[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RobvdPK

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 00:05

Citaat:
Vandaar dat het bij wat verder gevorderde spat meestal gebruikt wordt om de gewrichtspleet helemaal dicht te laten groeien (zie eerder in dit topic).

Klopt niet, Jenny.
Het wordt (bij mijn weten dan toch) alleen gebruikt om de botoplossing te stoppen,
of beter gezegd, om afbraak en opbouw opnieuw in evenwicht te brengen.

Rob

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 00:21

Lips are sealed

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 04:00

en ik kan even alleen uit praktijkervaring praten want zo heeft het voor mijn paard wel gewerkt idd, en aangetoond op de foto's.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 04:22

Dus Tildren, om het gewricht dicht te laten groeien ?
Straf.
Maar blijkbaar gebeurt het dus toch.

Rob

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-07 08:16

Ik ben met mijne in verschillende klinieken geweest en daar werd allemaal gezegt dat tildren is om het gewricht dicht te laten groeien

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:17

Als eerste maikeltje goed nieuws dat victor goed loopt!! Wat een opluchting, blijft toch spannend, je weet nooit of het zal aanslaan Knipoog .

Jennyxx, Lielle, mijn da heeft recentelijk nog tegen me gezegd dat Tildren idd niet helpt om het gewricht te laten vergroeien. Hij raadde het mij voor mijn pony zelfs af. Volgens hem zou het alleen in de beginstadia helpen om idd de botafbraak en aanmaak weer in balans te brengen. Maar alles rond deze aandoening bestaat uit een hoop onduidelijkheden. Wat dat betreft hoor je toch veel verschillende verhalen en soms ook tegenstrijdigheden Ziek .

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 10:53

Even een stukje gequote uit het Tildren artikel:

Gelukkig is er sinds kort een nieuw geregistreerd diergeneesmiddel voor paarden verkrijgbaar (Tildren®) dat specifiek de osteoclasten (de botafbraak) remt Knipoog
Ik lees nergens dat het de botAANMAAK stimuleert. Volgens mijn DA heeft het middel alleen succes bij de botoplossende variant van spat. In de bijsluiter van Tildren staat ook f=dat het middel specifiek werkt op de osteoclasten.

Pollewops dank je.
Is idd spannend. Nu maar afwachten hoe lang hij zich goed houdt. Ik ga er gewoon even vanuit dat het opgelost is Bloos Positief denken Haha!

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 12:12

Citaat:
Is idd spannend. Nu maar afwachten hoe lang hij zich goed houdt. Ik ga er gewoon even vanuit dat het opgelost is. Positief denken !

Niet gaan zweven, Maikeltje. Daar is het nog veel te vroeg voor.
Wat je nu ziet bij Victor heeft nog niets met de Tildren te maken.
Het is het effect van de cortico's.
Wel een goede zaak dat hij positief reageert, want het betekent dat de ontsteking wordt onderdrukt.
Alleen, binnen zeven tot veertien dagen zal dat effect toch weer wat afzwakken.
Je zult Victor dus eerst weer wat minder zien lopen.
Pas later kan de Tildren zijn werk beginnen doen.

Rob

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 13:49

Lielle schreef:
Ja, onze spatmerrie heeft weer M gecrosst, M gedressuur en L gesprongen. Ze ligt er nu uit met een andere blessure helaas Verdrietig

Mirtje, ik heb enorm goede ervaringen met glucosamine bij Trammelant, die op zijn 24e ook veel last van artrose kreeg. Hij werd op dat moment nog redelijk intensief (lees dressuur op M niveau) gereden, maar toen hij eenmaal weer over de artrosedip heen was (hij kon gewoon zijn stal niet meer uit van de pijn, hij heeft ook tijdelijk buut gehad om hem te helpen) hebben we hem zijn welverdiende pensioen gegeven. Hij heeft nog 5 jaar als oppasopa voor oa ons veulen maar ook diverse andere fokmerries, veulens e.d. gefungeerd en pas afgelopen april ging het echt niet meer (wsl een lichte hersenbloeding). Dus er is zeker hoop voor jouw merrie.

Ik zou als ik jou was geen geld meer in foto's steken;het zit er dik in dat je paard artrose heeft, en op die leeftijd is dat ook volkomen normaal. Heel veel beweging (bij voorkeur 24/7 buiten), glucosamine en evt (tijdelijk) een pijnstiller. Ze ziet er wel super uit.

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Sorry voor als mijn vraag een discussie heeft opgeleverd.

Maar ik ga maar door hoe ik nu doe, glucosamine en nog misschien iets homeopatisch geven. Heel toevallig liep ze vanochtend ook heel soepel uit de stal, terwijl ze normaal heel stijf en moeilijk loopt uit de stal.

Ga denk ik ook geen foto's laten maken en ga er maar vanuit dat het atrose is. Hoop dat ze zo nog een aantal jaren mee kan. Vind het soms wel moeilijk wat je moet doen, heeft ze pijn of niet. Maar zolang ze er zo uitziet en nog goed eet en af en toe gek doet in het land blijft ze lekker staan.

Die van jou heeft ook een hoge leeftijd gehaald.

Groetjes Mirjam

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 15:49

RobvdPK schreef:
Citaat:
Is idd spannend. Nu maar afwachten hoe lang hij zich goed houdt. Ik ga er gewoon even vanuit dat het opgelost is. Positief denken !

Niet gaan zweven, Maikeltje. Daar is het nog veel te vroeg voor.
Wat je nu ziet bij Victor heeft nog niets met de Tildren te maken.
Het is het effect van de cortico's.
Wel een goede zaak dat hij positief reageert, want het betekent dat de ontsteking wordt onderdrukt.
Alleen, binnen zeven tot veertien dagen zal dat effect toch weer wat afzwakken.
Je zult Victor dus eerst weer wat minder zien lopen.
Pas later kan de Tildren zijn werk beginnen doen.

Rob

Zweven? Bloos! Ja straks misschien, als ik gelanceerd wordt uit mijn zadel ROFL
Wat bedoel je met 'minder' lopen Rob? Je bedoelt dat ie dan weer wat minder afdruk heeft bij het lopen dan ie nu heeft? Dat je minder vering ziet? (ik weet niet goed hoe ik het omschrijven moet).

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:09

Minder afdruk, en misschien opnieuw onregelmatig.
Maar dat is moeilijk te voorspellen. Afwachten.

Rob

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:33

RobvdPK schreef:
Dus Tildren, om het gewricht dicht te laten groeien ?
Straf.
Maar blijkbaar gebeurt het dus toch.

Rob

Nee, andersom. Botoplossing is gestopt en gewrichtsspleet is mooi schoon.

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 18:37

Citaat:
Nee, andersom. Botoplossing is gestopt en gewrichtsspleet is mooi schoon.

Aha.
Sorry, maar ik had het omgekeerd begrepen.
Dit klopt natuurlijk wel.

Rob

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 14:17

Nou mijn haff heeft gecrosst hoor en het ging super, ze vond het helemaal geweldig Haha!
En heeft nergens last van gehad, maar dat verwachte ik ook niet Knipoog

Helaas kan ik jullie niet mee laten genieten, want foto's heb ik niet Boos! jammer genoeg.
Maar volgende keer neem ik een fotograaf mee.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:09

Ik denk dat mijn pony spat heeft. Ze heeft een verdikking bij het spronggewricht, 2 dikke bulten.
Als ik op internet erover lees klopt het precies. We wisten al een tijdje dat haar rechterbekken hoger staat, maar dit zag ik pas toen haar verzorgster het tegen me zei. Ze is een tijdje kreupel geweest, daarna liep ze nog steeds wat onregelmatig, vooral in stap. Ze maakt hele korte pasjes. In het begin stond ze op de toon van die hoef, dus wij dachten aan een hoefzweer, maar de hoefsmid kon niks vinden.

Ik las op internet dat spat veroorzaakt wordt door OCD is dat zo?
Ze wordt nu dressuurmatig gereden door de verzorgster. Het ziet er al stukken beter uit, die korte stijve pasjes zie je af en toe nog wel. Alleen in het begin.

Wat is nou precies het verschil tussen bospat, en spat??
Ik weet haast wel zeker dat het een van die twee is. Ik maak vandaag even een foto er van.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:11

Jennyxx schreef:
http://nl.youtube.com/watch?v=fODSG7FBDjg

Heb vandaag een fimpje gemaakt van hoe hij loopt. Hij is niet echt kreupel, maar loopt linkssachter (buitenbeen) korter en hij hupt een beetje. Hopelijk is de kwaliteit voldoende om dat te zien..

Bloos! zo loopt onze pony ook...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 12:57

Ha, het spattopic is weer actief. Hopelijk nu alleen met de zinvolle en niet met die zinloze discussies Knipoog

@Zamero: Wat goed dat je paardje weer kan crossen! Wat voor spat cq behandeling heeft zij ook al weer gehad?

@Elmiran: Omdat mijn pony ondanks alle behandelingen en we nu een jaar verder zijn, nog steeds kreupel is en een over vult spronggewricht heeft, denkt de veearts dat Twister toch bolspat heeft (geen bosspat Haha! ). Bolspat hoeft echter geen kreupelheid te geven. Het is een chronische ontsteking van het spronggewricht, waardoor er vocht in het spronggewricht zit dat aan de binnenvoorkant en de buitenachterkant zichtbaar is dmv een bult. Een aantal pagina's terug staat een foto van mijn paard met de overvulling aan de buitenkant. Bolspat wordt vaak veroorzaakt door OCD, maar bij mijn paard niet. Gewone spat is ook een chronische ontsteking, maar deze gaat gepaard met botwoekerig tussen de gewrichtsspleten van het spronggewricht en komt niet door OCD. Gewone spat kan ook een tijdelijke overvulling van het spronggewricht geven. Overigens kan een gewone verdraaiing van de sprong of een trap van een ander paard ook een tijdelijke overvulling geven. Dus als je het zeker wil weten, dan zouden er röntgenfoto's gemaakt moeten worden. Succes!

@....: Hoe gaat het met de andere paarden uit dit topic??????

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 15:27

Hoe lang zit die verdikking er al Elmiran? Een verdikking kan ook ontstaan door een trap of inderdaad een "gewone" verdraaiing. Als je het zeker wilt weten of je paard spat heeft zou ik rontgenfoto's laten maken. Mijn pony heeft ondanks haar spat nooit echt bulten gekregen bij haar sprong/spatplaats, dus het hoeft ook niet altijd.

Hoe is het met Twister Jennyxx? Heb je een besluit kunnen nemen over het verhuizen?

Met Evita gaat het vrij goed!! 3/4 weken geleden is ze voor de laatste controle geweest voor haar pijpbeen en dat zag er goed uit. Ze liep helemaal zuiver, alleen de buigproeven waren aan beide achterbenen positief.. maar dat kan ook met haar spat/leeftijd te maken hebben.
Maar dat ze zuiver liep was al heel wat natuurlijk, dit hadden de veearts en ik beiden niet verwacht.
Sinds 2 weken geleden ben ik aan het opbouwen naar het draven (3 minuutjes), maar helaas loopt ze de laatste dagen rechts voor heeel licht onregelmatig, dus ik hou het toch even bij stappen.
Ik stap ook weer onder het zadel en voor de wagen, wat een gaaf gevoel om na zo'n lange tijd (bijna een jaar) weer op je paard te zitten Party!!
Met haar achterbenen gaat het wel heel goed! Ze loopt ook veel ruimer.

Een stalgenootje van mij heeft via Steffi van der Laarse een telefoonnummer gekregen van een instructrice die les geeft in academische rijkunst/rechtrichten. Ze werkt via de methode van http://www.paardenbegrijpen.nl en ook aan de hand/aan de longe. Als ze aan huis kan komen wil ik met Evita gaan lessen volgens die methode. Evita is enorm scheef en ik denk dat dat voor een groot deel met haar kreupelheidsproblemen te maken kan hebben.. dus ik ben benieuwd! Lachen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 19:56

Hoi Ireentjuh, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die naam van die instructrice Haha! Enne komt die dan bij je huidige adres of je toekomstige? Ik had in een ander topic gelezen dat je in de toekomst misschien bij mij in de buurt komt wonen Knipoog Wat fijn dat Evita aan haar achterbenen goed loopt! Dat voorbeentje waar ze onregelmatig op is, is dat het beentje van de pijp?

Twister gaat niet verhuizen naar de instelling met geestelijk gehandicapten. Ben wel wezen kijken. Maar vind het sowieso errug moeilijk om hem aan anderen toe te vertrouwen Bloos En de wei was daar niet geschikt voor Twister. Die liep namelijk vrij stijl af. Dus dan moet hij de hele dag heuveltje op en af. Dat leek me niet goed voor zijn spronggewrichten. Via hun is er misschien wel een adresje in Duitsland. Daar doen ze ook aan bachbloesemtherapie. Daar heeft Twister niet veel aan, maar ik ben in de veronderstelling dat 'naturals' vaak goed voor hun paarden zijn. Maar ja, ik weet het allemaal nog niet. Vooralsnog staat hij nog lekker bij mij op de wei Lovers Vind het nog wel errug zielig voor hem dat een 4 jarig paard al blijvend kreupel moet zijn... Verdrietig

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:15

Hier ook een update van mijn paard Victor. Hij is inmiddels weer onder het zadel na de tildrenkuur en de inspuiting met coticosteroiden in het spronggewricht. Ik moet nog een weekje bosritten rijden en vanaf volgende week mag ik weer in de bak gaan trainen. Afgelopen woensdag is mijn DA geweest om ook zijn rug te behandelen, zijn bekken staat scheef nl. Het bekken zelf kan niet recht gezet worden, maar de spieren er omheen kunnen wel gericht aangepakt worden. Dus dat is afgelopen woensdag gebeurd en het resultaat mag er wezen. Hij sprong altijd overkruist aan aan de longe omdat hij niet kon inbuigen en nu springt hij weer goed aan. Met gerichte training met de passoa en onder het zadel kunnen we hem weer helemaal op de rit krijgen. Onregelmatig is ie niet meer, alleen wat stijf in het begin vanwege de verkeerde ontwikkeling in de spiergroepen rondom zijn rug. En ook de stijfheid in het begin wordt steeds minder. Ik heb goede hoop dat ik over niet al te lange tijd eindelijk mijn startkaart aan kan gaan vragen Haha!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-07 20:26

Jennyxx schreef:
Hoi Ireentjuh, ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die naam van die instructrice Haha! Enne komt die dan bij je huidige adres of je toekomstige? Ik had in een ander topic gelezen dat je in de toekomst misschien bij mij in de buurt komt wonen Knipoog Wat fijn dat Evita aan haar achterbenen goed loopt! Dat voorbeentje waar ze onregelmatig op is, is dat het beentje van de pijp?

Haar naam weet ik niet Bloos Mijn stalgenootje zou me het telefoonnummer PB'en, ik denk dat ze haar naam ook wel weet Lachen
Ze woont in ieder geval in Schipluiden en daar staat Evita ook, dus ik hoop dat ze aan huis kan komen.

Woon jij in de omgeving van Haarlem? Mijn vriend en ik willen inderdaad samen gaan wonen over een tijdje in de buurt van Haarlem. (hij werkt in haarlem schalkwijk). Ik vind het alleen wel moeilijk dat ik Evita dan moet gaan verhuizen.. Ze heeft nu zo'n fijne uitloopstal, echt ideaal voor haar. Ik hoor vaak dat het daar net zo moeilijk is om een stal met paddock/uitloop/weidegang te vinden als hier, maar jij en Haf_jessie hebben allebei een stal waarbij je paard veel buiten staat of niet?

Het beentje waar ze nu niet goed mee loopt is trouwens niet het been waar ze die scheur had, dat was haar linker achterbeen. In haar rechter voorbeentje heeft ze wel lichte artrose, dus ik denk eerder dat ze daar een beetje last van heeft. Of ze gaat kreupel lopen over de diagonaal, dat kan ook nog natuurlijk.. Ik probeer me er maar even niet al te druk over te maken.

Jammer dat het niks was voor Twister! Hoe loopt hij nu, blijft het een beetje hetzelfde? En hoe is het met je nieuwe paard?

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 15:32

He meiden. Het was idd een beetje stil hier Haha! .

Maikeltje goed om te horen dat je lekker op weg bent. blijkbaar slaat de kuur goed aan.

Ireentjuh, kan me helemaal voorstellen dat je je geluk niet op kon. Er gaat toch niets boven lekker op je eigen paard zitten. Hopenlijk kan die instructrice je helpen bij de laatste loodjes.

Jennyxx, het is ook moeilijk om afstand te doen. En ben het helemaal met je eens. Niemand heeft zo het beste voor met je paardje dan jij zelf. En als het kan, zou ik hem ook zo lang mogelijk in de buurt houden. Hoe is het met je Ijslandertje. Is ze al helemaal gewend.

Even een up-date over mijn ponietje. De ene dag loopt ze beter dan de andere. Op sommige dagen loopt ze zelfs zo goed dat ik me in moet houden om niet lekker er tegen aan te gaan. Dat kan ze nou eenmaal nog niet. Heb wat lieve stalgenootjes die haar af en toe lekker buiten zetten. Jammer genoeg mag je bij mij op stal alleen je paard buiten zetten als er iemand bij is. Ben daarom ook een beetje aan het orienteren op een andere stal, waar ze wat meer beweging krijgt. Hier in de omgeving heb je niet heel veel stallen waar je paard weidegang krijgt en waar een binnenbak bij zit. Ben nou eenmaal toch wel een beetje een mooi weer ruiter Clown . Daar is geen ontkennen aan. Er zit er nog 1 in de buurt die te boek staat als 4 sterren hotel voor paarden. Maar zo als overal zitten daar ook nog wat haken en ogen aan. Maar heel belangrijk ze hebben daar een stapmolen en tegen wat extra kosten zetten ze haar elke dag in de molen. Twee keer per dag een half uur bewegen is wat mij betreft toch altijd beter dan 1x een uur voor een spat paardje. Ben er nog niet helemaal over uit, maar de beslissing zit er aan te komen.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 16:40

Ik zie dat dit topic weer actief is!

Ik heb nog een vraag, en misschien dat jullie me daar antwoord op kunnen geven.

Als je een paard met spat nou niet zou behandelen, wat zou er dan gebeuren? Blijft bij een paard met botwoekering dat dan ook doorgaan? En kan dat dan 'tot rust komen'?
Ben ik wel benieuwd naar.
En ik zit ook met het probleem dat mijn ouders er liever geen geld uitgeven aan een behandeling... Daarom vraag ik me af of het erg is om nog even te wachten met behandelen tot ik zelf meer geld verdient heb en dus zelf het grootste deel kan betalen.

Ik hoop dat jullie er misschien iets over weten!

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 18:30

@_EMM_; Ik ken een pony die spat heeft gehad. De eigenaren kwamen er pas een paar jaar achter dat hij het heeft gehad toen ze foto's gingen maken voor iets anders. Hij heeft alleen 6 weken kreupel gelopen en heeft daarom 6 weken op het land gestaan. Zijn spronggewricht heeft zichzelf aangepast.

Maar met mijn pony ben ik nu alweer 6 maanden en 3 dierenartsenbezoeken verder. Hij loopt nog steeds niet helemaal optimaal en over 3 weken moet ik weer heen. Inmiddels heeft hij 2 x een infuus gehad.

Het zal wel zo nu en dan voorkomen dat het uit zichzelf geneest, maar bij mij is dat niet het geval.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-07 19:41

Bedankt voor je reactie Lachen

Ik ben met winston al een keer naar de DA geweest, en toen zijn er ontstekingsremmers ingespoten en daarna heeft hij iets meer als een half jaar goed gelopen. Maar nu loopt hij dus weer kreupel...
Al is het wel een stuk minder erg als voordat het ingespoten werd, toen stond hij de eerste paar passen zijn stal uit helemaal niet op dat been. Nu loopt hij er wel op, alleen wat onregelmatig.
Zelf zie ik bij hem geen verbetering nu, maar het gaat ook niet slechter.