Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Patricia_86 schreef:romy 06-02--2016 10 dagen geleden ( 2 weken hoefbevangen)
[ Video ]
[ Video ]
romy gisteren 16-02-2016( 4 weken hoefbevangen)
Ik heb na twee weken foto's ;laten maken, was 170 incl consult medicijnen en 4 foto's van elke hoef 1. Ik heb wel gelijk smid laten bekappen, teen is ingekort. Dat gaf veel verlichting.
kwebbelengel schreef:Patricia_86 schreef:romy 06-02--2016 10 dagen geleden ( 2 weken hoefbevangen)
[ Video ]
[ Video ]
romy gisteren 16-02-2016( 4 weken hoefbevangen)
Ik heb na twee weken foto's ;laten maken, was 170 incl consult medicijnen en 4 foto's van elke hoef 1. Ik heb wel gelijk smid laten bekappen, teen is ingekort. Dat gaf veel verlichting.
Goh wat een verbetering zeg!! Prachtig. Die van ons knappen erg traag op, nu de vrieskou er weer overheen schiet niet allemaal op. nollie loopt zelfs op 200 kg metacam nog op eieren. Magic daarin tegen heeft twee dagen terug uitzichzelf gedraafd
Moet eerlijk zeggen dat ik een angstig gevoel heb dat nollie het voorjaar niet meer mee gaat maken!
Petra_O schreef:Helaas mag ik me hier ook melden...
Afgelopen maandag haalde ik mijn vijfjarige dame vreselijk kreupel uit stal. Ze wilde niet lopen, en kreeg nauwelijks de ene voet voor de ander. DA er direct bij, diagnose hoefbevangen.
Direct gestart met Ascal en Metacam, alleen nog graszaadhooi en een handje zemelen voor de medicijnen.
Ik zag het somber in, want ze liep zo vreselijk slecht. Maar de volgende dag was ze eigenlijk al heel erg opgeknapt. Woensdag kwam de smid en die vond haar eigenlijk heel goed. Ze had wat moeite om lang op een voorbeen te staan, en op de steentjes was ze gevoelig maar verder eigenlijk heel aardig. En dat terwijl ze eigenlijk alweer toe was aan de volgende dosis metacam. Pulsatie zo goed als weg, geen warme voeten en geen verandering aan de hoeven zichtbaar.
Smid heeft de teen ingekort en de wand dunner gevijld. Direct na het bekappen liep ze wat voorzichtig. Vandaag was er eigenlijk geen verandering ten opzichte van gisteren. Paard is baldadig, stikt van de energie en is duidelijk niet blij met haar dieet. Het lijkt erop dat ik er op tijd bij ben en dat de schade meevalt.
Heeft ze misschien op een harde paddock gelopen? Hard bevroren? Bij pony van kennis kwam het daardoor, door kneuzingen in de hoef door ongelijke harde grond. Daar Hb door geworden..
Het lastige is, dat ik geen idee heb hoe ze hoefbevangen kan zijn geworden. Ze kreeg drie keer daags een handje basisbrok, en verder wat worteltjes en een enkele keer een beetje slobber. Ze kreeg in principe voordroog. Een paar weken geleden is de helft van de voordroog vervangen door graszaadhooi. De Fysio schatte haar in december zo'n 30 kg te zwaar. Niet echt extreem dus. Ze heeft wel een dikke manenkam, maar dat is eigenlijk al een hele tijd zo.
Heeft er iemand enig idee waar die bevangenheid vandaan zou kunnen komen? Ik wil het in de toekomst uiteraard zoveel mogelijk proberen te voorkomen...
Het gaat om dit malle ding trouwens. Ze had zoveel honger dat ze maar vast aan het schriklint was begonnen...
[ [url=m/YETUSB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Petra_O schreef:Balen dat ze niet opknapt zeg... deukje bij de kroonrand klinkt ook niet echt goed. Wat krijgt ze nu aan medicatie?
Ik bel morgen denk ik toch even met de DA om te overleggen of ik de pijnstilling mag afbouwen. Ze was me wat de onstuimig vandaag. Zal dan gelijk even overleggen over het voer. Ik wil eigenlijk niet dat ze gaat staan schrapen, dus ik wil haar wel iets geven, maar weet niet wat.
Petra_O schreef:Nee, geen van beiden. Ze is geënt in augustus, ontwormd in november. Ze heeft sinds oktober niet meer op het gras gestaan, alleen in de paddock.
Hebben jullie nog enig idee wat ik haar kan geven als de andere paarden eten krijgen? Ze gaat nu schrapen, en dat is niet helemaal de bedoeling. Misschien een klein handje care4life of dieetmix? of is dat nu nog geen goed idee?
Ze liep weer heel aardig vandaag. Trok zelf een sprintje in de bak. Op het zand loopt ze nu 99% goed. Alleen wat stijver dan normaal. Op het harde is ze nog gevoelig.
Bedankt voor al jullie suggesties! Ik ga het donderdag aan de dierenarts voorleggen.