[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 15:55

Nado: Gefeliciteerd.
Geerke en Mysa: bah niet leuk ... beterschap.

Update Isa:
Urine nog altijd niet helemaal goed; moet nog doorgaan met antibiotica en als het dan over 5 dagen nog niet over is, moet ik echo van de blaas laten maken. ... Hoop dat het vanzelf over gaat.
Echo laten maken bij kleine paarden schijnt niet echt prettig te zijn (voor het paard). Gelukkig hebben wij hier in de praktijk een vrouwelijke dierenarts die het kan (kleinere handen). Maar duim maar dat het niet zo ver hoeft te komen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:13

ik hoop niet dat je een echo moet laten maken...klinkt niet fijn!
De urine was toch al een stuk beter?Dat wil zeggen dat het wel werkt...

Liene@ Waarom wil jij je hooi vervangen voor lucerne?
Het lig er helemaal aan hoe je paard erop reageert,dat is per paard verschillend denk ik.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 16:30

@ isapaardje Wordt een blaasecho niet uitwendig gedaan? Bij kleine huisdieren is het altijd uitwendig, net zoals bij een mensen-baby-echo.
Ik weet dat voor baarmoeder| eierstokken soms wel via de endeldarm gekeken wordt - zou dat voor de blaas dan ook gedaan worden?

Geerke: toch vreemd dat Pablo bij een 'uitglijder' dan zo'n bult krijgt.. dan moet hij toch een gigantische smak gemaakt hebben wil de spier zich overvullen met vocht of bloed? Ik niet snap..

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 16:56

Geerke, eigenlijk vooral door het feit dat het hooi knippen veel werk is :o . Aangezien dit bij luzerne niet nodig is en ik (onderandere op laminitisclinic.org) vaak lees dat het een goede aanvuling van F4F zou zijn. Maar ik wou het hier nog even plaatsen, omdat ik niet zeker ben. Ik ben soms ook bang dat hij niet genoeg eiwitten binnen krijgt, voor zijn spieren, maar ik las daarstraks de verpakking van f4f, en daar zouden toch genoeg eiwitten in moeten zitten blijkbaar :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:45

Jannepauli schreef:
@ isapaardje Wordt een blaasecho niet uitwendig gedaan? Bij kleine huisdieren is het altijd uitwendig, net zoals bij een mensen-baby-echo.
Ik weet dat voor baarmoeder| eierstokken soms wel via de endeldarm gekeken wordt - zou dat voor de blaas dan ook gedaan worden?

Geerke: toch vreemd dat Pablo bij een 'uitglijder' dan zo'n bult krijgt.. dan moet hij toch een gigantische smak gemaakt hebben wil de spier zich overvullen met vocht of bloed? Ik niet snap..

bult heeft hij drie en een halve week opgelopen,ik heb hem niet zien vallen maar dat zegt niets natuurlijk..
Bult is trouwens wel een stuk minder,nu merk ik dat de spieren op de laatste rib ook gevoelig zijn en iets verdikt....raar paard.
En natuurlijk geen gezond paard...

Liene@...oh,je bedoelde lucerne voeren in plaats van geknipt hooi...nu snap ik het!
Dat kan toch wel?

Off topic...ben trots...het werk van mijn vriend is nu op nederland 2 te bewonderen...Dutch Evasion(hij synchroniseert oude muziekclips)

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 17:54

Geerke, ik denk het ook :) Maar wou het nog even vragen hier, of ik dan niet te veel of iets verkeerd voer.

en edit: ik lees soms wel dat het paard een scheve calcium fosfor én calcium magnesium verhoudingen kan krijgen door te veel luzerne. Kan iemand dit een beetje toelichten ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:28

In lucerne zit heel veel calcium.
Dat is de reden dat ik het nu oa beter niet kan geven, omdat dit ingeval van niet goed plassen tot 'gruis' zou kunnen leiden.
En zo is het altijd wat met dat voer :+

Ik weet niet hoe het zit met die echo's JP. Mijn DA zegt dat zoiets inwendig moet gebeuren en dat een mannelijke dierenarts te grote handen daarvoor heeft. Hoe het verder in zijn werk gaat, geen idee.
Hoop er ook niet achter te hoeven komen.

Geerke: ja de urine was veel verbeterd, dus het slaat wel aan, vandaar dat ik nog even door moet gaan.
Van 4-6 kruisjes (bloed en eiwit) was het beide 1 kruisje geworden. Maar hoort 0 te zijn.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:49

paars schreef:
Ik reken even ter info voor het gemak ieder 140 kg. Ze mogen dan ieder, afhankelijk of ze te dun zijn, goed of dik respectievelijk 2%, 1.5% of 1% krijgen aan droge stof (!) ruwvoer per 24 uur. Dat is in jouw geval respectievelijk 2,8 kilo, 2,1 kilo en 1,4 kilo van wederom droge stof hooi. Hoe droog is het hooi wat ze krijgen? Er weegt aan de weegschaal altijd wat vocht mee, dat moet je er dus aftrekken.
Nu de hamvraag; wat is het probleem, want dit sommetje is eigenlijk alleen even ter info. Alleen het rommelen van de buik? Zijn ze verder goed op gewicht? Vash rommelt ook erg, na het mesten ( drollen zien er goed uit) wind hij nog een tijdje na :j ik geef zijn supervezelrijke graszaadhooi de 'schuld'.

Ben de slag om de plint aan het winnen *\o/*

Ze zijn nog iets aan de dikke kant, ribben zijn al wel voelbaar (met redelijke druk).
Het probleem is dat ze betrapt zijn op zand eten. Dus ik was bang dat er iets van tekorten zijn. Maar dan moet er bloed geprikt worden,denk niet dat tante dat wilt laten doen.
En het is fijn om te horen dat we ze niet helemaal verhongeren. De drollen zien er verder ook goed uit.
Het hooi is droog maar niet superdroog. Het vorige hooi (andere leverancier)was droger.
Het hooi wordt trouwens ook niet geweekt.

Enne de slag gewonnen trouwens?

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 22:14

@ Isapaardje, zal duimen dat de echo niet nodig is. Klinkt niet fijn inderdaad :(:)
@ Geerke, inderdaad vreemd dat die van jou bij een uitglijder van die flinke bulten krijgt. Ik heb er ook nog nooit van gehoord.
Wel hopen dat hij snel weer beter loopt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:31

ik ben nu ongeveer al 4 uur bezig met bewegende beelden van pablo op you tube te krijgen....
En dan heb ik het alleen over het up loaden....
Mocht het ooit lukken kijgen jullie ze te zien...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:35

Bedankt voor de felicitaties, iedereen!

Gisteren waren Nado en ik 18 jaar samen, ik heb hem verteld dat daar nog 18 jaar bij gaat komen :j Hij is nog lang niet de oude, maar hij kachelt de hele dag tevreden rond, is in vrije stap ook gewoon rad en hij is weer alert, al lijkt zijn instelling veranderd te zijn van hackney-hyper naar Jamaican: chill man... Hij is wel weer feller op zijn voer, mijn IJslander wijkt nu sneller en duidelijker voor hem. Al met al kijk ik met goede hoop naar de toekomst, blijf naar Roosendaal gaan en zoals hij nu is, zijn hij en ik heel tevreden. Een grote last is nu echt wel van mijn schouders gevallen.

Mysa, echt ? Dat meen je niet!! Wat enorm verrot zeg! Knuffel voor Tyra en voor jezelf :(:)

Ingrid, wat fijn dat de behandeling aan slaat. Ik duim ook dat een scan niet nodig zal zijn. Merk je ook iets in haar manier van bewegen dat haar blaas beter aan het worden is ?

Liene, is Safe & Sound misschien iets voor jou dan ? Dat is ook gehakseld ruwvoer met wat vit/min brokjes toegevoegd. Als jij F4F als basis gebruikt hoef je veel minder S&S te gebruiken dan op de zak staat, maar kan het wel heel goed dienen om het eten te vertragen. Voordeel van S&S tov luzerne is dat er nergens scheve verhoudingen in zitten en het is ook volledig veilig voor HB-paarden.

Geerke, is Pablo weer onderuit gegaan ? Bagger zeg! Wat goed dat je hem nu op een mini-stukje hebt, met die helling bij jou is het natuurlijk nog lastiger. Wel fijn dat die bult al een stuk minder erg aan het worden is. Geduld is zo lastig he, met zo'n hieperdepiep die zichzelf dan weer in de problemen brengt. Knuffel :(:)

Collineke, als ze zand eten, misschien goed om sandclear of psyllium te geven ? Zodat het niet zo op kan stapelen ?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 07:58

Voor alle paardjes/eigenaren die het nu moeilijk hebben; een dikke knuffel van ons :(:)

OP verzoek update Image:
Image is nog gevoelig aan haar gouden hoef, nadat het ijzer er weer onder gezet is. Ze heeft een aantal dagen zonder ijzer gelopen. Ik heb zand gestort voor box, zodat uit haar box komen gemakkelijker is en dat werkt goed. Sinds een paar dagen loopt ze redelijk goed. Gisteren voor het eerst weer wat freestyle laten draven. Ze is fit, brutaal en mooi. Dus ze voelt zich wel goed. Nu vandaag kijken of er geen reactie is in de hoef.
Bij het voeren net de PLOS controle gedaan; maar de benen zijn mooi dun, geen kloppende aderen en de hoef is koel. Ze gaan zo naar buiten, dan kan ik kijken hoe ze loopt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:10

@Nado
Nog van harte met je verjaardag, uit je tekst begrijp ik dat je Nado 18 jaar geleden voor je verjaardag hebt gehad ?
De droom van ieder paardenmeisje... je wordt s'morgens wakker en er staat een pony in de tuin, heerlijk !
Fijn om te horen dat Nado weer een beetje opknapt, op naar een mooie zomer

@Mysa,
Tjee, hoe kan dat nou weer...
werd het nu zichtbaar aan de witte lijn dat je nu zeker weet dat het toch weer HB is ?
heb je enig idee wat de oorzaak van de opflakkering kan zijn geweest ?

@IasP
Wel blij om te horen dat de AB aangeslagen is en dat de urine bijna weer goed is
hoelang duurt de AB kuur nog ?

Jannepauli schreef:

Het ontstekingsvocht en bloed zit niet in de spier zelf maar bij de aanhechting van de spier op het bot. Door een uitglijder zoals Pablo gemaakt heeft scheuren er spiervezels van het bot af en dat geeft deze reactie van een bult met vocht en bloed.
Afgescheurde spiervezels groeien niet vanzelf weer aan en het blijft altijd een zwakke plek, hoe meer spiervezels er nog vast zitten hoe beter de prognose en de spiervezels die nog vast zitten kunnen het werk wel overnemen maar uiteraard wordt het nooit meer zo sterk als voorheen.
Behandeling bij deze blessure is in eerste instantie gericht op dat het ontstekingsvocht en de bloedresten verdwijnen, dit gebeurt door rust en de Compagel (inspuiten van plaatselijke onstekingsremmer wordt ook gedaan maar is bij Paap niet verstandig) , daarna via gerichte beweging weer opbouwen zodat de overgebleven spiervezels zo sterk worden dat ze het werk over kunnen nemen en de kreupelheid verdwijnt.
Geintjes als weer uitglijden, maar ook bokken en vliegen in deze herstelfase zijn niet bepaald bevorderlijk voor snel herstel, vandaar dat Geerke zo voorzichtig is.

@JP
Op de discussie over snelle koolhydraten versus olie kom ik later terug, het is me nu te mooi weer om te lang achter de pc te zitten :)

whitneyvdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 10:43

ik wil voor alle eigenaren die het moeilijk hebben veel sterkte wensen.mijn paardje gaat weer de goede kant op.maar voor de weide periode hou ik mijn hart vast.mijn smid heeft gezegd,heel langzaam opbouwen dus daar hou ik me maar aan.ik heb heel veel aan jullie informatie,en wil jullie bedanken ervoor,groetjes heidi

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 10:58

Liene schreef:
Geerke, ik denk het ook :) Maar wou het nog even vragen hier, of ik dan niet te veel of iets verkeerd voer.

en edit: ik lees soms wel dat het paard een scheve calcium fosfor én calcium magnesium verhoudingen kan krijgen door te veel luzerne. Kan iemand dit een beetje toelichten ?

Het is zeker niet aan te bevelen om lucerne als enige ruwvoer te geven.
Luzerne bevat weliswaar goede elementen en heeft een hogere voedingswaarde dan bv gras, maar heeft een scheve calcium-fosfor verhouding. De verhouding tussen calcium en fosfor is 5:1. De ideale calcium-fosfor verhouding voor paarden is 2:1. Hierdoor kan er bijvoorbeeld een graanproduct tegenover staan. Granen hebben namelijk ook een scheve calcium-fosfor verhouding, alleen dan is het fosfor gehalte hoger. Maar ja, dat durf ik hier bijna niet meer te zeggen ;) Door het hoge calcium gehalte is het niet optimaal om luzerne volledig als ruwvoer te geven, je kunt het wel geven als aanvulling op ruwvoer zoals hooi, kuil.
Voor de opname van calcium is magnesium en eiwitten nodig. Het is dus denkbaar dat als een paard te weinig magnesium binnen krijgt, de hoge toevoeging van calcium problemen zou kunnen opleveren. Over magnesium is de laatste tijd nogal wat te doen geweest: de GD Deventer lanceerde op een bepaald moment een onderzoek waaruit bleek dat paarden in NL een behoorlijk magnesiumtekort zouden hebben. Op zich niet helemaal verwonderlijk want bij de humane geneeskunde is dit ook geconstateerd. Een oorzaak kan zijn dat de grond 'armer' wordt maar ook de snelle teeltmethodes van tegenwoordig kunnen er debet aan zijn.
Ik heb een aantal jaren geleden op onze we ook grondonderzoek laten verrichten: daar bleek ook magnesium tekort te zijn.
Magnesium speelt een rol bij de verwerking van glucose dus is voor paarden met gerelateerde aandoeningen wel van belang.

Onafhankelijk van dit verhaal heb ik vorige week likstenen besteld van Rockies: "Laminshield" met een hogere dosis opneembaar magnesium.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 11:05

lolclub schreef:
@
Jannepauli schreef:

Het ontstekingsvocht en bloed zit niet in de spier zelf maar bij de aanhechting van de spier op het bot. Door een uitglijder zoals Pablo gemaakt heeft scheuren er spiervezels van het bot af en dat geeft deze reactie van een bult met vocht en bloed.
Afgescheurde spiervezels groeien niet vanzelf weer aan en het blijft altijd een zwakke plek, hoe meer spiervezels er nog vast zitten hoe beter de prognose en de spiervezels die nog vast zitten kunnen het werk wel overnemen maar uiteraard wordt het nooit meer zo sterk als voorheen.
Behandeling bij deze blessure is in eerste instantie gericht op dat het ontstekingsvocht en de bloedresten verdwijnen, dit gebeurt door rust en de Compagel (inspuiten van plaatselijke onstekingsremmer wordt ook gedaan maar is bij Paap niet verstandig) , daarna via gerichte beweging weer opbouwen zodat de overgebleven spiervezels zo sterk worden dat ze het werk over kunnen nemen en de kreupelheid verdwijnt.
Geintjes als weer uitglijden, maar ook bokken en vliegen in deze herstelfase zijn niet bepaald bevorderlijk voor snel herstel, vandaar dat Geerke zo voorzichtig is.

Ja maar.... de 'nieuwe' bult zit toch op een andere plaats, of heb ik dat verkeerd begrepen? Wat is er dan mis met de toestand van het weefsel dat het zo snel 'scheurt'?
Als het op dezelfde plek was geweest zoals voorheen, ja, dan kan ik me voorstellen dat het genezingsproces door een nieuwe val verstoord wordt en wat dat betreft heb je gelijk: als het op een aanhechting van pees|spier zit dan kan het wel even duren. Toch zie ik de relatie met het bot niet op de foto's die Geerke eerder toonde. Het lijkt juist op de weke delen te zitten..?

Ben benieuwd of het laden van het filmpje gelukt is.. misschien geeft dat wat meer beeld.

En ja, ik ga nu ook snel naar buiten om van deze mooie dag te genieten! :evaw:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:25

eindelijk gelukt...ik heb m'n laptop de hele nacht open laten staan,maar you tube kreeg hem niet verwerkt.
Mijn vriend heeft hem toen met pinnacle verkleint en ja hoor...hij staat erop!

De bult zit nu bij de ribben,ik vermoed dat daar nu iets gescheurt is in de buikspier.
Er zit daar alleen maar spierweefsel,ik dacht eerst nog aan een liesbreuk,maar dat zit echt tussen de achterbenen.
Hij gebruikt het been dus niet normaal door de blessure dus een verkeerde beweging kan ervoor zorgen dat er op een andere plek iets misgaat.

Het is zeer onbenullig gefilmd,maar je ziet hem aankomen lopen en de oude en nieuwe bult heb ik in beeld.
Hij had wel modder in zijn voorhoeven met steentjes kwam ik op stal later achter.Dus loopt voor ook niet echt heel goed.
Het ingebandageerde been is het 'goede' been....nu ook stijf door het vele belasten.
Kijk en huiver.
http://www.youtube.com/watch?v=6zdgu_gNC5c

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:17

Best goed gefilmd hoor, maar ik kan er eerlijk gezegd niets van maken, wat een rare toestand. Heb de afgelopen week niet alles gelezen hier, maar is er een d.a. bij geweest?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:08

JP, ik vroeg het vooral om een beetje te mengen met de f4f zodat hij niet hap slik het in 2 seconden binnenheeft. :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:10

mysa schreef:
Best goed gefilmd hoor, maar ik kan er eerlijk gezegd niets van maken, wat een rare toestand. Heb de afgelopen week niet alles gelezen hier, maar is er een d.a. bij geweest?

nee nog niet,ik het wel met hem besproken en de foto's van de eerste bult laten zien.
Het ging eigelijk heel goed tot twee dagen geleden.
Ik merk trouwens wel dat het nu iets beter gaat,hij belast hem wel soms en loopt iets beter dan gisteren.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:18

o.k., maar wat zei die er dan van?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:23

hetzelfde als lolclub drie weken al zei...spier is beschadigt,gaat drie maanden duren.
Gel erop smeren dat was erg goed spul...zei lolclub ook al :D
Nu is de ene spier redelijk herstelt,nu is het de andere.Hij loopt nu vrolijk buiten op een ander stukje weiland met erg kort gras.

(Mijn moeder heeft een keer een slijmbeursonsteking gehad,ging toen geforceerd voorzichtig iets schoonmaken....ribspier gescheurt...door het een te ontlasten krijg je een probleem ergens anders)

Hoe is het met jouw paard trouwens?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 17:36

Ah, ik snap het, het is dus een overbelaste spier als gevolg van die eerste spierblessure zeg maar. Nou, gelukkig dat ie in elk geval vrolijk rondbanjert. Tyra lijkt ook weer wat beter te gaan, ze gaat minder liggen, maar zie nog wel dat ze op die rechtervoet nog slecht loopt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:31

Jannepauli schreef:
Magnesium speelt een rol bij de verwerking van glucose dus is voor paarden met gerelateerde aandoeningen wel van belang.

Onafhankelijk van dit verhaal heb ik vorige week likstenen besteld van Rockies: "Laminshield" met een hogere dosis opneembaar magnesium.

Ik heb laatst een link gegeven over magnesium, magnesium speelt een rol bij de aanmaak van insuline, er is geen enkel wetenschappelijk bewijs dat magnesium zou helpen tegen IR. Wel zijn er vermoedens dat juist het hoge insuline gehalte een rol speelt bij IR bij paarden als oorzaak voor HB.
Mensen die gebaat zijn bij magnesium hebben echt suikerziekte dus een laag of afnemend insuline. Zelfs bij mensen is het wetenschappelijk niet echt aantoonbaar dat magnesium werkt juist omdat ouderdoms diabetes ( en diabetes is echt nog steeds anders dan IR) door langdurig foute voeding komt. Proberen kan geen kwaad, maar magnesium is geen medicijn.

Karin_deBJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 00:45

Hihi dat filmpje moet ik thuis even kijken want op mn werk is de computer zo sloom dat hij hapert.

@ Janouk, fijn dat ze de afgelopen dagen weer iets beter loopt. Hopen dat er nu een stijgende lijn in blijft zitten :)