bart6699 schreef:suleilitha schreef:Het zou inderdaad een mooie boel zijn dat de meeste paarden kreupel/gevoelig zouden worden als de ijzers er (tijdelijk?) onder vandaan gaan!!! Gelukkig is dat niet zo...
Ik zeg ook niet dat dit bij alle paarden gebeurt, maar vaak bij paarden die al lang op de ijzers staan wel.
Iedereen kent wel een paard, dat op de ijzers moet blijven staan anders loopt het paard kreupel.
Dit komt doordat de zool door langdurig ijzergebruik niet dik genoeg is om het paard te dragen op zijn eigen zool.
Ben ik niet geheel met je eens. Mijn paard heeft jaren voor (gewone) ijzers gehad. Op een gegeven moment bedacht dat we het zonder zouden proberen, want achter had ze uitstekende kwaliteit blote voeten. Resultaat van ijzers verwijderen was dramatisch, binnen een week stond ze zo strak gespannen in haar hele lijf dat ze wel een blok beton leek en de hoeven sleten heel snel heel scheef af. Binnen twee weken na het verwijderen zijn de ijzers teruggezet met de conclusie dat het dus niet ging. Op een gegeven moment moest ik een andere smid zoeken en kwam bij een Natural Balance smid terecht en kreeg dus NB-ijzers onder. Met deze smid nog eens overlegd en na twee rondes op NB-ijzers deze afgelaten. Niks kreupel, niks verstijven, niks (nou ja, nauwelijks) scheef slijten.
Heel verklaarbaar: nu had de straal correct de grond geraakt terwijl ze ijzers onder had en bij de vorige smid was dat niet (voldoende) en kon ze dus gewoon ermee weglopen. Maar ze was toen wel duidelijk nog wat gevoelig op de zolen voor grind en dat is in de loop van de blote voeten jaren een heel stuk verbeterd. En ik heb voor een gelegenheid nog een keer NB-ijzers eronder gehad, liep ze goed mee, ze gingen er weer onderuit, liep ze nog steeds goed mee. Enne, geen bloeduitstortingen uit die zool zien groeien, helemaal niets.