Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:19

O sorry, ik dacht dat ik bij de eerste foto van de linkervoorvoet 2012 zag staan.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:22

Koper schreef:
O sorry, ik dacht dat ik bij de eerste foto van de linkervoorvoet 2012 zag staan.

Je hebt gelijk. ik ben niet zo scherp meer... :') heb het aangepast.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:27

linksachter 22 december 2012
Afbeelding

linksachter 7 januari 2013
Afbeelding

linksachter 14 februari 2013
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door bertine37 op 15-02-13 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 21:36

Ik vind dit topic echt heel interessant. Zal morgen proberen foto's te maken van de hoefjes van mijn haf. Het is mijn eerste eigen paard en wil natuurlijk het beste voor hem, maar ik heb nog niet heel veel verstand van de hoeven heb ik nog niet heel veel verstand. Dat vind ik lastig, want ik wil ook niet zomaar wat van iemand aannemen. Gisteren is er een nieuwe hoefsmid bij mijn paard geweest, een traditioneel bekapper. Hij kon helaas niet heel veel uitleggen, en dat vind ik jammer. Van wat ik tot nu toe gelezen en gezien heb gaat mijn gevoel meer richting het natuurlijk bekappen/natural balance en dergelijke. Het is mij echter nog niet geheel duidelijk welke stromingen daar nu precies in zijn en wat de verschillen zijn.

Ik ga nog even wat verder teruglezen in dit topic en morgen hopelijk foto's!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:14

rechtsachter 22 december 2012
Afbeelding

rechtsachter 7 januari 2013
Afbeelding

rechtsachter 14 februari 2013
Afbeelding
sorry, laatste foto is een beetje onduidelijk.
Laatst bijgewerkt door bertine37 op 15-02-13 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:15

En het lastige is dat veel stromingen zelf ook niet precies weten wat ze doen (of zichzelf op z'n minst behoorlijk tegenspreken) :+ En vooral dat iedere methode zichzelf de beste vindt :+

Het is gewoon handig als je als eigenaar een beetje kritisch bent, veel vragen stelt en bij jezelf nagaat wat je van de antwoorden die je krijgt vindt.

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:22

even ee stipjje
ik ben (ook) van smid veranderd (hele verhaal komt nog en ga ik bij de foto`s plaatsen)
de voor en na foto`s komen nog hij is echt opgeknapt(hoeven) nu en loopt veel beter soepeler
ik heb hier een veeeeel fijner gevoel bij en zies ook!
ik ben lovend over mijn nieuwe smid *\o/*
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 15-02-13 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

finnens

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:23

de hoeven van mijn pony's zal ik ook eens op de foto zetten.
kijken wat jullie ervan vinden ;)
Jerry Timmer doet onze paarden.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:47

hoe langer ik hier rondkijk, hoe meer ik ga denken om mijn smid zijn eigen te laten omscholen tot natuurlijk bekapper :D
ik heb hem de vorige keer verteld hoe ik het wat meer wil zien (de hoeven0 en hij:
das meer richting natuurlijk?
ja dat klopt

dank jullie dat ik door jullie kritischer wordt op wat wel en niet ok is _/-\o_

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:50

En wat deed (of zei) je smid daarna? :)

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 22:55

Ik ben zelf heel erg blij dat ik de stap gemaakt heb. *\o/* Eindelijk aandacht voor mijn paard zijn hoeven. Kritisch bekijken en samen bespreken i. P.v. 10 minuutjes snel snel....niet miepen.
Geen gestressed paard meer _/-\o_ maar dan heb ik ook echt een goeie...( met blauwe nagels <<))

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:04

Koper schreef:
En wat deed (of zei) je smid daarna? :)

hij heeft de hoeven al meer gedaan zoals ik wil, niet te diepdus meer draagvlak ipv alleen dragen op de wand, mustangrol, wanden wat verdund en de volgende keer ga ik ff verder werken op de vorm van de straal
gelukkig staat hij wel open voor dingen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 23:54

bertine37 schreef:
Ik ben zelf heel erg blij dat ik de stap gemaakt heb. *\o/* Eindelijk aandacht voor mijn paard zijn hoeven. Kritisch bekijken en samen bespreken i. P.v. 10 minuutjes snel snel....niet miepen.
Geen gestressed paard meer _/-\o_ maar dan heb ik ook echt een goeie...( met blauwe nagels <<))

Heb les van haar gehad ... daarom zijn de gelakte nagels zo herkenbaar , is wel een leuk herkenningpunt .

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:35

Zinzi_jewel, wat grappig! Nou, die blauwe nagels houden we erin hoor! LOL!
En die hoeven zijn idd.een flink stuk beter als ze waren!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:04

Na lange tijd meelezen hier, en proberen vooral te leren en dingen op te steken wilde ik hier graag ook eens fotos neerzetten van de voeten van mijn eigen pony.

Pony in kwestie is een fjordje, 15 jaar, 1,37 hoog.
Recreatief gereden (voorheen ook gemend, nu helaas geen mogelijkheden meer).
Paard staat nu sinds 2,5 jaar op blote voeten. Daarvoor zeker 2 jaar vierkant op ijzers. (ijzers eronderuit omdat ze niet meer noodzakelijk waren).
Zelf ben ik erg trots op zijn voeten. Ze zijn hard, blijven goed van kwaliteit (geen gebrokkel/gescheur). Enige grote nadeel vind ik dat zijn voorvoeten scheef zijn. Hij staat toontredend (? Zeg ik dat goed?)

Ik heb mijn best gedaan voor duidelijke fotos! Hopelijk is dat gelukt!

Voor
Afbeelding
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... db40f7.jpg
(hier stond paardlief ook wel even érg dommig.. Maargoed, de scheefheid is te zien.)

rechtsvoor
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... 93cfaf.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... 462ca7.jpg

linksvoor
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... 1afe0d.jpg
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... aeaa7e.jpg

Achter
Afbeelding

rechtsachter
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... 4f142f.jpg

linksachter
http://i183.photobucket.com/albums/x95/ ... b1e7be.jpg

Eigen commentaar naar aanleiding van wat ik zie:
Voornamelijk die linksvoor.. Die is ook opvallend meer scheef gezien vanaf de hoefballen dan rechtsvoor.
De hoefsmid is al een tijdje niet meer geweest, maar ik vind de voeten niet opvallend lang. Ik wil hem wel binnenkort laten komen, om die voorvoeten recht te proberen te breien..

Maar wellicht kan ik naar aanleiding van tips/commentaar hier in overleg met hoefsmid! :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 19:10

Ik kan via gsm je links niet uploaden .
Maar toon tredent komt bij mijn weten niet uit de hoeven maar uit de gewrichten . Scheve hoeven is een gevolg van ....
Mijn merrie staat voor ook toontredent . De balans in haar hoeven klopt wel .
Ik bekap ze zelf , merk ook dat als ik regelmatig vijl het optisch minder is .
Met regelmatig bedoel ik elke 2/3 weken en dan is het maar 1/2 halen .

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:18

@zinzi_jewel; Het komt bij hem ook echt vanuit de beweging :) Ik heb zelf een vijl. En haal hem er wel eens over, maar óf ik begin daar te laat mee (kan hoor :o ) of ik krijg het effect daarmee niet weggevijld. Ik durf ook maar enkele halen te maken. Veel te bang dat ik iets verander zegmaar :)

Ik vind alleen het verschil in linksvoor/rechtsvoor vreemd. Vanaf de hoefballen gezien. Ik ben heel benieuwd wat daarover wordt gezegd :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:54

Het verschil in hielhoogte bedoel je?
Heeft meestal gewoon met scheefheid en voorkeursstand te maken; wanneer het paard één voet altijd naar voren zet, is deze meestal platter dan de andere.

Hier is het andersom; paard staat licht frans, met name LV draait iets naar buiten, dus is deze hoef ook niet volledig symmetrisch.
Door tijdig te vijlen kan ik dat inderdaad ook optisch verminderen, maar de scheefheid vanuit de benen/gewrichten blijft dus zal het ook altijd scheef blijven groeien.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 20:57

ik bedoel inderdaad dit
Afbeelding
De straal in deze voet neigt ook iets naar de zijkant toe.

Ik vond dit heel erg toen ik het zag. Maar hoe ik het hier begrijp valt het wel mee, en is het gewoon aard van 't beestje :) Dat stelt mij gerust. Hij loopt goed namelijk (beetje lomp, maarja, hij is blond).

(en dan te bedenken dat ik hier 2 jaar terug al foto's wilde plaatsen maar niet durfde omdat ik bang was dat het niet goed zou zijn en ik 't dus niet goed deed voor paardlief :o := )

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 22:54

Dat is , je kan daar best wat aan vijlen en dan ziet het er optisch beter uit . Corrigeren kan je niet en moet je ook niet willen .
Zijn gewrichten geven de toontredent aan .
Zou je dat proberen te corrigeren krijgt hij daar last van .

Zo heb ik moeten leren leven met Annelie haar voorvoetjes . Stijl !
Zou haar graag wat vlakker zien in de hielen zodat ze ook kan hiel landen . Maar haar peesjes kunnen dat ( nog ) niet aan .
Ben al blij dat ze zuiver loopt nu.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:03

Hihi, het lijkt wel alsof ik naar de pootjes van m'n eigen knollie zit te kijken alleen dan in spiegelbeeld (hij is voor iets frans)
Hartstikke nette fjordenvoeten :j Ben het met ZJ eens dat je niet moet gaan prutsen aan de hoeven om ze rechter te krijgen, helemaal niet als de oorzaak niet in de hoeven zit. En inderdaad regelmatig bekappen, je fjord is 15, mijn ijs was bijna 11 toen hij eindelijk eens goed bekapt werd en het kan echt nóg beter eruit gaan zien :j

ZJ: van Annelie staat me vooral die rechterschouder bij. Is dat beentje nu ook wat beter, kan ze het al beter gebruiken?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:17

ANNELIE heeft rechts de problemen . Donderdag maken we scan en RX van de pees . Maar het lijkt erop dat ze een chronische blessure heeft waardoor de pees ( strekpees ) verkort is . Daarom gaat ze ook op de teen staan op moment dat de hielen wat lager gezet worden . Elke keer als ze bekapt wordt wil ze niet graag op het harde . Echt kreupelen .
Vijl haar elke 2 weken een beetje . En nu is ze ook niet meer narrig als ik haar voeten pak . Een aantal maanden geleden beet ze om je pijn te doen . Dat is nu over ...
Heb een diergesprek laten doen bij Annelie en daar is veel uitgekomen . Ik geloof daarin .
Op onze nieuwe stek hebben we het stuk voor de stallen beklinkerd maar ook een ander stuk waar beton platen liggen . Daar komt ook een hooikist te staan .
Heb goede hoop als ze meer op het harde beweegt dat haar voet stand langzaam aan ook beter wordt .
We hadden al eens de tip gehad dagelijks blokje over straat te wandelen en ik doe van alles met en voor haar . Maar dat wandelen schoot erbij in op de korte winterdagen .
Had wel stukje verhard hoor op de oude wei , maar dat was minimaal tegenover nu :-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 00:20

Klinkt goed al met al, waarom was de tip om op het harde met haar te wandelen?

Ze is nog hartstikke jong. Er kan nog van alles in die pootjes goed gaan staan, toch :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:10

Omdat ze alle tekenen van een peesblessure vertoont . Stappen op harde grond was het advies .
En gecontroleerd bewegen . Maar geen kans dat ik een paard ophok tenzij ze een gebroken been hebben .

Annelie wordt bijna 4 , ze zou als ze goed was en een paardwaardig bestaan zou kunnen leiden een nieuwe duplicaat paspoort van me krijgen echter kwam de 1e eigenaar na de Fokker meteen hoopgevend mailtje . Hij had het paspoort nog en zou het toesturen . Dat heeft hij ook gedaan .
Annelie is weer compleet ....
Nu vermoeden we dat ze een baby Annelie in haar buikje heeft ....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 01:16

Och gut... heb je enig idee wat er op heeft gezeten? En heb je er plek voor?

O ja, je had gezegd dat 't een peesblessure is :o

Super dat je het paspoort weer hebt :)