo.
Heeft er iemand enig idee waar die bevangenheid vandaan zou kunnen komen? Ik wil het in de toekomst uiteraard zoveel mogelijk proberen te voorkomen...

Het gaat om dit malle ding trouwens. Ze had zoveel honger dat ze maar vast aan het schriklint was begonnen...

[ [url=m/YETUSB.jpg]Afbeelding[/url] ]

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 21:03

Niet op 't gras gestaan Petra O?? (nu weer veel fructaan)
Geen lange buitenrit gemaakt? (overbelasting)
Harde manenkam is niet goed, hoe is ze verder? schouders, billen?? vetophopingen?

Gelukkig was je er snel bij, succes verder!

Heel leuk paardje trouwens 8-)

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:43

Dankjewel! Het is inderdaad een knapperd :D. Ben nog steeds onwijs blij met haar.

Voordroog kreeg ze al een hele tijd hetzelfde, van hetzelfde land en dezelfde snede. Twee andere paarden die ooit HB zijn geweest doen het er goed op.

Ze heeft niet op het gras gelopen. Hooguit een paar sprietjes langs de paddock meegepikt. Ze heeft verder nergens echt vetophopingen, alleen een dikke nek en over het geheel genomen ietsje te zwaar. Vanwege de dikke manenkam stond ze al op dieet, en was ze juist gedeeltelijk overgegaan op graszaadhooi.

Paddock was voor ze bevangen werd eerder wat modderig en zacht. Verder liep ze gewoon op een verhard erf, geen ongelijke bodem of steentjes. Ik vind het een beetje een raadsel... Donderdag komt de DA weer, dan ga ik het er uitgebreid over hebben.

Vandaag liep ze eigenlijk weer heel goed. Wat voorzichtig over de opstapjes en gevoelig op het harde, maar het viel me niks tegen. Vooral omdat ze haar metacam nog moest krijgen.

Hier een redelijk recente foto zonder deken. Vind haar toch niet echt heel dik...

Afbeelding

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 12:16

Niet echt heel dik ja, maar ook niet echt slank :+ , is trouwens moeilijk te beoordelen vanaf een foto, moet je echt voelen.

Soms is het ook een raadsel, misschien ook niet hb, maar iets anders, misschien nog testen op stofwisselingsziekten?, even overleggen met je DA lijkt me verstandig ja.

succes!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 14:28

Komende donderdag gaat de DA bloedprikken, omdat hij het ook niet kon verklaren. Ze is inderdaad wel iets te zwaar. Niet echt een slanke den :D. Maar zeker geen vreselijk overgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:09

@Petra_O, een duik in het diepe hoor, maar heb je toevallig vlak voor de hb aanval geënt?

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 15:54

ohjajoh6 schreef:
@Petra_O, een duik in het diepe hoor, maar heb je toevallig vlak voor de hb aanval geënt?

of ontwormd?

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 21:28

Nee, geen van beiden. Ze is geënt in augustus, ontwormd in november. Ze heeft sinds oktober niet meer op het gras gestaan, alleen in de paddock.

Hebben jullie nog enig idee wat ik haar kan geven als de andere paarden eten krijgen? Ze gaat nu schrapen, en dat is niet helemaal de bedoeling. Misschien een klein handje care4life of dieetmix? of is dat nu nog geen goed idee?

Ze liep weer heel aardig vandaag. Trok zelf een sprintje in de bak. Op het zand loopt ze nu 99% goed. Alleen wat stijver dan normaal. Op het harde is ze nog gevoelig.

Bedankt voor al jullie suggesties! Ik ga het donderdag aan de dierenarts voorleggen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:23

Romy gaat weer iets minder goed. Loopt weer slechter. Onder haar kroonrand krijgt ze nu ook soort deukje.

Petra ik zou niet teveel muslies ect geven nu.zou dat eerst met veearts overleggen.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 23:53

Balen dat ze niet opknapt zeg... deukje bij de kroonrand klinkt ook niet echt goed. Wat krijgt ze nu aan medicatie?

Ik bel morgen denk ik toch even met de DA om te overleggen of ik de pijnstilling mag afbouwen. Ze was me wat de onstuimig vandaag. Zal dan gelijk even overleggen over het voer. Ik wil eigenlijk niet dat ze gaat staan schrapen, dus ik wil haar wel iets geven, maar weet niet wat.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 09:49

Petra dat klinkt echt precies als wat ik aan de hand had! Nog op cushing en ir getest niks gevonden! Wel is paardlief er gelukkig al weer helemaal bovenop. Ik hoop dat die van jou ook gauw weer in orde is. Enigste wat ze gemeen hebben is dat die van mij ook aan het afvallen was. Zou dat dan toch?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 10:33

Nou, zal ik jullie wat vertellen...mijn pony had ik dus ook op dieet gezet toen hij hb werd...hmmm.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 11:24

Mijn twee dikkertjes krijgen al een tijd dieet mix, doen ze het goed op, niet veel maar om wat te kunnen geven.

Daily plus kan ook, soort van ruwvoermix van pavo, zijn ze even mee bezig.

Stro?? geef ik ook altijd nog om van te eten.

Beetje speedy beet van pavo?

Da weet misschien wel wat!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 12:37

Dat is wel typisch... die van mij was inderdaad ook net op dieet gezet. Ben benieuwd of meer mensen dat aan de hand hebben gehad.

Daily plus is wel een idee! Stro en hooi heeft ze, ze gaat alleen moeilijk doen als de rest biks krijgt en zij niet. Ik heb voor vanmiddag een heel klein beetje zemelen klaargezet. Vind ze niet echt lekker maar het is iets.

Iemand ervaring met de balancer van equilin?

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:11

Ik hoor wisselende verhalen over speedibeet. Wel of niet geschikt voor hb paarden. Ik geef nu ook een minihandje zemelen met glucobalance en daar moet hij het mee doen. Alles wat er niet in gaat is ook niet belastend...hij vindt t ook niet echt leuk maarja, dat is het leven van een hb pony :)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:40

Petra_O schreef:
Balen dat ze niet opknapt zeg... deukje bij de kroonrand klinkt ook niet echt goed. Wat krijgt ze nu aan medicatie?

Ik bel morgen denk ik toch even met de DA om te overleggen of ik de pijnstilling mag afbouwen. Ze was me wat de onstuimig vandaag. Zal dan gelijk even overleggen over het voer. Ik wil eigenlijk niet dat ze gaat staan schrapen, dus ik wil haar wel iets geven, maar weet niet wat.

romy krijgt 2 x daags 1 streepje Tranguigel, 2x daags 1/2 schepje acetylsalisylzuur en 2 x daags 1/2 zakje buut. Ze weegt ronde de 180-200 kg.

ik ook mijn bloedtesten terug. geen Cushing, lever nieren, suiker goed, magnesium te laag.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:27

ik heb een filmpje van vandaag, nu 5 weken hoefbevangen.
Ze loopt wel weer beter als gisteren.

Afbeelding
Hier een foto van hoe wij koelen, met de ice Boots. Echt ideaal. Ze staat overdag paar uur in de paddock in het natte zand.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 16:53

Ze gaat met keine stapjes vooruit zie ik. Toppie.
Die ice boots zijn wel ideaal.
Blijven ze ook goed zitten, en hoelang laat je zo om.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 17:08

Petra_O schreef:
Nee, geen van beiden. Ze is geënt in augustus, ontwormd in november. Ze heeft sinds oktober niet meer op het gras gestaan, alleen in de paddock.

Hebben jullie nog enig idee wat ik haar kan geven als de andere paarden eten krijgen? Ze gaat nu schrapen, en dat is niet helemaal de bedoeling. Misschien een klein handje care4life of dieetmix? of is dat nu nog geen goed idee?

Ze liep weer heel aardig vandaag. Trok zelf een sprintje in de bak. Op het zand loopt ze nu 99% goed. Alleen wat stijver dan normaal. Op het harde is ze nog gevoelig.

Bedankt voor al jullie suggesties! Ik ga het donderdag aan de dierenarts voorleggen.

Je kunt haar formula4feet geven ipv biks

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... uilife.htm

Zijn brokjes om te zien dus voor haar gevoel krijgt ze dan wel biks maar dan met compleet andere inhoud die niet gevaarlijk is voor haar. Het gaat naar gewicht dus je geeft er wel minder van als biks, maar ik denk dat het voor haar wel voldoet als vervanger wat het jaloers worden tijdens voedertijd betreft.