Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:08

bart6699 schreef:
suleilitha schreef:
Het zou inderdaad een mooie boel zijn dat de meeste paarden kreupel/gevoelig zouden worden als de ijzers er (tijdelijk?) onder vandaan gaan!!! Gelukkig is dat niet zo...

Ik zeg ook niet dat dit bij alle paarden gebeurt, maar vaak bij paarden die al lang op de ijzers staan wel.
Iedereen kent wel een paard, dat op de ijzers moet blijven staan anders loopt het paard kreupel.
Dit komt doordat de zool door langdurig ijzergebruik niet dik genoeg is om het paard te dragen op zijn eigen zool.

Ben ik niet geheel met je eens. Mijn paard heeft jaren voor (gewone) ijzers gehad. Op een gegeven moment bedacht dat we het zonder zouden proberen, want achter had ze uitstekende kwaliteit blote voeten. Resultaat van ijzers verwijderen was dramatisch, binnen een week stond ze zo strak gespannen in haar hele lijf dat ze wel een blok beton leek en de hoeven sleten heel snel heel scheef af. Binnen twee weken na het verwijderen zijn de ijzers teruggezet met de conclusie dat het dus niet ging. Op een gegeven moment moest ik een andere smid zoeken en kwam bij een Natural Balance smid terecht en kreeg dus NB-ijzers onder. Met deze smid nog eens overlegd en na twee rondes op NB-ijzers deze afgelaten. Niks kreupel, niks verstijven, niks (nou ja, nauwelijks) scheef slijten.
Heel verklaarbaar: nu had de straal correct de grond geraakt terwijl ze ijzers onder had en bij de vorige smid was dat niet (voldoende) en kon ze dus gewoon ermee weglopen. Maar ze was toen wel duidelijk nog wat gevoelig op de zolen voor grind en dat is in de loop van de blote voeten jaren een heel stuk verbeterd. En ik heb voor een gelegenheid nog een keer NB-ijzers eronder gehad, liep ze goed mee, ze gingen er weer onderuit, liep ze nog steeds goed mee. Enne, geen bloeduitstortingen uit die zool zien groeien, helemaal niets.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:10

@bart6699: op welke wijze moeten de hoeven bekapt worden wanneer de cytek ijzers er onderuit zijn? dus je wilt blote hoeven en geen ijzers na cytek ijzers te hebben gehad. thanx!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 17:42

@ bart666, een paard wordt niet gedragen op de zool! Op een gemiddelde voet van een paard staat een druk van 100 kg, in draf nog wel meer. Weefsel tussen de zool en het hoefbeen zou gewoonweg geplet worden!

Het hoefbeen hangt in de hoef (aan de hoefwand) en de zool zit tegen het hoefbeen geplakt.

Als een paard gevoelig loopt heeft dat te maken met een verzwakte witte lijn waardoor het hoefbeen niet goed aangehecht is en begint te drukken op de zool en zoollederhuid eronder.

Dit geeft ontstekingen en dus gevoeligheid.

Dan is het dus niet de zool die het probleem is, maar de witte lijn! En moet daar wat aan gedaan worden.

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:40

fleurbartels schreef:
@bart6699: op welke wijze moeten de hoeven bekapt worden wanneer de cytek ijzers er onderuit zijn? dus je wilt blote hoeven en geen ijzers na cytek ijzers te hebben gehad. thanx!

De manier van bekappen doet er niet, strasser, four-point trim, wittelijn strategie, whatever..... als je maar de steunsels laat zitten, de zool niet uitsnijd zodat deze dikker kan groeien.
Ik heb een aantal foto's gemaakt van een paard wat van de ijzers is afgegaan en daar kan je zien hoe de hoeven zijn veranderd in verloop van tijd.
http://www.mijnalbum.nl/Album=IGXTJD8J
Er zit ongeveer 4 maanden tussen elke foto, maar je ziet duidelijk dat de zool zich gaat ontwikkelen en dikker wordt.
Dit paard loopt meerdere keren per week blootvoets op de weg.

Je kan een cytek ijzer er heel goed voor gebruiken om een begin te maken met de omvorming naar bloot voets.

Ik ga niet discuseren met Natuurlijk bekappers hoe een hoef eruit moet zien of wat wel goed is.
Dit is mijn manier van bekappen, veel van mijn klanten staan achter deze manier van bekappen en de meeste paarden doen het er goed.
Soms heb ik paarden die gewoon niet op de blote voeten kunnen en dan moet je door blijven gaan, maar dan moet je de hoeven gaan beschermen met beslag.
Maar ik denk dat bij 90% van de paarden na een jaar gewoon lekker op hun gezonde blote voeten door het leven kunnen.
Veel te veel paarden staan onnodig op de hoefijzers. Maar je moet jezelf durven af te vragen wanneer je paard wel en wanneer geen ijzers nodig heeft.

Paarden hebben alleen ijzers nodig als;
de hoeven sneller afslijten dan aangroeien,
als je stiften nodig heb op gras voor dressuur of springen
of voor bepaalde therapeutische hoefproblemen, zoals hoefbevangenheid.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 21:59

@bart
Wat is het begin, van onder naar boven of van boven naar onder?

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:06

Arabesk schreef:
@ bart666, een paard wordt niet gedragen op de zool! Op een gemiddelde voet van een paard staat een druk van 100 kg, in draf nog wel meer. Weefsel tussen de zool en het hoefbeen zou gewoonweg geplet worden!

Het hoefbeen hangt in de hoef (aan de hoefwand) en de zool zit tegen het hoefbeen geplakt.

Als een paard gevoelig loopt heeft dat te maken met een verzwakte witte lijn waardoor het hoefbeen niet goed aangehecht is en begint te drukken op de zool en zoollederhuid eronder.

Dit geeft ontstekingen en dus gevoeligheid.

Dan is het dus niet de zool die het probleem is, maar de witte lijn! En moet daar wat aan gedaan worden.

Arabesk,
we hebben hier een verschil van mening over en daar kunnen we heel lang nietes, welles over spelen.
Ik ook altijd gelooft dat een paard in zijn hoef hangt, maar als je nu meer slacht paarden benen uit elkaar heb gehaald, dan zie je gewoon dat dit niet zo is.
En ik bedoel met het ontleden van hoeven echt ontleden en niet doorzagen, dus;
Veel verwijderen,
Pezen, ligamenten blootlegen
hoefwand verwijderen, zool loossnijden, steunsels lossnijden
uiteindelijk snij je de tussen de gewrichten door en dan heb je de beenderen los.
Deze worden gedurende lange tijd gekookt en dan verkrijg je schoon bot en zie je wat voor schade er aan een hoef/been is.

Als dan de binnen hoef bekijkt, dan zie je dat het binnenste van een hoef uit heel week/zacht materiaal bestaat.

Deze desectie is een belangrijk onderdeel van een Cytek opleiding.
De cytek opleiding is een vervolg op de traditionele opleiding van hoefsmeden en gaat dieper op de anatomie en bewegingsleer van het paard in.
kijk eens op de volgende link, dan zie je een desectie van een paarden poot
http://www.mijnalbum.nl/Album=SGLWMHQW

bart6699

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:07

Zack schreef:
@bart

van boven naar beneden

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 08:10

Wie kwam er nou ook alweer met het gegeven dat voeten niet rond moesten zijn, maar ovaal?
Ik zie de voeten hier echt van ovaal naar rond gaan nl.

fleurbartels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 11:18

bart6699 schreef:
fleurbartels schreef:

De manier van bekappen doet er niet, strasser, four-point trim, wittelijn strategie, whatever..... als je maar de steunsels laat zitten, de zool niet uitsnijd zodat deze dikker kan groeien.

aha kijk dat is dus het probleem met mijn paarden. mijn hoefsmid ging ook volgens de cytek manier bekappen. zie foto's op:
[BEH] Cytek ijzers
het ene paard loopt al dr hele leven (16) zonder ijzers. vene(?) en zool bleven altijd al zitten. nu zijn heel de hoeven vervormd. dus volgens jouw is er dus geen "cytek" manier van bekappen?

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 12:44

Wat ik zie op de foto´s van Bart is niet een dikker wordende zool, maar uitgroeiende steunsels die dubbelklappen en zo een dubbele zool vormen. Maar dat is geen dikker wordende zool!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 14:06

bart6699 schreef:
Zack schreef:
@bart

van boven naar beneden

En dan vind jij dat er serieus vooruitgang is? Koe
Ik zie vervorming, de hoef schever en schever worden.
En waar zijn zijn hoefballen op de laatste foto?
Zijn hoge steunsels/verzenen?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:14

@bart: Heb je dit paard ook Cytek beslagen ervoor of tussendoor, of loopt hij ijzerloos?
Vind de wand er namelijk wat dunnetjes uitzien op de eerste en laatste foto.
dat kan je van de armen op de laatste foto niet zeggen Vingers aflikken Haha!
Als ik eerlijk ben vind ik de hoef op de tweede foto van boven er het best uitzien.

Mijn eigen knollie heeft járen op ijzers gestaan (waarvan ik wéét zo'n 10 jaar) waarvan de laatste 2 jaar op Natural Balancing. Toen ik hem van de ijzers afhaalde, draafde hij gelijk weg over de stenen. Nooit gebrokkeld, niets. Ik dank dat toch een beetje aan die laatste 2 jaar. Bij N.B. worden de zolen ook wat dikker. Ook meer straal/grondcontact (al was dat bij die van mij niet zo makkelijk, met zijn dunne straaltjes op het begin). Passief meedragen.
Er zijn inderdaad paarden met een dunne en/of gevoelige zool die niet zo makkelijk van de ijzers afkomen. Er zijn er ook bij die zo weglopen. Dan is het fijn als je een tussenoplossing vindt om de gevoeligheid te overbruggen, en de zool te laten verdikken.
Dit vind ik zelf een moeilijke periode. Ik denk dat meer smeden hier een beetje mee worstelen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:16

spikeyblue: zoals ik zie zijn dit "bart" zijn eigen armen Knipoog

dunja74

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 16:22

best bart6699,
vergeet je niet te schrijven dat de firma cytek geen vragen wilde beantwoorden na de clinic maar dit wilde doorschuiven tot na de koffie pauze. Na de koffie puaze waren ze echter verdwenen en verscheen er een vertegenwoordigster die alleen antwoorde; van de details weet ik helaas niets af.
En om je uit de droom te helpen: de meeste gediplomeerde smeden volgen allemaal bij en nascholing.

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:45

dunja74 schreef:
best bart6699,
vergeet je niet te schrijven dat de firma cytek geen vragen wilde beantwoorden na de clinic maar dit wilde doorschuiven tot na de koffie pauze. Na de koffie puaze waren ze echter verdwenen en verscheen er een vertegenwoordigster die alleen antwoorde; van de details weet ik helaas niets af.
En om je uit de droom te helpen: de meeste gediplomeerde smeden volgen allemaal bij en nascholing.

Dunja74, waar schrijft bart6699 dat gediplomeerde smeden geen bij- en nascholing volgen? Dat kan ik even niet terug vinden. Of is dit gewoon even een losse opmerking?

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 18:51

bart6699 schreef:
Ik wil niet zeggen dat alle rijksgediplomeerde hoefsmeden, maar wel de meeste hoefsmeden nog nooit een been hebben ontleed.
Dit alleen al omdat op geen opleiding wordt gedaan.
Maar vraag eens aan die rijksgediplomeerde hoefsmeden, hoeveel bijscholingen ze hebben gevolgt.
Dat zullen er niet veel zijn, want ze zijn toch al gediplomeerd en dan hoeft het niet meer.

Op de opleiding leer je een ijzer smeden uit een strip en daar wordt je op geexamineerd.
De meeste hoefsmeden bellen na hun examinering gewoon een groothandel en bestellen kant en klare hoefijzers en maken nooit meer een ijzer uit strip.

No feet, no horse; dat is waar je kostbare paard zijn werkelijke waarde is alleen maar de slachtprijs en dat is niet veel hoor.
Wat je paard in de handel waard is dat bepaald zijn bloedlijn of zijn sport prestatie en dat is vaak niet gedrag, wat jij denkt dat je paard voor jou waard is. Dit is emotionele waarde.

In Cytek beslag kunnen gewoon stiften gemaakt worden.
De gaten zitten zelf al voorgeboord en hoeven alleen maar iets verder geboord te worden en met een schroefdraad ingetapt te worden.
Het lego-beslag is geen kunststof wat je beschrijft maar een metaal.

Bartje

Zie dik gedrukte tekst.
Er wordt niet gezegt dat allle smeden dit doen maar tis toch wel een gevaarlijke aanname.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:14

Maar laten we het topic nou niet verpesten door bart6699 zijn opmerking in het heetst van de strijd steeds tegen hem te gebruiken.

Het enige waar we waarschijnlijk niet uit gaan komen is het grote verschil in de zienswijze tussen traditioneel beslag en Cytek beslag, met name de werking van de hoornschoen, vooral wat betreft de zool en de hoefvorm.

Of het nu wel of niet zo werkt als wij denken/weten, Cytek of traditioneel, toch zou het fijn zijn als iemand onderbouwd zijn ervaringen met Cytek deelt, positief én negatief.
En als iemand goede ervaringen heeft met Cytek, dan vooral de verschillen in de gangen, de hoef zelf en het algehele paard. Zonder dat diegene meteen afgekraakt wordt graag Lachen

JB55

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:28

Ok, had ik niet zo opgevat. Maar de aanname is idd gevaarlijk. En opent wellicht de vraag of nascholing dan niet verplicht zou moeten worden. Ik ben 20 jaar fysioyherapeut geweest en nascholing is daar heel belangrijk. Maat daar gaat deze topic niet over.

Back on topic, dus:

Tommy is drie weken geleden voor de 2e keer beslagen met cyteks, voor en achter. Zijn gangen zijn duidelijk verruimd, beenheffing voor is veel beter, hij heeft een grotere overstap en is duidelijk makkelijker en beter in de omgang. Ik ben ervan overtuigd dat dit toe te schrijven is aan de cyteks.
Ik zal eens foto's maken van zijn hoeven, kunnen jullie zelf kijken hoe hij er bij staat. Voor het moment: Paard blij, ik blij.

Edit: Overigens zijn wij overgestapt op cytek niet omdat Tommy enig probleem had, maar puur omdat wat mijn smid mij vertelde mij, als fysioherapeut, erg goed in de oren klonk en ik het beslist wilde uitproberen. Wat ons betreft met succes.

Waar ik dan ook benieuwd naar ben:

ikke schreef:
WaterlandQH schreef:
<knip>
Ik heb hem natuurlijk wel alleen voor op cytek ijzers staan en achter sliding plates.

Dan is mijn vraag vervolgens aan de vakmensen en (ex) gebruikers: is dit een cruciaal verschil? m.a.w. zou het kunnen zijn dat veel problemen juist in de achtervoeten ontstaan? Feiten graag; aan "ik denk dat..." heb ik niet zoveel; als er gedacht moet worden, kan ik dat zelf ook Haha! Haha!

Iemand hier een reactie op?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-08 19:47

Anouar had idd alleen achter dikke pezen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-08 00:47

Op slidingplates heb je achter in rust sowiso een veel groter draagvlak,dwz het ijzer is breder,de takken zijn langer om het paard bij het zitten in de stop te helpen balanceren.
Nadeel is dat het paard er vaak wat korter van gaat lopen,ivm
de grip of liever het ontbreken daarvan,met name in de bochten en wat gladdere ondergrond.
Ik kan me voorstellen dat een paard wat rondom op cytecs staat
wat problemen zal ondervinden met zijn balans,daar het ijzer ver naar achter ligt op de voet,vooral bij een onderstaand paard.
Dit zie je zeer veel bij reining gefokte Quarters,met tevens de achterbenen ver onder de massa,in combi met slidingplates kan dit rechtuit wel een verbetering geven.
Ook de vorm van de cytec zou inderdaad,het doorlopen van het voorbeen tijdens de stop kunnen verbeteren,door het gevaar van het op zijn platte bek pletteren,kan hij/zij maar beter flink lopen aan de voorzijde.
Het gangwerk van een reiner word ook niet echt beoordeeld,er word geshowd in galop,een gang waar je echt kenner voor moet zijn om daar onregelmatigheid in te zien.
Rondom op cytec lijkt me zeer vermoeiend voor een paard,continu moeten balanceren,ik kan me voorstellen dat een paard wat moet presteren daar dikke benen van krijgt evenals het belemmeren van de doorbloeding van de hoef,die ontstaat als het dier met zijn wanden over het ijzer zakt.
Dat dit gebeurt heb ik inmiddels een paar keer gezien.
Het enigste wat ik positief aan cytec vind is het bredere draagvlak,jammer dat dit op de verkeerde manier draagt.
Persoonlijk vind ik confectie ijzers vaak te smal,vooral voor een paard met dikke wanden die je graag met garnituur wilt leggen,nagel je al gauw in de wand ipv in de witte lijn.

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 14:19

Nou gooi ik ook nog ff een balletje op.

De mijne staat rondom op de jawel cytek dat kwam omdat hij voor altijd op ijzertjes gestaan heeft, toen hij bij mij kwam als jaarling was hij eerst niet gevoelig maar toen de eerste hoef beurd kwam (hij daarvoor nog nooit gedaan) was hij de dag erna extreem gevoelig nou zou dat na een paar dagen moeten verdwijnen maar dat deed het dus niet en een goed twee weken later explodeerde hij uit zijn voorhoeven hij had een enorme onverwachtse groei explosie en dat liep door tot in de hoeven dus gelijk de smid gebeld en toen kreeg hij om zijn hoeven te redden alleen voor ijzers om hij was amper 1 jaar oud.

Belachelijk zul je wel zeggen maar het heeft zijn voeten wel gered en de rest van dat jaar liep hij op ijzers omdat de hoef nou eenmaal niet zo hard aangroeid als wij zouden willen.
Na een 3kwart jaar werd besloten dat hij wel weer zonder kon en dus ijzers eraf en een tijdje op het land laten lopen maar helaas het was nog steeds niet goed dus kreeg hij Marathons onder en daar had hij eerst veel moeite mee maar een paar dagen later liep hij als een speer al was ik er niet zo heel erg zeker van dat het hem voordeel zou doen.

Na 6 weken de marathons eraf en toen liep hij helemaal slecht en kreeg hij super dunne ren ijzertjes onder en dat was toppie hij had nergens last meer van, maar zowel de smid als ik zelf waren gewoon van mening dat een jong in de groei zijnd paard niet op ijzers hoort te staan dus vorig jaar Augustus haalde we de ijzers eraf en besloten dat hij de hele winter zonder zou staan om de hoeven ook de gelegenheid te geven zich op natuurlijke wijze te herstellen en in eerste instantie ging het goed hij liep lekker op het land en ik maakte ook wel eens bos en strand wandelingen a/d hand en hij toonde geen moeite maar in november begon hij zich ineens anders te gedragen (de smid was in die tussentijd al een keer weer geweest maar we lieten de hoeven iets langer dat was voor hem beter) hij wilde niet echt meer lopen hij werd traag op het land, liep op eieren en als hij op het beton kwam ging hij vaak onderuit dus ik had de angst van Hoefkatrol omdat hij waar hij ook liep onderuit ging zowel op straat als op het land.

Aan het einde van november weigerde hij zelfs nog uit zijn box te komen en moest ik hem er echt van overtuigen om te bewegen dus ik belde de kliniek voor een foto afspraak, maar een week voor ik heen zou gaan belde ik een kennis op en die vertelde mij over cytek en ik was niet bepaald entousiast maar niet geschoten was altijd mis dus ik heb de site heel uitvoerig bestudeerd en langzaam aan raakte ik overtuigd en besloot het uit te proberen want hij liep zowel voor als achter kompleet als een doorweekte krant, dus Kwam Bram en die liet mij zien wat er mis was en ik schrok met rot hij had op alle 4 de hoeven bloeduitstortingen en niet zo'n beetje ook en als je ze aanraakte dan ging hij zowat liggen.

Hij was zo pijnlijk dat zelfs al zijn spieren in zijn hele lijf zo pijnlijk waren dat Bram zijn achterbenen maar 10 cm van de grond op kon tillen dus hij moest heel laag werken en dat viel niet mee met mijn van zichzelf zwaar knol zijnde.
Affin nadat hij de cyteks eronder had gezet liep hij eerst nog heel voorzichtig maar de volgende dag was dat een iets ander verhaal, omdat hij al een tijdje in zijn box was blijven staan besloot ik hem eerst a/d hand te lopen zodat al de spieren de kans kregen zich te herstellen en spier verzuring te reduseren want had ik hem gelijk los gelaten in de bak dan had hij absoluut zware spier blesures opgelopen.

Eerst ging ik met hem lekker door de natte bagger en zand om de naden te laten vollopen zodat er geen steentjes tussen konden komen en toen ging ik met hem de weg op nou ik heb moeten rennen hij was niet meer te houden hij vloog over de weg en ik heb vaak aan zijn hoofd moeten hangen om hem tegen te houden hij liep als een speer hij liep zelfs ruimer dan ik hem ooit had zien doen en ik was na de wandeling helemaal aan m'n eind en sindsdien loopt hij wel zo soepel hij heeft totaal geen pijn meer.

De randen van de hoeven heeft Bram speciaal laten zitten hij is geen voorstander van de toon eraf te halen "dat slijt vanzelf mee tijdens het lopen"zei hij en idd het klopt de toon en zijranden slijten vanzelf mee tijdens het lopen en ik moet zeggen dat zijn hoeven een stuk minder hard groeien nu de zool door de cytek gedragen word en zo krijgt de zool de kans om zich te herstellen.

Bram komt zondag om er weer nieuwe onder te zetten dan zit ik dik a/d 6 weken en dat is net mooi.

http://www.mijnalbum.nl/Album=L6GBKHQT de dag ervoor, tijdens en erna en een week later voor het eerst los in de bak

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 16:50

Als ik naar de foto's van het passen kijk is de voet toch scheef en het ijzer recht, ik bedoel dus dat de vorm van de hoef niet simetrisch is en het ijzer wel.
Hoe heeft hij dit opgelost?

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:11

Dit was de eerste keer dat hij de cytek's onder kreeg en er kon nagenoeg niks meer a/d zool en hoefwand gedaan worden dus heeft hij nog een minimaal beetje geraspt en daarna de cytek eronder gezet en het heeft mijn paard verder geen ellende gegeven.
Ik denk dat daar ook het knelpunt zit want ik keek ook verkeerd en vond dat de hoef idd scheef was maar achertaf gezien is dat helemaal geen ramp het gaat er om dat je paard recht op de hoef staat en als je paard vanuit de zool daadwerkelijk scheef zou zijn dan moeten de cytek automatisch ook scheef afslijten en dat ga ik nu zondag bekijken te meer omdat hij op alle vier de hoeven cytek heeft en ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik die keuze gemaakt heb het heeft me een hele serie foto's en de reis erheen uitgespaard en hij heeft niet allerlij troep onder de hoeven zoals een zooltje of siliconen enzo dus ik ben benieuwd wat er zondag uit de bus komt maar 1 ding weet ik wel hij is er nog lang niet om zonder ijzers te lopen misschien bij het derde beslag dat hij achter met een gewoon ren ijzertje kan maar voor zeker niet dat blijft voorlopig nog cytek tenzij hij zelf door middel van lopen/bewegen anders behoefd maar het is meer dan noodzaak om het advies van de smid goed en juist op te volgen laat je paard in een mix van natte klei bagger/prut en zand rondlopen maar niet alleen puur zand want dat werkt namenlijk niet je moet een dichtend werkende substantie hebben en dan is de mix zand/bagger/prut het beste en je kan het zo maken hoor spit een vlak stuk in het land of in de berm meng dat met stierezand maak het goed nat en laat je paard daar lekker een tijdje in op en neer lopen een uurtje is genoeg en zoek daarna natte stukken land op met grond enzo zodat het er goed door heen komt maar zorg er voor de grond MOET nat zijn dus ook in de zomer en daar zijn vele mogenlijkheden toe.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 18:33

Zitten er widiapuntjes in?

knuffelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-08 19:20

Nee dat is helemaal niet nodig Widia puntjes zijn alleen geschikt voor paarden die hun ijzers extreem snel en schuin afslijten de puntjes dienen ervoor om dat slijtage proces te vertragen verder niet dus Widia puntjes zijn niet echt aan te raden en zeker niet als jeje paard voor het eerst op cytek laat zetten want de eerste beslagbeurt moet juist de kans krijgen zich te laten zien hoe het paard ze afslijt en dat kan niet op de correcte manier als er gelijk Widia puntjes bij gezet worden.

Het blijkt zelf dat mijn paard volkomen recht op de cytek loopt dus bij de volgende beslagbeurd komen de puntjes er ook niet onder en de toon afraspen naar het ijzer toe is ook geen goeie optie omdat je de juiste mannier van natuurlijk afslijten niet kunt beoordelen.

Ik ben dik tevreden met Bram hij en ik zijn nagenoeg gelijk denkend als iets niet nodig is ook niet doen.
Ik zal morgen nog even foto's maken van zijn huidige stand en hoe zijn hoeven er nu na 6 weken cytek bij staan en dan zondag maak ik ook weer opnamens als ze er af zijn en er weer nieuwe onderkomen.

Ik vind dit toch een heel leerzaam onderwerp maar ben er ook 100% van overtuigd dat als een paard goede gezonde hoeven heeft en die op normale wijze afslijt het paard geen cytek nodig heeft en het in feite afkan met een gewoon ijzer of bloodsvoets blijft.
Laatst bijgewerkt door knuffelkont op 01-02-08 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt