Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Jannepauli schreef:@ isapaardje Wordt een blaasecho niet uitwendig gedaan? Bij kleine huisdieren is het altijd uitwendig, net zoals bij een mensen-baby-echo.
Ik weet dat voor baarmoeder| eierstokken soms wel via de endeldarm gekeken wordt - zou dat voor de blaas dan ook gedaan worden?
Geerke: toch vreemd dat Pablo bij een 'uitglijder' dan zo'n bult krijgt.. dan moet hij toch een gigantische smak gemaakt hebben wil de spier zich overvullen met vocht of bloed? Ik niet snap..
paars schreef:Ik reken even ter info voor het gemak ieder 140 kg. Ze mogen dan ieder, afhankelijk of ze te dun zijn, goed of dik respectievelijk 2%, 1.5% of 1% krijgen aan droge stof (!) ruwvoer per 24 uur. Dat is in jouw geval respectievelijk 2,8 kilo, 2,1 kilo en 1,4 kilo van wederom droge stof hooi. Hoe droog is het hooi wat ze krijgen? Er weegt aan de weegschaal altijd wat vocht mee, dat moet je er dus aftrekken.
Nu de hamvraag; wat is het probleem, want dit sommetje is eigenlijk alleen even ter info. Alleen het rommelen van de buik? Zijn ze verder goed op gewicht? Vash rommelt ook erg, na het mesten ( drollen zien er goed uit) wind hij nog een tijdje naik geef zijn supervezelrijke graszaadhooi de 'schuld'.
Ben de slag om de plint aan het winnen
Jannepauli schreef:Geerke: toch vreemd dat Pablo bij een 'uitglijder' dan zo'n bult krijgt.. dan moet hij toch een gigantische smak gemaakt hebben wil de spier zich overvullen met vocht of bloed? Ik niet snap..
Liene schreef:Geerke, ik denk het ookMaar wou het nog even vragen hier, of ik dan niet te veel of iets verkeerd voer.
en edit: ik lees soms wel dat het paard een scheve calcium fosfor én calcium magnesium verhoudingen kan krijgen door te veel luzerne. Kan iemand dit een beetje toelichten ?
lolclub schreef:@Jannepauli schreef:Geerke: toch vreemd dat Pablo bij een 'uitglijder' dan zo'n bult krijgt.. dan moet hij toch een gigantische smak gemaakt hebben wil de spier zich overvullen met vocht of bloed? Ik niet snap..
Het ontstekingsvocht en bloed zit niet in de spier zelf maar bij de aanhechting van de spier op het bot. Door een uitglijder zoals Pablo gemaakt heeft scheuren er spiervezels van het bot af en dat geeft deze reactie van een bult met vocht en bloed.
Afgescheurde spiervezels groeien niet vanzelf weer aan en het blijft altijd een zwakke plek, hoe meer spiervezels er nog vast zitten hoe beter de prognose en de spiervezels die nog vast zitten kunnen het werk wel overnemen maar uiteraard wordt het nooit meer zo sterk als voorheen.
Behandeling bij deze blessure is in eerste instantie gericht op dat het ontstekingsvocht en de bloedresten verdwijnen, dit gebeurt door rust en de Compagel (inspuiten van plaatselijke onstekingsremmer wordt ook gedaan maar is bij Paap niet verstandig) , daarna via gerichte beweging weer opbouwen zodat de overgebleven spiervezels zo sterk worden dat ze het werk over kunnen nemen en de kreupelheid verdwijnt.
Geintjes als weer uitglijden, maar ook bokken en vliegen in deze herstelfase zijn niet bepaald bevorderlijk voor snel herstel, vandaar dat Geerke zo voorzichtig is.
mysa schreef:Best goed gefilmd hoor, maar ik kan er eerlijk gezegd niets van maken, wat een rare toestand. Heb de afgelopen week niet alles gelezen hier, maar is er een d.a. bij geweest?
Jannepauli schreef:Magnesium speelt een rol bij de verwerking van glucose dus is voor paarden met gerelateerde aandoeningen wel van belang.
Onafhankelijk van dit verhaal heb ik vorige week likstenen besteld van Rockies: "Laminshield" met een hogere dosis opneembaar magnesium.